התייעצות בנושא בחירת כולל

רציתי לשטוח את ספקותי בפני חו"ר הפורום שיחיו, אולי יוכלו להעמיד בפני קרני אורה מזויות חשיבה נוספות.
אני לאחרונה עברתי מקום, ויש לי זמנית לבינתים, כולל בקום א' לשעות הבוקר שמתחיל מאוחר. ואני מקבל שם בערך 300-400 ש"ח לחודש. מאידך יש לי בית מדרש מקום ב' שאני לומד שם אחה"צ בתוך מבנה של כולל אך איני מקבל עליו כסף.
העברתי את סדר שלישי שלי למקום ב' היכן שאני לומד אחה"צ מחמת צער הטלטול היומי בין ס"ב לס"ג (קשה טלטולא דגברא וכו') וגם מחמת שאהבתי המקום ב'.
לאור זאת חשבתי כמה פעמים אולי גם את סד"א להעביר לשם, וכך להעביר לשם את כל היום.
הצדדים לשלילה:
-יש במקום הלימודים הקודם א' "מחייב" לא לאחר מהשעה שנקבעה.
-יש במקום הלימודים הקודם א' סכום כספי ממוזער שעוזר כל שהוא בחודש (על אף שכמעט לא מורגש 300 ש"ח במשפחה בת כמה נפשות כ"י...).
הצדדים לחיוב:
-הכולל במקום ב' מתחיל בשעה נורמלית ולא בשעה מאוחרת מאוד. כך שגם אם אין מחייב, אך הזמן ההתחלתי נורמלי ולא מאוחר.
-יש לי יותר יישוב הדעת במקום ב' (שאני לומד שם אחה"צ) ויש שם יותר אוירת לימוד.
-יש סיכוי שלאחר ההתמדה במקום ב' זה יגביר את האפשרות לקבלני לשם (אם אקפיד כראוי על הסדרים).
כמובן שעיקר הנידון הוא הראשון בכ"א מהם ולא השני, דהיינו האם עדיף מחייב לשעה מאוחרת מאוד לכל הדעות, או כולל בלי שום מחייב ומימון אך השעה ההתחלתית נורמלית בתשע, ויש בזה עוד צדדים שלא פירטתי (כמו למשל שהמקום השני הוא במרחק 20 דק' מביתי ולע"ע עדיין אין לי אפשרות לקצר הדרך באופניים וכדומה) אבל העיקר הנושא הנ"ל, וכמובן שאשמח לחוות דעת למי שיעמידני בקרן אורה שאיני מספיק יודע לכוון את מסקנתי בזה.
 

תמים

משתמש רגיל
על דרך כלל הדרך הראויה בדורינו ללמוד בכולל שמקבלים כסף.
 
אף שנראה שרבי עיגולא 'נפיק מגו פורומא', נראה שכשהולכים לכולל יש לקחת בחשבון 'מה אני רוצה להיות', כשם שלהבדיל אא''ה עושים אלו היוצאים לעבוד שאינם שותומ''צ, שרוצים 'להצליח בעיסוקם', לכן הכסף, אף שהוא שיקול חשוב ביותר, ראוי - אם אפשר - שיהא שיקול משני.

אמר לי אברך 'שרוצה ללמוד גמ' פלונית אך אין לו זמן בגלל ההספקים של ארגון פלוני וחוברת אלמונית', וחבל, שהרי לדבריו יכל לגדול בתורה כפי מה שחפץ, וגם אם מפיק תועלת לאין שיעור מארגוני לימוד המזכים את דורינו, אכתי לגדול כפי שרצה לא יוכל, וגם משועבד להספק המונע ממנו להבין כרראוי נושאים קשים.

זו דעתי ודעתי בלבד, ושקולה כקליפת השום כמובן. שאלה שנוגעת לחיים ממש ראוי שתעלה על שלחנם של גדולי ישראל.
 
חלק עליון תַחתִית