נר חנוכה מחשמל


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 13 דצמבר 2017, 21:38

מי יודע למה לא מצינו התר להדליק נרות חנוכה עם חשמל
כמו שמצינו לגבי נרות שבת (לגבי דינים מסויימים ואכמ"ל)
יש לדון אם שייך בזה "להדליק"
וכן יש בעיה שאומרים בברכה "נר"
אשמח אם ידונו כאן בנידון זה.


חמוץ בגדים
מאמרים: 0
הודעות: 39
הצטרף: 13 דצמבר 2017, 21:21
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי חמוץ בגדים » 13 דצמבר 2017, 21:47

הבעיה לכאורה היא שכל רגע הוא זרם חדש ואם כן אין כאן שיעור.
מלבד מה שיש לדון האם החשמל הוא אש, ומסתמא כוונת השואל היא רק לחוט להטץ


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 13 דצמבר 2017, 22:10

חמוץ בגדים כתב:הבעיה לכאורה היא שכל רגע הוא זרם חדש ואם כן אין כאן שיעור.
מלבד מה שיש לדון האם החשמל הוא אש, ומסתמא כוונת השואל היא רק לחוט להטץ
ודאי כוונתי לחוט להט, אך לא הבנתי דנימא איפכא דבשיעור החשמל בכוחו שידלק לעולם.


חמוץ בגדים
מאמרים: 0
הודעות: 39
הצטרף: 13 דצמבר 2017, 21:21
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי חמוץ בגדים » 13 דצמבר 2017, 22:27

א"א לומר הכי כי זה כח מתחדש כל רגע ורגע


יושב ציון
מאמרים: 0
הודעות: 39
הצטרף: 11 יולי 2017, 22:38
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יושב ציון » 13 דצמבר 2017, 22:43

בשולחן שלמה ושלמי מועד להגרש"ז אויערבך האריך בדין זה, ואמת שהוא ז"ל סבר שאם אין לו ברירה אחרת יכול להדליק פנס עם בטרי'ה שיכול לדלוק חצי שעה, וכן ביש לו מצבר וכדו, אבל לגבי הדלקת נרות חשמל סבר כיון דכל רגע הוי כהדלקה חדשה אינו יכול לצאת בשום אופן.


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 14 דצמבר 2017, 00:36

הערת אגב. אף פעם לא הבנתי למה כ"כ פשוט לכולם שרק נורת להט היא אש וכל השאר לא, הרי גם בנורת להט אין מצב של "בעירה", כלומר אין שם חומר שמתכלה, הנורות כולם עובדות על אותו עקרון, מעבירים זרם חשמלי בחומר מסוים וע"י החיכוך של הזרם בחומר נוצר חום ונוצר אור, כל חומר מגיב אחרת, ישנם חומרים שנוצר בהם יותר חום ופחות אור (זה מה שקורה בנורת להט) וישנם חומרים שנוצר בהם יותר אור ופחות חום (זה מה שקורה בנורת לד), כעת נתבונן מה היא ההגדרה של "אש", אם נאמר שבעירה היא ההגדרה של אש הרי שבכל מקרה אין בעירה, אם נאמר שאור הוא ההגדרה הרי שבשניהם יש אור, אם נאמר שחום הוא ההגדרה הרי בשניהם יש חום בדרגה מסוימת.
לחדד את הדברים אני רוצה להוסיף שישנם חומרים שבוערים באש ואינם מפיקים הרבה חום, אנשים קוראים לזה "אש קרה", וכי זה לא אש? הסברא הפשוטה שאש זה בעירה, אלא שלענין הלכה תלוי לגבי מה אנו דנים, לגבי מלאכת מבעיר, לגבי ברכת בורא מאורי האש וכו' בכל דבר צריך להעמיק מה יסוד ענינו.


