יומא לח. ניקנור נעשו נסים לדלתותיו פשט בהגר"ח

נתן הבבלי

משתמש ותיק
 
[font]אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא [/font] "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

[font]וענה לי [/font] "שניהן בצבצו[font]".
וצ"ע דרק א' בצבץ.[/font]
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
על גוף השאלה י"ל שבדלת אחת נח הים מזעפו והשניה בצבצה וא"כ נעשו ניסים בשניהם

לא בגלל הדלח נח הים אלא בגלל מעשה ניקנור
מה שלא הסכים להטילה לים
 

HaimL

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
 
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא  "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

וענה לי  "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
מעתיק מקצת לשון הרמב"ם בפיה"מ, שמצאתי בחיפוש 

קשר עצמו בדלת ואמר להם אם רצונכם להשליך זאת הדלת אל תשליכוה אלא עמי אז עמד הים מזעפו וכאשר יצא הוא לנמל בעכו היה מצטער על הדלת שטבעה ורצה הש"י והשליך הים את הדלת האחרת שטבעה לאותו מקום שיצא זה החסיד

ונראה מזה קצת, שאולי כן הטילוהו קשור לדלת ונח הים מזעפו, ושט עליה עד נמל עכו, ועשה הקב"ה שבצבצו ב' הדלתות באותו הזמן והמקום
 
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
HaimL אמר:
נתן הבבלי אמר:
 
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא  "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

וענה לי  "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
מעתיק מקצת לשון הרמב"ם בפיה"מ, שמצאתי בחיפוש 

קשר עצמו בדלת ואמר להם אם רצונכם להשליך זאת הדלת אל תשליכוה אלא עמי אז עמד הים מזעפו וכאשר יצא הוא לנמל בעכו היה מצטער על הדלת שטבעה ורצה הש"י והשליך הים את הדלת האחרת שטבעה לאותו מקום שיצא זה החסיד

ונראה מזה קצת, שאולי כן הטילוהו קשור לדלת ונח הים מזעפו, ושט עליה עד נמל עכו, ועשה הקב"ה שבצבצו ב' הדלתות באותו הזמן והמקום
 

אל תמציא פשטים ברמבם לפני שתעבור היטב על הגמרא
ברור שאלו דברי בדותא למי שקרא את הסיפור בגמרא
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
 
[font]אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא [/font] "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

[font]וענה לי [/font] "שניהן בצבצו[font]".
וצ"ע דרק א' בצבץ.[/font]
ההסבר היחיד הוא
שדחה אותך בקש
יען ואין כאן שאלה של ממש
 

HaimL

משתמש ותיק
יהודי אחד אמר:
HaimL אמר:
נתן הבבלי אמר:
 
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא  "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

וענה לי  "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
מעתיק מקצת לשון הרמב"ם בפיה"מ, שמצאתי בחיפוש 

קשר עצמו בדלת ואמר להם אם רצונכם להשליך זאת הדלת אל תשליכוה אלא עמי אז עמד הים מזעפו וכאשר יצא הוא לנמל בעכו היה מצטער על הדלת שטבעה ורצה הש"י והשליך הים את הדלת האחרת שטבעה לאותו מקום שיצא זה החסיד

ונראה מזה קצת, שאולי כן הטילוהו קשור לדלת ונח הים מזעפו, ושט עליה עד נמל עכו, ועשה הקב"ה שבצבצו ב' הדלתות באותו הזמן והמקום

אל תמציא פשטים ברמבם לפני שתעבור היטב על הגמרא
ברור שאלו דברי בדותא למי שקרא את הסיפור בגמרא
אני סה"כ ניסיתי לקיים את דברי הגאון שהוזכר בשאלה, ולא להטיל דופי באחרים. אדרבה, אם מישהו יעמיד את הפשט באופן סביר, ע"פ דברי הגאון הנ"ל, אז אני מודה בטעותי למפרע
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יהודי אחד אמר:
הפשט שאתה מציע מגחיך את דברי הגרח
יותר מאשר מקיימו
כמובן, כי להסביר שהגאון הנ"ל דחה את השואל בקש הוא דרך כבוד.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יהודי אחד אמר:
תלוי מאיזה צד אתה משקיף
אני מודה שלא הבנתי את דבריך. אבל ממה שכתבת קודם, הוא לא כ"כ דרך כבוד לגאון המשיב, אבל גרוע מכך, הוא דרך חוסר כבוד כלפי הת"ח השואל, ולמה לך
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
יהודי אחד אמר:
אין חכמה אמר:
על גוף השאלה י"ל שבדלת אחת נח הים מזעפו והשניה בצבצה וא"כ נעשו ניסים בשניהם

לא בגלל הדלח נח הים אלא בגלל מעשה ניקנור
מה שלא הסכים להטילה לים
לא כתוב בגלל דלתותיו אלא לדלתותיו
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
נתן הבבלי אמר:
 
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא  "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

וענה לי  "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
מעתיק מקצת לשון הרמב"ם בפיה"מ, שמצאתי בחיפוש 

קשר עצמו בדלת ואמר להם אם רצונכם להשליך זאת הדלת אל תשליכוה אלא עמי אז עמד הים מזעפו וכאשר יצא הוא לנמל בעכו היה מצטער על הדלת שטבעה ורצה הש"י והשליך הים את הדלת האחרת שטבעה לאותו מקום שיצא זה החסיד

ונראה מזה קצת, שאולי כן הטילוהו קשור לדלת ונח הים מזעפו, ושט עליה עד נמל עכו, ועשה הקב"ה שבצבצו ב' הדלתות באותו הזמן והמקום
למה נראה לך? הרמב"ם ולשון הגמ' אותו דבר, מה הוסיף הרמב"ם.
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אחד אמר:
נתן הבבלי אמר:
 
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא  "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

וענה לי  "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
ההסבר היחיד הוא
שדחה אותך בקש
יען ואין כאן שאלה של ממש
הסבר בבקשה למה אין שאלה.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
HaimL אמר:
למה נראה לך? הרמב"ם ולשון הגמ' אותו דבר, מה הוסיף הרמב"ם.
זה כמעט אותו הלשון הרמב"ם חוזר פעמיים על המילים יצא החסיד, שמזה קצת משמע שניקנור עצמו הוטל לים על הדלת השנייה, ויצא ממנו (זה לא מוכרח, כי בפשטות הוא יצא מן הספינה).

ולא הייתי ממציא פשט מחודש, רק בגלל שינוי קל בלשון אבל אך ורק כדי לנסות וליישב את דברי הגאון שענה לך
 
 

אמונה ובטחון

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
 
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא  "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

וענה לי  "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
אולי תעלה לנו את כתב יד קדשו
יישר כח מראש
 
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונה ובטחון אמר:
נתן הבבלי אמר:
 
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא  "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

וענה לי  "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
אולי תעלה לנו את כתב יד קדשו
יישר כח מראש
מה זה יעזור לך?
 
 

אמונה ובטחון

משתמש ותיק
זה יעזור לכל החברים לראות את נוסח השאלה בדיוק ואת המילים
לפעמים אות אחת משנה את הענין.
ותמיד טוב להביא את המקור
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לקיים את דברי מרן הגר"ח עייל פילא בקופא דמחטא ואכתוב לתרץ בדוחק, שהיש אומרים בגמ' 'בריאה שבים בלעתה והקיאתה ליבשה' קאי על הדלת השניה, והיש אומרים לא פליג אם בצבצה ממילא או שחיה בלעתה, אלא פליג אם הדלת השניה בכלל נזרקה [והקיאתה חייה שבים] או שלא נזרקה. [ואם נרצה אפשר גם לפרש שלא נחלק לגמרי על כל פרטי הסיפור, ולי"א מתפרש מה שאמר 'זרקו עמי ונח הים מזעפו', שעצם אמירתו גרמה שהים ינוח מזעפו. ומה שהצטער על חברתה, היינו שאת השניה בלעה משעת נפילה הבריאה שבים משא"כ את הראשונה, ובתוספתא יומא פרק ב ד לא הוזכר חברתה.]

עוד י"ל בדוחק שאת הקורה השניה שלא נזרקה בלב ים, זרקוה בסמיכות לחוף במקום לפורקה ולשאת בידיהם, והיא בצבצה.
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
יהודי אחד אמר:
נתן הבבלי אמר:
 
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא  "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.

וענה לי  "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
ההסבר היחיד הוא
שדחה אותך בקש
יען ואין כאן שאלה של ממש
הסבר בבקשה למה אין שאלה.
 

הנס מראשיתו עד סופו היה מכוון בשביל נקנור שדר בחו"ל ועל זה נענש שהים יהיה סוער ומשם התגלגל הנס הלאה, והדלתות הם רק מזכירים את הנס בכללותו שהתרחש עם נקנור, ומה לי אחת זרק או שניים
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אחד אמר:
נתן הבבלי אמר:
יהודי אחד אמר:
ההסבר היחיד הוא
שדחה אותך בקש
יען ואין כאן שאלה של ממש
הסבר בבקשה למה אין שאלה.

הנס מראשיתו עד סופו היה מכוון בשביל נקנור שדר בחו"ל ועל זה נענש שהים יהיה סוער ומשם התגלגל הנס הלאה, והדלתות הם רק מזכירים את הנס בכללותו שהתרחש עם נקניק, ומה לי אחת זרק או שניים

היכן כתוב שנענש מפני שדר בחו"ל
 
חלק עליון תַחתִית