עובדות והנהגות מרבינו מרן בעל אילת השחר זצוקללה"ה

כלפי ליא

משתמש ותיק
נהר שלום אמר:
ויבוקש אמר:
האם מישהו יכול להעלות בPDF את פרום אוצר החכמה מעודכן בעניינינו (עבור משתמשי נטפרי)
ישר כח
https://www.tora-forum.co.il/download/file.php?id=1442
כמובן שאי אפשר לסמוך על הסיפורים, במיוחד שרואים איך אנשים מערבבים.
למשל, יש שם סיפור (בין האחרונים) על אברך שבא לשאול איזה עמוד להעדיף בר"ה, במנין האברכים שלו, או בביהכ"נ בר"ג שבו יקבל 10 אלף ש"ח, ומרן שאלו איך אענה לך איזה תאווה עדיפה כבוד או ממון. ומסיימים שם, ופני האברך חפו.

הסיפור אני יודע מכלי ראשון שהיה בדיוק הפוך.
השאלה היתה היכן להעדיף, ומרן שאל את השואל, מה הם הצדדים? השואל נבוך בהתחלה ולא ידע להסביר, עד שהתעשת והסביר שהשאלה היא מה להעדיף כבוד או כסף. ומרן נהנה מאוד מהדברים, ואמר "הנה הגיע אדם שאומר את האמת ולא מסתתר בסיפורים על כבוד שמים וכיו"ב"...
 

סבא

משתמש ותיק
שמעתי מהרב הגאון מנשה רייזמן ראש מערך השו"ת של הידברות, שלפני שלקח על עצמו תפקיד זה נכנס לשאול את הגראי"ל אם לקחת ע"ע את הדבר, וטעמו שלא ימלט ממי שעוסק בכך ורואה את כל שאלות האפיקורסים [מתמימות או מרשעות] וביניהם הרבה חכמים להרע, שלא יעבור לפעמים על "ולא תתורו", [וכמו שביאר הרמב"ם דהיינו שלא יעלה על דעתו שמא וכו'],
ענה לו מרן זצוק"ל, תראה, בדורנו אין מי שיכול לינצל מדינה של גיהנם, וא"כ גיהנום בין כך יהיה לך, לפחות תכין לך משהו לאח"כ...
ובאמת יש לחקור מה טעם ההיתר, אם משום שס"ל שכלפי המצוה הגדולה של הצלת תינוקות שנשבו, נחשב "ולא תתורו" לעבירה זוטא, ושייך על זה "ניחא ליה לחבר לעבור עבירה זוטא" וכו', או דילמא שסבר שאין זה כלל בגדר פסיק רישיה שיעבור על זה, ולכן אין ספק עבירה מוציאה מידי וודאי הצלה של נפשות השבויות בשבי הכפירה רח"ל.
מה דעתכם?
 

ר' יונה

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
ר' יונה אמר:
סבא אמר:
(וכ"ז למרות שדעתו על המודרניים ידועה ובאה לידי ביטוי בישיבות חברון ומירפלד).
למה כוונתך?
כהשגיע למירפלד הסתכל סביבו ושאל אם זה אונברסיטה, וכששאלוהו להיכן לשלוח לפונביז' או לחברון, ענה לפונביז', וכשחזרו ושאלו איזה (זה היה טרום סוגיית ההתיצבות וההפגנות), השיב: "איזה פונביז' שיהיה יותר טוב מחברון".
וכ"ז לא מנע ממנו להגיע לישיבות הנ"ל, לחזק את הבחורים ולתמוך בישיבה, וכידוע, ואי"ז אלא דעתו האישית.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
הסופר חיים ולדר שאל את רבנו האם להוציא ספרים (ילדים מספרים על עצמם) גם לציבור שאינו שומר תו"מ כרגע, ולשאלת רבנו מהם הצדדים, השיב שרוצה פרנסה מצד אחד, ומצד שני הוא צריך להתאים הסיפורים לציבור, רבנו נהנה בתשובתו האמיתית והכנה, והשיב שיכול להפיץ שם, ואין צורך לשנות את הסיפורים, ושלא יצייר ילדים גלויי ראש אלא עם כובע שמש וכדו'.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יושב בין חכמים אמר:
הגיע אילו טייס מתחזק ואמרו לו זה טייס אז הגראי"ל אמר לו אתה מתכון שהוא נהג אוטבוס גדול
במסעו לחו"ל הראו לו מגדלים, אמר זה לא מגדל זה בית על גבי בית.
 

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
יוסף יצחק אמר:
יושב בין חכמים אמר:
הגיע אילו טייס מתחזק ואמרו לו זה טייס אז הגראי"ל אמר לו אתה מתכון שהוא נהג אוטבוס גדול
במסעו לחו"ל הראו לו מגדלים, אמר זה לא מגדל זה בית על גבי בית.
מה אתם רוצים להגיד בזה?
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
מנהל ב' אמר:
יוסף יצחק אמר:
יושב בין חכמים אמר:
הגיע אילו טייס מתחזק ואמרו לו זה טייס אז הגראי"ל אמר לו אתה מתכון שהוא נהג אוטבוס גדול
במסעו לחו"ל הראו לו מגדלים, אמר זה לא מגדל זה בית על גבי בית.
מה אתם רוצים להגיד בזה?
הסתכלות פשטנית, לא להתלהב, הוא לא ט-י-י-ס! הוא סך הכל נהג אוטובוס, זה לא מ-ג-ד-ל! זה סך הכל בית על גבי בית (אם כי לי הסבירו שזה גישה למדנית, שבגמרא זה מוגדר בית על גבי בית, ומגדל זה משהו אחר "שידה, תיבה ומגדל")
 

נהר שלום

משתמש רגיל
כלפי ליא אמר:
נהר שלום אמר:
ויבוקש אמר:
האם מישהו יכול להעלות בPDF את פרום אוצר החכמה מעודכן בעניינינו (עבור משתמשי נטפרי)
ישר כח
https://www.tora-forum.co.il/download/file.php?id=1442
כמובן שאי אפשר לסמוך על הסיפורים, במיוחד שרואים איך אנשים מערבבים.
למשל, יש שם סיפור (בין האחרונים) על אברך שבא לשאול איזה עמוד להעדיף בר"ה, במנין האברכים שלו, או בביהכ"נ בר"ג שבו יקבל 10 אלף ש"ח, ומרן שאלו איך אענה לך איזה תאווה עדיפה כבוד או ממון. ומסיימים שם, ופני האברך חפו.

הסיפור אני יודע מכלי ראשון שהיה בדיוק הפוך.
השאלה היתה היכן להעדיף, ומרן שאל את השואל, מה הם הצדדים? השואל נבוך בהתחלה ולא ידע להסביר, עד שהתעשת והסביר שהשאלה היא מה להעדיף כבוד או כסף. ומרן נהנה מאוד מהדברים, ואמר "הנה הגיע אדם שאומר את האמת ולא מסתתר בסיפורים על כבוד שמים וכיו"ב"...
כמובן שא"א לסמוך על כל סיפור שמישהו כתב בעילום שם.
אינני מבין מדוע לדעתך אי אפשר ששני המעשים קרו?
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
נהר שלום אמר:
אינני מבין מדוע לדעתך אי אפשר ששני המעשים קרו?
צודק. יתכן ששניהם קרו. זה באמת לא סותר. [הסיפור שאני שמעתי, המספר לא סיפר מה היתה השאלה במדוייק].
 

יעקב הזמר

משתמש רשום
[glow=red]כאן פורסם קובץ שכל מטרת האנשים הנלוזים שעמדו מאחורי כתיבתו היה אך ורק להשפיל את כבוד התורה וחכמיה.
הקובץ כמובן נמחק מכאן לאלתר עם הידיעה על כך.
בתפילה שלא תצא תקלה תחת ידינו.

מנהל א'[/glow]
 

יהודי

משתמש ותיק
מסתמא סיפורים שלא מבעל המעשה בעצמו ודאי לא מוסמכים [הם טובים ללימוד מוסר או להנאה מהפיקחות והחדות שהיתה לו, אך לסמוך עליהם למעשה ודאי א"א].
אמנם גם סיפורים מבעל המעשה צריך להכיר את המספר, יש יהודי שספד לגראי"ל ואני מכיר אותו אישית [למדתי עמו בצוותא שנים ארוכות] שהוא בעל דמיון עצום ונורא, ואינני מאמין למילה מדבריו.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
מישהו רכש זכות ל-4 דירות בחברת קרית ספר לפני שנבנתה, כשהגיע מועד התשלום דרש במפגיע לדעת היכן הדירות תהיינה, וכמה שכנים יהיו בבנין, איזה קומה זה יהיה, וכו' וכו', בחברה השיבו שאינם יודעים, והכל יתבצע ע"פ הגרלה וכוד', השואל קיים בעצמו 'וקמת ועלית', ושאל את רבנו האם יכול לקנות דירה כשהמוכר אומר לו שאינו יודע מה יקבל.
-נו, וכשהקבלן כן עונה לך, אתה יודע מה תקבל בסוף??....
 

מבין ענין

משתמש ותיק
ר' יונה אמר:
בכאיל תערוג הובא שבאחד מנסיעותיו לחו"ל פנה אליו אחד ממקורביו וביקש להצטרף לנסיעה, לשאלת מרן רה"י זצקו"ל השיב שרוצה להתחזק בתורה ויר"ש ולכן רוצה לנסוע, דחה אותו מרן רה"י זצקו"ל שבארץ מתחזקים יותר.
בהמשך פנה אליו מקורב אחר וביקש להצטרף לשאלת מרן רה"י זצקו"ל נימק שרוצה לנסוע לחו"ל וזה הזדמנו, אמר לו מרן רה"י זצקו"ל "הנה, אתה דברת אמת, אתה יכול להצטרף".

קראתי סיפור דומה -
שהיה רוצה למנות פולטיקאי היה שואל אותו לשם מה הוא רוצה להתמנות, ואם היה משיב - זו הזדמנות לסייע ולעזור לציבור ובלה בלה... הוא היה מוריד אותו. אבל אם היה אומר זה תפקיד מכובד, עם שם ופרנסה ב"ה וכו' - היה אומר זה אומר את האמת, תקחו אותו!
 

מבין ענין

משתמש ותיק
יהודי אמר:
מסתמא סיפורים שלא מבעל המעשה בעצמו ודאי לא מוסמכים [הם טובים ללימוד מוסר או להנאה מהפיקחות והחדות שהיתה לו, אך לסמוך עליהם למעשה ודאי א"א].
אמנם גם סיפורים מבעל המעשה צריך להכיר את המספר, יש יהודי שספד לגראי"ל ואני מכיר אותו אישית [למדתי עמו בצוותא שנים ארוכות] שהוא בעל דמיון עצום ונורא, ואינני מאמין למילה מדבריו.

אני מכיר מרצה כזה, חזק בציבור החרדי ובסמינרים, ורוב סיפוריו בדותות המצוצות מן האצבע, על סיפורי השגחה מדהימים שבהם הפאזל תמיד מושלם בדרך ניסית, ובעיתונים אף מביאים מידי פעם מבדיותיו, והבנות שלי בסמינר כבר צוחקות מההרצאות שלו, ופעם אף שאלתי אותו על סיפור "מדהים" של השגחה שסיפר האם זה בדיוק היה כך, והוא אמר לי בכנות: "בערך"...
 

מבין ענין

משתמש ותיק
יושב בין חכמים אמר:
הגיע אילו טייס מתחזק ואמרו לו זה טייס אז הגראי"ל אמר לו אתה מתכון שהוא נהג אוטבוס גדול
אני שמעתי זאת בשינוי - "מה זה טייס? 'בעל-עגולה' [עגלון] בשמים"...
 

מבין ענין

משתמש ותיק
יוסף יצחק אמר:
סיפרו שאחד הגיע למרן רה"י הגראי"ל שטיינמן זצוקללה"ה ושאל אותו כך: אני גר בדירה צפופה ויש לי שתי אפשרויות או לשפץ ולהרחיב את הדירה העכשוית או למכור את הדירה ולעבור לדירה מרווחת.
שאל אותו מרן רה"י: מה הצדדים?
הסביר: בדירה העכשוית יש לי שכנים שאני מכיר וכן חברים, ואילו במקום חדש אני צריך "לבנות" הכל מהתחלה.
ענה לו מרן רה"י: אל תדאג, ברגע שתשפץ לא יהיו לך לא שכנים ולא חברים...
אני שמעתי את זה יותר מוצלח בסיום - "ברגע שאתה תתחיל לבנות - אתה תגלה שגם את השכנים שלך אתה לא מכיר"
 

אוריאל

משתמש ותיק
פותח הנושא
"לא לחינם ליווה אותי רבנו עד גרם המדרגות!"
מקורבו של רבינו, הרה"ג יצחק רוזנגרטן. מתוך ראיון עבור דרשו:

מטבע קרבתכם המרובה אל מרן ראש הישיבה זצוק"ל, לבטח הייתם עדים לסיפורי מופת שהראו שאכן ראש הישיבה נמצא עמנו על הארץ, אולם ראשו מגיע השמימה. מה תוכלו לספר לדורות הבאים מסיפורים אלה?

נשימתו של רבי איצ'ה שליט"א הופכת לעמוקה יותר, וקולו נשנק: "הראש ישיבה היה כל כולו מופת! כל כולו קדושה עליונה וזהירות מופלגת ביותר! כל רגע ורגע ממיליוני הרגעים שהרכיבו את 104 שנות חייו היה כליל השלימות, כליל הזהירות… לא משנה כמה שהיתי במחיצת קודשו, עדיין כל אימת והגעתי לביתו, התמלאתי באימה וביראה, ברתת ובזיע… ידעתי שכל הגה שאני מוציא מפי צריך להיות מזוקק בתכלית האמת, בתכלית הרצינות…

"אספר לכם מעשה פלא מקדושתו של רבינו, ומהרגשתו את העתיד להיות ואת המתרחש במרחקים:

"לפני שש שנים, במוצאי ל"ג בעמר, נכנסתי אל הקודש פנימה יחד עם הגאון רבי משה לבל שליט"א, ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, שהייתה תחת נשיאותו של רבינו, כדי לקבל ברכת פרידה טרם אנו טסים לארה"ב, לגיוס כספים למען הישיבה ופעילות הקירוב, בחבל הארץ הסובייטית. באורח פלא לא הסתפק רבינו בברכת הדרך אלא התרומם ממקומו בשארית כוחותיו, וליווני עד גרם המדרגות המוליך לרחוב. פליאה עלתה בלבי, אולם המשכתי בדרכי (מאוחר יותר שמעתי שהרב ישראל פרידמן, עורך 'יתד נאמן' ששהה במקום, שאל את רבינו אמאי הוא מלווה אותנו כך, ורבנו השיבו: 'ליווי זה שמירה!', סתם ולא פירש).

"עלינו למטוס לאחר חצות הלילה והטיסה החלה, לא חולפות דקות ארוכות, ולפתע נשמע רעש נורא ואיום מכיוון המנועים. לב כולנו 'נפל'. זה היה איום ונורא! ראינו את המוות מול העיניים! מתברר שתקלה חמורה קרתה, והגלגלים נתקעו כשנשבר הכן בצורה שאינם יכולים להיפתח, כך שבגדר הטבע אין לנו דרך לחזור בריאים ושלמים אל היבשה… כמה אמריקאים ששהו במטוס הצליחו להתקשר לארה"ב ולמסור את דבר הסכנה, ועד מהרה פשטה השמועה בכל רחבי ארה"ב והמוני יהודים נעמדו לתפילה.

"ידיד אישי שלי המתגורר בלייקווד, שמע אף הוא את השמועה הנוראה ומיהר לצלצל לבני ולהעירו משנתו… בני מיהר להודיע לרבינו (דרך נכדו הרב גדליה הוניגסברג שליט"א ששהה אז, בשעה 4 לפנות בוקר, אצל רבינו בלימוד הקבוע), על הסכנה הנוראה החופפת על ראשי יחד עם עוד מאות יהודים שהיו על הטיסה. רבינו פתח באמירת תהלים עד זמן תפילת שחרית כוותיקין… אדהכי והכי הספיק הקברניט לרוקן את מכל הדלק לתוך הים והתכונן לנחיתה המסוכנת… רבינו סיים את התפילה, ומיד אחר אמירת הקדיש, אותו היה אומר כל יום בסיום התפילה, הסתובב והפטיר: 'לאיצ'ה היה כעת נס גדול!'… ואכן, רגעים קודם לכן נחת המטוס בצורה פלאית ושקטה עד שאיני זוכר נחיתה כה רגועה באף אחת מטיסותיי המרובות"…
 

כלפי ליא

משתמש ותיק
מנהל ב' אמר:
במסעו לחו"ל הראו לו מגדלים, אמר זה לא מגדל זה בית על גבי בית.
מה אתם רוצים להגיד בזה?

הסיפור על המגדל קצת שונה, והוא נדפס בזמנו.
כשמרן היה בחו"ל עברו ליד מנהטן וראו את מגדלי התאומים, ואמרו הנה הבניינים הגדולים המפורסמים בעולם. מרן שלא הביט החוצה, הגיב שבית גדול בגמרא הוא בית שמגדלין בו תורה. בלשון בני אדם לפי הגמרא, הכוונה בבית גדול לבית רחב מידות. בנין גבוה הוא בית ע"ג בית.

זה היה מבט תורני לכל דבר שיש בעולם. הכל במבט של תורה, גמרא והלכה.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לא כ"כ הבנתי מה בדיוק העוצמה פה.
לא כל דבר צריך "עוצמה", אלו סיפורים שעלי ועליך לא סיפרו, הם משקפים אדם שיה כמלאך וראה הכל בצורה רוחנית.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
ילדה בעלת נכות ועיוות כל שהוא בפניה הצטרפה אל הכיתה. בתחילה הילדות התנהגו אליה יפה אך בהמשך התחילו ללעוג לה ולמרר את חייה (שהיו קשים בלאו הכי). המורה ניסתה פתרונות שונים והשתדלה להפסיק את המחדל בכל האמצעים שהיו בידיה, וללא הועיל. הוריה האומללים של הילדה הנכה נאלצו להשאירה בביתה מחמת המציק. והמורה אובדת העיצות הלכה עם בעלה לשאול בעצתו של מרן זי"ע, הוא הקשיב לפרטים והתעניין מה כבר נעשה ע"י המורה כדי להפסיק את ההתעללות של הילדות, והמורה השיבה שהיא עשתה כל מה שביכולתה וכו' וללא הועיל.
לפי הסיפור, מרן זי"ע הזיל דמעות מעיניו ושאל: הבנות מתפללות בכיתה? כשהמורה ענתה בחיוב, הגיב: תאמרי לבנות שאסור להן להתפלל. וכשהמורה ובעלה הגיבו בפליאה, חזר מרן הגראי"ל ואמר: צריך לומר לבנות שהרבנים הורו שכל זמן שהן שופכות את דמה של ילדה אומללה אסור להן עפ"י ההלכה להתפלל. הקב"ה לא רוצה תפילה של מי ששופך את דם חבירו. יש לומר זאת לבנות ולהתחיל את יום הלימודים ללא תפילה!

למחרת המורה הגיעה לכיתה ואמרה לבנות כדבריו (התלמידה הנפגעת היתה בביתה). היא פתחה את הנביא ישעיה והקריאה לבנות את הפס' "ובפרשכם כפיכם אעלים עיני.. ידיכם דמים מלאו" וגו', היא הסבירה להן שאסור להן להתפלל ושאין להן זכות להתפלל ושאדם שמתאכזר לחבירו במזיד וממאן לחדול מכך תפילתו מאוסה לפני הקב"ה, ומיד לאחמ"כ הורתה להם לפתוח את ספרי הלימוד והתחילה ללמד ללא תפילה.
הבנות הצביעו והתחילו להתווכח ולשאול איך יתכן בלי תפילה וכו', והמורה אמרה להן: כך הורה גדול הדור מרן הרב שטיינמן!

אין לתאר את ההלם ואת הזעזוע שהתובנה הזו גרמה לבנות, חלקן פרצו בבכי וכו' אבל המורה התעלמה והמשיכה ללמד. רק לאחר שעבר זמן מה והבנות המשיכו להיות נסערות והמורה הרגישה שהמסר חילחל עמוק עמוק בתוכן, היא הציעה להן שהיא תצא מהכיתה ותאפשר להן לטכס עיצה ביניהן מה אפשר לעשות כדי להיות ראויות וזכאיות להתפלל לפני ה'.
סוף דבר היה שהבנות ניסחו מכתב חרטה על העבר וקבלה על העתיד וחתמו עליו כולן, ורק לאחר מכן המורה אמרה שלאור המכתב הכנה היא חושבת שהן באמת שבו בתשובה והן רשאיות עתה להתפלל. לאחמ"כ הבנות התפללו בהתרגשות יוצאת דופן ומאותו יום ההתעללות באותה אומללה פסקה לחלוטין והיא שבה לפרוח וללבלב.


מרן הקוה"ט זי"ע בתבונתו ובטהרת ליבו הצליח לזעזע את ליבן של הבנות ולגרום להן להפנים את חומרת המעשה שלהן. ובאותה הזדמנות גם נתן להן שיעור מאלף על הזכות הגדולה להתפלל לפני בורא העולם, ועל החובה להיות ראויים לה.​
 

ר' יונה

משתמש ותיק
ראש ישיבה שהיה מיודד עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, נפגש עמו באירוע, ושאל את הגראי"ל מדוע אינו יוצא כנגד הנח"ל החרדי. בתגובה מרן זצ"ל שאל אותו, מתי בתקופה האחרונה הגיעו אליו הורים שביקשו ממנו שיתפלל על בנם שימות. ראש הישיבה אמר שאינו מכיר תופעה כזו. "אליי", אמר לו מרן הגראי"ל זצ"ל, "מגיעים הורים כאלו מספר פעמים ביום"
הבהרה: אין ספק שרבנו לא תמך בנח"ל, וסירב להמליץ לשלוח לשם, ואין אחד שיכול להעיד אחרת, רק שלא כאחרים לא יצא במחאה חריפה כנגד הנח"ל.
 

יוסף יצחק

משתמש ותיק
ר' יונה אמר:
ראש ישיבה שהיה מיודד עם מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, נפגש עמו באירוע, ושאל את הגראי"ל מדוע אינו יוצא כנגד הנח"ל החרדי. בתגובה מרן זצ"ל שאל אותו, מתי בתקופה האחרונה הגיעו אליו הורים שביקשו ממנו שיתפלל על בנם שימות. ראש הישיבה אמר שאינו מכיר תופעה כזו. "אליי", אמר לו מרן הגראי"ל זצ"ל, "מגיעים הורים כאלו מספר פעמים ביום"
אגב, אם כבר הזכרת יש לציין שבכנס מסויים נתנו את רשות הדיבור להגה"צ ר"ד סגל שליט"א והחל להקריא את המכתב המפורסם שכתב לו הגראי"ל שלא התיר מעולם את הנח"ל, ואחד (מארגן הארוע) שלא אנקוב בשמו כיבה את המקרופון... ואח"כ הגר"ד אמר לו (בערך) אני לא כזה זקן, ראיתי מה שעשית...

ת"ח אחד הגיע לגראי"ל זצ"ל ושוחח עימו תוך כדי הדברים אמר "מורי ורבי החזו"א אמר...", לאחר כמה דקות עוד פעם אמר "מורי ורבי החזו"א אמר...", הגראי"ל שאל אותו מדוע כשהוא מציין את החזו"א הוא מוסיף "מורי ורבי" (שכן מחמת הגיל זה לא היה שייך), ענה אותו ת"ח דכשפותח הגמרא ללמוד המושכל ראשון שלו זה כסברת החזו"א... לאחר כמה דקות שאל אותו ת"ח את הגראי"ל "ומי הרב שלכם?", ענה הגראי"ל "היצר הרע... כשאני מתחיל ללמוד הוא המושכל ראשון שלי עד שאני מתגבר עליו...".
(שמעתי מהרח"ש ואמר שיש ע"ז הסרטה)
 

אלימיר

משתמש ותיק
chaim3026 אמר:
בעברו הרחוק של מרן, הוא נשא משרה כל שהיא בישיבה בכפר סבא.
משכורתו לא היתה משולמת באופן ישיר מהנהלת הישיבה, אלא דרך אחד מהעובדים שם.
ויהי היום, וההוא החליט משום מה "לעכב" אצלו את המשכורת... ככה עשה תקופה דיי ארוכה, שנה לערך.
הגיע ר"ה ויוה"כ, וההוא החליט לעשות תשובה, ובא למרן וסיפר לו דברים כהוייתם וביקש את מחילתו. ומה מרן הגיב?
כדלהלן; ראשית, אני לא כועס עליך. לא היה כלום... ולגבי הכסף, אל תחזיר! אני לא צריך. ולמה? ממשיך מרן ומסביר - תמיד חשבתי שאני חייב את הכסף הזה בשביל פרנסתי.. ולכן לקחתי אותו מידי חודש בחדשו.. אבל עכשיו הקב"ה הראה לי שאני לא צריך את הכסף, ואני מסתדר מצויין, אז אל תחזיר לי אותו.
ומאותו זמן ואילך, מרן לא לקח משכורת מהישיבה..!!

אם לזה לא קוראים "הזוי", אז מה הפירוש המילולי של המילה הזו?
פשוט מלאך אלוקים.

העובדה הייתה עם ישיבת פוניבז' ואמר לרב מפוניבז' שכיון שאסור ליקח כסף עבור תורה רק בתור דמי בטלה הרי כיוון שלמעשה שרד אין לו היתר ליקח, לבסוף הרב שכנעו שלמעשה מה שמשלמים לרמי"ם זה כדי שיוכלו ללמוד בלי הפרעות ובעיקרון היה משלם כל הוצאותיהם וכיון שעכשיו אתה מחתן בן תיקח להוצאות החתונה ולזה הסכים. שמעתי מהרב דוד מילר מפוניבז'.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
סיפור ידוע: באו לרבנו ברעיון להקים מרכז ללימודים אקדמאים, בטענה שצריכים ללמוד כדי להתפרנס.
- אז תלמדו אותם לגנוב...
ללמדך, אם כבר על דרך האיסור, אז עד הסוף.
 
חלק עליון תַחתִית