דבר מעניין בשו"ת הרמ"א

שיתוף מידע בכל מה שקשור לספרים, חדשים גם ישנים
בקשות ספרים
כללי הפורום
אין אישור להעלות שום תוכן פירסומי מלבד כהעלאה אישית ובתור עזרה הדדית לטובת חברי הפורום, וג"ז רק לאחר אישור מנהל ראשי

פותח הנושא
רוצה לעשות רק טוב
הודעות: 19
הצטרף: 08 אפריל 2020, 00:29
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

דבר מעניין בשו"ת הרמ"א

שליחה על ידי רוצה לעשות רק טוב » 01 יולי 2020, 23:39

הלום ראיתי בשו"ת רמ"א סי' י"ט שדן אי שרי לחוף בליל הטבילה ולא ביום - כדעת רש"י, מפני שבני אדם רואים בבואה לבית הטבילה וז"ל "ולכן בנדו"ד דלא אפשר ג"כ שבנות ישראל מתביישות ואין יכולות להצניע טבילתן כראוי להם, כמו שכתב הרוקח מההיא דכיצד מעברין שאמרו שם על בנות יושבי צריפים ארור שוכב עם בהמה מפני שמרגשים בטבילתן, וכמו שהאריך וכו', ומותר לבטל מנהג הנשים שנהגו להחמיר להתחיל לחוף ביום ולהעמיד אדינא לחוף בלילה דחמירא סכנתא לעמוד בסכנת ארור שוכב עם בהמה מאיסורא דחפיפה בלילה שאינו אלא חשש בעלמא שמא לא תחוף יפה" וכו'.
והוא פלא שכשבני אדם יודעים בטבילתה ודרשו על זה ארור שוכב עם בהמה הרי הוא בגדר חמירא סכנתא מאיסורא.


פולני
הודעות: 217
הצטרף: 01 יולי 2019, 20:30
נתן תודה: 89 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דבר מעניין בשו"ת הרמ"א

שליחה על ידי פולני » 01 יולי 2020, 23:41

לכאורה כיון ד'ארור בו קללה' (שבועות לו) והוי סכנתא.


HaimL
הודעות: 3492
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 504 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דבר מעניין בשו"ת הרמ"א

שליחה על ידי HaimL » 01 יולי 2020, 23:46

פולני כתב:
01 יולי 2020, 23:41
לכאורה כיון ד'ארור בו קללה' (שבועות לו) והוי סכנתא.
יבוא פולני ויתרץ פולני, ואל אפול-אני.

סתם.

בכל אופן, נראה לי שהיא מליצת הלשון בדברי גאון עוזנו הרמ"א ז"ל, וכוונתו כלומר, אל תהי צדיק הרבה, בחומרת החפיפה ביום.
 


אברהם לוי
הודעות: 119
הצטרף: 08 מרץ 2020, 18:44
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: דבר מעניין בשו"ת הרמ"א

שליחה על ידי אברהם לוי » 02 יולי 2020, 12:57

זה גם קשור לפרשת השבוע שכתוב [במדבר כו, ה] משפחת החנוכי, ופירש רש"י וז"ל:
לפי שהיו האומות מבזין אותם ואומרים מה אלו מתיחסין על שבטיהם, סבורין הם שלא שלטו המצריים באמותיהם, אם בגופם היו מושלים קל וחומר בנשותיהם, לפיכך הטיל הקדוש ברוך הוא שמו עליהם, ה"א מצד זה ויו"ד מצד זה, לומר מעיד אני עליהם שהם בני אבותיהם.
ויש לפרש עוד טעם שהוצרך להעיד עליהם, משום דאמרינן בעירובין נה: יושבי צריפין והולכי מדברות חייהן אינן חיים ונשיהן ובניהן אינן שלהן. מאי טעמא עולא אמר שאין להן מרחצאות, ורבי יוחנן אמר מפני שמרגישין זה לזה בטבילה. ופרש"י שאין להן מרחצאות, והולכין במקום רחוק לרחוץ, ונשותיהן נזקקות למנאפין לפי שהעיר עזובה מאין איש. שמרגישין זה לזה בטבילה, שאין להן מקוואות והולכות הנשים לטבול במקום רחוק, וקוראה לחברתה ומרגישין השכנים, ויש רשע רודף אחריהן ומתייחד עמהן. ולפיכך הוצרך להעיד עליהם שהם זרע קודש.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ספרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים