"ועל המלחמות"

תתצ

משתמש רגיל
בטור ובכל הפוסקים לא מופיע בנוסח של הנרות הללו (שמקורו במסכת סופרים) המילים "ועל המלחמות" ואלא "נרות הללו אנו מדליקין על הניסים ועל הנפלאות ועל התשועות".
וכן מבואר בסוף הקטע שאומרים "להודות ולהלל על "ניסך ועל נפלאותיך ועל ישועתיך" ולא מוזכר "ועל המלחמות"

האם חברי הפורם שתח' יכולים לעזור לי למצוא מקורות על הנוסח שמופיע בסידורים שלנו שהוסיפו המילים "ועל המלחמות" בתחילת הקטע, ומה הוראה למעשה בזה?
 

אלימלך

משתמש ותיק
האגודה מסכת שבת פרק ב
"ואחרי ההדלקה יאמר הנרות הללו אנו מדליקין על הנסים ועל הגבורות ועל התשועות ועל המלחמות שעשית לאבותינו"
 

יצחק

משתמש ותיק
באותו ענין מצאתי דבר מענין ברמב"ם בסדר התפילות שבנוסח של פורים אין "מלחמות" ובנוסח של חנוכה יש "מלחמות".
ולכאורה גם בפורים היתה מלחמה, אולי אחד החברים יפרש לנו את הענין?
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יצחק אמר:
לכאורה גם בפורים היתה מלחמה, אולי אחד החברים יפרש לנו את הענין?
בפורים היתה מלחמה? עם מי? אמנם בסוף נלחמו אבל זה היה לאחר שבוטלה הגזרה, ולא המלחמה הביאה את הנצחון, בפרט שבחנוכה מציינים את המלחמה על הרוח כדברי הב"ח.
 

יצחק

משתמש ותיק
הגזירה לא התבטלה עד היום... בסך הכל נתנו להם רשות להלחם, אך באמת נראה במגילה שכבר היתה להם שמחה והרגשה שהסכנה הגדולה מאחוריהם, כנראה משום שהמלך והצבא וכו' היו איתם. מסכים אתך.
 

תתצ

משתמש רגיל
פותח הנושא
אלימלך אמר:
האגודה מסכת שבת פרק ב
"ואחרי ההדלקה יאמר הנרות הללו אנו מדליקין על הנסים ועל הגבורות ועל התשועות ועל המלחמות שעשית לאבותינו"

תודה!

אולם למעשה רואים הרבה הבדלים בין הנוסח של האגודה לשל הנוסח שלנו. ומה עוד האגודה מזכיר "על הגבורות" ואנחנו לא מזכירים זאת.
ובאמת מובן שמלחמות וגבורות הולכים ביחד ואנחנו אומרים שניהם בעל הניסים והפוסקים משמיטים שתיהם בהנרות הללו.

אז עדיין צ"ב הנוסח שלנו שמזכירים על המלחמות ולא מזכירים על הגבורות.

מהיכן זה והאם יש עוד מקורות?
 

בני ברקי

משתמש רגיל
אלימלך אמר:
האגודה מסכת שבת פרק ב
"ואחרי ההדלקה יאמר הנרות הללו אנו מדליקין על הנסים ועל הגבורות ועל התשועות ועל המלחמות שעשית לאבותינו"
וזאת למודעי, שספר האגודה, שהביא והזכיר ידידינו הרב אלימלך, הוא מאחד מחכמי הראשונים.
 
חלק עליון תַחתִית