שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של המסכת, ולציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי מסכתות. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם המסכת, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא למסכת המבוקשת.
  • עקב ריבוי המדורים (=מסכתות) בפורום ש"ס ודף היומי, הוספתי אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
chaim3026
מאמרים: 0
הודעות: 18
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 23:39
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי chaim3026 » 18 דצמבר 2017, 23:52

ידקדק בחלוקו ללובשו כדרכו שלא יהפוך הפנימי לחוץ, ע"כ.
וביאר במשנ"ב דהיינו שלא יראו אימרי החלוק ויתגנה בעיני הבריות. ולכך, ת"ח שמצווה על שמירת כבוד התורה, דין זה הוא חיוב גמור עבורו, ולכן אם לבש הפוך, צריך לפשוט וללבוש כדרכו. ולע"ה אין זה בגדר חיוב, ולכן בדיעבד אם לבש הפוך, אינו חייב לפשוט.
ממשיך המשנ"ב וכותב ד"חלוקו" היינו רבותא, דאפילו חלוקו שהוא תחת כל הבגדים, גם עליו נאמר דין זה, ומחוייב ללובשו כדרכו, ות"ח גם מחוייב לפושטו אם לבשו הפוך, בשביל שלא יהיה בכלל משניאי ח"ו.

וכאן הבן שואל: אם זה עניין של יראו אימרי החלוק ויתגנה בעיני הבריות, אז מה שייך לומר שהלכה זו נאמרה גם על בגדים פנימיים? הרי בבגדים פנימיים לא רואים כלום, ולא שייך עניין הגנאי של אימרי החלוק והתפירות המגונות..

זו אמנם שאלת תם, אבל תקופה מאוד ארוכה שהיא מציקה לי, פשוט להבין בהבנה הכי פשוטה את כוונת דברי השו"ע והמשנ"ב בסעיף זה, ולא עלתה בידי.

עד שהיום פתחתי ערוך השולחן, והא מסביר את הרבותא דחלוקו באופן אחר, והיינו דאף חלוקו שאין הבדל כ"כ בין החלק הפנימי לחיצון [ככה היה כנראה בזמנם, שבחלוק ספציפית לא היו ניראים התפירות בצורה בולטת], אפ"ה ישנו חיוב ללבוש הפוך. וזה שפיר. אך כל הפוסקים וכנ"ל משנ"ב לא פירשו ככה, אלא ביארו דרבותא דחלוקו היינו שדין זה קאי גם על בגד פנימי. וא"כ לא זכיתי אני הקטן להבין מאי שייכות איכא לאימרי החלוק וגנאי בעיני הבריות אם מדובר בבגד שנמצא תחת כל הבגדים??

אשמח לשמוע הסבר.

יישר כוח!


יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יוסף יצחק » 19 דצמבר 2017, 00:25

בספר חיי משה הביא מסדר היום שבחלוקו הפנימי אסור שיהא הפוך אף שאינו נראה אך ציין דמדברי המשנ"ב הנ"ל משמע דדוקא באופן שיכול להראות קצת (לדוגמא: פתח בית הצואר וסוף השרוולים)


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1041
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 328 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יצחק » 19 דצמבר 2017, 00:42

המקור של הדין הזה הוא בגמ' בשבת קיד. שם יש אריכות על החשיבות של ת"ח להיות מכובד, אדם שרוצה להיות נקי בשביל שלא להמאיס עליו את הבריות צריך להרגיל את עצמו לנהוג בנקיות ובסדר, זה צריך להיות חלק מהאופי של האדם ולא רק שלפני שהוא יוצא מהבית הוא בודק במראה אם יש דברים שצריך להסתיר, לכן אפילו בגד פנימי צריך להתרגל ללבוש כמו שצריך. וע"ע מש"כ הפרישה על דברי הטור שם.
דבר מענין, בספר הגדול ממינסק (ספר מדהים!) עמוד 178 מסופר שהגדול ממינסק היה מקפיד על הופעה מכובדת והוא גרם להשפעה חיובית בענין הזה, כי עד שהוא בא למינסק הת"ח העניים שם היו מתנהגים בעניני עצמם ברישול כדי שירחמו עליהם, ומאז בא הגדול ממינסק כולם היו מחקים אותו בהתנהגות מכובדת וכבוד התורה עלה למעלה למעלה.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יוסף יצחק » 19 דצמבר 2017, 01:06

יצחק כתב:המקור של הדין הזה הוא בגמ' בשבת קיד. שם יש אריכות על החשיבות של ת"ח להיות מכובד, אדם שרוצה להיות נקי בשביל שלא להמאיס עליו את הבריות צריך להרגיל את עצמו לנהוג בנקיות ובסדר, זה צריך להיות חלק מהאופי של האדם ולא רק שלפני שהוא יוצא מהבית הוא בודק במראה אם יש דברים שצריך להסתיר, לכן אפילו בגד פנימי צריך להתרגל ללבוש כמו שצריך. וע"ע מש"כ הפרישה על דברי הטור שם.
אך כמובן כמו שכתבת וכתב המשנ"ב שזה רק היכא שיתגנה על ידי הבריות, אך אם החלוק הפנימי נסתר מעין כל לדעת המשנ"ב אין בזה כל בעיה.
ולא ברור לי כל כך מה אם באת להוסיף או לסתור.


יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1041
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 328 פעמים
קיבל תודה: 330 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יצחק » 19 דצמבר 2017, 01:29

באתי לתרץ את הקושיא.
בפועל צריך להקפיד גם כשברור שלא יתגנה, הטעם לכל זה הוא שמא פעם אחרת הוא יתגנה, אצל ת"ח צריך להקפיד ביותר שלא להגיע לאפשרות כזו. בגמ' אמרו איזהו ת"ח שמחזירים לו אבידה בטביעות עין זה שמקפיד על חלוקו להופכו, הפרישה מפרש שכיון שהוא מקפיד על עצמו עד כדי כך בודאי הוא מכיר בטביעות עין את החפצים שלו כי כל היום הוא מתבונן בהם. כלומר הפרישה מדבר על ההנהגה העקרונית מחשש שמא וכו'.


יוסף יצחק
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 531
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 165 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי יוסף יצחק » 19 דצמבר 2017, 01:44

יצחק כתב:באתי לתרץ את הקושיא.
בפועל צריך להקפיד גם כשברור שלא יתגנה, הטעם לכל זה הוא שמא פעם אחרת הוא יתגנה, אצל ת"ח צריך להקפיד ביותר שלא להגיע לאפשרות כזו. בגמ' אמרו איזהו ת"ח שמחזירים לו אבידה בטביעות עין זה שמקפיד על חלוקו להופכו, הפרישה מפרש שכיון שהוא מקפיד על עצמו עד כדי כך בודאי הוא מכיר בטביעות עין את החפצים שלו כי כל היום הוא מתבונן בהם. כלומר הפרישה מדבר על ההנהגה העקרונית מחשש שמא וכו'.
ודלא כדעת המשנה ברורה ? / !


אלימלך
משתמש ותיק
מאמרים: 0
הודעות: 1000
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 411 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי אלימלך » 19 דצמבר 2017, 07:12

כנראה רבי @יצחק דוחק שכונת המשנ"ב שלא יבוא בפעם אחרת להיות משניאי, ואין כן משמעות המשנ"ב. וכן מהמשך דבריו שבתפילה כל אדם צריך להפוך, לא משמע כן.


פותח הנושא
chaim3026
מאמרים: 0
הודעות: 18
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 23:39
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שו"ע או"ח סימן ב' סעיף ג'

שליחה על ידי chaim3026 » 19 דצמבר 2017, 15:58

יישר כוח לכולם.
בהחלט אפשר לדחוק במשנ"ב ש"תחת כל המלבושים" היינו רק בכה"ג שנראה קצת מבחוץ.
בהחלט מתקבל, אם כי מדיוק לשונו זה לא כ"כ נשמע..

ייש"כ.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ש"ס ודף היומי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים