רבים תוהים על הפזמון 'לכבוד התנא אלקַי', הלוא פירושו של 'אלקי' הוא אלקים שלי. אך לא היא, כי 'אלקי' כאן הוא שם תואר בלשון ארמי.
ביאור הדברים: כשם שהתואר 'יהודי' הוא בארמית 'יהודַי', ו'ארמי' – 'ארמַי' (נכתבים: 'יהודַאי', 'ארמַאי'), וכיוצא באלו כל התארים במשקל זה, כך התואר 'אֱלֹקִי' הוא בארמית 'אֱלָקַי'.
משה נפתלי אמר:מכתב שפורסם בזמנו בעתון 'שחרית':
רבים תוהים על הפזמון 'לכבוד התנא אלקַי', הלוא פירושו של 'אלקי' הוא אלקים שלי. אך לא היא, כי 'אלקי' כאן הוא שם תואר בלשון ארמי.
ביאור הדברים: כשם שהתואר 'יהודי' הוא בארמית 'יהודַי', ו'ארמי' – 'ארמַי' (נכתבים: 'יהודַאי', 'ארמַאי'), וכיוצא באלו כל התארים במשקל זה, כך התואר 'אֱלֹקִי' הוא בארמית 'אֱלָקַי'.
משה נפתלי אמר:מכתב שפורסם בזמנו בעתון 'שחרית':
רבים תוהים על הפזמון 'לכבוד התנא אלקַי', הלוא פירושו של 'אלקי' הוא אלקים שלי. אך לא היא, כי 'אלקי' כאן הוא שם תואר בלשון ארמי.
ביאור הדברים: כשם שהתואר 'יהודי' הוא בארמית 'יהודַי', ו'ארמי' – 'ארמַי' (נכתבים: 'יהודַאי', 'ארמַאי'), וכיוצא באלו כל התארים במשקל זה, כך התואר 'אֱלֹקִי' הוא בארמית 'אֱלָקַי'.
מי ומי המעוררים?משלוח מנות אמר:כבר מעוררים בזה כמה וכמה שנים לפני לג בעומר
במבי אמר:אינו מדויק, כי בלשון ארמי צ"ל אלוקאי שהק' פתוחה והא' חרוקה
איפה אתה רואה בזה את כוונתו לאמר בפתח?בית לה' אמר:שימו לב, נראה שמחבר הפזמון התכוון שאלוקי יתחרז עם יוחאי וא"כ כוונתו שיקראו אלוקַי ולא אלוקִי
והשלה צריכה להיות מופנית אליו.
הנה השיר לפניכם:
מחבר הרב יוסף שפירא
לכבוד התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
אורחים נכבדים, ידידים נחמדים, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
בני ירושלים, אהובים ושלמים, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
תיבנה עירכם, ויתכונן דבירכם, ונשחר פניכם, בשלוש חגיכם, בזכות
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
גיבורי היפואים, ובחורי החיפאים, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
שובו לאהליכם, וקחו בכליכם, מברכת אחיכם, בזכות אדונכם, בזכות
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
דרי טבריא, ותושבי פוריה, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
רווח והצלה, וקול המולה, ישמע בבתיכם, בזכות מלככם, בזכות התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
המוני הגליל, שרים כחליל, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
קרן ישועה, וברכת תחיה, שפתותיכם תביע, בצפת הבנויה, בזכות
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
ואיכרי יסוד המעלה, ותושבי מטולה, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
צמח אדמתכם, ופרי בטניכם, ועשתרות צאניכם, יבורך לכם, בזכות
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
זרע מי מנה, בני ראש פינה, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
פדות ורווחה, על מי מנוחה, ובמתי ההצלחה, כשמש זרחה, בזכות
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
חלוצים הישרים, זקנים ונערים, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
ערש האחדות, בדרכי היהדות, בכם לעדות, להיות מגידות, בזכות
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
טף ונשים, וצאן קדשים, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
סמוך אשוריהם, להאריך ימיהם, בתורת אלוקיהם, ובחיי הוריהם,
בזכות התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
ילידי ארצנו, מחמדי עינינו, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
נהל אותם, ותשכון בינותם, ובארץ אבותם, תושיע אותם, בזכות
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
כל קהל ועדה, ממושבות יהודה, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
מלא משאלותם, וברך נחלתם, שמח עדתם, ואור במושבותם, בזכות
התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
לקהל הגולה, אחותי כלה, מי לכם פה ומה לכם פה, לכבוד התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
לעם סגולה, חינגא והילולא, וקול גאולה, ישמע בעגלא, בזכות התנא
האלוקי רבי שמעון בר יוחאי
אבר כיונה אמר:במבי אמר:אינו מדויק, כי בלשון ארמי צ"ל אלוקאי שהק' פתוחה והא' חרוקה
למה א' חרוקה?
מיהו זה ואיזהו?בית לה' אמר:מחבר הרב יוסף שפירא
סתם איש אמר:ויש שדנו להיפך להוכיח מכאן לנקד אחרת את יוחאי עם חיריק באל"ף. כמדומה שהרב דרדרנוביץ כתב כך באחד מקבצי עץ חיים [באבוב] והביא ע"ז מהיעב"ץ.
מצאצאי ר' פנחס מקוריץברו אמר:מחבר הרב יוסף שפירא
מיהו זה ואיזהו?
פולני אמר:שמעתי בעבר שאומרים כך בכוונה, עפ"י דברי הזוה"ק 'מאן פני האדון ה' דא רשב"י', לכן אומרים אלוקַי ולא אלוקִי.
אשמח לשמוע אם יש מקור לטעם זה מפי צדיקי הדורות. למיטב זכרוני יש.
(ענין האלוקות של צדיקים הוא נושא רגיש ועדין, ובאופן כללי ביאורו הוא שצדיקים מבטלים עצמם לקב"ה וממילא מתגלה בהם האור האלקי (שנמצא בעצם בהסתר בכל הבריאה) ביתר שאת מאשר בכל הבריאה, עד שאפשר לומר עליהם לשון חז"ל 'האבות הן הן המרכבה' שמשמעות מרכבה היינו מי שבטל לחלוטין לרוכב עליו ואין לו רצונות עצמיים כלל וכלל, וכבר אמרו חז"ל 'אין לך דור שאין בו כאברהם יצחק ויעקב', שבכל דור ישנם צדיקים שהשכינה שורה עליהם והם מרכבה להשראת השכינה בעולם, וכלשון הזוה"ק שאפי הצדיקים שבדור הם אפי שכינתא. ואמרו עוד כל המבקש פני זקן כמקבל פני השכינה. ועוד אמרו חז"ל ויאמינו בה' ובמשה עבדו שכל המאמין ברועה ישראל כאילו האמין במי שאמר והיה העולם. ואמרו עוד שכינה מדברת מתוך גרונו של משה.
ואבקש נא לא להתקיף עם טענות שזה כפירה, שניוּת, ושאר ירקות שאנו שבעים מהם כבר כ-250 שנה מאז קום תנועת החסידות.
יש להכל תשובות אם רק רוצים לשמוע את האמת. ואינני מעונין לדון בזה כאן בפרהסיא לעדינות הענין).
ומה תעשה עם דברי הזוה"ק המפורשים?דרומאי אמר:פולני אמר:שמעתי בעבר שאומרים כך בכוונה, עפ"י דברי הזוה"ק 'מאן פני האדון ה' דא רשב"י', לכן אומרים אלוקַי ולא אלוקִי.
אשמח לשמוע אם יש מקור לטעם זה מפי צדיקי הדורות. למיטב זכרוני יש.
(ענין האלוקות של צדיקים הוא נושא רגיש ועדין, ובאופן כללי ביאורו הוא שצדיקים מבטלים עצמם לקב"ה וממילא מתגלה בהם האור האלקי (שנמצא בעצם בהסתר בכל הבריאה) ביתר שאת מאשר בכל הבריאה, עד שאפשר לומר עליהם לשון חז"ל 'האבות הן הן המרכבה' שמשמעות מרכבה היינו מי שבטל לחלוטין לרוכב עליו ואין לו רצונות עצמיים כלל וכלל, וכבר אמרו חז"ל 'אין לך דור שאין בו כאברהם יצחק ויעקב', שבכל דור ישנם צדיקים שהשכינה שורה עליהם והם מרכבה להשראת השכינה בעולם, וכלשון הזוה"ק שאפי הצדיקים שבדור הם אפי שכינתא. ואמרו עוד כל המבקש פני זקן כמקבל פני השכינה. ועוד אמרו חז"ל ויאמינו בה' ובמשה עבדו שכל המאמין ברועה ישראל כאילו האמין במי שאמר והיה העולם. ואמרו עוד שכינה מדברת מתוך גרונו של משה.
ואבקש נא לא להתקיף עם טענות שזה כפירה, שניוּת, ושאר ירקות שאנו שבעים מהם כבר כ-250 שנה מאז קום תנועת החסידות.
יש להכל תשובות אם רק רוצים לשמוע את האמת. ואינני מעונין לדון בזה כאן בפרהסיא לעדינות הענין).
לצערי למרות שבקשת לא להתקיף עם טענות של כפירה ואפיקורסות- אולי אין כאן כפירה ואפיקורסות, אבל עבודה זרה יש כאן. לקרא לתנא אלוהות זהו ממש עבודה זרה. ועוד לדעתי צריך לומר התנא האלוהי עם ה' כי זה ממש אלהים אחרים.
אם אתה לא מעוניין לדון בזה כאן בפרהסיא- למה כתבת את הזועה הזאת בפרהסיא?! הרי גם לשיטתך אנשים עלולים לטעות בזה, ודי לחכימא.
הוא אשר דברתי, לא כדאי לעסוק בדברים שלא מבינים, ושקרובים ביותר לעבודה זרה.ב. זעירא אמר:ומה תעשה עם דברי הזוה"ק המפורשים?דרומאי אמר:פולני אמר:שמעתי בעבר שאומרים כך בכוונה, עפ"י דברי הזוה"ק 'מאן פני האדון ה' דא רשב"י', לכן אומרים אלוקַי ולא אלוקִי.
אשמח לשמוע אם יש מקור לטעם זה מפי צדיקי הדורות. למיטב זכרוני יש.
(ענין האלוקות של צדיקים הוא נושא רגיש ועדין, ובאופן כללי ביאורו הוא שצדיקים מבטלים עצמם לקב"ה וממילא מתגלה בהם האור האלקי (שנמצא בעצם בהסתר בכל הבריאה) ביתר שאת מאשר בכל הבריאה, עד שאפשר לומר עליהם לשון חז"ל 'האבות הן הן המרכבה' שמשמעות מרכבה היינו מי שבטל לחלוטין לרוכב עליו ואין לו רצונות עצמיים כלל וכלל, וכבר אמרו חז"ל 'אין לך דור שאין בו כאברהם יצחק ויעקב', שבכל דור ישנם צדיקים שהשכינה שורה עליהם והם מרכבה להשראת השכינה בעולם, וכלשון הזוה"ק שאפי הצדיקים שבדור הם אפי שכינתא. ואמרו עוד כל המבקש פני זקן כמקבל פני השכינה. ועוד אמרו חז"ל ויאמינו בה' ובמשה עבדו שכל המאמין ברועה ישראל כאילו האמין במי שאמר והיה העולם. ואמרו עוד שכינה מדברת מתוך גרונו של משה.
ואבקש נא לא להתקיף עם טענות שזה כפירה, שניוּת, ושאר ירקות שאנו שבעים מהם כבר כ-250 שנה מאז קום תנועת החסידות.
יש להכל תשובות אם רק רוצים לשמוע את האמת. ואינני מעונין לדון בזה כאן בפרהסיא לעדינות הענין).
לצערי למרות שבקשת לא להתקיף עם טענות של כפירה ואפיקורסות- אולי אין כאן כפירה ואפיקורסות, אבל עבודה זרה יש כאן. לקרא לתנא אלוהות זהו ממש עבודה זרה. ועוד לדעתי צריך לומר התנא האלוהי עם ה' כי זה ממש אלהים אחרים.
אם אתה לא מעוניין לדון בזה כאן בפרהסיא- למה כתבת את הזועה הזאת בפרהסיא?! הרי גם לשיטתך אנשים עלולים לטעות בזה, ודי לחכימא.
לא שאני מבין, אבל לפחות אני מבין שאני לא מבין.
יראתי בפצותי אמר:ולו יהא שהתכוון מחברו לומר אלוקי בפתח, למה נאבה לו ונשמע אליו, אחר שהדברים נשמעים כגידוף, והאומר שכוונת הדברים שרשב"י אלוה ופירש בזה דברי הזוהר, ואמר שמוסרים אותו לצנועים, שרי ליה מארי שהרי קבלו עליו באלוה.
פעם מישהו אמר לי בפשיטותב. זעירא אמר:ומה תעשה עם דברי הזוה"ק המפורשים?דרומאי אמר:פולני אמר:שמעתי בעבר שאומרים כך בכוונה, עפ"י דברי הזוה"ק 'מאן פני האדון ה' דא רשב"י', לכן אומרים אלוקַי ולא אלוקִי.
אשמח לשמוע אם יש מקור לטעם זה מפי צדיקי הדורות. למיטב זכרוני יש.
(ענין האלוקות של צדיקים הוא נושא רגיש ועדין, ובאופן כללי ביאורו הוא שצדיקים מבטלים עצמם לקב"ה וממילא מתגלה בהם האור האלקי (שנמצא בעצם בהסתר בכל הבריאה) ביתר שאת מאשר בכל הבריאה, עד שאפשר לומר עליהם לשון חז"ל 'האבות הן הן המרכבה' שמשמעות מרכבה היינו מי שבטל לחלוטין לרוכב עליו ואין לו רצונות עצמיים כלל וכלל, וכבר אמרו חז"ל 'אין לך דור שאין בו כאברהם יצחק ויעקב', שבכל דור ישנם צדיקים שהשכינה שורה עליהם והם מרכבה להשראת השכינה בעולם, וכלשון הזוה"ק שאפי הצדיקים שבדור הם אפי שכינתא. ואמרו עוד כל המבקש פני זקן כמקבל פני השכינה. ועוד אמרו חז"ל ויאמינו בה' ובמשה עבדו שכל המאמין ברועה ישראל כאילו האמין במי שאמר והיה העולם. ואמרו עוד שכינה מדברת מתוך גרונו של משה.
ואבקש נא לא להתקיף עם טענות שזה כפירה, שניוּת, ושאר ירקות שאנו שבעים מהם כבר כ-250 שנה מאז קום תנועת החסידות.
יש להכל תשובות אם רק רוצים לשמוע את האמת. ואינני מעונין לדון בזה כאן בפרהסיא לעדינות הענין).
לצערי למרות שבקשת לא להתקיף עם טענות של כפירה ואפיקורסות- אולי אין כאן כפירה ואפיקורסות, אבל עבודה זרה יש כאן. לקרא לתנא אלוהות זהו ממש עבודה זרה. ועוד לדעתי צריך לומר התנא האלוהי עם ה' כי זה ממש אלהים אחרים.
אם אתה לא מעוניין לדון בזה כאן בפרהסיא- למה כתבת את הזועה הזאת בפרהסיא?! הרי גם לשיטתך אנשים עלולים לטעות בזה, ודי לחכימא.
לא שאני מבין, אבל לפחות אני מבין שאני לא מבין.