לימוד תורה עם בגדי שינה

מחשבות

משתמש ותיק
אצלי פשיטא שצורת הלימוד העיקרי אינו עם פיג'מה
שהרי חלק מכבוד התורה היה ללמוד בעמידה
וכשתש כוחם ולמדו בישיבה בטל כבוד התורה.
אמנם השאלה הנכונה היא האם בשביל זה כדאי ליבטל מתורה
והתשובה פשיטא שלא.
א"כ מה כאן בדיוק השאלה??
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
אצלי פשיטא שצורת הלימוד העיקרי אינו עם פיג'מה
שהרי חלק מכבוד התורה היה ללמוד בעמידה
וכשתש כוחם ולמדו בישיבה בטל כבוד התורה.
אמנם השאלה הנכונה היא האם בשביל זה כדאי ליבטל מתורה
והתשובה פשיטא שלא.
א"כ מה כאן בדיוק השאלה??

השאלה אם צריך לבטל זמן קצר כדי שיעור לבישת הבגדים, אבל ביטול לגמרי מתורה כשאין לו בגדים נכבדים מאן דכר שמיה.
 

מחשבות

משתמש ותיק
ברור שהמחמיר בזה ילמד פחות.
אמנם כשכבר עומד להתלבש
או כשעדיין לא פשט בגדיו
פשוט שילמד בבגדים מכובדים.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מחשבות אמר:
ברור שהמחמיר בזה ילמד פחות.

אבל לא ברור שעדיף.
אם הוא מרגיש שלבישת בגדים במקום הפיג'מה תועיל לו לעסוק יותר ברצינות [אפילו כל דהו] מסתבר שעדיף בכך.
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
ודאי שאין בזה שום חסרון. ידועות התמונות של ר' משה פיינשטיין לומד בפיג'מה.
ואדרבה, יש ענין גדול ללמוד במיטה עד שנרדמים 'בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך'
(אא''כ אשתו עמו כמובן)
ומה בכך שאשתו עמו, אם אינם עוסקים אז בדרך ארץ, וכי ד"ת מקבלים טומאה. 


נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
מעניין. על מה נסמך המנהג הזה?
 
 

avih

משתמש רגיל
אני מציע שבשאלה זו לפני התשובה אולי כדאי להוסיף לאיזה מגזר הוא משתייך ובאיזה ישיבה הוא למד (אפי' סגנון).
כי אם מדייקים משכינה כנגדו אז גם חלאט לא מספיק מכובד.
ויש מגזרים שאפי' לא יוצאים עם פיזמה מהמיתה, ולכן נשמע מזעז ללמוד עם פיזמה.
ומאידך יש ישיבות שבחורים מהלכים עם פיזמה בכל חלקי הישיבה ורגילים לדבר בלימוד כך, וגם בקעמפים.
ומסופר על אחד מהראשי ישיבות שלומד בביתו בלא חולצה ואף לעיני התלמידים.
(וייתכן להוכיח מרשב"י שכיסה עצמו בחול בהיותו במערה. - לא באמת כדוגמא אלא כהמחשה)
 

במבי

משתמש ותיק
fantian אמר:
פראנק אמר:
מזכיר לי סיפור
אחד שאל רב אם מותר לעשן נרגילה. באמצע תפילה והוא מקבל צעקות
חבר שלו אומר לו אני יראה לך העבודה
אהוד הרב שאני מעשן נרגילה מותר לי להתפלל לה'? ??


אצלינו היו מספרים את זה שה"ישיבעבוחער" ישב עם רגל על רגל עם כוס תה וסיגריה, וקצוה"ח.
לפתע עבר הראשיבע ושאלו: "כך לומדים קצות?"
"לא" ענה הבחור "כך מעשנים סיגריה!"
ואני שוקל אם זה נכון לדינא...

די מזכיר את הסיפור על ר' לוי יצחק מברדיצ'ב שראה עגלון אחד מושח את גלגלי העגלה בזפת , כשהוא עטוף טלית ותפילין . קרא רבי לוי יצחק ואמר : " ראה ה' כמה צדיקים עמך ישראל , הרי איש זה אפילו בזמן שהוא מתקן את גלגלי עגלתו הוא עטוף בטלית ותפילין ומתפלל.
 

fantian

משתמש ותיק
avih אמר:
(וייתכן להוכיח מרשב"י שכיסה עצמו בחול בהיותו במערה. - לא באמת כדוגמא אלא כהמחשה)
אולי זה כן קצת ראיה כיון שלתפילה הם היו מתלבשים (לפי הירושלמי), אז הא לן ששאני לימוד מתפילה
ראיה נוספת ששאני לימוד מתפילה, מ"ציפי דבי רב" שללמוד כך מותר ולהתפלל אסור.
 

יוסי 2

משתמש ותיק
fantian אמר:
avih אמר:
(וייתכן להוכיח מרשב"י שכיסה עצמו בחול בהיותו במערה. - לא באמת כדוגמא אלא כהמחשה)
אולי זה כן קצת ראיה כיון שלתפילה הם היו מתלבשים (לפי הירושלמי), אז הא לן ששאני לימוד מתפילה
ראיה נוספת ששאני לימוד מתפילה, מ"ציפי דבי רב" שללמוד כך מותר ולהתפלל אסור.
ציפי דבי רב זה לא כ"כ ראיה משום ששם הסיבה שללימוד מותר ולתפילה אסור כתב שם רש"י שלגירסא א"א אבל לק"ש יצא לחוץ ויקרא - נראה שהחילוק הוא טכני ולא מהותי.
 
 

יוסי 2

משתמש ותיק
ולעצם הדיון פה אפשר להביא ראיה מהמשנה סוטה פ"ט משנה טו 'משמת רבן גמליאל הזקן בטל כבוד התורה' וכתב הרע"ב שעד שמת היה בריאות בעולם והיו לומדים מעומד ומשמת באת תשות כח לעולם והתחילו ללמוד מיושב. אז בעצם ודאי שיש עדיפות ללמוד בצורה מכובדת ועם בגדים עדיף מאשר עם פיג'מה וגם אם קשה להבין מה ההבדל אותו דבר גם יש חילוק בין לימוד מיושב למעומד למרות שקשה לראות מה העדיפות למעומד, אבל אני לא חושב שאסור ללמוד ככה וכל אחד יתנהג לפי הרגשותיו בנושא זה כי הכל פה זה כמה הרגש אתה מרגיש כלפי התורה ולא חברי הפורום (שלא קשה לראות על פי התגובות מהי ההשתייכות הקהילתית של כל אחד מהכותבים).
 

זוטרא

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.
זה משפט מזעזע ואני לא מאמין שאדם גדול הוציא מפיו כזה משפט, וזה גובל בכפירה בעיקר של שכר ועונש.
 

HaimL

משתמש ותיק
זוטרא אמר:
נדיב לב אמר:
די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.
זה משפט מזעזע ואני לא מאמין שאדם גדול הוציא מפיו כזה משפט, וזה גובל בכפירה בעיקר של שכר ועונש.
זה אחד המשפטים היותר משמחים שראיתי פה בפורום (זה, והגרסה עם הבחור), וניכר שאמר אותו אדם חכם. רק מה לסיגריה ולגן עדן. הלא המאבד עצמו לדעת א"ל חלק לעוה"ב. 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
שמש ישמש מיטתו.
התינח בימי טהרתה. בימי נידתה או ספירת הנקיים מאי איכ"ל
לכן כתבתי כשאשתו עמו והיינו עמו במיטה.
עכשיו הבנתי את דבריך. אשתו עמו במיטה אחת. טוב, אז זאת משנת חסידים, כי אין בזה שום חומרא מן הדין (אלא א"כ תפתיע אותי).
 
 

מחשבות

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
ודאי שאין בזה שום חסרון. ידועות התמונות של ר' משה פיינשטיין לומד בפיג'מה.
ואדרבה, יש ענין גדול ללמוד במיטה עד שנרדמים 'בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך'
(אא''כ אשתו עמו כמובן)
ומה בכך שאשתו עמו, אם אינם עוסקים אז בדרך ארץ, וכי ד"ת מקבלים טומאה. 


נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
מקור???
 
 

avih

משתמש רגיל
HaimL אמר:
זוטרא אמר:
נדיב לב אמר:
די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.
זה משפט מזעזע ואני לא מאמין שאדם גדול הוציא מפיו כזה משפט, וזה גובל בכפירה בעיקר של שכר ועונש.
זה אחד המשפטים היותר משמחים שראיתי פה בפורום (זה, והגרסה עם הבחור), וניכר שאמר אותו אדם חכם. רק מה לסיגריה ולגן עדן. הלא המאבד עצמו לדעת א"ל חלק לעוה"ב. 
זה היה לפני שידעו את הסכנה מסיגריה.
מיד כשנודע לו הוא הפסיק ואף ביקש מתלמידיו להפסיק.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
ומה בכך שאשתו עמו, אם אינם עוסקים אז בדרך ארץ, וכי ד"ת מקבלים טומאה. 


נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
מעניין. על מה נסמך המנהג הזה?
@מחשבות  @שאר לעמו 
זוהי דעת הט"ז, וכ' בשו"ע הגר"ז סי' מ' דנכון לחוש לדבריו.
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
יש מחמירים אפילו לא להרהר בתורה עם פיג'מה, ולכן הם לוקחים ספר קריאה או עיתון למיטה, כדי שלא יבואו חלילה לידי הרהור בתורה.
כמו שהיו שהחמירו שאם נכנסו אליהם הביתה היו מסתירים את הספר במגירה כדי שלא יחשדו בהם שהם לומדים.. שזו גאווה...
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
מחשבות אמר:
אצלי פשיטא שצורת הלימוד העיקרי אינו עם פיג'מה
שהרי חלק מכבוד התורה היה ללמוד בעמידה
וכשתש כוחם ולמדו בישיבה בטל כבוד התורה.
אמנם השאלה הנכונה היא האם בשביל זה כדאי ליבטל מתורה
והתשובה פשיטא שלא.
א"כ מה כאן בדיוק השאלה??

השאלה אם צריך לבטל זמן קצר כדי שיעור לבישת הבגדים, אבל ביטול לגמרי מתורה כשאין לו בגדים נכבדים מאן דכר שמיה.

יש כבוד התורה איך לומדים תורה (לא הכוונה דוקא לבגד עליון, אלא לבגדים), אך אם מרגיש שיבטל מלימודו כגון ביום קיץ מהביל בניו יורק, שאומרים שהלחות שם בלתי נסבלת, אזי ילמד איך שנוח לו.
כמדומה ראיתי בספר של מלר על הרב מבריסק שבעודו לובש הכתונת לברית של בנו בכורו, וכבר נאספו האורחים, ניגש אליו אביו מרנא הגר"ח עם שאלה קשה, והיה כדי להרגילו שבכל זמן שקועים בלימוד, לא רק מהרהרים בלימוד.
 

נער אנכי

משתמש חדש
נדיב לב אמר:
נבשר אמר:
פעם קראתי לא יודע אם אמין,
שר' חיים מילקובסקי אביו של הרבה מאמשינוב שהיה מגדולי תלמידי מיר, וכידוע שברחו לשנחאי ולא היה להם ספרים, השלימו הוא ור' חיים שמואלביץ את הקצות מהזיכרון,
עכ"פ הסיפור אומר שהיה נצפה באוצה"ס של אמשינוב עם פראק ומתחתיו מבצבץ הפיג'מה.

אז שרר מחסור חמור בצרכים מינימליים, וייתכן שלא היה לו בגד חילופי בעוד חולצתו היחידה נשלחה לכיבוס.

עובדה זו נכתבה באחד מספריו של הר' יעקב ב. פרידמן, ושם מביא זאת על ימיו האחרונים של הגר"ח מיליקובסקי בשכונת בית וגן. ואין מביאים ראיה מן המעשה
 

דרומאי

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
יש מחמירים אפילו לא להרהר בתורה עם פיג'מה, ולכן הם לוקחים ספר קריאה או עיתון למיטה, כדי שלא יבואו חלילה לידי הרהור בתורה.
והלא הרהור מותר אפילו כנגד הערוה! ואפילו בשעת תשמיש מותר להרהר בד"ת!
 
 

נער אנכי

משתמש חדש
לגוף הענין, בספר משולחן רבי אליהו ברוך (פינקל) הביא, שפעם שאלו את מורו ורבו הגאון רבי נחום פרצוביץ זצ"ל כיצד בני הישיבות הליטאיות לא נהגו לשבת וללמוד כשבגד עליון לגופם, והלא בתפילה ובכל דבר שבקדושה נהגו גם המה להתעטות בכיסוי, ומאי שנא לימוד התורה שמעלתה כנגד כולם. השיב להם הגאון רבי נחום, וכי לאכול - אוכלים אתם עם כובע וחליפה, לשתות - שותים עם כובע וחליפה, לישון - ישנים עם כובע וחליפה?... תורתנו הקדו' היא 'תורת חיים', שנחשבת כאויר לנשימה וכחלק בלתי נפרד מהחיים עצמם, וממילא הצורה לעסוק בה היא בדרך של 'חיים', כמו להבדיל באכילה ושינה. 
ולפי זה נראה פשוט, שהכל לפי מה שמכון את ליבו, האם אכן לובש 'פיז'מה' מעצלות גרידא או שמא כי אצלו התורה היא החיים...
 

מחשבות

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
HaimL אמר:
דרומאי אמר:
נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
מעניין. על מה נסמך המנהג הזה?
@מחשבות  @שאר לעמו 
זוהי דעת הט"ז, וכ' בשו"ע הגר"ז סי' מ' דנכון לחוש לדבריו.


ספר חסידים סימן תתקכב
רבות רעות צדיק ומכולם יצילנו ה' (תהלים ל"ד כ') וכתיב (שם י"ד ה') שם פחדו פחד א"כ למה בא לצרה אם הוא צדיק ולמה בא לידי פחד אלא שהביא אדם לידי צער ופחד או הלך למקום שהיו העולם מתפחדים או הניח ספרים בחדר או על השלחן מקום שעשוי ליפול. 
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
זוטרא אמר:
נדיב לב אמר:
די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.
זה משפט מזעזע ואני לא מאמין שאדם גדול הוציא מפיו כזה משפט, וזה גובל בכפירה בעיקר של שכר ועונש.

דברי חכמים בנחת נשמעים. לאט לומר על כל משפט לא מוכר "כפירה"..

פשוט השפה השנונה הזו לא מוכרת.. כי אילו היינו יודעים מתיקות התורה היינו משתגעים אחריה!
זה על אותו משקל שאמר מה זה ארוחת בוקר, לחם עם רמב"ם (ואינו צריך חביתה או ביצה)..
וכמו שאמר שמשל לגהינם זה שרוצה לעיין בלשון הרשב"א בליל שבת ואין לו אור..
 
חלק עליון תַחתִית