בקשת ביאור בדברי המהרל בהקדמתו למסכת אבות

ענייני מוסר ומחשבה

פותח הנושא
מוחל וסולח
הודעות: 307
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בקשת ביאור בדברי המהרל בהקדמתו למסכת אבות

שליחה על ידי מוחל וסולח » 30 יוני 2020, 10:16

המהרל מבאר את סיבת מיקום מסכת אבות בין מסכת עדויות לבין מסכת ע"ז.

ושם כותב כך:
ואח"כ סדרו מסכת ע"ז כי העובד ע"ז יוצא ממידת המשפט לעבוד אלוקים אחרים שהם תועו ולא יועילו ודבר זה ידוע גם לנבונים איך הע"ז יוצא מן הדין ולכך עשו ישראל את העגל של זהב ולא של כסף גם עשו עגל שהוא פר כי שם מקום המשפט שהם יצאו ממנו.

למי שיש ביאור למילים אלו אשמח מאוד.
תודה.


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בקשת ביאור בדברי המהרל בהקדמתו למסכת אבות

שליחה על ידי HaimL » 30 יוני 2020, 10:24

אני חושב שכוונתו בזה היא שכסף הוא חסדים וזהב הוא הגבורות. והזהב המשובח נקרא זהב פרוים, שהוא נראה כאדמומית דם פרים. והגבורות הם דינים, ועל כן, עבודה זרה באה מגבורה דסט"א, שהיא מתנגדת לדין הא-להי (והאנושי).


פותח הנושא
מוחל וסולח
הודעות: 307
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקשת ביאור בדברי המהרל בהקדמתו למסכת אבות

שליחה על ידי מוחל וסולח » 30 יוני 2020, 12:55

HaimL כתב:
30 יוני 2020, 10:24
אני חושב שכוונתו בזה היא שכסף הוא חסדים וזהב הוא הגבורות. והזהב המשובח נקרא זהב פרוים, שהוא נראה כאדמומית דם פרים. והגבורות הם דינים, ועל כן, עבודה זרה באה מגבורה דסט"א, שהיא מתנגדת לדין הא-להי (והאנושי).
לדבריך, אם הבנתי אותך נכון, כוונת דבריו, במושג 'משפט' ו'דין', מתייחס למושג הקבלי, ולא רק למושג הפשוט של דין ומשפט.
האם לאור כך, צריך לבאר את כל הקטע הקודם באותה ההקדמה, או ששם הוא מדבר בדרך הפשט ורק כאן נכנס המושג הקבלי?
יישר כח.
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: בקשת ביאור בדברי המהרל בהקדמתו למסכת אבות

שליחה על ידי HaimL » 30 יוני 2020, 13:31

מוחל וסולח כתב:
30 יוני 2020, 12:55
HaimL כתב:
30 יוני 2020, 10:24
אני חושב שכוונתו בזה היא שכסף הוא חסדים וזהב הוא הגבורות. והזהב המשובח נקרא זהב פרוים, שהוא נראה כאדמומית דם פרים. והגבורות הם דינים, ועל כן, עבודה זרה באה מגבורה דסט"א, שהיא מתנגדת לדין הא-להי (והאנושי).
לדבריך, אם הבנתי אותך נכון, כוונת דבריו, במושג 'משפט' ו'דין', מתייחס למושג הקבלי, ולא רק למושג הפשוט של דין ומשפט.
האם לאור כך, צריך לבאר את כל הקטע הקודם באותה ההקדמה, או ששם הוא מדבר בדרך הפשט ורק כאן נכנס המושג הקבלי?
יישר כח.

כן. זה מתחיל מהדין והמשפט הגשמי, כלומר שורת הדין
נותנת שאין לעבוד ע"ז, וממשיך בזה שהשורש הרוחני של ע"ז הוא דינים דסט"א, ולכן בגשמיות היא מתנגדת לשורת הדין.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יעקב שלם | 0 אורחים