אשכול לבירור טעויות בתפילה


פותח הנושא
יעקב שלם
הודעות: 1680
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 613 פעמים
קיבל תודה: 532 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי יעקב שלם » 26 יוני 2020, 09:00

אם יש אשכול כזה אשמח שתעדכנו אותי

אתחיל במשהו שלבושתי לא שמתי לב כל השנים
(ראיתי בספר הנפלא שיח תפילה)

(בסוף ובא לציון) יגדיל תורה ויאדיר א בשווא וממילא לא מושמעת
כמו וידיר

חשבתי שרק אני לא שמתי לב אך עקבתי והרבה טועים בזה


אלמוני
הודעות: 145
הצטרף: 21 יוני 2020, 22:48
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי אלמוני » 26 יוני 2020, 09:19

הרבה טועים בזה אבל לא מחוסר ידיעה, אלא מזלזול בהגייה נכונה רח"ל.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי דרומאי » 26 יוני 2020, 09:35

יישר כח על האשכול.
בתחילת הקדיש יתגדל ויתקדש יש אומרים בפתח ויש אומרים בצירה,
ועכ"פ לאשכנזים יש לומר בצירה כדאיתא במ"ב סימן נ"ו ס"ק ב', והוא דעת רש"י דתחילת הקדיש הוא בלשון עברי.


הכהן
הודעות: 1317
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי הכהן » 26 יוני 2020, 09:43

יעקב שלם כתב:
26 יוני 2020, 09:00
(בסוף ובא לציון) יגדיל תורה ויאדיר א בשווא וממילא לא מושמעת
כמו וידיר
זה לא נכון! זה שוא נח ולא חטף פתח, אבל ממש לא כמו וידיר!
(מה ההבדל בקריאה בין פְּדָהצוּר ופְּדַהְאֵל ? בפְּדָהצוּר לא שומעים בכלל את הה"א כמו פדצור, ואילו בפְּדַהְאֵל הה"א נשמעת.


בלדד השוחי
הודעות: 384
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 יוני 2020, 09:45

דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 09:35
יישר כח על האשכול.
בתחילת הקדיש יתגדל ויתקדש יש אומרים בפתח ויש אומרים בצירה,
ועכ"פ לאשכנזים יש לומר בצירה כדאיתא במ"ב סימן נ"ו ס"ק ב', והוא דעת רש"י דתחילת הקדיש הוא בלשון עברי.
כמדומה שבבריסק מקפידים בדוקא לומר בפתח.


הכהן
הודעות: 1317
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי הכהן » 26 יוני 2020, 09:47

דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 09:35
ועכ"פ לאשכנזים יש לומר בצירה כדאיתא במ"ב סימן נ"ו ס"ק ב', והוא דעת רש"י דתחילת הקדיש הוא בלשון עברי.
בסידורי אשכנז קדמונים כתוב בפתח


סלקא דעתך
הודעות: 237
הצטרף: 31 ינואר 2018, 00:41
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי סלקא דעתך » 26 יוני 2020, 10:01

אלמוני כתב:
26 יוני 2020, 09:19
הרבה טועים בזה אבל לא מחוסר ידיעה, אלא מזלזול בהגייה נכונה רח"ל.

יתכן שהיום שאפי' המשוררים לא מקפידים על הגייה נכונה אין עניין כלל להקפיד מידי על ענייני הדקדוק אלא רק שלא ישתנה המשמעות. 
וכבר הרמ"א בשו"ת סי' ז זלזל בדקדוק וכתב שזה "דקדוקי עניות".
ואדרבה המדקדקים מידי נשמעים לפעמים מצחיק,  וכמו שלא היו מדברים כך בימינו לפני מלך כך לא ראוי לדבר כך לפני מלך מלכי המלכים.


בלדד השוחי
הודעות: 384
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 יוני 2020, 10:09

הרמ"א לא מדבר שם לענין תפילה כדנראה שם מדבריו.
יש מרחק בין 'הגיה נכונה' לבין 'מדקדקים מדי', ('נערווין' מצאנו אצל אנשים בעוד תחומים, לא רק בדקדוק).


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי דרומאי » 26 יוני 2020, 10:49

ידוע בשם הח"ח דיש חילוק בין תפילה לקריאת פרשיות, דבתפילה לא שייך דקדוק באותיותיה דהוי תורה שבע"פ, אבל בקריאת שמע והלל ופסוקי דזמרה וכדו' כיון שקורא מקרא יש לו לקרות כמו שכתוב עכ"פ לכתחילה. ולכן הח"ח היה נוהג שבכל התפילה היה מתפלל כמנהג העולם בלא לדקדק על מלעיל ולמלרע ושוא נח ושוא נע וכדו', רק בפסוקי דזמרה וקריאת שמע ושאר פרשיות היה מדקדק.

וכן שמעתי מר' אברהם יהושע סולובייצ'יק שהרב מבריסק שכידוע היה מדקדק ביותר בקריאת שמע מדין 'דקדוק באותיותיה'- באמירת בשכמל"ו לא הי' מדקדק כלל והי' אומר כדרכו, וכשהעיר לו א' מבניו [שהי' ממונה להשגיח שיקרא כראוי] על זה גער בו לאמר, הלא בשכמל"ו הוא תורה שבע"פ ומה שייך דקדוק.

וכמו כן ראוי לדעת שבמגילת אסתר הוא הלכה מפורשת בשו"ע שאין מדקדקין באותיותיה ומקורו מהירושלמי, ונמצא שבמגילת אסתר אפשר לכתחילה לקרות שלא בדקדוק, אא"כ משתנה המשמעות עי"ז שאז מעכב אפילו בדיעבד. וכבר טעה בזה הרב הנאמ"ן ס"ט.


יואל נהרי
הודעות: 842
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 349 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 יוני 2020, 10:56

דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 10:49
ידוע בשם הח"ח דיש חילוק בין תפילה לקריאת פרשיות, דבתפילה לא שייך דקדוק באותיותיה דהוי תורה שבע"פ,

תפילה היא תורה?

בתפילה, אם יש ענין לדקדק זה מצד שמדבר לפני המלך, שגם לפני מלך בו"ד אינו מבליע אלא מדבר נכון. ואכן, צריך למצוא את האיזון בין לא לדקדק כלל לבין יותר מדי, ששניהם אינם מתאימים לפני המלך.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי דרומאי » 26 יוני 2020, 11:03

יואל נהרי כתב:
26 יוני 2020, 10:56
דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 10:49
ידוע בשם הח"ח דיש חילוק בין תפילה לקריאת פרשיות, דבתפילה לא שייך דקדוק באותיותיה דהוי תורה שבע"פ,

תפילה היא תורה?

בתפילה, אם יש ענין לדקדק זה מצד שמדבר לפני המלך, שגם לפני מלך בו"ד אינו מבליע אלא מדבר נכון. ואכן, צריך למצוא את האיזון בין לא לדקדק כלל לבין יותר מדי, ששניהם אינם מתאימים לפני המלך.
תפילה היא לא תורה, אך בתפילה מצד עצמה ודאי לא שייך לדקדק באותיותיה, רק מצד שהוא הלשון שתיקנו חז"ל אנשי כנה"ג והבאים אחריהם מסדרי התפילות, וע"ז כתבתי שאין זה שייך לדקדוק כיון שהוא תורה שבע"פ.
ביתר ביאור, המושג דקדוק באותיותיה היינו לקרא את הדברים כפי שהם בצורה מדויקת בלי לשנות, וכל שינוי בדקדוק קל כבר נקרא שינוי וצריך להמנע ממנו. וע"ז דעת החפץ חיים שזה שייך דוקא בתורה שבכתב שנמסרה בדקדוק ולכן צריך לקרותה כפי שהיא, אבל התפילה לא נמסרה לנו כתורה שבכתב אלא בעל פה, ולכן לא שייך לדקדק באותיותיה לפי שעיקר מסירתה לא היתה אלא בע"פ, וכמו שהמשנה והגמרא לא נמסרו לנו בדקדוק [וכמו שהאומרות התחינות בלשון אשכנז מהמחזורים הישנים לא שייך לדקדק בהם].
ומה שכתבת מצד ק"ו ממלך בו"ד, רחמנא ליבא בעי ושומע אף תפילת העילג, ולא מצינו חיוב להתפלל בדקדוק לשון אלא כפי הנהוג ולא יותר.
 


איש ירושלם
הודעות: 155
הצטרף: 20 נובמבר 2019, 23:55
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 73 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי איש ירושלם » 26 יוני 2020, 11:07

בחתימת אהבת עולם בערבית יש לדקדק לומר אוהב בה"א ברורה שלא ישמע ח"ו אויב.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי דרומאי » 26 יוני 2020, 11:09

איש ירושלם כתב:
26 יוני 2020, 11:07
בחתימת אהבת עולם בערבית יש לדקדק לומר אוהב בה"א ברורה שלא ישמע ח"ו אויב.

וכן במלך אוהב צדקה ומשפט.


בלדד השוחי
הודעות: 384
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי בלדד השוחי » 26 יוני 2020, 11:59

וכן במקום שאומרים 'מהרה' שלא יישמע 'מארה'.


יואל נהרי
הודעות: 842
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 280 פעמים
קיבל תודה: 349 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי יואל נהרי » 26 יוני 2020, 12:09

דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 11:03
יואל נהרי כתב:
26 יוני 2020, 10:56
דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 10:49
ידוע בשם הח"ח דיש חילוק בין תפילה לקריאת פרשיות, דבתפילה לא שייך דקדוק באותיותיה דהוי תורה שבע"פ,

תפילה היא תורה?

בתפילה, אם יש ענין לדקדק זה מצד שמדבר לפני המלך, שגם לפני מלך בו"ד אינו מבליע אלא מדבר נכון. ואכן, צריך למצוא את האיזון בין לא לדקדק כלל לבין יותר מדי, ששניהם אינם מתאימים לפני המלך.
תפילה היא לא תורה, אך בתפילה מצד עצמה ודאי לא שייך לדקדק באותיותיה, רק מצד שהוא הלשון שתיקנו חז"ל אנשי כנה"ג והבאים אחריהם מסדרי התפילות, וע"ז כתבתי שאין זה שייך לדקדוק כיון שהוא תורה שבע"פ.
ביתר ביאור, המושג דקדוק באותיותיה היינו לקרא את הדברים כפי שהם בצורה מדויקת בלי לשנות, וכל שינוי בדקדוק קל כבר נקרא שינוי וצריך להמנע ממנו. וע"ז דעת החפץ חיים שזה שייך דוקא בתורה שבכתב שנמסרה בדקדוק ולכן צריך לקרותה כפי שהיא, אבל התפילה לא נמסרה לנו כתורה שבכתב אלא בעל פה, ולכן לא שייך לדקדק באותיותיה לפי שעיקר מסירתה לא היתה אלא בע"פ, וכמו שהמשנה והגמרא לא נמסרו לנו בדקדוק [וכמו שהאומרות התחינות בלשון אשכנז מהמחזורים הישנים לא שייך לדקדק בהם].
ומה שכתבת מצד ק"ו ממלך בו"ד, רחמנא ליבא בעי ושומע אף תפילת העילג, ולא מצינו חיוב להתפלל בדקדוק לשון אלא כפי הנהוג ולא יותר.
 

ודאי שמקבל את תפילת העילג, אבל אין צורך להתפלל דוקא בעילגות. יש שמתפללים בהבלעה באופן שלעולם לא היו מדברים כך אל חבריהם.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי דרומאי » 26 יוני 2020, 12:11

יואל נהרי כתב:
26 יוני 2020, 12:09
דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 11:03
יואל נהרי כתב:
26 יוני 2020, 10:56


תפילה היא תורה?

בתפילה, אם יש ענין לדקדק זה מצד שמדבר לפני המלך, שגם לפני מלך בו"ד אינו מבליע אלא מדבר נכון. ואכן, צריך למצוא את האיזון בין לא לדקדק כלל לבין יותר מדי, ששניהם אינם מתאימים לפני המלך.
תפילה היא לא תורה, אך בתפילה מצד עצמה ודאי לא שייך לדקדק באותיותיה, רק מצד שהוא הלשון שתיקנו חז"ל אנשי כנה"ג והבאים אחריהם מסדרי התפילות, וע"ז כתבתי שאין זה שייך לדקדוק כיון שהוא תורה שבע"פ.
ביתר ביאור, המושג דקדוק באותיותיה היינו לקרא את הדברים כפי שהם בצורה מדויקת בלי לשנות, וכל שינוי בדקדוק קל כבר נקרא שינוי וצריך להמנע ממנו. וע"ז דעת החפץ חיים שזה שייך דוקא בתורה שבכתב שנמסרה בדקדוק ולכן צריך לקרותה כפי שהיא, אבל התפילה לא נמסרה לנו כתורה שבכתב אלא בעל פה, ולכן לא שייך לדקדק באותיותיה לפי שעיקר מסירתה לא היתה אלא בע"פ, וכמו שהמשנה והגמרא לא נמסרו לנו בדקדוק [וכמו שהאומרות התחינות בלשון אשכנז מהמחזורים הישנים לא שייך לדקדק בהם].
ומה שכתבת מצד ק"ו ממלך בו"ד, רחמנא ליבא בעי ושומע אף תפילת העילג, ולא מצינו חיוב להתפלל בדקדוק לשון אלא כפי הנהוג ולא יותר.

ודאי שמקבל את תפילת העילג, אבל אין צורך להתפלל דוקא בעילגות. יש שמתפללים בהבלעה באופן שלעולם לא היו מדברים כך אל חבריהם.

אכן בהבלעה אני מסכים איתך, אך בסגנון הדיבור האשכנזי [בעיקר החסידי] שמבטאים את כל התיבות מלעיל, וכן אין מדקדקין בשוא נח ונע- אין שום חסרון, למעט כאמור בק"ש ודומיה.
 


אליהו52
הודעות: 274
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי אליהו52 » 26 יוני 2020, 13:43

א. כל עניין המלעיל ומלרע
אצל החסידים הוא בדוקא אבל יש דברים שגם הליטאים התקלקלו (בעיקר אלו שמתפללים הרבה בשטיבלאך, וכגון בתחילת קדיש יתגדל ויקדש אומרים מלעיל במקום בלרע רק את שתי המילים האלו, וכל השאר כרגיל.
א-ל אדון שכל המנגינות הופכות את המילים מלרע לעיל ולהיפך. (תנסו לומר בעברית ואז עם מנגינה רגילה ותווכחו)

ב. פתח גנובה כש- 'ה' או 'ע' נמצאים בסוף המילה כמו א-לוה והיה אם שמוע אנשים טועים ואומרים את ההא והעין עם פתח ולא כפתח גנובה

ג. אלו שמפסיקים ב"וכרות עימו הברית"


אבי חי
הודעות: 769
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי אבי חי » 26 יוני 2020, 13:52

קצת קשור לנושא
viewtopic.php?f=9&t=320


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי דרומאי » 26 יוני 2020, 13:56

אליהו52 כתב:
26 יוני 2020, 13:43
א. כל עניין המלעיל ומלרע
אצל החסידים הוא בדוקא אבל יש דברים שגם הליטאים התקלקלו (בעיקר אלו שמתפללים הרבה בשטיבלאך, וכגון בתחילת קדיש יתגדל ויקדש אומרים מלעיל במקום בלרע רק את שתי המילים האלו, וכל השאר כרגיל.
א-ל אדון שכל המנגינות הופכות את המילים מלרע לעיל ולהיפך. (תנסו לומר בעברית ואז עם מנגינה רגילה ותווכחו)

כבר נתבאר שבברכות ובתפילה אין שום חשש אפילו לכתחילה אם אומר מלעיל במקום מלרע או איפכא, ואף הח"ח לא נהג להקפיד בזה. 


אלמוני
הודעות: 145
הצטרף: 21 יוני 2020, 22:48
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי אלמוני » 26 יוני 2020, 14:42

סלקא דעתך כתב:
26 יוני 2020, 10:01
אלמוני כתב:
26 יוני 2020, 09:19
הרבה טועים בזה אבל לא מחוסר ידיעה, אלא מזלזול בהגייה נכונה רח"ל.

יתכן שהיום שאפי' המשוררים לא מקפידים על הגייה נכונה אין עניין כלל להקפיד מידי על ענייני הדקדוק אלא רק שלא ישתנה המשמעות. 
וכבר הרמ"א בשו"ת סי' ז זלזל בדקדוק וכתב שזה "דקדוקי עניות".
ואדרבה המדקדקים מידי נשמעים לפעמים מצחיק,  וכמו שלא היו מדברים כך בימינו לפני מלך כך לא ראוי לדבר כך לפני מלך מלכי המלכים.
רח"ל, נעלם מעיני מר הלכה מפורשת, דאסור להעלות חזן מי שמחליף בין עין אלף והא או בין שווא נח לנע. (ואע"פ שמבואר שם במ"ב דהיום מכיוון שלא נוהגים לל"ה מ"מ סברא פשוטה היא שיש מעלה בדבר.) כמו"כ בברכות אמרי' שיהא לימודך תם. ועוד דבד"כ כשלא מדקדק, בא לידי שינוי משמעות בלי לשים לב ומחוסר ידיעה.


הכהן
הודעות: 1317
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי הכהן » 26 יוני 2020, 15:26

מישהו טען לי פעם, שבשו"ע איתא "צריך לדקדק שלא ירפה החזק ולא יחזק הרפה ולא יניח הנד ולא יניד הנח" ואילו מלעיל ומלרע לא כתוב.

 


אבי חי
הודעות: 769
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 188 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי אבי חי » 26 יוני 2020, 15:30

הכהן כתב:
26 יוני 2020, 15:26
מישהו טען לי פעם, שבשו"ע איתא "צריך לדקדק שלא ירפה החזק ולא יחזק הרפה ולא יניח הנד ולא יניד הנח" ואילו מלעיל ומלרע לא כתוב.



אפשר דזה פשיטא.
[כמו שכשמדבר בעברית או בצרפתית וכו' לא צריך להזהיר ע"כ]


אלמוני
הודעות: 145
הצטרף: 21 יוני 2020, 22:48
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי אלמוני » 26 יוני 2020, 15:33

לע"ד פשיטא שיש חיוב לדקדק גם במלעיל ומלרע.


אליהו52
הודעות: 274
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי אליהו52 » 26 יוני 2020, 16:35

דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 13:56
אליהו52 כתב:
26 יוני 2020, 13:43
א. כל עניין המלעיל ומלרע
אצל החסידים הוא בדוקא אבל יש דברים שגם הליטאים התקלקלו (בעיקר אלו שמתפללים הרבה בשטיבלאך, וכגון בתחילת קדיש יתגדל ויקדש אומרים מלעיל במקום בלרע רק את שתי המילים האלו, וכל השאר כרגיל.
א-ל אדון שכל המנגינות הופכות את המילים מלרע לעיל ולהיפך. (תנסו לומר בעברית ואז עם מנגינה רגילה ותווכחו)
כבר נתבאר שבברכות ובתפילה אין שום חשש אפילו לכתחילה אם אומר מלעיל במקום מלרע או איפכא, ואף הח"ח לא נהג להקפיד בזה. 
ואיפה נתבאר ראיתי "שידוע" בשם הח"ח אשמח למקור.
קצת קשה לי להאמין שזה "לכתחילה" להתפלל בצורה עלגת ככה לא מדברים ולא משוררים למלך.
אולי אין איסור וכל לבבות דורש ה' וכו' אבל בכל אופן אשמח למקור כתוב ולא "כידוע"
 


חזק וברוך
הודעות: 498
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 530 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי חזק וברוך » 26 יוני 2020, 16:59

"שמע ישראל" - להדגיש היו"ד, שלא יישמע "שמע אישראל".


חזק וברוך
הודעות: 498
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 530 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי חזק וברוך » 26 יוני 2020, 17:05

אליהו52 כתב:
26 יוני 2020, 16:35
דרומאי כתב:
26 יוני 2020, 13:56
אליהו52 כתב:
26 יוני 2020, 13:43
א. כל עניין המלעיל ומלרע
אצל החסידים הוא בדוקא אבל יש דברים שגם הליטאים התקלקלו (בעיקר אלו שמתפללים הרבה בשטיבלאך, וכגון בתחילת קדיש יתגדל ויקדש אומרים מלעיל במקום בלרע רק את שתי המילים האלו, וכל השאר כרגיל.
א-ל אדון שכל המנגינות הופכות את המילים מלרע לעיל ולהיפך. (תנסו לומר בעברית ואז עם מנגינה רגילה ותווכחו)
כבר נתבאר שבברכות ובתפילה אין שום חשש אפילו לכתחילה אם אומר מלעיל במקום מלרע או איפכא, ואף הח"ח לא נהג להקפיד בזה. 
ואיפה נתבאר ראיתי "שידוע" בשם הח"ח אשמח למקור.
קצת קשה לי להאמין שזה "לכתחילה" להתפלל בצורה עלגת ככה לא מדברים ולא משוררים למלך.
אולי אין איסור וכל לבבות דורש ה' וכו' אבל בכל אופן אשמח למקור כתוב ולא "כידוע"

"הודו לה'" במלעיל - הפך להיות "מהודו ועד כוש", וכדי בזיון וקצף.
 


איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי איש עברי » 26 יוני 2020, 18:25

סלקא דעתך כתב:
26 יוני 2020, 10:01
אלמוני כתב:
26 יוני 2020, 09:19
הרבה טועים בזה אבל לא מחוסר ידיעה, אלא מזלזול בהגייה נכונה רח"ל.

יתכן שהיום שאפי' המשוררים לא מקפידים על הגייה נכונה אין עניין כלל להקפיד מידי על ענייני הדקדוק אלא רק שלא ישתנה המשמעות. 
וכבר הרמ"א בשו"ת סי' ז זלזל בדקדוק וכתב שזה "דקדוקי עניות".
ואדרבה המדקדקים מידי נשמעים לפעמים מצחיק,  וכמו שלא היו מדברים כך בימינו לפני מלך כך לא ראוי לדבר כך לפני מלך מלכי המלכים.
רמ"א זה איני מכיר,
מה שכן, הרמ"א שאני מכיר הוא בהגההת השו"ע, שכ' דאפי' בקריאת תנ"ך יש לדקדק כקורא את שמע.
 


איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי איש עברי » 26 יוני 2020, 18:49

מלך "אוהב" צדקה ומשפט, וכן "אוהב" עמו ישראל, ליזהר בהברה האשכנזית שיהא "אויהיב" ולא ח"ו "אויב".


מתבונן לעומק
הודעות: 102
הצטרף: 14 יוני 2020, 10:43
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי מתבונן לעומק » 26 יוני 2020, 18:49

הכותרת "טעויות בתפילה" צורמת עד מאד
יעלה על הדעת שכלל ישראל טועה??? ועוד בתפילה??? עבודה שבלב???


איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אשכול לבירור טעויות בתפילה

שליחה על ידי איש עברי » 26 יוני 2020, 18:51

מתבונן לעומק כתב:
26 יוני 2020, 18:49
הכותרת "טעויות בתפילה" צורמת עד מאד
יעלה על הדעת שכלל ישראל טועה??? ועוד בתפילה??? עבודה שבלב???

כן. קורה. מה לעשות... וצריך לשים לב, ולתקן!!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • בקשה לבירור מקור
    על ידי יענקאלע » 05 מאי 2020, 19:32 » ב ספרים
    3 תגובות
    72 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי סופר
    05 מאי 2020, 22:08
  • טעויות בברכות
    על ידי שלומי טויסיג » 20 ינואר 2020, 19:19 » ב הלכה ומנהג
    0 תגובות
    50 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שלומי טויסיג
    20 ינואר 2020, 19:19
  • שאלות בעניין תפילה, קרבת ה', וגישה נכונה בתפילה ובעבודת ה'
    על ידי אריאל. » 29 אוגוסט 2019, 00:01 » ב סידור התפילה
    4 תגובות
    260 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בן זכאי
    16 יולי 2020, 23:52
  • הבחנות שונות וכמה סוגי רגשות בתפילה בעת צרה.
    על ידי אח שלך » 17 ספטמבר 2019, 01:02 » ב סידור התפילה
    4 תגובות
    102 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אח שלך
    21 ספטמבר 2019, 21:41
  • לשון רבים בתפילה - הכוונה לכל כלל ישראל?
    על ידי אב בבינה » 01 אוקטובר 2019, 21:33 » ב בית המדרש
    5 תגובות
    90 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי עת לדבר
    03 אוקטובר 2019, 03:08

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים