פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

שליחה על ידי אברהם העיברי » 26 דצמבר 2016, 16:11

ניסיתי למצוא הסבר מה היה חטאו של יעקב שביקש לישב בשלווה?
אבותיו לא ישבו להם בשלווה? ביחוד יצחק?
וכי הם ביקשו לישב בשלווה, שהם קיבלו שלווה?
כשיעקב 'ביקש' לישב בשלווה, הכוונה שהוא התפלל ע"כ? או שזה כמו משפט כגון זה: "הוא ביקש להתיישב לשולחן, אך צלצול הטלפון קרא לו". כלומר, לא חשב שיהיו לו הפתעות נוספות, או שתכנן את חייו קדימה?
ואם זה כך, תוכננה לו הפרעה נוספת, ללא קשר לאיזו מחשבה או בקשה שחלפה בראשו, כי זה לא תוצאה, אלא מקרה.? ומה יש לייחס חשיבות שיעקב חישב לישב בשלווה?

אשמח אם יש לאי מי כיצד לבאר ולפשט הדברים.

שמעתי בשם החת"ס (לא היה לי פנאי לברר) מהו הלשון 'קפץ' עליו רוגזו של יוסף?
שאם יעקב לא היה מבקש לישב בשלווה, היו יוסף נמכר למצרים עשרים שנה אחרי בואו של יעקב לארץ מגורי אביו, אך משום שביקש לישב בשלווה, הוקדם התהליך בצורה כזו. וזהו 'קפץ' לומר 'הוקדם'.


יהודי
משתמש ותיק
הודעות: 2448
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 376 פעמים
קיבל תודה: 449 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

שליחה על ידי יהודי » 30 דצמבר 2016, 01:24

היכן מבואר שזהו חטא? הרי זה שקפץ עליו רוגזו של יוסף יתכן שאינו בתור עונש. אלא כנראה כוונתכם להמשך דברי רש"י אמר הקב"ה וכו', לגבי זה כבר נודע שבמדרש שהוא מקור דברי רש"י כתוב 'אמר השטן' ולא ' אמר הקב"ה' [וכבר צוין כן בחומש תורת חיים, ויש כמדומה חומשים שכבר תיקנו זאת], וכנראה אח"כ כתבו המדפיסים אמר הש' ולכך נשתרבבה הטעות שפתחו זאת ל'השם' ואח"כ להקב"ה. באופן שודאי אין חסרון בכך שביקש לישב בשלוה, לא הייתי כותב כל זאת אלמלא היתה שאלה זו טורדת מנוחתי שנים, הרי יעקב עבד את בוראו בכל מאודו וכי יש ענין שאדם יסבול בעולם הזה בדווקא, ולאחר ששמעתי מש"כ נתיישבו לי הדברים.


אריך
משתמש ותיק
הודעות: 1158
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 09:22
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 322 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

שליחה על ידי אריך » 02 ינואר 2017, 09:16

שאלה גדולה העלית הרב אברהם, וניסיתי לברר אצל כמה חכמים.

כמדומה שהכיוון הוא כזה, שביקש לישב בשלוה הכוונה שהוא ביקש לשנות כיוון בחיים שלו. עד עכשיו היו צרות ועכשיו הגיע הזמן לחיות רגוע. וע"ז אומר לו הקב"ה שהצדיקים ינוחו בעוה"ב וכאן לא. משא"כ אצל אברהם ויצחק שלא מודגש שהחיים שלהם היו בצורה של יסורים, אין בעיה לשבת בשלווה כי לא זו העבודה שלהם. אצל יעקב שתפקידו היה ע"י צרות שונות ומשונות, כאן הרצון לישב בשלווה הוא לא טוב.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

שליחה על ידי אברהם העיברי » 04 ינואר 2017, 20:53

יהודי כתב:היכן מבואר שזהו חטא? הרי זה שקפץ עליו רוגזו של יוסף יתכן שאינו בתור עונש. אלא כנראה כוונתכם להמשך דברי רש"י אמר הקב"ה וכו', לגבי זה כבר נודע שבמדרש שהוא מקור דברי רש"י כתוב 'אמר השטן' ולא ' אמר הקב"ה' [וכבר צוין כן בחומש תורת חיים, ויש כמדומה חומשים שכבר תיקנו זאת], וכנראה אח"כ כתבו המדפיסים אמר הש' ולכך נשתרבבה הטעות שפתחו זאת ל'השם' ואח"כ להקב"ה. באופן שודאי אין חסרון בכך שביקש לישב בשלוה, לא הייתי כותב כל זאת אלמלא היתה שאלה זו טורדת מנוחתי שנים, הרי יעקב עבד את בוראו בכל מאודו וכי יש ענין שאדם יסבול בעולם הזה בדווקא, ולאחר ששמעתי מש"כ נתיישבו לי הדברים.
יישר כח!!
אני חייב לצטט את המדרש. (מדרש רבה פרשת וישב אות ג' אות ד')
ג' ....א"ר אחא בשעה שהצדיקים יושבים בשלווה ומבקשים לישב בשלווה בעולם הזה השטן בא ומקטרג אמר לא דיין שהוא מתוקן להם לעולם הבא אלא שהם מבקשים לישב בשלווה בעולם הזה? תדע לך שהוא כן, יעקב אבינו ע"י שבקש לישב בשלווה בעוה"ז נזדווג לו שטנו של יוסף......
ד' ד"א וישב יעקב וגו' אברהם גייר גיורים וכו'.... יעקב גייר גיורים דכתיב ויאמר יעקב אל ביתו וגו' ויתנו אל יעקב וגו'
(וישלח לה' ב' ויאמר יעקב אל ביתו ואל כל אשר עמו הסרו את אלהי הנכר אשר בתככם והטהרו והחליפו שמלתיכם: פסוק ד' ויתנו אל יעקב את כל אלהי הנכר אשר בידם ואת הנזמים אשר באזניהם ויטמן אתם יעקב תחת האלה אשר עם שכם: רש"י מבאר שמדובר בשלל מהעיר שכם)

אם הבנתי נכון את פירוש 'ידי משה' התביעה על יעקב הייתה שכיוון שאין מקבלים גרים כאשר ישראל יושבים בשלווה, וע"י שביקש לישב בשלווה, זה היה גורם למניעת גיורים. ע"כ נזדווג לו שטנו של יוסף.... ודברים אלו מביא הידי משה תחת ד"ה "ביקש לישב בשלווה נזדווג לו שטנו של יוסף וכו' ד"א שהיה מגייר גרים".
משמע שפירושו לביקש לישב בשלווה מסביר את המדרש לגבי הגרים והקשר לפרשתינו. שהרי הראיה שיעקב גייר גרים מצוייה בפרשת וישלח.


פותח הנושא
אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

שליחה על ידי אברהם העיברי » 07 ינואר 2017, 22:47

מצאתי היום את שאלתי באלשי"ך הק', והוא שואל, מה החטא לשבת בשלווה? ומשיב, שיעקב לא רק 'רצה' לשבת בשלווה, אלא גם 'ביקש', וע"ז ישנו קיטרוג 'די להם במה שמזומן להם לעוה"ב'.
ובמילים קצת שונות מלשונו הק', 'שלווה מקבלים, לא דורשים'.
ותירוץ אחר, שאכן אין זה עונש, אלא, שמחמת המציאות הוא לא היה יושב בשלווה, לא מחמת כך שביקש לישב בשלווה, כיוון שחשבון ה400 שנה החל כבר מיצחק, ואם היה יושב בשלווה, היו צריכים להתחיל למנות שוב 400 שנה מזרעו של יעקב, ובזה הוא גם מבאר, 'ארץ מגורי אביו' ארץ שאביו היה כגר בה, בשונה מהמדרש שיצחק היה מגייר, ובשונה ממשמעות שאביו התגורר בה.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

שליחה על ידי הבוחן » 04 דצמבר 2017, 23:39

אברהם העיברי כתב:ניסיתי למצוא הסבר מה היה חטאו של יעקב שביקש לישב בשלווה?
אבותיו לא ישבו להם בשלווה? ביחוד יצחק?
וכי הם ביקשו לישב בשלווה, שהם קיבלו שלווה?
כשיעקב 'ביקש' לישב בשלווה, הכוונה שהוא התפלל ע"כ? או שזה כמו משפט כגון זה: "הוא ביקש להתיישב לשולחן, אך צלצול הטלפון קרא לו". כלומר, לא חשב שיהיו לו הפתעות נוספות, או שתכנן את חייו קדימה?
ואם זה כך, תוכננה לו הפרעה נוספת, ללא קשר לאיזו מחשבה או בקשה שחלפה בראשו, כי זה לא תוצאה, אלא מקרה.? ומה יש לייחס חשיבות שיעקב חישב לישב בשלווה?

אשמח אם יש לאי מי כיצד לבאר ולפשט הדברים.

שמעתי בשם החת"ס (לא היה לי פנאי לברר) מהו הלשון 'קפץ' עליו רוגזו של יוסף?
שאם יעקב לא היה מבקש לישב בשלווה, היו יוסף נמכר למצרים עשרים שנה אחרי בואו של יעקב לארץ מגורי אביו, אך משום שביקש לישב בשלווה, הוקדם התהליך בצורה כזו. וזהו 'קפץ' לומר 'הוקדם'.
עיין בכלי יקר (לז א) שביאר שיעקב אבינו ביקש לישב בעולם הזה ישיבה של קבע להיות כתושב בעולם הזה ולא כאורח בשונה מיצחק, עיי"ש בדבריו שהביא פירוש נוסף.


אני הקטן
הודעות: 32
הצטרף: 22 אוגוסט 2017, 12:45
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

שליחה על ידי אני הקטן » 09 דצמבר 2017, 22:30

ה'בת עין' מבאר זאת בדרך דרש, יעקב ידע שיצטרך ביום מן הימים לירד למצרים בשלשלאות של ברזל, ולכן ביקש מהקב"ה שיורידו בכבוד, ונתקבלה תפלתו.
וזהו ביאור הדברים, ביקש יעקב לישב בשלוה, וכדי שיוכל לישב בשלוה ולירד למצרים בכבוד קפץ עליו רוגזו של יוסף, שעל ידו נסתבב הסיבה שירד בכבוד למצרים, וע"ז אומר הקדוש ברוך הוא בלשון ניחותא 'צדיקים מבקשים לישב בשלוה, ואכן לא דיים מה שמתוקן להם לעתיד לבוא, אלא שמבקשים לישב בשלוה בעולם הזה, וכדאי הוא להם לישב בשלוה.


כרם
משתמש ותיק
הודעות: 307
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת וישב. ביקש לישב בשלווה.

שליחה על ידי כרם » 10 דצמבר 2017, 15:37

ראיתי באחד העלונים בשבת:
יש נסיונות של נסיון העוני, ויש נסיונות של נסיון העושר. יעקב אבינו נתנסה בנסיונות מסוג נסיונות העוני, רדיפת עשו, לבן, שכם. וכבר ביקש גם לישב בשלוה, ז.א. לעבור את הנסיונות של העושר. כאילו כבר עמד בכל נסיונות העוני, קפץ עליו רוגזו של יוסף, והמשיכו לו נסיונות העוני.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים