ויקיפדיה

ראובן

משתמש ותיק
האם יש לה דין של ספרי מינים שמוזכר בהלכה (יו"ד סימן רמ"ו ס"ד ברמ"א) שאסור לקרוא בהם אפילו באקראי?
 

יאיר

משתמש ותיק
השאלה לא כ"כ מובנת.

אם מדובר בנושאים שיש בהם כפירה (כמו בריאת העולם "עפ"י המדע" וכדומה) ודאי שאין לקרוא בזה אם לא לצורך החזרה בתשובה ודע מה שתשיב וכו'.

בעניינים אחרים (שאין בעיה הלכתית) ודאי שאין בעיה לקרוא וא"א לכרוך את ויק' לכרך אחד מכמה סיבות ואחת מהן היא שלויקיפדיה אין מחבר אחד אלא אלפי כותבים שכל אחד תרם את חלקו ואם באת לכרוך את ויקיפדיה לכרך אחד, כרוך גם את כל דפי האנטרנט ואזי יהיה אסור עליך להכנס לפורום זה..
 

אברך כולל

משתמש רגיל
זב לא קשור לנושא זה קשור לכותב. ואסור לקרוא בספר שכתבו מין ואפי' ס"ת שכתבו מין ישרף
 

סבא

משתמש ותיק
אברך כולל אמר:
זה לא קשור לנושא זה קשור לכותב. ואסור לקרוא בספר שכתבו מין ואפי' ס"ת שכתבו מין ישרף
ס"ת שכתבו מין ישרף כי סתם מחשבת מין לעבודת כוכבים כאשר הוא כותב שם הוי"ה הוא מתכוין לע"ז
וא"כ אי אפשר ללמוד מזה ק"ו לסתם דברים שכתבם מין.
מעולם לא שמעתי שמישהו אסר למשל ספר הדכה בווינדוס כי הכותב הוא מין, וכמו שכתב קודמי לעניין מאמר רפואי, ופשוט.
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
כנ"ל הנני חושש תמיד מפני תוכנת אוצר החכמה האם אין שם דברים אסורים? (למה אין אפשרות לבחור אישית את הספרים ולמחוק ספר בלתי רצוי)
 

יאיר

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
כנ"ל הנני חושש תמיד מפני תוכנת אוצר החכמה האם אין שם דברים אסורים? (למה אין אפשרות לבחור אישית את הספרים ולמחוק ספר בלתי רצוי)
א.יש מהדורת 'בני תורה' ללא שום חשש.

ב.כמדומני שניתן להוציא ספר מהרשימה וכן למחוק את קבצי הספר מהדיסקשיח.
 

אלימלך

משתמש ותיק
יאיר אמר:
השאלה לא כ"כ מובנת
השאלה היא האם מאחר שב% גבוה של ערכים שם מוזכרים כפירה ביקורת המקרא ועוד, אזי יש להימנע מלהיכנס לשם כיון שיש סיכוי גבוה שבסוף יקרא דברים לא הולמים.
 

יהודי

משתמש ותיק
זאת אומרת ששואלים בפשט דברי הרמ"א שאסור לקרוא ספרי מינים, האם גם אסור לקרוא ספר שיש חשש שיגיע על ידו לקרוא ספרי מינים. לכאו' צריך לזה מקור.
 

סבא

משתמש ותיק
יהודי אמר:
זאת אומרת ששואלים בפשט דברי הרמ"א שאסור לקרוא ספרי מינים, האם גם אסור לקרוא ספר שיש חשש שיגיע על ידו לקרוא ספרי מינים. לכאו' צריך לזה מקור.
במידה מסוימת האיסור על האיטרנט הוא מאותו טעם, שקל להגיע לדברים שאינם כשרים.
 

יאיר

משתמש ותיק
בנטפרי ויקפדיה פתוח חלקית?

גם למנויי נטפרי יש בעיה שיכולים להגיע בויקפדיה לדברי כפירה?
 

יאיר

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
יאיר אמר:
השאלה לא כ"כ מובנת
השאלה היא האם מאחר שב% גבוה של ערכים שם מוזכרים כפירה ביקורת המקרא ועוד, אזי יש להימנע מלהיכנס לשם כיון שיש סיכוי גבוה שבסוף יקרא דברים לא הולמים.
ואז יהיה אסור לי לקרוא שם ערך על הח"ח ודיני יהיה כקורא בספרי מינים??

ומה אם אני קורא ציטוט מויקיפדיה על הח"ח בפורום?..

אם תאמר שכן, אזי כל הקורא באנטרנט ואף בפורום זה, כקורא בספרי מינים (כמ"ש לעיל)...
 

סבא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
בנטפרי ויקפדיה פתוח חלקית?

גם למנויי נטפרי יש בעיה שיכולים להגיע בויקפדיה לדברי כפירה?
נראה לי שהגישה של הגדולים בדורנו היא שיצרא דעריות יותר מושך בזמנינו ממינות [אף שבגמ' איתא להדיא שאני מינות דמשיך], ולכן חוששים יותר לחשש גרירה [שיגרר ויבוא לפתוח דפים או אתרים שלא תכנן מראש] בעריות מאשר בכפירה, ולכן בכל הסינונים מקפידים יותר על סינון של אביזרייהו דג"ע.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יאיר אמר:
אלימלך אמר:
יאיר אמר:
השאלה לא כ"כ מובנת
השאלה היא האם מאחר שב% גבוה של ערכים שם מוזכרים כפירה ביקורת המקרא ועוד, אזי יש להימנע מלהיכנס לשם כיון שיש סיכוי גבוה שבסוף יקרא דברים לא הולמים.
ואז יהיה אסור לי לקרוא שם ערך על הח"ח ודיני יהיה כקורא בספרי מינים??

ומה אם אני קורא ציטוט מויקיפדיה על הח"ח בפורום?..

אם תאמר שכן, אזי כל הקורא באנטרנט ואף בפורום זה, כקורא בספרי מינים (כמ"ש לעיל)...
אכן הכל תלוי, באופן שיכול להגיע לקריאת ספרי מינים אסור, ולכן גדולי ישראל אסרו אינטרנט שאינו מסונן.
בחידושי רבי עקיבא איגר (אריאלי) פסחים כה: כתוב כך:

אסור ללמוד או למסור בנו לשום לימוד חוץ לתורה או אומנות שהיא מלאכה ולא חכמה, ולא כתב ולא לשון כשדים, וכבר יצא ע"ז הוראה ממרן הגאון ר' עקיבא איגר זיע"א שהוא בכלל יהרג ואל יעבור חמור יותר מערקתא דמסאני' וכגמ' ע"ז י"ז וכ"ז, ונדפס גם בזה דברי הראשונים נחי הנפש זיע"א כמה פעמים, ומי שאינו יכול לעמוד על נפשו מחוייב לצאת מן המדינה להציל נפשו וזרעו כמבואר ברמב"ם בפ"ו מהלכות דעות ופ"ה מהלכות יסודי התורה ויו"ד סי' קנ"ז וכו'.
וע"ז בעה"ח ק"ק מיהאלאוויטץ יע"א יום ג' לשבת וישלח תרכ"ו לפ"ק.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
סבא אמר:
יאיר אמר:
בנטפרי ויקפדיה פתוח חלקית?

גם למנויי נטפרי יש בעיה שיכולים להגיע בויקפדיה לדברי כפירה?
נראה לי שהגישה של הגדולים בדורנו היא שיצרא דעריות יותר מושך היון ממינות [אף שבגמ' איתא להדיר שאני מינות דמשיך], ולכן חוששים יותר לחשש גרירה [שיגרר ויבוא לפתוח דפים או אתרים שלא תכנן מראש] בעריות מאשר בכפירה, ולכן בכל הסינונים מקפידים יותר על סינון של אביזרייהו דג"ע.
לאחר שראיתי את התגובה הזו, חושבני חילוק פשוט, דבעריות מיד שרואה מתחילים הבעיות משא"כ כשיש לפניו טקסט עם כפירה ע"פ רוב מדובר במאמר שלם שעוד לפני שמתחילים לקרא אפשר להחליט לא לקרא (משא"כ בראיה שזה בלתי נשלט).
 

סבא

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
חושבני חילוק פשוט, דבעריות מיד שרואה מתחילים הבעיות משא"כ כשיש לפניו טקסט עם כפירה ע"פ רוב מדובר במאמר שלם שעוד לפני שמתחילים לקרא אפשר להחליט לא לקרא (משא"כ בראיה שזה בלתי נשלט).
לאחר מחשבה, האמת שגם בכפירה אפשר להכניס את זה בכמה מילים ובהסתכלות בעלמא, ואתן דוגמא פשוטה, אם קורא תמים מחפש בויקיפדיה דרך משל מידע על עשרה בטבת [אלו מאורעות קרו, היכן מקורו וכדו', דברים שאמנם נמצאים שם], האם נראה לך שעורכי ויקיפדיה בעברית [שכפי שמעיד דניאל בלס הם הרבה יותר גרועים מעמיתיהם בויקיפדיה האנגלית, וניכר שמטרתם ליצור מצג שוא, שהדעה הכפרנית היא כאילו פשוטה, ואין עליה חולק] "יפספסו" את ההזדמנות להטיף על "השנים החסרות" ועוד מהגיגי כפירתם?
 

יאיר

משתמש ותיק
סבא אמר:
יוסף יצחק אמר:
חושבני חילוק פשוט, דבעריות מיד שרואה מתחילים הבעיות משא"כ כשיש לפניו טקסט עם כפירה ע"פ רוב מדובר במאמר שלם שעוד לפני שמתחילים לקרא אפשר להחליט לא לקרא (משא"כ בראיה שזה בלתי נשלט).
לאחר מחשבה, האמת שגם בכפירה אפשר להכניס את זה בכמה מילים ובהסתכלות בעלמא, ואתן דוגמא פשוטה, אם קורא תמים מחפש בויקיפדיה דרך משל מידע על עשרה בטבת [אלו מאורעות קרו, היכן מקורו וכדו', דברים שאמנם נמצאים שם], האם נראה לך שעורכי ויקיפדיה בעברית [שכפי שמעיד דניאל בלס הם הרבה יותר גרועים מעמיתיהם בויקיפדיה האנגלית, וניכר שמטרתם ליצור מצג שוא, שהדעה הכפרנית היא כאילו פשוטה, ואין עליה חולק] "יפספסו" את ההזדמנות להטיף על "השנים החסרות" ועוד מהגיגי כפירתם?
בדקתי כעת וכנראה הם "פספסו"...
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יאיר אמר:
סבא אמר:
לאחר מחשבה, האמת שגם בכפירה אפשר להכניס את זה בכמה מילים ובהסתכלות בעלמא, ואתן דוגמא פשוטה, אם קורא תמים מחפש בויקיפדיה דרך משל מידע על עשרה בטבת [אלו מאורעות קרו, היכן מקורו וכדו', דברים שאמנם נמצאים שם], האם נראה לך שעורכי ויקיפדיה בעברית [שכפי שמעיד דניאל בלס הם הרבה יותר גרועים מעמיתיהם בויקיפדיה האנגלית, וניכר שמטרתם ליצור מצג שוא, שהדעה הכפרנית היא כאילו פשוטה, ואין עליה חולק] "יפספסו" את ההזדמנות להטיף על "השנים החסרות" ועוד מהגיגי כפירתם?
בדקתי כעת וכנראה הם "פספסו"...
אתה עלול עוד להצהיר כי אתה מצנזר סרטים...
אך כוונת @סבא היתה באופן כללי ורק הביא דוגמא מעשרה בטבת, בויקיפדיה יש בעיה גם של עריות, הרי רק אם מוזכר שם המילה "אישה" לחיצה על המילה מובילה ישר לגיהנום, ולאו דוקא מילה זו אלא כל מילה בסוף (או כבר בהתחלה) מגיעה לזה.
אתן לך את הדוגמא עליה נסובים דברי @סבא מתוך מאמר של הרב דניאל בלס:
כיצד ניתן לטהר "חג" שנקרא על שמו של "קדוש נוצרי"? אם תחפשו את הערך "סילבסטר" בוויקיפדיה, תגלו בו את המשפט הבא: "לא ידוע על שום יחס מיוחד של סילבסטר כלפי היהודים, לטובה או לרעה, ואין ראיות לרדיפת יהודים בידי הכנסייה בתקופתו".
ברם, אם תפתחו כל אנציקלופדיה אחרת תחת הערך "סילבסטר", תגלו מהר מאוד שסילבסטר היה המנהיג הנוצרי הראשון אשר קיבל לידיו את הסמכות הרומאית להשליט את הנצרות בכח הזרוע. זוהי האמת המרה, כי מימי סילבסטר הנוצרי התחילה תקופת חושך לעם היהודי בגלות, תקופה אשר הגיעה לשיאה ברדיפות אכזריות ועלילות דם שנמשכו לאורך יותר מאלף שנה. כל זאת התחיל מאז קיבל סילבסטר הראשון את השליטה בחיי אדם, ואת התפקיד הנוצרי של מחיית "הכופרים בנצרות".
עובדות אלו נכתבו בוויקיפדיה האנגלית, אך לא מופיעים בוויקיפדיה העברית... בוויקיפדיה שלנו רק נאמר שאין תיעוד מפורש לרצח יהודים בשמו, העיקר שיוכלו לחגוג בלב שקט...
 

יאיר

משתמש ותיק
אכן כך היה כתוב בוקיפדיה עד לפני כשבועיים, מאז נערך ונכתב כך:

"גם נקט בכמה צעדים שהרעו עם היהודים: הוא חידש את אכיפת האיסור על התיישבות יהודים בירושלים, שהיה קיים למעשה עוד מימיו של אדריאנוס, אבל לא נאכף בהקפדה, כחלק ממאמציו לבסס את ירושלים כעיר נוצרית. עם זאת, הוא גם הקל מעט על האיסור בכך שהתיר ליהודים לעלות לירושלים בתשעה באב בלבד.

כמו כן, אסר על נישואים בין יהודים לנוצרים, איסור שעונשו מוות. עונש מוות נגזר גם על מילת עבדים נוצריים בידי יהודים, ומאוחר יותר אסר על החזקת עבדים נוצריים בידי יהודים בכלל, והבעלות עליהם הועברה לידי הכנסייה."

ובראש הערך:

"ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב בו וייתכן כי מדובר במחקר מקורי. אנא שקלו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים."
 

נפתולי

משתמש ותיק
סבא אמר:
נראה לי שהגישה של הגדולים בדורנו היא שיצרא דעריות יותר מושך בזמנינו ממינות [אף שבגמ' איתא להדיא שאני מינות דמשיך], ולכן חוששים יותר לחשש גרירה [שיגרר ויבוא לפתוח דפים או אתרים שלא תכנן מראש] בעריות מאשר בכפירה, ולכן בכל הסינונים מקפידים יותר על סינון של אביזרייהו דג"ע.
שמעתי מכמה וכמה מחנכים וכאלה שמטפלים עם קרבנות האינטרנט, כי הענין של התועבה באינטרנט הוא רק כעין עצת בלעם, שבזה מושכים את האדם רח"ל לגלוש מטה מטה, אבל התכלית והמטרה היא החשיפה לחומרי הכפירה שמזה כל באיה לא ישובון.
המציאות היא כי אלה שכתוצאה מהאינטרנט הפרוץ עזבו את שמירת התורה והמצוות, רובם לא עשו זאת בגלל התועבה, אלא בגלל אובדן האמונה הפשוטה והתמימה בבורא כל עולמים, וזה לא הגיע מהתועבה אלא מעניני הכפירה הנמצאים שם למכביר, ובגדול גם בויקיפדיה.
ואסביר:
כאשר מישהו מחפש ערך "תמים" בויקיפדיה, למשל "אריה" או "נחש", הקורא מקבל מיד את ההרגשה שיש את הדבר הנכון והאמיתי שהוא רח"ל הדעות הכפרניות של האבולוציה וכו' וכו', ורק בסוף הערך מופיע למשל "האריה בתרבות", ובו כמה פסוקים בתנ"ך שבו מופיע האריה או הנחש וכדו', כשבכל הזדמנות שהיא מחדירים את הדעה הארסנית כאילו אין מנהיג ובורא והכל נוצר מעצמו.
גם מי שיקפיד לחפש רק את הערכים הנצרכים לו עכשיו, עדיין יש מאות "קישורים" הנמצאים גם בערך תמים ופשוט מאד, שבלחיצה אחד על מילה "תמימה" שמוגדרת כקישור, מיד נפתחים שערי הגיהנום רח"ל. וגם בויקיפדיה המסונן עדיין אפשר להגיע לערכים גדושי כפירה ומינות המרוקנים את המוח מכל זיק של אמונה.
דבר כזה שום סינון לא יכול לסנן, התחליף לכך הוא רק אנציקלופדיה שנוצרה מלכתחילה עבור ציבור המאמינים בה' ובתורתו.
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
לא הצלחתי לעקוב אחרי הדיון. אסביר את צדדי השאלה: מצד אחד מפורש שאסור לקרוא בספרי מינים אפילו באקראי. מה זה ספרי מינים, אני לא בטוח בהגדרה אבל נראה שספר שמי שכותב אותו כותב מאמרים שתכליתם להפיץ מינות. אפילו אם באחד מספריו אין מינות אסור לקרוא גם מאמרים אחרים שלו. (לא רק כי שמא אקרא גם את המינות אלא שזה עצמו אסור, אולי מחשש שאתן הערכה לאדם זה) אם אותו אדם כופר בתורה אבל אין מטרתו לזה אלא ללמד חכמות זרות לכאורה זה בכלל שאר חכמות חיצוניות. שמותר באקראי. אולי גם סיפרי מינים ממש מותר לקרוא אם כדי להשיב לאפיקורוס אבל זה רק ליחידים בדור.
אבל ויקיפדיה אינה ספר של אדם אחד אלא יש שם כותבים רבים וגם אין המטרה להפיץ מינות אז אולי צריך לבדוק מי הכותב, ולהימנע מלקרוא רק ממי שניכר שהוא מין. או שזה כן נחשב ספר אחד שחלקו של מינים ואסור לקרוא בכלל. אני לא נכנס לשאלה אם יש חשש שיימשך לקרוא דברים אסורים כי מי שיש לו סינון לא אמור להגיע לזה.
 

סבא

משתמש ותיק
ראובן אמר:
לא הצלחתי לעקוב אחרי הדיון. אסביר את צדדי השאלה: מצד אחד מפורש שאסור לקרוא בספרי מינים אפילו באקראי. מה זה ספרי מינים, אני לא בטוח בהגדרה אבל נראה שספר שמי שכותב אותו כותב מאמרים שתכליתם להפיץ מינות. [highlight=yellow]אפילו אם באחד מספריו אין מינות אסור לקרוא גם מאמרים אחרים שלו[/highlight]. (לא רק כי שמא אקרא גם את המינות אלא שזה עצמו אסור, אולי מחשש שאתן הערכה לאדם זה) אם אותו אדם כופר בתורה אבל אין מטרתו לזה אלא ללמד חכמות זרות לכאורה זה בכלל שאר חכמות חיצוניות. שמותר באקראי. אולי גם סיפרי מינים ממש מותר לקרוא אם כדי להשיב לאפיקורוס אבל זה רק ליחידים בדור.
מנין לך יסוד מחודש זה?
 

סבא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
נפתולי אמר:
התחליף לכך הוא רק אנציקלופדיה שנוצרה מלכתחילה עבור ציבור המאמינים בה' ובתורתו.
המכלול: http://hamichlol.org.il
בדקתי זאת, ופתחתי פורום ארכיאולגיה ובדף הראשון כבר מופיע טבלה של תקופות מ8000 שנה לפני הספירה.
מי שאינו מאמין לי יבדוק בעצמו-
http://www.hamichlol.org.il/פורטל:ארכאולוגיה_של_המזרח_הקרוב
 

יאיר

משתמש ותיק
צודק, סמכתי על מה שכתוב בכותרת "ברוכים הבאים למכלול - האנציקלופדיה השיתופית החרדית!"

והיא גם נקראת המכלול - האנצקלופדיה היהודית, אך עם זאת,

שים לב היטב למה שכתוב שם בראש העמוד:

"הבהרה - תקופת ההרצה של המכלול

המכלול נמצא בשלבי בנייה. ייתכנו שיבושים טכניים, העדר תוכן ראוי, וכן כשלים בבקרת תוכן בלתי הולם. עמכם הסליחה."
וכן יש שם אפשרות ל'דיווח על תוכן בלתי הולם'

http://www.hamichlol.org.il/המכלול:תקופת_ההרצה/דיווח_על_תוכן_בלתי_הולם
 

נהר שלום

משתמש רגיל
בראש העמוד גם כתוב "המכלול נמצא בשלבי בנייה. ייתכנו שיבושים טכניים, העדר תוכן ראוי, וכן כשלים בבקרת תוכן בלתי הולם. עמכם הסליחה".
כנראה מכיון והם מעתיקים את הכל מויקיפידיה ורק מצנזרים.
 

יאיר

משתמש ותיק
נהר שלום אמר:
בראש העמוד גם כתוב "המכלול נמצא בשלבי בנייה. ייתכנו שיבושים טכניים, העדר תוכן ראוי, וכן כשלים בבקרת תוכן בלתי הולם. עמכם הסליחה".
כנראה מכיון והם מעתיקים את הכל מויקיפידיה ורק מצנזרים.
יאיר אמר:
שים לב היטב למה שכתוב שם בראש העמוד:

"הבהרה - תקופת ההרצה של המכלול

המכלול נמצא בשלבי בנייה. ייתכנו שיבושים טכניים, העדר תוכן ראוי, וכן כשלים בבקרת תוכן בלתי הולם. עמכם הסליחה."
וכן יש שם אפשרות ל'דיווח על תוכן בלתי הולם'

http://www.hamichlol.org.il/%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%9C:%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%AA_%D7%94%D7%94%D7%A8%D7%A6%D7%94/%D7%93%D7%99%D7%95%D7%95%D7%97_%D7%A2%D7%9C_%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%9F_%D7%91%D7%9C%D7%AA%D7%99_%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%9D
 

סבא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
שים לב היטב למה שכתוב שם בראש העמוד:
"הבהרה - תקופת ההרצה של המכלול
המכלול נמצא בשלבי בנייה. ייתכנו שיבושים טכניים, העדר תוכן ראוי, וכן כשלים בבקרת תוכן בלתי הולם. עמכם הסליחה."
וכן יש שם אפשרות ל'דיווח על תוכן בלתי הולם'

http://www.hamichlol.org.il/%D7%94%D7%9E%D7%9B%D7%9C%D7%95%D7%9C:%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%AA_%D7%94%D7%94%D7%A8%D7%A6%D7%94/%D7%93%D7%99%D7%95%D7%95%D7%97_%D7%A2%D7%9C_%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%9F_%D7%91%D7%9C%D7%AA%D7%99_%D7%94%D7%95%D7%9C%D7%9D
המצב שם גרוע מאוד, כנראה יעבור עוד הרבה זמן עד שיהיה באתר הזה איזו בשורה- הנה ציטוט מתוך דף ראשון שפתחתי בפורטל יהדות- היום תאמצנו, היום תברכנו, נוסח התנועה ליהדות מתקדמת, ישראל. לחן עממי בעיבוד א. שלייפר. [highlight=yellow]הקלטה חיה בתפילת מוסף של יום כיפור בהיברו יוניון קולג'-[/highlight] מכון למדעי היהדות, ירושלים, תשס"ה. חזן: פרופ' אליהו שלייפר, מקהלת תלמידי החזנות של הקולג' והקהל, חליל, פסנתר.
רחמנא ליצלן.
 

יאיר

משתמש ותיק
אם זה פתוח כרגע בנטפרי הייתי ממליץ להגיש בקשה לחסימה עד שהדברים יתוקנו שם.
 
חלק עליון תַחתִית