מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

דיונים תורניים אקטואליים אודות מגיפת הקורונה והשלכותיה באספקלריא של תורה (וכן עדכונים נחוצים בלבד!)
בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"
כללי הפורום
= בפורום זה ניתן להעלות דיונים תורניים אקטואליים בלבד =
העלאת דברים אחרים תיאלץ לחסום את המשתמש
עדכונים נחוצים ניתן להעלות בתת הפורום בלבד!

פותח הנושא
יקיר
הודעות: 106
הצטרף: 16 פברואר 2020, 09:33
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי יקיר » 25 יוני 2020, 18:45

image.png

יכול להיות שכבר דנו בנושא בין כתלי בית מדרש זה, אני עכ"פ לא ראיתי, רציתי לדעת מה דעת הלומדים על עניין זה, בתשובה המצו"ב פוסק ר"א ווייס בקונטרס שהוציא לאור הנקרא בשם מנחת אשר בתקופת הקורונה לדחות ברית מילה בצרפת, וטעמו ונימוקו עימו
א. אין לך אלא שופט שבימיך, וכן הוא רופא שבמקומך, וע"כ בצרפת שהרופאים סבורים שזה מסוכן יש לשמוע להם.
ב. חילול ה' שיהיה נקרא בצרפת שהיהודים מפיצים את המחלה.

הרבה יש לדון על כל אחד מהטעמים ורציתי לברר מה ידוע ללומדי בית המדרש בטעמים אלו ומה יש להעיר עליהם.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי כי הם חיינו » 25 יוני 2020, 19:00

אני מנסה להציג את הצדדים בנידון
ברור שבאופן כללי הפצת המגפה יש בה משום פיקו"נ
כל קירבה בין אנשים עלולוה להגביר את המגפה, ובכ"ז כולם מבינים שא"א לאסור הכל, ובכל העולם למעט סין [ושם באמת מיגרו את המגפה לע"ע]הרשו לאנשים לקנות אוכל ומצרכים חיונים כי הבינו, שכדי לנהל חיים נורמלים שווה להסתכן מעט, בעיני השלטון בצרפת ברית מילה, היא דבר מיותר ולכן מבחינתם למה לא לאסור,
השאלה איך ראוי להיות היחס שלנו לנושא שמצד אחד הרי כל מפגש ובפרט מגע קיים בו סיכון [קלוש] של הפצת המגפה, והפצת המגפה יש בה משום פקו"נ,
ומצד שני האם מצוה דאוריתה של ברית מילה פחות חשובה מקניית מזון או לצאת לעבודה
 


על כל פנים
הודעות: 24
הצטרף: 18 יוני 2020, 22:31
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי על כל פנים » 25 יוני 2020, 20:00

יקיר כתב:
25 יוני 2020, 18:45
א. אין לך אלא שופט שבימיך, וכן הוא רופא שבמקומך, וע"כ בצרפת שהרופאים סבורים שזה מסוכן יש לשמוע להם.
ב. חילול ה' שיהיה נקרא בצרפת שהיהודים מפיצים את המחלה.
א. אם המציאות שונה בצרפת אז יש קצת מה להבין, וכמדו' שאינו כן ואין טעם בדמיון
ב. איזה חילול ה'? לעשות ברית מילה זה חילול ה'? כשעושים רצונו של מקום זה קידוש ה'!


חכם
הודעות: 71
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 13:27
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי חכם » 25 יוני 2020, 20:05

על כל פנים כתב:
25 יוני 2020, 20:00
א. אם המציאות שונה בצרפת אז יש קצת מה להבין, וכמדו' שאינו כן ואין טעם בדמיון
ב. איזה חילול ה'? לעשות ברית מילה זה חילול ה'? כשעושים רצונו של מקום זה קידוש ה'!
אם אנו מצווים לשמוע בקול הרופאים, אז מסתבר שאנו צריכים לשמוע בקול הרופא של המקום המדובר. כי אם לא, הרי בכל נושא רפואי, נמצא איזה רופא מקטמנדו או מצ'ילה, שיסבור אחרת.


על כל פנים
הודעות: 24
הצטרף: 18 יוני 2020, 22:31
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי על כל פנים » 25 יוני 2020, 20:29

חכם כתב:
25 יוני 2020, 20:05
אם אנו מצווים לשמוע בקול הרופאים,
אנו לא מצווים לשמוע בקול הרופאים, סומכים על הרופאים בענינים מסוימים. אין שום סברא לשמוע לרופא של מקומו דווקא.


