גופא דעובדא
משתמש ותיק
"במערות צורים שעמדת שם קנתי הודך והדרך"
מצאתי מציאה "לטאית" באגרות קודש של הבעל התניא (פכ"ו) [נדפס בספר התניא]
וזה לשונו "גם פלפול הקושיות ותירוצים דמסטרא דרע ורוח הטומאה אשכחן ברשב"י דעסק בי' טובא גם בהיותו במערה ואדרבה בזכות צער המערה זכה לזה כדאיתא בגמ' דאמר לר' פנחס בן יאיר אכל קושי' כ"ד פירוקי וא"ל אילו לא ראיתני בכך כו' (וגם באמת ע"כ עיקר עסקיהם במערה הי' תורת המשניות ת"ר סדרי שהיה בימיהם עד רבינו הקדוש דאילו ספר הזהר והתיקונים היה יכול לגמור בב' וג' חדשים כי בודאי לא אמר דבר אחד ב' פעמים) עכ"ל עיי"ש. [ולפי דברי הבעל התניא 'שם קנית הודך והדרך' על ידי הפלפול והקושיות והתירוצים בסוגיות המשניות]
אבל לכאורה דעה זו אינה דעת כולם, דהרמח"ל בספר אדיר במרום דרוש תניא אמר רבי שמעון דהאריך שם מבריחת רשב"י למערה וכתב בתו"ד ....וכיון שבבריחה זאת נעשה ספר הזהר...וכן בפסק רבי יצחק דלטאש הנדפס בריש ספר הזוהר דכתב ג"כ כהאי מילתא 'הלא תראה שרשב"י כתבם במערה והניחם שם כדי שלא יתגלו'
אמנם יתכן שגם בעל התניא מודה שהזוהר נתחבר במערה אבל לא היה עיקר עסקם שם
אשמח לשמוע מקורות נוספים לסוגיה זו
מצאתי מציאה "לטאית" באגרות קודש של הבעל התניא (פכ"ו) [נדפס בספר התניא]
וזה לשונו "גם פלפול הקושיות ותירוצים דמסטרא דרע ורוח הטומאה אשכחן ברשב"י דעסק בי' טובא גם בהיותו במערה ואדרבה בזכות צער המערה זכה לזה כדאיתא בגמ' דאמר לר' פנחס בן יאיר אכל קושי' כ"ד פירוקי וא"ל אילו לא ראיתני בכך כו' (וגם באמת ע"כ עיקר עסקיהם במערה הי' תורת המשניות ת"ר סדרי שהיה בימיהם עד רבינו הקדוש דאילו ספר הזהר והתיקונים היה יכול לגמור בב' וג' חדשים כי בודאי לא אמר דבר אחד ב' פעמים) עכ"ל עיי"ש. [ולפי דברי הבעל התניא 'שם קנית הודך והדרך' על ידי הפלפול והקושיות והתירוצים בסוגיות המשניות]
אבל לכאורה דעה זו אינה דעת כולם, דהרמח"ל בספר אדיר במרום דרוש תניא אמר רבי שמעון דהאריך שם מבריחת רשב"י למערה וכתב בתו"ד ....וכיון שבבריחה זאת נעשה ספר הזהר...וכן בפסק רבי יצחק דלטאש הנדפס בריש ספר הזוהר דכתב ג"כ כהאי מילתא 'הלא תראה שרשב"י כתבם במערה והניחם שם כדי שלא יתגלו'
אמנם יתכן שגם בעל התניא מודה שהזוהר נתחבר במערה אבל לא היה עיקר עסקם שם
אשמח לשמוע מקורות נוספים לסוגיה זו