פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל


פותח הנושא
יעקב שלם
הודעות: 1679
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 612 פעמים
קיבל תודה: 531 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי יעקב שלם » 03 יולי 2020, 09:26

פעמים רבות שואלים רב  והוא מורה לקולא 
או שלומדים מחדש נושא ויוצא כך

שמתי לב שיש לפעמים שקשה לאנשים (גם לי) להקל בפועל

השאלה היא האם צריך לשמר את זה

למשל 
מישהי שהתחתנה  בביתה לא אכלו שרויה ובבית בעלה אוכלים והרב הורה לה שמותר לה לאכול
אך היא אומרת שהיא לא מסוגלת לאכול שרויה.....

ה"לא מסוגלת" זה יצר רע או יצר טוב....


נודע לי השבוע שהפסוקים קוה אל ה עד כאין כאלוקינו אינן ממנהג אשכנז אלא השתרבבו לסידור 
מנוסח ספרד

אך יש תחושה שאי אפשר להפסיק מלומר משהו ששנים אמרתי וכולם אומרים

 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 10:04

במילה אחת (שלמדתי כאן) - נערווען

בשלוש מילים - Obsessive Complsive Disorder 


אבי חי
הודעות: 757
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 184 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי אבי חי » 03 יולי 2020, 10:18

לענ"ד גם אם אינם יצה"ט ודאי שאינם יצה"ר, ואינו ענין לנערווים אלא לתכונה בסיסית וחשובה אצל האדם שהיא שימור הרגלים, בפרט בעניינים רוחניים.

אמנם כמובן שלפעמים צריך לכפות את השכל על הרגש, אבל, בתור דוגמה, מה יזיק לומר כמה פסוקי תהלים?


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 10:24

אבי חי כתב:
03 יולי 2020, 10:18
לענ"ד גם אם אינם יצה"ט ודאי שאינם יצה"ר, ואינו ענין לנערווים אלא לתכונה בסיסית וחשובה אצל האדם שהיא שימור הרגלים, בפרט בעניינים רוחניים.

אמנם כמובן שלפעמים צריך לכפות את השכל על הרגש, אבל, בתור דוגמה, מה יזיק לומר כמה פסוקי תהלים?
כמה פסוקי תהלים זה תמיד טוב (אלא א"כ יש לו מנהג שלא לומר תהלים בלילה וכו', ואין לדבר סוף).

אישה שלא תאכל דבר בבית חמיה, זה כבר חמור מאוד.
 


שאר לעמו
הודעות: 3548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 546 פעמים
קיבל תודה: 1071 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי שאר לעמו » 03 יולי 2020, 10:28

HaimL כתב:
03 יולי 2020, 10:04
במילה אחת (שלמדתי כאן) - נערווען

בשלוש מילים - Obsessive Complsive Disorder 
לא לא. א"ז 'נערווין'
אלא כלשונו של החזו"א: קליפה עבה שומרת על הפרי!
וכמה שיותר סחור סחור לנזירא - עדיף.
נכון שא"ז הכללה, אבל נערווין זו לא המילה המתאימה!


בן ראם
הודעות: 427
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי בן ראם » 03 יולי 2020, 10:35

יעקב שלם כתב:
03 יולי 2020, 09:26
מישהי שהתחתנה  בביתה לא אכלו שרויה ובבית בעלה אוכלים והרב הורה לה שמותר לה לאכול
אך היא אומרת שהיא לא מסוגלת לאכול שרויה.....
אשתי גם לא אכלה שרויה. ובערב פסח הראשון לנישואינו עשיתי לה הפרת נדרים והדיינים אמרו- הכל שרויים לך, הכל שרויים לך הכל קניידלך. אבל עדיין מעדיפים אצלנו לוקשען של ביצים בפסח. בלי עצבים.


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 10:58

שאר לעמו כתב:
03 יולי 2020, 10:28
HaimL כתב:
03 יולי 2020, 10:04
במילה אחת (שלמדתי כאן) - נערווען

בשלוש מילים - Obsessive Complsive Disorder 
לא לא. א"ז 'נערווין'
אלא כלשונו של החזו"א: קליפה עבה שומרת על הפרי!
וכמה שיותר סחור סחור לנזירא - עדיף.
נכון שא"ז הכללה, אבל נערווין זו לא המילה המתאימה!
או שלאחרי סוכות, מקלפים את הקליפה העבה, ומצפים לפרי שאם ריחו כך, אז טעמו על אחת כמה וכמה. בסוף, מגלים פרי חיוור ומיובש.

לנזירא אמרינן סחור סחור, הואיל וציער עצמו מן היין, אמרה התורה מִיַּ֤יִן וְשֵׁכָר֙ יַזִּ֔יר חֹ֥מֶץ יַ֛יִן וְחֹ֥מֶץ שֵׁכָ֖ר לֹ֣א יִשְׁתֶּ֑ה וְכׇל־מִשְׁרַ֤ת עֲנָבִים֙ לֹ֣א יִשְׁתֶּ֔ה וַעֲנָבִ֛ים לַחִ֥ים וִיבֵשִׁ֖ים לֹ֥א יֹאכֵֽל׃

אבל סתם אדם (ומכ"ש אישה), לא תמיד בעי נטירותא יתירתא, שלפעמים גם יכול להיות דנפיק מינה חורבה, כפירש"י הידוע

"ולא תגעו בו" - הוסיפה על הצווי לפיכך באה לידי גרעון הוא שנאמר (משלי ל) אל תוסף על דבריו


מסיח לפי תומו
הודעות: 226
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 03 יולי 2020, 11:39

זו בעיה מאד מוכרת ומאד טבעית.

כל החינוך אצלנו בנוי בצורה שקודם כל מרגילים אותנו לעשות את המעשים כמו רובוטים בלי להבין ולדעת ורק כשאנחנו גודלים אנחנו מתחילים להבין למה אנחנו עושים אותם.

ולכן מאד קשה לאדם לשנות את מה שהוא חונך בו. ונשים עוברות את התהליך הזה כשהם מתחתנות וצריך לתמוך בהן ולפעמים אפשר עם קצת רצון טוב לבוא לקראתם.

אם אתה מבין שזה בא ממקום של הרגל ולא ממקום שהיא חושבת שחמיך יותר צדיק ממך, יהיה לך יותר קל.

הרעיון הזה שאנחנו לא מסוגלים לשנות הרגלים הוא יסוד מאד חזק ביהדות. זה כל הרעיון של חינוך הקטנים.

כך אנחנו בונים את חיי הנישואין שלנו. קודם את המבנה החיצוני ואחר כך את התוכן הפנימי.

כך נוהגים אנשיפ רוצים לעלות מדרגה בעבודת השם, הם מקבלים קבלה ולאט לאט הם גם מתחברים אליה. הנפה"ח מדבר על זה ומסביר את זה על פי סוד.


לכן מאד מובן שקשה לנו מאד לשנות את המבנה הבסיסי שממנו התחלנו. כי הוא מוטבע אצלנו בנפש.

לא קשור בכלל בכלל לOCD


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 12:05

מסיח לפי תומו כתב:
03 יולי 2020, 11:39

לא קשור בכלל בכלל לOCD
אם זה לא ocd ברמה כזאת או אחרת, אז אם רב מוסמך מתיר, ויש בשמירת המנהג חשש קל של קטטה או איבה איזו סיבה יש למישהו שלא לנהוג כמו ההיתר של הרב.
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 12:19

אני אסביר קצת יותר את דבריי, למרות שהיה נראה לי פשוט. אדם, תפקידו הוא ללמוד את תורת השם, ולעבוד את השם. לא את עצמו. התורה היא לא עניין לרגשות, אלא מערכת לוגית של חוקים (לכן, אגב, אני יכול לכתוב כאן כל מיני ספקולציות, אבל בסוף את ההלכה לומדים מפיהם ומפי כתבם של רבותינו ).

ואם אישה מרגישה "לא נעים", כי הרב התיר לה לאכול שרויה, אבל היא לא מסוגלת להביא את עצמה לידי כך, יש בזה בעיה.


מסיח לפי תומו
הודעות: 226
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 03 יולי 2020, 12:33

HaimL כתב:
03 יולי 2020, 12:19
התורה היא לא עניין לרגשות, אלא מערכת לוגית של חוקים

אני מכבד את דעתך, אבל לפי החינוך שאני קיבלתי המשפט שכתב כאן הוא משפט לא נכון, מעוות, ואינו משקף כלל את היהדות ואת דרך התורה.
ובדיוק לכן כתבתי את מה שכתבתי.


שאר לעמו
הודעות: 3548
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 546 פעמים
קיבל תודה: 1071 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי שאר לעמו » 03 יולי 2020, 12:36

HaimL כתב:
03 יולי 2020, 12:19
אני אסביר קצת יותר את דבריי, למרות שהיה נראה לי פשוט. אדם, תפקידו הוא ללמוד את תורת השם, ולעבוד את השם. לא את עצמו. התורה היא לא עניין לרגשות, אלא מערכת לוגית של חוקים (לכן, אגב, אני יכול לכתוב כאן כל מיני ספקולציות, אבל בסוף את ההלכה לומדים מפיהם ומפי כתבם של רבותינו ).

ואם אישה מרגישה "לא נעים", כי הרב התיר לה לאכול שרויה, אבל היא לא מסוגלת להביא את עצמה לידי כך, יש בזה בעיה.
זו טעות מהותית על הענין.
ההבדל בין נערווין להרגל - כרחוק ממזרח ממערב וכיתרון האור מן החושך.


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 12:45

מסיח לפי תומו כתב:
03 יולי 2020, 12:33
HaimL כתב:
03 יולי 2020, 12:19
התורה היא לא עניין לרגשות, אלא מערכת לוגית של חוקים

אני מכבד את דעתך, אבל לפי החינוך שאני קיבלתי המשפט שכתב כאן הוא משפט לא נכון, מעוות, ואינו משקף כלל את היהדות ואת דרך התורה.
ובדיוק לכן כתבתי את מה שכתבתי.
קודם כל, תודה. הפכתי בה והפכתי בה (מעט שבמעט), ולא מצאתי בה יותר מאשר מבנה לוגי מוקפד ומסודר, ולא "רגשות דתיים", שזאת המצאה של העידן המודרני. 

זה נכון שאנחנו בני אדם, יש לנו רגשות (לרוב תמוהים), והכל נלקח בחשבון - בתוך הלוגיקה של ההלכה.

זה גם נכון שאדם צריך לאהוב את הקב"ה בצורה רגשית כמבואר ברמב"ם

וכיצד היא האהבה הראויה הוא שיאהב את ה' אהבה גדולה יתירה עזה מאוד עד שתהא נפשו קשורה באהבת ה' ונמצא שוגה בה תמיד כאלו חולה חולי האהבה שאין דעתו פנויה מאהבת אותה אשה והוא שוגה בה תמיד בין בשבתו בין בקומו בין בשעה שהוא אוכל ושותה יתר מזה תהיה אהבת ה' בלב אוהביו שוגים בה תמיד כמו שצונו בכל לבבך ובכל נפשך והוא ששלמה אמר דרך משל כי חולת אהבה אני וכל שיר השירים משל הוא לענין זה.

אבל, שים לב, זה מדובר על אהבת השם, שהיא הרי דבר פשוט שאין בו חילוק וגדרים. לא על לימוד וקיום התורה.

חוץ מזה, לדעתי, לא כתב כן הרמב"ם אלא משום שדרך בני האדם לחפש מושא לאהבתם, אומר הרמב"ם, א"כ אהוב את הקב"ה, אל תאהב נשים, מאכלים או משחקים
 


פראנק
הודעות: 204
הצטרף: 02 נובמבר 2019, 20:11
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי פראנק » 03 יולי 2020, 12:56

@HaimL גם שה"גאון" לא היה מסוגל לאכול מחוץ לסוכה זה היה ocd ונערווען?

@יעקב שלם הביא שתי דוגמאות מאוד שונות. יש הבדל בין חומרה לטעות מי שהתרגל לחומרה לא צריך להקל בגלל שהתברר לו שזה לא עיקר הדין


כרם
הודעות: 465
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי כרם » 03 יולי 2020, 12:57

HaimL כתב:
03 יולי 2020, 10:04
במילה אחת (שלמדתי כאן) - נערווען

בשלוש מילים - Obsessive Complsive Disorder 



לא ולא!
חפש בויקפידיה או במכלול, ותראה שזה רחוק כרחוק מזרח ממערב.
נכון, שבהתנהגות הדתית=הלכתית של הצבור החרדי יש מרכיב גדול של שמרנות, וזה אחד מהם. אבל אין לו קשר ל-OCD.
במילה אחת - שמרנות.


מסיח לפי תומו
הודעות: 226
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 132 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 03 יולי 2020, 13:05

אין לי זמן להאריך.

אבל היחיד שמצאת לך להביא לשיטתי זה הרמב"ם. דוקא הרמב"ם הוא זה שמנפנפים בו הרציולניסטים.

בדבריך ניכר שיש חלוקה מאד ברורה של טוב ורע. השכל בצד הטוב והרגש בצד הרע.
המקום היחיד שניתן לרגש הוא רק אם הוא מסכים להיות כפוף לגמרי לשכל וגם זה בדיעבד גדול, כמו שכתבת שלדעתך הרמבם מציע את אהבת השם כתחליף לאהבת אחרות אבל לא כדבר אידיאלי. (הקצנתי קצת את דבריך, כדי להבליט על מה אני חולק)

כאמור אין לי זמן וכח כעת להאריך בכל הראיות אבל מה שאני חושב זו תפיסה מאד רווחת והרבה יותר מקובלת כיום מאשר התפיסה שאתה הצגת.

נמשיל משל.

אדם נוסע ברכב. מהו החלק העיקרי ברכב - המנוע? ההגה? האדם?

הרי בלי ההגה אף אחד לא יכנס לאוטו וגם בלי מנוע אף אחד לא יכנס לאוטו וגם בלי נהג אף אחד לא יסכים להכנס.

התשובה היא שאם אין מנוע אין כאן בכלל אוטו. אחרי שיש מנוע, צריך משהו שינווט את האוטו כדי שיהיה אפשר להשתמש בו. וצריך נהג שיוביל את האוטו באמצעות ההגה.

כך הוא האדם. הרגש - הלב - הרצון. הוא המנוע, הוא האדם הוא העיקר.
השכל הוא ההגה- הוא מנווט את האדם הוא שופט את הרגש מתי הוא צודק ומתי לא.
והאדם הוא הנהג, - הוא משתמש בשכל (ההגה) כדי להוליך את עצמו בצורה בטוחה בדרכים.


פעם בא לר' משה שפירא אדם ואמר לו שיש איזה מדען בכיר מאד מאמריקע שאחרי שנים רבות של מחקר הגיע למסקנה שיש בורא לעולם. אמר לו ר' משה, אני מרחם על מי שהקב"ה שלו נמצא במבחנה.


ולכן אשה או כל אדם שלא מרגיש חיבור למצוה, יש כאן בעיה. אדם שמנותק ממה שהוא עושה, עבודת ה' שלו חסרה מאד.

ברור שהוא חייב לקיים מצות גם הוא לא מתחבר אבל הוא חייב לעשות כל מאמץ כדי להתחבר.

גם טעמי המצוות שנאמרו בראשונים - עיקר עניינם כדי לחבר את האדם למעשי המצוות ולכן בכל דור דיברו אל האדם בשפה של אותו הדור כדי שהוא יתחבר אל הדברים ויעשה את המצוות בחשק.
לא הרי המשלים של החובת הלבבות כהמשלים של המגיד מדובנא ולא הרי המשלים של המגיד מדובנא כמשלים של הרב פינקוס.

המצוות הם אותם מצוות, אבל את הלב חייבים לחבר כי אם אין לב "האדם" לא נמצא שם.

עד כאן על קצה המזלג


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 13:12

שאר לעמו כתב:
03 יולי 2020, 12:36
HaimL כתב:
03 יולי 2020, 12:19
אני אסביר קצת יותר את דבריי, למרות שהיה נראה לי פשוט. אדם, תפקידו הוא ללמוד את תורת השם, ולעבוד את השם. לא את עצמו. התורה היא לא עניין לרגשות, אלא מערכת לוגית של חוקים (לכן, אגב, אני יכול לכתוב כאן כל מיני ספקולציות, אבל בסוף את ההלכה לומדים מפיהם ומפי כתבם של רבותינו ).

ואם אישה מרגישה "לא נעים", כי הרב התיר לה לאכול שרויה, אבל היא לא מסוגלת להביא את עצמה לידי כך, יש בזה בעיה.
זו טעות מהותית על הענין.
ההבדל בין נערווין להרגל - כרחוק ממזרח ממערב וכיתרון האור מן החושך.
האמת אני חושב שאתה טועה מהותית בייחסך לי טעות מהותית, ואסביר את דבריי. אבל זה יהיה ארוך ומשעמם

הרגלים הם דבר נחמד. הם נותנים לנו מסגרת לחיים, ושומרים על האינדיבידואליזם שלנו (כמו שפעם כתבה מישהי, ויפה כתבה, יש מעין תחושת "גאווה" לאדם לומר שהוא *לעולם* לא יאכל דבר מסוים).

אבל הרגלים משתנים בהתאם לנסיבות. למשל בילדותי קראתי סיפור ילדים על חוזר בתשובה (עם רמיזות מאוד ברורות לאחד מפורסם). הוא ובנו היו רגילים לנסוע כל שבת למשחק כדורגל. שבת אחת, זה פתאום נפסק. אז מה לעשות, הנסיבות השתנו, וההרגל נשבר. אם הילד היה נכנס למצב דכאוני או חרדתי, כתוצאה מכך, אז זה היה ביטוי מובהק, כנראה, לאובססיה טורדנית כפייתית.

וגם בצד ההפוך זה ככה. מישהי התרגלה שלא לאכול שרויה, מטעמי הלכה, הנתונה במחלוקת. כעת, השתנו הנסיבות. הוא התחתנה עם אדם האוכל שרויה, מטעמי הצד השני במחלוקת הנ"ל. רב מוסמך התיר לה (משמע אישר ששינוי הנסיבות מצדיק את שינוי הנוהג ההלכתי). אם האישה מרגישה קצת שלא בנוח בהתחלה, אין מה לעשות, באמת קשה לשנות הרגלים. אם האישה נמנעת באופן תמידי, או שזה בא לה במאמץ ובכפייה עצמית יש בזה בעיה תפיסתית והתנהגותית חמורה למיטב הבנתי.
 


אבי חי
הודעות: 757
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 184 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי אבי חי » 03 יולי 2020, 13:15

רק לשים לב שלכאורה מדברים כאן על 2 דברים שונים, הרגל ורגש,

זה שקשה לו להפסיק לומר פסוקי קוה אל ה', לדוגמה, אי"ז נובע מקשר רגשי עמוק שחש למילים [ובעוה"ר לא מועטות הפעמים שלא כ"כ שם לב מה אומר], אלא מטבע של הרגל, וכפי שכבר כתבתי וכתבו, הטבע הזה הוא כלי מאד חשוב בעבודת ה'.
(אמנם פשוט שאדם אמור לשקול בפלס הנהגותיו ולשנות מהרגלו כשצריך, וזה לא פחות חשוב בעבודת ה', ולכן דוגמה של אשה שלא רוצה לשנות ממנהגי בית אביה, או בעל שלא רוצה להתגמש לקראת מנהגי בית חמיו, זה נידון פרטי ואינו נוגע לענין הכללי של שמירה על הרגלים).

ענין שני הוא אדם שעושה משהו כי הוא מתחבר אליו רגשית, וגם זה נפלא כמובן, אבל צריך בזה זהירות גדולה של השכל לשמור על סדרי עדיפויות.


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 13:18

פראנק כתב:
03 יולי 2020, 12:56
@HaimL גם שה"גאון" לא היה מסוגל לאכול מחוץ לסוכה זה היה ocd ונערווען?

@יעקב שלם הביא שתי דוגמאות מאוד שונות. יש הבדל בין חומרה לטעות מי שהתרגל לחומרה לא צריך להקל בגלל שהתברר לו שזה לא עיקר הדין
לא עקבתי כל כך אחרי הדיון המרתק ההוא, ואני בוודאי לא אגיד מילה שלא במקומה על הגאון החסיד מווילנא, שאין לי ספק שחסידותו הייתה מגובה ע"י הגאונות שלו, והוא לא החמיר מתוך "רגש", אלא כנראה היה לו חשש.


 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 13:36

מסיח לפי תומו כתב:
03 יולי 2020, 13:05
אין לי זמן להאריך.

אבל היחיד שמצאת לך להביא לשיטתי זה הרמב"ם. דוקא הרמב"ם הוא זה שמנפנפים בו הרציולניסטים.

בדבריך ניכר שיש חלוקה מאד ברורה של טוב ורע. השכל בצד הטוב והרגש בצד הרע.
המקום היחיד שניתן לרגש הוא רק אם הוא מסכים להיות כפוף לגמרי לשכל וגם זה בדיעבד גדול, כמו שכתבת שלדעתך הרמבם מציע את אהבת השם כתחליף לאהבת אחרות אבל לא כדבר אידיאלי. (הקצנתי קצת את דבריך, כדי להבליט על מה אני חולק)

כאמור אין לי זמן וכח כעת להאריך בכל הראיות אבל מה שאני חושב זו תפיסה מאד רווחת והרבה יותר מקובלת כיום מאשר התפיסה שאתה הצגת.

נמשיל משל.

אדם נוסע ברכב. מהו החלק העיקרי ברכב - המנוע? ההגה? האדם?

הרי בלי ההגה אף אחד לא יכנס לאוטו וגם בלי מנוע אף אחד לא יכנס לאוטו וגם בלי נהג אף אחד לא יסכים להכנס.

התשובה היא שאם אין מנוע אין כאן בכלל אוטו. אחרי שיש מנוע, צריך משהו שינווט את האוטו כדי שיהיה אפשר להשתמש בו. וצריך נהג שיוביל את האוטו באמצעות ההגה.

כך הוא האדם. הרגש - הלב - הרצון. הוא המנוע, הוא האדם הוא העיקר.
השכל הוא ההגה- הוא מנווט את האדם הוא שופט את הרגש מתי הוא צודק ומתי לא.
והאדם הוא הנהג, - הוא משתמש בשכל (ההגה) כדי להוליך את עצמו בצורה בטוחה בדרכים.


פעם בא לר' משה שפירא אדם ואמר לו שיש איזה מדען בכיר מאד מאמריקע שאחרי שנים רבות של מחקר הגיע למסקנה שיש בורא לעולם. אמר לו ר' משה, אני מרחם על מי שהקב"ה שלו נמצא במבחנה.


ולכן אשה או כל אדם שלא מרגיש חיבור למצוה, יש כאן בעיה. אדם שמנותק ממה שהוא עושה, עבודת ה' שלו חסרה מאד.

ברור שהוא חייב לקיים מצות גם הוא לא מתחבר אבל הוא חייב לעשות כל מאמץ כדי להתחבר.

גם טעמי המצוות שנאמרו בראשונים - עיקר עניינם כדי לחבר את האדם למעשי המצוות ולכן בכל דור דיברו אל האדם בשפה של אותו הדור כדי שהוא יתחבר אל הדברים ויעשה את המצוות בחשק.
לא הרי המשלים של החובת הלבבות כהמשלים של המגיד מדובנא ולא הרי המשלים של המגיד מדובנא כמשלים של הרב פינקוס.

המצוות הם אותם מצוות, אבל את הלב חייבים לחבר כי אם אין לב "האדם" לא נמצא שם.

עד כאן על קצה המזלג
הלא זהו בדיוק הדבר הנפלא, שאדם בעל שכל חריג כמו הרמב"ם, יכתוב הלכה שלמה של רגש טהור.

אני מוכרח להודות. מאחר ולא הייתי שותף לקדוש ברוך הוא במעשה בראשית, אני לא יודע באופן ברור מה הייתה מטרת בריאת הרגש. מה שכן אנחנו יודעים, הוא שאדם אכן מתנהג באופן לא תמיד רציונלי, וקוראים לזה "רגש", מכאן שזה עניין לענות בו, ואי אפשר לבטל אותו בהבל פה (ואכן, זהו לדעתי רעיון הרקע המארגן בדברי הרמב"ם שהעתקתי).

אגב, לדעתי, מחקרים מודרניים מראים שהרגש עצמו הוא כלי שכלי מתוחכם, אבל אני לא בקי בכלל בנושא. ושוב, אני שואל, מה יעשה אדם שרגשותיו הם רגשות של טינה ושנאה? אחד מן הכותבים הפעילים בפורום סיפר על גברת צעירה שהתרחקה, למשך זמן מסוים, בגלל יחסי אהבה-שנאה עם ההורים שלה. אני מניח שאם היא הייתה "בר-דעת" כמו תלמיד חכם, אז היחסים עם אבא דלתתא לא היו משפיעים על היחסים עם אבא דלעילא, כי אם השכל שולט, אז ההכרה השכלית אינה נפגמת בגלל מצב רגשי.
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: פחד משינוי הרגלים כשאפשר להקל

שליחה על ידי HaimL » 03 יולי 2020, 13:40

פראנק כתב:
03 יולי 2020, 13:30
במקום לדחוף הגאון לתוך הריבוע שלך תבין שטעית וגדולי עולם חושבים אחרת ממך
אוי, עכשיו שאמרת "לדחוף" ו "ריבוע" אני מבין שטעיתי קשות. אז לא, אני לא טעיתי, ולא דחפתי שום דבר. אם כבר, אתה דחפת לדיון מין בשאינו מינו. אני בניגוד אליך לא חושב שהגאון הזיז יד או רגל שלא ע"פ הכרה שכלית, אבל שמע, הראשון מאתנו שיגיע למעלה, שישאל אותו (אם בכלל נזכה).
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חזק וברוך | 5 אורחים