השבת אבידה על סיגריות

תתצ

משתמש רגיל
היום בבוקר ראיתי בבית הכנסת מודעה "השבת אבידה מצאתי פאקט סיגריות המאבד יש להתקשר וכו'"

אחד מהמתפללים טעון שאין חיוב השבה על זה ואדרבא יש בזה משום לפני עיוור ומה עוד לדעתו יש להוריד המודעה.

האם לחברים ראיות לכאן או לכאן.

(סברה אחת להתיר דגם אם יאמר שאסור לעשן באופן כללי, אבל יתכן שעל כל סיגריה אין איסור שאין אחד מזיק ורק הצטברות של הרבה שנים ולכן אין בזה משום לפני עיור וכו').
 

אלכס

משתמש ותיק
תלוי לכאורה באמור כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
 

הבוחן

משתמש ותיק
ואוסיף שלכאורה אותו אחד יכול למוכרו לגוי, וא"כ חייב להשיב לו.
ובכל מקרה יכול להנות מזה בצורה שאינה מזיקה לו, (לבנות עם זה מגדל...) ומהיכא תיתי לא להזיר לו?
 

אלכס

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
ואוסיף שלכאורה אותו אחד יכול למוכרו לגוי, וא"כ חייב להשיב לו.
ובכל מקרה יכול להנות מזה בצורה שאינה מזיקה לו, (לבנות עם זה מגדל...) ומהיכא תיתי לא להזיר לו?
אני לא בטוח שזה נכון
היכן שברור לך מה השימוש שיעשה
עיין ערך
פסק הרבנים שאין השבת אבידה על סמארטפון פרוץ
ומאידך אין איסור למכור מחשבים...
כלומר לפי הבנתי זה תלוי במידת הבהירות
אי אפשר לטמון ראש בחול ולומר שאדם קונה אקדח בשביל לפתוח את הסתימה בביוב....
 

יהושע

משתמש ותיק
שמעתי שהרב אלישיב פסק לגבי לחלק סגריות לחתנים, שכיון שסיגריה בודדת לא מזיקה אז מותר, וכן יש לומר שהקופסה אחת לא מזיקה.
 

שואל ומשיב

משתמש ותיק
לגבי סמארטפון האם תוכל להביא מקור?
זכורני שבמאסף תורני ''ויען שמואל'' כרך י''ח (כמדומני) הביא מהרבה פוסקים לא כך.
 

סבא

משתמש ותיק
שואל ומשיב אמר:
לגבי סמארטפון האם תוכל להביא מקור?
זכורני שבמאסף תורני ''ויען שמואל'' כרך י''ח (כמדומני) הביא מהרבה פוסקים לא כך.
שמעתי פעם בשיעור תורני בבית כנסת, עדות ממי ששאל את הגר"נ קופשיץ שליט"א, ופסק לו לשבור את הסמארטפון.
 

תנחום

משתמש רשום
סבא אמר:
שואל ומשיב אמר:
לגבי סמארטפון האם תוכל להביא מקור?
זכורני שבמאסף תורני ''ויען שמואל'' כרך י''ח (כמדומני) הביא מהרבה פוסקים לא כך.
שמעתי פעם בשיעור תורני בבית כנסת, עדות ממי ששאל את הגר"נ קופשיץ שיט"א, ופסק לו לשבור את הסמארטפון.
התקשרנו לשאול את הגר"מ סירוטה שליט"א, והורה להשיב.
 

תתצ

משתמש רגיל
פותח הנושא
לגבי סמרטפון ראיתי הוראה בשם הרב זילברשטיין שיש להתקשר ולשאול אותם אם יש להם הוראת היתר מרב להחזיק אותו. תבקש שם של רב ולברר. אם יש היתר אז יש להחזיר ואם לאו אין להחזיר.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
אלכס אמר:
בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
אם היה גונב את הסיגריות או סתם מזיקם, יכל לטעון 'קים לי כאוסרים' ולהיפטר מתשלום, ולפי"ז לכאו' גם בהשבת אבידה, יכול לטעון קים לי ולא להתחייב בהשבה, שהרי הכל מתחיל מדיני ממונות.
 

הבוחן

משתמש ותיק
זה שהוא לא התחייב זה מצד המוציא מחברו עליו הראיה, אבל לכאורה בדיני שמיים יתחייב.
מלבד זאת טענה שהובאה כבר לעיל לא שמענו שממתקים לא צריך להחזיר ומותר להזיקם לפי כל הרופאים השמנה היא גורם שממית אנשים יותר מסיגריות.
 

יהודי

משתמש ותיק
מאוד קשה להכריע לא להשיב.
אני גם לא כ"כ מבין מי אמר שבן אדם שהסיגריות מועילות לו נפשית אסור לו לעשן.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
הבוחן אמר:
זה שהוא לא התחייב זה מצד המוציא מחברו עליו הראיה, אבל לכאורה בדיני שמיים יתחייב..
דיני השבת אבידה כפופים לדיני ממונות, וכל דבר שמותר לי לגנוב או להזיק, אין בו חיוב השבת אבידה. (ובמיוחד לפי הדעות שהאיסור להזיק הוא מדין השבת אבידה.
הבוחן אמר:
מלבד זאת טענה שהובאה כבר לעיל לא שמענו שממתקים לא צריך להחזיר ומותר להזיקם לפי כל הרופאים השמנה היא גורם שממית אנשים יותר מסיגריות.
לכאו' ה"ה בעגבניות, בשבוע שעבר אכלתי הרבה מהם, וזה גרם לי לשלשול. (ב"ה כבר הבראתי).
 

יהושע

משתמש ותיק
אלכס אמר:
תלוי לכאורה באמור כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
 

ר' יונה

משתמש ותיק
יהושע אמר:
אלכס אמר:
תלוי לכאורה באמור כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.
 

הבוחן

משתמש ותיק
ר' יונה אמר:
הבוחן אמר:
זה שהוא לא התחייב זה מצד המוציא מחברו עליו הראיה, אבל לכאורה בדיני שמיים יתחייב..
דיני השבת אבידה כפופים לדיני ממונות, וכל דבר שמותר לי לגנוב או להזיק, אין בו חיוב השבת אבידה. (ובמיוחד לפי הדעות שהאיסור להזיק הוא מדין השבת אבידה.
הבוחן אמר:
מלבד זאת טענה שהובאה כבר לעיל לא שמענו שממתקים לא צריך להחזיר ומותר להזיקם לפי כל הרופאים השמנה היא גורם שממית אנשים יותר מסיגריות.
לכאו' ה"ה בעגבניות, בשבוע שעבר אכלתי הרבה מהם, וזה גרם לי לשלשול. (ב"ה כבר הבראתי).
לא הבנתי את דבריך.
מה שטענתי הוא פשוט שאם אכן הדין הוא שחייב להחזיר אז גם אם בדיני אדם אי אפשר לחייבו לשלם על הנזק/להחזיר את האבידה (כי המוציא מחברו עליו הראיה וכיון שאי אפשר להוכיח כמו מי ההלכה ויכו לטעון קים לי וכו') בדיני שמיים הוא התחייב.
מה שטענת על העגבניה אני מקוה שכתבת בצחוק, כי אם לא טענתך מגוחכת.
כל מה שאומרים שסיגריות מזיקות וכו' הם ע"פ מחקרי הרופאים ואותם רופאים אומרים שהשמנה מזיקה הרבה יותר והשמנה כידוע נהיית ממוצרים משמינים כמו לדוגמא ממתקים [ולא מעגבניה שהיא דבר בריא]. אלא א"כ תבוא ותטען ששקית ביסלי בודדת אינה מזיקה כ"כ, וא"כ גם סיגריה בודדת אינה מזיקה כ"כ (בכל אופן לא ברמה של מות מידי), וחזר הדין מה שתאמר בממתק אפשר לומר בסיגריה וכו' וכו'. חשבתי שהדברים יובנו בקיצור מסתבר שטעיתי.
 

אלכס

משתמש ותיק
יהושע אמר:
אלכס אמר:
תלוי לכאורה באמור כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
מניין שרבי משה פיינשטיין חזר בו?
ואגב עיין באשכול שהבאתי שגם לדעת הגרשז"א אין איסור
 

יהושע

משתמש ותיק
ר' יונה אמר:
יהושע אמר:
אלכס אמר:
תלוי לכאורה באמור כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=1741
ועיין באגרות משה שהעליתי שם שאין לפני עוור בהגשת גפרורים למעשן

בכל מקרה ברגע שיש פוסקים שסוברים שאין איסור לעשן
אין ביכולתו של המוצא להחמיר על חשבון ממון המאבד וחייב להשיב
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.
מי שבעצמו מכור לעישון אין להביא ראיה ממנו להיתר, כמו שלא נביא ראיה ממנו אם יפסוק בדיני ממונות במקום שנוגע לו להפסד מרובה.
 

סבא

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
החזו"א מבאר [באמונה ובטחון סוף פ"ג] שחכם יכול לפסוק גם בדבר הנוגע אליו
שמעתי פעם מתלמיד של הגאון ר' נתן שולמן זצ"ל שאמר, שאצלו הפרק הזה בחזו"א הוא בגדר "פרוזה",
כי הלא אצל החזו"א עצמו דברו כל הזמן בשפה אחרת [איני רוצה לפרט את הדוגמאות שאמר, כי זה לא מתאים לפורום ציבורי עם הרבה דעות].
וכמובן אין ללמוד מהדברים האלו למעשה, אך דברים שיצאו מפיו של אותו צדיק ראויים להישמע.
 

הבוחן

משתמש ותיק
יהושע אמר:
יהושע אמר:
אלכס אמר:
מי הם הפוסקים שמתירים לעשן, הרב אלישיב והאגרות משה חזרו בהם מההיתר.
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.
מי שבעצמו מכור לעישון אין להביא ראיה ממנו להיתר, כמו שלא נביא ראיה ממנו אם יפסוק בדיני ממונות במקום שנוגע לו להפסד מרובה.
לענ"ד הדמיון לא נכון. מנין לך שהוא עישן ולאחמ"כ החליט שמותר אולי הפוך קודם בדק את הדין ולאחמ"כ החליט שרוצה לעשן?
וחוץ מזה שאין הדבר גורם לו להפסד, אם כבר הפוך זה שהוא מעשן גורם לו להפסד :lol:
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.
 

איש מפי איש

משתמש ותיק
צבע מאכל חייבים להחזיר?
סוכר לבן חייבים להחזיר?
פחית קולה עם 8 כפיות סוכר חייבים להחזיר?
רכב מזהם חייבים להחזיר?
מיקרוגל פולט קרינה חייבים להחזיר?
כלים מפלסטיק חייבים להחזיר?
מה הקשקוש של הנידון הזה??? חוץ מפופוגנדות.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
סבא אמר:
שואל ומשיב אמר:
שמעתי פעם בשיעור תורני בבית כנסת, עדות ממי ששאל את הגר"נ קופשיץ שליט"א, ופסק לו לשבור את הסמארטפון.
 
ר' יונה אמר:
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.

המעיין היטב יראה שיש קשר מסויים בין היתר העישון לבין הפסק לשבור את הסמארטפון. לא קשר מוכרח (כפי שמוכח מהגר"מ סירוטה), אבל יש קשר.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
תתצ אמר:
לגבי סמרטפון ראיתי הוראה בשם הרב זילברשטיין שיש להתקשר ולשאול אותם אם יש להם הוראת היתר מרב להחזיק אותו. תבקש שם של רב ולברר. אם יש היתר אז יש להחזיר ואם לאו אין להחזיר.

הפסק הזה לא מובן לי, מאחר וממנ"פ אם הוא מסונן הרי א"צ הוראת היתר, שהרי אין כאן כל איסור (אולי רצוי להתייעץ עם דעת תורה בענין אבל על פי הלכה אין שום חובה לקבל היתר*). ואם הוא לא מסונן - מי יתיר כזה דבר?


* האמת היא שבהלכה אין כזה מושג "לקבל היתר". אם הדבר מותר הוא מותר, ואם לא הוא אסור. הרב רק אומר מה כתוב בהלכה. מה שכן, זה שאם מדובר בספק דאורייתא שצריך לילך בו לחומרא, והרב של האדם מתיר, יכול לילך אחר רבו כמבואר בחזו"א, אבל זה לא מדין "לקבל היתר" אלא היות וההלכה היא לנהוג כדעת רבו.
כמובן שיש ענין של התייעצות בדעת תורה, אבל זה לא "קבלת היתר" אלא בגדר "שומע לעצה חכם".
 

מאן דהו

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.

אבל ברור שהמאבד יעשן בעצמו ולא ימכור לגוי אז מה ההבדל?
 

מאן דהו

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
סבא אמר:
שואל ומשיב אמר:
שמעתי פעם בשיעור תורני בבית כנסת, עדות ממי ששאל את הגר"נ קופשיץ שליט"א, ופסק לו לשבור את הסמארטפון.
 
ר' יונה אמר:
ר' נתן קופשיץ מבית שמש, וכן הרב וינגרטן רב במודיעין עילית. וכמדומה לי שגם ר' מאיר סירוטה מהעדה מעשן.
אגב, הנ"ל מתירים גם לעשן ביו"ט.

המעיין היטב יראה שיש קשר מסויים בין היתר העישון לבין הפסק לשבור את הסמארטפון. לא קשר מוכרח (כפי שמוכח מהגר"מ סירוטה), אבל יש קשר.
מה ההקשר. שמי שלא חס על ממון לא חס על גופו...
רבי חיים כפי שהביאו גם אסר להשיב אייפון אלא לשברו ולא שמעתי שאי פעם היה מעשן
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.

מה בדיוק האיסור לגוי להסתכל במראות אסורות? שמא יש מצוה חדשה על השבע מצוות שלא שמעתי עליה?

למיטב ידיעתי גילוי עריות בגוי כולל רק ביאה ממש ורק על כמה עריות בודדות כאשת איש, זכור וכמה קרובות, ואין צד לאסור לו הסתכלות בנשים. האיסור של אביזרייהו לא שייך כאן, ולא מיבעיא לדעת הרמב"ן שאיסורי קורבה הם רק מדרבנן, אלא אף להרמב"ם דהוא דאורייתא, אינו שייך מכמה טעמים:

ראשית, משום שאביזרייהו בבן נח אינו אותו גדר של אביזרייהו בישראל, שהרי דעת התוס' (כמובא ברמ"א או"ח קנו וש"ך יו"ד קנא,ז) שאין בן נח מוזהר על השיתוף, ודעת הרמ"ה (ב"ב טז,א) והמנ"ח (רכד,ה) שאין ב"נ מוזהר לגנוב על מנת להחזיר, ולמה אינו אסור מדין אביזרייהו? גם הרמב"ם לא הזכיר בשום מקום בהלכותיו שיש איסור אביזרייהו בבן נח, ולא כתב לאסור אלא ביאה בלבד. וע"כ שאף הצד בגמ' שמוזהרים באביזרייהו היינו דווקא כעין קדושת השם שהוא ממש איסור ע"ז אלא שיש בזה פרט שונה בכך שהוא אנוס, וע"ז הדרך כל סוגי גזל ועריות ככובש שכר שכיר ואונאה וביאה שלא כדרכה אף שאינם עיקר האיסור מ"מ הוו בכלל אביזרייהו (וכפי שבאמת מבואר ברמב"ם), אבל דבר שאינו בכלל האיסור אלא רק קשור אליו אינו אסור בבן נח, וע"כ לא הזכיר הרמב"ם שאסור בקורבה אלא בביאה בלבד. ומטעם זה פשוט שאין גוי מוזהר שלא להלבין פני חבירו ברבים.
שנית, משום שאיסור הסתכלות בעריות לשם הנאה בלבד אינו בכלל קירבה לעריות אלא נאסר מ"ולא תתורו" וכן מ"ונשמרת מכל דבר רע", וכל מה שנאסר מלא תקרבו הוא דווקא בדרך חיבת ביאה, כמ"ש הש"ך קנז,י.
שלישית, משום שבנידון דידן אינו מסתכל באשה עצמה אלא בתמונתה, ובזה אין כלל קורבה.

הדברים פשוטים למתבונן, וכי תעלה על הדעת שנכרי מוזהר על שמירת עיניים?

ומלבד כל זה לא שייך כאן לפני עוור כלל, משום שהוא כלי שעיקר שימושו להיתר, וכי אסור למכור משקפיים לבן נח (או אפילו לישראל)?  ואפילו אם היה עיקר שימושו לאיסור הרי פסק הרמ"א שם שמדינא אין איסור אם יכול לקנות במקום אחר. ובר מן דין שמן הסתם רוב הערוה שיראה אינו ערוה האסורה לו, וכמו כן לפי המחקרים רוב הציבור אינו משתמש בזה למטרות אלו, אם כי יש מיעוט ניכר שכן (וכמובן יקפצו כאן קטני הדעת ויטענו שכולם מוחזקים כרשעים וכו', אך הנ"ל אמור למי שנותן אמון מסויים במחקרים, וסומך על פיהם לילך לרופא וכו').

ומטעמים אלו איני מאמין כלל לבוקי סריקי שתולים בהגרח"ק שליט"א, וכידוע מפיצים הרבה הבלים אחרים בשמו, והכל דברים בטלים ומבוטלים שנפתים אחריהם הסכלים ועמי הארץ (וידידי סיפר לי ששמע באזניו היאך מישהו תיאר להגרח"ק אופן פעולתו של המכשיר, ותיארו באופן מעוות לחלוטין ושונה לגמרי מהמציאות, וד"ל).
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.

מה בדיוק האיסור לגוי להסתכל במראות אסורות? שמא יש מצוה חדשה על השבע מצוות שלא שמעתי עליה?

למיטב ידיעתי גילוי עריות בגוי כולל רק ביאה ממש ורק על כמה עריות בודדות כאשת איש, זכור וכמה קרובות, ואין צד לאסור לו הסתכלות בנשים.
אביזרייהו של ז מצוות נוהג אצל בן נח

ושל נעליך לפני שאתה מקנטר את מרן רבי חיים בלשון הזו: שמא יש מצוה חדשה על השבע מצוות שלא שמעתי עליה?
 
חלק עליון תַחתִית