לעשות סדר היסטורי: שמים, עברים, ישראלים, יעקובים ויהודים.

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
מי מוכן לעזור לי להגדיר את תיאורי הזהות שלנו במשך הדורות.
מה הקריטריונים והתקופות וההקשרים שלפיהם זה השתנה שוב ושוב לקרוא לנו שמים או עברים או יהודים או ישראלים ואולי עוד שמות שפספסתי. 
​​​​​​(יעקובים זה מוצר חדש, אולי זה לאו לקרוא לנו כך? ​​​​​​לא יעקב יקרא עוד שמך)
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
סליחה טעות, הגמ' כבר חשבה על הרעיון שה'יעקוביות' תהיה מילה לא יפה... ושאלה "אלא מעתה הקורא ליעקב יעקב עובר בלאו" ותירצה שאין איסור לקראו יעקב כי רק נאמר שישראל יהיה העיקר.

אבל מה שמתנגש לי כרגע הוא שאם אנחנו מוגדרים כ'יהודים' לכבודו של יהודה שהודה וכו' וכדברי חז"ל, אז היאך יתקיים המקרא הזה שישראל יהיה שמך.
וכן להיפך.
 

HaimL

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
מי מוכן לעזור לי להגדיר את תיאורי הזהות שלנו במשך הדורות.
מה הקריטריונים והתקופות וההקשרים שלפיהם זה השתנה שוב ושוב לקרוא לנו שמים או עברים או יהודים או ישראלים ואולי עוד שמות שפספסתי. 
​​​​​​(יעקובים זה מוצר חדש, אולי זה לאו לקרוא לנו כך? ​​​​​​לא יעקב יקרא עוד שמך)
שמים - בני שם. כולל אשור, ארם וכו'
עברים - בני עבר, בפרט אברהם אבינו
ישראלים - בני ישראל, 12 השבטים
יהודים - בני יהודה, ובמובן הרחב, בני גלות יהודה 

יעקובינים - תנועה שעמדה בראש המהפכה הצרפתית 
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני חותר לכל מה שהגעת, וגם לכל מה שיתפתח הלאה במוחכם היצירתי.

לדידי מספקא לי גם זאת: לו יצוייר שלא היתה קונוטציה שלילית למושג "ישראלי" או לו יצוייר שמחר כל עם ישראל (ויהודה...) חוזרים בתשובה ונהיה מיותר הצורך בהגדרת "חרדי" "דתי" וכיו"ב.
האם ההגדרה הנכונה היא "ישראלי" או "יהודי"?

ובל נזלזל בזה כי יש פסוקים מפורשים בתורה שזה נושא חשוב, וניתנו נבואות מפורטות על חלק מהשמות הללו
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
יהודים, זה לעומת 'אפרים', עם ישראל נקרא אפרים בהרבה מאוד מקומות בתנ"ך, וזה בגלל שכלל ישראל נחלק לשתים, החצי הגדול ביד אפרים, והקטן ביד יהודה.

בגדול, מיציאת מצרים עד חורבן שילה, כלל ישראל היה נחשב על שם יוסף - 'רעה ישראל האזינה נהג כצאן יוסף', וכמו שכתוב שם בהמשך - 'גפן ממצרים תסיע' וכו'.

יהושע - מבני אפרים - הכניסם לארץ, והיו במשכן שילה שבחלקו של יוסף.

ולקראת הקמת בית המקדש, קרה המהפך, שעל זה נאמר פרק שלם בתהלים [ועוד כמה פרקים לפניו ואחריו, ביניהם הנ"ל] 'וימאס באהל יוסף ובשבט אפרים לא בחר', 'ויבחר את שבט יהודה את הר ציון אשר אהב - ויבן כמו רמים מקדשו כארץ יסדה לעולם'.

אולם כידוע אף על פי שבריתו עם דוד ושבט יהודה, כאשר חוטאים נלקחים משליטתו כל בני אפרים והנספחים להם, וכענין ירבעם בן נבט והמסתעף.

אולם גם מאיסתו בשבט אפרים - היא לא לעולמים, ומסתבר שבכיית רחל הולכת על זה, 'מאנה להנחם על בניה כי איננו', ועל זה נאמר - 'הבן יקיר לי אפרים וכו' וכו' - זכור אזכרנו עוד'.

וכענין 'לקח לך עץ אחד וכתוב עליו ליהודה ולבני ישראל חבריו, ולקח עץ אחד וכתוב עליו לאפרים ולכל בית ישראל חבריו, וקרב אותם אחד אל אחד והיו לאחדים בידיך'.

במהרה בימינו אמן!
 

מקוה לטוב

משתמש רגיל
צריך להבין מה פתאום השנאה לישראל נקראת בשם אנטישמיות, אחר שלא נקראנו בשם זה בשום מקום אחר, וגם אין שנאה מיוחדת לשאר בני שם.
עוד דבר, בגמ' כתוב שיהודי הוא מי שכופר בע"ז זאת אומרת שזה כינוי לבן עם ישראל ששומר על נאמנותו לאלוקים, וכמה זה מתאים עם הלקסיקון היום. ( בזמנו עשה נתניהו סקר בעם לפני הבחירות מה הם מרגישים יותר יהודים או ישראלים, באופן כללי הימין הרגיש יהודים והשמאל ישראלים, ועפי"ז הוא יצר את הסלוגן "נתניהו טוב ליהודים")
 

HaimL

משתמש ותיק
מקוה לטוב אמר:
צריך להבין מה פתאום השנאה לישראל נקראת בשם אנטישמיות, אחר שלא נקראנו בשם זה בשום מקום אחר, וגם אין שנאה מיוחדת לשאר בני שם.
עוד דבר, בגמ' כתוב שיהודי הוא מי שכופר בע"ז זאת אומרת שזה כינוי לבן עם ישראל ששומר על נאמנותו לאלוקים, וכמה זה מתאים עם הלקסיקון היום. ( בזמנו עשה נתניהו סקר בעם לפני הבחירות מה הם מרגישים יותר יהודים או ישראלים, באופן כללי הימין הרגיש יהודים והשמאל ישראלים, ועפי"ז הוא יצר את הסלוגן "נתניהו טוב ליהודים")
המונח אנטישמי הוא מונח שמשתמשים בו היום בצורה אווילית למדי (למשל, לקרוא לערבים אנטישמים), והוא מבטא את השנאה המובנית (לפחות לפי מי שטבע את המונח הנ"ל) של עמי אירופה לגזע השמי, הכולל גם את עם ישראל, וגם, להבדיל, את הערבים.
 
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
כבר זמן רב נפלאתי שלה"ק נקראה בתנ"ך יהודית ולכאו' הרי אי"ז מיוחד דוו' למלכות יהודה יותר ממלכות ישראל (אפרים)
אשמח אם למי מבאי הפורום יהיה תשובה כעניין
 

בחור_צעיר

משתמש ותיק
לעניות דעתי:

פעם-
שמים: כל צאצאי שם
עבריים: צאצאי עבר שהמשיכו את דרכו האמונית
ישראלים: בני ישראל, יהודים
יעקובים(בני יעקב): בני ישראל/בנות ישראל
יהודים: בני יהודה, בני ישראל
כיום-
שמים: כל צאצאי שם/עם ישראל בלבד. תלוי אם זו שיחה על אנטישמיות אז עם ישראל בלבד ואם לאו אז לעתים מדברים על כל צאצאי שם אך בעיקר בשיחות אקדמיות...
עבריים: עם ישראל בכלל/ ציונים
ישראלים: יהודים /אזרחי מדינת ישראל(שזה סילוף שמאלני)
יעקובים(בני יעקב): צאצאי עם ישראל/לא בשימוש.
יהודים: מי שאמא שלו יהודיה
 

HaimL

משתמש ותיק
מקוה לטוב אמר:
צריך להבין מה פתאום השנאה לישראל נקראת בשם אנטישמיות, אחר שלא נקראנו בשם זה בשום מקום אחר, וגם אין שנאה מיוחדת לשאר בני שם.
עוד דבר, בגמ' כתוב שיהודי הוא מי שכופר בע"ז זאת אומרת שזה כינוי לבן עם ישראל ששומר על נאמנותו לאלוקים, וכמה זה מתאים עם הלקסיקון היום. ( בזמנו עשה נתניהו סקר בעם לפני הבחירות מה הם מרגישים יותר יהודים או ישראלים, באופן כללי הימין הרגיש יהודים והשמאל ישראלים, ועפי"ז הוא יצר את הסלוגן "נתניהו טוב ליהודים")
עד לפני כמה ימים, הייתי מעמיד אותך על טעותך, בכך שדברי הגמרא הם כמין חומר, ובאמת, יהודי הוא פשוט ישראל משבט יהודה (או מגלות יהודה). אבל מה אעשה שהובא כאן תשובת מהר"י ברונא (כמדומני, בשם מהר"י איסרליין, הלא הוא בעל תרומת הדשן), שהנודר מיהודי מותר בישראל מומר, מטעם שאינו כופר בע"ז, וזה פלא
 
 

HaimL

משתמש ותיק
בחור_צעיר אמר:
יעקובים: צאצאי עם ישראל/לא בשימוש. לעתים יש שימוש במונח "יעקובינים" לכינוי גנאי לממשיכי דרכו של שבתאי צבי שר"י ויעקב פרנק שר"י.
יהודים: מי שאמא שלו יהודיה
לא מכיר את המונח "יעקבים" בהקשר של יעקב פראנק,  אלא פראנקיסטים. היכן ראית כינוי כזה להולכים אחריו.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
כבר זמן רב נפלאתי שלה"ק נקראה בתנ"ך יהודית ולכאו' הרי אי"ז מיוחד דוו' למלכות יהודה יותר ממלכות ישראל (אפרים)
אשמח אם למי מבאי הפורום יהיה תשובה כעניין
לשון יהודית נזכרה בספר נחמיה, אצל עולי בבל, שהם מגלות יהודה. ומן הסתם היה הניב שלהם (כמו אפרים שאמרו סיבולת), ולכן נקרא יהודית
 
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אברהם העברי אמר:
כבר זמן רב נפלאתי שלה"ק נקראה בתנ"ך יהודית ולכאו' הרי אי"ז מיוחד דוו' למלכות יהודה יותר ממלכות ישראל (אפרים)
אשמח אם למי מבאי הפורום יהיה תשובה כעניין
לשון יהודית נזכרה בספר נחמיה, אצל עולי בבל, שהם מגלות יהודה. ומן הסתם היה הניב שלהם (כמו אפרים שאמרו סיבולת), ולכן נקרא יהודית

לשון יהודית נזכרה ג"כ במלכים וישעיה לגבי רבשקה ומשם שאלתי
 

בחור_צעיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בחור_צעיר אמר:
יעקובים: צאצאי עם ישראל/לא בשימוש. לעתים יש שימוש במונח "יעקובינים" לכינוי גנאי לממשיכי דרכו של שבתאי צבי שר"י ויעקב פרנק שר"י.
יהודים: מי שאמא שלו יהודיה
לא מכיר את המונח "יעקבים" בהקשר של יעקב פראנק,  אלא פראנקיסטים. היכן ראית כינוי כזה להולכים אחריו.

צודק, התבלבלתי מפני שהיעקובינים היתה קבוצה מהפכנית באותה תקופה שהיתה בקשר עם השבתאים.
 

HaimL

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
HaimL אמר:
אברהם העברי אמר:
כבר זמן רב נפלאתי שלה"ק נקראה בתנ"ך יהודית ולכאו' הרי אי"ז מיוחד דוו' למלכות יהודה יותר ממלכות ישראל (אפרים)
אשמח אם למי מבאי הפורום יהיה תשובה כעניין
לשון יהודית נזכרה בספר נחמיה, אצל עולי בבל, שהם מגלות יהודה. ומן הסתם היה הניב שלהם (כמו אפרים שאמרו סיבולת), ולכן נקרא יהודית

לשון יהודית נזכרה ג"כ במלכים וישעיה לגבי רבשקה ומשם שאלתי
עכ"פ זה היה לבני יהודה. וההסבר, לדעתי, הוא בגלל שהיה להם ניב שלהם.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
בחור_צעיר אמר:
HaimL אמר:
בחור_צעיר אמר:
יעקובים: צאצאי עם ישראל/לא בשימוש. לעתים יש שימוש במונח "יעקובינים" לכינוי גנאי לממשיכי דרכו של שבתאי צבי שר"י ויעקב פרנק שר"י.
יהודים: מי שאמא שלו יהודיה
לא מכיר את המונח "יעקבים" בהקשר של יעקב פראנק,  אלא פראנקיסטים. היכן ראית כינוי כזה להולכים אחריו.

צודק, התבלבלתי מפני שהיעקובינים היתה קבוצה מהפכנית באותה תקופה שהיתה בקשר עם השבתאים.
חיפשתי עכשיו, ואני למד שהייתה תנועה כזאת באנגליה (כי אלה הצרפתים פעלו כמאה שנה לאחר שבתאי צבי, ואולי הייתה חפיפה מסוימת לזמנו של יעקב פראנק).

אני יודע שטוענים שקבוצות, או שיחידים, משתי הכתות התערו אחר כך בגויים (הרי הם התאסלמו והתנצרו) והיו מעורבים גם בפעילויות פוליטיות (הטורקים טוענים עד היום שיש מבני הדונמה, אנוסי השבתאים, בתוך צמרת השלטון הטורקי, למיטב הבנתי), אבל לי אישית נראה שאלו בעיקר תיאוריות קונספירציה רומנטיות, ולא אמת.
 
 

בחור_צעיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בחור_צעיר אמר:
HaimL אמר:
לא מכיר את המונח "יעקבים" בהקשר של יעקב פראנק,  אלא פראנקיסטים. היכן ראית כינוי כזה להולכים אחריו.

צודק, התבלבלתי מפני שהיעקובינים היתה קבוצה מהפכנית באותה תקופה שהיתה בקשר עם השבתאים.
חיפשתי עכשיו, ואני למד שהייתה תנועה כזאת באנגליה (כי אלה הצרפתים פעלו כמאה שנה לאחר שבתאי צבי, ואולי הייתה חפיפה מסוימת לזמנו של יעקב פראנק).

אני יודע שטוענים שקבוצות, או שיחידים, משתי הכתות התערו אחר כך בגויים (הרי הם התאסלמו והתנצרו) והיו מעורבים גם בפעילויות פוליטיות (הטורקים טוענים עד היום שיש מבני הדונמה, אנוסי השבתאים, בתוך צמרת השלטון הטורקי, למיטב הבנתי), אבל לי אישית נראה שאלו בעיקר תיאוריות קונספירציה רומנטיות, ולא אמת.

זה לא נושא האשכול אז אכתוב ונסיים את הדיום על זה כאן.

השבתאים הצטרפו לבונים החופשיים ולאילומינטי וכיום הם חלק מהם ממש, ונקראים כיום בשם הבונים החופשיים ולא שבתאים.

כיום הכל גלוי, ומי שיש לו אינטרנט מספיק שיכתוב בגוגל הבונים החופשיים יכנס לאתר שלהם ואז לסניפים ויראה בדיוק איפה כל סניף בארץ. הם הפסיקו להתחבאות מאז שהעולם התדרדר מוסרית לרמה שמקבלת את הנורמות השטניות שלהם. כיום אם הם יציגו את המצע שלהם לכל העולם, כל הנאורים מהשמאל יגידו שזה החלום שלהם, מבלי לדעת שאלו מי ששטפו להם את המוח באקדמיות...
זה נושא ארוך מאד מאד שהיום נחשף לכל הציבור הרחב, רבנים רבים מדברים עליו, וחשוב לדעת מי הם הגלגול המודרני של בוני המגדל כמו שאמר רבי נחמן מברסלב לפני 200 שנה שאלו הבונים החופשיים. והרב עובדיה פסק שאין לצרפם למניין כי הם עובדי עבודה זרה...
הלוואי ויכולתי להרחיב(ואני יכול לכתוב על כך ספרים, אני בא מהעולם החילוני וקראתי ספר של הבונים החופשיים, והם מצהירים שהם סוגדים ללוציפר"השטן" ושהאויב הכי גדול שלהם זה היהדות, והקב"ה! ה' ישמור!) אך מפאת הזמן והשפיות, אעצור כאן.
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
כבר זמן רב נפלאתי שלה"ק נקראה בתנ"ך יהודית ולכאו' הרי אי"ז מיוחד דוו' למלכות יהודה יותר ממלכות ישראל (אפרים)
אשמח אם למי מבאי הפורום יהיה תשובה כעניין

עולה בזכרוני פעמיים (ויש לעיין)

זה נכתב בקשר לרבשקה שדיבר יהודית, וזה מכיון שדיבר ליהודים לבני ממלכת יהודה כידוע.

כמו"כ נדמה לי שזה נכתב לגבי בני התערובות בזמן עליית עזרא "חצים מדבר אשדודית וכו'" וזה מאותה סיבה שהיה זה מזמן חדוש ממלכת יהודה ללא ממלכת ישראל.

אגב אציין שקשה גם לקרוא לשפה "ישראלית", היות וגם עמי האזור דיברו באותה שפה עם שינויים קלים יחסית, עיין ערך דברי מלך מואב שנמצאו על קיר אבן, ודברי מלך צור שנמצאו על ארון קברו.
 

יוסף ה'

משתמש ותיק
בחור_צעיר אמר:
HaimL אמר:
בחור_צעיר אמר:
יעקובים: צאצאי עם ישראל/לא בשימוש. לעתים יש שימוש במונח "יעקובינים" לכינוי גנאי לממשיכי דרכו של שבתאי צבי שר"י ויעקב פרנק שר"י.
יהודים: מי שאמא שלו יהודיה
לא מכיר את המונח "יעקבים" בהקשר של יעקב פראנק,  אלא פראנקיסטים. היכן ראית כינוי כזה להולכים אחריו.

צודק, התבלבלתי מפני שהיעקובינים היתה קבוצה מהפכנית באותה תקופה שהיתה בקשר עם השבתאים.


אאל"ט המבורגר בספרו "משיחי וכו" טוען שהפרנקיסטים התפצלו למס' כתות והייתה בהם כת היעקוביים, עיי"ש.
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
ספר וסופר אמר:
יהודים, זה לעומת 'אפרים', עם ישראל נקרא אפרים בהרבה מאוד מקומות בתנ"ך, וזה בגלל שכלל ישראל נחלק לשתים, החצי הגדול ביד אפרים, והקטן ביד יהודה.

בגדול, מיציאת מצרים עד חורבן שילה, כלל ישראל היה נחשב על שם יוסף - 'רעה ישראל האזינה נהג כצאן יוסף', וכמו שכתוב שם בהמשך - 'גפן ממצרים תסיע' וכו'.

יהושע - מבני אפרים - הכניסם לארץ, והיו במשכן שילה שבחלקו של יוסף.

ולקראת הקמת בית המקדש, קרה המהפך, שעל זה נאמר פרק שלם בתהלים [ועוד כמה פרקים לפניו ואחריו, ביניהם הנ"ל] 'וימאס באהל יוסף ובשבט אפרים לא בחר', 'ויבחר את שבט יהודה את הר ציון אשר אהב - ויבן כמו רמים מקדשו כארץ יסדה לעולם'.

אולם כידוע אף על פי שבריתו עם דוד ושבט יהודה, כאשר חוטאים נלקחים משליטתו כל בני אפרים והנספחים להם, וכענין ירבעם בן נבט והמסתעף.

אולם גם מאיסתו בשבט אפרים - היא לא לעולמים, ומסתבר שבכיית רחל הולכת על זה, 'מאנה להנחם על בניה כי איננו', ועל זה נאמר - 'הבן יקיר לי אפרים וכו' וכו' - זכור אזכרנו עוד'.

וכענין 'לקח לך עץ אחד וכתוב עליו ליהודה ולבני ישראל חבריו, ולקח עץ אחד וכתוב עליו לאפרים ולכל בית ישראל חבריו, וקרב אותם אחד אל אחד והיו לאחדים בידיך'.

במהרה בימינו אמן!
אני משער שהיתה זו רק השמטה טכנית שלא כתבת ש'יוסף' זה שם כולל גם את בנימין, ולכן המלך הראשון - שאול - היה מבנימין. 

נ. ב. לפי זה צריך להוסיף בכותרת שאולי יש לנו עוד שם "אפריימים" או "יוספים". 
 
 

ספר וסופר

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
ספר וסופר אמר:
יהודים, זה לעומת 'אפרים', עם ישראל נקרא אפרים בהרבה מאוד מקומות בתנ"ך, וזה בגלל שכלל ישראל נחלק לשתים, החצי הגדול ביד אפרים, והקטן ביד יהודה.

בגדול, מיציאת מצרים עד חורבן שילה, כלל ישראל היה נחשב על שם יוסף - 'רעה ישראל האזינה נהג כצאן יוסף', וכמו שכתוב שם בהמשך - 'גפן ממצרים תסיע' וכו'.

יהושע - מבני אפרים - הכניסם לארץ, והיו במשכן שילה שבחלקו של יוסף.

ולקראת הקמת בית המקדש, קרה המהפך, שעל זה נאמר פרק שלם בתהלים [ועוד כמה פרקים לפניו ואחריו, ביניהם הנ"ל] 'וימאס באהל יוסף ובשבט אפרים לא בחר', 'ויבחר את שבט יהודה את הר ציון אשר אהב - ויבן כמו רמים מקדשו כארץ יסדה לעולם'.

אולם כידוע אף על פי שבריתו עם דוד ושבט יהודה, כאשר חוטאים נלקחים משליטתו כל בני אפרים והנספחים להם, וכענין ירבעם בן נבט והמסתעף.

אולם גם מאיסתו בשבט אפרים - היא לא לעולמים, ומסתבר שבכיית רחל הולכת על זה, 'מאנה להנחם על בניה כי איננו', ועל זה נאמר - 'הבן יקיר לי אפרים וכו' וכו' - זכור אזכרנו עוד'.

וכענין 'לקח לך עץ אחד וכתוב עליו ליהודה ולבני ישראל חבריו, ולקח עץ אחד וכתוב עליו לאפרים ולכל בית ישראל חבריו, וקרב אותם אחד אל אחד והיו לאחדים בידיך'.

במהרה בימינו אמן!
אני משער שהיתה זו רק השמטה טכנית שלא כתבת ש'יוסף' זה שם כולל גם את בנימין, ולכן המלך הראשון - שאול - היה מבנימין. 

נ. ב. לפי זה צריך להוסיף בכותרת שאולי יש לנו עוד שם "highlight]אפריימים[/highlight]" או "יוספים". 

לגבי שם 'אפרים' - בהחלט, זה בדיוק מה שכתבתי, שעם ישראל נקרא 'יהודים' על שם יהודה, וכן 'אפרים' על שם החצי השני.

ואכן, ביטוי שגור בנ"ך לקרוא לכלל ישראל - 'אפרים'. וכן לפעמים הוא נקרא על שם יוסף - וכמו שהבאתי - 'נוהג כצאן יוסף' [תהלים פ] ורש"י מפרש שם - 'כל ישראל נקראו על שם יוסף'.

לגבי בנימין - זה לא לגמרי בהכרח שיוסף כולל את בנימין, אדרבה, בנימין הוא החוליה המקשרת בין יהודה ליוסף - מאז שיהודה לקח עליו חסות על ידי הערבות, ואכן כאשר כל ישראל גלו נשאר בנימין בארץ בצילו של יהודה. ויש להאריך בענין זה מאוד, כי ענין זה של יהודה למול יוסף, המתקשרים יחד על ידי בנימין, הוא אחד מעיקרי היהדות, השזור לאורך כל ההיסטוריה כולה [לדוגמא: בתי המקדשות נמצאים בחלקת בני רחל, וכאשר הוא תחת שלטון יוסף זה אצל יוסף - שילה, וכאשר זה תחת שלטון יהודה, בית המקדש, זה אצל בנימין. כמו כן בקשר לנס פורים, מרדכי הוא איש 'יהודי' וכן איש 'ימיני'].

וזה הטעם שהמעבר בין שלטון יוסף למלכות יהודה היה באמצעות שאול אשר מבנימין, שהיה אמנם מלך ולא שופט, אולם לא מלך גמור שהרי נמשך בפך ולא בקרן [רמה קרני ולא רמה פכי], ומלכותו היתה בזמן שבין חורבן שילה לבין מלכות דוד - מייסד המקדש.
 

שמעיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מקוה לטוב אמר:
צריך להבין מה פתאום השנאה לישראל נקראת בשם אנטישמיות, אחר שלא נקראנו בשם זה בשום מקום אחר, וגם אין שנאה מיוחדת לשאר בני שם.
עוד דבר, בגמ' כתוב שיהודי הוא מי שכופר בע"ז זאת אומרת שזה כינוי לבן עם ישראל ששומר על נאמנותו לאלוקים, וכמה זה מתאים עם הלקסיקון היום. ( בזמנו עשה נתניהו סקר בעם לפני הבחירות מה הם מרגישים יותר יהודים או ישראלים, באופן כללי הימין הרגיש יהודים והשמאל ישראלים, ועפי"ז הוא יצר את הסלוגן "נתניהו טוב ליהודים")
המונח אנטישמי הוא מונח שמשתמשים בו היום בצורה אווילית למדי (למשל, לקרוא לערבים ולחילונים אנטישמים), והוא מבטא את השנאה המובנית (לפחות לפי מי שטבע את המונח הנ"ל) של עמי אירופה לגזע השמי, הכולל גם את עם ישראל, וגם, להבדיל, את הערבים.

 
 

HaimL

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
HaimL אמר:
מקוה לטוב אמר:
המונח אנטישמי הוא מונח שמשתמשים בו היום בצורה אווילית למדי (למשל, לקרוא לערבים ולחילונים אנטישמים), והוא מבטא את השנאה המובנית (לפחות לפי מי שטבע את המונח הנ"ל) של עמי אירופה לגזע השמי, הכולל גם את עם ישראל, וגם, להבדיל, את הערבים.
את זה בכלל לא הזכרתי. מי בר דעת שקורא לחילונים אנטישמים. זה מטופש ומקומם, אם נמצא שוטה כזה. 
 
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
HaimL אמר:
שמעיה אמר:
HaimL אמר:
המונח אנטישמי הוא מונח שמשתמשים בו היום בצורה אווילית למדי (למשל, לקרוא לערבים ולחילונים אנטישמים), והוא מבטא את השנאה המובנית (לפחות לפי מי שטבע את המונח הנ"ל) של עמי אירופה לגזע השמי, הכולל גם את עם ישראל, וגם, להבדיל, את הערבים.
את זה בכלל לא הזכרתי. מי בר דעת שקורא לחילונים אנטישמים. זה מטופש ומקומם, אם נמצא שוטה כזה. 
 
זה לא טפשות זה לשון מושאל. שלאט לאט הפך משואל לבעלים...
זה בערך כמו שגם היום אומרים ''לחייג בטלפון'' למרות שכבר שנים לא ראינו טלפון עם מחוגה.
(מן הסתם יש דוגמאות יותר דומות בלשוננו, זה מה שעלה במוחי כדוגמא הראשונה)
 
HaimL אמר:
מקוה לטוב אמר:
המונח אנטישמי הוא מונח שמשתמשים בו היום בצורה אווילית למדי (למשל, לקרוא לערבים אנטישמים), והוא מבטא את השנאה המובנית (לפחות לפי מי שטבע את המונח הנ"ל) של עמי אירופה לגזע השמי, הכולל גם את עם ישראל, וגם, להבדיל, את הערבים.

האם יש גיבוי היסטורי לשנאת מוסלמים באירופה (לא מהשנים האחרונות)
אשמח לדעת
 

HaimL

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
אני חותר לכל מה שהגעת, וגם לכל מה שיתפתח הלאה במוחכם היצירתי.

לדידי מספקא לי גם זאת: לו יצוייר שלא היתה קונוטציה שלילית למושג "ישראלי" או לו יצוייר שמחר כל עם ישראל (ויהודה...) חוזרים בתשובה ונהיה מיותר הצורך בהגדרת "חרדי" "דתי" וכיו"ב.
האם ההגדרה הנכונה היא "ישראלי" או "יהודי"?

ובל נזלזל בזה כי יש פסוקים מפורשים בתורה שזה נושא חשוב, וניתנו נבואות מפורטות על חלק מהשמות הללו
לפי התיאורים, התמוהים משהו, של אנשים שנפגשו עם בני עשרת השבטים, לא היית רוצה לקרוא לאחד מהם בשם יהודי, בסמטה אפלה. אם ישראלי ועברי עושים לך אלרגיה, אפשר אולי ישורון (?)
 
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
מי מוכן לעזור לי להגדיר את תיאורי הזהות שלנו במשך הדורות.
מה הקריטריונים והתקופות וההקשרים שלפיהם זה השתנה שוב ושוב לקרוא לנו שמים או עברים או יהודים או ישראלים ואולי עוד שמות שפספסתי. 
​​​​​​(יעקובים זה מוצר חדש, אולי זה לאו לקרוא לנו כך? ​​​​​​לא יעקב יקרא עוד שמך)

רבים כבר הגיבו לך,
אני אציע משהו אחר, ואין חדש תחת השמש.

עם ישראל נחלק לשתי מלכויות,
מלכות יהודה, היותר אורטודוקסית .
וממלכת ישראל, הפחות אורטודוקסית.
חלוקה זו כמובן, הייתה לא רק פוליטית, אלא גם ביולוגית.
נחרב הבית, וכיום גלות ישראל איננה.
העם היהודי כיום הינו מצאצאי מלכות יהודה.

האם אנו עומדים שוב לפני פיצול בין יהודה לישראל, מבחינה פוליטית ואורטודוקסית?
כיום, הסיבה לאי הפרדת דת מהמדינה מצד האורטודוקסים. היא מתוך אחריות שלא נתפצל שוב לשתי ממלכות. (ועמים. לפי המציאות הפוליטית של היום.)

מה שקורה בפועל,
בלכתך ברחוב, וברצונך לדעת האם זה שמולך, הוא שמאלני או ימני, האם הוא שייך לדת או לא,
שאל אותו מה הוא יותר, ישראלי או יהודי.
וראה זה פלא, השמאלני יזהה עצמו כישראלי לפני היהודי, הימני/המסורתי יזהה עצמו כיהודי לפני הזיהוי כישראלי.

האם אנו עומדים בפני חלוקה לשתי קבוצות?  התנהגות הצד השמאלי במפה הפוליטית, מראה שכן.
 
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
בדור הבא לא יהיה כאן שמאל. הם ירדו ויתבוללו או יזרמו חזרה לכיווננו.

שים לב שהם לא יודעים מה הם רוצים.
כבר עכשיו הם החליפו 'דת' בפעם השלישית וזה מראה שהכל לא יציב וללא עתיד.
(בתחילה העבודה והחלוציות, אח"כ מחנה השלום, וכעת רק לא ביבי ושלטון החוק)
 
חלק עליון תַחתִית