פרשת מקץ חלום פרעה

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת מקץ חלום פרעה

שליחה על ידי יצחק » 11 דצמבר 2017, 23:46

"והנה שבע שבלים עולות בקנה אחד בריאות וטובות". מה זה "קנה אחד"? ברשב"ם מפרש שכולם נוצרו מגרעין אחד, כלומר היה כמו "שיח" של חיטה, ולפי זה "שיבולת" הכוונה רק
לאותו אשכול שבו מונחים הגרגרים ולא לכל הקנה שיוצא מהקרקע ולכן יכולות להיות שבע שבלים בקנה אחד. במפרשים אחרים לא מצאתי התיחסות לנקודה הזו.
אולם עצם הדבר נראה לי קצת תמוה שפרעה ראה בחלומו דבר שאינו קיים במציאות, והרי לכאורה שבע שנות השבע היו שבע שנות ברכה ושפע אבל לא שהיו שם "ניסים", למשל: מצב כזה בעצמו שמגרעין אחד יצמחו שבע שבלים - לא היה, כי זה כבר בגדר נס, וא"כ למה הקב"ה הראה לפרעה דבר כזה.
דבר נוסף, עושה רושם שכל פרט בחלום היה מכוון והפתרון התאים לכל פרטי החלום, וא"כ צריך ביאור מה הפתרון של הענין הזה שכולם היו בקנה אחד.


ראובן
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת מקץ חלום פרעה

שליחה על ידי ראובן » 12 דצמבר 2017, 13:07

אולם עצם הדבר נראה לי קצת תמוה שפרעה ראה בחלומו דבר שאינו קיים במציאות, והרי לכאורה שבע שנות השבע היו שבע שנות ברכה ושפע אבל לא שהיו שם "ניסים", למשל: מצב כזה בעצמו שמגרעין אחד יצמחו שבע שבלים - לא היה, כי זה כבר בגדר נס, וא"כ למה הקב"ה הראה לפרעה דבר כזה.
דבר נוסף, עושה רושם שכל פרט בחלום היה מכוון והפתרון התאים לכל פרטי החלום, וא"כ צריך ביאור מה הפתרון של הענין הזה שכולם היו בקנה אחד
לשאלה הראשונה-דבר שנראה בחלום אינו חייב להיות בדרך הטבע כל חלום הוא מראות שאינם יכולות להיות בדרך טבעית
לשאלה השניה-אם השיבולים לא היו בקנה אחד היה ניתן לפרש שהשנים לא רצופות עכשיו מבואר שמדובר בשנים רצופות.


פותח הנושא
יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת מקץ חלום פרעה

שליחה על ידי יצחק » 12 דצמבר 2017, 20:12

תודה על התשובה לשאלה השניה, נראה להוסיף שלפ"ז אפשר להסביר למה השיבולים הרעות לא היו מגרעין אחד אלא כ"א בפני עצמה (הרשב"ם מפרש שריבוי השיבולים מגרעין אחד מעיד על ברכה, אבל לפי מה שראובן כתב אפשר להסביר) משום ששנות הרעב נפסקו כאשר ירד יעקב למצרים, ואחרי מיתתו חזרו כמו שאמרו בתוספתא בסוטה פ"י, נמצא שאכן שנות הרעב היו נפרדות.
בקשר לשאלה הראשונה, לא התכוונתי לשאול איך הוא ראה דבר לא טבעי (שעל זה נכונה התשובה שכתבת שכך הוא טבע החלום, ובלא"ה הרי החלום הזה לא בא מהרהורי ליבו של פרעה אלא הקב"ה שלח לו), כוונתי להקשות על הרשב"ם שראה בזה סימן של שפע, ובזה באה הערה על הרשב"ם שדבר כזה היה צריך להיות סימן של "נס" ולא רק סימן "ברכה" והרי בפועל לא היה שם "נס" אלא רק "ברכה". פשוט הדבר שדווקא לפי הרעיון שכתבת הקושיא מתורצת מאיליה, כי ברגע שיש לנו הסבר איך הפרט הזה משתלב בפתרון כבר מובן לנו למה הפרט הזה הופיע בחלום.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הכהן, שאר לעמו | 2 אורחים