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי כי הם חיינו » 25 יוני 2020, 21:02

כנראה שאין כאן מחלוקות בין הרופאים כל הרופאים מסכימים שאי ריחוק חברתי גורם להפצת המחלה,
כולם מסכימים שהפצת המגפה עלולה לגרום תמותה
קיום ברית כיוון שהוא מכריח קירבה ומגע בין אנשים ודאי שיכול לגרום להדבקה
ברור שבשום מקום לא היה ריחוק חברתי מוחלט,והתירו דברים נחוצים אע"פ שהם נוגדים את הריחוק בין בנ"א
אם יתירו את כל המפגשים בין בנ"א ודאי שיהיה הרבה תמותה
ומוכרחים שיהיה גוף שיחליט איזה מפגשים לאסור ואיזה להתיר, שאם כל אחד יעשה לפי הבנתו ברור שרבים ימותו
ולכן יתכן שחייבים לשמוע בזה למקבלי החלטות [השלטון]

אבל זהו היתר דחוק מאוד להתיר לדחות ברית מילה בשל כך
ואפשר לעשות ברית עם המוהל לבד תוך שמירה על מקסימום של היגינה ואלי מציצה עם צינור


סלקא דעתך
הודעות: 233
הצטרף: 31 ינואר 2018, 00:41
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי סלקא דעתך » 25 יוני 2020, 21:13

יש כאן סילוף גדול להביא את התשובה הזו ככה בלי להביא את ההקדמה.
כתוב שם מפורש שהקונטרס נכתב תוך כדי המגיפה והדברים נוגעים רק לעת כתיבת התשובה.
ובימים הראשונים כשהכל היה לא ברור ומה תהינה תוצאות המגיפה (מלבד כמה "חכמים" שעד היום יודעים מה יקרה בסוף) והממדים של ההתפשטות בצרפת לא ידועים לנו וגם לא הלחץ שם ותגובת הרשויות לסוררים.
"לא אני ולא חברי" (כתגובה לדברי "יצחק") היו נמנעים מלהניח תפילין משום מחלת הצרעת אבל כל גדולי הפוסקים בדור העבר פסקו שמי שנשלח לבידוד בגלל צרעת לא יקח עימו תפילין כדי שלא ישרפו אותם, וכך היו מקומות באנגליה שהודיעו שישרפו את כל החפצים שנכנסים איתם לבית החולים.
והיום התפרסם מהרב אליעזר שמואל שטרן לא לענות לטלפון בשבת וזה בהחלט שונה מהוראת הרב זילברשטיין לענות גם בשבת, וכבר רואים שהשתנו הימים הטרופים שהיו.
ב"ה "שלא אני ולא חברי" נצרכים לענות על שאלות חמורות כ"כ (בעיקר המגיעים מחו"ל).
קורונה.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אליהו52
הודעות: 274
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי אליהו52 » 25 יוני 2020, 21:30

מלבד מה שהביאו מפתיחת הקונטרס שיתכן שתשובה זו נאמרה ממש בתחילה.
לענ"ד הוא מדבר לאנשי צרפת, ייתכן ששם מכניסים לכלא על עשיית ברית (כמו שבארגנטינה הכניסו חתן וכלה לכלא כי קיימו חתונה) וכן המוהל יכול להסתכן בישיבה בכלא ולכן הוא הקל להם.
בסוף חלק ב של התשובה הזאת הוא כותב שיש לעשות כל טצדקי על מנת לקיים בריתות בזמן כך שההוראה היא כן לקיים אם אפשר בזמן, אבל יתכן שהוא סובר שלא צריך ללכת לכלא או להקנס על כך.
אני יודע שאנשים יגידו אולי כן צריך לקבל קנס או ללכת לכלא לתקופה אבל מי שחושב כך שיביא מקורות שעל דחיה זמנית גם צריך.

נ.ב. אני לא 'פויסק' והפסק נראה לי קצת מעניין בכל אופן, וכפי שטענתי לכמה אנשים, שאם יש טעות בתשובת הרא"ו, היא בפרסום בלי עוד כמה מראי מקומות שיסבירו לאנשים מהיכן הגיע למסקנא זו. או שידגישו במהדורה המודפסת לכה"פ שזה נכתב בזמן מסוים כי זה נושא מאד רגיש יותר מדברים אחרים בקונטרס.


יהושע
הודעות: 1706
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי יהושע » 25 יוני 2020, 22:13

סלקא דעתך כתב:
25 יוני 2020, 21:13
יש כאן סילוף גדול להביא את התשובה הזו ככה בלי להביא את ההקדמה.
כתוב שם מפורש שהקונטרס נכתב תוך כדי המגיפה והדברים נוגעים רק לעת כתיבת התשובה.
ובימים הראשונים כשהכל היה לא ברור ומה תהינה תוצאות המגיפה (מלבד כמה "חכמים" שעד היום יודעים מה יקרה בסוף) והממדים של ההתפשטות בצרפת לא ידועים לנו וגם לא הלחץ שם ותגובת הרשויות לסוררים.
"לא אני ולא חברי" (כתגובה לדברי "יצחק") היו נמנעים מלהניח תפילין משום מחלת הצרעת אבל כל גדולי הפוסקים בדור העבר פסקו שמי שנשלח לבידוד בגלל צרעת לא יקח עימו תפילין כדי שלא ישרפו אותם, וכך היו מקומות באנגליה שהודיעו שישרפו את כל החפצים שנכנסים איתם לבית החולים.
והיום התפרסם מהרב אליעזר שמואל שטרן לא לענות לטלפון בשבת וזה בהחלט שונה מהוראת הרב זילברשטיין לענות גם בשבת, וכבר רואים שהשתנו הימים הטרופים שהיו.
ב"ה "שלא אני ולא חברי" נצרכים לענות על שאלות חמורות כ"כ (בעיקר המגיעים מחו"ל).
קורונה.png
אבל איך אפשר להתיר ללכת לסופר וכדומה אבל לא לעשות ברית מילה? 
 


ישראל הכהן
הודעות: 305
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 92 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 יוני 2020, 22:23

אליהו52 כתב:
25 יוני 2020, 21:30
לענ"ד הוא מדבר לאנשי צרפת, ייתכן ששם מכניסים לכלא על עשיית ברית 

לא יתכן כי הוא לא מזכיר כלל בדבריו שיכול להיות שיכנסו לכלא!

הוא מדבר מצד חילול ה' שיאמרו שמפיצים את המחלה, [וכמדומני שהאנטישמים כבר טוענים את זה מזמן.]

לא כדאי להגזים ולהמציא [בשביל כבודו] תירוצים דחוקים מאד, ר' אשר תמיד אומר עדיף שאלה טובה מתירוץ דחוק!

נ.ב. אם הכלא אינו ספק פיקו"נ אין זה תירוץ להתבטל ממצות עשה, שעונש המאחרה חמור מאד כמו שהאריך הטור שלא כדרכו בריש הלכות מילה.


אליהו52
הודעות: 274
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי אליהו52 » 25 יוני 2020, 22:34

ישראל הכהן כתב:
25 יוני 2020, 22:23
אליהו52 כתב:
25 יוני 2020, 21:30
לענ"ד הוא מדבר לאנשי צרפת, ייתכן ששם מכניסים לכלא על עשיית ברית 

לא יתכן כי הוא לא מזכיר את זה כלל בדבריו?

הוא מדבר מצד חילול ה' שיאמרו שמפיצים את המחלה, [וכמדומני שהאנטישמים כבר טוענים את זה מזמן.]

לא כדאי להגזים ולהמציא ]בשביל כבודו] תירוצים דחוקים מאד, ר' אשר תמיד אומר עדיף שאלה טובה מתירוץ דחוק!

נ.ב. אם הכלא אינו ספק פיקו"נ אין זה תירוץ להתבטל ממצות עשה, שעונש המאחרה חמור מאד כמו שהאריך הטור שלא כדרכו בריש הלכות מילה.
ודאי שהוא מזכיר הרי התשובה שלו היא לאנשים מצרפת ששאלוהו!!

הוא מוסיף כל מיני טעמים שהצד השוה שבכולם הוא וכך לבי אומר לי שאלו הם פני הדברים: לו יצויר שאתה רב בסדר גודל כמו שלו, ומצרפת שולחים לך שאלה, ומכל מיני סיבות החלטת שאין חיוב להכניס את ההורים ואת המוהל וכו' לצער גדול וכיוצ"ב, אתה מיישב את דעתם עם כל מיני סברות שיתקבלו על ליבם שאין בעיה לדחות וכו', אפי' שטעמו האמיתי שונה.

מנין לך שכל עוד זה לא ספק פיקו"נ אסור לאחר? אולי צער היולדת שבעלה ילך לכלא והמוהל שישללו את רשיונו למול לעולם במדינה זו זה גם שיקול (במיוחד שמדובר על פיקו"נ ציבורי ולא פרטי, הרי בצרפת בתחילה המכה הייתה הרבה יותר קשה מאשר בא"י, והרב היהודים ל"ע נפטרו שם)

בא לא נשכח שרא"ו הוא יהודי ת"ח ויר"ש, ואע"פ שהוא חדשן גדול הוא ודאי מכיר את דברי הטור ויודע כמה חשוב לא לדחות את הברית, ואעפ"כ הוא החליט שבמציאות הנוכחית הם יכולים לדחות.



 


זך הרעיון
הודעות: 128
הצטרף: 02 יוני 2020, 23:58
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי זך הרעיון » 25 יוני 2020, 22:51

כי הם חיינו כתב:
25 יוני 2020, 19:05
ר' אשר וויס הוא יהודי ת"ח גדול, אפשר וראוי לדון בפסק, אפשר גם להתווכח כדרכה של תורה, אבל סתם לזלזל בת"ח שכתב פסק וודאי שאין זה הדרך

באחד היומנים היה ע"כ כתבה לענ"ד מחוצפת כיוון שוויכוח הלכתי תמוה ככל שיהיה מקומו בין ת"ח  בבהמ"ד או עלונים תורנים ולא ע"י לבלרי עיתון חשוב ככל שיהיה
בענין המחאה באחד היומנים הדבר נעשה בהוראתם המפורשת של כמה מגדולי וגאוני הזמן שליט"א שמאחד מהם שמעתי באופן אישי שאין להכניס את הנידון הזה כלל לדיון בביהמ"ד


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי כי הם חיינו » 25 יוני 2020, 22:59

זך הרעיון כתב:
25 יוני 2020, 22:51
כי הם חיינו כתב:
25 יוני 2020, 19:05
ר' אשר וויס הוא יהודי ת"ח גדול, אפשר וראוי לדון בפסק, אפשר גם להתווכח כדרכה של תורה, אבל סתם לזלזל בת"ח שכתב פסק וודאי שאין זה הדרך

באחד היומנים היה ע"כ כתבה לענ"ד מחוצפת כיוון שוויכוח הלכתי תמוה ככל שיהיה מקומו בין ת"ח  בבהמ"ד או עלונים תורנים ולא ע"י לבלרי עיתון חשוב ככל שיהיה
בענין המחאה באחד היומנים הדבר נעשה בהוראתם המפורשת של כמה מגדולי וגאוני הזמן שליט"א שמאחד מהם שמעתי באופן אישי שאין להכניס את הנידון הזה כלל לדיון בביהמ"ד

אם קבלה היא נקבל
אבל זה תמוה מאוד 
גם אם לדעת אותם החכמים ת"ח שגה בפסק,
האם זה ענין לעיתון בצמוד לחדשות מן העולם
יאמרו זונות מפרכסות וכו'


זך הרעיון
הודעות: 128
הצטרף: 02 יוני 2020, 23:58
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי זך הרעיון » 25 יוני 2020, 23:04

כי הם חיינו כתב:
25 יוני 2020, 22:59
זך הרעיון כתב:
25 יוני 2020, 22:51
כי הם חיינו כתב:
25 יוני 2020, 19:05
ר' אשר וויס הוא יהודי ת"ח גדול, אפשר וראוי לדון בפסק, אפשר גם להתווכח כדרכה של תורה, אבל סתם לזלזל בת"ח שכתב פסק וודאי שאין זה הדרך

באחד היומנים היה ע"כ כתבה לענ"ד מחוצפת כיוון שוויכוח הלכתי תמוה ככל שיהיה מקומו בין ת"ח  בבהמ"ד או עלונים תורנים ולא ע"י לבלרי עיתון חשוב ככל שיהיה
בענין המחאה באחד היומנים הדבר נעשה בהוראתם המפורשת של כמה מגדולי וגאוני הזמן שליט"א שמאחד מהם שמעתי באופן אישי שאין להכניס את הנידון הזה כלל לדיון בביהמ"ד

אם קבלה היא נקבל
אבל זה תמוה מאוד 
גם אם לדעת אותם החכמים ת"ח שגה בפסק,
האם זה ענין לעיתון אצל בצמוד לחדשות מן העולם החדשות
יאמרו זונות מפרכסות וכו'
בנידון של היתר הגונה ע"י זיכוי לבעל שהיה במצב של תרדמת שהיה בי"ד בצפת שהיתרה מדין זכין
שם מובן שצריך היה למחות בעיתונית היומית וכמו שבאמת היה
וה"ה בנידון החמור הזה.
 


שלום23
הודעות: 350
הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי שלום23 » 25 יוני 2020, 23:07

זך הרעיון כתב:
25 יוני 2020, 22:51
כי הם חיינו כתב:
25 יוני 2020, 19:05
ר' אשר וויס הוא יהודי ת"ח גדול, אפשר וראוי לדון בפסק, אפשר גם להתווכח כדרכה של תורה, אבל סתם לזלזל בת"ח שכתב פסק וודאי שאין זה הדרך

באחד היומנים היה ע"כ כתבה לענ"ד מחוצפת כיוון שוויכוח הלכתי תמוה ככל שיהיה מקומו בין ת"ח  בבהמ"ד או עלונים תורנים ולא ע"י לבלרי עיתון חשוב ככל שיהיה
בענין המחאה באחד היומנים הדבר נעשה בהוראתם המפורשת של כמה מגדולי וגאוני הזמן שליט"א שמאחד מהם שמעתי באופן אישי שאין להכניס את הנידון הזה כלל לדיון בביהמ"ד

כבוד הרב @זך הרעיון
האם האחד מהגדולי וגאוני זמננו נימק לך גם הסיבה שלא לדון בפסק הלכה זו (של אחד מגדולי מגאוני זמננו)בביהמ"ד?
וגם לא היה ברור בדבריך האם הם הורו להכניס הדיון בעתון ג"כ?


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי כי הם חיינו » 25 יוני 2020, 23:15

זך הרעיון כתב:
25 יוני 2020, 23:04
כי הם חיינו כתב:
25 יוני 2020, 22:59
זך הרעיון כתב:
25 יוני 2020, 22:51

בענין המחאה באחד היומנים הדבר נעשה בהוראתם המפורשת של כמה מגדולי וגאוני הזמן שליט"א שמאחד מהם שמעתי באופן אישי שאין להכניס את הנידון הזה כלל לדיון בביהמ"ד

אם קבלה היא נקבל
אבל זה תמוה מאוד 
גם אם לדעת אותם החכמים ת"ח שגה בפסק,
האם זה ענין לעיתון אצל בצמוד לחדשות מן העולם החדשות
יאמרו זונות מפרכסות וכו'
בנידון של היתר הגונה ע"י זיכוי לבעל שהיה במצב של תרדמת שהיה בי"ד בצפת שהיתרה מדין זכין
שם מובן שצריך היה למחות בעיתונית היומית וכמו שבאמת היה
וה"ה בנידון החמור הזה.

נו באמת
ההשוואה אינה ראויה גם אם מישהו סבור שהפסק במילה הוא טעות,
להשוות לזיכוי הבעל במצב של תרדמת נו,,,,

וגם שם כמדומה שמיחו בהם הרבנים ורק אח"כ כתבו בעיתון בצירוף מכתב של הרבנים
אבל במקרה דנן האם פנו אליו להתכווח או להציג דעה חולקת
האם לא ע"ז מתאים לומר זונות מפרכסות וכו'

האמת שאין ראוי שדל בדעה כמוני ישפוט את הת"ח, אבל אין אני אלא כדן לפני החכמים
 


ישראל הכהן
הודעות: 305
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 92 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי ישראל הכהן » 25 יוני 2020, 23:24

אליהו52 כתב:
25 יוני 2020, 22:34
ישראל הכהן כתב:
25 יוני 2020, 22:23
אליהו52 כתב:
25 יוני 2020, 21:30
לענ"ד הוא מדבר לאנשי צרפת, ייתכן ששם מכניסים לכלא על עשיית ברית 

לא יתכן כי הוא לא מזכיר את זה כלל בדבריו?

הוא מדבר מצד חילול ה' שיאמרו שמפיצים את המחלה, [וכמדומני שהאנטישמים כבר טוענים את זה מזמן.]

לא כדאי להגזים ולהמציא ]בשביל כבודו] תירוצים דחוקים מאד, ר' אשר תמיד אומר עדיף שאלה טובה מתירוץ דחוק!

נ.ב. אם הכלא אינו ספק פיקו"נ אין זה תירוץ להתבטל ממצות עשה, שעונש המאחרה חמור מאד כמו שהאריך הטור שלא כדרכו בריש הלכות מילה.
ודאי שהוא מזכיר הרי התשובה שלו היא לאנשים מצרפת ששאלוהו!!



דין צרפת כדין ארץ ישראל!
כל זמן שלא הוברר שיש שם נוהל אחר כגון להכניס לכלא!
דבר שלא עלה על הדעת של ר' אשר וייס במכתבו,
וזה המצאות משונות כביכול למען כבודו,
כאשר הוא עצמו אומר תמיד עדיף להישאר בקושיא טובה מאשר תירוץ דחוק.
השאלה לא אומרת כלל שהוא לא ת"ח, אחרת לא היינו דנים כלל בדבריו.
 


אליהו52
הודעות: 274
הצטרף: 10 פברואר 2019, 20:53
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי אליהו52 » 25 יוני 2020, 23:29

ישראל הכהן כתב:
25 יוני 2020, 23:24
אליהו52 כתב:
25 יוני 2020, 22:34
ישראל הכהן כתב:
25 יוני 2020, 22:23


לא יתכן כי הוא לא מזכיר את זה כלל בדבריו?

הוא מדבר מצד חילול ה' שיאמרו שמפיצים את המחלה, [וכמדומני שהאנטישמים כבר טוענים את זה מזמן.]

לא כדאי להגזים ולהמציא ]בשביל כבודו] תירוצים דחוקים מאד, ר' אשר תמיד אומר עדיף שאלה טובה מתירוץ דחוק!

נ.ב. אם הכלא אינו ספק פיקו"נ אין זה תירוץ להתבטל ממצות עשה, שעונש המאחרה חמור מאד כמו שהאריך הטור שלא כדרכו בריש הלכות מילה.
ודאי שהוא מזכיר הרי התשובה שלו היא לאנשים מצרפת ששאלוהו!!


דין צרפת כדין ארץ ישראל!
כל זמן שלא הוברר שיש שם נוהל אחר כגון להכניס לכלא!
דבר שלא עלה על הדעת של ר' אשר וייס במכתבו,
וזה המצאות משונות כביכול למען כבודו,
כאשר הוא עצמו אומר תמיד עדיף להישאר בקושיא טובה מאשר תירוץ דחוק.
השאלה לא אומרת כלל שהוא לא ת"ח, אחרת לא היינו דנים כלל בדבריו.


ודאי שדין צרפת כדין ארץ ישראל כשהמצב ביניהם דומה
כשהמצב שונה דינים משתנים
גם אתה מסכים שאם במקום מסוים יש דין מות על מצוה מסוימת (לא ג"ח ולא שעת השמד) אין יהרג ואל יעבור נכון?

אני מסכים שאלו דברים דחוקים, אבל החכמה היא לא למצוא רק את השאלה אלא גם תשובה!!

אני הראשון שישמח לשמוע תירוץ יותר טוב או לחילופין שהוא חזר בו (כמו שיתכן שהרב זילברשטיין חזר בו בינתיים מהפסק של לענות לטלפון בשבת בשביל תוצאת בדיקה)

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1113
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 324 פעמים
קיבל תודה: 320 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 25 יוני 2020, 23:47

כי הם חיינו כתב:
25 יוני 2020, 19:05
יקיר כתב:
25 יוני 2020, 18:56
יצחק כתב:
25 יוני 2020, 18:53
המבוגרים איבדו את הראש

יש איזה הבדל בין לאבד את הראש להכרעה שלא לעשות ברית מילה, זו הכרעה שצריכה כתפיים רחבות מאוד, וטעמים מבוססים מאוד מאוד.

ר' אשר וויס הוא יהודי ת"ח גדול, אפשר וראוי לדון בפסק, אפשר גם להתווכח כדרכה של תורה, אבל סתם לזלזל בת"ח שכתב פסק וודאי שאין זה הדרך

באחד היומנים היה ע"כ כתבה לענ"ד מחוצפת כיוון שוויכוח הלכתי תמוה ככל שיהיה מקומו בין ת"ח  בבהמ"ד או עלונים תורנים ולא ע"י לבלרי עיתון חשוב ככל שיהיה

נראה שיותר משעצם התשובה צ''ע, הנימוקים לתשובה צ''ע. מהנימוקים נראה שהוא ענין של 'גישה'.

איש לא בא חלילה לזלזל בכבודו של אחד מגדולי פוסקי ההוראה בדורנו, אבל א''א לומר 'זה לא מקום ראוי לדיון בפורום' כיון שלא עשו כאן מחאה אלא ניסו לבררר את הענין ע''י שמועות ששמעו חברי הפורום מרבנים או סברות שדנו בדבריהם.

אין לי מושג באיזה יומון מדובר, אך פרסום מחאה בעיתון הוא בד''כ כדי למנוע מכשול, מה שלא יימנע אם הדיון יישאר בבית המדרש.
 


שלום23
הודעות: 350
הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי שלום23 » 25 יוני 2020, 23:55

למה זה תשאל לשמי כתב:
25 יוני 2020, 23:47
איש לא בא חלילה לזלזל בכבודו של אחד מגדולי פוסקי ההוראה בדורנו
כנראה לא קראת מההתחלה, (לרמז שפסק בא מחמת איבוד ראש ולא משיקולי הלכה, בהחלט נקרא זלזול)
למה זה תשאל לשמי כתב:
25 יוני 2020, 23:47
אין לי מושג באיזה יומון מדובר, אך פרסום מחאה בעיתון הוא בד''כ כדי למנוע מכשול, מה שלא יימנע אם הדיון יישאר בבית המדרש.
תקרא לעיל ותראה שמישהוא כתב שהיה הוראה מהגדולים לא לדון בזה בביהמ"ד, (אך ורק בעיתון)


בן המתחטא
הודעות: 163
הצטרף: 02 ספטמבר 2019, 22:20
נתן תודה: 176 פעמים
קיבל תודה: 128 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי בן המתחטא » 25 יוני 2020, 23:57

א. לא נראה לי שיש מי מחובשי ביהמ"ד שיש לו הו"א להסכים עם הטיעונים הנ"ל.
[ואם תמצא, זה רק מחמת ששמע על הפולמוס.
אבל קודם לכן, ובלי לשמוע שם של מי שטען כן, ודאי היה דוחה את הדברים בזלזול ושאט נפש]

ב. כמדומה שכל הנדון הוא מה חומרת הטעות, ובאיזו חריפות לדון את העומד מאחוריהם.

ג. צדדי הנדון עפ"י התורה -ובלי לערב דעות קדומות או השפעות מאוירה ברחוב- הם,
האם על כה"ג נאמר כסהו כלילה, וצריך בכל כוחנו לשמור על כבוד ת"ח.
או שאין נושאין פנים, וכבוד התורה הוא להעמיד הדת על תילה. ואם בסברות כאלו יעקרו מצוות חמורות זהו ביזוי כבוד התורה שאין כמוהו.
(ויש גדולים וטובים שיוסיפו שהדברים מוכיחים על אומרם, ובזה אני איני בא לדון כאן .)

ד. והנה מפורש בגמ' ברכות יט' ב' עירובין סג' א' וסנהדרין פב' א', במקום שיש חילול ה' אין חולקים כבוד לרב.
ובסנהדרין כו' פסלו לישב בדין על סנגוריא על עוברי עבירה, והוסיפו, אי קרי לכו רועי צאן מאי וכו'. ולכאורה הכוונה אף לפסלם לעדות כדין רועי צאן, אלא שמסתמא הוא מדרבנן.
ובהרבה מקומות לא חששו לכבודם של תנאים ואמוראים במקום חשש לעקירת ההלכה. וכן נהגו רבותנו הראשונים והאחרונים. דרשו מעל ספר ה' וקראו.
ואין ספק איך היו מגיבים ע"ז מרנן החזו"א והגרי"ז ותלמידיהם.


מבקש אמת
הודעות: 2811
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 1090 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי מבקש אמת » 26 יוני 2020, 09:30

בן המתחטא כתב:
25 יוני 2020, 23:57
ובהרבה מקומות לא חששו לכבודם של תנאים ואמוראים במקום חשש לעקירת ההלכה. וכן נהגו רבותנו הראשונים והאחרונים. דרשו מעל ספר ה' וקראו.
ואין ספק איך היו מגיבים ע"ז מרנן החזו"א והגרי"ז ותלמידיהם.
אני יודע שהחזון איש חידש הלכה של "יהרג ואל יעבור" על סמך "רגשת לבי מורה ובאה". זה לא לדחות קיום של מצוות מילה, אלא לומר ליהודים למסור את עצמם להריגה!  כך שאם הרגשה של החזו"א היא מספיקה בשביל לחדש כזו הלכה חמורה, גם הרגשה של פוסק חשוב שידוע בעולם כת"ח עצום יכולה לחדש הלכה בדחיית ברית מילה. 

אלא מאי, המוחים יטענו שהחזו"א לעוצם גדלותו יכול לחדש הלכות לפי הרגשתו, ואילו הגר"א וייס לא יכול. נמצא שבעצם השאלה היא האם מקבלים את הסמכות שלו לפסוק הלכה על פי נטיית ליבו, נטייה שאיננה מוצאת חן בעיני חלק מהת"ח שמורגלים בדרך חשיבה אחרת. אבל לא מדובר כאן ב"עקירת ההלכה".
 


שלום23
הודעות: 350
הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
נתן תודה: 67 פעמים
קיבל תודה: 103 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי שלום23 » 26 יוני 2020, 10:58

מבקש אמת כתב:
26 יוני 2020, 09:30
בן המתחטא כתב:
25 יוני 2020, 23:57
ובהרבה מקומות לא חששו לכבודם של תנאים ואמוראים במקום חשש לעקירת ההלכה. וכן נהגו רבותנו הראשונים והאחרונים. דרשו מעל ספר ה' וקראו.
ואין ספק איך היו מגיבים ע"ז מרנן החזו"א והגרי"ז ותלמידיהם.
אני יודע שהחזון איש חידש הלכה של "יהרג ואל יעבור" על סמך "רגשת לבי מורה ובאה". זה לא לדחות קיום של מצוות מילה, אלא לומר ליהודים למסור את עצמם להריגה!  כך שאם הרגשה של החזו"א היא מספיקה בשביל לחדש כזו הלכה חמורה, גם הרגשה של פוסק חשוב שידוע בעולם כת"ח עצום יכולה לחדש הלכה בדחיית ברית מילה. 

אלא מאי, המוחים יטענו שהחזו"א לעוצם גדלותו יכול לחדש הלכות לפי הרגשתו, ואילו הגר"א וייס לא יכול. נמצא שבעצם השאלה היא האם מקבלים את הסמכות שלו לפסוק הלכה על פי נטיית ליבו, נטייה שאיננה מוצאת חן בעיני חלק מהת"ח שמורגלים בדרך חשיבה אחרת. אבל לא מדובר כאן ב"עקירת ההלכה".
 
זה בהחלט לא עקירת הלכה, אלא דיון בין הל' מילה להל' שמירת הנפש, וכמו שאמר הגר"ח אנחנו לא מקילים בתענית אלא מחמירים בונשמרתם.
ואפשר למול לאחר זמן ואי אפשר להחזיר נפש אחת מישראל לעולם רמב"ם מילה א' י"ח: י"ל דא"א להחזיר נפש א' שביזה ת"ח ואין רפואה למכתו.

וכתבתי כבר כמה פעמים אלא שאז התחיל עונת המחיקות ומשום מה החליטו למחוק
, שבחו"ל מעל חמישים אחוז של בריתות נדחים, מחשש בריאותי כשהילד אפי' קצת צהוב, מה שכאן בארץ לא דוחים אלא כשזה מספר הרבה יותר גבוה, ומשום מה מעולם לא שמעתי מחאה וכד' ע"ז שדוחים בריתות מחשש לבריאות.
ואני מאד מסופק מה היה הגרי"ז אומר,כי מן הסתם היה חושש לונשמרתם, וכמו שידוע שהחמיר בזה.

ראיתי בספר שר התורה טשעבין עמוד 332: לפרש דברי הרמב"ם הלכות מילה א' י"ח: אין מלין אלא ולד שאין בו שום חולי, שסכנת נפשות דוחה את הכל, ואפשר למול לאחר זמן ואי אפשר להחזיר נפש אחת מישראל לעולם. למה דוקא כאן ראה הרמב"ם צורך ליתן סברות הרי פיקו"נ תמיד דוחה כה"ת? אלא דמילה הוא מצוה שכרוך במסיו"נ כאמרם כי עליך הורגנו כל היום וקס"ד שכאן יסתכן והשם יעזור ולכך הוסיף שזה ל"ש כשאין חיוב למול עכשיו כי אפשר לדחות המילה וא"א להחזיר נפש אחת בישראל.


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי כי הם חיינו » 26 יוני 2020, 12:12

ישראל הכהן כתב:
25 יוני 2020, 22:23
מדבר
על כל פנים כתב:
25 יוני 2020, 20:00
איזה חילול ה'? לעשות ברית מילה זה חילול ה'? כשעושים רצונו של מקום זה קידוש ה'!
אין לי מושג מה היה המצב בצרפת
אבל כבר דנו הפוסקים האם להתיר לרופא או איש הצלה יהודי שבא לפניו חולה גוי בשבת מצד פיקו"נ, שאם יתפרסם הדבר אצל האומות, יסרבו הגוים להציל יהודי כשיהיה צורך בכך
אולי לכך נתכוון הרא"ו שליט"א במה שאמר חילול ה'


יהושע
הודעות: 1706
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 18:07
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי יהושע » 26 יוני 2020, 13:10

מבקש אמת כתב:
26 יוני 2020, 09:30
בן המתחטא כתב:
25 יוני 2020, 23:57
ובהרבה מקומות לא חששו לכבודם של תנאים ואמוראים במקום חשש לעקירת ההלכה. וכן נהגו רבותנו הראשונים והאחרונים. דרשו מעל ספר ה' וקראו.
ואין ספק איך היו מגיבים ע"ז מרנן החזו"א והגרי"ז ותלמידיהם.
אני יודע שהחזון איש חידש הלכה של "יהרג ואל יעבור" על סמך "רגשת לבי מורה ובאה". זה לא לדחות קיום של מצוות מילה, אלא לומר ליהודים למסור את עצמם להריגה!  כך שאם הרגשה של החזו"א היא מספיקה בשביל לחדש כזו הלכה חמורה, גם הרגשה של פוסק חשוב שידוע בעולם כת"ח עצום יכולה לחדש הלכה בדחיית ברית מילה. 

אלא מאי, המוחים יטענו שהחזו"א לעוצם גדלותו יכול לחדש הלכות לפי הרגשתו, ואילו הגר"א וייס לא יכול. נמצא שבעצם השאלה היא האם מקבלים את הסמכות שלו לפסוק הלכה על פי נטיית ליבו, נטייה שאיננה מוצאת חן בעיני חלק מהת"ח שמורגלים בדרך חשיבה אחרת. אבל לא מדובר כאן ב"עקירת ההלכה".

החזו"א לא פסק ע"פ רגשת ליבו, היה ברור שכל כוונת הרשעים להעביר על הדת, ולגרום לעבירות של יהרג ואל יעבור, וגם מותר לגדולי הדור להעניש ואפילו בעונש מוות אם זה צורך השעה. 
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי דרומאי » 28 יוני 2020, 08:21

מחאת ר' משה שטרנבוך אודות ביטול המילה בצרפת.PNG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי כי הם חיינו » 30 יוני 2020, 08:51

נתפרסם מכתב מהר אשר ויס שליט"א שהוא חזר בו


חכם
הודעות: 71
הצטרף: 09 ספטמבר 2019, 13:27
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי חכם » 30 יוני 2020, 12:30

התפרסם מכתב חדש מהגר"א וייס,
בו הוא חוזר ומדגיש שלא עלה על דעתו לבטל מצות מילה בזמנה.

אולי מישהו יכול להעתיק את המכתב לכאן?


מטעים
הודעות: 9
הצטרף: 23 ינואר 2020, 00:32
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי מטעים » 30 יוני 2020, 13:27

תמונה


פותח הנושא
יקיר
הודעות: 106
הצטרף: 16 פברואר 2020, 09:33
נתן תודה: 105 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מילה בקורונה - חידוש הגר"א ווייס

שליחה על ידי יקיר » 30 יוני 2020, 13:47

סלקא דעתך כתב:
25 יוני 2020, 21:13
יש כאן סילוף גדול להביא את התשובה הזו ככה בלי להביא את ההקדמה.
כתוב שם מפורש שהקונטרס נכתב תוך כדי המגיפה והדברים נוגעים רק לעת כתיבת התשובה.
ובימים הראשונים כשהכל היה לא ברור ומה תהינה תוצאות המגיפה (מלבד כמה "חכמים" שעד היום יודעים מה יקרה בסוף) והממדים של ההתפשטות בצרפת לא ידועים לנו וגם לא הלחץ שם ותגובת הרשויות לסוררים.
"לא אני ולא חברי" (כתגובה לדברי "יצחק") היו נמנעים מלהניח תפילין משום מחלת הצרעת אבל כל גדולי הפוסקים בדור העבר פסקו שמי שנשלח לבידוד בגלל צרעת לא יקח עימו תפילין כדי שלא ישרפו אותם, וכך היו מקומות באנגליה שהודיעו שישרפו את כל החפצים שנכנסים איתם לבית החולים.
והיום התפרסם מהרב אליעזר שמואל שטרן לא לענות לטלפון בשבת וזה בהחלט שונה מהוראת הרב זילברשטיין לענות גם בשבת, וכבר רואים שהשתנו הימים הטרופים שהיו.
ב"ה "שלא אני ולא חברי" נצרכים לענות על שאלות חמורות כ"כ (בעיקר המגיעים מחו"ל).
קורונה.png

צר לי אבל התשובה הזו נכתבה בזמן שכפי הכתוב בה כבר ידעו בבירור שמילה אינה מזיקה לקורונה, והשיקולים הם רק מה שנכתב בגוף התשובה עצמה, א. רופא שבמקומך ב. חילול ה'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור]”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אחד הבנים, ישראל הכהן | 0 אורחים