להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
לא פסקה ישיבה
הודעות: 279
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 14 יוני 2020, 21:50

בתפילה: וכוף את יצרנו להשתעבד לך. ומשמע דהיצר הרע עצמו ישתעבד להקב"ה, וצריך ביאור. 


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי דרומאי » 14 יוני 2020, 21:53

לא פסקה ישיבה כתב:
14 יוני 2020, 21:50
בתפילה: וכוף את יצרנו להשתעבד לך. ומשמע דהיצר הרע עצמו ישתעבד להקב"ה, וצריך ביאור. 
עי' סנהדרין דף ק"ז יצר תינוק ואשה תהא שמאל דוחה וימין מקרבת, הרי לנו שצריך לקרב יצה"ר ולעשות בו שימוש לדבר מצוה. אלא דעכ"פ צריך לכפותו להשתעבד לרבש"ע, שלא יהא לו עצמיות.


בלדד השוחי
הודעות: 384
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי בלדד השוחי » 14 יוני 2020, 21:55

פנים יפות דברים פרק לב
(מו) ויאמר אליהם שימו לבבכם לכל הדברים וגו'. יש לפרש מ"ש לשון לבבכם שאחז"ל [ברכות נד א] בכל לבבך בשני יצריך דהיינו שיכבוש היצה"ר להיות משועבד ליצר טוב כמו שתיקנו חז"ל לומר וכוף את יצרנו להשתעבד לך,


פותח הנושא
לא פסקה ישיבה
הודעות: 279
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 14 יוני 2020, 21:57

הגדר כאן לא ברירא לן. דאם הוא חפצא של טומאה מצ"ע. א"כ מה הפי' להכפיף את הטומאה להקב"ה. וראיתי בכתבי רבנו ירוחם דהכח של יצר הרע לעריות צריך לכופפו לתאוה דתורה. וצ"ע.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי דרומאי » 14 יוני 2020, 21:59

לא פסקה ישיבה כתב:
14 יוני 2020, 21:57
הגדר כאן לא ברירא לן. דאם הוא חפצא של טומאה מצ"ע. א"כ מה הפי' להכפיף את הטומאה להקב"ה. וראיתי בכתבי רבנו ירוחם דהכח של יצר הרע לעריות צריך לכופפו לתאוה דתורה. וצ"ע.
לא מובן הקשר בין יצרא דעריות לתאוה לתורה.
אך בפשוטו יצרא דעריות אינו דוקא לעריות אסורות, ואם כופהו לאשתו המותרת הרי מצוה עביד ונמצא כפה את יצר הרע שלו למקום.
 


בלדד השוחי
הודעות: 384
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי בלדד השוחי » 14 יוני 2020, 22:01

לא פסקה ישיבה כתב:
14 יוני 2020, 21:57
הגדר כאן לא ברירא לן. דאם הוא חפצא של טומאה מצ"ע. א"כ מה הפי' להכפיף את הטומאה להקב"ה. וראיתי בכתבי רבנו ירוחם דהכח של יצר הרע לעריות צריך לכופפו לתאוה דתורה. וצ"ע.

viewtopic.php?f=24&t=7476&p=97546&hilit ... %A3#p97415

עי"ש כל האשכול ותמצא נחת.


פותח הנושא
לא פסקה ישיבה
הודעות: 279
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 14 יוני 2020, 22:02

דרומאי כתב:
14 יוני 2020, 21:59
לא פסקה ישיבה כתב:
14 יוני 2020, 21:57
הגדר כאן לא ברירא לן. דאם הוא חפצא של טומאה מצ"ע. א"כ מה הפי' להכפיף את הטומאה להקב"ה. וראיתי בכתבי רבנו ירוחם דהכח של יצר הרע לעריות צריך לכופפו לתאוה דתורה. וצ"ע.
לא מובן הקשר בין יצרא דעריות לתאוה לתורה.
אך בפשוטו יצרא דעריות אינו דוקא לעריות אסורות, ואם כופהו לאשתו המותרת הרי מצוה עביד ונמצא כפה את יצר הרע שלו למקום.


בפשטות כוונתו, דאותו כח תאוה הנמצא בעריות. נמצא במקביל בצד הקדושה, בתורה. כשכמובן, צריך לברר מהו אותו יצר. מהו עומק היצר הזה.
 


אברהם משה
הודעות: 327
הצטרף: 23 פברואר 2020, 13:03
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי אברהם משה » 14 יוני 2020, 22:03

על דרך לשון הכתוב (משלי טז ז) "גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם אִתּוֹ", ודרשו רבי יהושע בן לוי (בראשית רבה נד א) על היצר הרע.
ומבואר בספה"ק שיש מצב שגם יצרו הרע משלים ומשתעבד לאדם לעשות רצון קונו.   


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי דרומאי » 14 יוני 2020, 22:05

לא פסקה ישיבה כתב:
14 יוני 2020, 22:02
דרומאי כתב:
14 יוני 2020, 21:59
לא פסקה ישיבה כתב:
14 יוני 2020, 21:57
הגדר כאן לא ברירא לן. דאם הוא חפצא של טומאה מצ"ע. א"כ מה הפי' להכפיף את הטומאה להקב"ה. וראיתי בכתבי רבנו ירוחם דהכח של יצר הרע לעריות צריך לכופפו לתאוה דתורה. וצ"ע.
לא מובן הקשר בין יצרא דעריות לתאוה לתורה.
אך בפשוטו יצרא דעריות אינו דוקא לעריות אסורות, ואם כופהו לאשתו המותרת הרי מצוה עביד ונמצא כפה את יצר הרע שלו למקום.


בפשטות כוונתו, דאותו כח תאוה הנמצא בעריות. נמצא במקביל בצד הקדושה, בתורה. כשכמובן, צריך לברר מהו אותו יצר. מהו עומק היצר הזה.
לכאורה המקביל בקדושה ליצרא דעריות הוא אשתו הטהורה לו.


איכא מאן דאמר
הודעות: 487
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 203 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: יצר הרע

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 14 יוני 2020, 22:26

בספרי החסידות מבואר הדבר בהרחבה
שכל מידה רעה היא בעצם מידה טובה נפולה
ויצר עריות בעצם היא מידת האהבה לה' שנפלה ממדריגתה
ותפקיד האדם הוא לעלות את המידות לשורשם ולתקנם
"וכוף את יצרנו להשתעבד לך"
היינו שהמידות השייכות ליצר ישתעבדו אליך ויבואו על תיקונם


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 289
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 15 יוני 2020, 12:42

בקרי"ש אומרים בכל לבבך בשני יצריך ורואים שיש דרך לעבוד את ה' גם דרך היצר הרע
וביארו בעלי המוסר שבאותו גישמע'ק שנותן היצה"ר צריך ליהנות מדבר מצוה


משבט הכהונא
הודעות: 196
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי משבט הכהונא » 15 יוני 2020, 13:00

בזוהר מבואר שבשני יצרך היינו שע"י שאינו שם לב לפיתויי היצר נמצא שיש לו עבודה גדולה ע"י היצר שלולי זאת לא היה כ"כ גדול המצוה כמאמרן לפום צערא אגרא
גם שמעתי בשם הבאר מיים חיים שהנה האדם נברא לעשות רצון קונו והוא יכול לעשות זאת ביבשות כי לולי היצר היה פשוט שעושים זאת וע"י שבא היצר לפתות את האדם בפיתויים רגשיים ובהתלהבות יש לו לאדם הרגשיים על ידי שדוחק רגלי היצר ועושה רצונו יתב"ש ומתחבר לענין במחשבה דיבור מעשה. וגם יש בו עניין מאוייבי תחכמני.
וזה לאו דוקא להעלות מידות נפולות אלא ענין זה כנ"ל
ועניו להעלות מידות נפולות ידוע הוא למחלוקות בין גדולי החסידות דהתניא כתב ואל יהא שוטה להתעסק בהעלאת המידות ויש מהלך של היושר דברחי אמת ומהלך של המאור עיניים ואינו ענין מוסכם. (בכל מקרה עם זה עוזר למישהו להישמר מן החטא פשוט שצריך לעשות זאת ויהא שוטה ולא בעל עבירה)


איכא מאן דאמר
הודעות: 487
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 203 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 15 יוני 2020, 13:27

משבט הכהונא כתב:
15 יוני 2020, 13:00
ועניו להעלות מידות נפולות ידוע הוא למחלוקות בין גדולי החסידות דהתניא כתב ואל יהא שוטה להתעסק בהעלאת המידות ויש מהלך של היושר דברחי אמת ומהלך של המאור עיניים ואינו ענין מוסכם. (בכל מקרה עם זה עוזר למישהו להישמר מן החטא פשוט שצריך לעשות זאת ויהא שוטה ולא בעל עבירה)
הנושא הווא מיסודות החסידות מקורו בדברי הבעש"ט הק' ומבואר בהרחבה בדברי המגיד כך שכמדומני על עצם העניין אין מחלוקת
המחלוקת היא האם כל אדם יכול לעסוק בזה או רק אנשים גדולים וכו'
אך להתפלל על כך שייך לכל יהודי לכו"ע
(תתקן אותי אם אני טועה)


משבט הכהונא
הודעות: 196
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי משבט הכהונא » 15 יוני 2020, 22:12

איכא מאן דאמר כתב:
15 יוני 2020, 13:27
משבט הכהונא כתב:
15 יוני 2020, 13:00
ועניו להעלות מידות נפולות ידוע הוא למחלוקות בין גדולי החסידות דהתניא כתב ואל יהא שוטה להתעסק בהעלאת המידות ויש מהלך של היושר דברחי אמת ומהלך של המאור עיניים ואינו ענין מוסכם. (בכל מקרה עם זה עוזר למישהו להישמר מן החטא פשוט שצריך לעשות זאת ויהא שוטה ולא בעל עבירה)
הנושא הווא מיסודות החסידות מקורו בדברי הבעש"ט הק' ומבואר בהרחבה בדברי המגיד כך שכמדומני על עצם העניין אין מחלוקת
המחלוקת היא האם כל אדם יכול לעסוק בזה או רק אנשים גדולים וכו'
אך להתפלל על כך שייך לכל יהודי לכו"ע
(תתקן אותי אם אני טועה)

לדעת התניא וסייעו כיון שאין זה שייך כי אם לצדיק א"כ אינו שייך ג"כ לתפילה דלשיטתו אין זה כלל עבודת הבינוני ואין לאדם לשאוף לעבודת הצדיק עיי"ש ולכן ס"ל גם שיש שני מיני עבודה לצדיק העבודה איתהפכא דהיינו שהופך את היצר וכמו שדוד המלך ע"ה אמר וליבי חלל בקרבי שהרגו בתענית.
משא"כ עבודת הבינוני הוא איתכפיא דהיינו שיכוף את היצר ע"י שיתגבר עליו ולא לגמרי כי למחר יבוא שוב בכוחות גדולים יותר... וזה לא ע"י שלוקח הכוחות לענין אחר אלא שמשתיק את היצר.... עד לסיבוב הבא....
וזה שאנו אומרים וכוף את יצרינו שע"י שאנו כופים את יצרינו ומשתיקים אותו אזי להשתעבד לך דהיינו שאנו משתעבדים אליו ולא היצר
כך נראה לי פשוט עכ"פ לדעת התניא


איכא מאן דאמר
הודעות: 487
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 203 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 15 יוני 2020, 22:58

משבט הכהונא כתב:
15 יוני 2020, 22:12
לדעת התניא וסייעו כיון שאין זה שייך כי אם לצדיק א"כ אינו שייך ג"כ לתפילה דלשיטתו אין זה כלל עבודת הבינוני ואין לאדם לשאוף לעבודת הצדיק עיי"ש ולכן ס"ל גם שיש שני מיני עבודה לצדיק העבודה איתהפכא דהיינו שהופך את היצר וכמו שדוד המלך ע"ה אמר וליבי חלל בקרבי שהרגו בתענית.
משא"כ עבודת הבינוני הוא איתכפיא דהיינו שיכוף את היצר ע"י שיתגבר עליו ולא לגמרי כי למחר יבוא שוב בכוחות גדולים יותר... וזה לא ע"י שלוקח הכוחות לענין אחר אלא שמשתיק את היצר.... עד לסיבוב הבא....
וזה שאנו אומרים וכוף את יצרינו שע"י שאנו כופים את יצרינו ומשתיקים אותו אזי להשתעבד לך דהיינו שאנו משתעבדים אליו ולא היצר
כך נראה לי פשוט עכ"פ לדעת התניא
יישר כח על ביאור העניינים לדעת התניא
על כל פנים לדעת היושר דברי אמת הדבר שייך בכל אדם לכשיתעלה
ולדעת המאור עינים הדבר שייך בכל אדם ובכל מצב
ולשיטתם יתבאר העניין כפי שכתבתי


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 289
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 13 יולי 2020, 01:25

המשגיחים אוהבים לומר כתוב "בכל לבבך" בשני יצריך וכי אפשר לעבוד ביצר הרע אלא ע"פ מה שרוצים או לא רוצים מבינים מה טוב ומה רע
והפי' האמתי הוא שהקב"ה לא ברא מידות מגונות אלא בכל דבר צריך לדעת איך להשתמש דוגמה חוצפה ועזות פנים נגד הרשעים ועוד


לעצמו נברא
הודעות: 15
הצטרף: 22 פברואר 2020, 23:07
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי לעצמו נברא » 13 יולי 2020, 21:40

נראה שענין היצר הוא הכח המתאווה של הבנ"א, והוא על אף החלוקה לטוב ורע הוא ענין אחד, כח הרצון והתאווה, ובאותו כח וחוש שהוא מתאווה לרע הוא גם מתאווה לטוב,
וממילא הביאור הוא שכל הכח המתאווה יהיה משועבד לטוב.


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: להשתמש ביצר הרע עצמו לעבודת ה'

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 יולי 2020, 22:58

לא פסקה ישיבה כתב:
14 יוני 2020, 21:50
בתפילה: וכוף את יצרנו להשתעבד לך. ומשמע דהיצר הרע עצמו ישתעבד להקב"ה, וצריך ביאור. 
משנה מפורשת היא במסכת ברכות פרק ח' משנה א' - דך נד ע"א:
חַיָּב אָדָם לְבָרֵךְ עַל הָרָעָה כְּשֵׁם שֶׁהוּא מְבָרֵךְ עַל הַטּוֹבָה, שֶׁנֶּאֱמַר (דברים ו) וְאָהַבְתָּ אֵת יְיָ אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ. בְּכָל לְבָבְךָ, בִּשְׁנֵי יְצָרֶיךָ, בְּיֵצֶר טוֹב וּבְיֵצֶר רָע.

ופי' בתפארת ישראל 
בשני יצריך ביצר טוב וביצר רע
ר"ל גם בתאוות תענוגים הגופניים שמסוגלים שיחטא האדם בהן. יהי כונתך בהשתמשך בהם לצורך קיום הגוף לשם שמים לחזק גופך לעבודתו ית'. א"נ ביצה"ט למצות עשה וביצה"ר למצות ל"ת שיהיה לו גבול לומר עד כאן תבוא:

ובספר באר מים חיים, פי' בכל לבבך, בשני יצריך - חייב אדם לעבוד את ה' גם עם הכוחות הרעים שיש בו, כלומר עם ההתלהבות החזקה שיש בו לרע, יפנה כוחות אלו לעבודתו של ה'.
ובספר טעם זקנים פי' שאם לא יצר הרע לא היה אדם נושא אשה, ולא היה בונה בית וכיו"ב בניינו של עולם.

ובספר שפת אמת על התורה כתב ע"פ דברי מהר"ל ז"ל בס' גור ארי' על מ"ש חז"ל יעקב לא נשקו ליוסף כשבא אליו מפני שקרא את שמע. וביאר מהר"ל כי בעת בוא אל הצדיק איזה אהבה ושמחה מכניסו לשמים לאהבת הבורא. לכן קרא אז בכוונה קריאת שמע. ועפ"י הפשוט טעם הדבר כי ירא לנפשו שעי"ז האהבה ישכח ממנו אהבת הבורא לכן הוא מתדבק מקודם בו ית' ועי"ז נשכח ממנו אהבה הגשמיות. וזה ענין מ"ש בכל לבבך בב' יצריך והיתכן לאהוב ה' ביצה"ר. רק שע"י היצה"ר מתקשר האדם באהבת הבורא בעבור יראת היצה"ר. אם אמנם כי הפי' עמוק מזה. אבל ע"י זה הדרך יוכל אחר כך להפוך גם את כל היצה"ר לעבודת הבורא כי עי"ז הדרך נמצא נולד טוב מהיצר. ועי"ז מתהפך לטוב.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים