מחשבות אמר:אצלי פשיטא שצורת הלימוד העיקרי אינו עם פיג'מה
שהרי חלק מכבוד התורה היה ללמוד בעמידה
וכשתש כוחם ולמדו בישיבה בטל כבוד התורה.
אמנם השאלה הנכונה היא האם בשביל זה כדאי ליבטל מתורה
והתשובה פשיטא שלא.
א"כ מה כאן בדיוק השאלה??
מחשבות אמר:ברור שהמחמיר בזה ילמד פחות.
מעניין. על מה נסמך המנהג הזה?דרומאי אמר:HaimL אמר:ומה בכך שאשתו עמו, אם אינם עוסקים אז בדרך ארץ, וכי ד"ת מקבלים טומאה.דרומאי אמר:ודאי שאין בזה שום חסרון. ידועות התמונות של ר' משה פיינשטיין לומד בפיג'מה.
ואדרבה, יש ענין גדול ללמוד במיטה עד שנרדמים 'בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך'
(אא''כ אשתו עמו כמובן)
נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
fantian אמר:פראנק אמר:מזכיר לי סיפור
אחד שאל רב אם מותר לעשן נרגילה. באמצע תפילה והוא מקבל צעקות
חבר שלו אומר לו אני יראה לך העבודה
אהוד הרב שאני מעשן נרגילה מותר לי להתפלל לה'? ??
אצלינו היו מספרים את זה שה"ישיבעבוחער" ישב עם רגל על רגל עם כוס תה וסיגריה, וקצוה"ח.
לפתע עבר הראשיבע ושאלו: "כך לומדים קצות?"
"לא" ענה הבחור "כך מעשנים סיגריה!"
ואני שוקל אם זה נכון לדינא...
אולי זה כן קצת ראיה כיון שלתפילה הם היו מתלבשים (לפי הירושלמי), אז הא לן ששאני לימוד מתפילהavih אמר:(וייתכן להוכיח מרשב"י שכיסה עצמו בחול בהיותו במערה. - לא באמת כדוגמא אלא כהמחשה)
ציפי דבי רב זה לא כ"כ ראיה משום ששם הסיבה שללימוד מותר ולתפילה אסור כתב שם רש"י שלגירסא א"א אבל לק"ש יצא לחוץ ויקרא - נראה שהחילוק הוא טכני ולא מהותי.fantian אמר:אולי זה כן קצת ראיה כיון שלתפילה הם היו מתלבשים (לפי הירושלמי), אז הא לן ששאני לימוד מתפילהavih אמר:(וייתכן להוכיח מרשב"י שכיסה עצמו בחול בהיותו במערה. - לא באמת כדוגמא אלא כהמחשה)
ראיה נוספת ששאני לימוד מתפילה, מ"ציפי דבי רב" שללמוד כך מותר ולהתפלל אסור.
זה משפט מזעזע ואני לא מאמין שאדם גדול הוציא מפיו כזה משפט, וזה גובל בכפירה בעיקר של שכר ועונש.נדיב לב אמר:די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.
זה אחד המשפטים היותר משמחים שראיתי פה בפורום (זה, והגרסה עם הבחור), וניכר שאמר אותו אדם חכם. רק מה לסיגריה ולגן עדן. הלא המאבד עצמו לדעת א"ל חלק לעוה"ב.זוטרא אמר:זה משפט מזעזע ואני לא מאמין שאדם גדול הוציא מפיו כזה משפט, וזה גובל בכפירה בעיקר של שכר ועונש.נדיב לב אמר:די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.
שמא ישמש מיטתו.HaimL אמר:מעניין. על מה נסמך המנהג הזה?דרומאי אמר:HaimL אמר:ומה בכך שאשתו עמו, אם אינם עוסקים אז בדרך ארץ, וכי ד"ת מקבלים טומאה.
נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
התינח בימי טהרתה. בימי נידתה או ספירת הנקיים מאי איכ"לדרומאי אמר:שמש ישמש מיטתו.HaimL אמר:מעניין. על מה נסמך המנהג הזה?דרומאי אמר:נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
לכן כתבתי כשאשתו עמו והיינו עמו במיטה.HaimL אמר:התינח בימי טהרתה. בימי נידתה או ספירת הנקיים מאי איכ"לדרומאי אמר:שמש ישמש מיטתו.HaimL אמר:מעניין. על מה נסמך המנהג הזה?
עכשיו הבנתי את דבריך. אשתו עמו במיטה אחת. טוב, אז זאת משנת חסידים, כי אין בזה שום חומרא מן הדין (אלא א"כ תפתיע אותי).דרומאי אמר:לכן כתבתי כשאשתו עמו והיינו עמו במיטה.HaimL אמר:התינח בימי טהרתה. בימי נידתה או ספירת הנקיים מאי איכ"לדרומאי אמר:שמש ישמש מיטתו.
מקור???דרומאי אמר:HaimL אמר:ומה בכך שאשתו עמו, אם אינם עוסקים אז בדרך ארץ, וכי ד"ת מקבלים טומאה.דרומאי אמר:ודאי שאין בזה שום חסרון. ידועות התמונות של ר' משה פיינשטיין לומד בפיג'מה.
ואדרבה, יש ענין גדול ללמוד במיטה עד שנרדמים 'בשכבך תשמור עליך, והקיצות היא תשיחך'
(אא''כ אשתו עמו כמובן)
נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
זה היה לפני שידעו את הסכנה מסיגריה.HaimL אמר:זה אחד המשפטים היותר משמחים שראיתי פה בפורום (זה, והגרסה עם הבחור), וניכר שאמר אותו אדם חכם. רק מה לסיגריה ולגן עדן. הלא המאבד עצמו לדעת א"ל חלק לעוה"ב.זוטרא אמר:זה משפט מזעזע ואני לא מאמין שאדם גדול הוציא מפיו כזה משפט, וזה גובל בכפירה בעיקר של שכר ועונש.נדיב לב אמר:די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.
כמו שהיו שהחמירו שאם נכנסו אליהם הביתה היו מסתירים את הספר במגירה כדי שלא יחשדו בהם שהם לומדים.. שזו גאווה...בלדד השוחי אמר:יש מחמירים אפילו לא להרהר בתורה עם פיג'מה, ולכן הם לוקחים ספר קריאה או עיתון למיטה, כדי שלא יבואו חלילה לידי הרהור בתורה.
נדיב לב אמר:מחשבות אמר:אצלי פשיטא שצורת הלימוד העיקרי אינו עם פיג'מה
שהרי חלק מכבוד התורה היה ללמוד בעמידה
וכשתש כוחם ולמדו בישיבה בטל כבוד התורה.
אמנם השאלה הנכונה היא האם בשביל זה כדאי ליבטל מתורה
והתשובה פשיטא שלא.
א"כ מה כאן בדיוק השאלה??
השאלה אם צריך לבטל זמן קצר כדי שיעור לבישת הבגדים, אבל ביטול לגמרי מתורה כשאין לו בגדים נכבדים מאן דכר שמיה.
נדיב לב אמר:נבשר אמר:פעם קראתי לא יודע אם אמין,
שר' חיים מילקובסקי אביו של הרבה מאמשינוב שהיה מגדולי תלמידי מיר, וכידוע שברחו לשנחאי ולא היה להם ספרים, השלימו הוא ור' חיים שמואלביץ את הקצות מהזיכרון,
עכ"פ הסיפור אומר שהיה נצפה באוצה"ס של אמשינוב עם פראק ומתחתיו מבצבץ הפיג'מה.
אז שרר מחסור חמור בצרכים מינימליים, וייתכן שלא היה לו בגד חילופי בעוד חולצתו היחידה נשלחה לכיבוס.
והלא הרהור מותר אפילו כנגד הערוה! ואפילו בשעת תשמיש מותר להרהר בד"ת!בלדד השוחי אמר:יש מחמירים אפילו לא להרהר בתורה עם פיג'מה, ולכן הם לוקחים ספר קריאה או עיתון למיטה, כדי שלא יבואו חלילה לידי הרהור בתורה.
אז ודאי אסור אא"כ יש חגורה, או שלובש מכנסיים.קרננו למעלה אמר:יש פיג'מות בצורת חלוק, ואז אין חילוק בין לב לערוה
דרומאי אמר:אז ודאי אסור אא"כ יש חגורה, או שלובש מכנסיים.קרננו למעלה אמר:יש פיג'מות בצורת חלוק, ואז אין חילוק בין לב לערוה
דרומאי אמר:@מחשבות @שאר לעמוHaimL אמר:מעניין. על מה נסמך המנהג הזה?דרומאי אמר:נוהגים להוציא ספרי קודש מן החדר שינה אפילו שלא בזמן עונה.
זוהי דעת הט"ז, וכ' בשו"ע הגר"ז סי' מ' דנכון לחוש לדבריו.
זוטרא אמר:זה משפט מזעזע ואני לא מאמין שאדם גדול הוציא מפיו כזה משפט, וזה גובל בכפירה בעיקר של שכר ועונש.נדיב לב אמר:די בסטנדר קצות וסיגריה להבין מהו גן עדן.