גבולות הארץ - זיהוי המקומות הכתובים בתנ"ך

שאר לעמו

משתמש ותיק
את האבידה מבקשים במקום בו היא נאבדה ולא היכן שהפנס. נכון שהזרוע הפלוסית סתומה אבל התואי המדוקדק שלה ידוע. להתעלם מהקיים זה כמו להתעלם מכך שגם ים המלח כיום הוא לא מה שהיה. ואפי' ים התיכון, באזור זה של שפך הזרוע הפלוסית והאזור, הוא לא מה שהיה!
הנילוס של פלוסיון היה קיים עד אמצע תקופת הגאונות בודאי. ופלוסיון היתה עיר נמל. לא יתכן שמשם ואילך למערב היתה א"י, כי זו כבר ארץ מצרים.
גבול מצרים בעת הקדומה היה בפלוסיון ע"פ כל המקורות העתיקים שעמנו בכתובים. וישנן כאלו לא מעט.

הפליאה שלך בסוף הדברים, שלפ"ז חלק ממצרים היא א"י, עמדה גם בפניו של הרש"ס בפי' לירו' שביעית פ"ו ה"א, כאשר סייר בכל החוף, וכמובן את הזרוע הפלוסית הוא לא ראה. והוקשה לו איך יתכן שנחל מצרים שעד אליו הגיעה א"י, הוא בתוך ארץ מצרים (הוא הכיר את הזרוע הדמייטית שנשפכת לפורט סעיד, ואת הזרוע הרוזטית שנשפכת לאלכסנדריה שניהם בתוך ארץ מצרים), ומשו"ה הוא פירש שהילוך הגבול 'נחלה מצרים' אין הכוונה ממש על שפת הנחל אלא לפניו מעט. וזה חידוש גדול נגד הפשט בגלל קושיא זו. ולדידן לא קשה כלל כאמור.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה.
לפי זה המרחק בין הזרוע הפילוסית לזרוע דמיטה אינו גדול?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כ-65 ק"מ במקום השפך. וזה כלל לא מעט. (גם אם היה מעט זה בלתי אפשרי, שהרי ארץ מצרים איננה א"י).
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
דבר נוסף:
בגבול הדרומי שכתוב ביחזקאל, כתוב שהגבול מתחיל מים המלח, ופונה ל"מי מריבות קדש" [פירש רש"י: מדבר צין], ומשם פונה לנחל מצריים [הנילוס].
נמצא שכתוב 3 נקודות ציון, ששם עובר הגבול.

היכן זה מי מריבות קדש מדבר צין?
איזה שטח נכלל בזה?

יתכן שהגבול נמשך עד ים סוף?
ואם כן עד לאיזה חלק של בים סוף?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
נחלקו המפרשים ביחזקאל עם גבול הדרומי ירחיב או לא. לשיטת רש"י הוא לא ירחיב. ולשיטת המלבי"ם (ואא"ט גם להגר"א) ירחיב.
לא נזכר ים המלח אלא תמר/יריחו שהוא משל בני גד לעת"ל.
קדש, אפשר שהוא 'מדבר צין היא קדש', אבל בצפונו כלומר בקצה ים המלח, שזו נקודת הגבול של התורה. ורש"י מפרש שזו נקודת הגבול של יחזקאל.
ולפי הגר"א מדובר על קדש של אדום בדרום מדבר צין. כשאדום ועשיו נכללים בנבואה העתידה של יחזקאל
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
לשיטת רש"י הוא לא ירחיב.

קדש, אפשר שהוא 'מדבר צין היא קדש', [highlight=yellow]אבל בצפונו[/highlight] כלומר בקצה ים המלח, שזו נקודת הגבול של התורה. ורש"י מפרש שזו נקודת הגבול של יחזקאל.
למה לא בדרומו?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
ולפי הגר"א מדובר על קדש של אדום בדרום מדבר צין. כשאדום ועשיו נכללים בנבואה העתידה של יחזקאל
היכן זה במפה?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אאא אמר:
שאר לעמו אמר:
לשיטת רש"י הוא לא ירחיב.

קדש, אפשר שהוא 'מדבר צין היא קדש', [highlight=yellow]אבל בצפונו[/highlight] כלומר בקצה ים המלח, שזו נקודת הגבול של התורה. ורש"י מפרש שזו נקודת הגבול של יחזקאל.
למה לא בדרומו?
מהיכן יש ראיה שלפי רש"י הגבול הדרומי [מדבר צין] הוא בצפונו סמוך לים המלח, אולי זה בדרומו רחוק מאוד מים המלח?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
לגבי שמיטה, ותרומות ומעשרות: עד היכן הגבול הדרומי לפי השיטה המקילה ביותר, ועד היכן לפי השיטה המחמירה ביותר?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ועל זה הדרך, האם בשמיטה יש יבוא מלבנון ומדרום טורקיה?
כי לפי המבואר לעיל יצא שזה חלק מארץ ישראל.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
נפתולי אמר:
אאא אמר:
שאר לעמו אמר:
ולפי הגר"א מדובר על קדש של אדום בדרום מדבר צין. כשאדום ועשיו נכללים בנבואה העתידה של יחזקאל
היכן זה במפה?
מצו"ב מפה שעשה ת"ח אחד שביאר שיטת הגר"א בסוגיא זו:
תודה רבה על המפה.

לפי המפה הזו יוצא שהגבול הדרומי הוא מצפון למדבר צין,
ולעתיד לבוא יהיה הגבול מדרום למדבר צין.
האם נכון?
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
"מדבר צין" - איפה זה?
עדיין לא הצלחתי למצוא את מקומו.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
ביחזקאל מבואר שלעתיד לבוא ארץ ישראל יתחלק לשלש עשרה שורות באורך,
כל שורה ברוחב 150.000 אמה.
סה"כ אורך ארץ ישראל: 1.950.000 אמה.

האם מישהו עסק בענין מהו החשבון של האורך הזה?
האם זה מאנטקיא עד ים המלח?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מאנטקיה. השאלה עם עד דרום ים המלח או עד דרום מדבר צין.

מדבר צין הוא המדבר שלדרום ים המלח - המשך הבקע הסורי האפריקאי, עד פטרה - היא קדש של מלך אדום.
אין בזה חולק כלל.
 

נפתולי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
מדבר צין הוא המדבר שלדרום ים המלח - המשך הבקע הסורי האפריקאי, עד פטרה - היא קדש של מלך אדום.
אין בזה חולק כלל.
לא כל כך מדוייק. יש הסוברים שקדש של מלך אדום הוא באיזור מכתש רמון. וכן מדבר צין יש על זה כמה וכמה שיטות ואין לי כעת הזמן להעתיק כאן.
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
מאנטקיה. השאלה עם עד דרום ים המלח או עד דרום מדבר צין.
ומהו חשבון האמות לפי זה?

לשיטת רבי חיים נאה, האורך צריך להיות 936.000 מטר.
לשיטת החזון איש, האורך צריך להיות 1.123.200 מטר.

[אמנם אפשר לפרש על פי ארץ הצבי].
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
נפתולי אמר:
שאר לעמו אמר:
מדבר צין הוא המדבר שלדרום ים המלח - המשך הבקע הסורי האפריקאי, עד פטרה - היא קדש של מלך אדום.
אין בזה חולק כלל.
לא כל כך מדוייק. יש הסוברים שקדש של מלך אדום הוא באיזור מכתש רמון. וכן מדבר צין יש על זה כמה וכמה שיטות ואין לי כעת הזמן להעתיק כאן.
מדוייק מאוד. ו"יש הסוברים" דבריהם מופרכים הן מהמציאות הן מהמקראות. והאריך בזה הגר"א באד"א חוקת בלק.
 

נפתולי

משתמש ותיק
שאר לעמו אמר:
נפתולי אמר:
שאר לעמו אמר:
מדבר צין הוא המדבר שלדרום ים המלח - המשך הבקע הסורי האפריקאי, עד פטרה - היא קדש של מלך אדום.
אין בזה חולק כלל.
לא כל כך מדוייק. יש הסוברים שקדש של מלך אדום הוא באיזור מכתש רמון. וכן מדבר צין יש על זה כמה וכמה שיטות ואין לי כעת הזמן להעתיק כאן.
מדוייק מאוד. ו"יש הסוברים" דבריהם מופרכים הן מהמציאות הן מהמקראות. והאריך בזה הגר"א באד"א חוקת בלק.
גם אני ב"ה נאמן לדעת קדשו של הגר"א ושאר גדולי מפרשי התנ"ך, ופשוט שהן מהמציאות והן מהמקראות מוכח מקומה של מדבר צין וקדש.
אבל אין זה מדוייק לומר כי "אין בזה חולק כלל" כי אכן "יש הסוברים" אחרת, ולא מדובר בקטלא קניא.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מסתמא כוונתך לרבנים ומחברים שחששו. לא לשיטות.
וכמובן לא אובה להיכנס לפולמוס מהו הגבול הדרומי של הארץ הנגזר מכך..
 

אאא

משתמש ותיק
פותח הנושא
מה פירוש פסוק זה (מלכים א, סוף פרק ט):
וָאֳנִי עָשָׂה הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בְּעֶצְיוֹן גֶּבֶר אֲשֶׁר אֶת אֵלוֹת עַל שְׂפַת יַם סוּף בְּאֶרֶץ אֱדוֹם:

נמצא שאדום מגיע עד אילת?
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
וכי מה פלא הוא זה שארץ אדום מגיעה עד אילת?
אלא שזה לא בדיוק כך. ארץ אדום כידוע מתחלקת לשתיים כמו שפירש הגר"א (וכפי הנראה מהמקראות, וכך ראיתי גם ברוקח עה"ת, וכך נראה מהידוע); הר שעיר לדרומה של א"י שלא התרחבה מדרום לנחל צין, והר אדום שתחילתו דרומית לאדי חסא-נחל זרד שבקצה ים המלח ליד הישוב הירדני א-ספי.
המסתבר הוא שנחלות שעיר ואדום של בני עשיו, ירדו דרומה עד ים סוף. אם כי הגר"א לומד שנחלת אדום במזרח היתה רק עד קדש/פטרה (אבל נראה שא"ז מוכרח הכי).
בין אם אילת או עציון גבר שכנו בחוף המערבי של ראש מפרץ אילת, בין אם היו בנווה המדבר של 'עקבה', אילת שעל שפת הים איננה מארץ אדום, שהרי בנ"י עברו אחרי שסובבו במדבר סיני, דרך אילת ועציון גבר, בערבה הדרומית, עד קדש היא פטרה. ואח"כ שוב חזרו לאחוריהם והקיפו את אדום מדרום והגיעו למדבר של מזרח מואב. וכיון שנאסר עליהם לדרוך 'עד מדרך כף רגל' בארץ אדום ושעיר, על כרחינו אילת איננה שייכת לאדום. אלא שבזמן שלמה המלך האדומים שלטו על אילת (כמו שבעת בא בני ישראל למדבר צין, האדומים שלטו במדבר צין - הלא היא הערבה הצפונית!)

אגב, אילת בודאי לא שכנה על מקומה של העיר כיום, כי לא היה במקום זה מעולם כלום.
 
חלק עליון תַחתִית