מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

תולדות גדולי ישראל ודברי ימי עמינו

בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 379 פעמים
קיבל תודה: 565 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 מאי 2020, 20:30

טרדן שאל את מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: אדם שמגרד לו ב2 רגליו, האם צריך להקדים לגרד רגל ימין.
תשובתו: ישפשפם זו בזו.

ערכים:

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2740
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1040 פעמים
קיבל תודה: 2078 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 26 מאי 2020, 20:53

איטשע מאיר לורנץ כתב:
26 מאי 2020, 15:24
שמעתי פעם שחסידי סלונים רצו לעקוץ את ר' אייזל חריף

ואמרו לו שהנה הרבי שלהם יושב בליל שבת עם שלוש מאות חסידים, ואילו הוא רבה של העיר יושב לו לבדו עם אשתו

נענה ר' אייזל בשאלה ואמר

למה אבנר בן נר לא זכה לכינוי הגיבור ואילו שמשון הגיבור כן

ענה ר' אייזל כי לשמשון הגיבור היו שלוש מאות 'שווענץ' (זנבות)
הכינוי שמשון הגיבור היה נפוץ בזמנם?
הפולמוס ידוע ואין מקומו כאן. המהרש''א מכנהו לשמשון כך. אך שאלתי האם הכינוי נפוץ. מי היודע?
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1198
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 566 פעמים
קיבל תודה: 601 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 26 מאי 2020, 20:58

בלדד השוחי כתב:
26 מאי 2020, 20:30
טרדן שאל את מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: אדם שמגרד לו ב2 רגליו, האם צריך להקדים לגרד רגל ימין.
תשובתו: ישפשפם זו בזו.
שנורר התדפק על דלתו של גביר ידוע בקמצנותו, וכשזה פתח את הדלת ראה את השנורר מחכך בחוזקה את גבו בקצה הפתח, צעק עליו: לא מצאת לך מקום יותר טוב להתגרד? קח לך 20 דולר ולך תקנה לך 'קראצער' להתגרד. 
השנורר חזר לשטיבל וסיפר לחבריו את סיפורו איך הצליח להוציא מקמצן פלוני 20 דולר. למחרת הלכו 2 חבריו אל ביתו של הגביר, וכשפתח ראה את שניהם מתחככים בקיר. גירשם האיש בבושת פנים. 
לשאלתם למה לפלוני נתת אתמול כסף לקנות 'קראצער' ולנו לא, ענה להם: מילא ההוא היה לבדו, איך יוכל להתחכך בגבו לבד, אבל אתם הרי שניים, צאו והתחככו זה בזה..
 

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2740
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1040 פעמים
קיבל תודה: 2078 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 26 מאי 2020, 21:02

קדמא ואזלא כתב:
26 מאי 2020, 20:58
בלדד השוחי כתב:
26 מאי 2020, 20:30
טרדן שאל את מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: אדם שמגרד לו ב2 רגליו, האם צריך להקדים לגרד רגל ימין.
תשובתו: ישפשפם זו בזו.
שנורר התדפק על דלתו של גביר ידוע בקמצנותו, וכשזה פתח את הדלת ראה את השנורר מחכך בחוזקה את גבו בקצה הפתח, צעק עליו: לא מצאת לך מקום יותר טוב להתגרד? קח לך 20 דולר ולך תקנה לך 'קראצער' להתגרד. 
השנורר חזר לשטיבל וסיפר לחבריו את סיפורו איך הצליח להוציא מקמצן פלוני 20 דולר. למחרת הלכו 2 חבריו אל ביתו של הגביר, וכשפתח ראה את שניהם מתחככים בקיר. גירשם האיש בבושת פנים. 
לשאלתם למה לפלוני נתת אתמול כסף לקנות 'קראצער' ולנו לא, ענה להם: מילא ההוא היה לבדו, איך יוכל להתחכך בגבו לבד, אבל אתם הרי שניים, צאו והתחככו זה בזה..

נהניתי שרבינו קדמא ואזלא ציין זאת ככעין מקור לפסקו של מרן
 


נדיב לב
הודעות: 5603
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3026 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 26 מאי 2020, 22:30

רבי חיים מצאנז לעת זקנותו עלה לשאת את דרשת שבת - הגדול. הוא פנה אל קהל עדתו בבית הכנסת ואמר: "דרכם של הרבנים לפתוח דרשה זו בקושיה על הרמב"ם מהלכות הפסח, ולאחר מכן להשיב עליה על-ידי פלפול חריף. בנעורי, כשכוחי היה במותניי, הייתי גם אני עושה כן, אך עתה זקנתי ואין בידי לדרוש כך. "אומר איפוא רק זאת: הרמב"ם פוסק שבליל הסדר מצווה לאכול מצות ולשתות ארבע כוסות, ושאפילו עני שבישראל המחזר על הפתחים חייב לקיים מצוות אלה. ועל זה יש לי קושייה גדולה ועצומה - הכיצד יוכלו העניים, שאין בידם פרוטה, לקיים מצוות אלה? קושיה גדולה היא, ואין בידי תירוץ. אך לא אזוז מכאן עד שתשיבו עליה אתם"... הבינו הנוכחים את הרמז ותרמו ביד נדיבה ל'מעות-חיטים' עבור עניי-העיר...

גם על רבי מנדלי מליסק מסופר שבדרשת שבת הגדול פנה אל הקהל ואמר: "כפי שאתם יודעים, נוהגים הרבנים בדרשותיהם בשבת הגדול לתרץ קושיה חמורה ברמב"ם. ובכן, גם אני רוצה לעשות כך". וכאן הוא הציב לנוכחים דילמה: כפי שידוע לכם, "הרמב"ם פוסק, שכל יהודי חייב לאכול מצה בפסח. וכן פוסק הרמב"ם שאסור לגנוב!.
נשאלת אפוא השאלה: מה יעשו העניים שאין להם במה לקנות מצות לפסח, וגם אינם רוצים לעבור על איסור גניבה?!
אלא התירוץ הוא: שכל תושבי העיר חייבים לדאוג לעניים שיהיו להם מצות בפסח וכן שאר צורכי החג. ובזה אם כן מתורצת הסתירה בין שני פסקי הרמב"ם"... [וכדרכו של סיפור ההמשך הוא..] מיד התנדבו כולם לסייע למשפחות הנזקקות...


נדיב לב
הודעות: 5603
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3026 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 26 מאי 2020, 22:33

סיפר הגר"י זילברשטיין, מעשה ברבנית ידועה מתאים לבתו מבית משפחת קוק? שנסעה פעם באוטובוס. מאחוריה ישבו שתי בנות שדיברו לשון הרע על אחת מחברותיהן שהתארסה זה לא מכבר. הבנות גינו את הכלה מאד בכינויי גנאי ומסקנתם הייתה שיש לרחם על החתן ה"אומלל"... לפתע הסתובבה הרבנית אל שתי הבנות ואמרה: אני מודה לכן מאד על הדברים ששמעתי! החתן הוא בני! אדאג שיבטל את השידוך תיכף ומיד! אינני רוצה שבני יהיה אומלל... הבנות נבהלו מאד כאשר הבינו את אש גרמו בדיבורן. בגללן עומד השידוך להתבטל!... אל תיקחי את הדברים כפי שהם נאמרו מיהרו הבנות לומר לרבנית כמובן שמאוד הגזמנו... אסור בשום פנים ואופן לבטל את השידוך.

לא ולא התעקשה הרבנית זאת אתן אומרות עכשיו כי אין אתן רוצות להיות סיבת ביטול השידוך, אולם אני דואגת לבני באמת ובתמים, על כן נחרץ הדבר אצלי לבטל את השידוך ויהי מה! הבנות לא ידעו את נפשן מרוב צער ופרצו בבכי. עכשיו אמרה הרבנית כאשר אתן מבינות מה עשיתן אוכל לגלות לכן שהחתן אינו בני כלל... אולם שיעור מאלף למדתן, לעיתים אדם מדבר לשון הרע ומשחרר את חרצובות לשונו רק משום שאין הוא מבין את הנזק העצום שגרם מדיבורו. לאחר שחשתן את שעשיתן והבנתם היטב את הנזק שעלול להיגרם, שוב לא תחזרו על כך.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2740
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1040 פעמים
קיבל תודה: 2078 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 26 מאי 2020, 22:34

נדיב לב כתב:
26 מאי 2020, 22:30
 [וכדרכו של סיפור ההמשך הוא..]


וא''כ צריך להוסיף וכך העניים חיים באושר ובעושר עד עצם היום הזה...

היה רב שחזר מדרשת שבת הגדול שעסקה ג''כ בנושא הנ''ל, ואמר לרבנית שדרשתו הועילה למחצה.

''מאי משמע?'' שאלתו רעייתו.
''העניים מוכנים לקבל''. נענה הרב.


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברהם העברי » 27 מאי 2020, 01:09

איטשע מאיר לורנץ כתב:
26 מאי 2020, 15:15
אברהם העברי כתב:
26 מאי 2020, 02:38
יוספזון כתב:
25 מאי 2020, 15:44



ר' אברהם העברי... כנראה שלא ביקרת בפורום זה, זה כמה שנים לטובה...
ראית כאן זלזול בהגר"א ח"ו? או בתלמידיו? לעומת זאת, איזה ביטויים נוראיים נכתבו נגד בעל התניא זי"ע? ושאר גדולי החסידות?
ואני כחסיד, מעולם לא שמעתי על סיפורי 'חייב אדם', אולי תועיל בטובך לספר לנו על מה המדובר?
ואם מדברים על הרה"ק מסאטמאר זי"ע והליטאים. הנה סיפור מעניין, שמקומו מתאים יותר באשכול סמוך.
אחד מגדולי ראשי הישיבה טען בפני הרה"ק מסאטמאר זי"ע כי איך יתכן שהחסידים מתפללים להקב"ה שיעזור להם 'בזכות הרבי'? הראה לו הסאטמאר רב למראה מקום בפרק הפועלים ברש"י על סוגיא דר"א בר"ש שהספונאים התפללו להנצל בזכות ר' אלעזר, ואח"כ הביאו לו פדיון... עיי"ש.
א. הדגשתי ליטאי נורמלי.....
ב. דיברתי על ימינו אנו שאין אחד שמעז לזלזל בבעל התניא וכל האדמורים שעד לפני כחמישים שנה - הרעיון מאוד פשוט - מה שנאמר ונכתב בלהט הויכוח היה ונגמר, השאלה האם כיום 200 שנה אחרי עדיין מעזים לזלזל באותם גדולי עולם (אני לא מדבר על ה"לא נורמלים" כביכול שמתעסקים בזה וכואבים את השיטה ואין טענתם על האנשים אלא על מי שמדבר על האנשים בדוו' שזה מראה על חוסר בגרות להבין ש"גם אהבתם גם שנאתם גם קנאתם כבר אבדה")
ג. אם לא "זכית" לשמוע על סיפורי חייב אדם עדיף שלא תשמע רק ארמוז שמדובר בכינוי גנאי שהמציאו החסידים לחיי אדם (ועד היום בחלק מקהילות החסידים אין לומדים חיי"א ומזלזלים בו נוראות)

ממש אין 

קהילה ליטאית ידועה ומפורסמת מדברת היום עליו כגרועים 

ספר ידוע נדפס ולא הוחרם, למי אתה מנסה לספר
שוב - הדגשתי ליטאי מורמלי ועם כל הכבוד לקהילה הנ"ל (ואני באמת רוחש להם כבוד גדול ובמובנים מסוימים אף הולך בדרכם) נורמלים הם לא! (הם גם לא מחפשים להיות נורמלים)
לגבי הספר וההחרמה הרי ידוע שכל פעם שהר' אליאך מוציא מהדורה חדשה הוא מכסה את ב"ב וירושלים במודעות נגדו....
 


כדי
הודעות: 338
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילי דבדיחותא מגדולי ישראל (לגנדה)

שליחה על ידי כדי » 27 מאי 2020, 01:22

עקביא בן מהלל אומר כתב:
25 מאי 2020, 19:35
משה נפתלי כתב:
01 אפריל 2019, 22:31
אחת מהנזיפות השנונות של הגר"א קוטלר נ"ע לקריאת ביניים של תלמיד שלא היתה כענין:
דוּ רֶעדְסְט וִוי אַ שִׁיקֶערֶער טֶערְק!
ההסבר שניתן:
שיכור – אני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו איננו יודע מה הוא שח;
טורקי – אני אינני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו יודע גם יודע;
אתה – נִיט דוּ וֵוייסְט וָואס דוּ רֶעדְסְט, אוּן נִיט אִיךְ וֵוייס וָואס דוּ רֶעדְסְט...

בשבילי זה טורקית סינית אידיש גרמנית?
נא תרגם

"שיקער"- שיכור "א טערק" טורקי.
"ניט דו ווייסט וואס דו רעדסט, און ניט עיך ווייס וואס דו רעדסט"- לא אתה יודע מה אתה מדבר ולא אני יודע מה אתה מדבר.
(עם קצת רצון טוב היה אפשר להבין את התרגום לבד מההקשר).


נדיב לב
הודעות: 5603
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3026 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 27 מאי 2020, 01:24

ר' מרדכי, אחיו של ר' מאיר מאפטא נשאל פעם, מדוע שגור בפי העולם שחזן הוא פתי? השיב ר' מרדכי: אמרו חז"ל במסכת סוטה לב: מפני מה תיקנו תפילה בלחש, כדי שלא לבייש את עוברי עבירה המתוודים בתפילתם על עבירות שבידם, שהרי לא חילק הכתוב מקום בין קורבן חטאת לעולה [ופירש"י, שהרי לא קבע לשחיטת חטאת המקום בפני עצמו, כדי שלא יבינו שהוא חטאת והתבייש] לכן תיקנו תפילה בלחש שלא לבייש את אלה שמתוודים בשעת תפילתם, ובא החזן ואומר בקול רם מה שאומרים הכול בלחש, לזה ייקרא שוטה..


לבי במערב
הודעות: 6052
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4311 פעמים
קיבל תודה: 3043 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לבי במערב » 27 מאי 2020, 10:30

למה זה תשאל לשמי כתב:
26 מאי 2020, 20:53
הפולמוס ידוע ואין מקומו כאן. המהרש''א מכנהו לשמשון כך. אך שאלתי האם הכינוי נפוץ. מי היודע?
בחיפוש קל באוצה"ח ('+שמשון{2}+ג[י]בור') ניתן להווכח כי הכינוי הי' די-נפוץ, אך פחות מבזמננו-אנו.
 


עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 742
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 816 פעמים
קיבל תודה: 293 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילי דבדיחותא מגדולי ישראל (לגנדה)

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 27 מאי 2020, 15:34

כדי כתב:
27 מאי 2020, 01:22
עקביא בן מהלל אומר כתב:
25 מאי 2020, 19:35
משה נפתלי כתב:
01 אפריל 2019, 22:31
אחת מהנזיפות השנונות של הגר"א קוטלר נ"ע לקריאת ביניים של תלמיד שלא היתה כענין:

ההסבר שניתן:
שיכור – אני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו איננו יודע מה הוא שח;
טורקי – אני אינני יודע מה הוא שח, אך הוא עצמו יודע גם יודע;
אתה – נִיט דוּ וֵוייסְט וָואס דוּ רֶעדְסְט, אוּן נִיט אִיךְ וֵוייס וָואס דוּ רֶעדְסְט...

בשבילי זה טורקית סינית אידיש גרמנית?
נא תרגם

"שיקער"- שיכור "א טערק" טורקי.
"ניט דו ווייסט וואס דו רעדסט, און ניט עיך ווייס וואס דו רעדסט"- לא אתה יודע מה אתה מדבר ולא אני יודע מה אתה מדבר.
(עם קצת רצון טוב היה אפשר להבין את התרגום לבד מההקשר).



viewtopic.php?f=45&t=2675&start=120#p153107


יוספזון
הודעות: 1764
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 726 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יוספזון » 27 מאי 2020, 19:13

אחד מגדולי ישראל החסידיים נשאל פעם על ידי אחד המשכילים (או 'המתקדמים) למה החסידים שמקפידים על כל דבר וענין, אין מקפידים כל כך על 'דרך ארץ' ונימוסים? אם הם מקפידים בכל מכל כל, למה לזלזל בעוד חלק בדרך ארץ 'שקדמה לתורה'?
ענה לו אותו גדול, כי כשקבלו ישראל את התורה בהר סיני, הוציא משה רבינו את ישראל להר סיני לאחר שהקב"ה כבר היה שם. משה רבינו עורר את העם משנתו, החסידים, כששמעו שהקב"ה מחכה עליהם, התלבשו במהירות, לא הסתכלו איך הם נראים, ורצו מיד לקבלת התורה. בינתיים, המתקדמים, התכוננו כראוי למעמד גדול כזה. הם התרחצו, התלבשו, גילחו את הזקן, התאפרו וכו' וכו'. ועד שהגיעו להר סיני רעננים, כבר עמדו לקראת הסוף... במסכת דרך ארץ. לעומתם החסידים שהיו מההתחלה הספיקו להתעייף, ונרדמו. כך יצא, שהחסידים נשארו עם כל התורה והמתקדמים נשארו רק עם מסכת דרך ארץ


מאן דכר שמיה
הודעות: 137
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 27 מאי 2020, 19:15

פ"א היה א' מגדו"י באיזה בית כנסת בשעת קריאת התורה, והבעל-קורא לא דייק ב'פ' דגושה ורפויה. אחרי הקריאה העיר לו אותו גדול, אמר לו הבעל-קורא שזה לא משנה ואין שום הבדל. שאלו מה שמך? ענה לו הבעל קורא: פישר. וד"ל וק"ל. 
שמעתי את זה על הרבי מליובאוויטש בעת היותו בפאריז, אבל אני יודע אם זה נכון.


מאן דכר שמיה
הודעות: 137
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 27 מאי 2020, 19:20

viewtopic.php?f=45&t=11065&hilit=%D7%AA ... 7%99%D7%9Dאם אפשר לבקש מכבוד מנהלי הפורום לאחד אשכול זה יחד עם מקבילו 'תחת השיחים'


לבי במערב
הודעות: 6052
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4311 פעמים
קיבל תודה: 3043 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לבי במערב » 27 מאי 2020, 20:27

מאן דכר שמיה כתב:
27 מאי 2020, 19:15
שמעתי את זה על הרבי מליובאוויטש בעת היותו בפאריז, אבל אני יודע אם זה נכון.
אינו מסתבר כלל וכלל, ואכמ"ל.


נדיב לב
הודעות: 5603
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3026 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 27 מאי 2020, 21:18

שח רב אחד: למה בני מסורתיים נעשים רבים מהם לחילונים גמורים משא"כ חרדים ודתיים שבניהם על פי רוב הולכים בעקבותיהם, איהו מותיב ליה ואיהו מפרק ליה, חרדים ודתיים שומרים את כל מצוות התורה כולל את המצוות המשמחות את הלב, לעומת זאת המסורתיים מה ששומרים זה בדרך כלל יאהרצייט, יום כיפור, הזכרת נשמות, קדיש על קברי אבות וכיוצא בזה, והבן שנוכח לראות שאמונת ישראל מסתכמת ומורכבת רק מדברים עצובים, לא פלא שנמאס עליו רח"ל..

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 1062
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 964 פעמים
קיבל תודה: 958 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 27 מאי 2020, 22:00

יראתי בפצותי כתב:
27 מאי 2020, 20:55
לבי במערב כתב:
27 מאי 2020, 20:22
ראש העדה הדגול שליט"א
כמדומני שאינו מבין את הבדיחה.
עדיין, הוא ציפה שתירא יותר בפצותך...
 


לבי במערב
הודעות: 6052
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4311 פעמים
קיבל תודה: 3043 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לבי במערב » 27 מאי 2020, 22:18

יראתי בפצותי כתב:
27 מאי 2020, 20:55
כמדומני שאינו מבין את הבדיחה.
אם הכוונה ל'ראש העדה הדגול שליט"א' (ולא אלי הק'), הרי שיודעני בבירור כי הוה מעשה שנתבדחו בפניו ע"ד מנהגם הנ"ל, וצחק ממושכות מלא פיו...
 


יראתי בפצותי
הודעות: 1309
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 388 פעמים
קיבל תודה: 560 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 27 מאי 2020, 22:23

אינני יודע למי כוונתך, למי שהתכוונתי אין אפשרות לומר את זה עליו, ואגבב שמעתי עדכון, ש... חזר מהיער בויקומו לצחק...


לבי במערב
הודעות: 6052
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 4311 פעמים
קיבל תודה: 3043 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי לבי במערב » 27 מאי 2020, 22:27

עתה הבנתי, ואתו המחילה והסליחה.
יש כאלה, שעדיף לא לצנזר את הבדיחות אודותם...


נדיב לב
הודעות: 5603
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 272 פעמים
קיבל תודה: 3026 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי נדיב לב » 27 מאי 2020, 22:35

מענינא דיומא..
כשביקש הגאון רבי מאיר שפירא מלובלין זצ"ל להדגיש את חשיבות המנהג לאכול מאכלי חלב בשבועות אך בד בבד לדעת כי לא זה העיקר. היה מספר את הסיפור הבא בדרך צחות. כשביקרתי באחת מערי השדה בסביבות העיר ניו יורק לצורך אסיפת כספים לישיבת חכמי לובלין, פגשתי ביהודי עשיר עם הארץ גדול, הלה ביקש להפגין בפני את 'למדנותו' ונאמנותו למסורת ואמר לי כי היות וכל ימי הספירה משמשים כהכנה לחג השבועות שבו אוכלים מאכלי חלב, לפיכך הריהו נוהג לאכול בכל הספירה קרעפליך העשויים עם חלב, בכל לילה מספר הקרפליך כמניין הספירה. שאלתי מה קורה אם אתה שוכח במקרה לאכול את הלביבות, השיב אני ממשיך לאכול בלילה הבאה בלי ברכה...

בחג השבועות התכנסו חסידים רבים אצל האדמו"ר מבאבוב, ביניהם מספר בחורים שנסעו בלא רשות אבותיהם. אמר הרבי: "היום התקיים מקרא הכתוב בפרשת התוכחה".. התפלאו השומעים, תמהו, מה זה!? מה כוונת דברי הרבי... הסביר הרבי: כוונתי לפסוק "ואכלתם את בשר בניכם" בפרשת בחוקותי ההורים הכינו בביתם אוכל ליום טוב והבחורים ברחו, ואז אכלו אבותם את בשר בניהם שהכינו בעבורם ליום טוב.

נתווכחו ביניהם כמה מחסידי האדמו"ר בעל ה"נתיבות שלום" מתי הזמן של "קבלת התורה" ביום טוב שבועות, אחד אמר מיד בתחילת הלילה , והשני אמר בלילה בעת שאומרים תיקון ליל שבועות, והשלישי אמר כשקורין בתורה בתפילת שחרית. כששמע הרבי את הוויכוח, נענה ואמר "אני אומַר לכם מתי הוא זמן קבלת התורה, כשיהודי מקבל על עצמו איזה קבלה טובה, אז הוא זמן קבלת התורה "...


מאן דכר שמיה
הודעות: 137
הצטרף: 30 אפריל 2020, 15:41
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי מאן דכר שמיה » 27 מאי 2020, 23:42

צורב צעיר התמנה לרב בא' העיירות, פ"א באה לפניו שאלה על 'מרה', אמר הרב שיראו לו איפה המרה ויפסוק, אמרו לו איך אתה יכול להיות מרא דאתרא אם אינך יודע אתרא דמרה


כדי
הודעות: 338
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כדי » 28 מאי 2020, 00:49

מאן דכר שמיה כתב:
27 מאי 2020, 23:42
צורב צעיר התמנה לרב בא' העיירות, פ"א באה לפניו שאלה על 'מרה', אמר הרב שיראו לו איפה המרה ויפסוק, אמרו לו איך אתה יכול להיות מרא דאתרא אם אינך יודע אתרא דמרה

הסיפור הולך על הדין שאם ניטלה המרה טריפה, אבל אם נולדה בלי מרה כשרה (כך נדמה לי וייתכן הפוך) והבדיקה האם ניטלה או שלא הייתה שמלקקים את הכבד בצד שדבוקה אליו המרה, אם הוא מר סימן שהיתה מרה ואם לא סימן שלא היתה מרה.
ואותו רב ליקק לצדו השני של הכבד ואז נאמר שמי שאינו יודע אתרא דמרה לא יכול להיות מריה דאתרא.


כדי
הודעות: 338
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי כדי » 28 מאי 2020, 00:50

לבי במערב כתב:
27 מאי 2020, 22:27
עתה הבנתי, ואתו המחילה והסליחה.
יש כאלה, שעדיף לא לצנזר את הבדיחות אודותם...

אפשר שמביני הבדיחות יסבירו לנו פשוטי העם את כוונתם?


אברהם העברי
הודעות: 1465
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי אברהם העברי » 28 מאי 2020, 00:53

כדי כתב:
28 מאי 2020, 00:50
אפשר שמביני הבדיחות יסבירו לנו פשוטי העם את כוונתם?
הייתי מנסה לעזור לך הבעיה שכבר קידמוני
יראתי בפצותי כתב:
27 מאי 2020, 22:23
ון, ש... חזר מהיער בויקומו לצחק...
יותר מזה א"א לרמוז

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2740
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 1040 פעמים
קיבל תודה: 2078 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 28 מאי 2020, 02:15

מוסף שב''ק ויק''פ תש''נ.PDF
עובדות והנהגות מחכמי חלם.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


למדן חסידי
הודעות: 56
הצטרף: 25 מרץ 2019, 12:40
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי למדן חסידי » 28 מאי 2020, 07:49

נדיב לב כתב:
27 מאי 2020, 21:18
שח רב אחד: למה בני מסורתיים נעשים רבים מהם לחילונים גמורים.
לא נכון כלל. רובם זה נשאר להם בדם.
ויש להם הרבה שמחות פסח, מימונא, ושאר חגים, ועוד הרבה אירועים שאין אצל אשכנזים.
וזה הסיבה שבאשכנזים אין כמעט מסורתים. ובספרדים כן, ומהם יש גם הרבה בעלי תשובה.


HaimL
הודעות: 6868
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1401 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 28 מאי 2020, 09:11

נדיב לב כתב:
27 מאי 2020, 21:18
שח רב אחד: למה בני מסורתיים נעשים רבים מהם לחילונים גמורים משא"כ חרדים ודתיים שבניהם על פי רוב הולכים בעקבותיהם, איהו מותיב ליה ואיהו מפרק ליה, חרדים ודתיים שומרים את כל מצוות התורה כולל את המצוות המשמחות את הלב, לעומת זאת המסורתיים מה ששומרים זה בדרך כלל יאהרצייט, יום כיפור, הזכרת נשמות, קדיש על קברי אבות וכיוצא בזה, והבן שנוכח לראות שאמונת ישראל מסתכמת ומורכבת רק מדברים עצובים, לא פלא שנמאס עליו רח"ל..
מעין זה הבדיחה על אחד שאמר לחברו שהוא כבר פסק מלהתפלל בציבור, ואלמלא היא"צ שהוא צריך להתפלל לפני העמוד ולומר קדיש, לא היה רואה את פני ביהכנ"ס אלא בשבתות וי"ט. נענה חברו, זה הוא המפורש בגמרא תפילות אבות תיקנום 
 


HaimL
הודעות: 6868
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1401 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מלתא דבדיחותא -במשנתם של גדולי ישראל

שליחה על ידי HaimL » 28 מאי 2020, 09:25

יוספזון כתב:
27 מאי 2020, 19:13
אחד מגדולי ישראל החסידיים נשאל פעם על ידי אחד המשכילים (או 'המתקדמים) למה החסידים שמקפידים על כל דבר וענין, אין מקפידים כל כך על 'דרך ארץ' ונימוסים? אם הם מקפידים בכל מכל כל, למה לזלזל בעוד חלק בדרך ארץ 'שקדמה לתורה'?
ענה לו אותו גדול, כי כשקבלו ישראל את התורה בהר סיני, הוציא משה רבינו את ישראל להר סיני לאחר שהקב"ה כבר היה שם. משה רבינו עורר את העם משנתו, החסידים, כששמעו שהקב"ה מחכה עליהם, התלבשו במהירות, לא הסתכלו איך הם נראים, ורצו מיד לקבלת התורה. בינתיים, המתקדמים, התכוננו כראוי למעמד גדול כזה. הם התרחצו, התלבשו, גילחו את הזקן, התאפרו וכו' וכו'. ועד שהגיעו להר סיני רעננים, כבר עמדו לקראת הסוף... במסכת דרך ארץ. לעומתם החסידים שהיו מההתחלה הספיקו להתעייף, ונרדמו. כך יצא, שהחסידים נשארו עם כל התורה והמתקדמים נשארו רק עם מסכת דרך ארץ
קצת מעין זה, הבדיחה הבאה

יום אחד, נשמע בעולם קול שופר. משיח סוף סוף הגיע.
צהלו החסידים, קפצו ממקומם, ורצו. ולאן רצו, למקווה, וכי תעלה על דעתך שחסידים יקבלו את פני משיח בלי מקווה.
שמעו זאת גם המשכילים החופשיים צהלו ושכחו את כל כפירתם, קפצו ממקומם, ורצו אחרי משיח צדקנו. 
עד שהולכת לה כל השיירה עם המשיח בדרך לירושלים רצו החסידים מהמקווה, וצעקו שימתינו גם להם.
שמע המשיח אנשים צועקים ממרחק גדול, תמה ושאל את המשכילים, מי הם אלה. ענו לו המשכילים, גם אלה יהודים 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “דעת דורות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אברך, אור החכמה, אור שרגא, מאמין, רוצה להתעלות | 3 אורחים