הערה יפה, בן חכם ישמח אב!יצחק אמר:בני ני"ו הראה לי שבמסכות הח.פ יש פס מתכת שנועד להצמיד את המסכה על האף, והעיר לי שלכאורה אסור לכוונן את הפס הזה בשבת משום מכה בפטיש.
הוא צודק?
כל תוספת בכלי יש בה משום מ"פ, כמו הסרת יבולות מהבגד שאפשר ללבוש את הבגד עם היבולות ואפ"ה זה מ"פ, וכן קישוטים ויפויים שונים על הבגד.כי הם חיינו אמר:לכוארה אין זה מכה בפטיש כלל
שגם בלי זה המסכה היא מסכה
בגלל שאפשר לשנות לאדם אחר לכן זה לא גמר מלאכה? הרי סו"ס לגבי עצמו הוא "גומר".דרומאי אמר:לא נראה לאסור, דאין כאן גמר מלאכה מסוים והרי יכול לשנותו ולהתאימו לאדם אחר.
נ"ל שלא שייך גמר מלאכה בכגון זה.יצחק אמר:בני ני"ו הראה לי שבמסכות הח.פ יש פס מתכת שנועד להצמיד את המסכה על האף, והעיר לי שלכאורה אסור לכוונן את הפס הזה בשבת משום מכה בפטיש.
הוא צודק?
יצחק אמר:כל תוספת בכלי יש בה משום מ"פ, כמו הסרת יבולות מהבגד שאפשר ללבוש את הבגד עם היבולות ואפ"ה זה מ"פ, וכן קישוטים ויפויים שונים על הבגד.כי הם חיינו אמר:לכוארה אין זה מכה בפטיש כלל
שגם בלי זה המסכה היא מסכה
יהודי תמים אמר:בעניין אחר,
אעיד מה שראיתי פעם (לפני כחמש עשרה שנה) אצל מרנא הגרי"ש אלישיב, שנשאל ע"י ת"ח אחד אשר הצטייד ואחז בידיו בקבוק בירה ופקק הבקבוק - ושאל את הרב'ה - האם פתיחת פקק הבקבוק תיאסר משום מכה בפטיש, שהרי הוא יוצר כלי - את הפקק - שכעת הוא יכול להשתמש בפקק ולפתוח ולסגור את הפקק, מה שלא יכל לעשות לפני עיקום הפקק.
הגרי"ש זצ"ל מיאן לאסור אף אחר כל הסבריו של הרב השואל.
יצחק אמר:בני ני"ו הראה לי שבמסכות הח.פ יש פס מתכת שנועד להצמיד את המסכה על האף, והעיר לי שלכאורה אסור לכוונן את הפס הזה בשבת משום מכה בפטיש.
הוא צודק?