עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 655
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 648 פעמים
קיבל תודה: 121 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי נתן הבבלי » 07 מאי 2020, 23:11

 ראיתי שאמר הרב נטע פריינד,זצוק"ל (בספר חיי עולם נטע) שהכל מרומז בתורה, ואמר בשם הגר"א שאפילו המנהג לתת עשרה פתיתי לחם בערב פסח לבדיקת חמץ – גם כן מרומז בתורה. אולי חו"ר הפורום ידעו היכן זה רמוז.


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי נדיב לב » 07 מאי 2020, 23:20

במרוצת הענין אעלה כיון שלא בהכרח נכון אבל די מענין. ייתכן לומר שהמקור הוא מהגמ' פסחים ז: הלומדת מקראי, שצריך לחפש לאור הנר, וחלק משרשרת המקראות בגז"ש הוא 'ויחפש בגדול החל ובקטן כלה' האמור על מה שחיפשו שליחי יוסף את הגביע אצל עשרת השבטים. אלא ששם מיירי בעליה השניה ששמעון הצטרף עליהם ואם כך היו 11 ולא 10. ושמא נאמר שמכיון שידעו שהגביע נמצא אצל בנימין שהרי החביאו שם בכוונה מבעוד מועד, ממילא לא שייך לומר 'חיפוש' אצל בנימין והרי הם סך הכל 10.


גבריאל פולארד
הודעות: 868
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1600 פעמים
קיבל תודה: 507 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 07 מאי 2020, 23:23

נדיב לב כתב:
07 מאי 2020, 23:20
במרוצת הענין אעלה כיון שלא בהכרח הוא נכון אבל די מענין. ייתכן לומר שהמקור הוא מהגמ' פסחים ז: הלומדת מקראי, שצריך לחפש לאור הנר, וחלק משרשרת המקראות בגז"ש הוא 'ויחפש בגדול החל ובקטן כלה' האמור על מה שחיפשו שליחי יוסף את הגביע אצל עשרת השבטים. אלא ששם מיירי בעליה השניה ששמעון הצטרף עליהם ואם כך היו 11 ולא 10. ושמא נאמר שמכיון שידעו שהגביע נמצא אצל בנימין שהרי החביאו שם בכוונה מבעוד מועד, ממילא לא שייך לומר 'חיפוש' אצל בנימין והרי הם סך הכל 10.
שמעתי פעם שגדול אחד (לא זוכר מי) אמר ששמע מאיזה בעל מלאכה אחד (אולי סנדלר) ירא שמים שמהגמ' שם יש מקור לזה ששמים פתיתים (לא בהקשר של המספר 10) שכן רואים ששייך חיפוש גם כשעושה 'כאילו' מחפש.


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי נדיב לב » 07 מאי 2020, 23:30

יפה, ואם כוונתי לדעת גדול עלום שם בחלק של החיפוש אני כבר מרוצה.


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 30 נובמבר 2020, 15:43

גבריאל פולארד כתב:
07 מאי 2020, 23:23
שמעתי פעם שגדול אחד (לא זוכר מי) אמר ששמע מאיזה בעל מלאכה אחד (אולי סנדלר) ירא שמים שמהגמ' שם יש מקור לזה ששמים פתיתים (לא בהקשר של המספר 10) שכן רואים ששייך חיפוש גם כשעושה 'כאילו' מחפש.
מספרים את זה בשם הגאב"ד מטשעבין זצוק"ל.
ואמר שלכן מביא הגמ' את הפסוק שנאמר אצל יוסף ובנימין, ולא הביאה את הפסוק שנאמר אצל רחל ולבן שחיפש את התרפים, שנאמר לפני הפסוק הנ"ל, והתשובה כנ"ל שלבן באמת חיפש כיון שלא ידע איפה הם, משא"כ אצל בנימין הרי ידעו איפה הגביע נמצא.

אבל הוסיף אח"כ שי"ל בפשטות דהגמ' רצתה להביא ממקום שכתוב חיפוש ומציאה, ואצל לבן כתוב "ולא מצא" את התרפים.

ואני הקטן הקשתי על זה, שהרי יש ווארט ידוע איזה 3 דברים כולם מחפשים, אבל אף אחד אינו מעוננין למצוא - והתשובה היא 1- תולעים באורז (וי"ג בחסה, אבל היום כבר לא בודקים חסה - קונים מחסלט), 2- חמץ בליל בדיקת חמץ, (אחרי שכבר חודש מנקים כל פינה בבית מחמץ), ו3 - חתן שהוא מתמיד כמו הגרח"ק.
וא"כ גם בחמץ הרי בבדיקה רוצים "שלא ימצאו". ושוב היה אפשר להביא את הפסוק מלבן ורחל.
אבל אח"כ חשבתי שמדוייק ממש הווארט של הטשבינר רב, שהרי מרומז כאן ענין הפתיתים, ואת הפתיתים בדוקא כן רוצים למצוא, ולכן מביא מהפסוק של ויחפש וימצא, ולא מהפסוק של ויחפש ולא מצא.


גבריאל פולארד
הודעות: 868
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1600 פעמים
קיבל תודה: 507 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 30 נובמבר 2020, 15:53

יושב אוהלים כתב:
30 נובמבר 2020, 15:43
גבריאל פולארד כתב:
07 מאי 2020, 23:23
שמעתי פעם שגדול אחד (לא זוכר מי) אמר ששמע מאיזה בעל מלאכה אחד (אולי סנדלר) ירא שמים שמהגמ' שם יש מקור לזה ששמים פתיתים (לא בהקשר של המספר 10) שכן רואים ששייך חיפוש גם כשעושה 'כאילו' מחפש.
מספרים את זה בשם הגאב"ד מטשעבין זצוק"ל.
ואמר שלכן מביא הגמ' את הפסוק שנאמר אצל יוסף ובנימין, ולא הביאה את הפסוק שנאמר אצל רחל ולבן שחיפש את התרפים, שנאמר לפני הפסוק הנ"ל, והתשובה כנ"ל שלבן באמת חיפש כיון שלא ידע איפה הם, משא"כ אצל בנימין הרי ידעו איפה הגביע נמצא.

אבל הוסיף אח"כ שי"ל בפשטות דהגמ' רצתה להביא ממקום שכתוב חיפוש ומציאה, ואצל לבן כתוב "ולא מצא" את התרפים.

ואני הקטן הקשתי על זה, שהרי יש ווארט ידוע איזה 3 דברים כולם מחפשים, אבל אף אחד אינו מעוננין למצוא - והתשובה היא 1- תולעים באורז (וי"ג בחסה, אבל היום כבר לא בודקים חסה - קונים מחסלט), 2- חמץ בליל בדיקת חמץ, (אחרי שכבר חודש מנקים כל פינה בבית מחמץ), ו3 - חתן שהוא מתמיד כמו הגרח"ק.
וא"כ גם בחמץ הרי בבדיקה רוצים "שלא ימצאו". ושוב היה אפשר להביא את הפסוק מלבן ורחל.
אבל אח"כ חשבתי שמדוייק ממש הווארט של הטשבינר רב, שהרי מרומז כאן ענין הפתיתים, ואת הפתיתים בדוקא כן רוצים למצוא, ולכן מביא מהפסוק של ויחפש וימצא, ולא מהפסוק של ויחפש ולא מצא.

כעת מצאתי את זה כאן:
https://files.daf-yomi.com/files/bookfi ... chim86.pdf
https://files.daf-yomi.com/files/bookfi ... chim87.pdf

וכאן בעמ' 3
https://www.kolhalashon.com/pdf/OldSite ... 091023.pdf

למדו בדיקת חמץ בנר מחיפוש הגביע, ללמדנו שגם כשהוא עצמו מחביא את הי‘ פתיתים, זה נקרא חיפוש
ומציאה

בספר ’בצלו חמדתי‘ כתוב שהגאון מטשעבין זי“ע היה אומר בשם מתקן השעונים מדומברוב שמניחים י‘ פתיתים קודם
הבדיקה, לכאו‘ זה נראה כמו חוכא ואטלולא, שבודקים מה שהניחו לבד קודם לכן. אך מכיון שמקור מצות הבדיקה בנר
למדו בגמ‘ מחיפוש הגביע, והרי מנשה בן יוסף הוא זה שהכניס את הגביע, ועשה עצמו כמחפש מן הגדול ועד הקטן,
כמצות אביו יוסף, והרי שהחיפוש נקרא חיפוש גם כשיודע המחפש היטב היכן הוא עצמו הניח את הגביע. וע“פ דברי אותו
השען, נהג הגאון מטשעבין להניח בעצמו הפתיתים ו‘לחפש‘ אותם. והיום נהגו שבני הבית מחביאים הפתיתים והאבא
צריך לחפש. וכ“כ הג“מ רבי משה שטרנבוך שליט“א בספרו ’טעם ודעת‘ על פרשת מקץ בפסוק ’ויחפש‘, שכך נהג הגאון
מטשעבין זי“ע הניח העשרה פתיתים לבדו לפני הבדיקה, והזכיר את דברי השען הדומברובאי הנ“ל.
ו
פעם הוסיף הגאון מטשעבין ע“פ מה שהקשה מהרש“א שהיו צריכים להביא פסוק אחר שכתוב בחומש לפני כן לגבי לבן,
’ויחפש התרפים ולא מצא‘, הרי שהמציאה באה אחר החיפוש. ויש מתרצים שעדיף להוכיח מפסוק שחיפשו ומצאו, ולא
מפסוק שחיפשו ולא מצאו, והגאון מטשעבין תירץ ע“פ הנ“ל, שמאותו פסוק היו מוכיחים שצריך להחביא את הפתיתים
באופן שאינו יודע היכן הם, ואח“כ לחפשם. שהרי רחל החביאה את התרפים ולא היה לבן יודע היכן הם, והיות ולאמיתו
של דבר מותר להניח לבדו הפתיתים, לכן דילגו מפסוק זה וחיפשו פסוק שיש בו לשון חיפוש ומציאה על הטמנה עצמית,
חיפשו ומצאו את הפסוק ’ויחפש בגדול החל ובקטן כילה וימצא‘.

וכתב הג“מ רבי חיים פינחס שייברג זצוק“ל ראש ישיבת תורה אור, בספרו ’משמרת חיים‘, שבאמת מעיקרא דדינא אין
צורך לא לדעת היכן הפתיתים, שלשון הרמ“א הוא ’ונהגו להניח פתיתים כדי שלא יהא ברכתו לבטלה‘, שהרי הרא“ש
כתב שבאמת נוסח הברכה הוא ’על ביעור חמץ‘ ולא ’על בדיקת חמץ‘, כי עיקר הברכה היא על הוצאת החמץ מביתו, אלא
שמברכים אותו קודם הבדיקה שע“י הבדיקה מתחיל ענין הביעור, וא“כ מה אכפת לי שהנחתי לבדי הפתיתים ואני יודע
מקומן, הרי גם אז צריך לבערן מן הבית. ואין כאן ברכה לבטלה כי אין הברכה על הבדיקה והחיפוש אלא על הביעור, וכלפי
הביעור אין שום חילוק אם ידע היכן הם או לא ידע היכן הם. וא“כ קושיא מעיקרא ליתא.


מצולות ים
הודעות: 259
הצטרף: 01 אפריל 2020, 06:14
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי מצולות ים » 15 דצמבר 2020, 01:20

מעניין שהגמרא מביאה פסקי הלכות בעניין בדיקת חמץ (דף י עמוד א) הניח ט' ומצא י', הניח י' ומצא ט'. משמע שכבר בזמנם היה משמעות למנין 10 פתיתי חמץ.


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי נדיב לב » 15 דצמבר 2020, 02:05

מצולות ים כתב:
15 דצמבר 2020, 01:20
מעניין שהגמרא מביאה פסקי הלכות בעניין בדיקת חמץ (דף י עמוד א) הניח ט' ומצא י', הניח י' ומצא ט'. משמע שכבר בזמנם היה משמעות למנין 10 פתיתי חמץ.

בלי להכנס אם יש לזה משמעות מה שהגמ' נקטה, וככה"נ שלא. [וראה לעיל מה שדוקדק מקראי]

מ"מ מה שהגמ' נקטה תשע, עשר במקום חמש וארבע בגלל שהוא מספר עגול ונוח יותר. שהלא בדף ט: שהגמ' עוסקת מסתפקת ברוב מצות צבורות היא נקטה - תשע ציבורין של מצה ואחד של חמץ, ושם אין ענינו לבדיקת הפירורים כבמקרה שהזכרת, שהיו עשר פירורי חמץ, וכעת נשארו רק תשע או כיו"ב. מקווה שהובנתי.
כמו"כ השיטה העשרונית אני מבין שגם בזמן חז"ל ע"פ הספירה הרומאית השתמשו בעשר כמספר עגול. רק שבזמנם לא השתמשו בספרה אפס, ולכן השתמשו בעשר בכמה סוגיות שאין ענינם שווה.


לבי במערב
הודעות: 5898
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3987 פעמים
קיבל תודה: 2939 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי לבי במערב » 15 דצמבר 2020, 02:11

סוגיא ידועה היא: עשר חנויות כו'.
אף שבדרך רמז, דרוש וסוד יבא הכל על מכונו, אך לענין הפשט אין בזה כוונה עמוקה.

סמל אישי של משתמש

בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 248 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי בבלי » 15 דצמבר 2020, 10:23

גבריאל פולארד כתב:
30 נובמבר 2020, 15:53
בספר ’בצלו חמדתי‘ כתוב שהגאון מטשעבין זי“ע היה אומר בשם מתקן השעונים מדומברוב שמניחים י‘ פתיתים קודם
הבדיקה, לכאו‘ זה נראה כמו חוכא ואטלולא, שבודקים מה שהניחו לבד קודם לכן. אך מכיון שמקור מצות הבדיקה בנר
למדו בגמ‘ מחיפוש הגביע, והרי מנשה בן יוסף הוא זה שהכניס את הגביע, ועשה עצמו כמחפש מן הגדול ועד הקטן,
כמצות אביו יוסף, והרי שהחיפוש נקרא חיפוש גם כשיודע המחפש היטב היכן הוא עצמו הניח את הגביע. וע“פ דברי אותו
השען, נהג הגאון מטשעבין להניח בעצמו הפתיתים ו‘לחפש‘ אותם. והיום נהגו שבני הבית מחביאים הפתיתים והאבא
צריך לחפש. וכ“כ הג“מ רבי משה שטרנבוך שליט“א בספרו ’טעם ודעת‘ על פרשת מקץ בפסוק ’ויחפש‘, שכך נהג הגאון
מטשעבין זי“ע הניח העשרה פתיתים לבדו לפני הבדיקה, והזכיר את דברי השען הדומברובאי הנ“ל
אני שמעתי דווקא שהשען היה מקרקא 


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 15 דצמבר 2020, 10:27

נדיב לב כתב:
15 דצמבר 2020, 02:05
אם יש לזה משמעות מה שהגמ' נקטה, וככה"נ שלא.
שמעתי מהגר"ש פינקוס זצוק"ל שלכל מילה ומילה בגמ' יש משמעות למה נכתב בדיוק כך, ואין שום דב בגמ' שנקטו "סתם ככה"
.


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 15 דצמבר 2020, 10:31

גבריאל פולארד כתב:
30 נובמבר 2020, 15:53
פעם הוסיף הגאון מטשעבין ע“פ מה שהקשה מהרש“א שהיו צריכים להביא פסוק אחר שכתוב בחומש לפני כן לגבי לבן,
’ויחפש התרפים ולא מצא‘, הרי שהמציאה באה אחר החיפוש. ויש מתרצים שעדיף להוכיח מפסוק שחיפשו ומצאו, ולא
מפסוק שחיפשו ולא מצאו, והגאון מטשעבין תירץ ע“פ הנ“ל, שמאותו פסוק היו מוכיחים שצריך להחביא את הפתיתים
באופן שאינו יודע היכן הם, ואח“כ לחפשם. שהרי רחל החביאה את התרפים ולא היה לבן יודע היכן הם, והיות ולאמיתו
של דבר מותר להניח לבדו הפתיתים, לכן דילגו מפסוק זה וחיפשו פסוק שיש בו לשון חיפוש ומציאה על הטמנה עצמית,
חיפשו ומצאו את הפסוק ’ויחפש בגדול החל ובקטן כילה וימצא‘.
ברוך שכוונתי לדעתך להביא כאן דברים אלו.
כבר הבאתי כל זה לעיל.


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 15 דצמבר 2020, 11:26

נתן הבבלי כתב:
07 מאי 2020, 23:11
 ראיתי שאמר הרב נטע פריינד,זצוק"ל (בספר חיי עולם נטע) שהכל מרומז בתורה, ואמר בשם הגר"א שאפילו המנהג לתת עשרה פתיתי לחם בערב פסח לבדיקת חמץ – גם כן מרומז בתורה. אולי חו"ר הפורום ידעו היכן זה רמוז.
הגימטריא של "יש להניח עשרה פתיתים לפני בדיקת חמץ"= 2752
+
10 פתיתים שמניח, ו 10 פתיתים שימצא
[כדי שלא יהיה מצב של "הניח עשרה ומצא תשעה" שצריך לחזור ולבדוק]  שווה 2772 


הפסוק בתורה שמחמתו תקנו חכמים דין בדיקת חמץ הוא: "אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם" (שמות יג, טו)

הגימטריא של "אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם" [size=120] שווה 2772 


אכן ליכא מילתא דלא רמיזא באורייתא.
 


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2850 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עשרה פתיתים בערב פסח מרומז בתורה?

שליחה על ידי נדיב לב » 15 דצמבר 2020, 20:43

יושב אוהלים כתב:
15 דצמבר 2020, 10:27
נדיב לב כתב:
15 דצמבר 2020, 02:05
אם יש לזה משמעות מה שהגמ' נקטה, וככה"נ שלא.
שמעתי מהגר"ש פינקוס זצוק"ל שלכל מילה ומילה בגמ' יש משמעות למה נכתב בדיוק כך, ואין שום דב בגמ' שנקטו "סתם ככה"
.

כל דברי חז"ל קודש קודשים. וב"ה יש לנו רשות להשתמש לאורם. אבל, להביא ראיה משם למה שנהגו להניח עשר פתיתים זה אינו. וכיון שהערת אוסיף שד"ז גובל בליצנות מבלי משים לב. וראה לעיל הובא הכרחים טובים יותר - מדקדוק בקראי.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פסחים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים