פרלמן משה אמר:כתוב בספר המצוות להרמב"ם (מ"ע קנ"ג) "ואני אוסיף לך באור. אילו הנחנו דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל.
ומבו' בר"מ דיש הבטחה שתמיד יהיו יהודים בא"י.
האם ידוע על פרטים בזה לאורך השנים?
אלי מאירי אמר:כנראה שבפקיעין היה ישוב יהודי לאורך כל השנים.
בת משפחת זינאתי שבפקיעין (עד לפני מה שנים) היתה השארית האחרונה מישוב זה. הם ברחו משם עם מלחמת העצמאות ושבו לאחריה. ראה עוד בהמכלול
https://www.hamichlol.org.il/%D7%A4%D7%A7%D7%99%D7%A2%D7%99%D7%9F
אכן גם אני שמעתי על משהו כזהאלי מאירי אמר:ידוע לי שמסורת ביד משפחת זינאתי שהם חלק מישוב רציף
איש ווילנא אמר:פרלמן משה אמר:כתוב בספר המצוות להרמב"ם (מ"ע קנ"ג) "ואני אוסיף לך באור. אילו הנחנו דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל.
ומבו' בר"מ דיש הבטחה שתמיד יהיו יהודים בא"י.
האם ידוע על פרטים בזה לאורך השנים?
שאלה יפה שאלת [ובטח ידוע לך דעת הרמב"ן שחולק בתוקף על כל דברי הרמב"ם שם]
מאז ימי בית שני הרי עד מסעי הצלב בשנת תתנו יודעים שהיה ישוב יהודי [הגם שהיה תקופות שהיה נתון לשמדות נוראיות ובעבר סברו שלא נותר כמעט כלום מישוב יהודי אבל היום יודעים שהיה קיים ישוב רחב במשך כל השנים כנראה]
בזמן ששלטו הצלבנים אני לא יודע אם ידוע על ישוב יהודי רציף [משנת ד"א תתנו. תקופת מסעי הצלב]
אמנם אחר כן מהתקופה שהמוסלמים שלטו בירושלים נראה לי שהיה ישוב יהודי רציף
זה התמונה שלי בגדול. ואם משהו יודע על טעות בדברי או יודע להחכים אותנו יותר הרי הוא מוזמן.
כרם אמר:ואם היו בארץ יהודים אנוסים? או אפילו ח"ו מומרים?
איש ווילנא אמר:פרלמן משה אמר:כתוב בספר המצוות להרמב"ם (מ"ע קנ"ג) "ואני אוסיף לך באור. אילו הנחנו דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל.
ומבו' בר"מ דיש הבטחה שתמיד יהיו יהודים בא"י.
האם ידוע על פרטים בזה לאורך השנים?
שאלה יפה שאלת [ובטח ידוע לך דעת הרמב"ן שחולק בתוקף על כל דברי הרמב"ם שם]
הרמב"ן לא חולק בנקודה זו של ההבטחה. הוא חולק בגדרי קידוש החודש שלדעת הרמבם זקוקים עדיין לחכמי א"י בכל הדורות לקדש החודש בחשבון שעשה הלל, ולרמב"ן החישוב מועיל לכל הדורות, וסומכים על הלל.
יניב אמר:הרמב"ן לא חולק בנקודה זו של ההבטחה. הוא חולק בגדרי קידוש החודש שלדעת הרמבם זקוקים עדיין לחכמי א"י בכל הדורות לקדש החודש בחשבון שעשה הלל, ולרמב"ן החישוב מועיל לכל הדורות, וסומכים על הלל.
הרמב"ן השיג שם על הרמב"ם מדברי חז"ל שהבאתי לעיל שנ"ב שנה לא עבר איש ביהודה.יניב אמר:איש ווילנא אמר:פרלמן משה אמר:כתוב בספר המצוות להרמב"ם (מ"ע קנ"ג) "ואני אוסיף לך באור. אילו הנחנו דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל.
ומבו' בר"מ דיש הבטחה שתמיד יהיו יהודים בא"י.
האם ידוע על פרטים בזה לאורך השנים?
שאלה יפה שאלת [ובטח ידוע לך דעת הרמב"ן שחולק בתוקף על כל דברי הרמב"ם שם]
הרמב"ן לא חולק בנקודה זו של ההבטחה. הוא חולק בגדרי קידוש החודש שלדעת הרמב"ם זקוקים עדיין לחכמי א"י בכל הדורות לקדש החודש בחשבון שעשה הלל, ולרמב"ן החישוב מועיל לכל הדורות, וסומכים על הלל.
הרמב"ן שם מדבר לפני תקופת הלל שעשה את החשבון,יוסף בן יוסף אמר:הרמב"ן השיג שם על הרמב"ם מדברי חז"ל שהבאתי לעיל שנ"ב שנה לא עבר איש ביהודה.יניב אמר:איש ווילנא אמר:שאלה יפה שאלת [ובטח ידוע לך דעת הרמב"ן שחולק בתוקף על כל דברי הרמב"ם שם]
הרמב"ן לא חולק בנקודה זו של ההבטחה. הוא חולק בגדרי קידוש החודש שלדעת הרמב"ם זקוקים עדיין לחכמי א"י בכל הדורות לקדש החודש בחשבון שעשה הלל, ולרמב"ן החישוב מועיל לכל הדורות, וסומכים על הלל.
ראה מה שכתבתי בביאור הרמבם בההערה הקודמתפרלמן משה אמר:כתוב בספר המצוות להרמב"ם (מ"ע קנ"ג) "ואני אוסיף לך באור. אילו הנחנו דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל.
ומבו' בר"מ דיש הבטחה שתמיד יהיו יהודים בא"י.
האם ידוע על פרטים בזה לאורך השנים?
אביי אמר:אישית, אני הייתי בפקיעין במוזיאון של משפחת זינאתי, הם טוענים שהם לא זזו מפקיעין מחורבן הבית ועד מלחמת תש"ח, וחזרו בתשכ"ז (הזקנה שחיה היום ואחיה הגדול). אני זוכר שכשהייתי שם ניסיתי למצוא מקורות היסטוריים עקביים לכך שהם היו שם כל השנים אבל לא מצאתי, העדויות ההיסטוריות הם רק מ200 השנים האחרונות לערך (אולי קצת יותר, לא זוכר), כל השאר זה מסורת משפחתית עתיקה.
נ.ב. לא ממליץ ללכת לשם, אתר ציוני מובהק, מה שגם חצי מהדברים מסתובבים סביב הזקנה וד"ל
כבודו הציג את השאלה כשאלה היסטורית האם אכן היו יהודים בא"י לאורך כל שנות הגלות.פרלמן משה אמר:כתוב בספר המצוות להרמב"ם (מ"ע קנ"ג) "ואני אוסיף לך באור. אילו הנחנו דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל.
ומבו' בר"מ דיש הבטחה שתמיד יהיו יהודים בא"י.
האם ידוע על פרטים בזה לאורך השנים?
אחד מן הגולה אמר:.
ואולם לדעתי מה שטעון ביאור הוא מניין לו לרמב"ם הבטחה כזאת שיהיו יהודים בא"י לכל אורך הגלות?
דהיינו השאלה היא לא האם הרמב"ם צודק, אלא אפי' נימא שצדק היכן מקורו לעניין?