מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

לבי במערב
הודעות: 5893
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 3985 פעמים
קיבל תודה: 2938 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילי דבדיחותא מגדולי ישראל (לגנדה)

שליחה על ידי לבי במערב » 25 מאי 2020, 20:13

עקביא בן מהלל אומר כתב:
25 מאי 2020, 19:35
נא תרגם
הנזיפה: 'מדבר הינך כטורקי שיכור!'.

ההסבר שניתן:
שיכור – אני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו איננו יודע מה הוא שח;
טורקי – אני אינני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו יודע גם יודע;
אתה – לכשלעצמך אינך יודע מה הינך שח, ואף אני אינני יודע...

ערכים:


פולני
הודעות: 220
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פולני » 25 מאי 2020, 20:20

אוריאל כתב:
29 יולי 2018, 17:12
גדולי ישראל בחריפותם, השמיעו מעת לעת דברי חידודים, דברי צחות, ושאר פרפראות המביאות את האדם לידי מלתא דבדיחותא, ופותחים לבו לתורה ולחכמה.
באשכול זה יקובצו אמרות שפר מגדולי ישראל שבמהלך הדורות, ככל אשר תשיג ידינו.


ראיתי פעם בספר שיצא עוד בזמנו של האור שמח, שמספר בו המחבר שהגיע פעם לרבה של דווינסק, והיה מונח שם ספר שהביא אותו יהודי שביקש לו הסכמה. הצביע האור שמח על הספר ואמר לו: ראה, הנה ספר שכתב יהודי, ובא לבקש הסכמה. איני יכול לתת הסכמה על ספר שכזה, כי יאמרו אם רבה של דווינסק נתן לו הסכמה, אות וסימן הוא שהוא מסכים לפסקי הלכה שבו, ורבים מהם אינם עולים אליבא דהלכתא.
הצביע היהודי הנ"ל, ושאל: אבל הנה מצורף לספר הסכמה שכתב רב פלוני, ומדוע איפה יהיה שונה הרב דדווינסק מהרב הנזכר?
חייך האור שמח והשיב: היודע אתה מה ההבדל ביני לבינו? שאנו מסכימים לדברי תורה, והם מסכימים לדברים בטלים...



[הסיפור הוא מזכרוני,וכמדומני שהפרטים בו קרובים למה שכתוב שם]

אני חושב שלהשלמת הענין כדאי להוסיף למי שאינו יודע, שבהברה הליטאית המקורית לא הבדילו בין שין לסין, כך שהתיבות 'משכימים' ו'מסכימים' נָהְגוּ באותה צורה.


פולני
הודעות: 220
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פולני » 25 מאי 2020, 20:38

זקן ויושב בישיבה כתב:
12 יוני 2019, 15:55
לא כל כך שייך למדור אבל לא מצאתי מקום יותר מתאים.
סיפר לי היום אחד, שלפני שנים מספר ביום של שלג בירושלים, היה אצל מרן בעל הדרכי שמואל ברית מילה בביתו [כיון שאי אפשר היה לצאת לבית הכנסת]
המוהל שהיה אדם מבוגר רצה בדווקא שהסנדק ישב על כסא גבוה, שיהא לו יותר קל, אך הדבר לא היה בנמצא, עד שאמר בעל הדרכי שמואל כי אם כך אין ברירה, ואשב על השולחן... וכך הוה, הוא התיישב על השולחן אל מול ארון הקודש שהיה לו בביתו, וכך נערכה הברית.
השבתי למספר בסיפור על מרן הגר"ח קנייבסקי שבהיותו ילד התפלל בבית הכנסת הגיע זמן אמירת תחנון, ולא נמצא שם כסא, התיישב הגר"ח על הרצפה ואמר תחנון, הסטייפלער שהיה נוכח במקום קרא להגר"ח וסטרו על פניו על מעשה זה... באומרו: אתה לא צריך להיות משונה מכולם..

באותו ענין - בתקופה הראשונה אחר שהגיע הרבי מסאטמער בעל ויואל משה לארה"ב כיבדוהו בסנדקאות.
כשהגיע למקום הברית לא ראה כיסא של אליהו.
שאל את הנוכחים היכן הכיסא?
ענו לו שכאן המנהג הוא שהסנדק יושב על השולחן כדי להקל על המוהל שלא יאלץ להתכופף.
הוא קם ועזב את המקום, כשהוא מפטיר: לכם אין חשק להתכופף למצווה, ואילו לי אין חשק להתכופף ל'אמעריקאנישע מנהג'...


פולני
הודעות: 220
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פולני » 25 מאי 2020, 20:53

איטשע מאיר לורנץ כתב:
21 אוגוסט 2019, 22:05
ומענין הריבניצער חזרה לענינינו ולאשכולנו

ידוע שהרה"ק מל במסירות נפש ילדי ישראל תחת מסך הברזל, והמשיך את מלאכתו אף בארה"ב

למרות שמעולם לא ידע את המלאכה
מסופר שפעם כאשר ראה הררבי מסאטמאר איך שהוא מוהל, אמר להרה"ק, גם אני מוהל, שאל אותו הרה"ק ולמה אינכם מוהלים, ענה כי אינני יכול

איך שאני שמעתי, זו היתה ברית שהרבי מסאטמר קיבל סנדקאות והריבניצער היה המוהל, וכיון שהוא לא היה בקיא כ"כ במקצוע הוא עשה בשגגה חתך באצבעו של הרבי מסאטמר. ואז לאחר הברית הוא אמר לו כנ"ל. ואגב, הוא לא אמר שאינו יכול אלא 'וייל איך קען נישט' - שתרגומו הוא 'כי אינני יודע'.
(המילה 'קען' יש לה שתי משמעויות, 'יודע' ו'יכול', וכאן היא במשמעות של 'יודע').

מספרים שכיון שאכן לא ידע היטב את המקצוע, לעתים היה התינוק מאבד דם, והוא היה משתמש בשמות ולחשים לעצור את הדם.


HaimL
הודעות: 6836
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 25 מאי 2020, 20:55

פולני כתב:
25 מאי 2020, 20:20
אוריאל כתב:
29 יולי 2018, 17:12
 
אני חושב שלהשלמת הענין כדאי להוסיף למי שאינו יודע, שבהברה הליטאית המקורית לא הבדילו בין שין לסין, כך שהתיבות 'משכימים' ו'מסכימים' נָהְגוּ באותה צורה.
בנוגע לזה, קראתי סיפור על אחד מגדולי הלמדנים (אני לא אזכיר את שמו הגדול אבל הסיפור כנראה מפורסם), שבעה"ב אחד אמר לו פירוש שלו במסכת דמאי. והשיב לו, "פירוסך" הוא "פירוס" דמאי.
 


בבא בוטא
הודעות: 278
הצטרף: 21 אפריל 2020, 16:31
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילי דבדיחותא מגדולי ישראל (לגנדה)

שליחה על ידי בבא בוטא » 25 מאי 2020, 21:47

משה נפתלי כתב:
01 אפריל 2019, 22:31
אחת מהנזיפות השנונות של הגר"א קוטלר נ"ע לקריאת ביניים של תלמיד שלא היתה כענין:
דוּ רֶעדְסְט וִוי אַ שִׁיקֶערֶער טֶערְק!
ההסבר שניתן:
שיכור – אני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו איננו יודע מה הוא שח;
טורקי – אני אינני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו יודע גם יודע;
אתה – נִיט דוּ וֵוייסְט וָואס דוּ רֶעדְסְט, אוּן נִיט אִיךְ וֵוייס וָואס דוּ רֶעדְסְט...

כמדומה דצ"ל:  "דוּ רֶעדְסְט וִוי אַ טֶערְקִישֶׁער שִׁיכֶּער" !
   
 


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2837 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 25 מאי 2020, 21:51

סיפר רבי אלימלך בידרמן, על בחור מבוגר שהתקשה למצוא את זיווגו, בין היתר בגלל אביו המגושם שהתנהג באופן בזוי ביותר. לימים הגה שדכן אחד רעיון מבריק איך לעזור לבחור המעוכב למצוא את זיווגו, הוא סיפר לכל המוצעות שהבחור דנן יתום, נשמת אביו צרורה בצרור החיים, אך הוא בחור יקר מאוד, נעים הליכות.
באחד הימים זכה השדכן לקצור פרי עמלו, כאשר אציע את הבחור לנגיד שחיפש בחור בן תורה, ולא ראה בכך שהבחור יתום ל"ע.. שום פגם. ואכן השידוך נסגר לשמחת שני הצדדים. במסיבת האירוסין, הבחין המחותן הנגיד אבי הכלה, באדם שיושב בירכתי האולם וזולל בצורה מעוררת דחייה, הוא ניגש אליו ושאל אותו לזהותו, השיב לו האיש בפליאה, והלא אני המחותן שלך אבי החתן...!
אב הכלה לא ידע את נפשו מרוב תדהמה, ומיד ניגש לשדכן ונתן לו על הראש למה רימיתני?
והלא אמרת לי שהבחור יתום – שאביו כבר לא חי – ועכשיו אני רואה אותו לנגד עיני שהוא חי...
השיב לו השדכן: דאס הייסט דען געלעבט?! זה נקרא חי?!


פולני
הודעות: 220
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פולני » 25 מאי 2020, 23:12

בחור רפה שכל ל"ע הגיע לאדמו"ר מגור בעל הפני מנחם בשנים בהן כיהן כראש ישיבת שפת אמת ושאלה 'גאונית' בפיו:
שנינו במשנה 'שנים אוחזין בטלית וכו' יחלוקו', וכי מה יש לעשות עם חצי טלית בעלת שתי ציציות?
ענה לו הפני מנחם: היא ראויה לאחזה בעת אמירת 'ברוך שאמר'...


פולני
הודעות: 220
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פולני » 25 מאי 2020, 23:17

סיפור נוסף מהנ"ל: הגיע אליו בחור ספרדי (תמים כנראה) וביקש להתקבל לישיבת 'שפת אמת'.
אמר לו הפני מנחם שאין מקום בפנימיה, ענה הבחור שהוא ילון אצל קרובי משפחה.
אמר לו הפנ"מ שאין מקום בחדר האוכל, ענה הבחור שהוא גם יאכל אצל קרובי משפחתו.
אמר לו הפנ"מ שהשיעורים בישיבה הם ביידיש, וכיצד יבין הנלמד. ענה הבחור שהוא ילמד להבין יידיש.
ענה לו: עברית אינך מבין, ויידיש אתה רוצה להבין?...

(שמעתי שיש המספרים זאת על הרב שך בישיבת פוניבז').


HaimL
הודעות: 6836
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 25 מאי 2020, 23:30

פולני כתב:
25 מאי 2020, 23:17
סיפור נוסף מהנ"ל: הגיע אליו בחור ספרדי (תמים כנראה) וביקש להתקבל לישיבת 'שפת אמת'.
אמר לו הפני מנחם שאין מקום בפנימיה, ענה הבחור שהוא ילון אצל קרובי משפחה.
אמר לו הפנ"מ שאין מקום בחדר האוכל, ענה הבחור שהוא גם יאכל אצל קרובי משפחתו.
אמר לו הפנ"מ שהשיעורים בישיבה הם ביידיש, וכיצד יבין הנלמד. ענה הבחור שהוא ילמד להבין יידיש.
ענה לו: עברית אינך מבין, ויידיש אתה רוצה להבין?...

(שמעתי שיש המספרים זאת על הרב שך בישיבת פוניבז').
הבדיחה גאונית. הייתי משמיט את שמות הגאונים הנ"ל, לא ייתכן הרי ח"ו שהדברים יצאו מפי אחד מהם.
 


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2837 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 25 מאי 2020, 23:34

דא עקא שייתכן בהחלט.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2686
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1000 פעמים
קיבל תודה: 1989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 25 מאי 2020, 23:44

HaimL כתב:
25 מאי 2020, 23:30
פולני כתב:
25 מאי 2020, 23:17
סיפור נוסף מהנ"ל: הגיע אליו בחור ספרדי (תמים כנראה) וביקש להתקבל לישיבת 'שפת אמת'.
אמר לו הפני מנחם שאין מקום בפנימיה, ענה הבחור שהוא ילון אצל קרובי משפחה.
אמר לו הפנ"מ שאין מקום בחדר האוכל, ענה הבחור שהוא גם יאכל אצל קרובי משפחתו.
אמר לו הפנ"מ שהשיעורים בישיבה הם ביידיש, וכיצד יבין הנלמד. ענה הבחור שהוא ילמד להבין יידיש.
ענה לו: עברית אינך מבין, ויידיש אתה רוצה להבין?...

(שמעתי שיש המספרים זאת על הרב שך בישיבת פוניבז').
הבדיחה גאונית. הייתי משמיט את שמות הגאונים הנ"ל, לא ייתכן הרי ח"ו שהדברים יצאו מפי אחד מהם.

שמעתי מעשה שכזה על ישיבה חשובה ביותר מפי בעל המעשה בן עדות המזרח (שדווקא הבין אידיש מהת''ת שלמד בו...) ושוחחו רה''י והמשגיח אודותיו באידיש כיצד לדחותו שלא ייפגע, וענה להם באידיש שחשקה נפשו בתורה וכל עתידו הרוחני תלוי בה. הם נבוכו מאוד וקיבלוהו. הוא למד בישיבה והיה חביב מאוד על רבותיו והנ''ל בכלל, והוא כיום תלמיד חכם חשוב ביותר ומחבר ספרים שאני מכירו אישית (אם כי שמעתי את הסיפור מאחיינו).

שם הישיבה יודע לי ואין כאן מקומו. אבל מדובר בישיבה חשובה ביותר שרה''י והמשגיח היו מגדולי הדור הקודם.

וכן שמעתי מעשה על ישיבה חשובה ביותר (מפי אחיינו של בעל המעשה) שלא הסכימו לקבלו בישיבה.
אביו, בן כפר, הגיע לישיבה עם כלי חקלאי כלשהו (כמדומני מעדר) ופשוט איים על הצוות ואמר להם: אם בני לא ילמד כאן הוא לא ילמד כלל וייצא לרחוב. כי הוא התאמץ כל כך לבוא ממקום מגורינו עד לכאן וסירובכם שבר אותו עד למאוד, וביקש שיחוסו על דמו ודם זרעיותיו. גם הוא התקבל והיה יהודי יר''ש המוכר לי, ובסוף ימיו עסק בנסתר ובהלוייתו העיד ת''ח יודע ח''ן שהמנוח שאלו מספר שאלות והוא ראה ברכה בלימודו, העמיד משפחה גדולה שחלקם ת''ח ויר''ש וכולם שומרי התורה ומקיימי מצוותיה.
שני הסיפורים משנות החמישים המוקדמות.


 


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 469 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברהם העברי » 26 מאי 2020, 02:31

בעניין הרב פישר ומראות
ידוע שדרך בדיקתו הייתה שהיה מעיף מבט על העד רגע כמימרא והיה פוסק טמא וטהור והיו שריננו עליו
אחד מהמערערים הגיע אליו יום אחד עם עד ועליו דם של פרה...
הציץ בו הרב והשיב לו מיד "ארור שוכב עם כל בהמה"....


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 469 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברהם העברי » 26 מאי 2020, 02:38

יוספזון כתב:
25 מאי 2020, 15:44
אברהם העברי כתב:
25 מאי 2020, 13:22
עפר ואפר כתב:
25 מאי 2020, 12:12
מבין הריסים ניכר שיש כאן קצת מן היחס החסידי לח"א (שלכאו' הוא שנא"ח ממש), ואכ"מ.
בוקר טוב אליהו
על סיפורי חייב אדם שמעת?
ולמה לדעתך זה שנא"ח? (לשיטתם כמובן - עפ"ל)
זה בס"ה חוסר בגרות של אנשים מסוימים שגם כיום מזלזלים בגדולי עולם שלחמו בהם לפני מאות שנים.
(ובעוד שאצל ליטאים אין ליטאי נורמלי שיזלזל באדמו"ר מלפני יותר מ50 שנה, אצל החסידים זה קצת שונה - העיקר שהם הנרדפים....)


ר' אברהם העברי... כנראה שלא ביקרת בפורום זה, זה כמה שנים לטובה...
ראית כאן זלזול בהגר"א ח"ו? או בתלמידיו? לעומת זאת, איזה ביטויים נוראיים נכתבו נגד בעל התניא זי"ע? ושאר גדולי החסידות?
ואני כחסיד, מעולם לא שמעתי על סיפורי 'חייב אדם', אולי תועיל בטובך לספר לנו על מה המדובר?
ואם מדברים על הרה"ק מסאטמאר זי"ע והליטאים. הנה סיפור מעניין, שמקומו מתאים יותר באשכול סמוך.
אחד מגדולי ראשי הישיבה טען בפני הרה"ק מסאטמאר זי"ע כי איך יתכן שהחסידים מתפללים להקב"ה שיעזור להם 'בזכות הרבי'? הראה לו הסאטמאר רב למראה מקום בפרק הפועלים ברש"י על סוגיא דר"א בר"ש שהספונאים התפללו להנצל בזכות ר' אלעזר, ואח"כ הביאו לו פדיון... עיי"ש.

א. הדגשתי ליטאי נורמלי.....
ב. דיברתי על ימינו אנו שאין אחד שמעז לזלזל בבעל התניא וכל האדמורים שעד לפני כחמישים שנה - הרעיון מאוד פשוט - מה שנאמר ונכתב בלהט הויכוח היה ונגמר, השאלה האם כיום 200 שנה אחרי עדיין מעזים לזלזל באותם גדולי עולם (אני לא מדבר על ה"לא נורמלים" כביכול שמתעסקים בזה וכואבים את השיטה ואין טענתם על האנשים אלא על מי שמדבר על האנשים בדוו' שזה מראה על חוסר בגרות להבין ש"גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה")
ג. אם לא "זכית" לשמוע על סיפורי חייב אדם עדיף שלא תשמע רק ארמוז שמדובר בכינוי גנאי שהמציאו החסידים לחיי אדם (ועד היום בחלק מקהילות החסידים אין לומדים חיי"א ומזלזלים בו נוראות)
 


חדא
הודעות: 416
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי חדא » 26 מאי 2020, 03:12

HaimL כתב:
25 מאי 2020, 20:55
פולני כתב:
25 מאי 2020, 20:20
אוריאל כתב:
29 יולי 2018, 17:12
 
אני חושב שלהשלמת הענין כדאי להוסיף למי שאינו יודע, שבהברה הליטאית המקורית לא הבדילו בין שין לסין, כך שהתיבות 'משכימים' ו'מסכימים' נָהְגוּ באותה צורה.
בנוגע לזה, קראתי סיפור על אחד מגדולי הלמדנים (אני לא אזכיר את שמו הגדול אבל הסיפור כנראה מפורסם), שבעה"ב אחד אמר לו פירוש שלו במסכת דמאי. והשיב לו, "פירוסך" הוא "פירוס" דמאי.


הסיפור הוא על ר' זלזמלה ונדפס בתולדות אדם, ועיקר הסיפור שם שאח"כ במשך שנים חיפש את אותו אחד לבקש ממנו מחילה


קצר ולעניין
הודעות: 102
הצטרף: 10 מאי 2020, 07:06
נתן תודה: 403 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי קצר ולעניין » 26 מאי 2020, 03:37

פולני כתב:
25 מאי 2020, 23:12
בחור רפה שכל ל"ע הגיע לאדמו"ר מגור בעל הפני מנחם בשנים בהן כיהן כראש ישיבת שפת אמת ושאלה 'גאונית' בפיו:
שנינו במשנה 'שנים אוחזין בטלית וכו' יחלוקו', וכי מה יש לעשות עם חצי טלית בעלת שתי ציציות?
ענה לו הפני מנחם: היא ראויה לאחזה בעת אמירת 'ברוך שאמר'...

או בק"ש לפי הגר"א..


נפתולי
הודעות: 499
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 344 פעמים
קיבל תודה: 246 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נפתולי » 26 מאי 2020, 06:46

אברהם העברי כתב:
26 מאי 2020, 02:31
ידוע שדרך בדיקתו הייתה שהיה מעיף מבט על העד רגע כמימרא והיה פוסק טמא וטהור והיו שריננו עליו
לא נכון. זכיתי להיות משואליו התדירים, לפעמים היה לוקח לו כמה דקות (!) עד שהחליט
הכל תלוי לפי המראה כמובן
 


אמלתרא
הודעות: 131
הצטרף: 04 מאי 2018, 16:18
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אמלתרא » 26 מאי 2020, 06:54

פולני כתב:
25 מאי 2020, 20:53
איטשע מאיר לורנץ כתב:
21 אוגוסט 2019, 22:05
ומענין הריבניצער חזרה לענינינו ולאשכולנו

ידוע שהרה"ק מל במסירות נפש ילדי ישראל תחת מסך הברזל, והמשיך את מלאכתו אף בארה"ב

למרות שמעולם לא ידע את המלאכה
מסופר שפעם כאשר ראה הררבי מסאטמאר איך שהוא מוהל, אמר להרה"ק, גם אני מוהל, שאל אותו הרה"ק ולמה אינכם מוהלים, ענה כי אינני יכול

איך שאני שמעתי, זו היתה ברית שהרבי מסאטמר קיבל סנדקאות והריבניצער היה המוהל, וכיון שהוא לא היה בקיא כ"כ במקצוע הוא עשה בשגגה חתך באצבעו של הרבי מסאטמר. ואז לאחר הברית הוא אמר לו כנ"ל. ואגב, הוא לא אמר שאינו יכול אלא 'וייל איך קען נישט' - שתרגומו הוא 'כי אינני יודע'.
(המילה 'קען' יש לה שתי משמעויות, 'יודע' ו'יכול', וכאן היא במשמעות של 'יודע').

מספרים שכיון שאכן לא ידע היטב את המקצוע, לעתים היה התינוק מאבד דם, והוא היה משתמש בשמות ולחשים לעצור את הדם.
קראתי לאחרונה מאמר ארוך מהרב אברהם הכהן ז"ל, המוהל הוותיק הנודע מניו יארק, שנלב"ע לאחרונה מהנגיף קורונה, [שהיה קרוב ביותר להצדיק מריבניץ] בה הוא מכחיש את כל הסיפור, וכן טוען שהרבי מריבניץ אכן היה מוהל מומחה


HaimL
הודעות: 6836
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 26 מאי 2020, 07:19

חדא כתב:
26 מאי 2020, 03:12
HaimL כתב:
25 מאי 2020, 20:55
פולני כתב:
25 מאי 2020, 20:20

אני חושב שלהשלמת הענין כדאי להוסיף למי שאינו יודע, שבהברה הליטאית המקורית לא הבדילו בין שין לסין, כך שהתיבות 'משכימים' ו'מסכימים' נָהְגוּ באותה צורה.
בנוגע לזה, קראתי סיפור על אחד מגדולי הלמדנים (אני לא אזכיר את שמו הגדול אבל הסיפור כנראה מפורסם), שבעה"ב אחד אמר לו פירוש שלו במסכת דמאי. והשיב לו, "פירוסך" הוא "פירוס" דמאי.

הסיפור הוא על ר' זלזמלה ונדפס בתולדות אדם, ועיקר הסיפור שם שאח"כ במשך שנים חיפש את אותו אחד לבקש ממנו מחילה
אמת ויציב. ועיקר העיקרים בזה הוא מה שאמר לו רבו, הגר"א מווילנא. אני לא זוכר במדויק, אבל הוא ייסד את זה על הפסוק ברצות השם דרכי איש וגו', ומכיוון שהגאון רבי זלמן (אז היה עדיין נער) עשה כל מה שבאפשרותו, כמדומני שאמר לו שאז מובטח שהשני ימחל לו.
 


נדיב לב
הודעות: 5408
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 260 פעמים
קיבל תודה: 2837 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 26 מאי 2020, 13:11

ידוע היה הגרי"ז מבריסק בחומרות הרבות ובהידורי ההלכה הרבים והנפלאים שנהג באפיית המצות ובשמירתן. שנה אחת עמד חסיד אחד בעת שהרב מבריסק אפה את מצוותיו, והתבונן ברב ובבני משפחתו העוסקים במלאכה בכל נפשם ומאודם. לאחר שסיימו את אפיית המצות ניגש אותו חסיד אל הרב וביקש לשוחח אתו. נענה הרב ברצון.
אספר לך סיפור, אמר החסיד, מעשה שהיה באדמו"ר אחד, שהלך לאפות מצות במיטב ההידורים. באותה מאפיה ובאותו זמן בו אפה הרב את מצותיו, אפה גם יהודי פשוט את מצותיו הוא. הביט היהודי הפשוט באדמו"ר, ראה את ההידורים המחמירים, ובהיותו איש פשוט נשא את עיניו למרום ואמר: "ריבונו של עולם, אין בכוחי להדר כל כך באפיית המצות, כיון שאינני יודע את ההלכות על בוריין, כי איש פשוט אני, אולם בקשה אחת אבקש, שיהיו המצות שלי כמו המצות של הרבי!"... שמע הרבי את הדברים היוצאים מעומק הלב, ניגש אל אותו יהודי פשוט וביקש ממנו אם יסכים להחליף עמו במצות. מצות כאלה, אמר הרבי, שמעורבת בהן תפילה מעומק ליבו של יהודי, הן המהודרות ביותר.

כשסיים החסיד את סיפורו, שאל את ר' יצחק זאב: ומה הרב אומר על הסיפור הזה?
אומר אני, השיב הרב מבריסק, שתפילתו של אותו יהודי נענתה מיד!...


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 985
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 26 מאי 2020, 14:51

למה זה תשאל לשמי כתב:
25 מאי 2020, 12:03
בר בי רב דחד יומא כתב:
25 מאי 2020, 11:51
כנ"ל מספרים שיהודי ע"ה שאל את הרב שאומרים בזמירות שבת ואפיק ית עמך מגו גלותא  והרי מגו להוציא לא אמרינן
יש להקשות אהאי ע''ה, דהא מיגו דאי בעי שתיק אמרינן מיגו להוציא כמבואר בתוס' (ב''מ ב.), וי''ל עוד דמצי בנ''י למימר לקודשא בריך הוא אנן קים לן כהרמב''ן (ב''ב לב:) דאמרינן מיגו להוציא.
וי''ל דהע''ה נקט דמיגו דהעזה לא אמרינן להוציא לכו''ע, רק מיגו להחזיק (ב''ב לו.).

הפירכא מזכיר לי את אותו חותן שלקח חתן למדן 

בערב סוכות מצא השווער שכל הקורות של הסוכה נגנבו לו ונשאר רק כמה קרשים 

החתן הרגיע מיד את החותן שעל פי ההלכה אפשר לעשות שתי דפנו ועוד וצורת הפתח

כאשר הגיע ליל החג התיישב החותן בדעתו האם להשאיר את הכלי כסף בתוך הסוכה, החתן שוב הרגיע אותו כי הסוכה כשרה למהדרין

למחרת בבוקר ראה החותן כי כלי הכסף נגנבו. הוא התנפל על חתנו אשר טען להגנתו "וכי מה אעשה שיש כאן גנבים שאפילו הלכות פשוטות אינם יודעים"


פולני
הודעות: 220
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פולני » 26 מאי 2020, 14:52

נדיב לב כתב:
26 מאי 2020, 13:11
ידוע היה הגרי"ז מבריסק בחומרות הרבות ובהידורי ההלכה הרבים והנפלאים שנהג באפיית המצות ובשמירתן. שנה אחת עמד חסיד אחד בעת שהרב מבריסק אפה את מצוותיו, והתבונן ברב ובבני משפחתו העוסקים במלאכה בכל נפשם ומאודם. לאחר שסיימו את אפיית המצות ניגש אותו חסיד אל הרב וביקש לשוחח אתו. נענה הרב ברצון.
אספר לך סיפור, אמר החסיד, מעשה שהיה באדמו"ר אחד, שהלך לאפות מצות במיטב ההידורים. באותה מאפיה ובאותו זמן בו אפה הרב את מצותיו, אפה גם יהודי פשוט את מצותיו הוא. הביט היהודי הפשוט באדמו"ר, ראה את ההידורים המחמירים, ובהיותו איש פשוט נשא את עיניו למרום ואמר: "ריבונו של עולם, אין בכוחי להדר כל כך באפיית המצות, כיון שאינני יודע את ההלכות על בוריין, כי איש פשוט אני, אולם בקשה אחת אבקש, שיהיו המצות שלי כמו המצות של הרבי!"... שמע הרבי את הדברים היוצאים מעומק הלב, ניגש אל אותו יהודי פשוט וביקש ממנו אם יסכים להחליף עמו במצות. מצות כאלה, אמר הרבי, שמעורבת בהן תפילה מעומק ליבו של יהודי, הן המהודרות ביותר.

כשסיים החסיד את סיפורו, שאל את ר' יצחק זאב: ומה הרב אומר על הסיפור הזה?
אומר אני, השיב הרב מבריסק, שתפילתו של אותו יהודי נענתה מיד!...

סיפור מיוחד, מציג בצורה חדה את ההבדל בין הגישות.


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 985
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילי דבדיחותא מגדולי ישראל (לגנדה)

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 26 מאי 2020, 14:53

בבא בוטא כתב:
25 מאי 2020, 21:47
משה נפתלי כתב:
01 אפריל 2019, 22:31
אחת מהנזיפות השנונות של הגר"א קוטלר נ"ע לקריאת ביניים של תלמיד שלא היתה כענין:
דוּ רֶעדְסְט וִוי אַ שִׁיקֶערֶער טֶערְק!
ההסבר שניתן:
שיכור – אני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו איננו יודע מה הוא שח;
טורקי – אני אינני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו יודע גם יודע;
אתה – נִיט דוּ וֵוייסְט וָואס דוּ רֶעדְסְט, אוּן נִיט אִיךְ וֵוייס וָואס דוּ רֶעדְסְט...

כמדומה דצ"ל:  "דוּ רֶעדְסְט וִוי אַ טֶערְקִישֶׁער שִׁיכֶּער" !
   

לא צ"ל 

לא צריך לדבר לא כטערקישער שיכור ולא כשיקערער טערק

אגב אני יותר מתחבר עם השני 
 


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 985
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 26 מאי 2020, 14:58

אברהם העברי כתב:
25 מאי 2020, 13:22
עפר ואפר כתב:
25 מאי 2020, 12:12
מבין הריסים ניכר שיש כאן קצת מן היחס החסידי לח"א (שלכאו' הוא שנא"ח ממש), ואכ"מ.
בוקר טוב אליהו
על סיפורי חייב אדם שמעת?
ולמה לדעתך זה שנא"ח? (לשיטתם כמובן - עפ"ל)
זה בס"ה חוסר בגרות של אנשים מסוימים שגם כיום מזלזלים בגדולי עולם שלחמו בהם לפני מאות שנים.
(ובעוד שאצל ליטאים אין ליטאי נורמלי שיזלזל באדמו"ר מלפני יותר מ50 שנה, אצל החסידים זה קצת שונה - העיקר שהם הנרדפים....)
נהנתי

מקומו כאן במילתא דבדיחותא

שלח עוד כאלו
 


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 985
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 26 מאי 2020, 15:08

נפתולי כתב:
25 מאי 2020, 18:54
צבי500 כתב:
25 מאי 2020, 08:44
פעם כשרצה לחזק לב תלמידיו בעליונות דרך בריסק על החסידים השוטים וצדיקיהם עמי -הארצות העלה ראש ישיבת בריסק ר' אברהם יהושע סולובייצ'יק את זכר אבותיו וסביו ומלחמותיהם בחסידים. סיפר בשם סבו הגרי"ז שבזמן מלחמת העולם הראשונה גלה אביו הגר"ח בין החסידים בוורשא ופגש חסיד אחד שסיפר לו בשם הרעבע שלו שהצדיק ר' יעקב יצחק מלובלין, הידוע כ"החוזה מלובלין", ורבה של לובלין ר' עזריאל הורביץ, הידוע בכינוי "ראש הברזל", נחלקו כל חייהם ואעפ"כ קבורים הם אחד לצד השני בבית העלמין של לובלין.
ומכאן ראיה, המשיך החסיד בסיפורי רבו, שמחלוקתם הייתה לשם שמיים.
נענה הגר"ח ואמר לחסיד: "אני הייתי בבית הקברות של לובלין, ובמו עיני ראיתי שהם אינם קבורים כלל אחד ליד השני".
מיד נתחלחל החסיד בכל גופו, כביכול שמע דברי כפירה וצעק בהתרגשות: "במו אוזני שמעתי את הרבי שלי מספר בסעודת מלווה מלכה שהם כן קבורים, ואתה אומר לי שראית שלא?"
וסיים ר' אברהם יהושע, שהסבא הגרי"ז נהג לספר את הסיפור של אביו וראה בכך דוגמא להבליהם של החסידים שאינם מסתכלים כלל על המציאות אלא רק סיפורי חסידים וצדיקים בראשם.
רק סיים ר' אברהם יהושע ללעוג לחסידים, קפץ אחד מתלמידיו שומעי לקחו וסיפר שלפני כמה חודשים היה בלובלין והלך להתפלל על הקברים וראה שהם כן קבורים אחד לצד השני, ואפילו תמונות יש בידיו.
הקפיד ר' אברהם יהושע ולעג כדרכו על התלמיד: "הסבא סיפר שראה שאינם קבורים, ואתה אומר לי שראית שהם כן קבורים?"
ולמי שנשאר במתח לדעת מהי האמת, הרי שהם קבורים במרחק של מטרים ספורים זה מזה, ללמדנו כי אלו ואלו דא"ח.
מצורפת תמונה של בית הקברות שם:
ר' עזריאל ראש הברזל ליד החוזה.jpg

בכלל לא משנה מה קורה בשטח 

אלא החוכא ואיטלולא שבתוך הסיפור


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 985
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 26 מאי 2020, 15:11

למה זה תשאל לשמי כתב:
25 מאי 2020, 19:27
משהגיעו לילי-חורף הקרים, בא שומר-החנויות של חלם וקבל:
צינה אוחזתו בלילה. נתכנסו כל אנשי-העיר והפרנסים בראשם, והחליטו פה אחד:
ילבש השומר פּרווה בלילה וייחם לו.
קיים השומר וקיבל: לבש פרווה בלילה וחם לו. ולמחר בא השוטר, שרהּ של חלם, וקבל:
פרווה סימן-שררה היא, וסתם-אדם אינו רשאי ללבוש מה שהשררה לובשת.
נתכנסו כל אנשי-העיר והפרנסים בראשם, והחליטו פה אחד:
מכאן ולהבא ילבש השומר פרווה שלא כדרכה – כשצידה הפנימי לחוץ, כדי להבדיל בינו ובין השררה.
קיים השומר וקיבל: לבש פרווה שלא כדרכהּ – כשצידה הפנימי לחוץ. ולמחר בא וקבל:
בלילה נכנס זאב לעיר וביקש לטרפו, משום שהוא, השומר, נדמה לו כשה, ובדרך נס ניצל מן הסכנה.
נתכנסו כל אנשי-העיר והפרנסים בראשם, והחליטו פה אחד:
מכאן ולהבא יצא השומר רכוב על סוס, ולא יגע בו הזאב לרעה.
קיים השומר וקיבל: יצא רוכב על סוס. ולמחר בר וקבל:
עם אור-הבוקר לא מצא מקום להכניס את הסוס.
נתכנסו כל אנשי-העיר והפרנסים בראשם, והחליטו פה אחד:
עם אור-הבוקר יכניס השומר את הסוס לעזרת-הנשים של בית-המדרש הגדול.
קיים השומר וקיבל: עם אור-הבוקר הכניס את הסוס לעזרת-הנשים. ולמחר בא חשוב אחד מחשובי העיר וקבל:
אשתו נכנסה לעזרת-הנשים ונתקלה בסוס ונבהלה.
נתכנסו כל אנשי-העיר והפרנסים בראשם, והחליטו פה אחד:
מכאן ולהבא יכניס השומר עם אור-הבוקר את הסוס לעזרת-האנשים, שהללו אין טבעם להתבהל.
קיים השומר וקיבל: עם אור-הבוקר הכניס את הסוס לעזרת-האנשים. ולמחר בא וקבל:
כשבאו האנשים להתפלל ומצאו את הסוס, לא פּינה איש מהם מקומו, התחילו דוחפים אותו, ומיד נבהל הסוס וברח.
נתכנסו כל אנשי-העיר והפרנסים בראשם, והחליטו פה אחד:
מכאן ולהבא יעמידו הגבאים את הסוס לפני התיבה, שמקום פנוי הוא זה.
קיימו הגבאים וקיבלו: העמידו את הסוס לפני התיבה. ולמחר בא החזן וקבל:
מעכשיו אין לו מקום לפני התיבה.
נתכנסו כל אנשי-העיר והפרנסים בראשם, והחליטו פה אחד:
מכאן ולהבא יהא החזן רכוב על גבי הסוס לפני התיבה.
קיים החזן וקיבל: עלה ורכב על הסוס לפני התיבה. ולמחר בא וקבל:
כשהגיע ל“עושה שלום” לא נשמע לו הסוס ולא פסע שלוש פסיעות לאחוריו.
נתכנסו כל אנשי-העיר והפרנסים בראשם, והחליטו פה אחד:
מכאן ולהבא כשיגיע החזן ל“עושה שלום” יהיו הגבאים דוחפים את הסוס בראשו, והשמש יהא מושכו בזנבו, שיפסע שלוש פסיעות לאחוריו.
 
צחוק צחוק 

מסכנים, מה אתה היית עושה במקומם
 


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 985
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 26 מאי 2020, 15:15

אברהם העברי כתב:
26 מאי 2020, 02:38
יוספזון כתב:
25 מאי 2020, 15:44
אברהם העברי כתב:
25 מאי 2020, 13:22

בוקר טוב אליהו
על סיפורי חייב אדם שמעת?
ולמה לדעתך זה שנא"ח? (לשיטתם כמובן - עפ"ל)
זה בס"ה חוסר בגרות של אנשים מסוימים שגם כיום מזלזלים בגדולי עולם שלחמו בהם לפני מאות שנים.
(ובעוד שאצל ליטאים אין ליטאי נורמלי שיזלזל באדמו"ר מלפני יותר מ50 שנה, אצל החסידים זה קצת שונה - העיקר שהם הנרדפים....)


ר' אברהם העברי... כנראה שלא ביקרת בפורום זה, זה כמה שנים לטובה...
ראית כאן זלזול בהגר"א ח"ו? או בתלמידיו? לעומת זאת, איזה ביטויים נוראיים נכתבו נגד בעל התניא זי"ע? ושאר גדולי החסידות?
ואני כחסיד, מעולם לא שמעתי על סיפורי 'חייב אדם', אולי תועיל בטובך לספר לנו על מה המדובר?
ואם מדברים על הרה"ק מסאטמאר זי"ע והליטאים. הנה סיפור מעניין, שמקומו מתאים יותר באשכול סמוך.
אחד מגדולי ראשי הישיבה טען בפני הרה"ק מסאטמאר זי"ע כי איך יתכן שהחסידים מתפללים להקב"ה שיעזור להם 'בזכות הרבי'? הראה לו הסאטמאר רב למראה מקום בפרק הפועלים ברש"י על סוגיא דר"א בר"ש שהספונאים התפללו להנצל בזכות ר' אלעזר, ואח"כ הביאו לו פדיון... עיי"ש.
א. הדגשתי ליטאי נורמלי.....
ב. דיברתי על ימינו אנו שאין אחד שמעז לזלזל בבעל התניא וכל האדמורים שעד לפני כחמישים שנה - הרעיון מאוד פשוט - מה שנאמר ונכתב בלהט הויכוח היה ונגמר, השאלה האם כיום 200 שנה אחרי עדיין מעזים לזלזל באותם גדולי עולם (אני לא מדבר על ה"לא נורמלים" כביכול שמתעסקים בזה וכואבים את השיטה ואין טענתם על האנשים אלא על מי שמדבר על האנשים בדוו' שזה מראה על חוסר בגרות להבין ש"גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה")
ג. אם לא "זכית" לשמוע על סיפורי חייב אדם עדיף שלא תשמע רק ארמוז שמדובר בכינוי גנאי שהמציאו החסידים לחיי אדם (ועד היום בחלק מקהילות החסידים אין לומדים חיי"א ומזלזלים בו נוראות)


ממש אין 

קהילה ליטאית ידועה ומפורסמת מדברת היום עליו כגרועים 

ספר ידוע נדפס ולא הוחרם, למי אתה מנסה לספר


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 985
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 26 מאי 2020, 15:20

נדיב לב כתב:
26 מאי 2020, 13:11
ידוע היה הגרי"ז מבריסק בחומרות הרבות ובהידורי ההלכה הרבים והנפלאים שנהג באפיית המצות ובשמירתן. שנה אחת עמד חסיד אחד בעת שהרב מבריסק אפה את מצוותיו, והתבונן ברב ובבני משפחתו העוסקים במלאכה בכל נפשם ומאודם. לאחר שסיימו את אפיית המצות ניגש אותו חסיד אל הרב וביקש לשוחח אתו. נענה הרב ברצון.
אספר לך סיפור, אמר החסיד, מעשה שהיה באדמו"ר אחד, שהלך לאפות מצות במיטב ההידורים. באותה מאפיה ובאותו זמן בו אפה הרב את מצותיו, אפה גם יהודי פשוט את מצותיו הוא. הביט היהודי הפשוט באדמו"ר, ראה את ההידורים המחמירים, ובהיותו איש פשוט נשא את עיניו למרום ואמר: "ריבונו של עולם, אין בכוחי להדר כל כך באפיית המצות, כיון שאינני יודע את ההלכות על בוריין, כי איש פשוט אני, אולם בקשה אחת אבקש, שיהיו המצות שלי כמו המצות של הרבי!"... שמע הרבי את הדברים היוצאים מעומק הלב, ניגש אל אותו יהודי פשוט וביקש ממנו אם יסכים להחליף עמו במצות. מצות כאלה, אמר הרבי, שמעורבת בהן תפילה מעומק ליבו של יהודי, הן המהודרות ביותר.

כשסיים החסיד את סיפורו, שאל את ר' יצחק זאב: ומה הרב אומר על הסיפור הזה?
אומר אני, השיב הרב מבריסק, שתפילתו של אותו יהודי נענתה מיד!...

באותו ענין שמעתי על אותו אחד שהסתכל במראה לראות על ישור התפילין (נדמה לי גם בבריסק) 

אמר לו חסיד אחד והלו אמר הדברי חיים מצאנז (כנדמה לי) כי מי שמסתכל במראה הרי הוא....(לא זכור לי הביטוי)

נענה לי 

שאלת אותי בחסיד'ישע מעשה אענה לך אף אני 

ואמר שפעם הדברי חיים ישב בסוכה וירד גשם, הוא המשיך לשבת, שאלו אותו הרי מי שממשיך לשבת הוא הדיוט, אמר. מוטב אהיה הדיוט ובלבד שלא אצא מהסוכה

נא למחול אם לא דייקתי


איטשע מאיר לורנץ
הודעות: 985
הצטרף: 18 דצמבר 2017, 20:41
נתן תודה: 216 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי איטשע מאיר לורנץ » 26 מאי 2020, 15:24

שמעתי פעם שחסידי סלונים רצו לעקוץ את ר' אייזל חריף

ואמרו לו שהנה הרבי שלהם יושב בליל שבת עם שלוש מאות חסידים, ואילו הוא רבה של העיר יושב לו לבדו עם אשתו

נענה ר' אייזל בשאלה ואמר

למה אבנר בן נר לא זכה לכינוי הגיבור ואילו שמשון הגיבור כן

ענה ר' אייזל כי לשמשון הגיבור היו שלוש מאות 'שווענץ' (זנבות)


HaimL
הודעות: 6836
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 26 מאי 2020, 15:29

נדיב לב כתב:
26 מאי 2020, 13:11
ידוע היה הגרי"ז מבריסק בחומרות הרבות ובהידורי ההלכה הרבים והנפלאים שנהג באפיית המצות ובשמירתן. שנה אחת עמד חסיד אחד בעת שהרב מבריסק אפה את מצוותיו, והתבונן ברב ובבני משפחתו העוסקים במלאכה בכל נפשם ומאודם. לאחר שסיימו את אפיית המצות ניגש אותו חסיד אל הרב וביקש לשוחח אתו. נענה הרב ברצון.
אספר לך סיפור, אמר החסיד, מעשה שהיה באדמו"ר אחד, שהלך לאפות מצות במיטב ההידורים. באותה מאפיה ובאותו זמן בו אפה הרב את מצותיו, אפה גם יהודי פשוט את מצותיו הוא. הביט היהודי הפשוט באדמו"ר, ראה את ההידורים המחמירים, ובהיותו איש פשוט נשא את עיניו למרום ואמר: "ריבונו של עולם, אין בכוחי להדר כל כך באפיית המצות, כיון שאינני יודע את ההלכות על בוריין, כי איש פשוט אני, אולם בקשה אחת אבקש, שיהיו המצות שלי כמו המצות של הרבי!"... שמע הרבי את הדברים היוצאים מעומק הלב, ניגש אל אותו יהודי פשוט וביקש ממנו אם יסכים להחליף עמו במצות. מצות כאלה, אמר הרבי, שמעורבת בהן תפילה מעומק ליבו של יהודי, הן המהודרות ביותר.

כשסיים החסיד את סיפורו, שאל את ר' יצחק זאב: ומה הרב אומר על הסיפור הזה?
אומר אני, השיב הרב מבריסק, שתפילתו של אותו יהודי נענתה מיד!...
כמדומני שעל המצות של בית בריסק אמרו שהיו אופים אותם עד כדי כך, שמכלל חמץ ודאי יצא, לכל החומרות והשיטות, אבל ספק אם בא לכלל מצה.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים