מכה בפטיש במסכות פנים

יצחק

משתמש ותיק
בני ני"ו הראה לי שבמסכות הח.פ יש פס מתכת שנועד להצמיד את המסכה על האף, והעיר לי שלכאורה אסור לכוונן את הפס הזה בשבת משום מכה בפטיש.
הוא צודק?
 

דרומאי

משתמש ותיק
יצחק אמר:
בני ני"ו הראה לי שבמסכות הח.פ יש פס מתכת שנועד להצמיד את המסכה על האף, והעיר לי שלכאורה אסור לכוונן את הפס הזה בשבת משום מכה בפטיש.
הוא צודק?
הערה יפה, בן חכם ישמח אב!
אך לא נראה לאסור, דאין כאן גמר מלאכה מסוים והרי יכול לשנותו ולהתאימו לאדם אחר.
בל"נ אשאל את ר' עזריאל.
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
כי הם חיינו אמר:
לכוארה אין זה מכה בפטיש כלל
שגם בלי זה המסכה היא מסכה
כל תוספת בכלי יש בה משום מ"פ, כמו הסרת יבולות מהבגד שאפשר ללבוש את הבגד עם היבולות ואפ"ה זה מ"פ, וכן קישוטים ויפויים שונים על הבגד. 
 
 

יצחק

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
לא נראה לאסור, דאין כאן גמר מלאכה מסוים והרי יכול לשנותו ולהתאימו לאדם אחר.
בגלל שאפשר לשנות לאדם אחר לכן זה לא גמר מלאכה? הרי סו"ס לגבי עצמו הוא "גומר". 
ובר מן דין, אין דרך להעביר מסכה מאדם לאדם.
 
 

אברהם משה

משתמש ותיק
יצחק אמר:
בני ני"ו הראה לי שבמסכות הח.פ יש פס מתכת שנועד להצמיד את המסכה על האף, והעיר לי שלכאורה אסור לכוונן את הפס הזה בשבת משום מכה בפטיש.
הוא צודק?
נ"ל שלא שייך גמר מלאכה בכגון זה.
הרי הכלי כאן הוא המסכה, והכלי כבר נשלם בעת הכנסת פס המתכת לגוף המסכה במפעל אותו מייצרים.
זה שסוג הפס הזה רך ויכול להתכוונן אינו המכה בפטיש של הכלי שנקרא מסכה.
(ולדוגמא בלבד, מחם שרוצים לפטרו מטבילה ע"י גמר מלאכה, צריך לפרק את הכלי ממש ולהרכיבו ע"י יהודי. ולא נאמר שכוונון הברז שבמחם או כל כיו"ב לצורה שחפץ יחשב כגמר מלאכה).
ואולי זה נקרא בונה, ואין בנין בכלים בהאי גוונא.   
 
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
יצחק אמר:
כי הם חיינו אמר:
לכוארה אין זה מכה בפטיש כלל
שגם בלי זה המסכה היא מסכה
כל תוספת בכלי יש בה משום מ"פ, כמו הסרת יבולות מהבגד שאפשר ללבוש את הבגד עם היבולות ואפ"ה זה מ"פ, וכן קישוטים ויפויים שונים על הבגד. 

צודק לא דייקתי
התכוונתי שאינו דומה לאודרא לבי סדיא [שבת מ"ח א']
אבל אמת כמו שכתבת שיתכן מכ"ב גם בדבר שהיה כלי קודם
אבל טס המתכת נראה  שיש צורך לעצב מעט כל פעם מחדש כיוון שגם תוך כדי שימוש הוא משתנה, ולכן מסתבר שאין זה מכ"ב
 

יהודי תמים

משתמש רגיל
בעניין אחר,
אעיד מה שראיתי פעם (לפני כחמש עשרה שנה) אצל מרנא הגרי"ש אלישיב, שנשאל ע"י ת"ח אחד אשר הצטייד ואחז בידיו בקבוק בירה ופקק הבקבוק - ושאל את הרב'ה - האם פתיחת פקק הבקבוק תיאסר משום מכה בפטיש, שהרי הוא יוצר כלי - את הפקק - שכעת הוא יכול להשתמש בפקק ולפתוח ולסגור את הפקק, מה שלא יכל לעשות לפני עיקום הפקק.
הגרי"ש זצ"ל מיאן לאסור אף אחר כל הסבריו של הרב השואל.
 

כי הם חיינו

משתמש ותיק
יהודי תמים אמר:
בעניין אחר,
אעיד מה שראיתי פעם (לפני כחמש עשרה שנה) אצל מרנא הגרי"ש אלישיב, שנשאל ע"י ת"ח אחד אשר הצטייד ואחז בידיו בקבוק בירה ופקק הבקבוק - ושאל את הרב'ה - האם פתיחת פקק הבקבוק תיאסר משום מכה בפטיש, שהרי הוא יוצר כלי - את הפקק - שכעת הוא יכול להשתמש בפקק ולפתוח ולסגור את הפקק, מה שלא יכל לעשות לפני עיקום הפקק.
הגרי"ש זצ"ל מיאן לאסור אף אחר כל הסבריו של הרב השואל.

החזו"א בספרו התיר פתיחת בקבוק בירה
 

david6

משתמש חדש
נראה לענ"ד שהפס הוא כנראה לא בעיה (כפי הסיבות דלעיל ומעוד סיבות שהעלו ת"ח בכולל אצלנו)

צריך לדון האם מתיחת החוט גומי (בחלק מהמסיכות הוא מאוד קטן וכשהוא חדש הוא מאוד חזק וכואב....) הוא מכה בפטיש
א. לולי זה אין יכול הוא להשתמש בה (מאוד כואב ולא נוח בעליל)
ב. יש מסיכות לבנות (משתי הצדדים) שבחלק מהם החוטים מחוברים קצת מהחום של המפעל. [ואולי דומה לנידון הטיטולים הידוע...]

להכרעת הת"ח דכאן !!!
 

חזק

משתמש ותיק
יצחק אמר:
בני ני"ו הראה לי שבמסכות הח.פ יש פס מתכת שנועד להצמיד את המסכה על האף, והעיר לי שלכאורה אסור לכוונן את הפס הזה בשבת משום מכה בפטיש.
הוא צודק?

אינו ענין למכה בפטיש
אלא דרך שימוש גרידא
הא למה הדבר דומה
למרחיב בגד חדש בלבושו
ופשוט
 

אליהו52

משתמש ותיק
אם נאמר שהפעם הראשונה מכשירה אותו לשימוש, האם מי שקונה כובע ומוריד את הקנייטש בפעם הראשונה גם ייתחייב משום מכב"פ
אני משער שכולם יסכימו שלא.
מדוע?
כיון שהדבר עשוי להוריד ולהעלות, ואינו נחשב כגמר מלאכה של הכלי אלא יותר כדלת הנפתחת ונסגרת וכיוצ"ב. (אולי לא הדוגמא הכי טובה)
כך הדבר גם בפס המתכת, הרי מצוי מאד שכשמורידים את המסכה מיישרים את הברזל, ואח"כ מהדקים בצורה קצת שונה לפי נוחות שבאותו הזמן (או כשח"ו וח"ו מורידים לסנטר היל"ת) ולכן אינו גומר את המלאכה אלא משתמש בו שימוש שהוא עתיד לשנותו בהמשך.
בוודאי כשבעצם ניתן להשתמש בזה בלי לעקם את הברזל ויש הרבה שמשתמשים גם כך הרי שאין חשיבות לזה ובוודאי לא יהיה דא' של מכב"פ.
 

יענקלה הכונס

משתמש חדש
שמעתי בשם הרב אברהם צבי הכהן שליט"א שבתחילה הוא צידד להחמיר, אבל כיום הוא מתיר זאת כיון שאינו מתקיים כלל במידה המדוייקת שצריך ואין בזה איסור.
 
חלק עליון תַחתִית