אני הקטן
מאמרים: 0
הודעות: 32
הצטרף: 22 אוגוסט 2017, 12:45
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי אני הקטן » 14 דצמבר 2017, 01:08

יצחק כתב:הערת אגב. אף פעם לא הבנתי למה כ"כ פשוט לכולם שרק נורת להט היא אש וכל השאר לא, הרי גם בנורת להט אין מצב של "בעירה", כלומר אין שם חומר שמתכלה, הנורות כולם עובדות על אותו עקרון, מעבירים זרם חשמלי בחומר מסוים וע"י החיכוך של הזרם בחומר נוצר חום ונוצר אור, כל חומר מגיב אחרת, ישנם חומרים שנוצר בהם יותר חום ופחות אור (זה מה שקורה בנורת להט) וישנם חומרים שנוצר בהם יותר אור ופחות חום (זה מה שקורה בנורת לד), כעת נתבונן מה היא ההגדרה של "אש", אם נאמר שבעירה היא ההגדרה של אש הרי שבכל מקרה אין בעירה, אם נאמר שאור הוא ההגדרה הרי שבשניהם יש אור, אם נאמר שחום הוא ההגדרה הרי בשניהם יש חום בדרגה מסוימת.
לחדד את הדברים אני רוצה להוסיף שישנם חומרים שבוערים באש ואינם מפיקים הרבה חום, אנשים קוראים לזה "אש קרה", וכי זה לא אש? הסברא הפשוטה שאש זה בעירה, אלא שלענין הלכה תלוי לגבי מה אנו דנים, לגבי מלאכת מבעיר, לגבי ברכת בורא מאורי האש וכו' בכל דבר צריך להעמיק מה יסוד ענינו.
עד כמה ששמעתי [גם נסיתי לבדוק הדברים בויקיפדיה] הדברים אינם מדוייקים, נורת ליבון [נורת להט] עשויה מברזל בצורת קפיץ, ובגלל מבנה זה גורם הוא לזרם החשמל להפוך לניצוצות אש ממש, ולכן הוא כל כך חם, מה שאינו כן בנורת פלורוסנט שעובד קצת אחרת, בתוך הפלורוסנט יש גז, שבמגע עם זרם חשמל הוא פולט אור [ללא קשר לאש], ולכן אינו מתחמם כמעט, וכך גם נורות לד עשויות עם פלטה שעשויה מחומר מסוים שפולט אור [ג"כ ללא קשר לאש כלל], ולכן גם אורך חייהם הוא ארוך יותר מאשר נורת הליבון שנשרפת לאחר זמן.
וא"כ אין לקרוא לנורה בשם 'אש' אלא לנורת ליבון ולא לשאר הנורות.


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 17 דצמבר 2017, 00:44

אני הקטן כתב:
יצחק כתב:הערת אגב. אף פעם לא הבנתי למה כ"כ פשוט לכולם שרק נורת להט היא אש וכל השאר לא, הרי גם בנורת להט אין מצב של "בעירה", כלומר אין שם חומר שמתכלה, הנורות כולם עובדות על אותו עקרון, מעבירים זרם חשמלי בחומר מסוים וע"י החיכוך של הזרם בחומר נוצר חום ונוצר אור, כל חומר מגיב אחרת, ישנם חומרים שנוצר בהם יותר חום ופחות אור (זה מה שקורה בנורת להט) וישנם חומרים שנוצר בהם יותר אור ופחות חום (זה מה שקורה בנורת לד), כעת נתבונן מה היא ההגדרה של "אש", אם נאמר שבעירה היא ההגדרה של אש הרי שבכל מקרה אין בעירה, אם נאמר שאור הוא ההגדרה הרי שבשניהם יש אור, אם נאמר שחום הוא ההגדרה הרי בשניהם יש חום בדרגה מסוימת.
לחדד את הדברים אני רוצה להוסיף שישנם חומרים שבוערים באש ואינם מפיקים הרבה חום, אנשים קוראים לזה "אש קרה", וכי זה לא אש? הסברא הפשוטה שאש זה בעירה, אלא שלענין הלכה תלוי לגבי מה אנו דנים, לגבי מלאכת מבעיר, לגבי ברכת בורא מאורי האש וכו' בכל דבר צריך להעמיק מה יסוד ענינו.
עד כמה ששמעתי [גם נסיתי לבדוק הדברים בויקיפדיה] הדברים אינם מדוייקים, נורת ליבון [נורת להט] עשויה מברזל בצורת קפיץ, ובגלל מבנה זה גורם הוא לזרם החשמל להפוך לניצוצות אש ממש, ולכן הוא כל כך חם, מה שאינו כן בנורת פלורוסנט שעובד קצת אחרת, בתוך הפלורוסנט יש גז, שבמגע עם זרם חשמל הוא פולט אור [ללא קשר לאש], ולכן אינו מתחמם כמעט, וכך גם נורות לד עשויות עם פלטה שעשויה מחומר מסוים שפולט אור [ג"כ ללא קשר לאש כלל], ולכן גם אורך חייהם הוא ארוך יותר מאשר נורת הליבון שנשרפת לאחר זמן.
וא"כ אין לקרוא לנורה בשם 'אש' אלא לנורת ליבון ולא לשאר הנורות.
פתחתי כעת ויקיפדיה ולא מצאתי שום דבר שיכול להוסיף לנו בנידון. בעיקר דבריך עדין לא הבנתי הרי כיון שהנורה מרוקנת מאויר לא יתכן שם מצב של בעירה וא"כ מה הם אותם ניצוצות אש שכתבת, ממה הם נוצרים? אולי יש איזה כימאי שיוכל להסביר לנו?


סופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 519
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי סופר » 17 דצמבר 2017, 10:54

יוסף יצחק כתב:מי יודע למה לא מצינו התר להדליק נרות חנוכה עם חשמל
כמו שמצינו לגבי נרות שבת (לגבי דינים מסויימים ואכמ"ל)
יש לדון אם שייך בזה "להדליק"
וכן יש בעיה שאומרים בברכה "נר"
אשמח אם ידונו כאן בנידון זה.
ההבדל פשוט מאוד, הטעם בנרות שבת הוא משום עונג שבת ומשום שלום בית, והעיקר שיהיה אור, ולא משנה ממה. משא"כ בנרות חנוכה המצווה להדליק אש לזכר הנס שנעשה במקדש, וזה אין בחשמל.
בנורות ליבון בדיעבד נחשב כאש כי זה מתכת שמתלבנת, (וחייבים עליו בשבת משום מבעיר). אך גם בזה יש בעיה שאין שיעור בשמן כי החשמל מתחדשת בכל רגע, ועל כן הפתרון לקחת בטרייה וכמו שכתבו קודמיי.


סופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 519
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי סופר » 17 דצמבר 2017, 11:03

יצחק כתב:הערת אגב. אף פעם לא הבנתי למה כ"כ פשוט לכולם שרק נורת להט היא אש וכל השאר לא, הרי גם בנורת להט אין מצב של "בעירה", כלומר אין שם חומר שמתכלה, הנורות כולם עובדות על אותו עקרון, מעבירים זרם חשמלי בחומר מסוים וע"י החיכוך של הזרם בחומר נוצר חום ונוצר אור, כל חומר מגיב אחרת, ישנם חומרים שנוצר בהם יותר חום ופחות אור (זה מה שקורה בנורת להט) וישנם חומרים שנוצר בהם יותר אור ופחות חום (זה מה שקורה בנורת לד), כעת נתבונן מה היא ההגדרה של "אש", אם נאמר שבעירה היא ההגדרה של אש הרי שבכל מקרה אין בעירה, אם נאמר שאור הוא ההגדרה הרי שבשניהם יש אור, אם נאמר שחום הוא ההגדרה הרי בשניהם יש חום בדרגה מסוימת.
לחדד את הדברים אני רוצה להוסיף שישנם חומרים שבוערים באש ואינם מפיקים הרבה חום, אנשים קוראים לזה "אש קרה", וכי זה לא אש? הסברא הפשוטה שאש זה בעירה, אלא שלענין הלכה תלוי לגבי מה אנו דנים, לגבי מלאכת מבעיר, לגבי ברכת בורא מאורי האש וכו' בכל דבר צריך להעמיק מה יסוד ענינו.
המבעיר את הגחלת עד שמתלבן חייב משום מבעיר, ונורת ליבון מגיע לכדי ליבון ועל כן חייב משום מבעיר, ועל כן זה נחשב אש ממש. משא"כ פלורסנט ולד, שאין שם אש בכלל, אלא מורכב מחומרים כימיים שכשזרם החשמל מגיע אליהם הם מאירים, ועל כן אינו חייב משום מבעיר, ואין זה נחשב כאש. מ"מ כפי שכבר כתבתי מקודם, לנרות שבת זה טוב, כי העיקר שזה מאיר. אמנם תקנת חז"ל היתה להדליק אש, אבל אם אין אש גם זה טוב.
וה"ה גם בבדיקת חמץ, כתב בעל השבט הלוי (קובץ מבית לוי), שאין דין לבדוק עם אש, אלא שיהיה אור, ולכן פוסק שאם אי אפשר לבדוק עם נר, מותר לבדוק בפנס וכדומה בברכה.


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 17 דצמבר 2017, 13:08

סופר כתב:הטעם בנרות שבת הוא משום עונג שבת ומשום שלום בית, והעיקר שיהיה אור, ולא משנה ממה. משא"כ בנרות חנוכה המצווה להדליק אש לזכר הנס שנעשה במקדש, וזה אין בחשמל.
בנורות ליבון בדיעבד נחשב כאש כי זה מתכת שמתלבנת, (וחייבים עליו בשבת משום מבעיר). אך גם בזה יש בעיה שאין שיעור בשמן כי החשמל מתחדש בכל רגע, ועל כן הפתרון לקחת בטרייה וכמו שכתבו קודמיי.
גם במקומות שיש ענין בתוצאה יש ענין במעשה וכן להפך, שהרי מברכים "להדליק נר", וחז"ל קבעו שצריך אש, והפוסקים שאמרו שמועיל אור חשמלי בנר שבת בדיעבד זה רק בגלל שנחשב אש, וכן ההפך בנרות חנוכה לא צריך דווקא דומיא דמקדש ומותר להדליק גם בשעווה, אלא שצריך להדליק אש, ומנורות שיש בהם אש יועילו בדיעבד לולי הבעיה שהחשמל מתחדש כל רגע.
אך את פתרון הבטריה לא הבנתי כלל וכלל, דממ"נ הרי הבטריה מזרימה זרם חשמלי לתוך החוט, וזרם זה מתחדש כל רגע, ואי נימא דכיון דיש בכח הבטריה להזרים ח"ש שפיר, א"כ כ"ש חשמל רגיל שבכוחו לדלוק הרבה יותר עי' ע' חברת החשמל...
ותמהתי שלא העירו כן לפני, ושאלתי לרבים וטובים ולא ידעו לענות, אשמח אם מישהו יענה לי בתשובה המניחה את הדעת.
ועוד קשה לי איך שייך להדליק פנס וכד' בהדלקת נרות שבת ולברך "להדליק נר" והרי זה שקר.


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 17 דצמבר 2017, 15:14

ההבדל בין בטריה לחברת חשמל פשוט מאד, בטריה יש בה כח מסוים לפי כמה שהיא מוטענת, כל הכח הזה נמצא בבטריה עוד לפני התחלת השימוש, לעומת זאת בחברת חשמל כל הזמן מביאים עוד ועוד פחמים ושורפים אותם ומשתמשים בחום שנוצר מהשריפה כדי לייצר חשמל (לא משנה איך בדיוק), א"כ יתכן שבדיוק כעת נגמר הכח של הפחמים הקודמים ומה שכעת יש חשמל זה מכח הפחמים החדשים שהביאו לכאן בשלב מאוחר יותר.


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 17 דצמבר 2017, 15:20

יצחק כתב:ההבדל בין בטריה לחברת חשמל פשוט מאד, בטריה יש בה כח מסוים לפי כמה שהיא מוטענת, כל הכח הזה נמצא בבטריה עוד לפני התחלת השימוש, לעומת זאת בחברת חשמל כל הזמן מביאים עוד ועוד פחמים ושורפים אותם ומשתמשים בחום שנוצר מהשריפה כדי לייצר חשמל (לא משנה איך בדיוק), א"כ יתכן שבדיוק כעת נגמר הכח של הפחמים הקודמים ומה שכעת יש חשמל זה מכח הפחמים החדשים שהביאו לכאן בשלב מאוחר יותר.
מה זה משנה מאיזה כח, העיקר זה שבעת ההדלקה יש כח באש לידלוק חצי שעה וכבתה אין זקוק לה, וכיון שבעת שמדליק את האור יש בכוחו לפעול מעבר לחצי שעה שפיר.
אשמח להסבר יותר פשוט.


הבוחן
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי הבוחן » 17 דצמבר 2017, 15:30

זכורני שיש בענין זה (של הדלקת נר חנוכה ע"י חשמל) ב'חזון עובדיה' בהלכות חנוכה שם הוא מביא דעות שאכן אפשר להדליק בחשמל.


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 17 דצמבר 2017, 15:35

יוסף יצחק כתב:
יצחק כתב:ההבדל בין בטריה לחברת חשמל פשוט מאד, בטריה יש בה כח מסוים לפי כמה שהיא מוטענת, כל הכח הזה נמצא בבטריה עוד לפני התחלת השימוש, לעומת זאת בחברת חשמל כל הזמן מביאים עוד ועוד פחמים ושורפים אותם ומשתמשים בחום שנוצר מהשריפה כדי לייצר חשמל (לא משנה איך בדיוק), א"כ יתכן שבדיוק כעת נגמר הכח של הפחמים הקודמים ומה שכעת יש חשמל זה מכח הפחמים החדשים שהביאו לכאן בשלב מאוחר יותר.
מה זה משנה מאיזה כח, העיקר זה שבעת ההדלקה יש כח באש לידלוק חצי שעה וכבתה אין זקוק לה, וכיון שבעת שמדליק את האור יש בכוחו לפעול מעבר לחצי שעה שפיר.
אשמח להסבר יותר פשוט.
ההבדל הוא שבתוך הבטריה כבר נמצא הכח שידליק את האור במשך כל החצי שעה הקרובה, משא"כ בחברת חשמל יכול להיות שבאמת הנורה היתה אמורה לדלוק רק רבע שעה והסיבה שבפועל היא דלקה חצי שעה משום שאחרי שהדלקתי אותה העובדים של חברת החשמל הוסיפו עוד פחמים ונוצר עוד חשמל.


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 17 דצמבר 2017, 15:45

יצחק כתב:ההבדל הוא שבתוך הבטריה כבר נמצא הכח שידליק את האור במשך כל החצי שעה הקרובה, משא"כ בחברת חשמל יכול להיות שבאמת הנורה היתה אמורה לדלוק רק רבע שעה והסיבה שבפועל היא דלקה חצי שעה משום שאחרי שהדלקתי אותה העובדים של חברת החשמל הוסיפו עוד פחמים ונוצר עוד חשמל.
נראה לי שהויכוח חסר תועלת, כי זה טענת כבר ואני עונה לך, שגם אם לא יוסיפו עכשיו פחמים הנורות ידלקו אף למעלה מחצי שעה.


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 17 דצמבר 2017, 15:48

לא כתבתי שודאי שזה כך רק יתכן שזה כך, אם לא נראה לך סביר שזה המצב אני לא מתווכח, אני לא מבין בזה. רק חשבתי שלא הבנת מה אני רוצה. סליחה.


סופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 519
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי סופר » 17 דצמבר 2017, 19:44

יוסף יצחק כתב:
יצחק כתב:ההבדל הוא שבתוך הבטריה כבר נמצא הכח שידליק את האור במשך כל החצי שעה הקרובה, משא"כ בחברת חשמל יכול להיות שבאמת הנורה היתה אמורה לדלוק רק רבע שעה והסיבה שבפועל היא דלקה חצי שעה משום שאחרי שהדלקתי אותה העובדים של חברת החשמל הוסיפו עוד פחמים ונוצר עוד חשמל.
נראה לי שהויכוח חסר תועלת, כי זה טענת כבר ואני עונה לך, שגם אם לא יוסיפו עכשיו פחמים הנורות ידלקו אף למעלה מחצי שעה.
מה אתה לא מבין ?. החשמל לא נמצא אצלך ההישג יד, אלא חברת החשמל מזרימה לך בכל רגע נתון עוד חשמל, וברגע שהם יפסיקו לייצר חשמל - האור יפסיק לדלוק. והרי זה דומה לאחד שמחזיק קנקן בידו ושופך טיפין טיפין של שמן לתוך כלי ריק, שאף שאם הוא ימשיך להחזיק את הקנקן הנר ימשיך לדלוק, אבל ברגע שיפסיק, יכבה הנר. ובוודאי שבאופן הזה אינו יוצא ידי חובתו, כי אין שיעור בנר. משא"כ בבטרייה שהאנרגיה שהיא השמן נמצאת כאן.


סופר
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 519
הצטרף: 04 יולי 2017, 14:00
נתן תודה: 109 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי סופר » 17 דצמבר 2017, 19:47

יוסף יצחק כתב:גם במקומות שיש ענין בתוצאה יש ענין במעשה וכן להפך, שהרי מברכים "להדליק נר", וחז"ל קבעו שצריך אש, והפוסקים שאמרו שמועיל אור חשמלי בנר שבת בדיעבד זה רק בגלל שנחשב אש, וכן ההפך בנרות חנוכה לא צריך דווקא דומיא דמקדש ומותר להדליק גם בשעווה, אלא שצריך להדליק אש, ומנורות שיש בהם אש יועילו בדיעבד לולי הבעיה שהחשמל מתחדש כל רגע.
אתה לא צודק בנקודה הזאת, נכון שחכמים תיקנו להדליק את הנר, אבל אנו מסתכלים על טעם הדבר, ולכן פסקו הפוסקים שיוצאים ידי חובה בחשמל - גם באור פלורסנט או לד, כי סוף כל סוף יש אור.
משא"כ בחנוכה שצריך להדליק אש, וזה יש רק בנורת ליבון, ולא בפלורסנט ובלד.


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 17 דצמבר 2017, 21:24

סופר כתב:
יוסף יצחק כתב:
יצחק כתב:ההבדל הוא שבתוך הבטריה כבר נמצא הכח שידליק את האור במשך כל החצי שעה הקרובה, משא"כ בחברת חשמל יכול להיות שבאמת הנורה היתה אמורה לדלוק רק רבע שעה והסיבה שבפועל היא דלקה חצי שעה משום שאחרי שהדלקתי אותה העובדים של חברת החשמל הוסיפו עוד פחמים ונוצר עוד חשמל.
נראה לי שהויכוח חסר תועלת, כי זה טענת כבר ואני עונה לך, שגם אם לא יוסיפו עכשיו פחמים הנורות ידלקו אף למעלה מחצי שעה.
מה אתה לא מבין ?. החשמל לא נמצא אצלך ההישג יד, אלא חברת החשמל מזרימה לך בכל רגע נתון עוד חשמל, וברגע שהם יפסיקו לייצר חשמל - האור יפסיק לדלוק. והרי זה דומה לאחד שמחזיק קנקן בידו ושופך טיפין טיפין של שמן לתוך כלי ריק, שאף שאם הוא ימשיך להחזיק את הקנקן הנר ימשיך לדלוק, אבל ברגע שיפסיק, יכבה הנר. ובוודאי שבאופן הזה אינו יוצא ידי חובתו, כי אין שיעור בנר. משא"כ בבטרייה שהאנרגיה שהיא השמן נמצאת כאן.[/quot
זהו בדיוק שיוסף יצחק טוען שחברת חשמל לא "מטפטפת" לנו חשמל, הרב הנ"ל יוצא מנקודת הנחה שכל פעולת ייצור בתחנת כח מייצרת חשמל בכמות שמספיקה ליותר מחצי שעה, זה די סביר בהתחשב בגודל העצום של המערכות שם, תחשוב על זה, שורפים כמויות של פחם כדי לחמם קיטור שמסובב טורבינות המייצרות חשמל, כמה זמן לוקח לכמות גדולה של פחם להישרף ולקיטור להתקרר וכו', פוק חזי ביום כיפור לא עושים שם כלום יום שלם, ממלאים את ה"חילזון" (-כך נקרא המתקן שנמצא בו הפחם) בפחם והכמות הזו מספיקה ליום שלם. ואפילו שהחברה עושה שינויים כל הזמן שמפסיקים פעולה של תחנת כח אחד ומפעילים תחנת כח אחרת וכו' לפי נתוני צריכה וכו', מ"מ הרי "כבתה אינו זקוק לה" וכיון שבשעת ההדלקה היה אמור לדלוק חצי שעה לא אכפת לן.
אולם דווקא בנקודה זו עלה בדעתי כעת שאפילו שיצא ידי חובה מ"מ אסור לעשות כן משום שהרי אסור לכבות נר חנוכה בתוך חצי שעה משום שאסור לבטל חפצא של מצוה וא"כ אתה גורם לחברת חשמל לבטל מצוה, יוסף יצחק תחשוב על זה.


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 18 דצמבר 2017, 00:40

לגבי מה שהרב @סופר כתב הפריעה לי רק שהוא כתב כן כדבר פשוט ולפי דעתי זוהי סברה דקה מחודשת ולמדנית, שחידש שאף שבזמן ההדלקה יש בכח החשמל שידלק כשיעור מ"מ מכיון שהדבר תלוי ביד אחרים כלפי המדליק זה לא נחשב שיש לו כשיעור דאולי אין לו דהרי זה תלוי בידי אחרים, והדברים קשים להתיישב לי על הלב אך בהחלט מתרצים את דעת הגרשז"א זצ"ל, ונהנתי מהם.
לגבי מה שהרב @יצחק כתב, הצחיק אותי הדאגה שלך לאותם פוקרים העובדים שם, אך לגוף הנידון, לא הבנתי איך קשורה ההדלקה לזה שיכול לצאת מזה תקלה, כמו שלא נאמר שלא כדאי להדליק נר חנוכה שמא הוא עצמו יכבה אותו מיד. @יצחק תחשוב על זה ;)


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 18 דצמבר 2017, 00:49

כמדומה שלא הבנת אותי, התכוונתי לומר שאתה גורם למצוה שתתבטל, אם אתה מדליק נר חנוכה ואתה יודע שאחרים יבואו ויבטלו אותו אתה גורם למצוה שתתבטל. זה קצת דומה למביא קדשים לבית הפסול שאפילו בחשש רחוק אסור.


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 18 דצמבר 2017, 01:02

יצחק כתב:כמדומה שלא הבנת אותי, התכוונתי לומר שאתה גורם למצוה שתתבטל, אם אתה מדליק נר חנוכה ואתה יודע שאחרים יבואו ויבטלו אותו אתה גורם למצוה שתתבטל. זה קצת דומה למביא קדשים לבית הפסול שאפילו בחשש רחוק אסור.
למה שיבטלו?


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 18 דצמבר 2017, 01:06

אתה מדליק נר חנוכה ע"י חשמל והחברה פתאום עושה שינוי בזרם שנשלח לביתך שבמקום שהוא יבא מתחנת כח חדרה הוא יגיע מתחנת כח אשקלון, א"כ הנר שאתה הדלקת נכבה וכעת יש נר חדש, נמצא שהתבטל החפצא של המצוה שהיה כאן (אפילו שהנר עדין דולק זו הדלקה אחרת).


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 18 דצמבר 2017, 01:10

יצחק כתב:אתה מדליק נר חנוכה ע"י חשמל והחברה פתאום עושה שינוי בזרם שנשלח לביתך שבמקום שהוא יבא מתחנת כח חדרה הוא יגיע מתחנת כח אשקלון, א"כ הנר שאתה הדלקת נכבה וכעת יש נר חדש, נמצא שהתבטל החפצא של המצוה שהיה כאן (אפילו שהנר עדין דולק זו הדלקה אחרת).
עכשיו הבנתי מה התכוונת, אך כיון שלמעשה זה לא קורה למה לחשוש לזה


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1040
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 327 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יצחק » 18 דצמבר 2017, 01:20

זה קורה הרבה בפרט בזמן ההדלקה שהוא שינוי מיום ללילה ויש שינוים גדולים בצריכה, חשבתי להביא ראיה מסוכה דף כג. שכתוב שם שמותר לעשות סוכה על האניה בים אם היא יכולה לעמוד בפני רוח מצויה דיבשה, הגם שיתכן שתבא רוח מצויה דים ותעיף את הסוכה ויתבטל חפצא של מצוה, אבל כמדומה שיש לחלק הסברא עדין לא ברורה לי.


ר' יונה
מאמרים: 0
הודעות: 72
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי ר' יונה » 18 דצמבר 2017, 20:16

יצחק כתב:[
אולם דווקא בנקודה זו עלה בדעתי כעת שאפילו שיצא ידי חובה מ"מ אסור לעשות כן משום שהרי אסור לכבות נר חנוכה בתוך חצי שעה משום שאסור לבטל חפצא של מצוה וא"כ אתה גורם לחברת חשמל לבטל מצוה, יוסף יצחק תחשוב על זה.
לא בטוח שזה עבירה של עובדי חברת החשמל, אם כבר זה עבירה של כל מי שמדליק חשמל וגורם לכך שלנר חנוכה שלך לא יהיה כדי חצי שעה, חברת החשמל רק דואגת שלך כן יהיה חשמל.


פותח הנושא
יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי יוסף יצחק » 18 דצמבר 2017, 22:09

הנה לעיל הביא הרב @סופר סברא, דהנה גם בשמן הפתילה שואבת כל רגע מחדש עוד ועוד שמן אלא כיון שזה נמצא מונח וקיים חשיב שיש בזה שיעור וה"נ פנס מותר כיון שיש בזה סוללה משא"כ מנורה שתלויה בחברת חשמל, ולפ"ז יוצא נידון מעניין האם מה שמנורה תלויה בחברת חשמל זה סימן או סיבה, שיש שרצו לומר שזה סימן לכך שהזרם מתחדש כל רגע ולא חשיב שיש כאן ח"צ שהרי יכולים לנתק את הזרם, ויש שרצו לומר שזה סיבה לכך שלא יחשב שיש לו חצי שעה דברגע שמדליק כאילו יש לו שמן שראוי לינטל, וכנראה הרב @סופר התכוון שזה סימן ולא כפי שחשבתי וא"כ אכן הסברא בזה פשוטה.
בעלון דברי שי"ח כ' הגרח"ק שליט"א בתשו' שהחזו"א התיר להדליק נ"ח בחשמל (בשאלה שם מתחיל השואל לשאול על פנס ומסיים באופן כללי, ואינני יודע למה התכוון הגרח"ק בתשו' אם רק לפנס או לכל מנורה)
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


דרומאי
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1343
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי דרומאי » 26 נובמבר 2018, 20:56

יוסף יצחק כתב:הנה לעיל הביא הרב @סופר סברא, דהנה גם בשמן הפתילה שואבת כל רגע מחדש עוד ועוד שמן אלא כיון שזה נמצא מונח וקיים חשיב שיש בזה שיעור וה"נ פנס מותר כיון שיש בזה סוללה משא"כ מנורה שתלויה בחברת חשמל, ולפ"ז יוצא נידון מעניין האם מה שמנורה תלויה בחברת חשמל זה סימן או סיבה, שיש שרצו לומר שזה סימן לכך שהזרם מתחדש כל רגע ולא חשיב שיש כאן ח"צ שהרי יכולים לנתק את הזרם, ויש שרצו לומר שזה סיבה לכך שלא יחשב שיש לו חצי שעה דברגע שמדליק כאילו יש לו שמן שראוי לינטל, וכנראה הרב @סופר התכוון שזה סימן ולא כפי שחשבתי וא"כ אכן הסברא בזה פשוטה.
בעלון דברי שי"ח כ' הגרח"ק שליט"א בתשו' שהחזו"א התיר להדליק נ"ח בחשמל (בשאלה שם מתחיל השואל לשאול על פנס ומסיים באופן כללי, ואינני יודע למה התכוון הגרח"ק בתשו' אם רק לפנס או לכל מנורה)
ראוי לציין שבזמן החזו''א הזרם לא היה 'זרם חילופין' כמו היום, וע''כ כל נורת חשמל היתה דומה לפנס, אא''כ נחשוש שבדיוק בתוך החצי שעה נגמר הדלק והוצרכו להוסיף עוד דלק.

סמל אישי של משתמש

מכון קול יוסף
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 287
הצטרף: 25 נובמבר 2018, 18:56
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נר חנוכה מחשמל

שליחה על ידי מכון קול יוסף » 26 נובמבר 2018, 21:10

יצחק כתב:אתה מדליק נר חנוכה ע"י חשמל והחברה פתאום עושה שינוי בזרם שנשלח לביתך שבמקום שהוא יבא מתחנת כח חדרה הוא יגיע מתחנת כח אשקלון, א"כ הנר שאתה הדלקת נכבה וכעת יש נר חדש, נמצא שהתבטל החפצא של המצוה שהיה כאן (אפילו שהנר עדין דולק זו הדלקה אחרת).
מניין לך שכך הם עושים? זה נשמע לי מוזר. וגם אם הם כן עושים את זה, זה בוודאי רק לעיתים נדירות ביותר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים