על הסגולה בשתית הגשם של חודש אייר -בקשת מקור

יהודי מעיין

משתמש חדש
מפורסם שישנה סגולה בשתיית מי הגשמים של חודש אייר, אם משהו יכול להעלות מקור לענין זה, ואשמח לשמוע גם ביאור לכך. מה השייכות בין מה שר"ת אייר הם אני ה' רופאך לשתיית מי גשמים של חודש זה, ובכלל אם יש מקור לכך שיש משמעות לר"ת של החודשים  
 

יאיר

משתמש ותיק
ראה לרבי פנחס מקוריץ זצ"ל בספר אמרי פנחס (אות שה) שכתב, שגשמים היורדים לאחר הפסח ועד חג השבועות הם רפואה גדולה לכל החולאים. ושיעמוד בגילוי הראש מעט תחת הגשם ויפתח פיו שירדו מהגשמים לתוך פיו. וע"ע בספר סגולות רבותינו (עמודים 314-315).
 

אחד הבנים

משתמש ותיק
גמ' שבת קמז:
כולהו שקייני מדיבחא ועד עצרתא מעלו. ופירש"י:שקייני - משקין לרפואה.
וכתב שם החתם סופר:
מדיבחא ועד עצרתא היינו חדש אייר והרמז פסוק כי "אני "ה' "רופאיך ר"ת איר בחד י' ו"אויבי "ישובו "יבושו "רגע הוא בשני יודי"ן שהמזמור מדבר כשהי' דוד חולה ונתרפא:
 

HaimL

משתמש ותיק
יהודי מעיין אמר:
מפורסם שישנה סגולה בשתיית מי הגשמים של חודש אייר, אם משהו יכול להעלות מקור לענין זה, ואשמח לשמוע גם ביאור לכך. מה השייכות בין מה שר"ת אייר הם אני ה' רופאך לשתיית מי גשמים של חודש זה, ובכלל אם יש מקור לכך שיש משמעות לר"ת של החודשים  
באופן כללי, החודשים הם שמות בבליים, כידוע, אבל ר"ת ורמזים כה"ג זה תמיד דבר נאה ומתקבל. 

לעניין הגשמים, זה דבר מעניין, הואיל וגשמים באייר הם לא תמיד סימן ברכה.
 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
עי' בפיהמ"ש לרמב"ם (תענית א, ז) שירידת הגשמים אחר ניסן סימן קללה הוא כשלא ירדו מתחילת השנה עד ניסן
 
 

HaimL

משתמש ותיק
ועוד כתבו המפרשים שזה תלוי בכל מקום לפי עונת הגשמים שלו
 
 

אאאא

משתמש רשום
יאיר אמר:
ראה לרבי פנחס מקוריץ זצ"ל בספר אמרי פנחס (אות שה) שכתב, שגשמים היורדים לאחר הפסח ועד חג השבועות הם רפואה גדולה לכל החולאים. ושיעמוד בגילוי הראש מעט תחת הגשם ויפתח פיו שירדו מהגשמים לתוך פיו. וע"ע בספר סגולות רבותינו (עמודים 314-315).
האם מברכים שהכל ?
 
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
עי' בלוחו הנחמד של הרב מרדכי גנוט שהביא מקורות רבים ע"ז
אכן כל המקורות הן חסידיים וכ"א ינהג כאוות נפשו וכמנהג רבותיו
 

ASZ

משתמש רגיל
HaimL אמר:
לעניין הגשמים, זה דבר מעניין, הואיל וגשמים באייר הם לא תמיד סימן ברכה.
שמעתי בשם מו"ח לחלק שמה שאמרו שגשמים אינם סימן ברכה בין פסח לעצרת, ה"מ כשלא ירדו גשמים בעיתם,
אך כשירדו בחורף אדרבה הם גשמים של רפואה.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
ASZ אמר:
HaimL אמר:
לעניין הגשמים, זה דבר מעניין, הואיל וגשמים באייר הם לא תמיד סימן ברכה.
שמעתי בשם מו"ח לחלק שמה שאמרו שגשמים אינם סימן ברכה בין פסח לעצרת, ה"מ כשלא ירדו גשמים בעיתם,
אך כשירדו בחורף אדרבה הם גשמים של רפואה.

הובא לעיל מהפה"מ
 
  • תודה
Reactions: ASZ

HaimL

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
ASZ אמר:
HaimL אמר:
לעניין הגשמים, זה דבר מעניין, הואיל וגשמים באייר הם לא תמיד סימן ברכה.
שמעתי בשם מו"ח לחלק שמה שאמרו שגשמים אינם סימן ברכה בין פסח לעצרת, ה"מ כשלא ירדו גשמים בעיתם,
אך כשירדו בחורף אדרבה הם גשמים של רפואה.

הובא לעיל מהפה"מ
כן, אבל החידוש שהמגיב כתב הוא שלא רק שאין הגשם סימן קללה כמ"ש המפרשים, אלא שאדרבה הוא רפואה
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אאאא אמר:
יאיר אמר:
ראה לרבי פנחס מקוריץ זצ"ל בספר אמרי פנחס (אות שה) שכתב, שגשמים היורדים לאחר הפסח ועד חג השבועות הם רפואה גדולה לכל החולאים. ושיעמוד בגילוי הראש מעט תחת הגשם ויפתח פיו שירדו מהגשמים לתוך פיו. וע"ע בספר סגולות רבותינו (עמודים 314-315).
האם מברכים שהכל ?
אינו שותה לצמאו 
 
 

אאאא

משתמש רשום
HaimL אמר:
אאאא אמר:
יאיר אמר:
ראה לרבי פנחס מקוריץ זצ"ל בספר אמרי פנחס (אות שה) שכתב, שגשמים היורדים לאחר הפסח ועד חג השבועות הם רפואה גדולה לכל החולאים. ושיעמוד בגילוי הראש מעט תחת הגשם ויפתח פיו שירדו מהגשמים לתוך פיו. וע"ע בספר סגולות רבותינו (עמודים 314-315).
האם מברכים שהכל ?
אינו שותה לצמאו 
מי אמר לך שהוא לא צמא במקרה ?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
אאאא אמר:
HaimL אמר:
אינו שותה לצמאו 
מי אמר לך שהוא לא צמא במקרה ?
אם הוא אכן צמא שיברך
מה הבעיה?
מה הנידון בכלל
לי זה לא כל כך ברור. דהא גרע מהעומד על אמת המים, שעכ"פ הוא שותה בוודאי ממה שייקח בידו או בכלי. כאן שהגשם נופל טיפה לתוך פיו וטיפה מחוץ לפיו, לא ברור אם יכול לברך על זה. הייתי אומר שצריך לברך קודם על מים בביתו. 
 
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אברהם העברי אמר:
אאאא אמר:
מי אמר לך שהוא לא צמא במקרה ?
אם הוא אכן צמא שיברך
מה הבעיה?
מה הנידון בכלל
לי זה לא כל כך ברור. דהא גרע מהעומד על אמת המים, שעכ"פ הוא שותה בוודאי ממה שייקח בידו או בכלי. כאן שהגשם נופל טיפה לתוך פיו וטיפה מחוץ לפיו, לא ברור אם יכול לברך על זה. הייתי אומר שצריך לברך קודם על מים בביתו. 
 

על טיפת מים בכוס צריך לברך?
 

HaimL

משתמש ותיק
יהודי אחד אמר:
HaimL אמר:
אברהם העברי אמר:
אם הוא אכן צמא שיברך
מה הבעיה?
מה הנידון בכלל
לי זה לא כל כך ברור. דהא גרע מהעומד על אמת המים, שעכ"פ הוא שותה בוודאי ממה שייקח בידו או בכלי. כאן שהגשם נופל טיפה לתוך פיו וטיפה מחוץ לפיו, לא ברור אם יכול לברך על זה. הייתי אומר שצריך לברך קודם על מים בביתו. 

על טיפת מים בכוס צריך לברך?
למיטב הבנתי
 
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
HaimL אמר:
יהודי אחד אמר:
HaimL אמר:
לי זה לא כל כך ברור. דהא גרע מהעומד על אמת המים, שעכ"פ הוא שותה בוודאי ממה שייקח בידו או בכלי. כאן שהגשם נופל טיפה לתוך פיו וטיפה מחוץ לפיו, לא ברור אם יכול לברך על זה. הייתי אומר שצריך לברך קודם על מים בביתו. 

על טיפת מים בכוס צריך לברך?
למיטב הבנתי
 

אוקיי אז בוא נתקדם
במה זה שונה מטיפת מים שנושרת מהשמים?
 

פראנק

משתמש ותיק
אם הבנתי @HaimL נכון כוונתו הוא שאולי יש בעיה לברך על גשם כי אי אפשר לדעת איזה טיפה יפול לתוך פיך והברכה צריך להיות על טיפה מסויים.
 

HaimL

משתמש ותיק
יהודי אחד אמר:
HaimL אמר:
יהודי אחד אמר:
על טיפת מים בכוס צריך לברך?
למיטב הבנתי

אוקיי אז בוא נתקדם
במה זה שונה מטיפת מים שנושרת מהשמים?
מפני שטיפה בכוס דעתו עליה. וגם אמת המים, דעתו שברגע שישאב מים בידו, הוא יוכל לשתות אותם. בגשם הוא לא יכול בכלל לכוון מה ייכנס אל תוך פיו ומה לא, בניגוד לאמת המים, שהוא לא יכול לכוון איזה חלק של המים ייכנס לפיו, אבל הוא כן יודע שמה שיישאב יישתה.
 
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
אוקיי אתקן את דברי
אברהם העברי אמר:
אם הוא אכן צמא שיברך
מה הבעיה?
מה הנידון בכלל
אם הוא אכן צמא שיקח כוס מים ויברך עליה ואח"כ ישתה מהגשם ואם אינו צמא לא יברך
 

פראנק

משתמש ותיק
אבל אין לו כסף והחנויות סגורות


השאלה שלו הוא אם חייבים לקחת כוס או לא

אתמול היה ברור לך שלא ואכשיו ברור לך שכן

סימן של שאלה ממש לא מטופש
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
HaimL אמר:
יהודי אחד אמר:
HaimL אמר:
למיטב הבנתי

אוקיי אז בוא נתקדם
במה זה שונה מטיפת מים שנושרת מהשמים?
מפני שטיפה בכוס דעתו עליה. וגם אמת המים, דעתו שברגע שישאב מים בידו, הוא יוכל לשתות אותם. בגשם הוא לא יכול בכלל לכוון מה ייכנס אל תוך פיו ומה לא, בניגוד לאמת המים, שהוא לא יכול לכוון איזה חלק של המים ייכנס לפיו, אבל הוא כן יודע שמה שיישאב יישתה.
 


במקרה שיורד גשם זלעפות שללא ספק תגיע טיפה לפיו
למה יהיה שונה מאחד ששותה מתוך נהר?
 
חלק עליון תַחתִית