אודות "בית מדרש הגר"א"


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2568
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 975 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 יוני 2020, 19:02

מתבונן לעומק כתב:
25 יוני 2020, 12:40

אפשר להגיד ברור: לבני תורה יש את ההשקפה שלהם, ומי שרוצה לחדש השקפה אחרת שיילך אצל המחדשים כמו ר' לייב מינצברג ר' משה שפירא וכדומה, כבודם במקומם מונח אבל הם לא מרבותינו מעתיקי השמועה !!
למעשה העניין של האלימות שהיה כאן יש לגנותו ואני בטוח שאף אחד לא חשב שלשם זה יתדרדר

מי הם בדיוק "רבותינו מעתיקי השמועה"? יש לך איזה קריטריון לקבלת רשיון "העתקת השמועה"?

האלימות היא בדיוק תוצאה של טיפוח המושג של "העתקת השמועה" והמסתעף הימנה (בעיקר המסתעף) בצורה קיצונית, המובילה למחזות המזעזעים שתוארו לעיל. בחוגים ובמקומות בהם עסוקים האנשים בעשיית רצון ה' ולא ב"העתקת השמועה" או הנחלת ה"השקפה" לא תמצא מראות כאלו.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2568
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 975 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 יוני 2020, 19:06

הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 09:15
חנינא בני כתב:
25 יוני 2020, 08:51
הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 07:28
איי איי...
כמה חבל שתקפו אותו והפכו אותו ל"משהו"...

אני לא מכיר אישית..אבל הפולחן אישיות סביב מישהו שלא ידוע לי שמתבלט בעומק ידיעת הש"ס בעיון, נראית לי מצחיקה ומוגזמת

כל ההוגי דעות האלה צריכים לקבל מקם בדרשות בקידושים לי הקוגל או בשולם זוכער ליד הארבעס...הם באמת גם טובים בשביל "בעלי תשובה"

ביהדות אף פעם לא היה מקום מכובד לרבנים שהם יותר הוגי דעות ופחות מפורסמים בידיעת התורה בעיון ש"ס ופוסקים.

ואם טעיתי והוא מיוחד גם בעמל התורה ובידיעת ש"ס בעיון לאסוקי שמעתתא, אז אדרבה אשמח שיתקנו אותי (ואולי אתרום גם...)
אני לא מכיר אישית את הקטן למאד
אבל עצוב מאד שאדם שלא יודע לקרוא כתב רש"י ואינו קובע עתים לתורה
 כותב כאן כאילו הוא מבין משהו
כל הריקים ופוחזים האלו צריכים לקבל מקום על הברזלים
אף פעם לא היה להם מקום מכובד
נ.ב. אם טעיתי אשמח שיתקנו אותי, אין לי מושג, אני סתם כותב
----
האמת: בושה וחרפה, לא מכיר אישית, מה אתה משתלח? ההבדל בינך לבין שולפי הסכין הוא שלהם יש יותר אומץ ואתה סתם קטן למאד
הרב פייבלזון הוא ראש ישיבה, בישיבה לומדים גמרא, כן, הספר הזה שמי שפורסם בידיעתו יש לו מקום ביהדות וכו'

יהודי יקר
ההשתלחות שלך היא אלימות מילולית ולא מכבדת אותך.

לא כתבתי סתם מהשערה שאולי הוא לא גדול הדור.

אני מכיר את קצת את הרב פייבלזון, הוא יהודי יקר מאד. אבל מה אפשר לעשות שהוא לא מפורסם כת"ח סיני ועוקר הרים. ואפילו לא כיהודי שעושה תענית משבת לשבת או צם בה"ב...הוא ת"ח נחמד, איש מעלה וכו', ויש לו מסתמא המון מעלות כמו להרבה יהודים יקרים..רק אמרתי שמכאן ועד לשים אותו כ"ראש העדה" יש קצת דרך לעבור...
זה שהוא לומד גמרא, זה מאד יפה...אבל לא כל מגיד שיעור בדף היומי או אפילו ר"מ בישיבה קטנה צריך לקבל מקום של בעל דעה ומנהיג זרם ביהדות.

זה הכל...


מעניין מאד איך שדווקא כמה כאלו שמקבלים מקום של "בעלי דעה" ו"מנהיגי זרם" ביהדות הם כאלו שמעולם לא הקדישו אפילו חמש דקות מזמנם לברר את ההשקפה האמיתית או את חובות הלבבות כפי שמבוארים בדברי רבותינו, אלא עסוקים רק בלימוד ש"ס או פוסקים בעיון או בבקיאות. משום מה התקבלה הדעה המשונה שמי שיודע ש"ס בעל פה פתאום יודע באורח פלא את כל ההשקפות הנכונות למרות שלא הקדיש להם חצי דקה מזמנו. כנראה הצעד הבא אחרי זה הוא דם להורות לרבים בעניני רפואה, כשהוא כנראה עדיין חושב שהנגיף מגיע מ"עיפוש האויר" כי כך ראה באיזה שו"ת.
 


הקטן למאד
משתמש ותיק
הודעות: 202
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי הקטן למאד » 25 יוני 2020, 19:11

מבקש אמת כתב:
25 יוני 2020, 18:59
הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 09:11
כי הם חיינו כתב:
25 יוני 2020, 08:17

אני חושב שההודעה שלך לא מתאימה לבן תורה
האם אתה לא חושב שלתקוף יהודי מרביץ תורה זה דבר מזעזע
כשויכוח לגיטמי בין ת"ח על דרך בעבודת ה' נהפך לסכינאות זה לא דבר מזעזע
היכן אתה רואה פולחן אישיות
תלמדיו כואבים את הפגיעה ברבם
ומצאו דרך ליגטימת מכובדת להביע את כאבם
ובכלל מה זה הזלזול וההתנשאות [מקום בדרשות.... ליד הקוגל ובשלום זוכר]
אני אישית לא מכיר את הרב, אבל שמעתי ממנו שיעורים שהורדתי מקול הלשון ומאתר בהמ"ד הגר"א ועוד, וזה תרם לי הרבה מאוד בהשקפה נכונה ובורה וירא"ש, ואני משוכנע שמדובר באדם מיוחד מאוד,



לתקוף כל יהודי זה דבר מזעזע, אפילו אם הוא בעל מכולת....

מכאן ועד להפוך יהודי יקר ככל שיהיה, לאיזה "מאן דאמר" שיש "תלמידים" ויש לו "מתגדים" זה קצת מעורר גיחוך...
במשנה בסוף אלו מציאות יש מעלה לאבידת רבו, ובפוסקים מבואר שזה רבו שלימדו תורה ודרכי הפסיקה וכד'...כל ההמצאה הזו של רב של הגות, זה דבר מצחיק...
אמנם כבר כמה דורות היה גם הערצה לצדיקים בעלי מוסר בלי קשר לידיעת התורה שלהם, יש לחלק טובא...מדובר היה באנשים צדיקים בצורה חריגה, סגפנים, מובדלים מעולם הזה, הוגים בעמל התורה בכל זמן, ולכן הם זכו להערכה גם אם הבנת התורה לא היה בהכרח החלק הבולט אצלם.
אבל להעריץ מישהו שכל הסחורה שלו זה שהוא "בעל מחשבה" זה דבר שלצערי הרב אין לו מקור קדום בתולדות עם הקודש.  

אם מישהו יודע לפלפל שעות על גבי שעות באיזו הגדרה עמומה של "ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף", או שהוא יודע לכתוב חמש עמודים בחישוב הוה אמינא של חזו"א עם קושיא של החו"ב בהלכות כלאיים - אז הוא תלמיד חכם עצום, גאון מפורסם, מנחיל דרך לרבים וכו'. אבל אם הוא עמל בבירור יסודות מסורת היהדות, הבנת דרך תורה שבעל פה, עיון בחובת האדם בעולמו וכיוצא בזה דברים שהם הליבה של היהדות - הוא סתם "הוגה דעות" או "בעל מחשבה".

הגיון מעוות ומוזר, שנובע מבורות מוחלטת בהבנת המושג "תורה", ומשכך התוצאה היא צמצום המושג ל"מה שלומדים בישיבות או בכוללים" (כמובן רק הישיבות והכוללים  ה נ כ ו נ י ם ).

ואפרופו צדיקים, בשבת לב,ב מבואר שיש לכבד מי שהוא גדול ביראת שמים יותר ממי שהוא גדול בתורה. וכן מבואר בר"ן בקידושין לג,א שיש לכבד בעל מעשים יותר מתלמיד חכם משום שעיקר התורה היא להביא לידי מעשה.


מצויין שכתבת את התגובה שלך

הגענו ללוז המחלוקת בחשיבות של לימוד גופי הלכות [גם אם אין להן השלכה מעשית] מול עיסוק בענייני אמונה וכד'.

זה נושא כ"כ עמוק שפשוט לא שייך להתחיל עכשיו להרחיב במקורות כמה הקב"ה חפץ "באיזו הגדרה עמומה של ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף"

כמה אדם שעוסק בזה משפיע קדושה בכל העולמות, וכמה הוא פועל וכו' וכו'

מי שלא מבין את זה, לא דרך במפתן אהלה של תורה

כל אחד יקרא את מה שקראת ויחשוב מה הוא קיבל מרבותיו

מצויין בכל אופן שחדדת את הנקודה, יש"כ!


בהצלחה


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2568
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 975 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 יוני 2020, 19:24

הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 19:11
מבקש אמת כתב:
25 יוני 2020, 18:59
הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 09:11




לתקוף כל יהודי זה דבר מזעזע, אפילו אם הוא בעל מכולת....

מכאן ועד להפוך יהודי יקר ככל שיהיה, לאיזה "מאן דאמר" שיש "תלמידים" ויש לו "מתגדים" זה קצת מעורר גיחוך...
במשנה בסוף אלו מציאות יש מעלה לאבידת רבו, ובפוסקים מבואר שזה רבו שלימדו תורה ודרכי הפסיקה וכד'...כל ההמצאה הזו של רב של הגות, זה דבר מצחיק...
אמנם כבר כמה דורות היה גם הערצה לצדיקים בעלי מוסר בלי קשר לידיעת התורה שלהם, יש לחלק טובא...מדובר היה באנשים צדיקים בצורה חריגה, סגפנים, מובדלים מעולם הזה, הוגים בעמל התורה בכל זמן, ולכן הם זכו להערכה גם אם הבנת התורה לא היה בהכרח החלק הבולט אצלם.
אבל להעריץ מישהו שכל הסחורה שלו זה שהוא "בעל מחשבה" זה דבר שלצערי הרב אין לו מקור קדום בתולדות עם הקודש.  

אם מישהו יודע לפלפל שעות על גבי שעות באיזו הגדרה עמומה של "ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף", או שהוא יודע לכתוב חמש עמודים בחישוב הוה אמינא של חזו"א עם קושיא של החו"ב בהלכות כלאיים - אז הוא תלמיד חכם עצום, גאון מפורסם, מנחיל דרך לרבים וכו'. אבל אם הוא עמל בבירור יסודות מסורת היהדות, הבנת דרך תורה שבעל פה, עיון בחובת האדם בעולמו וכיוצא בזה דברים שהם הליבה של היהדות - הוא סתם "הוגה דעות" או "בעל מחשבה".

הגיון מעוות ומוזר, שנובע מבורות מוחלטת בהבנת המושג "תורה", ומשכך התוצאה היא צמצום המושג ל"מה שלומדים בישיבות או בכוללים" (כמובן רק הישיבות והכוללים  ה נ כ ו נ י ם ).

ואפרופו צדיקים, בשבת לב,ב מבואר שיש לכבד מי שהוא גדול ביראת שמים יותר ממי שהוא גדול בתורה. וכן מבואר בר"ן בקידושין לג,א שיש לכבד בעל מעשים יותר מתלמיד חכם משום שעיקר התורה היא להביא לידי מעשה.


מצויין שכתבת את התגובה שלך

הגענו ללוז המחלוקת בחשיבות של לימוד גופי הלכות [גם אם אין להן השלכה מעשית] מול עיסוק בענייני אמונה וכד'.

זה נושא כ"כ עמוק שפשוט לא שייך להתחיל עכשיו להרחיב במקורות כמה הקב"ה חפץ "באיזו הגדרה עמומה של ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף"

כמה אדם שעוסק בזה משפיע קדושה בכל העולמות, וכמה הוא פועל וכו' וכו'

מי שלא מבין את זה, לא דרך במפתן אהלה של תורה

כל אחד יקרא את מה שקראת ויחשוב מה הוא קיבל מרבותיו

מצויין בכל אופן שחדדת את הנקודה, יש"כ!


בהצלחה
אני מציע שבמקום שיחשוב מה הוא קיבל מרבותיו, ויגלה שהוא לא באמת קיבל שום דבר ברור מרבותיו, או לחילופין שרבותיו בעצמם לא עיינו בסוגיא הזו כלל, כדאי שיחפש קצת בדברי רבותינו הראשונים והאחרונים ויגלה כמה דברים מפתיעים, שאולי לא יעלו בדיוק בקו אחד עם מה שתמיד ציטטו לו מה"נפש החיים".
 


מסיח לפי תומו
הודעות: 167
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 25 יוני 2020, 19:52

הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 15:44
מסיח לפי תומו כתב:
25 יוני 2020, 13:30
הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 07:28
איי איי...
כמה חבל שתקפו אותו והפכו אותו ל"משהו"...

אני לא מכיר אישית..אבל הפולחן אישיות סביב מישהו שלא ידוע לי שמתבלט בעומק ידיעת הש"ס בעיון, נראית לי מצחיקה ומוגזמת

כל ההוגי דעות האלה צריכים לקבל מקם בדרשות בקידושים לי הקוגל או בשולם זוכער ליד הארבעס...הם באמת גם טובים בשביל "בעלי תשובה"

ביהדות אף פעם לא היה מקום מכובד לרבנים שהם יותר הוגי דעות ופחות מפורסמים בידיעת התורה בעיון ש"ס ופוסקים.

ואם טעיתי והוא מיוחד גם בעמל התורה ובידיעת ש"ס בעיון לאסוקי שמעתתא, אז אדרבה אשמח שיתקנו אותי (ואולי אתרום גם...)

בודאי שהרב פייבלזון יודע ללמוד היטב, ות"ח מופלג. בודאי. וגם התוקפים שלו מודים בזה.

אבל זו לא הנקודה, 

הנקודה היא שאתה מרשה לעצמך לכתוב האשמות והשמצות ולכתוב "אם טעיתי תקנו אותי".

בחיים אל תשמיץ ותזלזל ואחר כך תכתוב "ואם טעיתי תקנו אותי".


בא נעשה סדר...

אני בסה"כ כמו שאמרתי מכיר אותו קצת...לא משעתי על תור של אברכים שניגשים ללבן איתו סוגיות חמורת בש"ס ובפוסקים.  
בד"כ בדורינו שיש מישהו שמיוחד מאד בידיעת או הבנת התורה איכא קלא דלא פסיק על זה.

לא העלבתי אותו...לא זלזלתי בו....לא כל יהודי יודע ש"ס בעיון...

אם הוא באמת יודע ש"ס בעיון וניתן לברר אצלו סוגיות בכל הש"ס בבחינת ת"ח ששואלים אותו דבר הלכה וכו'...אני הראשון שיוריד בפניו את הכובע וירוץ רגלית לברר אצלו כמה מהספיקות שיש לי בסוגיות...

[לכן אדרבה למרות שידוע לי ע"י קלא דלא פסיק את מה שכתבתי.....אני [אע"פ שאני טיפש ומיושן], בשונה ממכם, העמדתי עדיין את האופציה שיש צד שני, והודעתי מראש שבמידה ויוודע לי דבר פלאי שלא ידוע בקרב כלל הציבור שמלבד שאר מעלותיו הוא גם מופלג גדול בתורה (ושכנו הגרחי"ש מן הסתם דופק אצלו באישון לילה לברר סוגיות חמורות בקדשים), אם כן כל דברי בטלים ומבוטלים כחרס הנשבר).]


נ.ב אני מוכן לעשות נסיון. יש לו כאן כפי הנראה "תלמידים" יש לי שאלות חומרות בש"ס ובפוסקים, אדרבה אני מוכן לשלוח בפרטי לאחד מתלמידיו, והוא יביא לי את תשובתיו של הרב פייבלזון, וכולנו נרוויח מזה..

(ליודעים, בש"ס מצאנו רבות שכאשר רצו "לתהות" על קנקנו של מאן דהו, היו משגרים אליו שאלות חמורות וחדשות)



תסלח לי שאני אומר לך, אבל הייתי מצפה ממך להתנצלות. 

במקום זה אתה ממשיך ללכת סחור סחור.

איך אמרת? בא נעשה סדר? אז בא נעשה סדר.
 אתה כתבת שעושים פולחן אישיות לאדם שראוי בסך הכל לשבת ליד שולחנות עם קוגל וארבעס.

המשפט הזה הוא משפט דוחה. ולמה? כי אף אחד לא עשה פולחן אישיות, אף אחד לא אמר על הרב פייבלזון דבר אחד שהוא לא נכון. ואף אחד לא עשה סביבו פולחן אישיות, מותר להתפעל מהצורה בה אדם בוחר להגיב על מתקפות נגדו.

אחרי שהחלטת שיש פולחן אישיות סביבו - קבעת את הנוסחה הבאה:

או שהוא יודע שס בעיון ופושט לי את ספקותי, או שהוא באמת לא ראוי לשום דבר, ואין שום סיבה לתקוף אותי.

וזה בהחלט מקומם. כי אף אחד לא כתב שהוא יודע שס בעיון, ואף אחד לא אמר שהוא מביא דרך חדשה לעם ישראל (ואדרבה, במאמר המוסגר, אם היה למתנגדים אליו קצת שכל, הם היו מגייסים אותו לשורותיהם דווקא בימים טרופים אלו, דוקא הרב פייבלזון הוא זה שעומד בחרוף נפש ומגן תמיד על עמדתם של גדולי ישראל המקובלים על הרוב, ובמקום לשים אותו בעמדת ההסברה דוחפים אותו לצד השני. אבל זה לא העניין כאן)

אתה מנסה להסיט את הנושא לכמה הוא תלמיד חכם ואז לתקוף. בו בזמן שלא זה הנושא.

אם אתה רוצה לומר שאדם לא יודע ש"ס בעיון לא יכול לומר דברי אמונה והשקפה, הרי צריך לפטר את כל משגיחי עולם הישיבות. 

ואם אתה מביא את הגרח"י שרייבר, אז אני יכול לומר לך בצורה הכי עדינה שהרבה יותר יוצא לו לדבר בלימוד ובסברא עם הרב פייבלזון מאשר עם האנשים העומדים בראש העדה ומכריעים יום יום על דיני נפשות של כלל ישראל. 


אם אתה רוצה לדון על עצם דרכו של הרב פייבלזון, זו בהחלט זכותך, ואולי אף חובתך. אגב, גם אני  לא מסכים איתו ולא תלמיד שלו. אבל יותר מזה אני לא סובל את צורת הלחימה בו. ואת השימוש בשקרים כדי לפגוע בו.

כמובן, אם היה לך טקט, הייתי אומר לך לחכות שבוע שבועיים, לא נראה שעכשיו זה הזמן לבקר אותו. בפרט שתלמידיו פגועים וכואבים. אבל זה לא משהו שאפשר לדרוש.. מי שיש לו אתזה, יש לו את זה.


ואני חוזר ואומר. למרות שזה לא הנושא. הרב פייבלזון הוא תלמיד חכם. והוא לא נופל מרוב האנשים שלוחמים בו. 


יש גם סתירות בדבריך, פעם כתבת שאתה מכיר ופעם כתבת שאתה לא מכיר וצ"ע.
 


ב.א.
הודעות: 75
הצטרף: 06 אפריל 2020, 10:51
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ב.א. » 25 יוני 2020, 19:55

הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 19:11
מבקש אמת כתב:
25 יוני 2020, 18:59
הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 09:11




לתקוף כל יהודי זה דבר מזעזע, אפילו אם הוא בעל מכולת....

מכאן ועד להפוך יהודי יקר ככל שיהיה, לאיזה "מאן דאמר" שיש "תלמידים" ויש לו "מתגדים" זה קצת מעורר גיחוך...
במשנה בסוף אלו מציאות יש מעלה לאבידת רבו, ובפוסקים מבואר שזה רבו שלימדו תורה ודרכי הפסיקה וכד'...כל ההמצאה הזו של רב של הגות, זה דבר מצחיק...
אמנם כבר כמה דורות היה גם הערצה לצדיקים בעלי מוסר בלי קשר לידיעת התורה שלהם, יש לחלק טובא...מדובר היה באנשים צדיקים בצורה חריגה, סגפנים, מובדלים מעולם הזה, הוגים בעמל התורה בכל זמן, ולכן הם זכו להערכה גם אם הבנת התורה לא היה בהכרח החלק הבולט אצלם.
אבל להעריץ מישהו שכל הסחורה שלו זה שהוא "בעל מחשבה" זה דבר שלצערי הרב אין לו מקור קדום בתולדות עם הקודש.  

אם מישהו יודע לפלפל שעות על גבי שעות באיזו הגדרה עמומה של "ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף", או שהוא יודע לכתוב חמש עמודים בחישוב הוה אמינא של חזו"א עם קושיא של החו"ב בהלכות כלאיים - אז הוא תלמיד חכם עצום, גאון מפורסם, מנחיל דרך לרבים וכו'. אבל אם הוא עמל בבירור יסודות מסורת היהדות, הבנת דרך תורה שבעל פה, עיון בחובת האדם בעולמו וכיוצא בזה דברים שהם הליבה של היהדות - הוא סתם "הוגה דעות" או "בעל מחשבה".

הגיון מעוות ומוזר, שנובע מבורות מוחלטת בהבנת המושג "תורה", ומשכך התוצאה היא צמצום המושג ל"מה שלומדים בישיבות או בכוללים" (כמובן רק הישיבות והכוללים  ה נ כ ו נ י ם ).

ואפרופו צדיקים, בשבת לב,ב מבואר שיש לכבד מי שהוא גדול ביראת שמים יותר ממי שהוא גדול בתורה. וכן מבואר בר"ן בקידושין לג,א שיש לכבד בעל מעשים יותר מתלמיד חכם משום שעיקר התורה היא להביא לידי מעשה.


מצויין שכתבת את התגובה שלך

הגענו ללוז המחלוקת בחשיבות של לימוד גופי הלכות [גם אם אין להן השלכה מעשית] מול עיסוק בענייני אמונה וכד'.

זה נושא כ"כ עמוק שפשוט לא שייך להתחיל עכשיו להרחיב במקורות כמה הקב"ה חפץ "באיזו הגדרה עמומה של ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף"

כמה אדם שעוסק בזה משפיע קדושה בכל העולמות, וכמה הוא פועל וכו' וכו'

מי שלא מבין את זה, לא דרך במפתן אהלה של תורה

כל אחד יקרא את מה שקראת ויחשוב מה הוא קיבל מרבותיו

מצויין בכל אופן שחדדת את הנקודה, יש"כ!


בהצלחה


במילים יותר פשוטות וישירות, אתה סבור שהקב"ה חפץ "באיזו הגדרה עמומה של ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף" הרבה יותר ממה שהוא חפץ בעיסוק ביסודות הדת וגדרי האמונה?
השתגעת? השתגעת!


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 401
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי בר נש » 25 יוני 2020, 19:59

מבקש אמת כתב:
25 יוני 2020, 19:24
מי שלא מבין את זה, לא דרך במפתן אהלה של תורה
לא מסתבר שדברים מאוד עמוקים מובנים לכל מי שדרך וכו'. יותר נכון לומר שמקובל אצל רוב  הדורכים וכו' לקחת את המושגים העמוקים האלה כהנחת יסוד למרות נשגבותם.
 


גמח
הודעות: 136
הצטרף: 19 דצמבר 2016, 15:17
נתן תודה: 44 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי גמח » 25 יוני 2020, 20:01

לא נוגע ישירות לנושא האשכול אך כן שייך לדברים שנכתבו לעיל.
חזו"א אמו"ב:
למדנו כי האישיות היותר חמודה והיותר מעולה מהכרת התורה היא האישיות הראוי' להקרא בשם תלמיד חכם ואשר לאיש היקר הזה הרשה ר"ע לעצמו להשוות מוראו למורא של המקום ב"ה ולרבותו בקרא דאת ד' וגו' ואם כה איפוא אם נדע את הקנינים החמודים אשר על ידם קנה שם תלמיד חכם נדע את המעשים הסגוליים החביבים לפניו ית' במעשה האדם ובהנהגתו על פני הארץ בצבא ימיו.
כג.
והנה עומדת לפנינו השאלה מה דינו של תלמיד חכם ומה שמו דורש ממנו מה הוא מהותו ובמה כחו גדול והנה בדברים קצרים השכיל הרמ"א ז"ל יו"ד סי' רמ"ג ס"ב להצג את תמונתו המאירה בקרני הודה וז"ל שם שיודע לישא וליתן בתורה ומבין מדעתו ברוב מקומות התלמוד ופירושיו ובפסקי הגאונים. מבואר דשם תלמיד חכם היינו חכם גדול בהלכה היודע את עומק המשא ומתן של הלכה ע"פ המקובל בידינו מדור דור ולמד רוב מקומות התלמוד ואם אינו חכם בזה אף שלמד הגדה וספרי יראה כל שאינו יודע לישא וליתן בהלכה ברוב מקומות התלמוד ע"פ הפוסקים אינו בכלל ת"ח ואין הדין פוטרו מתשלומי מכס אף שתורתו אומנתו כמבואר ברמ"א שם.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3330
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 1001 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שאר לעמו » 25 יוני 2020, 20:02

מבקש אמת, לא הייתי מגיב לדבריך בהוגעותיך האחרונות, הנלוזים והנוטפים שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים, משום שאני עקבי כמעט לחלוטין בפורום, לא להסיט אשכול ממטרתו.
וא"כ לא זה המקום לדון בכך,
אבל היות ודברי הביקורת כנגד ביתמדרשהגרא בהחלט גם על אותן דעות שהצגת בהודעות אלו, אזי אני כן מגיב.

כבר כתב לעיל הקטן למאוד, ש'מחשבה' הנוטפת מביתמדרשהגרא היא 'יהדות בכייף'. ואני חושב שהוא צודק באחוזים מאוד ניכרים. אינני מכליל ואינני פוסל (בכל מקרה), ולא אמרתי שזה חותמת על כל אחד, בודאי שלא, אבל בגדול זה קיים, ועוד איך. (ואינני חוזר על הביקורת שנשמעה בציבור מפי גדולי התורה).
מי שמנסה לשוות לזה משהו אחר, הוא מטעה את הבריות. ואילו לא הייתי יודע בבירור ורואה בעיני, לא הייתי אומר! כל מה שאני אומר זה מידיעה בלתי אמצעית.

אינני מזלזל בשום אדם! לגמרי לא!
אבל שומא עלינו לדעת כי האדם השלם (כל אחד במה שהשיג, אבל בשלמות כל חלקי העבודה הנרצית לפניו יתברך, כמאמר הפסוק מה ה' אלוקיך שואל מעמך וגו' חמשה דברים הנמנים שם) הוא אשר ראוי להנחיל הלאה. מצוינות (נניח) בדבר אחד זו נכות, כמו אחד שיש לו רגל גדולה.

מי שעמל בתורה מתוך יראה ושלמות, ולא משנה מה הוא החלק שבו ליבו חפץ, והוא אדם השלם (בדרגה שהשיג) הוא אכן מוגדר כמשפיע על כל סביבותיו.
מי שרוצה למלאות את החלל הקיים אצל דור מתרחב של 'חרדים' שנאלצים ללכת למסגרת אף שכלי קיבולם לא הוכשר דיו, שכרו הרבה מאוד - אם הוא מבין שזה עיסוק בקירוב רחוקים ולא כשיטה. אין שיטה אחרת מהמסורה. ומקווה שאין פה ויכוח מה היא המסורה!

חורה לי שגרמת לי שאני צריך לבקר באופן כזה, אבל א"א שדברים כאלו יכתבו ללא תגובה הולמת. והוא רחום יכפר עוון.


הקטן למאד
משתמש ותיק
הודעות: 202
הצטרף: 09 ינואר 2016, 23:17
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי הקטן למאד » 25 יוני 2020, 20:11

מבקש אמת כתב:
25 יוני 2020, 19:24
הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 19:11
מבקש אמת כתב:
25 יוני 2020, 18:59


אם מישהו יודע לפלפל שעות על גבי שעות באיזו הגדרה עמומה של "ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף", או שהוא יודע לכתוב חמש עמודים בחישוב הוה אמינא של חזו"א עם קושיא של החו"ב בהלכות כלאיים - אז הוא תלמיד חכם עצום, גאון מפורסם, מנחיל דרך לרבים וכו'. אבל אם הוא עמל בבירור יסודות מסורת היהדות, הבנת דרך תורה שבעל פה, עיון בחובת האדם בעולמו וכיוצא בזה דברים שהם הליבה של היהדות - הוא סתם "הוגה דעות" או "בעל מחשבה".

הגיון מעוות ומוזר, שנובע מבורות מוחלטת בהבנת המושג "תורה", ומשכך התוצאה היא צמצום המושג ל"מה שלומדים בישיבות או בכוללים" (כמובן רק הישיבות והכוללים  ה נ כ ו נ י ם ).

ואפרופו צדיקים, בשבת לב,ב מבואר שיש לכבד מי שהוא גדול ביראת שמים יותר ממי שהוא גדול בתורה. וכן מבואר בר"ן בקידושין לג,א שיש לכבד בעל מעשים יותר מתלמיד חכם משום שעיקר התורה היא להביא לידי מעשה.


מצויין שכתבת את התגובה שלך

הגענו ללוז המחלוקת בחשיבות של לימוד גופי הלכות [גם אם אין להן השלכה מעשית] מול עיסוק בענייני אמונה וכד'.

זה נושא כ"כ עמוק שפשוט לא שייך להתחיל עכשיו להרחיב במקורות כמה הקב"ה חפץ "באיזו הגדרה עמומה של ביסוד ביאור דברי הברכת שמואל בהבנת יסוד הגר"ח בחלות דין לשמה והמסתעף"

כמה אדם שעוסק בזה משפיע קדושה בכל העולמות, וכמה הוא פועל וכו' וכו'

מי שלא מבין את זה, לא דרך במפתן אהלה של תורה

כל אחד יקרא את מה שקראת ויחשוב מה הוא קיבל מרבותיו

מצויין בכל אופן שחדדת את הנקודה, יש"כ!


בהצלחה
אני מציע שבמקום שיחשוב מה הוא קיבל מרבותיו, ויגלה שהוא לא באמת קיבל שום דבר ברור מרבותיו, או לחילופין שרבותיו בעצמם לא עיינו בסוגיא הזו כלל, כדאי שיחפש קצת בדברי רבותינו הראשונים והאחרונים ויגלה כמה דברים מפתיעים, שאולי לא יעלו בדיוק בקו אחד עם מה שתמיד ציטטו לו מה"נפש החיים".





זה גופא הבעיה שלכם...שאתם לא מבינים שלא מבטלים קבלה אם שום הוכחה שבעולם, שאני קיבלתי מהראש ישיבה שלי שקיבל מהראש ישיבה שלו והלאה בקודש זה מסורת כפשוטה....אם על ההערכה ל"חכמה" של כל המתחכמים, האנשים שהעבירו את המסורת בעולם הישיבות הם לא קטלי קני באגמא, וזה לא ראש ישיבה אחד ולא שנים...גם אם הם "לא באים לכם בטוב"...
זה מזכיר את "המזרחי" שמתחילים להתווכח איתם על עיקרי האמונה וכד' הם מביאים הוכחות מאברהם אבינו ומהתנ"ך...
תפסיקו להאמין כ"כ בחכמה שלכם ובמחשבות הלוגיות שאתם מעלים בדעתכם, אין תחליף לעשות את עבודת ה' כמו האבא וכמו הסבא והלאה בקודש.


בלי נדר סיימתי לעת עתה, אין לי כוונה להשחית את זמני בוויכוחים חסרי תועלת.

אני בעז"ה ימשיך בגאווה לעסוק בהגדרה דקה של ר' ברוך בער ובשאלה מדוע התוס' שאל כך ולא אחרת. בדיוק כמו שעשו הנתיבות והגרעק"א והקצות, בדיוק כמו שעשה ר' משה פיינשטיין,  כמו שעשה הרב שך וכמו שעשה ר' חיים והגרי"ז...כך אני תמיד ידע שהלכתי במסלול שהלכו בו קמאי דקמאי.. 


היו ברוכים, אני ימשיך תמיד לכבד את כל האנשים שכוונתם לשם שמים..

 


חנינא בני
הודעות: 59
הצטרף: 10 דצמבר 2019, 18:23
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 57 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חנינא בני » 25 יוני 2020, 20:48

הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 20:11
מבקש אמת כתב:
25 יוני 2020, 19:24
הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 19:11
  
אני בעז"ה ימשיך בגאווה לעסוק בהגדרה דקה של ר' ברוך בער ובשאלה מדוע התוס' שאל כך ולא אחרת. בדיוק כמו שעשו הנתיבות והגרעק"א והקצות, בדיוק כמו שעשה ר' משה פיינשטיין,  כמו שעשה הרב שך וכמו שעשה ר' חיים והגרי"ז...כך אני תמיד ידע שהלכתי במסלול שהלכו בו קמאי דקמאי.. 


 



האנשים שאצלם 'קמאי דקמאי' מגיע עד מאתיים שנה לאחור, אכן צר עולמם כעולם נמלה, ואין להתפלא


כי הם חיינו
הודעות: 140
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כי הם חיינו » 25 יוני 2020, 21:18

הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 20:11
אני בעז"ה ימשיך בגאווה לעסוק בהגדרה דקה של ר' ברוך בער ובשאלה מדוע התוס' שאל כך ולא אחרת. בדיוק כמו שעשו הנתיבות והגרעק"א והקצות, בדיוק כמו שעשה ר' משה פיינשטיין,  כמו שעשה הרב שך וכמו שעשה ר' חיים והגרי"ז...כך אני תמיד ידע שהלכתי במסלול שהלכו בו קמאי דקמאי.. 

אמן שיהיה לך בהצלחה
וכך ימשיכו בס"ד הר' פיבלזון ותלמדיו ותלמדיו ביהמ"ד הגר"א בעז"ה

לעסוק בהגדרה דקה של ר' ברוך בער ובשאלה מדוע התוס' שאל כך ולא אחרת. בדיוק כמו שעשו הנתיבות והגרעק"א והקצות, בדיוק כמו שעשה ר' משה פיינשטיין,  כמו שעשה הרב שך וכמו שעשה ר' חיים והגרי"ז... וכו' ,

רק שהם יעשו את זה בלי לבזות את האחרים ובלי לחשוב שרק הם ממשיכים את המסורת ואחרים חוטאים ולא שווים כלום

וכן הם ימשיכו לעסוק בתחומים  נוספים בתורה שאתה אולי לא תעסוק
 


מסורת אבותינו
הודעות: 102
הצטרף: 09 מרץ 2020, 16:49
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 67 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מסורת אבותינו » 25 יוני 2020, 22:04

סליחה מכבוד הכותבים פה, אני מבין שיש סערת רוחות, וממילא סערת הנפשות.
אבל יש גבול להבלים שאפשר לכתוב במילתא דעבידא לאיגלויי.
ועל של עתה באתי, לברר סוגיית "יהדות בכיף" מהי ?
אומר לך אחי היקר מהי יהדות בכיף: יהדות בכיף זה מי שמקבל משכורת יפה מאד, וגר בדירה נאה המרחיבה דעתו של אדם, והוא ובני בניו וחתניו מסודרים הן בדירות והן בשטעלעס, משום שהוא נושא משרה שמרבה כבוד בעולם.
ואם תשאלו אותו שאלה בפירוש משנה בטהרות או בהלכה בזרעים, לא יידע כלל, כי אין עסקו בדברים הללו. גם למעשה באו''ח יו''ד מעולם לא למד ולא יידע בשעת שאלה מה לעשות. אפילו בחו''מ ואבהע''ז כנראה לא ממש למעשה. אבל מחמת שהמשרה היא להתעסק עם תשב''ר בני עשרים, ממילא די בידיעת חלקים מאד קטנים בתורה, ולחזור על אותם שיעורים שוב ושוב.
זה יהדות בכיף, בניגוד לת''ח שעמלים ומנדדים שנה מעינם ללבן עניינים החמורים בתורה כל ימיהם, ובלי לנדוד בין כיבוד לכיבוד, ובין ימים לימים, ובין כנס לכנס, ולרקוד על כמה וכמה משרות במקביל, ובכל מקום לדאוג לאינטרסים של המוסד שלך ושל האליטות ולא לצעירי הצאן והחלשים.
יהדות בכיף זה מי שמקלו יגיד לו, אין לו שום השגה בנושאים החמורים שבהלכה, ביום יום ובשבת ומועד. ריבית ונדה, חלה וטומאת כהנים.
יהדות בכיף זה מי שמתעסק בהערצה של ציבור תשב''ר כבר שיתסר כבר עשרים, וחוזר על כמה שטיקלאך שוב ושוב, ולא רק שאינו מנדד שינה מעיניו על ביאור גמרא ותוס' מוקשים, אלא גם אינו מנדד שינה מעיניו עבור אלו החלשים שאינם מביאים לו הוד והדר סביב.
זה יהדות בכיף.
לכה''פ אולי זה כיף, כי יהדות זה לא כ''כ.
וכל מי שמכיר את הרבנים שמלמדים בבית מדרש הגר''א הן אלו הבאים מפונוביז והן אלו שבאו מזילברמן, יודע שרובם נמצאים במשולש שבין חזונישניקים שריברים וקבלה. אין שם אפילו אחד שאינו באיזור של פונוביזר בלימוד, שמחברתו כל היום גדושה בבירור העניינים החמורים כמנהג כל המסתובבים בין שערי אשר - אהל קדושים - מהרי''ל. וכל זה ידוע ומפורסם, ומפני הדרך ארץ לא אתחיל כאן לפרט שמות, אבל יש גבול להבלים.
וכמו כן כולם מופלגים בבירורי הלכות כמו עירובין וריבית ונדה ועוד, מפאת חזונישניקיות וזילברמניות שנזרקה בהם.
התורה שהם לומדים וגם מלמדים לקבוצות רבות, כמו אברכים בחורים עובדים ועוד, כוללים בס''ה מאות רבות של אנשים ששומעים. ואף אחד שם לא מקבל כסף, ולא חי על משכורת של בעלי היהדות בכייף. דירותיהם צנועות פשוטות וקטנות, שמחותיהם כשל אחרוני האברכים, וכל קשר בינם לבין תענוגי העולם הזה הוא הוצאת שם רע גרועה.
מלבד זאת כולם עמלו גם בלילות על ספרי האר''י וגוריו, כמו שנהגו בזילברמן, ומצחיק לשבח בכך אנשים שברור לי שגם לא כתבו כאן ומעולם לא יכתבו, ופשוט יש גבול להוצאות שם רע וגנאי שכל אחד יכול להגיד אני קצת מכיר, ומי יודע את מי הוא מכיר, ומילא אם היה כותב שהם מחדשים יותר מדי, או שאר טענות שקשורות לעניין, אבל לא מצא זה אלא להאשים בכיף, והרי זה פשוט "מאשים בכיף", זה מה שזה, לכתוב כך רגל על רגל על עשרות ת''ח הן בלמדנות והן בהלכה והן בקבלה והן בירא''ש ואהבת ה'.
אין לך כיף יותר ממי שכותב פה בפורום, ואין לך מאשים יותר מהוצאת דיבה שכזו.
וכמו''כ אם יש איזה מכנה משותף בין הרבנים שם, אז הוא: שהאג'נדה שלהם היא תביעה הרבה יותר תובענית מכל הישיבות והכוללים הקלאסיים, ללמוד היטב את כל חלקי התורה, מזרעים ועד קדשים, גם בלמדנות והבנה וגם להלכה. וכל מי שהיה בשבתות של בימ''ד הגר''א יודע בדיוק על מה אני מדבר, ואם יש צורך להמשיך את הויכוח עם אותו מוציא דיבה אציין למקורות ואסמכתאות ברורים, כי שמעתי באזני מאנשים שהיו שם ושמעו את הרבנים הנ''ל וחבריהם, שאמרו זה לזה אכן נפלא שיש כאלו המפלפלים בכל כך הרבה גופי תורה, אבל איך אני יוכל לעיין בכל כך הרבה סוגיות..
קנצי למילין, עשה לך נחש הנחושת ושים אותו על נס, והיה כל מי שהכישו בעל הלשון נחש הקדמוני מוציא שם רע ומהלך בין הגדרות להכיש וזו הנאתו, יש אומרים חייב משום רגל ויש אומרים משום קרן, וכל הנשוך וראה את נחש הנחושת, וכיוון ליבו לאביו שבשמיים, וחי.


יהודי תמים
הודעות: 112
הצטרף: 05 ינואר 2020, 02:38
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי תמים » 25 יוני 2020, 22:15

הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 20:11
בלי נדר סיימתי לעת עתה, אין לי כוונה להשחית את זמני בוויכוחים חסרי תועלת.

אני בעז"ה ימשיך בגאווה לעסוק בהגדרה דקה של ר' ברוך בער ובשאלה מדוע התוס' שאל כך ולא אחרת. בדיוק כמו שעשו הנתיבות והגרעק"א והקצות, בדיוק כמו שעשה ר' משה פיינשטיין,  כמו שעשה הרב שך וכמו שעשה ר' חיים והגרי"ז...כך אני תמיד ידע שהלכתי במסלול שהלכו בו קמאי דקמאי.. 


היו ברוכים, אני ימשיך תמיד לכבד את כל האנשים שכוונתם לשם שמים..
אינני שייך לתלמידיו של הרב פייבלזון, אבל לפי היכרותי מעט את שיעוריו ואת כתבי תלמידיו שקיבלתי בשנה האחרונה, אתה תוכל הרבה לקבל ממנו בנושאים הנ"ל בהגדרות בסוגיות הש"ס.
למען האמת אספר לך שעיקר מה ששמעתי ממנו היו הגדרות טובות בכמה סוגיות (גם נפל לידי חוברת מיוחדת שהיו שם כמה שיעורים על הסוגיות). היופי אצלו זה ההיגיון הצרוף עם בקיאות מרשימה בכל הרייד. והעיקר יכולתו להגדיר ולהסביר סברות והגדרות - הוא ממש 'תותח' בהגדרה ובהסברת סברות הש"ס!
ולשמוע ממנו שיעור בחומש זה כדאי מאוד. יש שם שילוב של פשט (למי ששם ליבו לתחום) עם הבנת דרשות חז"ל והשקפתם איך הם מחוברים לתורה ולכתבי הקודש.

אז, במקום לכתוב דברים נחרצים על תלמיד חכם שכנראה לא שמעת ממנו שום דבר, לך תלמד תורה כפי שגזרת על עצמך (בצביעות מתחסדת כאילו לא אמרת כלום אלא רק העמדת סימן שאלה... אף אחד לא טמבל! ותיחקי הפורום אינם טמבלים) או שתלך לשמוע ממנו שיעורים וד"ת בש"ס, בתנ"ך ובקבלה.

חשוב להדגיש שמה שכתבת באחד מהודעותיך לעיל - כביכול אינך קובע עובדות ואתה 'תמים לגמרי' כאילו רק באת לתהות על קנקנו... - זה צביעות גדולה. אמירה על יהודי ת"ח עם עבר מפואר של העמדת תלמידים שהוא 'ספק בעל משנה וגמרא' היא השמצה לכל דבר.

אחרי הארת דבריך באור הכנה שלהם, אחזור ואציע לך שלפני שאתה מלכלך שוב באלגנטיות על תלמידי חכמים, תעיין במשנתם. וגם אחר כך - עצה של יהודי (זקן ממך כנראה) - תשתוק ואל תלכלך, אפילו לא באלגנטיות!


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2568
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 975 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 יוני 2020, 22:52

גמח כתב:
25 יוני 2020, 20:01
לא נוגע ישירות לנושא האשכול אך כן שייך לדברים שנכתבו לעיל.
חזו"א אמו"ב:
למדנו כי האישיות היותר חמודה והיותר מעולה מהכרת התורה היא האישיות הראוי' להקרא בשם תלמיד חכם ואשר לאיש היקר הזה הרשה ר"ע לעצמו להשוות מוראו למורא של המקום ב"ה ולרבותו בקרא דאת ד' וגו' ואם כה איפוא אם נדע את הקנינים החמודים אשר על ידם קנה שם תלמיד חכם נדע את המעשים הסגוליים החביבים לפניו ית' במעשה האדם ובהנהגתו על פני הארץ בצבא ימיו.
כג.
והנה עומדת לפנינו השאלה מה דינו של תלמיד חכם ומה שמו דורש ממנו מה הוא מהותו ובמה כחו גדול והנה בדברים קצרים השכיל הרמ"א ז"ל יו"ד סי' רמ"ג ס"ב להצג את תמונתו המאירה בקרני הודה וז"ל שם שיודע לישא וליתן בתורה ומבין מדעתו ברוב מקומות התלמוד ופירושיו ובפסקי הגאונים. מבואר דשם תלמיד חכם היינו חכם גדול בהלכה היודע את עומק המשא ומתן של הלכה ע"פ המקובל בידינו מדור דור ולמד רוב מקומות התלמוד ואם אינו חכם בזה אף שלמד הגדה וספרי יראה כל שאינו יודע לישא וליתן בהלכה ברוב מקומות התלמוד ע"פ הפוסקים אינו בכלל ת"ח ואין הדין פוטרו מתשלומי מכס אף שתורתו אומנתו כמבואר ברמ"א שם.



חובות הלבבות בהקדמה:וראיתי במעשי קדמונינו זיכרונם לברכה ובמה שקבלנו מדבריהם, כי יותר היו זריזים ומשתדלים בחובת עצמם ממה שהיו משתדלים בתולדות הדינים והשאלות הנכריות המסופקות,ושהשתדלותם הייתה בכללי הדינים ולברר עניין איסור והיתר, ואחר כך היו מתעסקים ומשתדלים לברר מעשיהם וחובות לבותם. וכשהייתה באה לידם שאלה נוכרית מתולדות הדינים, היו מעיינים בה בעת ההיא בדרך הסברא ומוציאים את דינה מן העיקר שהיה בידם, ולא היו מטרידים דעתם עליה קודם לכן, מפני שהיו ענייני העולם נקלים בעיניהם. וכשהיו צריכין לפסוק את הדין בעניין ההוא, אם היה הדין ברור להם מן היסודות שקבלו משם הנביאים עליהם השלום, היו פוסקים אותו על הדרך ההוא. ואם תהיה השאלה מן התולדות שמוציאים דינם מן היסודות ההם, היו מעיינים בה דרך סברתם, ואם יסכימו כולם לדעת אחת, היו פוסקים, ואם היו חולקים בדין, היו פוסקים כדעת הרוב, כמו שאמרו על הסנהדרין: "נשאלה שאלה לפניהם. אם שמעו, אמרו להם, ואם לאו, עומדים למניין: רבו המטהרין, טהרו, רבו המטמאים, טמאו", מעיקר שבידם: "יחיד ורבים הלכה כרבים". וחברו במסכת אבות מוסרם ויושר מדותם המקובלות מהם כל איש בזמנו ובמקומו.
 ואנשי התלמוד אמרו על רבותיהם מה שיורה על עומק חכמתם ורוב השתדלם לברר את מעשיהם, והוא מה שאמרו: "בשני דרב יהודה כוליה תנויי בנזיקין הוה, ואנן קא מתניתן טובא. ואילו רב יהודה כד הוה שליף מסאניה הוה אתי מטרא, ואנן אילו מענינן ואזלינן ומענינן ליכא מאן דמשגח בן. אמרי ליה: קמאי היו מסרי נפשייהו על קדושת השם אנן לא מסרינן נפשין על קדושת השם". ואמרו: "אמר רב הונא כל העוסק בתורה בלבד דומה כמי שאין לו אלוה, שנאמר "וימים רבים לישראל ללא אלהי אמת", אלא בתורה וגמילות חסדים".
 והתברר לי, כי שורשי המעשים שמתכוונים בהם לשמו יתברך הם מיוסדים על בר הלב וזוך המצפון. ואם יארע על הכוונה הפסד, לא יהיו המעשים מקובלים, ואם ירבו ויתמידו, כמו שאמר הכתוב "גם כי תרבו תפלה" וגומר "רחצו הזכו הסירו רוע מעלליכם" וגו'. ואומר "כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו". ואמר "תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצורנה", ואמרו קדמונינו זכרונם לברכה בזה: "אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת דילי", ואמר הכתוב "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" וגו'. ואומר "במה אקדם ה' אכף לאלהי מרום האקדמנו בעולות" וגו', והייתה התשובה "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך" וגו'. ואומר "כי אם בזאת יתהלל המתהלל השכל וידוע אותי כי אני ה'" וגו'. ופירוש עניין התשובה הזאת, שצריך המתהלל להתהלל בהבנת דרכי והכרת חסדי, להתבונן בבריאתי ולהכיר גבורתי וחכמתי מתוך מעשי. וכל מה שהבאתי מן הפסוקים הם ראיות על חיוב מצוות הלבבות ומוסר הנפשות.


מסילת ישרים בהקדמה:
 
וכיון שכבר התאמת אצל כל חכם צורך תמימות העבודה וחובת טהרתה ונקיונה, שזולת אלה אינה נרצית ודאי כלל, אלא נמאסת ומתועבת, כי "כל לבבות דורש ה' וכל יצר מחשבות הוא מבין", מה נענה ביום תוכחה אם התרשלנו מן העיון הזה, והנחנו דבר שהוא כל כך מוטל עלינו, שהוא עיקר מה ה' אלהינו שואל מעמנו? היתכן שייגע ויעמול שכלנו בחקירות אשר לא נתחייבנו בם, בפלפולים אשר לא יצא לנו שום פרי מהם, ודינים אשר אינם שייכים לנו, ומה שחייבים אנו לבוראנו חובה רבה נעזבהו להרגל ונניחהו למצות אנשים מלומדה? אם לא נסתכלנו ולא עייננו מה היא היראה האמיתית ומה ענפיה, איך נקנה אותה? ואיך נמלט מן ההבל העולמי המשכח אותה מלבנו, הלא תשכח ותלך, אע"פ שידענו חובתה!
 האהבה, כמו כן, אם לא נשתדל לקבוע אותה בלבבנו בכח כל האמצעים המגיעים אותנו לזה, איך נמצאה בנו? מאין יבוא הדבקות וההתלהטות בנפשותינו עמו יתברך ועם תורתו, אם לא נשעה אל גדולתו ואל רוממותו אשר יוליד בלבנו הדביקות הזה? איך תטהר מחשבותינו, אם לא נשתדל לנקותה מן המומין שמטיל בה הטבע הגופני?
 והמדות כולם, הצריכות כמו כן תיקון והישרה, מי יישרם ומי יתקנם אם לא נשים לב עליהם ולא נדקדק בדבר דקדוק גדול? הלא אם עייננו על הדבר עיון אמיתי, היינו מוצאים אותו על אמיתו ומטיבים לעצמנו, ומלמדים אותו לאחרים ומטיבים להם גם כן.
 הוא מה שאמר שלמה: "אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה, אז תבין יראת ה'". אינו אומר "אז תבין פילוסופיה", "אז תבין תכונה", "אז תבין רפואה", "אז תבין דינים", "אז תבין הלכות", אלא: "אז תבין יראת ה'". הרי לך, שלהבין היראה צריך לבקש אותה ככסף ולחפש אותה כמטמונים. הדי איפוא במה שמלומד לנו מאבותינו ובמה שמפורסם אצל כל בן דעת דרך כלל? או הנמצא זמן לכל שאר חלקי העיון, ולעיון הזה לא יהיה זמן? למה לא יקבע אדם לעצמו עתים לפחות להסתכלות הזה, אם מוכרח הוא בשארית זמנו לפנות אל עיונים או אל עסקים אחרים?

 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2568
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 975 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 25 יוני 2020, 22:57

שאר לעמו כתב:
25 יוני 2020, 20:02
מבקש אמת, לא הייתי מגיב לדבריך בהוגעותיך האחרונות, הנלוזים והנוטפים שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים, משום שאני עקבי כמעט לחלוטין בפורום, לא להסיט אשכול ממטרתו.


אתה כנראה הבנת מהודעותי שאני מזלזל במי שמתעמק בברכת שמואל או בחזו"א. אך כמובן שלא זו היתה כוונתי, ואני בעצמי עושה זאת. הכוונה היתה רק להקצין ולחדד את האבסורד שמי שמתעמק בהגדרות של אחרוני זמננו על נושאים שאין בהם כמעט נפק"מ למעשה הוא יותר עוסק בתורה מאשר מי שמתעסק ביסודות היהדות.
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3330
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 1001 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שאר לעמו » 25 יוני 2020, 23:05

בהקשר לציטוטים מחוה"ל והמסילת ישרים,
יש לציין שהעוסקים במחשבה בכלל ובפרט בביתמדרשהגרא אף הם אינם שייכים לאותו מסילת ישרים!
אף שהם גם דברי תורה.

ידוע מי אמר למי: 'מה לא טוב במסילת ישרים'.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1587
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 439 פעמים
קיבל תודה: 424 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שמעיה » 25 יוני 2020, 23:16

שאר לעמו כתב:
25 יוני 2020, 20:02
מבקש אמת, לא הייתי מגיב לדבריך בהוגעותיך האחרונות, הנלוזים והנוטפים שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים, משום שאני עקבי כמעט לחלוטין בפורום, לא להסיט אשכול ממטרתו.
וא"כ לא זה המקום לדון בכך,
אבל היות ודברי הביקורת כנגד ביתמדרשהגרא בהחלט גם על אותן דעות שהצגת בהודעות אלו, אזי אני כן מגיב.

כבר כתב לעיל הקטן למאוד, ש'מחשבה' הנוטפת מביתמדרשהגרא היא 'יהדות בכייף'. ואני חושב שהוא צודק באחוזים מאוד ניכרים. אינני מכליל ואינני פוסל (בכל מקרה), ולא אמרתי שזה חותמת על כל אחד, בודאי שלא, אבל בגדול זה קיים, ועוד איך. (ואינני חוזר על הביקורת שנשמעה בציבור מפי גדולי התורה).
מי שמנסה לשוות לזה משהו אחר, הוא מטעה את הבריות. ואילו לא הייתי יודע בבירור ורואה בעיני, לא הייתי אומר! כל מה שאני אומר זה מידיעה בלתי אמצעית.

אינני מזלזל בשום אדם! לגמרי לא!
אבל שומא עלינו לדעת כי האדם השלם (כל אחד במה שהשיג, אבל בשלמות כל חלקי העבודה הנרצית לפניו יתברך, כמאמר הפסוק מה ה' אלוקיך שואל מעמך וגו' חמשה דברים הנמנים שם) הוא אשר ראוי להנחיל הלאה. מצוינות (נניח) בדבר אחד זו נכות, כמו אחד שיש לו רגל גדולה.

מי שעמל בתורה מתוך יראה ושלמות, ולא משנה מה הוא החלק שבו ליבו חפץ, והוא אדם השלם (בדרגה שהשיג) הוא אכן מוגדר כמשפיע על כל סביבותיו.
מי שרוצה למלאות את החלל הקיים אצל דור מתרחב של 'חרדים' שנאלצים ללכת למסגרת אף שכלי קיבולם לא הוכשר דיו, שכרו הרבה מאוד - אם הוא מבין שזה עיסוק בקירוב רחוקים ולא כשיטה. אין שיטה אחרת מהמסורה. ומקווה שאין פה ויכוח מה היא המסורה!

חורה לי שגרמת לי שאני צריך לבקר באופן כזה, אבל א"א שדברים כאלו יכתבו ללא תגובה הולמת. והוא רחום יכפר עוון.

הרב שאר לעמו, על רוב ככל הדברים איני מסכים אך חבל לכתוב. אתה יודע את דעתי ואני יודע את דעתך.
הערה 1. איך יכולת לכתוב נוטפים שנאת עמי הארץ על מבקש אמת שאני כמוך, לאחר זמן רב בפורום, יודעים על ידיעותיו הנרחבות בתורה?
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 3330
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 1001 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שאר לעמו » 25 יוני 2020, 23:57

מודע אני לכך שדעתנו לא חייבת להסכים.
בה במידה אני מניח שהנך מודע שזה אינך מסכים, לא ישנה כי הוא זה את מה שזכיתי וקבלתי כאמת פשוטה מרבותינו שהנחילו דרך חיים לעם ישראל.
היו שם ביטויים חמורים, שכותבם הסביר לאחמ"כ שלא היתה כוונתו לזלזל, אלא להקצין. אינני מקבל הסבר זה, אבל לפחות בא הסבר ברור אודות כך שלא היתה הכוונה אף כי זה נאמר.


מסיח לפי תומו
הודעות: 167
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 48 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 26 יוני 2020, 00:00

שאר לעמו כתב:
25 יוני 2020, 23:05
בהקשר לציטוטים מחוה"ל והמסילת ישרים,
יש לציין שהעוסקים במחשבה בכלל ובפרט בביתמדרשהגרא אף הם אינם שייכים לאותו מסילת ישרים!
אף שהם גם דברי תורה.

ידוע מי אמר למי: 'מה לא טוב במסילת ישרים'.
וידוע מה הוא כתב על לימוד מעשה מרכבה ו(פחות) ידוע מה הגיב על זה מרן בעל הדרכי שמואל.

 


אין חכמה
משתמש ותיק
הודעות: 730
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אין חכמה » 26 יוני 2020, 00:15

מסיח לפי תומו כתב:
26 יוני 2020, 00:00
ו(פחות) ידוע מה הגיב על זה מרן בעל הדרכי שמואל.
מה הגיב?
 


מממא
הודעות: 46
הצטרף: 04 פברואר 2020, 23:54
נתן תודה: 92 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מממא » 26 יוני 2020, 00:55

רבותי
מתקרבים ל70.000 שח
כל מי שיכול להוסיף קדושה זה הזמן 
אח"כ נדבר על כל ויכוחי הסרק


מיכה
הודעות: 101
הצטרף: 08 פברואר 2020, 23:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מיכה » 26 יוני 2020, 02:03

גמח כתב:
25 יוני 2020, 20:01
לא נוגע ישירות לנושא האשכול אך כן שייך לדברים שנכתבו לעיל.
חזו"א אמו"ב:
למדנו כי האישיות היותר חמודה והיותר מעולה מהכרת התורה היא האישיות הראוי' להקרא בשם תלמיד חכם ואשר לאיש היקר הזה הרשה ר"ע לעצמו להשוות מוראו למורא של המקום ב"ה ולרבותו בקרא דאת ד' וגו' ואם כה איפוא אם נדע את הקנינים החמודים אשר על ידם קנה שם תלמיד חכם נדע את המעשים הסגוליים החביבים לפניו ית' במעשה האדם ובהנהגתו על פני הארץ בצבא ימיו.
כג.
והנה עומדת לפנינו השאלה מה דינו של תלמיד חכם ומה שמו דורש ממנו מה הוא מהותו ובמה כחו גדול והנה בדברים קצרים השכיל הרמ"א ז"ל יו"ד סי' רמ"ג ס"ב להצג את תמונתו המאירה בקרני הודה וז"ל שם שיודע לישא וליתן בתורה ומבין מדעתו ברוב מקומות התלמוד ופירושיו ובפסקי הגאונים. מבואר דשם תלמיד חכם היינו חכם גדול בהלכה היודע את עומק המשא ומתן של הלכה ע"פ המקובל בידינו מדור דור ולמד רוב מקומות התלמוד ואם אינו חכם בזה אף שלמד הגדה וספרי יראה כל שאינו יודע לישא וליתן בהלכה ברוב מקומות התלמוד ע"פ הפוסקים אינו בכלל ת"ח ואין הדין פוטרו מתשלומי מכס אף שתורתו אומנתו כמבואר ברמ"א שם.

דוקא כן נוגע ישירות לנושא האשכול.
אבל יש לך טעות מרה, לדעתי.
כשהחזו"א מדבר על ספרי יראה כוונתו לספרי התעוררות מוסר, וכוונתו ב"הגדה" היא לעיון בפלפולי מדרשי ההגדה וכדו' או "הרגשים" מוסריים. לא על עיון עמוק והבנה ביסודי התורה, שזה חלק בלתי נפרד מהתורה, והיותר נכבד בה.  נא עיין רמב"ם הל' יסודי התורה, ובפה"מ ספ"ק דברכות.
אכן, המבחן הראשון שת"ח צריך לעמוד בו הוא ידיעת ההלכה כראוי. אך כשידענה כראוי ויעסוק בה כראוי, אם ידע ג"כ בעומק יסודי התורה, גדול הוא מאוד במעלתו מהת"ח שלא קנה ידיעה ביסודי התורה, גם אם השני מרשים יותר בפלפולו ומכהן בתפקיד רם ונישא יותר במערכת.  
ודברים אלו אינם רעיונות גרידא. אלא הלכה צרופה, וכמ"ש 'דבר גדול מעשה מרכבה'. ואפילו להכרעת ההלכה עצמה יש משקל לגדלותו של מא"ד בפנימיות התורה. וכמ"ש כדאי הוא רשב"י לסמוך עליו בשעת הדחק - אע"פ שהוא יחיד בדעתו. ולא אמרו כן על ר"מ שלא ירדו חבריו לסוף דעתו. וכמו"כ כל ישראל מתייחסים בחרדת קדש למנהגי האר"י והגר"א ומכריעים על פיהם. ודי בזה לע"ע.


ב.א.
הודעות: 75
הצטרף: 06 אפריל 2020, 10:51
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ב.א. » 26 יוני 2020, 02:14

הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 20:11
אני בעז"ה ימשיך בגאווה לעסוק בהגדרה דקה של ר' ברוך בער ובשאלה מדוע התוס' שאל כך ולא אחרת. בדיוק כמו שעשו הנתיבות והגרעק"א והקצות, בדיוק כמו שעשה ר' משה פיינשטיין,  כמו שעשה הרב שך וכמו שעשה ר' חיים והגרי"ז...כך אני תמיד ידע שהלכתי במסלול שהלכו בו קמאי דקמאי.. 
אני מבטיח לך שהאחרונים והפוסקים שהזכרת עיינו הדק היטב ביסודות המחשבה ועיקרי האמונה. אלא מאי? בעולם התורה הם לא ידועים בתחום זה, משום שעיקר כובד משקלם היה בתחומים אחרים.
ברם אם תיקח גדולי עולם אחרים ששמו את עיקר כובד משקלם על בירור יסודות הדת (כגון הרמח"ל וכדו', או למשל ר' ישראל סלנטר - כמה יסודות למדניים ראית מהגרי"ס?), הם אכן ידועים ככאלו בעולם התורה, למרות שהנני מבטיחך נאמנה כי הם עיינו הדק היטב ביסודות מיגו וחזקות.
וכל כך למה? זה אולי נאיבי, אבל זו האמת - פשוט משום שלכל אחד יש תפקיד בעולם, והקב"ה גורם למשיכה חזקה לתחום מסוים שבו על האדם למלא ולהשלים ולתקן את תפקידו וייעודו עלי אדמות, כידוע. וזאת מלבד ענין תכונות הנפש, (וכי למה נראה לך שהרב שך הלך יותר לדרך הלומדע'ס, לעומת הגרש"ז שהלך יותר לדרך ההלכה?).


שיתא אלפי
הודעות: 84
הצטרף: 18 מרץ 2020, 16:39
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 55 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שיתא אלפי » 26 יוני 2020, 03:27

מתבונן לעומק כתב:
25 יוני 2020, 12:40
הקטן למאד כתב:
25 יוני 2020, 08:24
ביהדות אין קיצורי דרך...צאי לך בעקבי הצאן...תסתכל מה היה ההגות של ר' ישראל, מה היתה דרשת הסליחות של ר' חיים וואלזינר ותבין כמה הם רחוקים מזה...

ידידי היקר
איני בא להצדיק את בימ"ד הגר"א, וכמובן שאני לא בהשקפה שלהם וכו' וכו' וכמו שקיבלנו מרבותינו מעתיקי השמועה
אבל הדברים שלך הם בגדר השמצה זולה.
אני בטוח שאתה כותב מתוך יר"ש וווארמקייט והדבר ניכר בהחלט, אבל אני יכול להעיד, שיש לי שכן אברך יקר שביקרים ת"ח מופלג ועמל בתורה, שהוא ממש לא נהנתתן וכו' כמו שתיארת, והוא שייך לקבוצה הזו של בימ"ד הגר"א
צריך להיזהר לא להכליל, ובטח שלא לטפול עלילות שקר
אפשר להגיד ברור: לבני תורה יש את ההשקפה שלהם, ומי שרוצה לחדש השקפה אחרת שיילך אצל המחדשים כמו ר' לייב מינצברג ר' משה שפירא וכדומה, כבודם במקומם מונח אבל הם לא מרבותינו מעתיקי השמועה !!
למעשה העניין של האלימות שהיה כאן יש לגנותו ואני בטוח שאף אחד לא חשב שלשם זה יתדרדר
כבוד המתבונן לעומק
האבסורד הכי מדהים מאלף ונפלא הוא כתיבתך דברים אלו בפלטפורמה אינטרנטית.
למסגר, ולתלות. פוסט מודרניזם בהתגלמותו, אחדות ההפכים. חדש אסור מן התורה לגמרי באופן הכי חדש שניתן לבטא זאת.
העתק הדבק באופן כ''כ מדויק שרק תוכנת וורד יודעת לעשות.
השקפה מדויקת ומאופסת, ברזולוציה כ''כ מותאמת שרק רשת אינטרנטית יכולה להיות.
ממש בני תורה לגמרי, כמנהג הפורומים מקדמת דנא כמבואר בצוואת ר' יהודה החסיד.
שמחתני אחי. נתקיים בי והיו הדברים מאירים ושמחים כנתינתן. וצ''ע האם עוף הפורח מעל כל רשת האינטרנט עלול להישרף. 

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה - פנימי [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור]”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אבי עזרי, אלי פלדמן, בדרכי החסידים | 0 אורחים