מותר לפסוק רק בנושא הנוגע אליך?

נושאים שונים

פותח הנושא
אחד מן הגולה
הודעות: 480
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מותר לפסוק רק בנושא הנוגע אליך?

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 26 מאי 2020, 12:33

ראיתי במקומות רבים שהביאו דבר חידוש מהרמב"ם באיגרת השמד, ולפיו בתחילת דבריו מותח ביקורת רבה על אותו רב שפסק שראוי ליהרג ולא להתאסלם כלפי חוץ, ושהאנוסים פסולים לעדות. ולדבריהם הרמב"ם טוען עליו שאין לו זכות לפסוק כן מאחר ולא עבר בעצמו את תלעות אלו, והוא עצמו מעולם לא עמד בניסיון. [בניגוד לרמב"ם עצמו.]
ברמב"ם עצמו לא כתוב כן מפורש, אך המתבונן יראה כן שמותח ביקורת על כך שפסק בלא חמלה וכו' עיי"ש, ואולי לזה רומז הרמב"ם.

ומעתה אני תמיה, היכן עוד מצינו כן? האם יוכל אי מי להעלות מקורות נוספים בדברי הקדמונים למושג הזה שאסור לפסוק הלכה בכה"ג?
[מזכיר לי מה שאמרו שפוסק שלא מעשן אין לו זכות לפסוק אם מותר לעשן ביו"ט, ולכאו' אם באמת זהו כוונת הרמב"ם הרי שיש להם מקור לזה.]


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מותר לפסוק רק בנושא הנוגע אליך?

שליחה על ידי דרומאי » 26 מאי 2020, 13:00

אחד מן הגולה כתב:
26 מאי 2020, 12:33
ראיתי במקומות רבים שהביאו דבר חידוש מהרמב"ם באיגרת השמד, ולפיו בתחילת דבריו מותח ביקורת רבה על אותו רב שפסק שראוי ליהרג ולא להתאסלם כלפי חוץ, ושהאנוסים פסולים לעדות. ולדבריהם הרמב"ם טוען עליו שאין לו זכות לפסוק כן מאחר ולא עבר בעצמו את תלעות אלו, והוא עצמו מעולם לא עמד בניסיון. [בניגוד לרמב"ם עצמו.]
ברמב"ם עצמו לא כתוב כן מפורש, אך המתבונן יראה כן שמותח ביקורת על כך שפסק בלא חמלה וכו' עיי"ש, ואולי לזה רומז הרמב"ם.

ומעתה אני תמיה, היכן עוד מצינו כן? האם יוכל אי מי להעלות מקורות נוספים בדברי הקדמונים למושג הזה שאסור לפסוק הלכה בכה"ג?
[מזכיר לי מה שאמרו שפוסק שלא מעשן אין לו זכות לפסוק אם מותר לעשן ביו"ט, ולכאו' אם באמת זהו כוונת הרמב"ם הרי שיש להם מקור לזה.]

א. אשמח אם תצטט את לשון הרמב"ם הנוגע לענייננו.
ב. כמדומה מזכרוני ששמעתי שהפשט ברמב"ם הוא רק משום שלדעתו הכרעת הדין של אותו רב היתה שלא כדין.


פותח הנושא
אחד מן הגולה
הודעות: 480
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מותר לפסוק רק בנושא הנוגע אליך?

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 26 מאי 2020, 13:10

דרומאי כתב:
26 מאי 2020, 13:00
א. אשמח אם תצטט את לשון הרמב"ם הנוגע לענייננו.
"אמר משה בר' מימון הספרדי ז"ל, שאול שאל איש מבני דורנו לאיש מאנשי החכמה לפי דבריו ממי שלא קרה עליהם מה שקרה על רוב קהילות ישראל מזה השמד המקום יבטלהו על עניין השמד הזה אשר יכריחו בו להודות לאותו האיש בשליחותו שהוא נביא אמת וכו'.  ויען הנשאל ההוא דבר חלוש אין לו טעם דבר בלשון וחסר בעניין סדר בו דברים יפסידום, וכו', ולפיכך ראוי לאדם לחמול על דבורו יותר מחמלתו על ממונו ושלא ירבה בדיבור וימעט העניין. וכו'. ומפני שידענו באמתת העניין הזה ולא נסכול אותו כסכלות האיש הזה ראינו להזכיר קצת תורף לשונו ונסר מה שזולת זה מה שאינו ראוי לענות עליו, ואע"פ שכל דבריו בהתבוננות אין ראוי לענות עליהם".
וכנראה הוציאו זאת ממה שהקדים שלא קרה עליהם מה שקרה על רוב קהילות הקודש, ומה שהוסיף לאחמ"כ שאין לו חמלה וכו', והוסיף שאע"פ שכל דבריו בהתבוננות אין ראוי לענות עליהם. ומזה הבינו לכאו' דזהו כוונתו, דמשום כך אין ראוי לענות עליהם.


יראתי בפצותי
הודעות: 375
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מותר לפסוק רק בנושא הנוגע אליך?

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 26 מאי 2020, 13:13

אם כבר דברו על אגרת הרמב"ם, נראה שלמרות שמתקיף את דעת החולק, במילים קשות מאוד, לא חסרים מגדולי הראשונים שזו דעתם. הרמב"ם מייסד דבריו על שני כללים א. איסלאם אינו ע"ז. ב. גם עוע"ז מאונס לא יצא מכלל ישראל, ואף אינו רשע הפסול לעדות. על כלל א, יש כמה חולקים, המפורסם בהם הר"ן. על כלל ב, רבים חלקו, ואולי אף רוב הראשונים.


מקוה לטוב
הודעות: 130
הצטרף: 08 מאי 2020, 14:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מותר לפסוק רק בנושא הנוגע אליך?

שליחה על ידי מקוה לטוב » 26 מאי 2020, 16:07

שמא כוונת הרמב"ם היא שכיון שלא התנסה בזה לכן החמיר על עמו בלי שיקול דעת הראוי.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: קולמוס הסופר | 2 אורחים