פירוש מילות התפילה באמצע התפילה


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 01 יולי 2020, 19:16

ידוע שהיו צדיקים שהיו מפרשים את מילות התפילה, כמו השפע חיים מצאנז שנהג כך בפסוקי דזימרה,
ושמעתי גם צדיקים שצועקים באמצע שמונה עשרה "טעטע".
ואשמח לדעת את כל הדעות בזה, ולברר את העניין כדרכה של תורה הן מבחינה הלכתית.
והן מהפן המעשי היכן היה נהוג כן.


בן ראם
הודעות: 427
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי בן ראם » 01 יולי 2020, 19:20

ישראל הכהן כתב:
01 יולי 2020, 19:16
והן מהפן המעשי היכן היה נהוג כן.
האדמו"ר הקדוש מצאנז בעל השפע חיים היה מדבר עם הקב"ה כל התפילה. ישנן הקלטות, אם תרצה אנסה להעלות.


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 01 יולי 2020, 19:28

בן ראם כתב:
01 יולי 2020, 19:20
האדמו"ר הקדוש מצאנז בעל השפע חיים היה מדבר עם הקב"ה כל התפילה. ישנן הקלטות, אם תרצה אנסה להעלות.

רק בפסוקי דזימרה או גם בברכות קריאת שמע?

וכמדומני שהרבי מצאנז שליט"א לא נוהג כן?
האם יש מקומות שנהוג כך גם היום?


בן ראם
הודעות: 427
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי בן ראם » 01 יולי 2020, 19:31

עד כמה שזכור לי גם בשמונה עשרה, אבל מסתמא יש מי מחסידיו שיודע יותר.


אבר כיונה
הודעות: 731
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 160 פעמים
קיבל תודה: 240 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי אבר כיונה » 01 יולי 2020, 19:37

שו"ת רבי עקיבה יוסף (שלזינגר) ח"ב:
image.png
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יעקב שלם
הודעות: 1679
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 612 פעמים
קיבל תודה: 531 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי יעקב שלם » 01 יולי 2020, 19:44

להוסיף מעניין הברכה מותר
א"כ מאי שנא?


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 01 יולי 2020, 19:57

בן ראם כתב:
01 יולי 2020, 19:31
עד כמה שזכור לי גם בשמונה עשרה, אבל מסתמא יש מי מחסידיו שיודע יותר.

בפסוקי דזימרה ידוע ההקלטות,
מתפילת לחש לא מסתבר ששייך הקלטות.
אבל בברכות קריאת שמע אין שום מנהג כזה!
כי אין זה בקשות כמו תפילת לחש, אלא ברכות, ולא משנים ממטבע שטבעו חכמים בברכה.


בן ראם
הודעות: 427
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי בן ראם » 01 יולי 2020, 20:01

אינני יודע, כך שמעתי. ומסתבר דווקא שיש הקלטות גם משמו"ע, עד כמה שאני זוכר זה לא היה כל כך בלחש..


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי HaimL » 01 יולי 2020, 20:01

בפסוקי דזימרא, בפשטות, לית לן בה, שאין בהם דינא דגמרא, וכל עצמם לא באו אלא להכין את הלב, ומה לנו אם אחד רצה לפרש לו בלע"ז, לתוספת כוונה.
אבל, נראה לי קצת עצוב, שמישהו יצטרך לתרגם את המילים בלשון הקודש לגרמנית. אם אויבערשטער, זיסער טאטע, ג-ט אים הימעל, מוסיפים על מלך עליון, אב הרחמן, שוכן שחקים, נראה לי קצת טעם לפגם.


כרם
הודעות: 465
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי כרם » 01 יולי 2020, 20:08

ציטוט מתוך הספר "מלך ביפיו" (תולדות הגר"י אברמסקי זצ"ל) עמ' 627:
פעמים רבות סיפר באזני תלמידים ומקורבים, על מה בדיוק התפלל היום, וכיצד התפלל. והיה לו באמת מה לספר - באשר, כפי שידוע, נהג לדבר באמצע תפילתו גם תוספת דיבורים ביידיש ("מאמע לשון") כפי שראה אצל רבו הגר"ח מבריסק זצ"ל, והיה מנמק את מנהגו זה באמירה אופיינית: "ער הוט האלט אז מען טענה'ט זיך אויס מיט אים" [=הוא (פי' רבש"ע) אוהב כאשר הנך שוטח לפניו את טענותיך ומפרט הכל]."


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 01 יולי 2020, 20:12

כרם כתב:
01 יולי 2020, 20:08
 כפי שראה אצל רבו הגר"ח מבריסק זצ"ל, והיה מנמק את מנהגו זה באמירה אופיינית: "ער הוט האלט אז מען טענה'ט זיך אויס מיט אים" "

מעניין.
כמדומה שבנו של הגר"ח הגרי"ז לא נהג כן, כי אם כך היו בבית בריסק [עכ"פ בחלק מסויים] שהיו ממשיכים לנהוג כך!
גם לא נכדים אחרים של הגר"ח או תלמידים אחרים.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1211
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 336 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 01 יולי 2020, 21:29

שמעתי שהמקובל הגה''צ רבי יעקב עדס מהכותל נוהג לעשות כן בברכת 'אהבה רבה'. יש מישהו כאן ששמע זאת?


זך הרעיון
הודעות: 133
הצטרף: 02 יוני 2020, 23:58
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי זך הרעיון » 01 יולי 2020, 21:32

גם האדמו"ר בעל הישועות משה מויזניץ זצ"ל נהג כן


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 01 יולי 2020, 23:01

כרם כתב:
01 יולי 2020, 20:08
ציטוט מתוך הספר "מלך ביפיו" (תולדות הגר"י אברמסקי זצ"ל) עמ' 627:
פעמים רבות סיפר באזני תלמידים ומקורבים, על מה בדיוק התפלל היום, וכיצד התפלל. והיה לו באמת מה לספר - באשר, כפי שידוע, נהג לדבר באמצע תפילתו גם תוספת דיבורים ביידיש ("מאמע לשון") כפי שראה אצל רבו הגר"ח מבריסק זצ"ל, והיה מנמק את מנהגו זה באמירה אופיינית: "ער הוט האלט אז מען טענה'ט זיך אויס מיט אים" ."

אולי הכוונה בקשות פרטיות באיזהו מקומן, [כגון שמע קולנו ואלוקי נצור] ותו לא.
אבל לא היה מקובל אצל גדולי ליטא להוסיף דיבורים,
ובפרט שהגר"א לא נהג לומר אפילו פרקי תהילים שהוסיף האריז"ל, כמזמור שיר לפני ברוך שאמר ולדוד ה' באלול, וכן שלא לומר ברוך הוא וברוך שמו, שלא נזכר בגמ' כמו אמן, [וכך נוהגים בבריסק שלא אומרים ב"ה וב"ש] וק"ו שלא הוסיפו מילים בתפילה עצמה.
מאד מעניין מה היו מגיבים נכדי הגר"ח על שמועה זו, האם זה באמת מוסמך?
 


כרם
הודעות: 465
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי כרם » 01 יולי 2020, 23:12

בספר הנ"ל עמ' 631 ואילך.
לפעמים שמעו אותו בתפילת שחרית, כשהגיע ל"ויברך דוד", שהנו מפרט והולך אחרי המלים "והעושר והכבוד מלפניך" כהאי לישנא: "עשירות מבקש אני ממך, רבש"ע, כדי שאוכל להיות מתמכין דאורייתא ביד רחבה; וכבוד מבקש אני ממך, אין כבוד אלא תורה - אחלה פניך המאירים שתאיר עיני להבין "פשט" בתורתך הקדושה!" ויש שהיה אומר בלשון זו: "הלא גם ה'עושר' וגם ה'כבוד' ("אין כבוד אלא תורה") הכל 'מלפניך'. הרי אותה סיעתא דשמיא העומדת לבארון רוטשילד כדי שירויח מיליון לירות שטרלינג, אותה סיעתא דשמיא היא העומדת לי שאזכה להאיר עיני בתורה!"


הדרך סלולה
הודעות: 158
הצטרף: 16 יוני 2020, 10:38
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי הדרך סלולה » 01 יולי 2020, 23:15

זכיתי להכיר יהודי חסיד סאטמר באיזה שטיבלך בבני ברק שהוא מתפלל ומכניס מילים טעטע וכו' כל מיני מילים באידיש שלא הבנתי אבל ניכר שהוא פונה להקב"ה - ממש עורר בי התפלאות הרי זה הענין של התפילה


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 01 יולי 2020, 23:38

הדרך סלולה כתב:
01 יולי 2020, 23:15
זכיתי להכיר יהודי חסיד סאטמר באיזה שטיבלך בבני ברק שהוא מתפלל ומכניס מילים טעטע וכו' כל מיני מילים באידיש שלא הבנתי אבל ניכר שהוא פונה להקב"ה - ממש עורר בי התפלאות הרי זה הענין של התפילה

נכון.
אבל יש את עצם נוסח התפילה שאותו תיקנו אנשי כנה"ג מהם נביאים.
ויש עוד ענין לדבר בלשונו, ולפי חלק מהראשונים תפילה בעת צרה בלשונו זה המצוה דאורייתא.
ועל מרן החפץ חיים ידוע שהיה מדבר הרבה אל השי"ת, אבל זה היה בנפרד מהתפילות.

[זה הנוסח הליטאי המקובל]


מסיח לפי תומו
הודעות: 226
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 02 יולי 2020, 02:13

יש תשובה של האגר"מ על זה


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 02 יולי 2020, 20:16

HaimL כתב:
01 יולי 2020, 20:01
אבל, נראה לי קצת עצוב, שמישהו יצטרך לתרגם את המילים בלשון הקודש לגרמנית. אם אויבערשטער, זיסער טאטע, ג-ט אים הימעל, מוסיפים על מלך עליון, אב הרחמן, שוכן שחקים, נראה לי קצת טעם לפגם.

 אין ראוי לכתוב לשונות "פגם ועצוב" על מעשי גדולים,
הרבי מצאנז היה גאון מגאוני הזמן כנודע,
וכן עוד צדיקים שנהגו כך כמו שציינו.

הדגשתי בהתחלה שהנידון הוא בכבוד כדרכה של תורה, ולכתוב ראיות וסברות בכבוד הראוי!


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי HaimL » 02 יולי 2020, 20:54

ישראל הכהן כתב:
02 יולי 2020, 20:16
HaimL כתב:
01 יולי 2020, 20:01
אבל, נראה לי קצת עצוב, שמישהו יצטרך לתרגם את המילים בלשון הקודש לגרמנית. אם אויבערשטער, זיסער טאטע, ג-ט אים הימעל, מוסיפים על מלך עליון, אב הרחמן, שוכן שחקים, נראה לי קצת טעם לפגם.

 אין ראוי לכתוב לשונות "פגם ועצוב" על מעשי גדולים,
הרבי מצאנז כתבו היה גאון מגאוני הזמן כנודע,
וכן עוד צדיקים שנהגו כך כמו שציינו.

הדגשתי בהתחלה שהנידון הוא בכבוד כדרכה של תורה, ולכתוב ראיות וסברות בכבוד הראוי!
אפתח בהתנצלות. לא התכוונתי לדבר על מעשי גדולים וצדיקים, בדיון שמישהו פותח (במקרה זה, אתה). אשר על כן, אני נותן לך את הברירה. אם תרצה, אשאל ואטען את טענותיי בנושא. אם לא תרצה אני מסתלק בחפץ לב מהדיון בנושא, ומתנצל שוב. 
 


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 02 יולי 2020, 20:58

HaimL כתב:
02 יולי 2020, 20:54
ישראל הכהן כתב:
02 יולי 2020, 20:16
HaimL כתב:
01 יולי 2020, 20:01
אבל, נראה לי קצת עצוב, שמישהו יצטרך לתרגם את המילים בלשון הקודש לגרמנית. אם אויבערשטער, זיסער טאטע, ג-ט אים הימעל, מוסיפים על מלך עליון, אב הרחמן, שוכן שחקים, נראה לי קצת טעם לפגם.

 אין ראוי לכתוב לשונות "פגם ועצוב" על מעשי גדולים,
הרבי מצאנז כתבו היה גאון מגאוני הזמן כנודע,
וכן עוד צדיקים שנהגו כך כמו שציינו.

הדגשתי בהתחלה שהנידון הוא בכבוד כדרכה של תורה, ולכתוב ראיות וסברות בכבוד הראוי!
אפתח בהתנצלות. לא התכוונתי לדבר על מעשי גדולים וצדיקים, בדיון שמישהו פותח (במקרה זה, אתה). אשר על כן, אני נותן לך את הברירה. אם תרצה, אשאל ואטען את טענותיי בנושא. אם לא תרצה אני מסתלק בחפץ לב מהדיון בנושא, ומתנצל שוב. 


ההתנצלות הכנה התקבלה.
גם הרגשתך בנושא נשמעה.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 14:42

ישראל הכהן כתב:
01 יולי 2020, 19:57
בן ראם כתב:
01 יולי 2020, 19:31
עד כמה שזכור לי גם בשמונה עשרה, אבל מסתמא יש מי מחסידיו שיודע יותר.

בפסוקי דזימרה ידוע ההקלטות,
מתפילת לחש לא מסתבר ששייך הקלטות.
אבל בברכות קריאת שמע אין שום מנהג כזה!
כי אין זה בקשות כמו תפילת לחש, אלא ברכות, ולא משנים ממטבע שטבעו חכמים בברכה.
הרבי מקלויזנבורג היה מפסיק גם באמצע ברכות קריאת שמע, וצריך לתרץ מנהגו, אך כמובן אין למדין הלכה מזה ובודאי אסור להפסיק באמצע הברכות- וכמו שנתבאר לענין ישיבה בסוכה בזמן הגשמים שמנהגי צדיקים [גם אם מתרצים אותם] אינם משנים את הדין בשו"ע.
 


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 14:44

HaimL כתב:
01 יולי 2020, 20:01
בפסוקי דזימרא, בפשטות, לית לן בה, שאין בהם דינא דגמרא, וכל עצמם לא באו אלא להכין את הלב, ומה לנו אם אחד רצה לפרש לו בלע"ז, לתוספת כוונה.
אבל, נראה לי קצת עצוב, שמישהו יצטרך לתרגם את המילים בלשון הקודש לגרמנית. אם אויבערשטער, זיסער טאטע, ג-ט אים הימעל, מוסיפים על מלך עליון, אב הרחמן, שוכן שחקים, נראה לי קצת טעם לפגם.

מה שייך להפסיק באמצע פסוקי דזמרה לתרגם בלע"ז- אדרבה בתפילה הרי מותר להאריך מענין הברכה, אבל בפסוקי דזמרה מה שייך להוסיף מה שאינו 'פסוקי דזמרה' והוי הפסק.


פותח הנושא
ישראל הכהן
הודעות: 349
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 96 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי ישראל הכהן » 05 יולי 2020, 16:47

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:42
ישראל הכהן כתב:
01 יולי 2020, 19:57
בן ראם כתב:
01 יולי 2020, 19:31
 
הרבי מקלויזנבורג היה מפסיק גם באמצע ברכות קריאת שמע, וצריך לתרץ מנהגו, 

נכון,
ועד כה לא זכינו לזה.
באמת גם בזמננו לא ידוע לא על בניו ולא על אחרים שמפרשים בלשונם באמצע התפילה.


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי HaimL » 05 יולי 2020, 21:17

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:44
HaimL כתב:
01 יולי 2020, 20:01
בפסוקי דזימרא, בפשטות, לית לן בה, שאין בהם דינא דגמרא, וכל עצמם לא באו אלא להכין את הלב, ומה לנו אם אחד רצה לפרש לו בלע"ז, לתוספת כוונה.
אבל, נראה לי קצת עצוב, שמישהו יצטרך לתרגם את המילים בלשון הקודש לגרמנית. אם אויבערשטער, זיסער טאטע, ג-ט אים הימעל, מוסיפים על מלך עליון, אב הרחמן, שוכן שחקים, נראה לי קצת טעם לפגם.

מה שייך להפסיק באמצע פסוקי דזמרה לתרגם בלע"ז- אדרבה בתפילה הרי מותר להאריך מענין הברכה, אבל בפסוקי דזמרה מה שייך להוסיף מה שאינו 'פסוקי דזמרה' והוי הפסק.
בפוסקים מבואר שפסוד"ז קלים מק"ש וברכותיה, ואפילו ברכת ב"ש קלה מהנ"ל, הואיל ואינה מדין התלמוד, וא"כ, מסתבר שאפשר יהיה להקל ולהוסיף מילים בלשון לע"ז.
 


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 23:05

HaimL כתב:
05 יולי 2020, 21:17
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:44
HaimL כתב:
01 יולי 2020, 20:01
בפסוקי דזימרא, בפשטות, לית לן בה, שאין בהם דינא דגמרא, וכל עצמם לא באו אלא להכין את הלב, ומה לנו אם אחד רצה לפרש לו בלע"ז, לתוספת כוונה.
אבל, נראה לי קצת עצוב, שמישהו יצטרך לתרגם את המילים בלשון הקודש לגרמנית. אם אויבערשטער, זיסער טאטע, ג-ט אים הימעל, מוסיפים על מלך עליון, אב הרחמן, שוכן שחקים, נראה לי קצת טעם לפגם.

מה שייך להפסיק באמצע פסוקי דזמרה לתרגם בלע"ז- אדרבה בתפילה הרי מותר להאריך מענין הברכה, אבל בפסוקי דזמרה מה שייך להוסיף מה שאינו 'פסוקי דזמרה' והוי הפסק.
בפוסקים מבואר שפסוד"ז קלים מק"ש וברכותיה, ואפילו ברכת ב"ש קלה מהנ"ל, הואיל ואינה מדין התלמוד, וא"כ, מסתבר שאפשר יהיה להקל ולהוסיף מילים בלשון לע"ז.

זה שיותר קל עדיין לא אומר שמותר להפסיק, כמו שב"ה וב"ש אסור בפסוקי דזמרה.
ויש גם צד חומרא בפסוקי דזמרה שלא שייך בהם הוספה מעין הברכה.
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי HaimL » 06 יולי 2020, 07:40

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 23:05
HaimL כתב:
05 יולי 2020, 21:17
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:44


מה שייך להפסיק באמצע פסוקי דזמרה לתרגם בלע"ז- אדרבה בתפילה הרי מותר להאריך מענין הברכה, אבל בפסוקי דזמרה מה שייך להוסיף מה שאינו 'פסוקי דזמרה' והוי הפסק.
בפוסקים מבואר שפסוד"ז קלים מק"ש וברכותיה, ואפילו ברכת ב"ש קלה מהנ"ל, הואיל ואינה מדין התלמוד, וא"כ, מסתבר שאפשר יהיה להקל ולהוסיף מילים בלשון לע"ז.
זה שיותר קל עדיין לא אומר שמותר להפסיק, כמו שב"ה וב"ש אסור בפסוקי דזמרה.
ויש גם צד חומרא בפסוקי דזמרה שלא שייך בהם הוספה מעין הברכה.
לטעמי, מה שאסור להפסיק בב"ה וב"ש (בהנחה שזאת הסכמת כל הפוסקים), הוא מכיוון שב"ה וב"ש גם הוא לא מדינא דגמרא, ולכן לא רצו לעשות קבע ולהתירו. אבל להפסיק באקראי בדבר שהוא לא שאילת שלום (ומכ"ש דברי חולין בעלמא) לדעתי הוא מותר. 

ואם התירו להוסיף על נוסח ברכות העמידה מה שתיקנו אנשי כנה"ג, בבקשות פרטיות, אז אם אדם מתעורר לבו דווקא בתוספת הפירוש בלע"ז, מדוע לאסור, הלא בין כך ובין כך הוא מכין את עצמו לתפילה גופא.
 


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי יושב אוהלים » 06 יולי 2020, 10:57

כתוב בבאור הלכה (הראשון בשולחן ערוך) "נכון מאד ליזהר לומר קודם כל ג' תפלות הודאת היה"ר המבואר בירושלמי פ' תפלת השחר דהיינו בשחרית מודה אני לפניך ד' או"א שהוצאתני מאפלה לאורה. ובמנחה מודה אני וכו' שכשם שזיכיתני לראות כשהחמה במזרח כך זכיתי לראותה במערב. בערבית יה"ר כו' כשם שהייתי באפילה והוצאתני לאורה כן תוציאני מאפילה לאורה":

וראיתי כתוב בספר שהוציא נכדו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל ששאל לסבו למה הוא אינו אומר תפילה זו לפני התפילות, הרי הבאוה"ל אומר שיש ליזהר לאומרה.
והשיב לו הגרי"ש "מספיק לומר מה שכתוב בסדור. עכ"ל.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי דרומאי » 06 יולי 2020, 13:30

HaimL כתב:
06 יולי 2020, 07:40
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 23:05
HaimL כתב:
05 יולי 2020, 21:17

בפוסקים מבואר שפסוד"ז קלים מק"ש וברכותיה, ואפילו ברכת ב"ש קלה מהנ"ל, הואיל ואינה מדין התלמוד, וא"כ, מסתבר שאפשר יהיה להקל ולהוסיף מילים בלשון לע"ז.
זה שיותר קל עדיין לא אומר שמותר להפסיק, כמו שב"ה וב"ש אסור בפסוקי דזמרה.
ויש גם צד חומרא בפסוקי דזמרה שלא שייך בהם הוספה מעין הברכה.
לטעמי, מה שאסור להפסיק בב"ה וב"ש (בהנחה שזאת הסכמת כל הפוסקים), הוא מכיוון שב"ה וב"ש גם הוא לא מדינא דגמרא, ולכן לא רצו לעשות קבע ולהתירו. אבל להפסיק באקראי בדבר שהוא לא שאילת שלום (ומכ"ש דברי חולין בעלמא) לדעתי הוא מותר. 

ואם התירו להוסיף על נוסח ברכות העמידה מה שתיקנו אנשי כנה"ג, בבקשות פרטיות, אז אם אדם מתעורר לבו דווקא בתוספת הפירוש בלע"ז, מדוע לאסור, הלא בין כך ובין כך הוא מכין את עצמו לתפילה גופא.

לדבריך אם 'מתעורר לבו' בב"ה וברוך שמו יהא מותר. ובכלל דבריך הם חידוש גדול וצריך להביא ראיה.
הגע בעצמך, הרי שנוהג לומר תפילה שקודם התפילה מר' אלימלך מליז'ענסק- ורוצה לאומרה באמצע פסד"ז כדי לעורר לבו [התפילה הנ"ל היא מעוררת הלב באמת כידוע]- האם נתיר לו?! מנא לך לחדש שבפסוקי דזמרה מותר להפסיק כדי לעורר הלב?!

אלא אין פסוקי דזמרה אלא כשמן- ואף שמדייקים בטור שאם רצה להוסיף מזמורים הרשות בידו היינו דוקא מזמורים שהם הם פסוקי דזמרה, אבל שאר תפילות ושבחות בעלמא ודאי אסור.
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פירוש מילות התפילה באמצע התפילה

שליחה על ידי HaimL » 07 יולי 2020, 07:53

דרומאי כתב:
06 יולי 2020, 13:30
HaimL כתב:
06 יולי 2020, 07:40
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 23:05

זה שיותר קל עדיין לא אומר שמותר להפסיק, כמו שב"ה וב"ש אסור בפסוקי דזמרה.
ויש גם צד חומרא בפסוקי דזמרה שלא שייך בהם הוספה מעין הברכה.
לטעמי, מה שאסור להפסיק בב"ה וב"ש (בהנחה שזאת הסכמת כל הפוסקים), הוא מכיוון שב"ה וב"ש גם הוא לא מדינא דגמרא, ולכן לא רצו לעשות קבע ולהתירו. אבל להפסיק באקראי בדבר שהוא לא שאילת שלום (ומכ"ש דברי חולין בעלמא) לדעתי הוא מותר. 

ואם התירו להוסיף על נוסח ברכות העמידה מה שתיקנו אנשי כנה"ג, בבקשות פרטיות, אז אם אדם מתעורר לבו דווקא בתוספת הפירוש בלע"ז, מדוע לאסור, הלא בין כך ובין כך הוא מכין את עצמו לתפילה גופא.
לדבריך אם 'מתעורר לבו' בב"ה וברוך שמו יהא מותר. ובכלל דבריך הם חידוש גדול וצריך להביא ראיה.
הגע בעצמך, הרי שנוהג לומר תפילה שקודם התפילה מר' אלימלך מליז'ענסק- ורוצה לאומרה באמצע פסד"ז כדי לעורר לבו [התפילה הנ"ל היא מעוררת הלב באמת כידוע]- האם נתיר לו?! מנא לך לחדש שבפסוקי דזמרה מותר להפסיק כדי לעורר הלב?!

אלא אין פסוקי דזמרה אלא כשמן- ואף שמדייקים בטור שאם רצה להוסיף מזמורים הרשות בידו היינו דוקא מזמורים שהם הם פסוקי דזמרה, אבל שאר תפילות ושבחות בעלמא ודאי אסור.

אני לא בא להתיר איזה דבר (אני לא רב, וממילא גם לא שואלים אותי), לכן אני פחות מחויב לראיות באופן כללי, אבל זה נכון שצריך לומר טעם הוגן, אחרת זה שום כלום

קודם כל, אני באתי ללמד זכות על הנוהגים לפרש שיחם בלע"ז (למרות שזה עצמו תמוה בעיניי). ויש לי קצת זכר לדבר במה שהתירו לקרוא ק"ש בלע"ז (ואפילו הובא כאן חידוש גדול לטעמי שאפשר לקרוא עברי וחלק מהמילים לומר בלע"ז). ואם ק"ש היא פרוטגמא של מלך, והקורא אותה צריך להבין ולדקדק במשמעות המילים, כ"ש שפסוד"ז, שנועדו להכין את הלב לתפילה, שאם יש אדם שהניא לו לומר "קעניג" במקום "מלך", שפיר דמי. זה נכון שאם נראה כמוסיף או משנה את הפסוק, זה קצת ניאוץ, אבל אם אומר כן בין הפסוקים, או בין עניין לעניין, או בין המזמורים, אז ניחא.

ונהי דאין לו לקבוע תשבחות וכו', כפי שאמרת, דנראה כמוסיף על תקנת הקדמונים (אם לא שמוסיף עוד איזה מזמורים, שאז אין מוסיף על עיקר התקנה רק אומר יותר ממה שקבעו בתקנתם), ומכ"ש שאין לציבור להוסיף על תקנת חכמים, אבל אם באקראי אמר איזה דברי שבחים נוסף על פסוקי המזמורים, נראה לי דלית לן בה.

יש לי, לטעמי, עוד סיבה לחשוב שמותר אבל אכתוב את זה אולי יותר מאוחר. 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים