נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

נושאים שונים

פותח הנושא
זוזו
הודעות: 261
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי זוזו » 16 יוני 2020, 10:12

בכולל אחד ראיתי שמרשים לאברך להחזיק עליו פלא' רק בזמנים שמותר גם בשבת מדין פיקו"נ.
לכך יל"ד מהו בתקופה שאשתו צריכה לילד ומשום יתוביה דעתיה הבעל נוסע עם האשה לביה"ח וכל שאר החילולי שבת השייכים לליוי שלה מותרים. א"כ מהו לשאת עליו פלא' בשבת שתוכל לקרוא לו כשיגיע הזמן, ויש בזה משום מוקצה ובמקומות מסוימים גם הוצאה וטלטול בר"ה וכו'.
לכאו' בחשבון הפשוט הדבר מותר, רק שלא ראינו. ושמא לא ראינו כי מחזיקים את הפלא' הכיס. אך באמת לא ראינו כי באמת לא לוקחים עמם את המכשיר וסומכים על כך שהאשה כשתצטרך כבר תמצא את הדרך לאתר ולקרוא לו...


ששמואל
הודעות: 335
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי ששמואל » 16 יוני 2020, 10:35

כל מה שמותר זה כשהיא נמצאת במצב של "יולדת" או לכל הפחות "ספק יולדת".
אבל כשיש חשש שאולי יתפתח לידה אין שום היתר של יתוביה דעתיה.

עוד טעם לאסור, מותר רק מה שנוגע לעצם הטיפול בה - כגון ליסוע לבית חולים אחר כשהיא מרגישה ששם יטפלו בה יותר טוב אבל אסור להדליק מוסיקה קלאסית בשבת גם אם היא טוענת שזה ירגיע אותה (כך שמעתי מהרב הופנר, רב ביה"ח מעייני הישועה)


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 261
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי זוזו » 16 יוני 2020, 10:43

למה לא? אם יש סבירות גדולה שהיא תלד היום כגון שזה יום יומיים לפני הזמן ולפי טבע גופה ידוע שלפעמים מקדמת, ודאי המצב הוא בגדר ספק פיקו"נ וע"ז סמכו כל המצילים שנושאים עליהם אמצעי תקשורת כל השבת.

הנידון הוא על קריאת הבעל לבוא ללותה. ליווי זה הוא יתוביה דעתיה גמור ומחללים לשם כך השבת וכמש"כ באגרות חזו"א שמורה ליסוע איתה בשבת. מי דיבר על הפעלת מוסיקה וכדו'


ששמואל
הודעות: 335
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי ששמואל » 16 יוני 2020, 11:11

גם יום יומיים לפני זמנה אסור ליסוע לבית חולים אם אין לה סימני לידה.
(ואם היא תגיע לבית חולים ישלחו אותה חזרה הביתה, אפי' לא ישאירו אותה למעקב!)
כך שאין בזה פיקוח נפש.
יש נדון בפוסקים האם מותר לקרוא לאמא בשבת, או לחילופין ליסוע בשבת לבית חולים הקרוב לאמא של היולדת כדי שתוכל להיות עמה בלידה, בגדול הנדון הוא הוא מה שהאמא מגיע ללידה זה צורך של היולדת או פינוק כי אם זה בגלל פינוק אין בזה היתר של אתוביה דעתה.
ולכן אם היולדת נמצאת במצב של ערב לידה, מצד הל' פיקוח נפש אין שום צד להתיר לבעל לסחוב פלאפון מכיון שעכשיו זה אפי' לא ספק וגם במצב של לידה לא ברור שמותר חילולי שבת כה"ג.

ואוסיף, אין מה לדון מצד הל' פיקוח נפש כיון דהבעל לא יודע ליילד, ולהזמין אמבולנס היולדת יודעת לבד.
ועוד, דלכאורה מצד הדין בכל כה"ג יש לבעל להישאר בבית למקרה הצורך.

ומה שהבאת מחובשי הצלה לא דמי כלל דהתם מכיון שכל שבת יש קריאה זה נקרא שבוודאות יהיה מצד של פיקוח נפש ועוד דהתם איכא רק טלטול מוקצה מכיון שמה שהם מחזיקים זה מכשיר שלא צריך ללחוץ על כלום בשביל לדעת על האירוע.


משבט הכהונא
הודעות: 196
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי משבט הכהונא » 16 יוני 2020, 11:20

רציתי בזה עזרת החכמים שיחי' אי פלאפון נקרא מוקצא מחמת חסרון כיס וא"כ חמיר יותר או לאו
וראיתי בכמה ספרים שהביאו שהפלאפון הוא מוקצא מחמת חיסרון כיס
אמנם איני מבין זאת דהרי לא דמי לסכין של שחיטה וכו' דהרי אדם רגיל לעשות מהפלאפון עוד צרכים כגון שעון מעורר או להחזיקו סתם ע"ג ספר וכדו' ואדם אינו זהיר בזה
ואלי המחברים סמכו על מחברים שמדור העבר שבזנמנם היה פלאפון יקר ומעט המציאות והיה ההתנהגות שונה וצ"ע


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 261
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי זוזו » 16 יוני 2020, 11:56

גם אני מדבר ללא חילול שבת דאו' כי מספיק שהבעל מרגיש רטט או רואה על הצג שמתקשרים מהבית והוא יחזור. לא צריכים לענות...

הבעל לא יודע ליילד זה נכון. אז למה הוא נוסע איתה? הביה"ח יסתדר יופי גם אם הוא ישאר בבית. אלא שהליווי נותן לה בטחון ורוגע שאם יהיה בעיה יש מישהו קרוב שיעזור לה ואילו בתי החולים לא מספיק אכפת להם. לכן ההתיחסות אליו הוא כאילו הוא איש הצלה בעצמו ובידו להצילה והיתוביה דעתיה שהוא מספק לה הוא ככל תרופה שיכול להציל את חייה. זה מה שהתחדש ביתוביה דעתיה. ובמצב לידה ממשי הוא ודאי יכול ליסוע איתה כמו שהבאתי מהחזו"א וככה פשוט בפי כל מורי ההוראה.
השאלה היא אחת, עצם המצב של ערב לידה אם הוא בכלל ספק פיקו"נ כי כשזה יגיע והוא לא יהיה שם והיא תסע לבד - החסרון שלו הוא בגדר פיקו"נ. אך כרגע אין סימני לידה. כעין זה מה יהיה הדין בזקן שלפעמים מקבל התקפות בנשימה ואם יהיו שם יכולים להצילו ואם לא יתכן וימות. אין ידיעה מתי זה יהיה אבל המציאות שפעם בכמה ימים זה ודאי קורה ואולי זה יהיה בשבת. האם אין זה מצב של ספק פיקו"נ. ראיתי פעם מכתב מהחזו"א שאם יש כמה "אם תמצא לומר" אין זה בגדר פיקו"נ שאם כן כל החנויות יוכלו לפעול בשבת כי שמא יהיה כך ושמא כך ואז לא יהיה מזון וכו'. אך בנד"ד הפיקו"נ נמצא כבר השאלה רק מתי יתפרץ.

הטענה שהבעל ישאר בבית, באמת יל"ד בה כמה אדם צריך לכבול עצמו בשביל הפיקו"נ של חבירו ולהמנע מלהגיע למצב של עשיית מלאכות אף שיהיו בהיתר. וכמדו' שזה ויכוח ישן בין רבני ירושלים בחוט חשמל שנפל לרחוב בשבת כמה שעות לפני שקיעה דמוצ"ש, ואם יעמוד שם עד צה"כ ויזהיר את כולם שלא יתקרבו זו הצלה ללא חילול שבת. האם מחויב לעשות כן או שיוכל לקרוא מיד לטכנאיים שיסירו את הסכנה ע"י חילולי השבת.


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 261
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי זוזו » 16 יוני 2020, 12:03

משבט הכהונא כתב:
16 יוני 2020, 11:20
רציתי בזה עזרת החכמים שיחי' אי פלאפון נקרא מוקצא מחמת חסרון כיס וא"כ חמיר יותר או לאו
וראיתי בכמה ספרים שהביאו שהפלאפון הוא מוקצא מחמת חיסרון כיס
אמנם איני מבין זאת דהרי לא דמי לסכין של שחיטה וכו' דהרי אדם רגיל לעשות מהפלאפון עוד צרכים כגון שעון מעורר או להחזיקו סתם ע"ג ספר וכדו' ואדם אינו זהיר בזה
ואלי המחברים סמכו על מחברים שמדור העבר שבזנמנם היה פלאפון יקר ומעט המציאות והיה ההתנהגות שונה וצ"ע
יש פלא' יקרים ויש פשוטים. עם הפשוטים וישנים לכאו' אדם לא נזהר ועושה עמו עוד מלאכות למשל אם יצטרך קו ישר ישתמש בו כסרגל. אך יש יקרים ובפרט אם הוא חדש, בהם ודאי נזהרים להשתמש רק למה שמיועד ושעון מעורר הוא בכלל הדברים שמיועד להם. 
 

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 16 יוני 2020, 13:34

זוזו כתב:
16 יוני 2020, 12:03
משבט הכהונא כתב:
16 יוני 2020, 11:20
רציתי בזה עזרת החכמים שיחי' אי פלאפון נקרא מוקצא מחמת חסרון כיס וא"כ חמיר יותר או לאו
וראיתי בכמה ספרים שהביאו שהפלאפון הוא מוקצא מחמת חיסרון כיס
אמנם איני מבין זאת דהרי לא דמי לסכין של שחיטה וכו' דהרי אדם רגיל לעשות מהפלאפון עוד צרכים כגון שעון מעורר או להחזיקו סתם ע"ג ספר וכדו' ואדם אינו זהיר בזה
ואלי המחברים סמכו על מחברים שמדור העבר שבזנמנם היה פלאפון יקר ומעט המציאות והיה ההתנהגות שונה וצ"ע
יש פלא' יקרים ויש פשוטים. עם הפשוטים וישנים לכאו' אדם לא נזהר ועושה עמו עוד מלאכות למשל אם יצטרך קו ישר ישתמש בו כסרגל. אך יש יקרים ובפרט אם הוא חדש, בהם ודאי נזהרים להשתמש רק למה שמיועד ושעון מעורר הוא בכלל הדברים שמיועד להם. 

יש לציין שיש אוסרים לטלטל פלאפון משום קוי הקליטה המשתנים, ובעניותי האי סברא לא ברירא לי כולי האי, והואיל ורבי @זוזו העלה נושא דומה העזתי גם אני לעשות כן ואשמח לידיעה של חו''ר הפורום שליט''א בענין. בברכת התורה.
 


ששמואל
הודעות: 335
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי ששמואל » 16 יוני 2020, 14:28

למה זה תשאל לשמי כתב:
16 יוני 2020, 13:34
זוזו כתב:
16 יוני 2020, 12:03
משבט הכהונא כתב:
16 יוני 2020, 11:20
רציתי בזה עזרת החכמים שיחי' אי פלאפון נקרא מוקצא מחמת חסרון כיס וא"כ חמיר יותר או לאו
וראיתי בכמה ספרים שהביאו שהפלאפון הוא מוקצא מחמת חיסרון כיס
אמנם איני מבין זאת דהרי לא דמי לסכין של שחיטה וכו' דהרי אדם רגיל לעשות מהפלאפון עוד צרכים כגון שעון מעורר או להחזיקו סתם ע"ג ספר וכדו' ואדם אינו זהיר בזה
ואלי המחברים סמכו על מחברים שמדור העבר שבזנמנם היה פלאפון יקר ומעט המציאות והיה ההתנהגות שונה וצ"ע
יש פלא' יקרים ויש פשוטים. עם הפשוטים וישנים לכאו' אדם לא נזהר ועושה עמו עוד מלאכות למשל אם יצטרך קו ישר ישתמש בו כסרגל. אך יש יקרים ובפרט אם הוא חדש, בהם ודאי נזהרים להשתמש רק למה שמיועד ושעון מעורר הוא בכלל הדברים שמיועד להם. 
יש לציין שיש אוסרים לטלטל פלאפון משום קוי הקליטה המשתנים, ובעניותי האי סברא לא ברירא לי כולי האי, והואיל ורבי @זוזו העלה נושא דומה העזתי גם אני לעשות כן ואשמח לידיעה של חו''ר הפורום שליט''א בענין. בברכת התורה.

האורחות שבת מביא נדון אם פלאפון שמשתמשים בו לשעון מעורר נחשב לכלי שמלאכתו לאיסור ולהיתר וא"כ יהיה מותר לטלטלו בשבת (נדמה לי הוא מביא בזה מחלוקת החזו"א והגרשז"א)
 


ששמואל
הודעות: 335
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 60 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי ששמואל » 16 יוני 2020, 14:53

זוזו כתב:
16 יוני 2020, 11:56
הטענה שהבעל ישאר בבית, באמת יל"ד בה כמה אדם צריך לכבול עצמו בשביל הפיקו"נ של חבירו ולהמנע מלהגיע למצב של עשיית מלאכות אף שיהיו בהיתר.
הגדר בזה ברוב הנידון הוא שאדם צריך לעשות ככל יכולתו ע"מ לא להגיע למצב של חילול שבת אבל לא צריך 'להשתגע' בשביל זה.
ולדוגמא, יולדת בקרית ספר שצריכה ליסוע לבית חולים ורוצה להגיע למעייני, אם היא יכולה בקלות להיות שבת בבני ברק היא צריכה לעשות את זה אבל היא לא צריכה לשכור דירה ברחוב פוברסקי כדי שתוכל ללכת ברגל מכיון שזה נחשב מחוץ לנורמה..

יש עוד נדון באחרונים לגבי גדר החיוב הנ"ל, אם הוא מעיקר הדין ומי שלא הכין את עצמו הרי הוא מחלל שבת או דילמא שראוי לעשות כן אבל אינו חובה (הנדון הוא לדוגמא על איש הצלה שצריך לפנות את רכבו מערב שבת ולכבות את הנורות שלא ידלקו בפתיחת הדלתות ועוד, ויש לחלק בין זה לבין הנ"ל)

השאלה אם להישאר בבית זה נחשב 'לכבול את עצמו' וא"כ אז הוא יכול לצאת....


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי דרומאי » 16 יוני 2020, 15:23

ששמואל כתב:
16 יוני 2020, 14:53
זוזו כתב:
16 יוני 2020, 11:56
הטענה שהבעל ישאר בבית, באמת יל"ד בה כמה אדם צריך לכבול עצמו בשביל הפיקו"נ של חבירו ולהמנע מלהגיע למצב של עשיית מלאכות אף שיהיו בהיתר.
הגדר בזה ברוב הנידון הוא שאדם צריך לעשות ככל יכולתו ע"מ לא להגיע למצב של חילול שבת אבל לא צריך 'להשתגע' בשביל זה.
ולדוגמא, יולדת בקרית ספר שצריכה ליסוע לבית חולים ורוצה להגיע למעייני, אם היא יכולה בקלות להיות שבת בבני ברק היא צריכה לעשות את זה אבל היא לא צריכה לשכור דירה ברחוב פוברסקי כדי שתוכל ללכת ברגל מכיון שזה נחשב מחוץ לנורמה..

יש עוד נדון באחרונים לגבי גדר החיוב הנ"ל, אם הוא מעיקר הדין ומי שלא הכין את עצמו הרי הוא מחלל שבת או דילמא שראוי לעשות כן אבל אינו חובה (הנדון הוא לדוגמא על איש הצלה שצריך לפנות את רכבו מערב שבת ולכבות את הנורות שלא ידלקו בפתיחת הדלתות ועוד, ויש לחלק בין זה לבין הנ"ל)

השאלה אם להישאר בבית זה נחשב 'לכבול את עצמו' וא"כ אז הוא יכול לצאת....
אין דמיון בין הנושאים, במקרה של בית החולים הרי כשעושה את החילול שבת הוא בהיתר גמור והשאלה אם חייב למנוע את זה, וזה אכן תלוי במה שנורמלי. אבל כאן מה ההיתר שלו לצאת מהבית עם הטלפון [בהנחה שיש כאן איסור, ואפילו איסור דרבנן]?! האם הוא מועיל משהו לאשתו ביציאתו? הרי אדרבה, הוא מפסיד לה ביציאתו שכן עי"כ לא יהיה זמין, ולכן הוא לוקח את הטלפון, אבל אין שום היתר לצאת עם טלפון בכה"ג, ופשוט!

 


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 261
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי זוזו » 16 יוני 2020, 18:03

דרומאי כתב:
16 יוני 2020, 15:23
ששמואל כתב:
16 יוני 2020, 14:53
זוזו כתב:
16 יוני 2020, 11:56
הטענה שהבעל ישאר בבית, באמת יל"ד בה כמה אדם צריך לכבול עצמו בשביל הפיקו"נ של חבירו ולהמנע מלהגיע למצב של עשיית מלאכות אף שיהיו בהיתר.
הגדר בזה ברוב הנידון הוא שאדם צריך לעשות ככל יכולתו ע"מ לא להגיע למצב של חילול שבת אבל לא צריך 'להשתגע' בשביל זה.
ולדוגמא, יולדת בקרית ספר שצריכה ליסוע לבית חולים ורוצה להגיע למעייני, אם היא יכולה בקלות להיות שבת בבני ברק היא צריכה לעשות את זה אבל היא לא צריכה לשכור דירה ברחוב פוברסקי כדי שתוכל ללכת ברגל מכיון שזה נחשב מחוץ לנורמה..

יש עוד נדון באחרונים לגבי גדר החיוב הנ"ל, אם הוא מעיקר הדין ומי שלא הכין את עצמו הרי הוא מחלל שבת או דילמא שראוי לעשות כן אבל אינו חובה (הנדון הוא לדוגמא על איש הצלה שצריך לפנות את רכבו מערב שבת ולכבות את הנורות שלא ידלקו בפתיחת הדלתות ועוד, ויש לחלק בין זה לבין הנ"ל)

השאלה אם להישאר בבית זה נחשב 'לכבול את עצמו' וא"כ אז הוא יכול לצאת....
אין דמיון בין הנושאים, במקרה של בית החולים הרי כשעושה את החילול שבת הוא בהיתר גמור והשאלה אם חייב למנוע את זה, וזה אכן תלוי במה שנורמלי. אבל כאן מה ההיתר שלו לצאת מהבית עם הטלפון [בהנחה שיש כאן איסור, ואפילו איסור דרבנן]?! האם הוא מועיל משהו לאשתו ביציאתו? הרי אדרבה, הוא מפסיד לה ביציאתו שכן עי"כ לא יהיה זמין, ולכן הוא לוקח את הטלפון, אבל אין שום היתר לצאת עם טלפון בכה"ג, ופשוט!



מי אמר שלהשאר בבית 25 שעות (ביה"ש+שבת) זה נורמה? אולי זה כן שגעון וממילא מותר לו לצאת וכיון שיש סבירות גבוהה שאשתו תלד בשבת ותצטרך אותו כאיש הצלה, יכול גם לקחת פלא'.
אני מקוה שלפחות בג' ימי ר"ה עם שבת אז בשבת שהוא היום השלישי ברור תסכימו שזה כבר בגדר שגעון להשאיר אותו בבית 72 שעות ויותר לצאת עם פלא'?

אינני מבין מה הצד שאין פה איסור דרבנן הרי יש פה לפחות מוקצה וגם הוצאה במקומות מסוימים.


יעקב שלם
הודעות: 1680
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 532 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי יעקב שלם » 16 יוני 2020, 18:04

אם הוא נושא את הפלאפון בכיס המכנסים הרבה יותר קל כיון שהכיס רק תלוי במכנסים


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי כי הם חיינו » 16 יוני 2020, 18:30

לפני 20 שנה כשהפלאפון לא היה מצוי, הבעל לא היה נשאר בכל הזמן הקרוב ללידה בבית,
אלא היה יוצא לעבדתו ולבהכ"נ ולכולל
ולא חששו שזה סכנה שמא יתקרב הלידה והוא לא יהיה כאן ויחסר ביתובי דעתיה
וכשהיה צריך היו קוראים לו ע"י מישהו אחר,
וכך גם אפשר היום


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 261
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי זוזו » 16 יוני 2020, 19:08

כי הם חיינו כתב:
16 יוני 2020, 18:30
לפני 20 שנה כשהפלאפון לא היה מצוי, הבעל לא היה נשאר בכל הזמן הקרוב ללידה בבית,
אלא היה יוצא לעבדתו ולבהכ"נ ולכולל
ולא חששו שזה סכנה שמא יתקרב הלידה והוא לא יהיה כאן ויחסר ביתובי דעתיה
וכשהיה צריך היו קוראים לו ע"י מישהו אחר,
וכך גם אפשר היום
לפני 60 שנה אנשי ההצלה לא נשארו בבית ולא במקומות מיוחדים ולא לקחו שום מכשיר קשר, שהיה צורך היו קוראים לרופא המקומי והיה עוזב עיסוקיו ומגיע.
ברור שאם מדובר על אופן שיש את מי לשלוח ויודעים איפה הוא אמור להיות וכו' אז למה שהוא יעבור שום איסור הרי אפי' היה צריך לשתיים וקצץ ענף עם שלושה עבר איסור (אם לא היה הזמן בהול). אבל יש מקרים וכל אחת לפי טבע גופה שצריכים להזדרז מאד מאד כי אחרת יולדים בבית או באמבולנס...


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי כי הם חיינו » 16 יוני 2020, 19:16

זוזו כתב:
16 יוני 2020, 19:08
כי הם חיינו כתב:
16 יוני 2020, 18:30
לפני 20 שנה כשהפלאפון לא היה מצוי, הבעל לא היה נשאר בכל הזמן הקרוב ללידה בבית,
אלא היה יוצא לעבדתו ולבהכ"נ ולכולל
ולא חששו שזה סכנה שמא יתקרב הלידה והוא לא יהיה כאן ויחסר ביתובי דעתיה
וכשהיה צריך היו קוראים לו ע"י מישהו אחר,
וכך גם אפשר היום
לפני 60 שנה אנשי ההצלה לא נשארו בבית ולא במקומות מיוחדים ולא לקחו שום מכשיר קשר, שהיה צורך היו קוראים לרופא המקומי והיה עוזב עיסוקיו ומגיע.
ברור שאם מדובר על אופן שיש את מי לשלוח ויודעים איפה הוא אמור להיות וכו' אז למה שהוא יעבור שום איסור הרי אפי' היה צריך לשתיים וקצץ ענף עם שלושה עבר איסור (אם לא היה הזמן בהול). אבל יש מקרים וכל אחת לפי טבע גופה שצריכים להזדרז מאד מאד כי אחרת יולדים בבית או באמבולנס...
כוונתי ביחס למה שאמרו לעיל שא"א לכבול את הבעל 25 שעות
וע"ז אמרתי שאינו כבול אם יוצא למקום קרוב ובד"כ בקל יש אפשרות לקרוא לו
ובד"כ גם יש זמן ומי שבטבעה יש לחוש שהזמן דחוק אז יש להזהר לבעל לא להרחיק
אבל להתיר לבעל משןום כך לשאת טלפון לא שמענו מי שהתיר
ואע"פ שלענ"ד אין הפלאפון אלא כלי שמלאכתו לאיסור, ולא מוקצה מחמת חיסרון כיס
אבל בודאי שיש בזה ג"כ עובדין דחול
ואולי גם הוי בכלל הגזירה של מנורה של חוליות וג"כ כעין ספסל שנשמט את מירכתיו
אמנם לענין מה שדן פותח האשכול בכולל שהתנו להחזיק פלאפון רק במצב שבשבת מותר, מסתבר שבכה"ג מותר לאברך להחיזק פלאפון כיוון שאילו לא היה מי שיקרה לו היה בכלל פיקו"נ ה"נ כאן יש להתיר

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1223
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 340 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 16 יוני 2020, 20:40

כי הם חיינו כתב:
16 יוני 2020, 18:30
לפני 20 שנה כשהפלאפון לא היה מצוי, הבעל לא היה נשאר בכל הזמן הקרוב ללידה בבית,
אלא היה יוצא לעבדתו ולבהכ"נ ולכולל
ולא חששו שזה סכנה שמא יתקרב הלידה והוא לא יהיה כאן ויחסר ביתובי דעתיה
וכשהיה צריך היו קוראים לו ע"י מישהו אחר,
וכך גם אפשר היום
ידוע שהגר''י זילברשטיין דן מדוע לא ישכור הבעל סוס ועגלה ליקח אשתו בשבת לביה''ח, ולא יעבור על איסור מבעיר דאורייתא. וכמדומה שהרב וואזנר זצוק''ל השיב לו שכיום הדרך לנסוע הוא ברכב. וייתכן שה''ה לגבי פלאפון שכיום דעת האשה לא תתיישב אם תצטרך לחפש אחר אדם שיקרא לבעלה. 
 


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי כי הם חיינו » 16 יוני 2020, 20:49

למה זה תשאל לשמי כתב:
16 יוני 2020, 20:40
כי הם חיינו כתב:
16 יוני 2020, 18:30
לפני 20 שנה כשהפלאפון לא היה מצוי, הבעל לא היה נשאר בכל הזמן הקרוב ללידה בבית,
אלא היה יוצא לעבדתו ולבהכ"נ ולכולל
ולא חששו שזה סכנה שמא יתקרב הלידה והוא לא יהיה כאן ויחסר ביתובי דעתיה
וכשהיה צריך היו קוראים לו ע"י מישהו אחר,
וכך גם אפשר היום
ידוע שהגר''י זילברשטיין דן מדוע לא ישכור הבעל סוס ועגלה ליקח אשתו בשבת לביה''ח, ולא יעבור על איסור מבעיר דאורייתא. וכמדומה שהרב וואזנר זצוק''ל השיב לו שכיום הדרך לנסוע הוא ברכב. וייתכן שה''ה לגבי פלאפון שכיום דעת האשה לא תתיישב אם תצטרך לחפש אחר אדם שיקרא לבעלה. 

איני יודע יתכן שאתה צודק
אמנם כבר כתבו לעיל שההיתר של יתובי דעתה הוא רק משעה שיושבת על המשבר

אבל עכ"פ לדינא האם אכן ראיתי מי שמתיר לבעל לשאת טלפון או מי שנוהג כן למעשה,
ואם אכן אין נוהגים כן הרי זו הוכחה שאנשים לא חוששים לכך ואין זה גורם לחוסר יתובי דעתיה
ושמעתי פעם בשם הגרי"י פוזן שליט"א שלא כל דבר נקרא שהאשה רוצה מוגדר כיתובי דעתיה


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי דרומאי » 16 יוני 2020, 21:15

זוזו כתב:
16 יוני 2020, 18:03
דרומאי כתב:
16 יוני 2020, 15:23
ששמואל כתב:
16 יוני 2020, 14:53

הגדר בזה ברוב הנידון הוא שאדם צריך לעשות ככל יכולתו ע"מ לא להגיע למצב של חילול שבת אבל לא צריך 'להשתגע' בשביל זה.
ולדוגמא, יולדת בקרית ספר שצריכה ליסוע לבית חולים ורוצה להגיע למעייני, אם היא יכולה בקלות להיות שבת בבני ברק היא צריכה לעשות את זה אבל היא לא צריכה לשכור דירה ברחוב פוברסקי כדי שתוכל ללכת ברגל מכיון שזה נחשב מחוץ לנורמה..

יש עוד נדון באחרונים לגבי גדר החיוב הנ"ל, אם הוא מעיקר הדין ומי שלא הכין את עצמו הרי הוא מחלל שבת או דילמא שראוי לעשות כן אבל אינו חובה (הנדון הוא לדוגמא על איש הצלה שצריך לפנות את רכבו מערב שבת ולכבות את הנורות שלא ידלקו בפתיחת הדלתות ועוד, ויש לחלק בין זה לבין הנ"ל)

השאלה אם להישאר בבית זה נחשב 'לכבול את עצמו' וא"כ אז הוא יכול לצאת....
אין דמיון בין הנושאים, במקרה של בית החולים הרי כשעושה את החילול שבת הוא בהיתר גמור והשאלה אם חייב למנוע את זה, וזה אכן תלוי במה שנורמלי. אבל כאן מה ההיתר שלו לצאת מהבית עם הטלפון [בהנחה שיש כאן איסור, ואפילו איסור דרבנן]?! האם הוא מועיל משהו לאשתו ביציאתו? הרי אדרבה, הוא מפסיד לה ביציאתו שכן עי"כ לא יהיה זמין, ולכן הוא לוקח את הטלפון, אבל אין שום היתר לצאת עם טלפון בכה"ג, ופשוט!


מי אמר שלהשאר בבית 25 שעות (ביה"ש+שבת) זה נורמה? אולי זה כן שגעון וממילא מותר לו לצאת וכיון שיש סבירות גבוהה שאשתו תלד בשבת ותצטרך אותו כאיש הצלה, יכול גם לקחת פלא'.
אני מקוה שלפחות בג' ימי ר"ה עם שבת אז בשבת שהוא היום השלישי ברור תסכימו שזה כבר בגדר שגעון להשאיר אותו בבית 72 שעות ויותר לצאת עם פלא'?

אינני מבין מה הצד שאין פה איסור דרבנן הרי יש פה לפחות מוקצה וגם הוצאה במקומות מסוימים.

אם הוא מוכן להקריב את השבת קודש בשביל היתובי דעתא של אשתו, אז למה הוא לא מוכן להישאר בשביל היתובי דעתא הזה 72 שעות בבית ולא יצטרך לחלל שבת?
החילול שבת שהוא עושה הוא בשביל הנוחות שלו ולא בשביל אשתו.

[כלי שמלאכתו לאיסור הותר טלטולו לצורך גופו, ואם יש עירוב בעיר מותר לצאת בו]


אין חכמה
הודעות: 1244
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 83 פעמים
קיבל תודה: 117 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי אין חכמה » 16 יוני 2020, 21:35

דרומאי כתב:
16 יוני 2020, 21:15
אם הוא מוכן להקריב את השבת קודש בשביל היתובי דעתא של אשתו, אז למה הוא לא מוכן להישאר בשביל היתובי דעתא הזה 72 שעות בבית ולא יצטרך לחלל שבת?
החילול שבת שהוא עושה הוא בשביל הנוחות שלו ולא בשביל אשתו.

[כלי שמלאכתו לאיסור הותר טלטולו לצורך גופו, ואם יש עירוב בעיר מותר לצאת בו]
אם זה מותר מצד פיקו"נ אין הוא מקריב את השבת קודש ואין הוא מחויייב לעשות כן
אך ודאי שאין כאן היתר דפיקו"נ מכמה טעמים שכבר הוזכרו לעיל
חידוש הוא שזה נחשב צורך גופו כיון שאין זה השתמשות ממש 
אך יוכל לטלטל מן הצד ולהכניס לכיסו באופן שיש להקל בו שאינו מעשה בסיס ולא חשיב כמטלטל להדיא 
אך לכאו' צריך להיות לצורך דבר המותר ושוב יש לדון אי חשיב כן
ויש לצדד יותר שחשיב דבר המותר וצ"ע
אך יוכל להשאירו על בגדיו מע"ש באופן שאיננו בסיס ולכאו' קל יותר מטלטול מן הצד וצ"ע


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי כי הם חיינו » 16 יוני 2020, 21:41

האם אכן ראיתים מי שנהוג כן למעשה לטלטל את הטלפון בשבת?


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי דרומאי » 16 יוני 2020, 21:50

כי הם חיינו כתב:
16 יוני 2020, 21:41
האם אכן ראיתים מי שנהוג כן למעשה לטלטל את הטלפון בשבת?
ח"ו, אולי מי שחושב שמותר להרים את הטלפון לקבל תשובה על בדיקת קורונה.
[לא פיקוח נפש הוא דחמיר להו, אלא שבת הוא דזיל להו].


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי כי הם חיינו » 16 יוני 2020, 22:14

דרומאי כתב:
16 יוני 2020, 21:50

[לא פיקוח נפש הוא דחמיר להו, אלא שבת הוא דזיל להו].

כי האדם יראה לעינים ודרומאי יראה ללבב


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי דרומאי » 17 יוני 2020, 00:42

כי הם חיינו כתב:
16 יוני 2020, 22:14
דרומאי כתב:
16 יוני 2020, 21:50

[לא פיקוח נפש הוא דחמיר להו, אלא שבת הוא דזיל להו].

כי האדם יראה לעינים וה' יראה ללבב
ט"ס תיקנתי.


מאמין
הודעות: 100
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי מאמין » 17 יוני 2020, 01:27

שמעתי מתירים לצאת עם פל' בשבת (אני אמנם לא נהגתי כן) וכ"ש להשתמש בו כשעון מעורר (וכשמצלצל להוציאו מהחדר וכד') כי כך רגילים בו שהוא גם שעון מעורר
(אני לא יודע אם זה נקרא 'לאיסור ולהיתר' או שזה בכלל מעשה מותר ב'כלי שמלאכתו לאיסור')
וכיון שכן מותר גם לטלטלו כיון שהוא 'לצורך דבר המותר' היינו לראות כשאשתו מצלצלת במקרה חירום
וכ"ש שלדיעה זו לא שייך לומר עובדא דחול אחר שזה מותר כבר לשעון מעורר
(כך גם שמעתי בפלאפונים של מירס הישנים שהיה אפשרות לראות את השעה בפלאפון ללא שום לחיצה על כפתור אלא ששם וודאי אין סיבה להקל לקחת פלאפון רק בשביל שעון ואולי על זה אסרו)


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי דרומאי » 17 יוני 2020, 01:30

מאמין כתב:
17 יוני 2020, 01:27
שמעתי מתירים לצאת עם פל' בשבת (אני אמנם לא נהגתי כן) וכ"ש להשתמש בו כשעון מעורר (וכשמצלצל להוציאו מהחדר וכד') כי כך רגילים בו שהוא גם שעון מעורר
(אני לא יודע אם זה נקרא 'לאיסור ולהיתר' או שזה בכלל מעשה מותר ב'כלי שמלאכתו לאיסור')
וכיון שכן מותר גם לטלטלו כיון שהוא 'לצורך דבר המותר' היינו לראות כשאשתו מצלצלת במקרה חירום
וכ"ש שלדיעה זו לא שייך לומר עובדא דחול אחר שזה מותר כבר לשעון מעורר
(כך גם שמעתי בפלאפונים של מירס הישנים שהיה אפשרות לראות את השעה בפלאפון ללא שום לחיצה על כפתור אלא ששם וודאי אין סיבה להקל לקחת פלאפון רק בשביל שעון ואולי על זה אסרו)
עי' בספר ארחות שבת שמתנגד בחריפות לשימוש בטלפון נייד לצורך שעון מעורר.


מאמין
הודעות: 100
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:39
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי מאמין » 17 יוני 2020, 01:32

וטעמו ?


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי דרומאי » 17 יוני 2020, 01:33

מאמין כתב:
17 יוני 2020, 01:32
וטעמו ?

אינו לפני כעת וחוששני לכתוב בצורה לא מדוייקת.


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי כי הם חיינו » 17 יוני 2020, 08:54

דרומאי כתב:
17 יוני 2020, 01:30
מאמין כתב:
17 יוני 2020, 01:27
שמעתי מתירים לצאת עם פל' בשבת (אני אמנם לא נהגתי כן) וכ"ש להשתמש בו כשעון מעורר (וכשמצלצל להוציאו מהחדר וכד') כי כך רגילים בו שהוא גם שעון מעורר
(אני לא יודע אם זה נקרא 'לאיסור ולהיתר' או שזה בכלל מעשה מותר ב'כלי שמלאכתו לאיסור')
וכיון שכן מותר גם לטלטלו כיון שהוא 'לצורך דבר המותר' היינו לראות כשאשתו מצלצלת במקרה חירום
וכ"ש שלדיעה זו לא שייך לומר עובדא דחול אחר שזה מותר כבר לשעון מעורר
(כך גם שמעתי בפלאפונים של מירס הישנים שהיה אפשרות לראות את השעה בפלאפון ללא שום לחיצה על כפתור אלא ששם וודאי אין סיבה להקל לקחת פלאפון רק בשביל שעון ואולי על זה אסרו)
עי' בספר ארחות שבת שמתנגד בחריפות לשימוש בטלפון נייד לצורך שעון מעורר.

כשנכתב הספר אורחות שבת השימוש בטלפון כשעון מעורר לא היה נפוץ וזה נתן תחושה כאילו הטלפון מצלצל בשבת אבל היום נראה שהמצב השתנה וצ"ע


פותח הנושא
זוזו
הודעות: 261
הצטרף: 11 דצמבר 2017, 00:51
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נושא עליו פלא' בשבת בתקופה שאשתו צריכה לילד

שליחה על ידי זוזו » 17 יוני 2020, 10:24

כי הם חיינו כתב:
17 יוני 2020, 08:54
דרומאי כתב:
17 יוני 2020, 01:30
מאמין כתב:
17 יוני 2020, 01:27
שמעתי מתירים לצאת עם פל' בשבת (אני אמנם לא נהגתי כן) וכ"ש להשתמש בו כשעון מעורר (וכשמצלצל להוציאו מהחדר וכד') כי כך רגילים בו שהוא גם שעון מעורר
(אני לא יודע אם זה נקרא 'לאיסור ולהיתר' או שזה בכלל מעשה מותר ב'כלי שמלאכתו לאיסור')
וכיון שכן מותר גם לטלטלו כיון שהוא 'לצורך דבר המותר' היינו לראות כשאשתו מצלצלת במקרה חירום
וכ"ש שלדיעה זו לא שייך לומר עובדא דחול אחר שזה מותר כבר לשעון מעורר
(כך גם שמעתי בפלאפונים של מירס הישנים שהיה אפשרות לראות את השעה בפלאפון ללא שום לחיצה על כפתור אלא ששם וודאי אין סיבה להקל לקחת פלאפון רק בשביל שעון ואולי על זה אסרו)
עי' בספר ארחות שבת שמתנגד בחריפות לשימוש בטלפון נייד לצורך שעון מעורר.

כשנכתב הספר אורחות שבת השימוש בטלפון כשעון מעורר לא היה נפוץ וזה נתן תחושה כאילו הטלפון מצלצל בשבת אבל היום נראה שהמצב השתנה וצ"ע
וכן שעון שבת כמדו' שהאגר"מ אסר בזמנו שהוא יכבה וידליק את האורות מצד מ"ע. אך היום שהוא נפוץ עד מאד לית מאן דפליג דשרי. ודומה לשו"ע סי' שלח ס"ג "זוג המקשקש לשעות, עשוי ע"י משקלות, מותר לערכו ולהכינו מבעוד יום כדי שילך ויקשקש כל השבת" ועיי"ש מ"ב. וכיום אין חילוק בין שעון דהשו"ע לפלא'.

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים