זיופים בארון הספרים היהודי

שיתוף מידע בכל מה שקשור לספרים, חדשים גם ישנים
בקשות ספרים
כללי הפורום
אין אישור להעלות שום תוכן פירסומי מלבד כהעלאה אישית ובתור עזרה הדדית לטובת חברי הפורום, וג"ז רק לאחר אישור מנהל ראשי

לבי במערב
הודעות: 282
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי לבי במערב » 31 מאי 2020, 15:21

עפר ואפר כתב:
31 מאי 2020, 12:00
מה כוונתך למציינים לבש"ר, איך נוהגים המציינים לבש"ר?
לא ראיתי שמציינים אליו כלל. התעלמות מוחלטת, וטוב שכך.
 

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 657
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 453 פעמים
קיבל תודה: 317 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 31 מאי 2020, 19:56

עפר ואפר כתב:
31 מאי 2020, 12:01
יואל נהרי כתב:
27 מאי 2020, 22:17
'אור הנעלם' לר' ירוחם אלטשולר, י"ל בקובץ 'סיני' בשנים תשג-תשה ע"י הרב מיימון, שינויי נוסחאות בש"ס מתוך ש"ס כת"י, תוך כדי ישוב תמיהות בגירסאות שלנו.

מפוקפק מאוד כידוע.

https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?200027&lang=eng

הנה אני לא ידעתי.
יש לך מ"מ לפקפוק?
הפקפוק הראשון הוא י.ל. מיימון
 


פותח הנושא
עפר ואפר
הודעות: 873
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי עפר ואפר » 31 מאי 2020, 20:50

פיילוט 0.4 כתב:
31 מאי 2020, 19:56
עפר ואפר כתב:
31 מאי 2020, 12:01
יואל נהרי כתב:
27 מאי 2020, 22:17
'אור הנעלם' לר' ירוחם אלטשולר, י"ל בקובץ 'סיני' בשנים תשג-תשה ע"י הרב מיימון, שינויי נוסחאות בש"ס מתוך ש"ס כת"י, תוך כדי ישוב תמיהות בגירסאות שלנו.

מפוקפק מאוד כידוע.

https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?200027&lang=eng

הנה אני לא ידעתי.
יש לך מ"מ לפקפוק?
הפקפוק הראשון הוא י.ל. מיימון


אפשר, אבל עד עתה ציונו באשכול דברים שזיופם (או"ד שיוכם השגוי), ברורים כאחותך.
הרשימה של "דברים שיש המפקפקים בהם", היא ארוכה בהרבה
כעת לא נראה לי שאור הנעלם נכלל ברשימת האשכול הספיציפי הזה.


יואל נהרי
הודעות: 841
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי יואל נהרי » 05 יוני 2020, 01:41

עפר ואפר כתב:
31 מאי 2020, 12:01
יואל נהרי כתב:
27 מאי 2020, 22:17
'אור הנעלם' לר' ירוחם אלטשולר, י"ל בקובץ 'סיני' בשנים תשג-תשה ע"י הרב מיימון, שינויי נוסחאות בש"ס מתוך ש"ס כת"י, תוך כדי ישוב תמיהות בגירסאות שלנו.

מפוקפק מאוד כידוע.

https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?200027&lang=eng

הנה אני לא ידעתי.
יש לך מ"מ לפקפוק?
אני לא זוכר כרגע בדיוק, וגם אין לי אפשרות לחפש, אבל אאל"ט קראתי פעם מאמר על הנושא של פרופ' ר' יעקב שמואל שפיגל (הראש האקדמי של פרוייקט השו"ת בר אילן) בספרו 'עמודים בתולדות הספר העברי', (ושמעתי שבע"פ הוא מתבטא בחריפות יותר בענין הזה).


מתוך המכלול:
שפיגל עסק במחקריו במגוון רחב של תחומים במסגרת חקר הספרות התורנית. מחקריו של שפיגל, החובש כיפה סרוגה, מקובלים הן באקדמיה והן בציבור החרדי. חלק ממאמריו והספרים בההדרתו התפרסמו בכתבי עת חרדיים ובהוצאות ספרים חרדיות.

לשפיגל כ-150 פרסומים ומאמרים. חלקם הופיעו בכתבי עת וקבצים מדעיים (כדוגמת סידרא, עלי ספר, וקבץ על יד) וחלקם בכתבי עת וקבצים תורניים (כדוגמת מוריה, המעיין, קובץ בית אהרן וישראל וישורון). הוא ההדיר 15 ספרים על פי כתבי יד, מהם שבע הגדות של פסח עם פירושים מחכמי הראשונים.


פותח הנושא
עפר ואפר
הודעות: 873
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי עפר ואפר » 05 יוני 2020, 10:42

יואל נהרי כתב:
05 יוני 2020, 01:41
עפר ואפר כתב:
31 מאי 2020, 12:01
יואל נהרי כתב:
27 מאי 2020, 22:17
'אור הנעלם' לר' ירוחם אלטשולר, י"ל בקובץ 'סיני' בשנים תשג-תשה ע"י הרב מיימון, שינויי נוסחאות בש"ס מתוך ש"ס כת"י, תוך כדי ישוב תמיהות בגירסאות שלנו.

מפוקפק מאוד כידוע.

https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?200027&lang=eng

הנה אני לא ידעתי.
יש לך מ"מ לפקפוק?
אני לא זוכר כרגע בדיוק, וגם אין לי אפשרות לחפש, אבל אאל"ט קראתי פעם מאמר על הנושא של פרופ' יעקב שמואל שפיגל (הראש האקדמי של פרוייקט השו"ת בר אילן) בספרו 'עמודים בתולדות הספר העברי', (ושמעתי שבע"פ הוא מתבטא בחריפות יותר בענין הזיוף הזה).


מתוך המכלול:
שפיגל עסק במחקריו במגוון רחב של תחומים במסגרת חקר הספרות התורנית. מחקריו של שפיגל, החובש כיפה סרוגה, מקובלים הן באקדמיה והן בציבור החרדי. חלק ממאמריו והספרים בההדרתו התפרסמו בכתבי עת חרדיים ובהוצאות ספרים חרדיות.

לשפיגל כ-150 פרסומים ומאמרים. חלקם הופיעו בכתבי עת וקבצים מדעיים (כדוגמת סידרא, עלי ספר, וקבץ על יד) וחלקם בכתבי עת וקבצים תורניים (כדוגמת מוריה, המעיין, קובץ בית אהרן וישראל וישורון). הוא ההדיר 15 ספרים על פי כתבי יד, מהם שבע הגדות של פסח עם פירושים מחכמי הראשונים.

שפיגל בוודאי שפיר קאמרת, דבריו חשובים.

אבל בספרו הנ"ל כתוב רק שההגהות לא כ"כ חשובות ומקיפות.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=627738


יואל נהרי
הודעות: 841
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי יואל נהרי » 05 יוני 2020, 13:18

עפר ואפר כתב:
05 יוני 2020, 10:42
יואל נהרי כתב:
05 יוני 2020, 01:41
עפר ואפר כתב:
31 מאי 2020, 12:01


הנה אני לא ידעתי.
יש לך מ"מ לפקפוק?
אני לא זוכר כרגע בדיוק, וגם אין לי אפשרות לחפש, אבל אאל"ט קראתי פעם מאמר על הנושא של פרופ' יעקב שמואל שפיגל (הראש האקדמי של פרוייקט השו"ת בר אילן) בספרו 'עמודים בתולדות הספר העברי', (ושמעתי שבע"פ הוא מתבטא בחריפות יותר בענין הזיוף הזה).


מתוך המכלול:
שפיגל עסק במחקריו במגוון רחב של תחומים במסגרת חקר הספרות התורנית. מחקריו של שפיגל, החובש כיפה סרוגה, מקובלים הן באקדמיה והן בציבור החרדי. חלק ממאמריו והספרים בההדרתו התפרסמו בכתבי עת חרדיים ובהוצאות ספרים חרדיות.

לשפיגל כ-150 פרסומים ומאמרים. חלקם הופיעו בכתבי עת וקבצים מדעיים (כדוגמת סידרא, עלי ספר, וקבץ על יד) וחלקם בכתבי עת וקבצים תורניים (כדוגמת מוריה, המעיין, קובץ בית אהרן וישראל וישורון). הוא ההדיר 15 ספרים על פי כתבי יד, מהם שבע הגדות של פסח עם פירושים מחכמי הראשונים.

שפיגל בוודאי שפיר קאמרת, דבריו חשובים.

אבל בספרו הנ"ל כתוב רק שההגהות לא כ"כ חשובות ומקיפות.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... ook=627738
כפי שכתבתי, אני לא זוכר בדיוק איפה קראתי, אבל יודעני שבע"פ (משום מה) הוא יותר חד בענין הזה. יתכן גם שהיה על כך פעם דיון בפורום אוצה"ח ושם ראיתי בענין הזה. אם מישהו יש לו אפשרות לחפש ולהעלות משם יבורך. (האיש חי וקיים ואפשר לשאול אותו).
ואולי אני טועה. אם אכן כך הוא, הדרי בי.


לבי במערב
הודעות: 282
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי לבי במערב » 05 יוני 2020, 14:18

אור הנעלם לר"י אלטשולר:
אור הנעלם לר' ירוחם אלטשולר.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יואל נהרי
הודעות: 841
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי יואל נהרי » 05 יוני 2020, 14:27

עפר ואפר כתב:
31 מאי 2020, 12:01
יואל נהרי כתב:
27 מאי 2020, 22:17
'אור הנעלם' לר' ירוחם אלטשולר, י"ל בקובץ 'סיני' בשנים תשג-תשה ע"י הרב מיימון, שינויי נוסחאות בש"ס מתוך ש"ס כת"י, תוך כדי ישוב תמיהות בגירסאות שלנו.

מפוקפק מאוד כידוע.

https://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?200027&lang=eng

הנה אני לא ידעתי.
יש לך מ"מ לפקפוק?

הנה, נשלח אלי בפרטי ע"י אחד מחברי הפורום, העתק מפורום אוצר החכמה:



אור הנעלם לר' ירוחם אלטשולר
דווח על הודעה זו
ציטוט
הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 30, 2014 10:21 am
בקובץ סיני פרסם רי"ל מימון בהמשכים חיבור של ר' ירוחם אטלשולר אב"ד באדקי שבליטא, הכולל שינו"ס מגמ' כת"י שהיה לפניו בתוספת בירורים העולים מתוך השינו"ס. והם מלמדים על היותו ת"ח מופלג. (כמו"כ נזכר שמו בתארים מופלגים בעמודי אור, כמובא בפתיחה שם).
באוצר ישנו קובץ בו נאספו כל החלקים, כנראה ע"י עובדי יד הרב הרצוג כאן.
בחיבור ישנם שינו"ס יחודיים שאין להם חבר בשום מקום, לא בדקתי באופן שיטתי, אבל כמה מקומות ראיתי.
האם מישהו בירר את "טיבו" של החיבור?
בספרו של הרי"ש שפיגל (המצוי עתה באוצר) ישנה התייחסות מעטה לחיבור, ושם מובא כי בגמרא שלימה של ר"ב נאה, נכתב שלפני ר' ירוחם לא עמד כת"י של גמרא אלא מחברת של חילופי נוסחאות. וא"י ע"ס מה.
חזור למעלה
יצג
הודעות: 1079

ציטוט
הודעהעל ידי יצג » ג' דצמבר 30, 2014 12:42 pm
http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616
חזור למעלה
[img]file:///C:/Users/User/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg[/img] [img]file:///C:/Users/User/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg[/img]
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12203
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 10:46 pm

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' דצמבר 30, 2014 10:40 pm
יש"כ. בח"ח חסום לי, אם מישהו לא יעלה, אזדמן למקום שיש גישה.
חזור למעלה
סכינא חריפא
הודעות: 771

הודעה על ידי סכינא חריפא » ג' דצמבר 30, 2014 10:42 pm
הש"ס הנעלם של בעל אור הנעלם

ב"סיני" תשג-ה התפרסם בהמשכים חיבורו של ר' ירוחם אלטשולר ז"ל אב"ד באדקי, בשם "אור הנעלם" (השם מזכיר את "אור הגנוז" שבתוספתא) ומתכונתו: שינויי נוסח בגמרא על פי "ש"ס כתב יד" שהיה בידו [ולפעמים קורא לו "נוסח אור הנעלם"], ועליהם ביאוריו של ר' ירוחם הנז', שרובם נסובו לבאר - כמה לא מפתיע - עד כמה שינויי הנוסחאות שופכים אור חדש על הבנת הסוגיה ומסלקים חבילי קושיות והתחבטויות של הראשונים. או שמביא בשם "אור הנעלם" גירסא התואמת להפליא לגירסת הערוך ומביע שמחתו על ההתאמה ומבאר עדיפות גירסא זו.

החיבור נדפס כאמור בהמשכים עמ"ס: ברכות שבת עירובין פסחים יומא סוכה ביצה מגילה יבמות סוטה נזיר סנהדרין. באוצר החכמה מופיע "אור הנעלם" כחיבור בפני עצמו הכולל 90 עמודים - לקט מצולם מתוך הפרסומים בסיני, עם דף שער בכתב יד.

ולפי שבכל פעם שנזדמן לי נוסח של "אור הנעלם" לא מצאתיו בכתבי היד ובדק"ס , וכמו"כ מוזר בעיני שלפני כמאה וחמישים שנה היה לאותו רב ש"ס בכתב יד הכולל לכה"פ י"א המסכתות שהוא דבר בלתי מצוי כמעט, ועל טיבו ומתכונתו לא הודיענו דבר ולא שמענו (עכ"פ אני הק') דבר מעולם, וכולל מבחר של מסכתות הנלמדות, וכאמור בדרך כלל גירסאותיו "מאירות את העיניים", עלה בי החשד שמדובר בתעתוע. אך "לא ראינו אינה ראיה", ולא בדקתי את שינויי נוסחותיו באופן שיטתי אלא ככל שהזדמן לי דרך לימודי. לפיכך אמרתי להציע השאלה לפי החכמים דכאן אולי הדברים ידועים ועתיקים וכבר עמדו והצדיקו את הצדיק (אכן מזכיר את הצב"א) או להיפך.


נשלח ב-6/9/2009 22:48 לינק ישיר

נידון בספרו של הרב פרו' שפיגל. עמודים בתולדות הספר העברי, ובאדיבותו הרבה מובאים דבריו בכאן:

[בשיחה פא"פ שמעתי ממנו כי גם ליבו נוטה כי מדובר במעשה תרמית אלא שמחמת הזהירות הציג את העובדות בלבד ונתן לקורא הנבון לשפוט בעצמו]


א. ר' ירוחם אלטשולר וספרו אור הנעלם

כמעט ואין בידינו פרטים על ר' ירוחם. ידוע כי הוא היה אבד"ק באדקי. ר' יחיאל העליר, בעל שו"ת "עמודי אור", כתב עליו שבחים מרובים.[1] גם ר' שמואל שלמה זלמן, שנשא עליו הספד, אמר עליו שבחים דומים.[2] ר' ירוחם השאיר אחריו כמה חיבורים. אחד מהם הוא "אורות מאופל", שהוא ספר חידושים לתלמוד בבלי.[3] בספר זה הוא "מברר ומלבן בדברים קרובים לפשט ולאמתתה של תורה את הנוסחאות העתיקות מש"ס כתב יד שהיה נמצא בבית גנזיו". לנוסחאות אלו הוא קורא "אור הנעלם". על פי נוסחאות אלו "יסורו מרבית הקושיות אשר עמדו עליהן רבותינו הראשונים, והיה העקוב למישור, וכן ינוחו על פיהם כמה פסקי הרמב"ם התמוהים".[4] עד עתה נדפסו הערותיו "אור הנעלם" על מסכתות ברכות, שבת, פסחים ועוד כמה מסכתות מסדר מועד.[5] במרבית ההערות לא הסתפק ר' ירוחם רק בהצגת נוסח כתב היד, אלא הוא דן בסוגיה, ומסביר מה החשיבות של נוסח כתב היד. אבל יש מקרים בהם הוא מסתפק רק בציון הנוסח שבכתב יד, ואינו מוסיף כל הערה.
אולם כמות החילופים שהביא מכתב היד, היא מעטה ביותר. לדוגמה, בכל מסכת ברכות הוא מביא אחד עשר חילופים. ברור שזו כמות אפסית. היה מקום לומר כי הוא הביא רק את החילופים שלפיהם יש לו הערות למדניות באותה סוגיה, אלא שכאמור, יש בין החילופים גם כמה חילופים שהביא, וללא כל הערות. לפיכך נראה לומר, כי כתב היד לא היה ברשותו באופן קבוע, אלא הוא ראהו במקום מסוים, ורשם לעצמו כמות מסוימת של חילופים. אפשר גם שמישהו מסר לו רשימה של חילופים, וכתב היד לעולם לא היה לנגד עיניו.[6] נמצא שר' ירוחם פתח רק פתח זעיר לתקופה חדשה של התיחסות לחילופי נוסחאות, בהשוואה לחכמים שעשו זאת אחריו. זאת ועוד, ר' ירוחם לא השפיע על הבאים אחריו, שהרי מפעלו לא נתפרסם, אבל בכל זאת דומה ששמורה לו זכות ראשונים.


[1] בתשובותיו סי' יא: "רב רחימאי הרב המאור הגדול המפורסם החריף ובקי, סיני ועוקר הרים, אושר השלמים, כליל המדעים, איש חמודות כש"ת מ' ירוחם נ"י אב"ד דק"ק באדקי".
[2] בשער ספרו יגון לב, וורשא, תרי"ט. הספר הוא ההספד שר' שמואל שלמה זלמן, נשא עליו. בתוך הספר אתה מוצא שבחים נוספים על ר' ירוחם.
[3] חיבוריו היו בידי רי"ל הכהן פישמן–מימון. בקובץ "אזכרה" לזכר הגרא"י קוק, ירושלים, תרצ"ז, בחלק ג, עמ' נ, כתב הרי"ל פישמן–מימון, את הפרטים המעטים הידועים עליו, שכתבתים בפנים, וכן מנה את חיבוריו.
[4] כן נכתב על שער הספר, על פי העתקתו של רי"ל פישמן–מימון, בהערה הקודמת.
[5] רי"ל פישמן–מימון, סיני יב (תש"ג), עמ' קמה–קפ. כרך יג, עמ' ע–עג; קכט–קלו; רסב–רעא. כרך יד, עמ' ט–יא. כרך טו, עמ' ח–טו; קצ–ריא.
[6] גם רמ"מ כשר, גמרא שלמה מסכת פסחים, ירושלים, תש"כ, מבוא, עמ' ו, הערה 2, סבור כי לא היה בידי ר' ירוחם ש"ס כ"י, אלא "היה בידו קונטרס של שינויים מכת"י של ש"ס, או שהיו כתובים על גליון הש"ס שלו, כמו ששכיח בכמה גמרות של דפוסים עתיקים".


תוקן על ידי ספרא_וסיפא ב- 06/09/2009 23:23:03

דדווח על תוכן פוגעני
ספרא_וסיפא

מחובר
נשלח ב-6/9/2009 23:49 לינק ישיר

כמדומה שהמובא בהערה 6 מ(רמ"מ כשר) [ר' ברוך נאה?] מקהה במקצת את חומר התמיהה.
מחיפוש קל בגוגל ספרים עולה כי גם בספר 'משנה ראשונה בתלמודם של תנאים אחרונים' ע' 279 הע' 90 פקפק בגרסאות אלו. וכן בספר 'כת"י תמני למסכת סנהדרין וכו' מאת מרדכי סבתו ע' 23.


דדווח על תוכן פוגעני
אליהוא

מנותק
נשלח ב-8/9/2009 00:54 לינק ישיר

בדקתי את הדוגמא הראשונה שמביא 'אור הנעלם' מברכות דף ט. בגמרא שם כתוב כך "ולא זו בלבד אמרו אלא וכו'. ורבן גמליאל מי קאמר עד חצות דקתני ולא זו בלבד אמרו? הכי קאמר להו רבן גמליאל לבניה: אפילו לרבנן דקאמרי עד חצות - מצותה עד שיעלה עמוד השחר, והאי דקא אמרי עד חצות - כדי להרחיק אדם מן העבירה." לדברי ר"י אלטשולר גירסת כתב היד מוסיפה לאחר הקטע הזה את המילים שהרי לא זו בלבד אמרו כו'.
כאן יתכן אולי שנתחלף [למעתיק כתב היד, או לר"י אלטשולר כשקרא אותו או ההגהות שהועתקו ממנו] סיום הקטע הקודם שגם הוא מסתיים במילים 'כדי להרחיק את האדם מן העבירה', ואחר זאת מתחיל 'ולא זו בלבד אמרו'. כפי שהוא בקטע שהעתקתי. ממילא יתכן שיש כאן רק טעות
מכל מקום, הגירסה שציטט רי"א אלטשולר 'שהרי לא' - אינה נמצאת בשום מקום, ושמא זה 'שיפוץ' או הוספה של מילה שלו כדי להבהיר את כוונתו, שהמשפט 'לא זו בלבד' הוא נתינת טעם: שהרי לא זו בלבד אמרו.

ההגהה השניה היא בדף יט, שם נאמר "אמר רבי יהושע בן לוי: בעשרים וארבעה מקומות בית דין מנדין על כבוד הרב, וכולן שנינו במשנתנו", 'אור הנעלם' מוחק את המילים 'על כבוד הרב', וטעמו מבואר, שכן מיד בהמשך מביאה הגמרא שאחד המקומות שמנדין בהם הוא המזלזל בנטילת ידים, ומה ענין כבוד הרב לכאן?
ארבעה כתבי יד ודפוס שונצינו גורסים כולם 'על כבוד הרב' [תכנת עדי נוסח]. כך גם כמעט כל המקורות לפי חיפוש שערכתי בפרוייקט השו"ת, אך מעניין! בהלכות גדולות (הלכות ברכות סי' א' פרק ו) הגירסה היא כפי שטוען 'אור הנעלם': "מאן דמזלזל בנטילת ידים בר נידוי הוא דא"ר יהושע בן לוי בעשרים וארבעה מקומות בית דין מנדין וכולן שנינו במשנתינו".
קשה לקבל שבעל אור הנעלם ראה את הבה"ג ומשם העתיק, שכן מדוע לא 'הסתייע' ממנו?

הוספה שלמה שלו בדף כט.: לא מופיעה בשום כתב יד [ואגב, ההוספה הזאת - בחלקה היא מימרא שמופיעה בדף לג. בתחתית העמוד, ובחלקה מילים שלא מופיעות בשום מקום.



דדווח על תוכן פוגעני
גרעינוב

מחובר
נשלח ב-13/9/2009 13:19 לינק ישיר

תודה לכל המשיבים

ספרא
דומה כי ריש"ש סמך יותר מדי על תבונת הקורא. אני הק' למשל, אילו הייתי רואה דברי ריש"ש טרם ראותי את החיבור עצמו, היו אלה משכנעים אותי שכנראה אין פקפוק.
אבל עתה שהתרשמותי הראשונה היתה מ"אור הנעלם" גופא ללא הקדמות, נראה לי יותר דשפיר אית לן למיתנייה בהדי "יש נוכלין".

גרעינוב
מסתמא לא ראה דברי בה"ג, אלא תיקן מדעתו כניסוח הנוח לו.
[כפי שעשה בארות המים ברש"י ותוס'. אם כי ללא המצאה של "כתב יד".]

ועוד הערה: תראו באיזו קלות נפתה המלומד רי"ל מיימון לזכות את הציבור בהאי מרגניתא טבא ללא בדיקה, ולא השאיר את ר' ירוחם בעלמא דאיתכסיא הראוי לו. לעומ"ז רתיעתו של החזו"א מכתב"י נראית הגיונית יותר.


מנותק
נשלח ב-13/9/2009 14:44 לינק ישיר

"רתיעתו" של החזו"א אין ענינה לכאן היות והוא "נרתע" אף מכת"י קיימים, ולא רק מכת"י עלומים כגון דא.
אגב אינני יודע מדוע אתה מייחס את החיבור דוקא לאותו רב חשוב, ומדוע לא תפקפק בעדותו של רי"ל מימון שכידוע לאו מגברא דווקנא הוא. או למאן דהוא באמצע.


איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12203

הודעה על ידי איש_ספר » ד' דצמבר 31, 2014 1:01 am
יש"כ. (שכחום חזרום ויסדום...).
חזור למעלה
אביאסף
הודעות: 387

דווח על הודעה זו
ציטוט
הודעה על ידי אביאסף » ד' דצמבר 31, 2014 9:19 pm
חיפוש קצרצר באוצר (ירוחם + באדקי) מעלה כמה פרטים על ר' ירוחם אלטשולר מעבר לנכתב לעיל (למשל שהוא מחותנו של ר' שלום דובער ממזריטש בעהמ"ח שו"ת היכלי שן, חתנו הוא הגביר ר' יוסף בנימין פישער, כמו כן החיפוש מעלה מספר הסכמות שלו ואזכורים נוספים בספרי שו"ת).
חזור למעלה
תוך כדי דיבור
הודעות: 1347
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 12:59 pm

ציטוט
הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ד' דצמבר 31, 2014 11:07 pm
קצת יותר במסודר אודותיו:

אך מעט ידוע על רבי ירוחם אלטשולר אב"ד באדקי, אך ודאי שהיה מגדולי רוסיה, עמד בקשר עם רבי יחיאל העליר בעל עמודי אור ואף רבי יצחק אלחנן ספקטור הספיק להתכתב עמו בשבתו בנובהרדוק.
את שנת פטירתו, תרי"ט, אנו יודעים מקונטרס ההספד שנדפס אודותיו: 'יגון לב', וורשה תר"כ. ושם בדף ח' ע"א נזכר שנתקבל לרב ואב"ד עוד בשנות צעירותו.
הסכמתו הראשונה ניתנה בתקצ"ב על הפירוש הנודע 'בן אברהם' לאבות דרבי נתן, אחר כך כתב הסכמה לצד גדולי ליטא על ספרו של חז"ס 'מוסדי חכמה', וקצת ספרים נוספים.
מתורתו נדפס על ידי רי"ל מיימון בקובץ 'אזכרה' כרך ג', למעלה ממאה עמודים מחידושיו וביאוריו לירושלמי זרעים מועד ונשים (וראו סקירתו של רבי שלמה יוסף זווין ב'סופרים וספרים' עמ' 204-205). והם מהימנים בלי ספק, כי עוד בשנת תרכ"א נדפס גרגיר קטן מחידושים אלו, לירושלמי שביעית, על ידי תלמידו ויליד עירו רבי דובער קעסטין, אגב אורחא בסוף קונטרס ההספד 'בכי תמרורים' (וורשה תרכ"א) - והוא מילה במילה כפי הקטע המקביל ב'אזכרה'.

לפי האמור ב'שם הגדולים השלישי' שהועתק מכת"ע כאן בפורום הסמוך, רבי מלכיאל הלוי מלומזה בעל הדברי מלכיאל (שבעצמו היה לתקופה רבה של באדקי), היה אחיינו של רבי ירוחם. אמנם לע"ע לא מצאנו רמז לכך במקום אחר, וקשה לסמוך על כהאי גוונא בחיבור הנ"ל.
ומה שרבי שלום דובער הרינזון מקלצק מזכירו (בשו"ת היכלי שן ח"א סי' נ"ה) כ"מחותני", אין הכוונה למחותן ממש, אלא כנראה היה ביניהם איזה קשר על ידי חיתון במשפחותיהם. כי הרש"ד היה צעיר ממנו בלמעלה משנות דור, וחותנו שלו היה גביר ממעזריטש בשם ר' שלום דוד זילברמן, ומצאצאיו אנו יודעים.
חזור למעלה


לבי במערב
הודעות: 282
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי לבי במערב » 05 יוני 2020, 15:24

הכל הובא לעיל כקובץ PDF...


יואל נהרי
הודעות: 841
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 348 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי יואל נהרי » 05 יוני 2020, 15:32

לבי במערב כתב:
05 יוני 2020, 15:24
הכל הובא לעיל כקובץ PDF...

יישר כחכם.
שם הקובץ מטעה, חשבתי שמדובר בספר אור הנעלם עצמו.



פותח הנושא
עפר ואפר
הודעות: 873
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי עפר ואפר » 08 יוני 2020, 11:55

המידע הנ"ל חשוב, ויש"כ, אבל עדיין אין כאן ראיות, לכן לדעתי עדיין חשוב להפרידו משאר המנויים כאן.


חסידי קדמאי
הודעות: 169
הצטרף: 24 מרץ 2019, 13:14
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי חסידי קדמאי » 12 יוני 2020, 00:26

איך אפשר לקטול את הגניזה החרסונית באופן סופי בעוד שהרש"ב הסכים על מאמרי החסידות שנמצאו שם והריי"צ הסכים על הכל?


אבי עזרי
הודעות: 99
הצטרף: 11 יוני 2020, 15:20
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי אבי עזרי » 12 יוני 2020, 00:31

כי זה ניכר באופן דבן חמש למקרא ולמטה מעשרה טפחים
לכל אדם פשוט, שזה טעות.
ואנשים יותר גדולים טעו, ובדברים יותר רציניים וחשובים.
עאכ''ו אנשים שאין המומחיות שלהם בכתבי יד ולא בזיהוי כזבים כלל וכלל.
ואין שום עניין ומנהג לקבל דברים של אדם גדול בנושאים מקצועיים ועובדתיים.


לבי במערב
הודעות: 282
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי לבי במערב » 12 יוני 2020, 18:10

כנ"ל, לא מדובר על זיהוי כת"י (ואילו הי' זה הנדון - הרי צחוק עשו לנו, שהלא עסקינן במי שהגו כל ימיהם בכת"י ובהם הי' רוב עסקם), כ"א על אמיתות התוכן. ולא אדע מי יאמר זכיתי נפשי, להבין ברזין טמירין אלו יותר מג' עמודי עולם הנ"ל.


אבי עזרי
הודעות: 99
הצטרף: 11 יוני 2020, 15:20
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי אבי עזרי » 12 יוני 2020, 18:14

התוכן, למה לא.
וסמכותו היא כמו של המאשרים אותו, ולא למעלה מכך.
ואין שם איזה תוכן חדש ומיוחד שיש לדון בו.


לבי במערב
הודעות: 282
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי לבי במערב » 12 יוני 2020, 18:21

התוכן עליו מדובר - לא פורסם מעולם; ולפיכך תמוה הטעם לוויכוח בענין שאינו מוכר כלל.
אמליץ שנית לעיין במכתבי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע שציטטתי וקישרתי לעיל.


איש קרליץ
הודעות: 32
הצטרף: 14 יוני 2020, 01:49
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי איש קרליץ » 14 יוני 2020, 04:00

אפשר להוסיף לכותרת גם את קול התור


פותח הנושא
עפר ואפר
הודעות: 873
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי עפר ואפר » 15 יוני 2020, 12:03

אבי עזרי כתב:
12 יוני 2020, 00:31
כי זה ניכר באופן דבן חמש למקרא ולמטה מעשרה טפחים
לכל אדם פשוט, שזה טעות.
ואנשים יותר גדולים טעו, ובדברים יותר רציניים וחשובים.
עאכ''ו אנשים שאין המומחיות שלהם בכתבי יד ולא בזיהוי כזבים כלל וכלל.
ואין שום עניין ומנהג לקבל דברים של אדם גדול בנושאים מקצועיים ועובדתיים.

יש עניין. נא לא להגזים,

ואעפ"כ, האמת אהוב מכל.


פותח הנושא
עפר ואפר
הודעות: 873
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נמאס כבר לראות שמזכירים "בשמים ראש" ו"הגניזה החרסונית"

שליחה על ידי עפר ואפר » 15 יוני 2020, 12:09

לבי במערב כתב:
12 יוני 2020, 18:21
התוכן עליו מדובר - לא פורסם מעולם; ולפיכך תמוה הטעם לוויכוח בענין שאינו מוכר כלל.
אמליץ שנית לעיין במכתבי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע שציטטתי וקישרתי לעיל.

והיא הנותנת.
אם מישהו (ארז כלבנון) יספר לנו היום שלהמו"ל בשמים ראש היה -מלבד התשובות שנדפסו - עוד חומר נשגב וקדוש שתוכנו מעיד עליו וכו' וכו', זה לא ישנה שום דבר ממה שהחלטנו בהחלט גמור על החומר שלפנינו.

התוכן הקבלי הנ"ל לא פורסם מעולם, ולא נותר ממנו שריד ופליט. ועל כן אין לנו אלא מה שעינינו רואות.

מי שחושב שהיה כזה תוכן קבלי, עליו להחליט שלידי הזייפן ז"ל נפל גם חומר חשוב, או ליישב שאר יישובים.


לבי במערב
הודעות: 282
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זיופים בארון הספרים היהודי

שליחה על ידי לבי במערב » 15 יוני 2020, 18:02

ככל הידוע לי, התוכן הקבלי (רוב מכתבי הגניזה) קיים בספריית חב"ד שבניו־יורק; אלא שכמובן, אינו עתיד להתפרסם בעתיד הקרוב והרחוק.
מהו הענין והטעם להתווכח בדבר שפרטיו ועובדותיו אינם נהירים למר כדי הצורך?!


בלדד השוחי
הודעות: 377
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זיופים בארון הספרים היהודי

שליחה על ידי בלדד השוחי » 16 יוני 2020, 12:07

image.png
רבעון 'צפונות' (ג)
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אבי חי
הודעות: 672
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זיופים בארון הספרים היהודי

שליחה על ידי אבי חי » 16 יוני 2020, 23:38

בלדד השוחי כתב:
16 יוני 2020, 12:07
image.png
רבעון 'צפונות' (ג)



איני מכיר את הנושא כלל, רק אציין שבאוצה"ח יש קונטרס בשם "אמינות חידושי רע"א" שכולו נכתב כנגד המודעה הקטנה הזו,
אמנם גם מחבר הקונטרס מודה שחי' ברכות ושבת "מעובדים".. יעו"ש.
אולי ייטיבו היודעים להביא עוד מקורות ברי סמכא בענין [מלבד מכתב הגרש"פ].


בלדד השוחי
הודעות: 377
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: זיופים בארון הספרים היהודי

שליחה על ידי בלדד השוחי » 16 יוני 2020, 23:43

הגר"ש פישר נחשב מבין גדול ובר סמכא בדברים אלו,
אם כי אכן מעניין אם יש עוד התייחסויות בענין.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים