אין חכמה אמר:על גוף השאלה י"ל שבדלת אחת נח הים מזעפו והשניה בצבצה וא"כ נעשו ניסים בשניהם
מעתיק מקצת לשון הרמב"ם בפיה"מ, שמצאתי בחיפושנתן הבבלי אמר:
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
וענה לי "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
HaimL אמר:מעתיק מקצת לשון הרמב"ם בפיה"מ, שמצאתי בחיפושנתן הבבלי אמר:
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
וענה לי "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
קשר עצמו בדלת ואמר להם אם רצונכם להשליך זאת הדלת אל תשליכוה אלא עמי אז עמד הים מזעפו וכאשר יצא הוא לנמל בעכו היה מצטער על הדלת שטבעה ורצה הש"י והשליך הים את הדלת האחרת שטבעה לאותו מקום שיצא זה החסיד
ונראה מזה קצת, שאולי כן הטילוהו קשור לדלת ונח הים מזעפו, ושט עליה עד נמל עכו, ועשה הקב"ה שבצבצו ב' הדלתות באותו הזמן והמקום
ההסבר היחיד הואנתן הבבלי אמר:
[font]אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא [/font] "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
[font]וענה לי [/font] "שניהן בצבצו[font]".
וצ"ע דרק א' בצבץ.[/font]
אני סה"כ ניסיתי לקיים את דברי הגאון שהוזכר בשאלה, ולא להטיל דופי באחרים. אדרבה, אם מישהו יעמיד את הפשט באופן סביר, ע"פ דברי הגאון הנ"ל, אז אני מודה בטעותי למפרעיהודי אחד אמר:HaimL אמר:מעתיק מקצת לשון הרמב"ם בפיה"מ, שמצאתי בחיפושנתן הבבלי אמר:
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
וענה לי "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
קשר עצמו בדלת ואמר להם אם רצונכם להשליך זאת הדלת אל תשליכוה אלא עמי אז עמד הים מזעפו וכאשר יצא הוא לנמל בעכו היה מצטער על הדלת שטבעה ורצה הש"י והשליך הים את הדלת האחרת שטבעה לאותו מקום שיצא זה החסיד
ונראה מזה קצת, שאולי כן הטילוהו קשור לדלת ונח הים מזעפו, ושט עליה עד נמל עכו, ועשה הקב"ה שבצבצו ב' הדלתות באותו הזמן והמקום
אל תמציא פשטים ברמבם לפני שתעבור היטב על הגמרא
ברור שאלו דברי בדותא למי שקרא את הסיפור בגמרא
כמובן, כי להסביר שהגאון הנ"ל דחה את השואל בקש הוא דרך כבוד.יהודי אחד אמר:הפשט שאתה מציע מגחיך את דברי הגרח
יותר מאשר מקיימו
אני מודה שלא הבנתי את דבריך. אבל ממה שכתבת קודם, הוא לא כ"כ דרך כבוד לגאון המשיב, אבל גרוע מכך, הוא דרך חוסר כבוד כלפי הת"ח השואל, ולמה לךיהודי אחד אמר:תלוי מאיזה צד אתה משקיף
לא כתוב בגלל דלתותיו אלא לדלתותיויהודי אחד אמר:אין חכמה אמר:על גוף השאלה י"ל שבדלת אחת נח הים מזעפו והשניה בצבצה וא"כ נעשו ניסים בשניהם
לא בגלל הדלח נח הים אלא בגלל מעשה ניקנור
מה שלא הסכים להטילה לים
חזק אמר:לרבי חיים פיינשטיין יש מהלך נפלא בכל זה
למה נראה לך? הרמב"ם ולשון הגמ' אותו דבר, מה הוסיף הרמב"ם.HaimL אמר:מעתיק מקצת לשון הרמב"ם בפיה"מ, שמצאתי בחיפושנתן הבבלי אמר:
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
וענה לי "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
קשר עצמו בדלת ואמר להם אם רצונכם להשליך זאת הדלת אל תשליכוה אלא עמי אז עמד הים מזעפו וכאשר יצא הוא לנמל בעכו היה מצטער על הדלת שטבעה ורצה הש"י והשליך הים את הדלת האחרת שטבעה לאותו מקום שיצא זה החסיד
ונראה מזה קצת, שאולי כן הטילוהו קשור לדלת ונח הים מזעפו, ושט עליה עד נמל עכו, ועשה הקב"ה שבצבצו ב' הדלתות באותו הזמן והמקום
הסבר בבקשה למה אין שאלה.יהודי אחד אמר:ההסבר היחיד הואנתן הבבלי אמר:
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
וענה לי "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
שדחה אותך בקש
יען ואין כאן שאלה של ממש
זה כמעט אותו הלשון הרמב"ם חוזר פעמיים על המילים יצא החסיד, שמזה קצת משמע שניקנור עצמו הוטל לים על הדלת השנייה, ויצא ממנו (זה לא מוכרח, כי בפשטות הוא יצא מן הספינה).נתן הבבלי אמר:למה נראה לך? הרמב"ם ולשון הגמ' אותו דבר, מה הוסיף הרמב"ם.HaimL אמר:נתן הבבלי אמר:
אולי תעלה לנו את כתב יד קדשונתן הבבלי אמר:
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
וענה לי "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
מה זה יעזור לך?אמונה ובטחון אמר:אולי תעלה לנו את כתב יד קדשונתן הבבלי אמר:
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
וענה לי "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
יישר כח מראש
נתן הבבלי אמר:הסבר בבקשה למה אין שאלה.יהודי אחד אמר:ההסבר היחיד הואנתן הבבלי אמר:
אשמח אם מי שהוא יכתוב לי פשט במה שענה לי מרן הגרח"ק שאלתי אותו בגמ' יומא "ניקנור נעשו נסים לדלתותיו", וצ"ב הרי נעשה נס רק לדלתו אחת ולא לשניהם והו"ל ניקנור נעשה נס לְדַלְתּוֹ.
וענה לי "שניהן בצבצו".
וצ"ע דרק א' בצבץ.
שדחה אותך בקש
יען ואין כאן שאלה של ממש
יהודי אחד אמר:נתן הבבלי אמר:הסבר בבקשה למה אין שאלה.יהודי אחד אמר:ההסבר היחיד הוא
שדחה אותך בקש
יען ואין כאן שאלה של ממש
הנס מראשיתו עד סופו היה מכוון בשביל נקנור שדר בחו"ל ועל זה נענש שהים יהיה סוער ומשם התגלגל הנס הלאה, והדלתות הם רק מזכירים את הנס בכללותו שהתרחש עם נקניק, ומה לי אחת זרק או שניים
ניקנוריהודי אחד אמר:הנס בכללותו שהתרחש עם נקניק
נתן הבבלי אמר:חזק אמר:לרבי חיים פיינשטיין יש מהלך נפלא בכל זה
האם תוכל לומר לנו אותו, יישר כח מראש.