פשוטו של מקרא

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פשוטו של מקרא

שליחה על ידי איש עברי » 01 יולי 2020, 00:38

מה אומר בעיניכם לימוד "פשוטו של מקרא"?
ואיך לדעתכם ניתן לרכוש את היכולת והראש הזה?
(נא לא לענות "לימוד אליבא דהפשט בהגיון הפשוט ולא בדרושים", זה גם אני יודע, אז שכייח... אני מדבר על מי שיוכל להגדיר ולפרט יותר.
ייש"כ! 

ערכים:


HaimL
הודעות: 3492
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 504 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי HaimL » 01 יולי 2020, 01:01

כמו שמספרים כמדומני על הרה"ק מרוז'ין שהיה תשב"ר והיה מקשה את הקושיות של רש"י לפני הפירוש. וכאשר לא הקשה כלום על חלום (פרעה כמדומני) אז שאל אותו המלמד, מדוע אינך מקשה מידי. ענה לו הילד, זהו חלום, ואין מקשים על חלומות. 

עכ"פ, הלימוד מה הכריחו לרש"י לפרש כו"כ, לדעתי זאת הדרך ללמוד פשוטו ש"מ.


בן ראם
הודעות: 433
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי בן ראם » 01 יולי 2020, 01:04

חפש את פירסומיו וספריו של הרב יהודה קופרמן שעסק בזה רבות. וכמובן- הרב מינצברג זצ"ל מהמתמידים, וישנה חוברת המובאת באחד האשכולות של מאמרים בעניין זה. לטעמי- לפני שניגשים לעסוק במקצוע זה- מוכרחים להרחיב ולהעמיק את יראת השמים ודקדוק ההלכה, שכן רבים חללים הפילה, בכל החוגים. "מנעו בניכם מן ההגיון" עי"ש שם ברש"י.


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי אבי חי » 01 יולי 2020, 01:26

 
לענ"ד, ואשתמש במשלים - המלבי"ם אינו פשט, והשפתי חכמים [וגם מפרשי רש"י הגדולים] אינו פשט.

המלבי"ם כותב דברים נפלאים הגיוניים ומסודרים, אבל מחודשים.
ומפרשי רש"י שעסקו במה הכריחו לרש"י לפרש כפי שפירש ובסגנון שפירש, רוב הפעמים אי"ז אפילו פשט דברי רש"י [וכמו שדרשות חז"ל אינם פשטות הפסוקים, אע"פ שפעמים רבות הם מתבססים על דרכי ההגיון הקרובים יותר להבנתנו].

פשט הוא דבר שהחולק עליו יהיה מחדש, אלא שלפעמים [דהיינו בדר"כ] הפשט עצמו נותן מקום לכמה אפשרויות. (ואפשר לתת דוגמא להגדרה זו מחידושי מהרש"ל ומהרש"א על הש"ס).

הלומד פשוטו של מקרא צריך להאמין בתכלית האמונה בכל דברי חז"ל, ולכן מסקנותיו ההלכתיות או ההשקפתיות לעולם לא ינטו מדברי חז"ל, [ובשביל זה רצוי לאסוף ידע בדברי חז"ל באופן כללי ובפרט בנושאים שעוסק בהם], אמנם בפירוש הפסוקים יכול לנסות להבין בצורה אחרת.

מעין דוגמא לכל הנ"ל פירושי רשב"ם וספורנו עה"ת, [ועי' דברי הרשב"ם הידועים בריש וישב].


פותח הנושא
איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי איש עברי » 01 יולי 2020, 21:55

מקפיץ, לבקשת עוד תגובות.


יאיר
הודעות: 1177
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי יאיר » 01 יולי 2020, 22:04

לענ"ד (הקובעת) הגדרת 'פשוטו של מקרא' (הפשט הפשוט) היא קריאת הפס' ללא תוספת שאינה כתובה או אינה ברורה מאליה, כילד הקורא ומבין לפי מה שקורא.


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי אבי חי » 01 יולי 2020, 22:16

יאיר כתב:
01 יולי 2020, 22:04
לענ"ד (הקובעת) הגדרת 'פשוטו של מקרא' (הפשט הפשוט) היא קריאת הפס' ללא תוספת שאינה כתובה או אינה ברורה מאליה, כילד הקורא ומבין לפי מה שקורא.

זה מושכל ראשון, לא פשט.
 


לא פסקה ישיבה
הודעות: 282
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 01 יולי 2020, 23:04

מי אמר שיש כזה מושג. יש לימוד פשט פשוט, ויש לימוד לעומק. מי אמר שיש עוד דרך? ממציאים אקסיומה, ורוצים ביאור?


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי אבי חי » 01 יולי 2020, 23:14

לא פסקה ישיבה כתב:
01 יולי 2020, 23:04
מי אמר שיש כזה מושג.
רשב"ם ריש וישב שציינתי לעיל, ועוד הרבה.


לא פסקה ישיבה
הודעות: 282
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 01 יולי 2020, 23:16

אבי חי כתב:
01 יולי 2020, 23:14
לא פסקה ישיבה כתב:
01 יולי 2020, 23:04
מי אמר שיש כזה מושג.
רשב"ם ריש וישב שציינתי לעיל, ועוד הרבה.
ניתי ספר ונחזי, אולי תעתיק כאן את דברי הרשב"ם ונראה.
 


לא פסקה ישיבה
הודעות: 282
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 01 יולי 2020, 23:33

לא פסקה ישיבה כתב:
01 יולי 2020, 23:16
אבי חי כתב:
01 יולי 2020, 23:14
לא פסקה ישיבה כתב:
01 יולי 2020, 23:04
מי אמר שיש כזה מושג.
רשב"ם ריש וישב שציינתי לעיל, ועוד הרבה.
ניתי ספר ונחזי, אולי תעתיק כאן את דברי הרשב"ם ונראה.

אכן עיינתי בדברי הרשב"ם שהזכרת. ואם כי מלותיו צלצלו לי בטויים השייכים לבית מדרש מסויים, מ"מ לא מצאתי ברשב"ם מקור לשיטה חדשה. ודאי שניתן להבין לעומק את פשוטו של מקרא. ומנין האקסיומה החדשה, שיש שיטה שלישית בענין. וגם אם יש, אולי תועיל לבאר לי את טיבה.
 


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי אבי חי » 02 יולי 2020, 00:15

לא פסקה ישיבה כתב:
01 יולי 2020, 23:33
לא פסקה ישיבה כתב:
01 יולי 2020, 23:16
אבי חי כתב:
01 יולי 2020, 23:14

רשב"ם ריש וישב שציינתי לעיל, ועוד הרבה.
ניתי ספר ונחזי, אולי תעתיק כאן את דברי הרשב"ם ונראה.
אכן עיינתי בדברי הרשב"ם שהזכרת. ואם כי מלותיו צלצלו לי בטויים השייכים לבית מדרש מסויים, מ"מ לא מצאתי ברשב"ם מקור לשיטה חדשה. ודאי שניתן להבין לעומק את פשוטו של מקרא. ומנין האקסיומה החדשה, שיש שיטה שלישית בענין. וגם אם יש, אולי תועיל לבאר לי את טיבה.
לא כ"כ הבנתי דבריך אודות שיטה שלישית, בתורה יש כמה וכמה רבדים [פרד"ס], א' מהם הוא הפשט, לא נראה לי שהמושג הזה חדש במיוחד.

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=6&t=7823
 


בחור צעיר
הודעות: 504
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי בחור צעיר » 02 יולי 2020, 01:14

לדעתי, מי שירבה בקריאת המקרא, בלא פירושי רבותינו, ויתרגל בלשון המקרא, ויגלגל המילים על לשונו ויבקש להקשיב לדברים עצמם, ימצא הרבה עומק ופשט במקרא, ומכח זה יזכה גם להבין את דברי חז"ל על המקרא ביתר עומק, כי הרי דברי חז"ל באו על המקרא ולא להיפך.
וישנה גם נקודה נוספת, והיא ההתייחסות לפן הספרותי של התורה ושאר כתבי הקודש, כי יש לתורה הקדושה מאפייני כתיבה, וישנם מאפיינים יחודיים לכל ספר וספר, וישנן שורשים שחוזרים על עצמם בכמה אופנים בפרשה אחת. ויש לבחון את הזוית שבה נכתבים הדברים, אם מזוית האומר/מצווה או השומע, וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא אינו כסדר שאנו מכירים של פרקים וסעיפים ותתי סעיפים שהוא סדר יווני מערבי, אבל סדר המקרא כסדר העולם הקדום אינו בתהליך הדרגתי בכיוון מסויים אלא יש בו עליות ומורדות, וחזרה על אותם דברים מכמה זוויות. ועוד ועוד.


לא פסקה ישיבה
הודעות: 282
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 02 יולי 2020, 12:15

אבי חי כתב:
02 יולי 2020, 00:15
לא פסקה ישיבה כתב:
01 יולי 2020, 23:33
לא פסקה ישיבה כתב:
01 יולי 2020, 23:16

ניתי ספר ונחזי, אולי תעתיק כאן את דברי הרשב"ם ונראה.
אכן עיינתי בדברי הרשב"ם שהזכרת. ואם כי מלותיו צלצלו לי בטויים השייכים לבית מדרש מסויים, מ"מ לא מצאתי ברשב"ם מקור לשיטה חדשה. ודאי שניתן להבין לעומק את פשוטו של מקרא. ומנין האקסיומה החדשה, שיש שיטה שלישית בענין. וגם אם יש, אולי תועיל לבאר לי את טיבה.
לא כ"כ הבנתי דבריך אודות שיטה שלישית, בתורה יש כמה וכמה רבדים [פרד"ס], א' מהם הוא הפשט, לא נראה לי שהמושג הזה חדש במיוחד.

https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=6&t=7823

אם כנים דבריך, כנראה שאין בינינו מחלוקת. 
 


לא פסקה ישיבה
הודעות: 282
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 02 יולי 2020, 12:18

בחור צעיר כתב:
02 יולי 2020, 01:14
וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא א
סבורני שא"א לדעת חלילה את רוח הכתוב, רק ע"י העמקה בעצם הדברים, ולא סתם תזה דמיונית. מה שנראה לאחד "כדווח יבש", יכול להיות אצל השני, באר מים חיים. והרי ברוח הקודש נאמרו הדברים, וכל דבריהם כגחלי אש ויותר.


מתבונן לעומק
הודעות: 102
הצטרף: 14 יוני 2020, 10:43
נתן תודה: 39 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי מתבונן לעומק » 02 יולי 2020, 12:28

בחור צעיר כתב:
02 יולי 2020, 01:14
לדעתי, מי שירבה בקריאת המקרא, בלא פירושי רבותינו, ויתרגל בלשון המקרא, ויגלגל המילים על לשונו ויבקש להקשיב לדברים עצמם, ימצא הרבה עומק ופשט במקרא, ומכח זה יזכה גם להבין את דברי חז"ל על המקרא ביתר עומק, כי הרי דברי חז"ל באו על המקרא ולא להיפך.
וישנה גם נקודה נוספת, והיא ההתייחסות לפן הספרותי של התורה ושאר כתבי הקודש, כי יש לתורה הקדושה מאפייני כתיבה, וישנם מאפיינים יחודיים לכל ספר וספר, וישנן שורשים שחוזרים על עצמם בכמה אופנים בפרשה אחת. ויש לבחון את הזוית שבה נכתבים הדברים, אם מזוית האומר/מצווה או השומע, וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא אינו כסדר שאנו מכירים של פרקים וסעיפים ותתי סעיפים שהוא סדר יווני מערבי, אבל סדר המקרא כסדר העולם הקדום אינו בתהליך הדרגתי בכיוון מסויים אלא יש בו עליות ומורדות, וחזרה על אותם דברים מכמה זוויות. ועוד ועוד.

המושגים האלו שאובים מביקורת המקרא רח"ל
ודאי שיש דרך של פשוטו של מקרא, וכל מי שלומד רש"י ואבן עזרא ורשב"ם ורמב"ן וספורנו יודע את זה
והכוונה ללמוד לפי ההקשר והתחביר וכו'
אבל בשביל זה לא צריך להשתמש במילים כמו "סדר העולם הקדום" רח"ל , וודאי שאין חזרה סתמית על דברים "מכמה זוויות" עפ"ל
אכן הגר"ל מינצברג הראה בזה נפלאות בירא"ש טהורה , וגם הר' קופרמן כתב דברים חשובים בזה


פותח הנושא
איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי איש עברי » 02 יולי 2020, 14:54

מתבונן לעומק כתב:
02 יולי 2020, 12:28
בחור צעיר כתב:
02 יולי 2020, 01:14
לדעתי, מי שירבה בקריאת המקרא, בלא פירושי רבותינו, ויתרגל בלשון המקרא, ויגלגל המילים על לשונו ויבקש להקשיב לדברים עצמם, ימצא הרבה עומק ופשט במקרא, ומכח זה יזכה גם להבין את דברי חז"ל על המקרא ביתר עומק, כי הרי דברי חז"ל באו על המקרא ולא להיפך.
וישנה גם נקודה נוספת, והיא ההתייחסות לפן הספרותי של התורה ושאר כתבי הקודש, כי יש לתורה הקדושה מאפייני כתיבה, וישנם מאפיינים יחודיים לכל ספר וספר, וישנן שורשים שחוזרים על עצמם בכמה אופנים בפרשה אחת. ויש לבחון את הזוית שבה נכתבים הדברים, אם מזוית האומר/מצווה או השומע, וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא אינו כסדר שאנו מכירים של פרקים וסעיפים ותתי סעיפים שהוא סדר יווני מערבי, אבל סדר המקרא כסדר העולם הקדום אינו בתהליך הדרגתי בכיוון מסויים אלא יש בו עליות ומורדות, וחזרה על אותם דברים מכמה זוויות. ועוד ועוד.

המושגים האלו שאובים מביקורת המקרא רח"ל
ודאי שיש דרך של פשוטו של מקרא, וכל מי שלומד רש"י ואבן עזרא ורשב"ם ורמב"ן וספורנו יודע את זה
והכוונה ללמוד לפי ההקשר והתחביר וכו'
אבל בשביל זה לא צריך להשתמש במילים כמו "סדר העולם הקדום" רח"ל , וודאי שאין חזרה סתמית על דברים "מכמה זוויות" עפ"ל
אכן הגר"ל מינצברג הראה בזה נפלאות בירא"ש טהורה , וגם הר' קופרמן כתב דברים חשובים בזה

ידיד יקר, אין לזה קשר קלוש לביקורת המקרא, כנראה מלבד היכרות המושג מעולם לא נתקלת בה.


במבי
הודעות: 2054
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 571 פעמים
קיבל תודה: 605 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי במבי » 02 יולי 2020, 15:32

אגב, לפני שהדפסתי את הקונטרס שחילקתי בברית של בני נגשתי לרב גדול מאד שיעלעל בדפים ולמחרת הוא החזיר לי אותם ואמר לי שזה יותר מדי פשט, ואמרתי לו שזאת אכן הייתה כוונתי.

במבי כתב:
26 יוני 2020, 15:17
חלק א׳ ממעל כתב:
26 יוני 2020, 14:52
במבי כתב:
25 יוני 2020, 10:18
ומהצטברות הערות אפשר להוציא קונטרס שלם (מה שאכן עשיתי בברית האחרונה של בני)
ולמה לא נזכה לראותו בשלמותו ורק לקבל מעט כאן באשכול?

העלתי. (הקובץ עודכן לאחרונה בשנת תשע"ו)

ההערות נבנו אט אט במהלך השנים, וכל פעם שהיה לי הגיג, רשמתי אותו בצידי החומש (וזאת התוצאה...)

אור ישר - חומש בראשית.pdf

 


עקביא בן מהלל אומר
הודעות: 566
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 661 פעמים
קיבל תודה: 184 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 02 יולי 2020, 18:48

בחור צעיר כתב:
02 יולי 2020, 01:14
לדעתי, מי שירבה בקריאת המקרא, בלא פירושי רבותינו, ויתרגל בלשון המקרא, ויגלגל המילים על לשונו ויבקש להקשיב לדברים עצמם, ימצא הרבה עומק ופשט במקרא, ומכח זה יזכה גם להבין את דברי חז"ל על המקרא ביתר עומק, כי הרי דברי חז"ל באו על המקרא ולא להיפך.
וישנה גם נקודה נוספת, והיא ההתייחסות לפן הספרותי של התורה ושאר כתבי הקודש, כי יש לתורה הקדושה מאפייני כתיבה, וישנם מאפיינים יחודיים לכל ספר וספר, וישנן שורשים שחוזרים על עצמם בכמה אופנים בפרשה אחת. ויש לבחון את הזוית שבה נכתבים הדברים, אם מזוית האומר/מצווה או השומע, וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא אינו כסדר שאנו מכירים של פרקים וסעיפים ותתי סעיפים שהוא סדר יווני מערבי, אבל סדר המקרא כסדר העולם הקדום אינו בתהליך הדרגתי בכיוון מסויים אלא יש בו עליות ומורדות, וחזרה על אותם דברים מכמה זוויות. ועוד ועוד.

 בעוונותי קראתי בשגגה פעם מאמר שעירב בתוכו ביקורת על המקרא, ורוח דבריך תואמת להפליא לאותו מאמר כמעט מילה במילה


יעקב שלם
הודעות: 1703
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 616 פעמים
קיבל תודה: 538 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי יעקב שלם » 02 יולי 2020, 19:02

כמדומני שבגר"א על פרשת משפטים כתב על עבד נרצע
והקריבו אל הדלת או אל המזוזה פשוטו של מקרא זה או דלת או מזוזה והיינו שיש ללמוד הפשט ואח"כ דרשת חזל מקיש דלת למזוזה

הרב זילברמן הביא דוגמא נוספת
שאליעזר נתן צמידים לאליעזר הוא נתן את זה בתור תכשיט לכלה
אך אם נשאל ילד חיידר הוא יענה צמידים זה לוחות הברית
אגב ניסיתי זאת עם בני וכך הווה

והמסר שלו היה שצריך ללמד ילד פשט מה זה צמידים וע"ז להוסיף את דרשת חז"ל שזה רומז וכו


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי אבי חי » 02 יולי 2020, 19:40

יעקב שלם כתב:
02 יולי 2020, 19:02
כמדומני שבגר"א על פרשת משפטים כתב על עבד נרצע
והקריבו אל הדלת או אל המזוזה פשוטו של מקרא זה או דלת או מזוזה והיינו שיש ללמוד הפשט ואח"כ דרשת חזל מקיש דלת למזוזה

הרב זילברמן הביא דוגמא נוספת
שאליעזר נתן צמידים לאליעזר הוא נתן את זה בתור תכשיט לכלה
אך אם נשאל ילד חיידר הוא יענה צמידים זה לוחות הברית
אגב ניסיתי זאת עם בני וכך הווה

והמסר שלו היה שצריך ללמד ילד פשט מה זה צמידים וע"ז להוסיף את דרשת חז"ל שזה רומז וכו
איני בא לחלוק על דבריך, רק להדגיש שיש הבדל בין הדוגמאות

שבראשונה אי"ז פשט נכון ע"פ האמת [כמו שממחרת השבת אינו יום ראשון], אלא זהו הס"ד שלפני שהדרש לימד אותנו מה הפשט הנכון, זה חשוב להבין גם את זה, אבל לענ"ד זה שייך יותר להבנת הדרש את מה ואיך בא לשנות [ע"ע מלבי"ם עה"ת] מלהבנת הפשט.

משא"כ בשניה שזו אכן דוגמא טובה לאיך הרמז יכול להשתלט על הפשט ולהשכיחו, או עכ"פ לדחקו ממקומו הבסיסי כ"כ, ולצערנו יש טעויות כאלו גם אצל מבוגרים, איני זוכר כעת.

(באמת לכ' במפרשי הפשט ימצאו לפעמים דברים השייכים לסוג הראשון, בפרט בפי' האב"ע, וצריך לשים לב מתי הוא פירוש אמיתי ומתי הוא פירוש מה היה לולי חז"ל)


אנונימי
הודעות: 91
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי אנונימי » 02 יולי 2020, 19:57

‏‏לכידה.GIF
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי איש עברי » 03 יולי 2020, 18:53

עקביא בן מהלל אומר כתב:
02 יולי 2020, 18:48
בחור צעיר כתב:
02 יולי 2020, 01:14
לדעתי, מי שירבה בקריאת המקרא, בלא פירושי רבותינו, ויתרגל בלשון המקרא, ויגלגל המילים על לשונו ויבקש להקשיב לדברים עצמם, ימצא הרבה עומק ופשט במקרא, ומכח זה יזכה גם להבין את דברי חז"ל על המקרא ביתר עומק, כי הרי דברי חז"ל באו על המקרא ולא להיפך.
וישנה גם נקודה נוספת, והיא ההתייחסות לפן הספרותי של התורה ושאר כתבי הקודש, כי יש לתורה הקדושה מאפייני כתיבה, וישנם מאפיינים יחודיים לכל ספר וספר, וישנן שורשים שחוזרים על עצמם בכמה אופנים בפרשה אחת. ויש לבחון את הזוית שבה נכתבים הדברים, אם מזוית האומר/מצווה או השומע, וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא אינו כסדר שאנו מכירים של פרקים וסעיפים ותתי סעיפים שהוא סדר יווני מערבי, אבל סדר המקרא כסדר העולם הקדום אינו בתהליך הדרגתי בכיוון מסויים אלא יש בו עליות ומורדות, וחזרה על אותם דברים מכמה זוויות. ועוד ועוד.

 בעוונותי קראתי בשגגה פעם מאמר שעירב בתוכו ביקורת על המקרא, ורוח דבריך תואמת להפליא לאותו מאמר כמעט מילה במילה

לא הבנתי מה באת לומר, הוא כתב על הקונטרס "ביקורת המקרא"? אני מניח שלא, אז ההנחה שזה היה עירוב של ביקורת המקרא היא שלך, ע"פ רוח הדברים, וכעת אתה בא לאחר שכותב את אותם דברים ומביא ראיה שזה ביקורת המקרא? על כגון דא אמרו ערבך ערבא צריך.
מי שחושב שזה ביקורת המקרא כנראה מעולם לא הבין משמעות מושג זה.
על רגל אחת: ביקורת המקרא היא שמכח ההבחנות הנ"ל - לא מסיקים שיש כאן בחינות שונות שרצה הש"י ללמדינו (שיטת הבחינות, רד"צ הופמן ור"מ ברויאר) אלא שזה עירוב ממקורות שונים מזמנים שונים במקומות שונים (תורת התעודות, וולהאוזן).
העירוב בין זה לזה נובע מחוסר הבנה והכרה, ועי"ז משמיצים סתם אנשים כשרים מישראל.


שאר לעמו
הודעות: 3558
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 549 פעמים
קיבל תודה: 1072 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי שאר לעמו » 03 יולי 2020, 19:04

עקביא בן מהלל אומר כתב:
02 יולי 2020, 18:48
בחור צעיר כתב:
02 יולי 2020, 01:14
לדעתי, מי שירבה בקריאת המקרא, בלא פירושי רבותינו, ויתרגל בלשון המקרא, ויגלגל המילים על לשונו ויבקש להקשיב לדברים עצמם, ימצא הרבה עומק ופשט במקרא, ומכח זה יזכה גם להבין את דברי חז"ל על המקרא ביתר עומק, כי הרי דברי חז"ל באו על המקרא ולא להיפך.
וישנה גם נקודה נוספת, והיא ההתייחסות לפן הספרותי של התורה ושאר כתבי הקודש, כי יש לתורה הקדושה מאפייני כתיבה, וישנם מאפיינים יחודיים לכל ספר וספר, וישנן שורשים שחוזרים על עצמם בכמה אופנים בפרשה אחת. ויש לבחון את הזוית שבה נכתבים הדברים, אם מזוית האומר/מצווה או השומע, וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא אינו כסדר שאנו מכירים של פרקים וסעיפים ותתי סעיפים שהוא סדר יווני מערבי, אבל סדר המקרא כסדר העולם הקדום אינו בתהליך הדרגתי בכיוון מסויים אלא יש בו עליות ומורדות, וחזרה על אותם דברים מכמה זוויות. ועוד ועוד.
 בעוונותי קראתי בשגגה פעם מאמר שעירב בתוכו ביקורת על המקרא, ורוח דבריך תואמת להפליא לאותו מאמר כמעט מילה במילה
לא אאריך אבל פשוטו של מקרא שמור או למינים או שהולכים בדרכם, או להיפך - מי שמילא לבו בדברי חז"ל על המקרא דרך פירש"י ורד"ק וכיו"ב.
וגם אז אולי ואולי. כי לא נראה לי שיש הרבה אנשים המסוגלים לזה. בינוניים ודאי שלא, ולדידם זה יותר מסוכן מליכנס לפרדס, אף שגם שם עלולים ליפול.


בחור צעיר
הודעות: 504
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי בחור צעיר » 03 יולי 2020, 19:14

לא פסקה ישיבה כתב:
02 יולי 2020, 12:18
בחור צעיר כתב:
02 יולי 2020, 01:14
וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא א
סבורני שא"א לדעת חלילה את רוח הכתוב, רק ע"י העמקה בעצם הדברים, ולא סתם תזה דמיונית. מה שנראה לאחד "כדווח יבש", יכול להיות אצל השני, באר מים חיים. והרי ברוח הקודש נאמרו הדברים, וכל דבריהם כגחלי אש ויותר.
משהו דיבר על איך לדעת את רוח הדברים? להאשים אחרים בדמיון זה קצת יומרני.
ודבריהם כגחלי אש וכו'
 


בחור צעיר
הודעות: 504
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי בחור צעיר » 03 יולי 2020, 19:15

מתבונן לעומק כתב:
02 יולי 2020, 12:28
המושגים האלו שאובים מביקורת המקרא רח"ל
בקיאותך בביקורת המקרא ניכרת היטב, שלי אינה רבה כ"כ....
לגופו של עניין איני יודע מה ביקורת מצאת כאן, והדברים לכשעצמם קיימים, בחן אותם ותרווה נחת.


בחור צעיר
הודעות: 504
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי בחור צעיר » 03 יולי 2020, 19:18

שאר לעמו כתב:
03 יולי 2020, 19:04
עקביא בן מהלל אומר כתב:
02 יולי 2020, 18:48
בחור צעיר כתב:
02 יולי 2020, 01:14
לדעתי, מי שירבה בקריאת המקרא, בלא פירושי רבותינו, ויתרגל בלשון המקרא, ויגלגל המילים על לשונו ויבקש להקשיב לדברים עצמם, ימצא הרבה עומק ופשט במקרא, ומכח זה יזכה גם להבין את דברי חז"ל על המקרא ביתר עומק, כי הרי דברי חז"ל באו על המקרא ולא להיפך.
וישנה גם נקודה נוספת, והיא ההתייחסות לפן הספרותי של התורה ושאר כתבי הקודש, כי יש לתורה הקדושה מאפייני כתיבה, וישנם מאפיינים יחודיים לכל ספר וספר, וישנן שורשים שחוזרים על עצמם בכמה אופנים בפרשה אחת. ויש לבחון את הזוית שבה נכתבים הדברים, אם מזוית האומר/מצווה או השומע, וכן לבחון את רוחו של הכתוב, אם ברוח מרוממת נכתבו הדברים או יש כאן דיווח אינפורמטיבי יבש או יש שפיעה של מילים יוצאת דופן וחזרה על משפטים שוב ושוב. ועוד יש לדעת שסדרו של המקרא אינו כסדר שאנו מכירים של פרקים וסעיפים ותתי סעיפים שהוא סדר יווני מערבי, אבל סדר המקרא כסדר העולם הקדום אינו בתהליך הדרגתי בכיוון מסויים אלא יש בו עליות ומורדות, וחזרה על אותם דברים מכמה זוויות. ועוד ועוד.
 בעוונותי קראתי בשגגה פעם מאמר שעירב בתוכו ביקורת על המקרא, ורוח דבריך תואמת להפליא לאותו מאמר כמעט מילה במילה
לא אאריך אבל פשוטו של מקרא שמור או למינים או שהולכים בדרכם, או להיפך - מי שמילא לבו בדברי חז"ל על המקרא דרך פירש"י ורד"ק וכיו"ב.
וגם אז אולי ואולי. כי לא נראה לי שיש הרבה אנשים המסוגלים לזה. בינוניים ודאי שלא, ולדידם זה יותר מסוכן מליכנס לפרדס, אף שגם שם עלולים ליפול.
אל תאריך אם אין ביכולתך, אבל אל תאיים עלינו באריכותך.
ואל תשמור למינים את נעם דברי התורה הקדושה, אשר קריאתה מסוגלת מאד לירא"ש, וודאי כל הקורא את דברי התורה ומצענג עליהם ומבין מתוכם דבר אשרי חלקו. 
 


שאר לעמו
הודעות: 3558
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 549 פעמים
קיבל תודה: 1072 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי שאר לעמו » 04 יולי 2020, 22:29

אין ספק, שמי שקורא את דברי התורה ומתענג עליהם שכרו הרבה, ויראת שמים חלקו,
מי שחובב פרשנות התורה לפי פשוטה, לפי שכלו, צריך בדיקה אחריו. לא יודע מה תעלה הבדיקה אבל בדיקה הוא צריך.
אני גם נוכח בכך עקבי בכמה במות.
אין הכללות בשום דבר, ואעפ"כ.


פותח הנושא
איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי איש עברי » 05 יולי 2020, 01:45

שאר לעמו כתב:
04 יולי 2020, 22:29
אין ספק, שמי שקורא את דברי התורה ומתענג עליהם שכרו הרבה, ויראת שמים חלקו,
מי שחובב פרשנות התורה לפי פשוטה, לפי שכלו, צריך בדיקה אחריו. לא יודע מה תעלה הבדיקה אבל בדיקה הוא צריך.
אני גם נוכח בכך עקבי בכמה במות.
אין הכללות בשום דבר, ואעפ"כ.

אי אי אי, מי ששאל עצמו אי פעם מהו "מניח הנחה ומקשה קושיה" - מוזמן לראות הודעה זו,
החלטת שפשוטו של מקרא זה "לפי שכלו" ומשום כך אתה עובר בכמה וכמה לאווין וארורין, 
ואני אומר שיש ללמוד פשוטו של מקרא כפי שלומדין פשוטה של גמרא, הלא כן?
חדל מאיומיך על מינין ואפיקורסין וכופרין ומרעין בישין, אם יש אתה אומר לנו דברי טעם אמור, ואם לאוו, שתוק. 


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 300
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פשוטו של מקרא

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 05 יולי 2020, 01:51

כמו שבלימוד הגמרא גם לפשט חייבים רב ומורה דרך וכל אחד שיושב ולומד לבד [על פי דעתו] מיטפש כך גם בלימוד פשוטו של מקרא
התורה מורכבת מפרד"ס ובכל חלקיה צורת הלימוד זה רב ותלמיד ולכןאין מושג כזה פשוטו של מקרא אלא חלק מחלקי התורה שצריך קבלה של רב מפי רב עד משה רבינו

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים