בפרך - בפה רך

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 31 דצמבר 2017, 21:41

בפרשתנו כתוב שמצרים העבידו את בנ"י בפרך, ודרשו חז"ל: בפה רך, שבהתחלה פרעה שכנע אותם לעבוד יחד עם המצריים לטובת הממלכה וגם פרעה עצמו השתתף בבניה, ולפי מה שהספיקו בבניה חייבו את בנ"י בעבודת פרך.
ותמיד תמהתי, מה באים להגיד לנו כאן, האם זו תביעה על עמ"י שהצטרפו לעבודת המצריים, שהרי לכאו' מדוע לא, הם נמצאים בתוך ממלכה שנוטה חסד ומארחת אותם, וכרגע זה נראה שהם צריכים לעזרה, אז מדוע לא להצטרף אליהם.
והשאלה שצריכה להישאל מכוח זה, מה קורה במדינת ישראל דלכאו' לא גרע מהמצריים, ובכל מיני התנדבויות למיניהם, בדגש על כאלו שלא נאסרו ע"י גדו"י, האם יש ענין, או שאסור.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 85 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי הבוחן » 31 דצמבר 2017, 22:03

אפשר שהיו צריכים לעשות מה ששבט לוי עשה.
ולולא שעם ישראל התערב בתרבות מצריים ועבדו ע"ז כמותם (זה לא סותר את מה שכתוב שלא שינו שמם וכו', שהרי היו שקועים במ"ט שערי טומאה ומידת הדין קיטרגה בים סוף הללו והללו עובדי ע"ז וכו') אולי לא היו מתנדבים בכזה ברען לעבודת המלך- פרעה, והוא הדין למדינת ישראל הכופרת שעלינו להתרחק כמה שיותר מחברת ותרבות החילונים כדי שח"ו לא נלמד ממעשיהם וכמו שהרמב"ם אומר שאדם שנמצא בחברת רשעים עדיף שילך למדבר ואל יישב עימם, אשרנו שיש לנו ערים חרדיות משלנו לגור בהם על טהרת הקודש וכו'.
ולסיום אחינו הטועים החילונים הם האחרונים שיכולים להטיף על חסד והתנדבות שכידוע הציבור החרדי מבורך במעשי חסד והתנדבות בלי גבול, כן ירבו בעז"ה.


אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי אברהם העיברי » 31 דצמבר 2017, 22:42

איני יודע האם זו תביעה או לא על עם ישראל.
ישנו כאן לקח ומוסר הרבה יותר עוצמתי, מבלי לנסות לשייך את זה להשקפה.
והלקח הוא הרעיון שפרעה השתמש בו, להטעות את יצר הרע, שהוא משכנע שאי אפשר. והנה כשזה בפה רך, אפשר.
מה איתנו? אנחנו אומרים לעצמינו "כמה קשה הדבר" אך עלינו לבדוק את עצמינו, האם במצב של פה רך, היינו מסוגלים לכך? ואם כן לדרוש מעצמינו שעבוד מוחלט.
ולגבי השוואות מאז להיום, מה שמורים רבותינו, הוא הדבר.

אך ליצור חיבורים וחילוקים, זה יכול ליצור כל אחד מכל פסוק כמעט בתורה. ולאיזה כיוון שהוא רוצה.
אך האם יש לזה ערך, להדביק בין הפרודים? להפריד בין הדבוקים? כחומר ביד היוצר?


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי יצחק » 31 דצמבר 2017, 23:32

ההיסטוריה חוזרת על עצמה כ"כ הרבה פעמים אז למה לא להניח שחז"ל באו ללמד אותנו משהו. השואה לא היתה מתרחשת (בעוצמות הידועות לנו) אילולי היודנראטים למיניהם ששיתפו פעולה ונפלו בפח של "פה רך" (שילוחים למחנה עבודה וכו') דרך אגב כל מי שקרא מעט יודע שלא היה שום יודנראט בוגדני משורות היהודים שומרי תורה ומצוות. שותו"מ לא התפתו ולא נתנו אימון בגרמנים!
הגמ' בעבודה זרה ח: מספרת על הרומאים שלא עמדו בהסכם עם ישראל והרמב"ן בתחילת פרשת וישלח כותב על זה בחריפות, מה זה אם לא פה רך.
אפשר להביא עוד דוגמאות, בנוסף, כן, אפשר גם ללמוד מוסר לדורינו, זה לא צריך להיות דווקא נושא ציבורי כל אדם פוגש מצבים שבהם הוא נכנס ל"פה רך", כעת זה נראה קל אבל בעצם אתה נכנס לאט לאט לשליטה של גורם זר ואתה כבר לא ברשות עצמך.


עברי
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי עברי » 01 ינואר 2018, 00:17

ר' יונה כתב: ותמיד תמהתי, מה באים להגיד לנו כאן, האם זו תביעה על עמ"י שהצטרפו לעבודת המצריים, שהרי לכאו' מדוע לא, הם נמצאים בתוך ממלכה שנוטה חסד ומארחת אותם, וכרגע זה נראה שהם צריכים לעזרה, אז מדוע לא להצטרף אליהם.
והשאלה שצריכה להישאל מכוח זה, מה קורה במדינת ישראל דלכאו' לא גרע מהמצריים, ובכל מיני התנדבויות למיניהם, בדגש על כאלו שלא נאסרו ע"י גדו"י, האם יש ענין, או שאסור.
בתחילת הפרשה "והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על שונאינו"
בילדותי חשבתי שפרעה בא בעלילה על העבריים ע"מ להשמידם מחמת השנאה ובאמת גם הוא ידע שבני ישראל לא יקומו לעזור לאומה אחרת כנגד המצריים.
אבל אמיתם של דברים כפשוטם, ובמעט הרחבה -
כל אומה חייה חיי תרבות, משפט, השכלה, חברה, פולחן וכו' היוצרים את נשמת האומה שלה והיא אשר מצמיחה את השפע המיוחד לאותה אומה. (למשל ארה"ב עומדת על אדני הדמוקרטיה וכך החוקה שלה וכו' וסין לעומתה על אדני הדיקטטורה וכו')
לפתע, עומדים קבוצת אזרחים שנאמנים למשפטם שלהם, אינם מעוניינים להתערב עם חיי האומה, תרבותה, סגנונה, וכו'.
כל מעיינם של חברה זו היא לקיים אומתם שלהם עם חיי התרבות שלהם.
פרעה צדק שאם ביום בהיר יחליטו המצרים לצאת למלחמה באומה אחרת שלא בצדק וישחיתו המצרים באכזריות כנגד התרבות הישראלית יקומו הישראלים ויתווספו על שונאי מצרים..
השאלה הפשוטה היא, האם היהודים שגרו בפולין, צכיה, הונגריה, היו נאמנים לתרבותם יתר על נאמנותם למדינה.
דבר זה גורם אנטשימיות, ואם מותר להגיד יש באנטישמיות זו מן הצדק.
אלא,
שחשוב להתבונן כי הישראלים שחיו בפולין לא התאהבו באומה אחרת והרי הם כמרגלים, להיפך - תורתם מחיבתם לכבד את המלכות וכו' אבל תורתם מיוסדת כולה על אדני הצדק והמשפט, ולכן אין הסגירות הישראלית אמורה להביא אנטישמיות ע"פ אמת מידה של צדק. נדרש מפרעה להבין שבני ישראל מכבדים את מלכותו על כל פני מלכות אחרת מלבד על האמת.
ובחזרה לשאלה "הם נמצאים בתוך ממלכה שנוטה לחסד וכו'"
נדמה שסתימת הפסוקים מורה שבני ישראל בהיות תרבותם יונקת ממקור אחר אין להם להתערב בשום אומה מכל סוג שהוא, זה עניין הליכתם של בני יעקב לארץ גושן. (כידוע האימרה שהגטו הראשון היה בגושן).
וראה מה חוללה פתיחת הגטאות לעם ישראל.
ובתגובה לדברי הרב אברהם העברי, אין בדיון הנ"ל משום עסק ההשקפה / פוליטיק וכו', אלא מהות היהדות בראי התורה וההיסטוריה.


פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 01 ינואר 2018, 00:40

הבוחן כתב:אפשר שהיו צריכים לעשות מה ששבט לוי עשה.
ולולא שעם ישראל התערב בתרבות מצריים ועבדו ע"ז כמותם (זה לא סותר את מה שכתוב שלא שינו שמם וכו', שהרי היו שקועים במ"ט שערי טומאה ומידת הדין קיטרגה בים סוף הללו והללו עובדי ע"ז וכו') אולי לא היו מתנדבים בכזה ברען לעבודת המלך- פרעה, והוא הדין למדינת ישראל הכופרת שעלינו להתרחק כמה שיותר מחברת ותרבות החילונים כדי שח"ו לא נלמד ממעשיהם וכמו שהרמב"ם אומר שאדם שנמצא בחברת רשעים עדיף שילך למדבר ואל יישב עימם, אשרנו שיש לנו ערים חרדיות משלנו לגור בהם על טהרת הקודש וכו'.
ולסיום אחינו הטועים החילונים הם האחרונים שיכולים להטיף על חסד והתנדבות שכידוע הציבור החרדי מבורך במעשי חסד והתנדבות בלי גבול, כן ירבו בעז"ה.
אם היה מדובר בהתחברות לשם מעשה רשע, היית צודק, מה לנו לחבור אליהם, אבל בא ניקח לדוגמא את ארה"ב, שאין ספק שמבחינה חומרית היא ממלכה של חסד, מחר מודיע טראפ שעל כל תושבי ארה"ב להתגייס ולתרום מזמנם יום אחד בשביל לבנות את החומה בגבול מקסיקו (כמי שעוקב אחרי טראפ, המשל הזה לא מופרך בכלל..), כולם מתגייסים, מה לדעתך היתה מועצת גדוה"ת מורה לחרדיים, להיות שונים? כולם הולכים, ההיספנים, השחורים, הערבים והאינדיאנים, ורק החרדים לא? למה, מה קרה, יש בזה איזה עבירה?


פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 01 ינואר 2018, 00:46

עברי כתב: נדמה שסתימת הפסוקים מורה שבני ישראל בהיות תרבותם יונקת ממקור אחר אין להם להתערב בשום אומה מכל סוג שהוא, זה עניין הליכתם של בני יעקב לארץ גושן. (כידוע האימרה שהגטו הראשון היה בגושן).
וראה מה חוללה פתיחת הגטאות לעם ישראל.
לא מדובר פה על התערבות, אלא על תרומה למדינה, מיסים אתה מבין שצריך לשלם (גם בלי הטענה שמקבלים את זב בסוף בחזרה)?, אז למה בתרומה אחרת, כגון לעזור לבנות איזה פירמידה, כאן אתה טוען שאין להתערב?
ונושא של פתיחת הגטאות אינה ראיה, כי תראה מה קורה היום שאין גטאות, והחרדים במדינת ישראל וה"ה בארה"ב ובכל מקום שהם לא מתערבבים, (ישנה אולי ירידת הדורות, אבל זה לא קשור להתערבבות והגטאות).


פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 01 ינואר 2018, 00:50

אברהם העיברי כתב: אך ליצור חיבורים וחילוקים, זה יכול ליצור כל אחד מכל פסוק כמעט בתורה. ולאיזה כיוון שהוא רוצה.
אך האם יש לזה ערך, להדביק בין הפרודים? להפריד בין הדבוקים? כחומר ביד היוצר?
נו, אז אתה טוען שחוץ מרעיונות מוסריים כמו שכתבת, אין מה להוכיח מהתורה, כי את הכל אפשר לדון ישר והפוך?!?!


פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 01 ינואר 2018, 00:52

יצחק כתב:ההיסטוריה חוזרת על עצמה כ"כ הרבה פעמים אז למה לא להניח שחז"ל באו ללמד אותנו משהו. השואה לא היתה מתרחשת (בעוצמות הידועות לנו) אילולי היודנראטים למיניהם ששיתפו פעולה ונפלו בפח של "פה רך" (שילוחים למחנה עבודה וכו') דרך אגב כל מי שקרא מעט יודע שלא היה שום יודנראט בוגדני משורות היהודים שומרי תורה ומצוות. שותו"מ לא התפתו ולא נתנו אימון בגרמנים!
הגמ' בעבודה זרה ח: מספרת על הרומאים שלא עמדו בהסכם עם ישראל והרמב"ן בתחילת פרשת וישלח כותב על זה בחריפות, מה זה אם לא פה רך.
אפשר להביא עוד דוגמאות, בנוסף, כן, אפשר גם ללמוד מוסר לדורינו, זה לא צריך להיות דווקא נושא ציבורי כל אדם פוגש מצבים שבהם הוא נכנס ל"פה רך", כעת זה נראה קל אבל בעצם אתה נכנס לאט לאט לשליטה של גורם זר ואתה כבר לא ברשות עצמך.
ואם שכן חילוני מבקש טובה להעלות את הספה 3 קומות לא להסכים לו?, ואם כן אז היכן הגבול, ולמה?


עברי
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי עברי » 01 ינואר 2018, 01:01

ר' יונה כתב:
עברי כתב: נדמה שסתימת הפסוקים מורה שבני ישראל בהיות תרבותם יונקת ממקור אחר אין להם להתערב בשום אומה מכל סוג שהוא, זה עניין הליכתם של בני יעקב לארץ גושן. (כידוע האימרה שהגטו הראשון היה בגושן).
וראה מה חוללה פתיחת הגטאות לעם ישראל.
לא מדובר פה על התערבות, אלא על תרומה למדינה, מיסים אתה מבין שצריך לשלם (גם בלי הטענה שמקבלים את זב בסוף בחזרה)?, אז למה בתרומה אחרת, כגון לעזור לבנות איזה פירמידה, כאן אתה טוען שאין להתערב?
ונושא של פתיחת הגטאות אינה ראיה, כי תראה מה קורה היום שאין גטאות, והחרדים במדינת ישראל וה"ה בארה"ב ובכל מקום שהם לא מתערבבים, (ישנה אולי ירידת הדורות, אבל זה לא קשור להתערבבות והגטאות).
מיסים זהו עניין ממוני גרידא שיסודו שוודאי צריך לשלם בשביל לקבל שירותי קהילה.
שונה הדבר בבניית מגדלי האמפריה המצרית שכל עניינם בהאדרת המלכות וגינוניה, וביתר שאת כשפרעה רוצה דווקא שהם יעבדו להיות חלק מהאומה.
הגע בעצמך, הרי רצון פרעה בחיבור האנשים לאומתו, בזה גופא צריך להיות רצונם בגטו גושן.
וכיוצא בזה אתה אומר, אילו פרעה יבקש שעם ישראל ישלם מיסים דווקא ע"י הנילוס ולא בארץ גושן פשוט שהיהודים יראו בזה רצון לעירובם בזהותם בתוך מצריים.
העולה, כל שפרעה עושה למען העירוב נצטרך להיסתגר אפי' יהא דבר חסר תוכן.
לעניין המדינה דנן, (ושוב במטותא מבלי להיכנס להשקפה) ודאי שרבותינו יצרו חומות להפרדת החרדים מכלל הישראלים, ועדיין יש שוני בין המדינה דכאן משום שיש לה זהות יהודית בחלק מסויים (קטן), ואין להאריך יותר.


יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 955
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 301 פעמים
קיבל תודה: 302 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי יצחק » 01 ינואר 2018, 01:02

ר' יונה כתב:
יצחק כתב:ההיסטוריה חוזרת על עצמה כ"כ הרבה פעמים אז למה לא להניח שחז"ל באו ללמד אותנו משהו. השואה לא היתה מתרחשת (בעוצמות הידועות לנו) אילולי היודנראטים למיניהם ששיתפו פעולה ונפלו בפח של "פה רך" (שילוחים למחנה עבודה וכו') דרך אגב כל מי שקרא מעט יודע שלא היה שום יודנראט בוגדני משורות היהודים שומרי תורה ומצוות. שותו"מ לא התפתו ולא נתנו אימון בגרמנים!
הגמ' בעבודה זרה ח: מספרת על הרומאים שלא עמדו בהסכם עם ישראל והרמב"ן בתחילת פרשת וישלח כותב על זה בחריפות, מה זה אם לא פה רך.
אפשר להביא עוד דוגמאות, בנוסף, כן, אפשר גם ללמוד מוסר לדורינו, זה לא צריך להיות דווקא נושא ציבורי כל אדם פוגש מצבים שבהם הוא נכנס ל"פה רך", כעת זה נראה קל אבל בעצם אתה נכנס לאט לאט לשליטה של גורם זר ואתה כבר לא ברשות עצמך.
ואם שכן חילוני מבקש טובה להעלות את הספה 3 קומות לא להסכים לו?, ואם כן אז היכן הגבול, ולמה?
כשחז"ל מדברים על "פה רך" הכוונה מתק שפתים, תחושת חברות, אתה לא חבר של השכן אלא כיון שהוא שכן שלך הרי שיש לך יחס מסוים כלפיו לכן אתה עוזר לו לסחוב ספה ואומר שלום יפה, מאידך אתה לא מבלה עימו בשיחת רעים! ודאי שאתה לא עושה איתו שותפות של פרנסה, כמה חז"ל הרחיקו משכנות עם גוי בחצר, כמה הרחיקו מעמי הארצות, הגלות הרסה לנו את התחושות הבריאות שלנו כעם. אתה שואל מה הגבול? הגבול הוא התחושה שלך! כל פעם אותו המעשה יכול לקבל אופי אחר.


פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 01 ינואר 2018, 01:05

יצחק כתב: כשחז"ל מדברים על "פה רך" הכוונה מתק שפתים, תחושת חברות, אתה לא חבר של השכן אלא כיון שהוא שכן שלך הרי שיש לך יחס מסוים כלפיו לכן אתה עוזר לו לסחוב ספה ואומר שלום יפה, מאידך אתה לא מבלה עימו בשיחת רעים! ודאי שאתה לא עושה איתו שותפות של פרנסה, כמה חז"ל הרחיקו משכנות עם גוי בחצר, כמה הרחיקו מעמי הארצות, הגלות הרסה לנו את התחושות הבריאות שלנו כעם. אתה שואל מה הגבול? הגבול הוא התחושה שלך! כל פעם אותו המעשה יכול לקבל אופי אחר.
בחז"ל משמע שהבעיה היתה שהם ראו את פרעה עובד, וזה מה שמשך אותם לעבוד, בגדר מי רואה אותו יוצא ואינו יוצא, וזה מתאים לדבריך שהם התחברו ללמלכה במקום להיות עצמאיים, אבל עדיין קשה, מה עם הכרת הטוב?


פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 01 ינואר 2018, 01:13

עברי כתב: לעניין המדינה דנן, (ושוב במטותא מבלי להיכנס להשקפה) ודאי שרבותינו יצרו חומות להפרדת החרדים מכלל הישראלים, ועדיין יש שוני בין המדינה דכאן משום שיש לה זהות יהודית בחלק מסויים (קטן), ואין להאריך יותר.
הנידון פה הוא לא השקפה, (אני חרדי מבטן ומלידה, לא שירתתי בשום מקום, ואני מקבל מלגת דתות וקצבת ילדים), ואם כבר המדינה, יתכן שדוקא בגלל שישנה איזה חיבור של יהדות, יש צורך יותר לשמור מרחק, אבל לא זה הנידון, השאלה היא, האם בכל מקום בעולם אסור לנו להשתתף בעול האומה בשום מצב מחשש להתבוללות? ומדוע זה שונה מהדרוזים למשל, שהם משתתפים בכל מקום שבו הם גרים בחובות המדינה בה הם חוסים, וזה לא גורם להם להתבוללות?


עברי
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי עברי » 01 ינואר 2018, 01:25

ר' יונה כתב:
עברי כתב: לעניין המדינה דנן, (ושוב במטותא מבלי להיכנס להשקפה) ודאי שרבותינו יצרו חומות להפרדת החרדים מכלל הישראלים, ועדיין יש שוני בין המדינה דכאן משום שיש לה זהות יהודית בחלק מסויים (קטן), ואין להאריך יותר.
הנידון פה הוא לא השקפה, (אני חרדי מבטן ומלידה, לא שירתתי בשום מקום, ואני מקבל מלגת דתות וקצבת ילדים), ואם כבר המדינה, יתכן שדוקא בגלל שישנה איזה חיבור של יהדות, יש צורך יותר לשמור מרחק,

אמת! רק הסברתי למה השתלשל אחרת.
מדוע זה שונה מהדרוזים למשל, שהם משתתפים בכל מקום שבו הם גרים בחובות המדינה בה הם חוסים, וזה לא גורם להם להתבוללות?
א. בקום המדינה הדרוזים הוחרגו מהצבא עד שנים מאוחרות יותר שביקשו הם להתערב עם הישראליות ולהיות חלק מהאומה.
ב. פשוט וברור שככל ולדרוזים יש חיי דת מלאים, בניהם שמשרתים בצבא נקלש להם תרבות דתם ונהיים כחלק מהישראליים.
ג. לעניין הצבא, היות והדבר מוכר לכל ככור היתוך לתרבות הישראלית, פשוט הדבר שלמרות המחוייבות ליטול בעול המדינה הדת שלנו קודמת וזה טעם מה שלא משרתים. (לא באתי להסביר מה העולם מסביר לחילונים הטעם למה לא מתגייסים, "לומדים תורה ומגינים וכו'" באתי על גופם של דברים בראייה תורנית)
והוא אשר דיברתי שהדבר גורם לאנטישמיות, הטענות שהעלת שיש ציבור שלא משתתף עם נשמת האומה וכו'.


אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי אברהם העיברי » 01 ינואר 2018, 09:00

ר' יונה כתב:
אברהם העיברי כתב: אך ליצור חיבורים וחילוקים, זה יכול ליצור כל אחד מכל פסוק כמעט בתורה. ולאיזה כיוון שהוא רוצה.
אך האם יש לזה ערך, להדביק בין הפרודים? להפריד בין הדבוקים? כחומר ביד היוצר?
נו, אז אתה טוען שחוץ מרעיונות מוסריים כמו שכתבת, אין מה להוכיח מהתורה, כי את הכל אפשר לדון ישר והפוך?!?!
קראתי פעם מאמר על שמיעה סלקטיבית. נוכחתי שישנה גם קריאה סלקטיבית, וזו בדיוק היה תורף כוונתי, בכך שכל אחד עורך חילוקים כרצונו.
אך אני מבקש ממך לעיין שוב בדברי.
וראה נא, והסבר. האם השורה שקודמת לשורות שהבאת מדברי, אינה עונה על טענתך?
ולגבי השוואות מאז להיום, מה שמורים רבותינו, הוא הדבר.

ובזה רציתי לענות לדבריו של הבוחן.
ואני מדגיש שוב, את השורה הראשונה שבה פתחתי "איני יודע האם זו תביעה או לא על עם ישראל."
כלומר, מישהו יצא מנקודת הנחה, שישנה כאן טענה על עם ישראל, אשמח אם מישהו יביא הוכחה לכך. שהרי כל מה שהובא בתגובות לעיל, אלו לקחים מוסריים. ולא איזו הלכה/דין.


פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 01 ינואר 2018, 13:30

עברי כתב: ב. פשוט וברור שככל ולדרוזים יש חיי דת מלאים, בניהם שמשרתים בצבא נקלש להם תרבות דתם ונהיים כחלק מהישראליים.
ג. לעניין הצבא, היות והדבר מוכר לכל ככור היתוך לתרבות הישראלית, פשוט הדבר שלמרות המחוייבות ליטול בעול המדינה הדת שלנו קודמת וזה טעם מה שלא משרתים.
ב. מניין לך? אגב, בויקפדיה כתוב שרק הדרוזים הלא דתיים מתגייסים, ואילו הדתיים לא מתגייסים, כי הצבא והדת לא מסתדר ביחד. (הדת הדרוזית עוברת בסוד מאיש לאיש, ולא כולם כבר מודעים לסוד בגיל הגיוס).
ג.ודאי וודאי, כל הנידון הוא רק באופן שאין שינוי באורח החיים החרדי.
אגב, אם זה הטעם שלא משרתים, אז אתה מאושש את הטענה שלי, שכל מה שלא יגרום לשינויים בדת ובהלכה אפשרי, (לדוגמא: עזרה בשמירה על ישובים מבודדים, התנדבות במשטרה בדרכים [שומרי דרך], רק ששם יש לדון שאינם דנים דין תורה וגובל בגזל ובחילול השם.)


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי אלימלך » 01 ינואר 2018, 14:07

יתכן שבאו לומר כמה פרעה התאמץ כדי להפיל אותם או שמא להראות ליבם הרע של המצרים שאת מה שהיהודים באו לעזור להם הם ניצלו על מנת להרע ליהודים אי נמי פרעה היה אליל והיה אסור לעזור לו אי נמי אולי לא היה להם להתבטל מתורה וכמו שבט לוי עוד י"ל ששם התנדבותם הגיע מ'ויתערבו בגוים' וכמו ההתנדבות של יהודים בגרמניא במלחמת העולם הראשונה.


עברי
הודעות: 160
הצטרף: 28 דצמבר 2017, 00:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי עברי » 01 ינואר 2018, 14:33

ר' יונה כתב: אגב, אם זה הטעם שלא משרתים, אז אתה מאושש את הטענה שלי, שכל מה שלא יגרום לשינויים בדת ובהלכה אפשרי, (לדוגמא: עזרה בשמירה על ישובים מבודדים, התנדבות במשטרה בדרכים [שומרי דרך], רק ששם יש לדון שאינם דנים דין תורה וגובל בגזל ובחילול השם.)
רק בשביל לחדד את הויכוח אומר שוב, מה שנוגד את ההלכה אינו מעניין דידן.
כל דברי המה שבשביל הישארות התרבות היהודית נצרכים אנו שלא להשתייך לאומה בכל עיסוק שאינו טכני גרידא. (וכבר העיר יצחק מן הגזירות וההרחקות ע' מסכתא ע"ז).
ומן ההכרח לציין, שאף הרבה דברים טכניים נעשים בידי האומה קרדום לחפור בתרבות היהודית בכך שנעשים בצורות מסויימות המביאים עירוב.
לפי התפיסה הנ"ל מגוחך לומר שראוי לבצע שמירה בישובים מבודדים וכו' ולשמור בדרכים במשטרה וכו'.
האם הגוף המשטרתי/הצהל"י באשר הוא נותנים מקום לחיי תרבות חרדית, אתמהה.


פותח הנושא
ר' יונה
הודעות: 71
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי ר' יונה » 02 ינואר 2018, 20:54

ובדומה לזה, ברחבי הארץ מקיימות מזה זמן רב הפגנות על כל נושא וענין, החל מהשחיתויות שינם או אינם אצל ראשי המדינה, ועד להפגנות הנכים, והמעניין הוא שהציבור החרדי למרות היותו (ע"פ הסקר האחרון) 12 אחוז מהמדינה נעדר מהם, והשאלה הוא מדוע? וכי אין לנו דעה בזה? ואם יש, אסור לנו להביע אותה?, ואל תאמר שאנו נגד הפגנות כלל, שהרי כשאוטבוס לא עוצר בתחנה והבנאדם מחכה יותר מ3 דקות, הוא כבר חוסם כבישים בלי להתבלבל.


אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בפרך - בפה רך

שליחה על ידי אברהם העיברי » 03 ינואר 2018, 00:13

אולי כדי להבין עד כמה השאלה הפותחת אינה שאלה, במחילת כבוד תורתו של השואל.

כאנחנו מדמיינים לעצמינו את הסיטואציה שהיתה במצרים עת פרעה ביקש בפה רך מישראל לעבוד. אנחנו מדמיינים דמויות, וניקח בהשאלה מימינו אנו, את דמויות החרדים של ימינו שטעו והצטרפו לעבודה. ומשום מה לא נדמיין את המעמד ההוא באנשים חילוניים.
והרי כל השעבוד התחיל, כי עם ישראל כבר היה רחוק מאוד מהמסורות שלו. חוץ מג' דברים שלא שינו.
אז לומר שהייתה תביעה על עם ישראל, איך נשמעו לפה רך, היא רחוקה מן המציאות.
הרי הפרו ברית מילה, הסתאבו בכל מיני זימה ותועבה. וכאמור, מלבד ג' דברים שלא שינו, לבושם, לשונם, שמם, את ה-כ-ל הם כן שינו. במציאות העגומה של ימינו, גם אם אותם עבריים היו חוזרים בתשובה, לא היינו מקבלים אותם, למוסדות שלנו.
לשון המדרש בשמות פרשה א' אות ח':
"רבנן פתחין פתחא להאי קרא (הושע ה') בד' בגדו כי בנים זרים ילדו עתה יאכלם חודש את חלקיהם ללמדך כשמת יוסף הפרו ברית מילה אמרו נהיה כמצריים מכאן אתה למד שמשה מלן ביציאתם ממצרים וכיון שעשו כך הפך הקב"ה האהבה שהיו אוהבין אותם לשנאה שנאמר הפך לבם לשנוא עמו להתנכל בעבדיו"
מכאן שתביעות כבדות היו על עם העבריים של אותה תקופה, ולא, האם הם יצאו מהכוללים לעשות קצת בפה-רך.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים