שלומי טויסיג
משתמש ותיק
האם אפשר ללמוד מוסר מספרי גוים
אריסטו...
אריסטו...
שלומי טויסיג אמר:האם אפשר ללמוד מוסר מספרי גוים
לענ"ד בחלק מהמקרים [כ"א לגופו כמובן] הר"ז הכלל חכמה בגויים תאמין.בחור_צעיר אמר:מיותר, ומסוכן.
כל הטוב שקיים בעולם, כל המוסר שקיים בעולם - נמצא בתורה. אז גם אם תמצא בספר אחד של גוי איזה דבר מועיל, הרי הוא קיים כבר אצל חז״ל או בספרי המוסר של גדולי ישראל.
אך אם אתה תלמיד חכם גדול שרוצה לדעת מה להשיב לאפיקורס זה משהו אחר, ואם אתה חזק ויודע בוודאות שתדע היכן למקם בעולם המחשבות את מאמר הגוי - הרי זה אפילו טוב, על מנת שתוכל להסביר לאחרים שנתקלים בכך איך לא ליפול לרע שבמאמר זה, ולהבדילו מן הטוב(שקיים בתורה!)
לסבא מקלם על שלוחנו היה ספר המידות של אריסטו.שלומי טויסיג אמר:האם אפשר ללמוד מוסר מספרי גוים
שלומי טויסיג אמר:האם אפשר ללמוד מוסר מספרי גוים
שמעתי פעם ששמונה פרקים להרמב"ם חלק נכבד ממנו הוא מאחד מספרי אריסטו(כמדומני ספר המידות) כמעט בעהתקה גמורה, וע"ז כתב הרמב"ם שלא תמיד הביא שם האומר, מפני שלא יקבלו הדבר.נדיב לב אמר:שלומי טויסיג אמר:האם אפשר ללמוד מוסר מספרי גוים
ראה מה שכתב הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות. כמו"כ כמה יסודות שהרמב"ם מזכיר שם ובהלכות דעות מקורם בספרי אריסטו. אם כי בחלק מהדברים שהעתיק פרשנותם משתנה בניגוד לכוונת אריסטו, ונכתבו ע"ז מאמרים שלמים.
כמו"כ בניגוד להרמב"ם רבים הם המתנגדים ללימוד בספרי מוסר גויים, וכתבו בזה גינויים רבים, וכבר אמרו חז"ל על אלישע אחר 'ספרי מינים נשרו מחיקו', ובני התורה מושכים ידיהם מספרים כאלה ודומיהם.
האם אתה יודע להבחין איזו מן החכמות שלהן נגועות בהשקפות זרות? באיזה פסקה כן ואיזה לא?אחד הבנים אמר:לענ"ד בחלק מהמקרים [כ"א לגופו כמובן] הר"ז הכלל חכמה בגויים תאמין.בחור_צעיר אמר:מיותר, ומסוכן.
כל הטוב שקיים בעולם, כל המוסר שקיים בעולם - נמצא בתורה. אז גם אם תמצא בספר אחד של גוי איזה דבר מועיל, הרי הוא קיים כבר אצל חז״ל או בספרי המוסר של גדולי ישראל.
אך אם אתה תלמיד חכם גדול שרוצה לדעת מה להשיב לאפיקורס זה משהו אחר, ואם אתה חזק ויודע בוודאות שתדע היכן למקם בעולם המחשבות את מאמר הגוי - הרי זה אפילו טוב, על מנת שתוכל להסביר לאחרים שנתקלים בכך איך לא ליפול לרע שבמאמר זה, ולהבדילו מן הטוב(שקיים בתורה!)
נדיב לב אמר:שלומי טויסיג אמר:האם אפשר ללמוד מוסר מספרי גוים
ראה מה שכתב הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות. כמו"כ כמה יסודות שהרמב"ם מזכיר שם ובהלכות דעות מקורם בספרי אריסטו. אם כי בחלק מהדברים שהעתיק פרשנותם משתנה בניגוד לכוונת אריסטו, ונכתבו ע"ז מאמרים שלמים.
כמו"כ בניגוד להרמב"ם רבים הם המתנגדים ללימוד בספרי מוסר גויים, וכתבו בזה גינויים רבים, וכבר אמרו חז"ל על אלישע אחר 'ספרי מינים נשרו מחיקו', ובני התורה מושכים ידיהם מספרים כאלה ודומיהם.
במבי אמר:נדיב לב אמר:שלומי טויסיג אמר:האם אפשר ללמוד מוסר מספרי גוים
ראה מה שכתב הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות. כמו"כ כמה יסודות שהרמב"ם מזכיר שם ובהלכות דעות מקורם בספרי אריסטו. אם כי בחלק מהדברים שהעתיק פרשנותם משתנה בניגוד לכוונת אריסטו, ונכתבו ע"ז מאמרים שלמים.
כמו"כ בניגוד להרמב"ם רבים הם המתנגדים ללימוד בספרי מוסר גויים, וכתבו בזה גינויים רבים, וכבר אמרו חז"ל על אלישע אחר 'ספרי מינים נשרו מחיקו', ובני התורה מושכים ידיהם מספרים כאלה ודומיהם.
הנאמר על אלישע לא היה בספרי מוסר אלא ספרי מינות ויש הבדל שמים וארץ בין מוסר לדברי מינות וזכורני שבישיבתי היה באוצר הספרים את ספר המידות לאריסטו והיה עליו כמדומני הסכמה של הפרי מגדים, וכן אומרים שהר' דסלר כתב בספרו מאמר שמספר יסודות בו מבוססים על ספרו של דייל קארנג'י שעסק במוסר והדרך לצאת מהחרדות, ולא ראיתי אף לא גינוי אחד על לימוד בספרות מוסר גויית, רק אכן שב"ה אין צורך כי יש מספיק משלנו בשפה ברורה פי אלף מאשר ספר המידות לאריסטו שכמעט אי אפשר להבין בו אף מילה אחת.
(המאמרים השלמים שכבודו מתכוון אולי היו נגד הפילוסופיה, שכבר ממזמן אבד עליה הקלח גם אצל אנשי הרחוב)
מעניין מה ר' שלמה ענה לו?מעל הסטנדרט אמר:הקטע הבא מתומלל מתוך שיעור מר' שלמה הופמן זצ''ל בדבר הייחס לתכונות מלידה.
תמיד כשהגעתי לבקר את הראש ישיבה רבי יחזקאל סרנא הוא היה שואל אותי מה אומרים בעולם הגדול, תגיד משהו חדש מהפסיכולוגיה על האישיות של האדם.
התחלתי לדבר אתו על מה שפרויד מסביר איך שהתכונות שאדם מביא מלידתו גורמים לא מודעים איך שהם מתפתחים איך שאדם מושפע מהתכונות והכוחות שמביא מהלידה, את הגורמים הלא מודעים ואיך שהם מתפתחים ומשפיעים על ההתנהגות של האדם. אח''כ פרויד התחיל לחקור ולהסביר על כוחות ותכונות מההיריון .
רבי יחזקאל צחק ממני הוא שאל אותי על איזה תכונות פרויד מדבר מ'הלידה'! !! רבי יחזקאל פותח לי ילקוט שמעוני ומביא שם שכתוב למה בני ראובן לא רצו להיכנס לארץ כי הם רצו מקנה לצאן שלהם. המדרש בא לענות על קושיא הרי ה' הבטיח לפני כמה מאות שנה לאברהם אבינו את ארץ ישראל סוכ''ס הגיע הזמן להיכנס לארץ והם לא רוצים ללכת לארץ ישראל בגלל כמה שנה במדבר היו צריכים להיכנס לארץ ובני גד ובני ראובן ביקשו להישאר 40 שפסעלאך. אחרי כי יש להם הרבה מקנה ופה מצאנו מרעה אנחנו רוצים להישאר ולחיות כאן. במדרש כתוב שראובן אמא שלו שלחה אותו לשדה ליעקב אבינו " וילך ראובן בימי קציר חיטי ם וימצא דודאים" הוא שכח שאמא שלחה אותו לאבא והוא התעסק במה שמצא. מה כתוב מצא, אומר המדרש לראובן הייתה תכונה שהוא לא עובד על שום דבר אלא על דבר שמצאו, מצא דודאים הוא התעסק בזה. כך גם כאן מצאו מקנה רצו להישאר, מה שמצא הוא התעסק בזה.
על שאר ספרי הגוים אתה יכול לומר זאת אך על ספר המידות זה סיפור אחר הספר היה על שולחנם של גדולי עולם הר' שפילר זצ"ל כותב בספרו שפעם הגיע איכשהו לישיבתו ספר המידות לאריסטו וכתב שמבחינה חיצונית הוא נראה נפלא ביותר וזר אם היה קורא אותו היה יכול לחשוב שמדובר בחובת הלבבות, אך כל זה בלי רוממות הנפש מחקר שכלי גרידא.נדיב לב אמר:לא ימלט מהם שמץ מינות.
במבי אמר:נדיב לב אמר:לא ימלט מהם שמץ מינות.
על שאר ספרי הגוים אתה יכול לומר זאת אך על ספר המידות זה סיפור אחר הספר היה על שולחנם של גדולי עולם הר' שפילר זצ"ל כותב בספרו שפעם הגיע איכשהו לישיבתו ספר המידות לאריסטו וכתב שמבחינה חיצונית הוא נראה נפלא ביותר וזר אם היה קורא אותו היה יכול לחשוב שמדובר בחובת הלבבות, אך כל זה בלי רוממות הנפש מחקר שכלי גרידא.
(אם אתה מגיע מהציבור החסידי אני יכול להבין זאת, כי שם ידוע שגם בדורות הקודמים אפי' "ספר הברית" היה בל יראה ובל ימצא)
-נדיב לב אמר:במבי אמר:נדיב לב אמר:לא ימלט מהם שמץ מינות.
על שאר ספרי הגוים אתה יכול לומר זאת אך על ספר המידות זה סיפור אחר הספר היה על שולחנם של גדולי עולם הר' שפילר זצ"ל כותב בספרו שפעם הגיע איכשהו לישיבתו ספר המידות לאריסטו וכתב שמבחינה חיצונית הוא נראה נפלא ביותר וזר אם היה קורא אותו היה יכול לחשוב שמדובר בחובת הלבבות, אך כל זה בלי רוממות הנפש מחקר שכלי גרידא.
(אם אתה מגיע מהציבור החסידי אני יכול להבין זאת, כי שם ידוע שגם בדורות הקודמים אפי' "ספר הברית" היה בל יראה ובל ימצא)
לא התייחסתי לספר ספציפי, העקרון ברור. הציבור החסידי זה סיפור אחר, נשאיר לנציגיהם הנכבדים בפורום להרחיב.
חדא אמר:https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1589671345064&pagenum=9&book=601539
אשר ברא אמר:להעיר:
רע"ב על מסכת אבות פרק א משנה א
(א) משה קבל תורה מסיני - אומר אני לפי שמסכת זו אינה מיוסדת ע"פ מצוה ממצות התורה כשאר מסכתות שבמשנה אלא כולם מוסרים ומדות וחכמי העולם ג"כ חברו ספרים כמו שהמציאו מלבם בדרכי המוסר כיצד יתנהג האדם עם חברו, לפיכך התחיל התנא במסכת זו, משה קבל תורה מסיני לומר לך שהמדות והמוסרים שבזו המסכת לא בדו אותם חכמי המשנה מלבם אלא אף אלו נאמרו בסיני:
בחור_צעיר אמר:מיותר, ומסוכן.
כל הטוב שקיים בעולם, כל המוסר שקיים בעולם - נמצא בתורה. אז גם אם תמצא בספר אחד של גוי איזה דבר מועיל, הרי הוא קיים כבר אצל חז״ל או בספרי המוסר של גדולי ישראל.
אך אם אתה תלמיד חכם גדול שרוצה לדעת מה להשיב לאפיקורס זה משהו אחר, ואם אתה חזק ויודע בוודאות שתדע היכן למקם בעולם המחשבות את מאמר הגוי - הרי זה אפילו טוב, על מנת שתוכל להסביר לאחרים שנתקלים בכך איך לא ליפול לרע שבמאמר זה, ולהבדילו מן הטוב(שקיים בתורה!)
אליעזר ג אמר:בחור_צעיר אמר:מיותר, ומסוכן.
כל הטוב שקיים בעולם, כל המוסר שקיים בעולם - נמצא בתורה. אז גם אם תמצא בספר אחד של גוי איזה דבר מועיל, הרי הוא קיים כבר אצל חז״ל או בספרי המוסר של גדולי ישראל.
אך אם אתה תלמיד חכם גדול שרוצה לדעת מה להשיב לאפיקורס זה משהו אחר, ואם אתה חזק ויודע בוודאות שתדע היכן למקם בעולם המחשבות את מאמר הגוי - הרי זה אפילו טוב, על מנת שתוכל להסביר לאחרים שנתקלים בכך איך לא ליפול לרע שבמאמר זה, ולהבדילו מן הטוב(שקיים בתורה!)
אתה צודק כמובן אבל גם כל מאורעות העולם רמוזים בתורה על פרטיהם והאם אנו יודעים ללמדם? לכן כל חכמה וניסיון אנושי שיכול להיות בהם עזר אפשר להיעזר כדברי הרמבם שלא חשוב מי אמר אלא מה אמר , וקבל האמת ממי שאמרה. אבל כמובן שצריך מי שיודע לברור את האמת מהשקר ואלו גדולי ישראל ורק הם.
מנין לך שרק גדולי ישראל יכולים לברור את האמת מהשקר? צריך להיות במועצגה"ת בשביל להיות זכאי לזה?אליעזר ג אמר:בחור_צעיר אמר:מיותר, ומסוכן.
כל הטוב שקיים בעולם, כל המוסר שקיים בעולם - נמצא בתורה. אז גם אם תמצא בספר אחד של גוי איזה דבר מועיל, הרי הוא קיים כבר אצל חז״ל או בספרי המוסר של גדולי ישראל.
אך אם אתה תלמיד חכם גדול שרוצה לדעת מה להשיב לאפיקורס זה משהו אחר, ואם אתה חזק ויודע בוודאות שתדע היכן למקם בעולם המחשבות את מאמר הגוי - הרי זה אפילו טוב, על מנת שתוכל להסביר לאחרים שנתקלים בכך איך לא ליפול לרע שבמאמר זה, ולהבדילו מן הטוב(שקיים בתורה!)
אתה צודק כמובן אבל גם כל מאורעות העולם רמוזים בתורה על פרטיהם והאם אנו יודעים ללמדם? לכן כל חכמה וניסיון אנושי שיכול להיות בהם עזר אפשר להיעזר כדברי הרמבם שלא חשוב מי אמר אלא מה אמר , וקבל האמת ממי שאמרה. אבל כמובן שצריך מי שיודע לברור את האמת מהשקר ואלו גדולי ישראל ורק הם.
לא תמיד העלו דברים עלי ספר , ואתה הרי בחור צעיר ומסתמא לא וויתרת על רצונך להיות גדול בישראל?בחור_צעיר אמר:אליעזר ג אמר:בחור_צעיר אמר:מיותר, ומסוכן.
כל הטוב שקיים בעולם, כל המוסר שקיים בעולם - נמצא בתורה. אז גם אם תמצא בספר אחד של גוי איזה דבר מועיל, הרי הוא קיים כבר אצל חז״ל או בספרי המוסר של גדולי ישראל.
אך אם אתה תלמיד חכם גדול שרוצה לדעת מה להשיב לאפיקורס זה משהו אחר, ואם אתה חזק ויודע בוודאות שתדע היכן למקם בעולם המחשבות את מאמר הגוי - הרי זה אפילו טוב, על מנת שתוכל להסביר לאחרים שנתקלים בכך איך לא ליפול לרע שבמאמר זה, ולהבדילו מן הטוב(שקיים בתורה!)
אתה צודק כמובן אבל גם כל מאורעות העולם רמוזים בתורה על פרטיהם והאם אנו יודעים ללמדם? לכן כל חכמה וניסיון אנושי שיכול להיות בהם עזר אפשר להיעזר כדברי הרמבם שלא חשוב מי אמר אלא מה אמר , וקבל האמת ממי שאמרה. אבל כמובן שצריך מי שיודע לברור את האמת מהשקר ואלו גדולי ישראל ורק הם.
אז ממילא ניתן לקרוא רק מתוך ספריהם של גדולי ישראל, נקודות מועילות שהם קיבצו מהגויים.
לא כך?