הפקדתי שומרים אמר:
לגבי סמרטפון, ידוע דעת מרן הגרח"ק שאין בזה דין השבת אבידה, שכן אסור הוא לכל, אף לנכרי המצווה על שבע מצות וה"ז בכלל עריות וכו' ראיתי בספר כרם יוסף לפני כמה שנים מביא זאת בשמו. וא"כ אין האמור שווה לענין סיגריות שאין איסור למוכרם לגוי..(גוי מצווה בלא תרצח אבל בנידו"ז ענינו נוגע לדין ונשמרתם, ובזה ספק אם גוי מצווה, אין אזהרה על נפש גוי..בשונה מנפש היהודי..וזכורני לפני למעלה מעשור שאל ידידי הר' י"ר את מרן הגרח"ק אם מותר למכור מכונת גילוח לאחד שמתיר (כמובן בלא הסכינים הכפולים) והורה לאיסור.
מה בדיוק האיסור לגוי להסתכל במראות אסורות? שמא יש מצוה חדשה על השבע מצוות שלא שמעתי עליה?
למיטב ידיעתי גילוי עריות בגוי כולל רק ביאה ממש ורק על כמה עריות בודדות כאשת איש, זכור וכמה קרובות, ואין צד לאסור לו הסתכלות בנשים. האיסור של אביזרייהו לא שייך כאן, ולא מיבעיא לדעת הרמב"ן שאיסורי קורבה הם רק מדרבנן, אלא אף להרמב"ם דהוא דאורייתא, אינו שייך מכמה טעמים:
ראשית, משום שאביזרייהו בבן נח אינו אותו גדר של אביזרייהו בישראל, שהרי דעת התוס' (כמובא ברמ"א או"ח קנו וש"ך יו"ד קנא,ז) שאין בן נח מוזהר על השיתוף, ודעת הרמ"ה (ב"ב טז,א) והמנ"ח (רכד,ה) שאין ב"נ מוזהר לגנוב על מנת להחזיר, ולמה אינו אסור מדין אביזרייהו? גם הרמב"ם לא הזכיר בשום מקום בהלכותיו שיש איסור אביזרייהו בבן נח, ולא כתב לאסור אלא ביאה בלבד. וע"כ שאף הצד בגמ' שמוזהרים באביזרייהו היינו דווקא כעין קדושת השם שהוא ממש איסור ע"ז אלא שיש בזה פרט שונה בכך שהוא אנוס, וע"ז הדרך כל סוגי גזל ועריות ככובש שכר שכיר ואונאה וביאה שלא כדרכה אף שאינם עיקר האיסור מ"מ הוו בכלל אביזרייהו (וכפי שבאמת מבואר ברמב"ם), אבל דבר שאינו בכלל האיסור אלא רק קשור אליו אינו אסור בבן נח, וע"כ לא הזכיר הרמב"ם שאסור בקורבה אלא בביאה בלבד. ומטעם זה פשוט שאין גוי מוזהר שלא להלבין פני חבירו ברבים.
שנית, משום שאיסור הסתכלות בעריות לשם הנאה בלבד אינו בכלל קירבה לעריות אלא נאסר מ"ולא תתורו" וכן מ"ונשמרת מכל דבר רע", וכל מה שנאסר מלא תקרבו הוא דווקא בדרך חיבת ביאה, כמ"ש הש"ך קנז,י.
שלישית, משום שבנידון דידן אינו מסתכל באשה עצמה אלא בתמונתה, ובזה אין כלל קורבה.
הדברים פשוטים למתבונן, וכי תעלה על הדעת שנכרי מוזהר על שמירת עיניים?
ומלבד כל זה לא שייך כאן לפני עוור כלל, משום שהוא כלי שעיקר שימושו להיתר, וכי אסור למכור משקפיים לבן נח (או אפילו לישראל)? ואפילו אם היה עיקר שימושו לאיסור הרי פסק הרמ"א שם שמדינא אין איסור אם יכול לקנות במקום אחר.
ובר מן דין שמן הסתם רוב הערוה שיראה אינו ערוה האסורה לו, וכמו כן לפי המחקרים רוב הציבור אינו משתמש בזה למטרות אלו, אם כי יש מיעוט ניכר שכן (וכמובן יקפצו כאן קטני הדעת ויטענו שכולם מוחזקים כרשעים וכו', אך הנ"ל אמור למי שנותן אמון מסויים במחקרים, וסומך על פיהם לילך לרופא וכו').
ומטעמים אלו איני מאמין כלל לבוקי סריקי שתולים בהגרח"ק שליט"א, וכידוע מפיצים הרבה הבלים אחרים בשמו, והכל דברים בטלים ומבוטלים שנפתים אחריהם הסכלים ועמי הארץ
(וידידי סיפר לי ששמע באזניו היאך מישהו תיאר להגרח"ק אופן פעולתו של המכשיר, ותיארו באופן מעוות לחלוטין ושונה לגמרי מהמציאות, וד"ל).