לימוד תורה עם בגדי שינה

יעקב שלם

משתמש ותיק
לא רק בבידוד...

לא זוכר לזה מקור

חשבתי שתי סברות מצד אחד יש גמרא בברכות שמשווה בין לימוד תורה למעמד הר סיני 
מה כאן באימה וכו

מצד שני 
הקיום של ה"בשבתך בביתך" וכו' זה בכל מצב
ודאי שמותר ללמוד במיטתו עד שתחטפנו שינה
 

דרומאי

משתמש ותיק
ודאי שאין בזה שום חסרון. ידועות התמונות של ר' משה פיינשטיין לומד בפיג'מה.
ואדרבה, יש ענין גדול ללמוד במיטה עד שנרדמים 'בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך'
(אא''כ אשתו עמו כמובן)
 

פראנק

משתמש ותיק
מזכיר לי סיפור

אחד שאל רב אם מותר לעשן נרגילה. באמצע תפילה והוא מקבל צעקות


חבר שלו אומר לו אני יראה לך העבודה



אהוד הרב שאני מעשן נרגילה מותר לי להתפלל לה'? ??
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
לא רק בבידוד...

לא זוכר לזה מקור

חשבתי שתי סברות מצד אחד יש גמרא בברכות שמשווה בין לימוד תורה למעמד הר סיני 
מה כאן באימה וכו

מצד שני 
הקיום של ה"בשבתך בביתך" וכו' זה בכל מצב
ודאי שמותר ללמוד במיטתו עד שתחטפנו שינה

ייתכן שאפשר לחלק. הלומד במיטתו בדרך כלל לומד בעיון לא כל צרכו, וממילא ההשוואה בין לימוד תורה למעמד הר סיני נאמרה דווקא בעיון כל צרכו, שלא שייך כאן כאמור. [בהר סיני קבלו את התורה מפי הגבורה בצורה ברורה ונהירה.]

ובכל מקרה מסתבר שהלומד בביתו [שלא במיטתו] ומתלבש כהוגן, מראה על החשיבות שהוא מייחס ללימוד התורה והתוצאה בנוגע להבנתה והשגתה תהיה גם בהתאם, ולא דבר ריק הוא מכם. ולהבדיל קראתי על סופרים שאינם שתומ"צ שהקפידו להתלבש כהוגן קודם שנגשו לכתוב את הגיגיהם מצד הנ"ל, ולא תהיה תורה פחותה מכך. מה גם דבר טוב הוא לשבר מידת העצלות.

 

קרננו למעלה

משתמש חדש
פראנק אמר:
מזכיר לי סיפור

אחד שאל רב אם מותר לעשן נרגילה. באמצע תפילה והוא מקבל צעקות


חבר שלו אומר לו אני יראה לך העבודה



אהוד הרב שאני מעשן נרגילה מותר לי להתפלל לה'? ??
תתקן טעויות כתיב

ואולי תלוי איזה פיג'מה
 
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ודאי שאין בזה שום חסרון. ידועות התמונות של ר' משה פיינשטיין לומד בפיג'מה.
ואדרבה, יש ענין גדול ללמוד במיטה עד שנרדמים 'בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך'
(אא''כ אשתו עמו כמובן)
ומה בכך שאשתו עמו, אם אינם עוסקים אז בדרך ארץ, וכי ד"ת מקבלים טומאה. 

אגב ראיתי פעם בשם אחד מצדיקי החסידים (יש לי איזו מחשבה עמומה, שמא הוא הרה"ק מרופשיץ, או מהר"א מדזיקוב בנו, שהיו מפורסמים גם בחכמתם ובחריפותם ), שלא רצה להדפיס חידו"ת שלו, כי אמר שיש חסידים שלפני השינה לוקחים ספר לקרוא בו על מיטתם (ושמא אמר אחרי סעודת שבת), ואין רצוני לשכב עמם במיטה אחת.
 
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
ודאי שאין בזה שום חסרון. ידועות התמונות של ר' משה פיינשטיין לומד בפיג'מה.
ואדרבה, יש ענין גדול ללמוד במיטה עד שנרדמים 'בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך'
(אא''כ אשתו עמו כמובן)



אם זו תמונה הידוע לי, כשהוא למד ליד שולחן בחוץ במחנה קיץ, זה אינו פיג'מה. זו חולצה לבנה רגילה, אלא שהיתה בה פסים בתוך האריגה. בתמונה נראית כצבע אחר, ומטעה שזו פיג'מה. באמת לא היתה שום צבע כלל, ובשחיים האמיתי היתה נראית בבירור שזו חולצה.
 

נבשר

משתמש ותיק
פעם קראתי לא יודע אם אמין,
שר' חיים מילקובסקי אביו של הרבה מאמשינוב שהיה מגדולי תלמידי מיר, וכידוע שברחו לשנחאי ולא היה להם ספרים, השלימו הוא ור' חיים שמואלביץ את הקצות מהזיכרון,
עכ"פ הסיפור אומר שהיה נצפה באוצה"ס של אמשינוב עם פראק ומתחתיו מבצבץ הפיג'מה.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
נבשר אמר:
פעם קראתי לא יודע אם אמין,
שר' חיים מילקובסקי אביו של הרבה מאמשינוב שהיה מגדולי תלמידי מיר, וכידוע שברחו לשנחאי ולא היה להם ספרים, השלימו הוא ור' חיים שמואלביץ את הקצות מהזיכרון,
עכ"פ הסיפור אומר שהיה נצפה באוצה"ס של אמשינוב עם פראק ומתחתיו מבצבץ הפיג'מה.

אם הוא לבש פראק, מה איכפת לך מה הוא לבש מתחתיו.
 

HaimL

משתמש ותיק
איך שייך טיב הבגד ללימוד התורה ברתת ובזיע. אם אדם יושב בביתו, ולובש בגד צנוע בעת לימוד התורה, מה לנו ולסוג הבגד
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
ודאי שאין בזה שום חסרון. ידועות התמונות של ר' משה פיינשטיין לומד בפיג'מה.
ואדרבה, יש ענין גדול ללמוד במיטה עד שנרדמים 'בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך'
(אא''כ אשתו עמו כמובן)
ומה בכך שאשתו עמו, אם אינם עוסקים אז בדרך ארץ, וכי ד"ת מקבלים טומאה. 


נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.

 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נבשר אמר:
פעם קראתי לא יודע אם אמין,
שר' חיים מילקובסקי אביו של הרבה מאמשינוב שהיה מגדולי תלמידי מיר, וכידוע שברחו לשנחאי ולא היה להם ספרים, השלימו הוא ור' חיים שמואלביץ את הקצות מהזיכרון,
עכ"פ הסיפור אומר שהיה נצפה באוצה"ס של אמשינוב עם פראק ומתחתיו מבצבץ הפיג'מה.

אז שרר מחסור חמור בצרכים מינימליים, וייתכן שלא היה לו בגד חילופי בעוד חולצתו היחידה נשלחה לכיבוס.
 

דרומאי

משתמש ותיק
פראנק אמר:
מזכיר לי סיפור
אחד שאל רב אם מותר לעשן נרגילה. באמצע תפילה והוא מקבל צעקות
חבר שלו אומר לו אני יראה לך העבודה
אהוד הרב שאני מעשן נרגילה מותר לי להתפלל לה'? ??
וצע"ג!!!!!!
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
איך שייך טיב הבגד ללימוד התורה ברתת ובזיע. אם אדם יושב בביתו, ולובש בגד צנוע בעת לימוד התורה, מה לנו ולסוג הבגד

טיב הבגד אולי לא שייך לענין הנ"ל, אבל סוג הבגד ולמה שנועד, יש מקום ויש ענין לנ"ל. ומ"מ נראה שיש לחלק כשאדם לומד במיטתו לבוש פיג'מה, ללומד שלא במיטתו.
 

שי למורא

משתמש רגיל
מעבר לדיון ההלכתי של מה להלן באימה ויראה או הצד להתיר מושכבך ובקומך ובוודאי יש ראיות נוספות לכאן ולכאן,
יש צד נוסף, בהקדים: היה לי מלמד בחיידר יהודי יקר יר"ש שלאחר שהיינו מיתממים "אבל הרב לא אמר שאסור" וכד' היה עונה לנו: "איפה כתוב בשולחן ערוך שאסור להחזיק חתולה שחורה לפני שמונה עשרה" וכוונתו שיש דברים שאיסורם אינו מפורש בשום מקום אך מובן שהם לא שייכים. והיינו הך לענייננו שלכאורה זה פשוט לא מתאים . איזה מין צורה יש ללימוד כזה ? ובלשון אחינו האשכנזים: סאיז פאסט נישט .
ברור שיש לחלק בין מי שכבר התארגן לישון וחוטף עוד כמה שורות גמרא או נתעורר לו שאלה ומעיין בה מעט או מי שחולה וכו אבל לכתחילה לשבת ללמוד זמן ממושך עם פיג'מה בלי שום סיבה...
 

דרומאי

משתמש ותיק
שי למורא אמר:
מעבר לדיון ההלכתי של מה להלן באימה ויראה או הצד להתיר מושכבך ובקומך ובוודאי יש ראיות נוספות לכאן ולכאן,
יש צד נוסף, בהקדים: היה לי מלמד בחיידר יהודי יקר יר"ש שלאחר שהיינו מיתממים "אבל הרב לא אמר שאסור" וכד' היה עונה לנו: "איפה כתוב בשולחן ערוך שאסור להחזיק חתולה שחורה לפני שמונה עשרה" וכוונתו שיש דברים שאיסורם אינו מפורש בשום מקום אך מובן שהם לא שייכים. והיינו הך לענייננו שלכאורה זה פשוט לא מתאים . איזה מין צורה יש ללימוד כזה ? ובלשון אחינו האשכנזים: סאיז פאסט נישט .
ברור שיש לחלק בין מי שכבר התארגן לישון וחוטף עוד כמה שורות גמרא או נתעורר לו שאלה ומעיין בה מעט או מי שחולה וכו אבל לכתחילה לשבת ללמוד זמן ממושך עם פיג'מה בלי שום סיבה...
אין שום חסרון בלשבת ללמוד זמן ממושך עם פיג'מה, וזה גם לא ס'פאסט נישט.
ואם כן יש חסרון, אין שום הבדל בין 'זמן ממשוך' ל'חטיפת כמה שורות'.
איכשהו, מניסיוני, במקומות בהם הונהג להקפיד יותר על הלבוש בשעת הלימוד (חאלט, וכובע, וכדו')- התלמידים פחות שקועים ופחות מחוברים ללימוד.
 
 

סופר

משתמש ותיק
לענ" השאלה לא אם מותר ללמוד עם פיג'אמה, אלא איך ובאיזה לבוש ראוי לקבוע בו את הלימוד.
ואני יסביר, בוודדאי מי שלא נרדם בלילה ורוצה ללמוד משהוא, לא נגיד לו ללכת להתלבש, אבל השאלה באברך שנשאר בבית כל הבוקר, האם ראוי להישאר בפיג'מה במשך כל סדר הלימוד הקבוע.
 

דרומאי

משתמש ותיק
סופר אמר:
לענ" השאלה לא אם מותר ללמוד עם פיג'אמה, אלא איך ובאיזה לבוש ראוי לקבוע בו את הלימוד.
ואני יסביר, בוודדאי מי שלא נרדם בלילה ורוצה ללמוד משהוא, לא נגיד לו ללכת להתלבש, אבל השאלה באברך שנשאר בבית כל הבוקר, האם ראוי להישאר בפיג'מה במשך כל סדר הלימוד הקבוע.
זה אולי לא ראוי בתור בן אדם להישאר עם פיג'מה, אך אין לכך שום קשר ללימוד. זה בדיוק כמו ללמוד על רגל אחת. מי שנח לו- למה לא?
 
 

fantian

משתמש ותיק
פראנק אמר:
מזכיר לי סיפור
אחד שאל רב אם מותר לעשן נרגילה. באמצע תפילה והוא מקבל צעקות
חבר שלו אומר לו אני יראה לך העבודה
אהוד הרב שאני מעשן נרגילה מותר לי להתפלל לה'? ??


אצלינו היו מספרים את זה שה"ישיבעבוחער" ישב עם רגל על רגל עם כוס תה וסיגריה, וקצוה"ח.
לפתע עבר הראשיבע ושאלו: "כך לומדים קצות?"
"לא" ענה הבחור "כך מעשנים סיגריה!"
ואני שוקל אם זה נכון לדינא...

 
 

fantian

משתמש ותיק
לעניין "קוטפים מלוח עלי שיח" (ע"ז ג' חגיגה י"ב) יתכן שאכן כך הוא, שאם אדם מדבר באמצע הלימוד יענש על כך, אך אם הוא לומד באמצע הנייעס יהיה לו שכר על כך...
דעת החו"ר דפה?
 

דרומאי

משתמש ותיק
fantian אמר:
פראנק אמר:
מזכיר לי סיפור
אחד שאל רב אם מותר לעשן נרגילה. באמצע תפילה והוא מקבל צעקות
חבר שלו אומר לו אני יראה לך העבודה
אהוד הרב שאני מעשן נרגילה מותר לי להתפלל לה'? ??


אצלינו היו מספרים את זה שה"ישיבעבוחער" ישב עם רגל על רגל עם כוס תה וסיגריה, וקצוה"ח.
לפתע עבר הראשיבע ושאלו: "כך לומדים קצות?"
"לא" ענה הבחור "כך מעשנים סיגריה!"
ואני שוקל אם זה נכון לדינא...
לדינא אין כאן איסור, אבל מסתבר שהראש של הבחור הזה לא בקצות, ולכן עדיף שיסגור את הספר.
 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
fantian אמר:
פראנק אמר:
מזכיר לי סיפור
אחד שאל רב אם מותר לעשן נרגילה. באמצע תפילה והוא מקבל צעקות
חבר שלו אומר לו אני יראה לך העבודה
אהוד הרב שאני מעשן נרגילה מותר לי להתפלל לה'? ??


אצלינו היו מספרים את זה שה"ישיבעבוחער" ישב עם רגל על רגל עם כוס תה וסיגריה, וקצוה"ח.
לפתע עבר הראשיבע ושאלו: "כך לומדים קצות?"
"לא" ענה הבחור "כך מעשנים סיגריה!"
ואני שוקל אם זה נכון לדינא...

 

העולם מספר על הרב שך שהיה אומר, די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.
 

fantian

משתמש ותיק
אמלתרא אמר:
מי שיכול ללמוד בהרגשה ש'השכינה כנגדו' כמו שאחז"ל,... שילמוד עם פידזשאמע????

ולגוף השאלה, הנני מעלה מה שהעלה מצודתי בחיפוש באוצה"ח:

לימוד בבגד עליון.PDF
זה בדיוק ההבדל שדובר בו
ללמוד עם "פידזשאמע" זה אכן מזעזע...
ואדם שאפילו כשהוא עם פיג'מה ראשו ורובו התורה, מה רב זכותו...

 
 

fantian

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
לא רק בבידוד...

לא זוכר לזה מקור

חשבתי שתי סברות מצד אחד יש גמרא בברכות שמשווה בין לימוד תורה למעמד הר סיני 
מה כאן באימה וכו
בגמרא שציטטת כתוב גם: האידנא נהוג עלמא כהני תלת סבי וכו'
כך שלא נפסקה הלכה כמ"ד באימה וכו' אלא כמ"ד אין דברי תורה מקבלין טומאה ומותר ללמוד בכל מצב ואפילו בע"ק...
ונתהפכה הראיה...
וא"כ מכל הגמרות מוכח שמותר ללמוד עם פיג'מה
 
 

אמלתרא

משתמש רגיל
fantian אמר:
אמלתרא אמר:
מי שיכול ללמוד בהרגשה ש'השכינה כנגדו' כמו שאחז"ל,... שילמוד עם פידזשאמע????

ולגוף השאלה, הנני מעלה מה שהעלה מצודתי בחיפוש באוצה"ח:

לימוד בבגד עליון.PDF
זה בדיוק ההבדל שדובר בו
ללמוד עם "פידזשאמע" זה אכן מזעזע...
ואדם שאפילו כשהוא עם פיג'מה ראשו ורובו התורה, מה רב זכותו...
כתיב 'ה' צלך'
הלומד עם פידזאמע, גם השכינה נראה אליו עם 'פיזשאמע'....
 

fantian

משתמש ותיק
אמלתרא אמר:
fantian אמר:
אמלתרא אמר:
מי שיכול ללמוד בהרגשה ש'השכינה כנגדו' כמו שאחז"ל,... שילמוד עם פידזשאמע????

ולגוף השאלה, הנני מעלה מה שהעלה מצודתי בחיפוש באוצה"ח:

לימוד בבגד עליון.PDF
זה בדיוק ההבדל שדובר בו
ללמוד עם "פידזשאמע" זה אכן מזעזע...
ואדם שאפילו כשהוא עם פיג'מה ראשו ורובו התורה, מה רב זכותו...
כתיב 'ה' צלך'
הלומד עם פידזאמע, גם השכינה נראה אליו עם 'פיזשאמע'....
זה לא יגמר
איך אמר רב (כריתות י"ד) לא תיזלו בתר איפכא,
הלומד עם פידג'מה השכינה נראית אליו גם כשהוא עם פיג'מה...
 
חלק עליון תַחתִית