המקדש אחת משתי אחיות

נושאים שונים

פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 13:30

המקדש אחת משתי אחיות חלים הקידושין וכבר האריכו בזה הלמדנים 

מענין אותי כמה שאלות להלכה 

א. האם הבא על אחת מהם מחוייב באשם תלוי כי עבר על ספק או שאין זה ספק [אל תקפצו ותאמרו שזה גמ' מפורשת כי אין כזו גמ'] 

ב. האם בכיוצא בזה בדרבנן אמרינן ספק דרבנן לקולא 
 
 


נבשר
הודעות: 2174
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 547 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי נבשר » 05 יולי 2020, 13:35

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:30
ב. האם בכיוצא בזה בדרבנן אמרינן ספק דרבנן לקולא
לכאו' לא כי איקבע איסורא.


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 13:38

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:30
המקדש אחת משתי אחיות חלים הקידושין וכבר האריכו בזה הלמדנים 

מענין אותי כמה שאלות להלכה 

א. האם הבא על אחת מהם מחוייב באשם תלוי כי עבר על ספק או שאין זה ספק [אל תקפצו ותאמרו שזה גמ' מפורשת כי אין כזו גמ'] 

ב. האם בכיוצא בזה בדרבנן אמרינן ספק דרבנן לקולא 
 


א. לכאורה איקבע איסורא ולמה לא יתחייב אשם תלוי, וגם אם בא הוא בעצמו על א' מהן חייב א"ת משום ספק אחות אשה. ועכ"פ למאן דמחייב אפילו בלא איקבע איסורא פשיטא דחייב. ואי בעינן אפשר לברר איסורו הרי כאן אי אפשר לברר עי' כריתות דך י"ז.

ב. לכאורה הרי בשני שבילין לא אמרינן ספיקא דרבנן לקולא וכאן הוי כבאו לישאל בבת אחת ולכאורה שתיהן אסורות לכל העולם וגם לדידיה.

כ"ז מקופיא בעלמא.
 


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 13:51

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 13:38
א. לכאורה איקבע איסורא ולמה לא יתחייב אשם תלוי, וגם אם בא הוא בעצמו על א' מהן חייב א"ת משום ספק אחות אשה. ועכ"פ למאן דמחייב אפילו בלא איקבע איסורא פשיטא דחייב. ואי בעינן אפשר לברר איסורו הרי כאן אי אפשר לברר עי' כריתות דך י"ז.

כוונתי לומר שאחרי כל ההסברים בדין מקדש אחת משתי אחיות
סוף סוף אין כאן ספק
אלא זה מצב וודאי של אחת משתי אחיות
ואין כאן ספק איסור אלא מצב וודאי של איסור קלוש
והייכן מצינו בכיוצא בזה אשם תלוי


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 13:54

נבשר כתב:
05 יולי 2020, 13:35
איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:30
ב. האם בכיוצא בזה בדרבנן אמרינן ספק דרבנן לקולא
לכאו' לא כי איקבע איסורא.

זה נכון [וסברא זו כתב המקור חיים בסימן תמז על כיוצא בזה] 
אבל אני שואל לו יצוייר מקרה שלא יהא בעיה של איקבע איסורא [אולי במקום שאין נידון על אחת מהם אין איקבע] 
האם בכהאי גוונא יהא שייך ספק דרבנן לקולא 
והסברא שלי היא כנ"ל בהודעה הקודמת שאין כאן ספק 
רק זה מצב וודאי שאחת משנייהם מקודשת 
ומהייכי תייתי שזה ספק. רק זה איסור קלוש 


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 13:56

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 13:38
ב. לכאורה הרי בשני שבילין לא אמרינן ספיקא דרבנן לקולא וכאן הוי כבאו לישאל בבת אחת ולכאורה שתיהן אסורות לכל העולם וגם לדידיה.

ראה הודעתו של הרב נבשר.
ולגבי מה שכתבת שיש כאן דין שני שבילין
הנה דעת הרמב"ן שדין באו להשאל בבת אחת הוא רק כשההתר הוא מטעם חזקה
אבל כשההתר מטעם ספק דרבנן לקולא אמרינן ביה גם כשבאו להשאל בבת אחת
אבל אתה צודק בדעת ראשונים אחרים
אבל מכל מקום יש כאן את טענת הרב נבשר רק שלא בכל מקרה זה נכון


יחצאל
הודעות: 132
הצטרף: 14 יוני 2018, 15:18
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי יחצאל » 05 יולי 2020, 13:59

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:30
המקדש אחת משתי אחיות חלים הקידושין וכבר האריכו בזה הלמדנים 

מענין אותי כמה שאלות להלכה 

א. האם הבא על אחת מהם מחוייב באשם תלוי כי עבר על ספק או שאין זה ספק [אל תקפצו ותאמרו שזה גמ' מפורשת כי אין כזו גמ'] 

ב. האם בכיוצא בזה בדרבנן אמרינן ספק דרבנן לקולא 
 

מצאנו מצב כזה בממון שספק לקולא, ספק בשכירות של יין זה וספינה זו עי' ב"מ ע"ט.
 


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 14:00

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:54
נבשר כתב:
05 יולי 2020, 13:35
איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:30
ב. האם בכיוצא בזה בדרבנן אמרינן ספק דרבנן לקולא
לכאו' לא כי איקבע איסורא.

זה נכון [וסברא זו כתב המקור חיים בסימן תמז על כיוצא בזה] 
אבל אני שואל לו יצוייר מקרה שלא יהא בעיה של איקבע איסורא [אולי במקום שאין נידון על אחת מהם אין איקבע] 
האם בכהאי גוונא יהא שייך ספק דרבנן לקולא 
והסברא שלי היא כנ"ל בהודעה הקודמת שאין כאן ספק 
רק זה מצב וודאי שאחת משנייהם מקודשת 
ומהייכי תייתי שזה ספק. רק זה איסור קלוש 


עיקר סברתך שהוא איסור קלוש אינה נכונה, אלא כיון שלא בירר בשעת הקידושין מי מהם מקדש הוי ספק מי מהן קידש, וחל הקידושין באופן של ספק. וכמו אם הי' תולה הקידושין בעת אחרים למ"ד אין ברירה הוי ספק, ה"ה כאן שלא תלה אלא חל מלכתחילה באופן שאינו מבורר. ולכן דומה נדון זה לכל ספיקות שבעולם.
 


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 14:07

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:00
עיקר סברתך שהוא איסור קלוש אינה נכונה, אלא כיון שלא בירר בשעת הקידושין מי מהם מקדש הוי ספק מי מהן קידש, וחל הקידושין באופן של ספק. וכמו אם הי' תולה הקידושין בעת אחרים למ"ד אין ברירה הוי ספק, ה"ה כאן שלא תלה אלא חל מלכתחילה באופן שאינו מבורר. ולכן דומה נדון זה לכל ספיקות שבעולם.

ספק הוא שלא ידוע לנו מה האמת
וכאן ידוע לנו מה האמת
ומסוגיא זו למדנו שיש חפצא של קידושין של אחת משתים.
ואייזה ספק יש כאן

ומה שהבאת מדין "אין ברירה"
לענ"ד גם שם אין זה ספק אלא מצב של אחת משנים


HaimL
הודעות: 3407
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 482 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי HaimL » 05 יולי 2020, 14:09

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:30
המקדש אחת משתי אחיות חלים הקידושין וכבר האריכו בזה הלמדנים 

מענין אותי כמה שאלות להלכה 

א. האם הבא על אחת מהם מחוייב באשם תלוי כי עבר על ספק או שאין זה ספק [אל תקפצו ותאמרו שזה גמ' מפורשת כי אין כזו גמ'] 

ב. האם בכיוצא בזה בדרבנן אמרינן ספק דרבנן לקולא 
 
מדובר בקידש אחת משתי אחיות, ואינו יודע איזו קידש? או בא"ל לשלוחו צא וקדש לי אחת משתי אחיות, ומשום דאין ברירה? 
 


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 14:11

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 14:07
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:00
עיקר סברתך שהוא איסור קלוש אינה נכונה, אלא כיון שלא בירר בשעת הקידושין מי מהם מקדש הוי ספק מי מהן קידש, וחל הקידושין באופן של ספק. וכמו אם הי' תולה הקידושין בעת אחרים למ"ד אין ברירה הוי ספק, ה"ה כאן שלא תלה אלא חל מלכתחילה באופן שאינו מבורר. ולכן דומה נדון זה לכל ספיקות שבעולם.

ספק הוא שלא ידוע לנו מה האמת
וכאן ידוע לנו מה האמת
ומסוגיא זו למדנו שיש חפצא של קידושין של אחת משתים.
ואייזה ספק יש כאן

ומה שהבאת מדין "אין ברירה"
לענ"ד גם שם אין זה ספק אלא מצב של אחת משנים


גם אם כדבריך יש 'חפצא של קידושין אחת משתים'- אין זה אלא ספק, כלומר שחל קידושין בתורת ספק על אחת מהן, וזהו ה'חפצא' המחודשת של קידושין שיש כאן.
 


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 14:13

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:11
גם אם כדבריך יש 'חפצא של קידושין אחת משתים'- אין זה אלא ספק, כלומר שחל קידושין בתורת ספק על אחת מהן, וזהו ה'חפצא' המחודשת של קידושין שיש כאן.

אצלי מתפרש הספק כדבר שאינו ידוע
כאן הכל ידוע
ועל כרחך כאן כשאתה אומר שחל "ספק" זה כוונה מחודשת [גם אם ניתן לקשר בינו לספק רגיל]
ומהייכי תייתי שגם על זה יש אשם תלוי
או שיש לו דיני ספיקות


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 14:15

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 14:13
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:11
גם אם כדבריך יש 'חפצא של קידושין אחת משתים'- אין זה אלא ספק, כלומר שחל קידושין בתורת ספק על אחת מהן, וזהו ה'חפצא' המחודשת של קידושין שיש כאן.

אצלי מתפרש הספק כדבר שאינו ידוע
כאן הכל ידוע
ועל כרחך כאן כשאתה אומר שחל "ספק" זה כוונה מחודשת [גם אם ניתן לקשר בינו לספק רגיל]
ומהייכי תייתי שגם על זה יש אשם תלוי
או שיש לו דיני ספיקות
כאן הוא דבר שאינו ידוע ואי אפשר לו להוודע על כן הוי ספק.
אין בתורה חלות מחודשת של 'קידושין באחת משתי אחיות'- אלא חסר כאן בבירור וחלו כאן קידושין שאינן מבוררין.
 


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 15:19

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:15
כאן הוא דבר שאינו ידוע ואי אפשר לו להוודע על כן הוי ספק.
אין בתורה חלות מחודשת של 'קידושין באחת משתי אחיות'- אלא חסר כאן בבירור וחלו כאן קידושין שאינן מבוררין.

זה דברי סברא בעלמא [וכך גם משום מה החשיבה המקובלת]
ולי נראה בדיוק הפוך
אני לא רואה קשר בין מקדש אחת משתי אחיות לאחד שלא יודע אם האשה מקודשת אם לא
בכל מקרה מן הראוי להביא ראיות לזה


יחצאל
הודעות: 132
הצטרף: 14 יוני 2018, 15:18
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 32 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי יחצאל » 05 יולי 2020, 15:24

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 15:19
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:15
כאן הוא דבר שאינו ידוע ואי אפשר לו להוודע על כן הוי ספק.
אין בתורה חלות מחודשת של 'קידושין באחת משתי אחיות'- אלא חסר כאן בבירור וחלו כאן קידושין שאינן מבוררין.

זה דברי סברא בעלמא [וכך גם משום מה החשיבה המקובלת]
ולי נראה בדיוק הפוך
אני לא רואה קשר בין מקדש אחת משתי אחיות לאחד שלא יודע אם האשה מקודשת אם לא
בכל מקרה מן הראוי להביא ראיות לזה
במשנה גיטין ע"ח. תנן ספק קרוב לו ספק קרוב לה מגורשת ואינה מגורשת, ובגמ' מוקמי' כגון שבאו בבת אחת לד"א, וגם שם אין שום ספק וידוע שבאו בב"א לד"א ומ"מ הוי ספק. ולכאו' לשון מגורשת ואינה מגורשת מורה גם על חיוב אשם תלוי עיי"ש ע"ד.
 


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 15:26

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 15:19
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:15
כאן הוא דבר שאינו ידוע ואי אפשר לו להוודע על כן הוי ספק.
אין בתורה חלות מחודשת של 'קידושין באחת משתי אחיות'- אלא חסר כאן בבירור וחלו כאן קידושין שאינן מבוררין.

זה דברי סברא בעלמא [וכך גם משום מה החשיבה המקובלת]
ולי נראה בדיוק הפוך
אני לא רואה קשר בין מקדש אחת משתי אחיות לאחד שלא יודע אם האשה מקודשת אם לא
בכל מקרה מן הראוי להביא ראיות לזה
אם הי' לי ראיה כבר הייתי מביאה...
אך לענ"ד כן הוא פשוט מסברא והמחדש חלות קידושין חדשה צריך להביא ראיה.
 


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 15:36

יחצאל כתב:
05 יולי 2020, 15:24
איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 15:19
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 14:15
כאן הוא דבר שאינו ידוע ואי אפשר לו להוודע על כן הוי ספק.
אין בתורה חלות מחודשת של 'קידושין באחת משתי אחיות'- אלא חסר כאן בבירור וחלו כאן קידושין שאינן מבוררין.

זה דברי סברא בעלמא [וכך גם משום מה החשיבה המקובלת]
ולי נראה בדיוק הפוך
אני לא רואה קשר בין מקדש אחת משתי אחיות לאחד שלא יודע אם האשה מקודשת אם לא
בכל מקרה מן הראוי להביא ראיות לזה
במשנה גיטין ע"ח. תנן ספק קרוב לו ספק קרוב לה מגורשת ואינה מגורשת, ובגמ' מוקמי' כגון שבאו בבת אחת לד"א, וגם שם אין שום ספק וידוע שבאו בב"א לד"א ומ"מ הוי ספק. ולכאו' לשון מגורשת ואינה מגורשת מורה גם על חיוב אשם תלוי עיי"ש ע"ד.

אכן מקור מענין [זה הווה אמינא. אבל נדחה לכאורה מסיבה צדדית וצ"ע היטב בראשונים. גם שם בהמשך הגמ' מצינו שנייהם יכולים לשמרו שנייהם אין יכולים שזה ספק גט] 

אמנם צריך עיון שעד כאן לא מצינו ספק קידושין אלא במקדש אחת משתים
אמנם מראש לעשות קנין ספק וודאי שלא שייך 
ואמנם כאן אנו מוצאים מראש קניין מסופק

וצריך לחפש  שם 


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 15:38

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 15:36
אמנם צריך עיון שעד כאן לא מצינו ספק קידושין אלא במקדש אחת משתים
אמנם מראש לעשות קנין ספק וודאי שלא שייך 
ואמנם כאן אנו מוצאים מראש קניין מסופק

לכאורה ההסבר כי כיון שהמקום
הוא נקנה לאחד משנייהם בקנין ד"א
גם הגט הוא מסופק
וזה תולדה של הספק הראשון


פותח הנושא
איש ווילנא
הודעות: 2159
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 15:40

רבנים נכבדים החלטתם שיש אשם תלוי
בעיני קשה לקבל זאת
אבל עכשיו אשאל לדברייכם
מקדש אחת משתי אחיות
ובא אחד על אחת מהם וחזר ובא על חברתה
האם מחוייב הוא חטאת וודאי
או שני אשמות תלויים 

[לסברתי יהא פטור לגמריי] 


דרומאי
הודעות: 2262
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 15:45

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 15:40
רבנים נכבדים החלטתם שיש אשם תלוי
בעיני קשה לקבל זאת
אבל עכשיו אשאל לדברייכם
מקדש אחת משתי אחיות
ובא אחד על אחת מהם וחזר ובא על חברתה
האם מחוייב הוא חטאת וודאי
או שני אשמות תלויים 

[לסברתי יהא פטור לגמריי] 
אם הי' בהעלם אחד חייב חטאת ודאי, וכמו בב' חתיכות ואכל את שתיהן.\
וגם אם הי' בב' העלמות לכאורה כן הוא, וצ"ע בסוגיא דכריתות.
 


החושב
הודעות: 35
הצטרף: 17 ינואר 2020, 12:42
קיבל תודה: 2 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי החושב » 05 יולי 2020, 20:24

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 15:40
רבנים נכבדים החלטתם שיש אשם תלוי
בעיני קשה לקבל זאת
אבל עכשיו אשאל לדברייכם
מקדש אחת משתי אחיות
ובא אחד על אחת מהם וחזר ובא על חברתה
האם מחוייב הוא חטאת וודאי
או שני אשמות תלויים 

[לסברתי יהא פטור לגמריי] 

שמעתי מהגרחי"ש לבאר את ענין המקדש אחת משני אחיות 
שיש מעשה קידושין שמחייב קידושין אך אינו יכול לחייב את כל אחת ואחת מהם 
כיון שהמעשה יכול להתקיים אצל חבירתה ולו יצוייר שהמעשה לא יוכל להתקיים אצל אחת (ולא שייך כזה ציור ואפ' שאין קידושין תופסים בה וכדו') אזי השניה תצטרך להתקדש 
אבל מכיון שזה יכול לחול על חבירתה לכן זה לא מחייב אותה 
ויש כאן מעשה קידושין שמחייב לחול ואי אפשר לתבוע מאף אחת מהם להתקדש בודאי 
ולפ"ד אני אומר שאיני יודע האם יתחייב אשם תלוי (ומסברא נראה שכן)
אבל ודאי דהוא יהיה מחוייב חטאת כיון שיש קידושין שדינם לחול


אבי חי
הודעות: 685
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי אבי חי » 05 יולי 2020, 20:53

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 15:45
איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 15:40
רבנים נכבדים החלטתם שיש אשם תלוי
בעיני קשה לקבל זאת
אבל עכשיו אשאל לדברייכם
מקדש אחת משתי אחיות
ובא אחד על אחת מהם וחזר ובא על חברתה
האם מחוייב הוא חטאת וודאי
או שני אשמות תלויים 

[לסברתי יהא פטור לגמריי] 
אם הי' בהעלם אחד חייב חטאת ודאי, וכמו בב' חתיכות ואכל את שתיהן.\
וגם אם הי' בב' העלמות לכאורה כן הוא, וצ"ע בסוגיא דכריתות.
מה הקשר להעלם א' או ב' העלמות, הרי רק בביאה א' עבר עבירה ומה אכפת לן מחברתה?

וכן מצינו בב' שבילין שהלך בא' ונכנס למקדש, והזה וטבל והלך בב' ונכנס למקדש, דמבואר דחייב חטאת למאן דפליג על הדין המיוחד בביאת מקדש דבעינן ידיעה בתחילה.
 


אבי חי
הודעות: 685
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי אבי חי » 05 יולי 2020, 20:54

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:56
הנה דעת הרמב"ן שדין באו להשאל בבת אחת הוא רק כשההתר הוא מטעם חזקה
אבל כשההתר מטעם ספק דרבנן לקולא אמרינן ביה גם כשבאו להשאל בבת אחת
אבל אתה צודק בדעת ראשונים אחרים
אפשר מ"מ?


אבי חי
הודעות: 685
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי אבי חי » 05 יולי 2020, 20:55

נבשר כתב:
05 יולי 2020, 13:35
איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 13:30
ב. האם בכיוצא בזה בדרבנן אמרינן ספק דרבנן לקולא
לכאו' לא כי איקבע איסורא.

האם זה פשוט שבאקבע איסורא לא אמרינן ספד"ר לקולא?
כמדומני דהיא מח' הפוסקים (ש"ך ופר"ח)


נבשר
הודעות: 2174
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 547 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי נבשר » 05 יולי 2020, 21:06

אבי חי כתב:
05 יולי 2020, 20:55
האם זה פשוט שבאקבע איסורא לא אמרינן ספד"ר לקולא?
כמדומני דהיא מח' הפוסקים (ש"ך ופר"ח)
זכרתי שזה דעת הש"ך בכללים. אבל ידוע שהרש"ש בביצה ד'. הוכיח שלא אמרינן ספק דרבנן לקולא ביש לו מתירים שהרי לא אמרינן ביטול ברוב היכא שאיכא מתירין, ועכ"פ יהא מותר משום ספק דרבנן שעל כל חתיכה איכא ספק שאולי היא מההיתר ואפ"ה אסור ש"מ שלא אמרינן בדרבנן לקולא באיכא לו מתירין. וצ"ב הרי לא אמרינן סד"ל היכא שאיקבע איסורא, וש"מ שפליג ע"ז. וצ"ב.


אבי חי
הודעות: 685
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי אבי חי » 05 יולי 2020, 21:13

נבשר כתב:
05 יולי 2020, 21:06
אבי חי כתב:
05 יולי 2020, 20:55
האם זה פשוט שבאקבע איסורא לא אמרינן ספד"ר לקולא?
כמדומני דהיא מח' הפוסקים (ש"ך ופר"ח)
זכרתי שזה דעת הש"ך בכללים. אבל ידוע שהרש"ש בביצה ד'. הוכיח שלא אמרינן ספק דרבנן לקולא ביש לו מתירים שהרי לא אמרינן ביטול ברוב היכא שאיכא מתירין, ועכ"פ יהא מותר משום ספק דרבנן שעל כל חתיכה איכא ספק שאולי היא מההיתר ואפ"ה אסור ש"מ שלא אמרינן בדרבנן לקולא באיכא לו מתירין. וצ"ב הרי לא אמרינן סד"ל היכא שאיקבע איסורא, וש"מ שפליג ע"ז. וצ"ב.
אם כת"ר לא כתב מידיעה ברורה אני מעיז לומר שאכן נחלקו בזה הפוסקים, לי ידוע ש"ך פר"ח וצל"ח, ומסתמא כולם עסקו בזה.
[בעוה"ר איני בקי כלל בעניינים אלו, רק שאת הנ"ל פגשתי בסדר לימודי]
 


נבשר
הודעות: 2174
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 547 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי נבשר » 05 יולי 2020, 21:25

אבי חי כתב:
05 יולי 2020, 21:13
אם כת"ר לא כתב מידיעה ברורה אני מעיז לומר שאכן נחלקו בזה הפוסקים, לי ידוע ש"ך פר"ח וצל"ח, ומסתמא כולם עסקו בזה.
[בעוה"ר איני בקי כלל בעניינים אלו, רק שאת הנ"ל פגשתי בסדר לימודי]
אני כמעט לא רואה אפשרות לחלוק ע"ז כי בגמ' ביצה ג' ע"ב מבואר שספק דרבנן שהתערב היינו ביצה שנתערבה בעינן רוב להתירה, ובלא רוב אסורה לולי זה שאיכא דשיל"מ, וא"כ היה היתר אף בחד על חד שהוא ספק דרבנן. וזה כנגד דעת הרש"ש. ואם אני זוכר יש בשו"ע כמדומה סי' נד' או נט' יו"ד שחתיכה שנאסרה מבליעת דם שנתבשל שזה אסור מדרבנן, מותר רק כשאיכא רוב כנגד אותה חתיכה.


אבי חי
הודעות: 685
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי אבי חי » 05 יולי 2020, 23:47

נבשר כתב:
05 יולי 2020, 21:25
אבי חי כתב:
05 יולי 2020, 21:13
אם כת"ר לא כתב מידיעה ברורה אני מעיז לומר שאכן נחלקו בזה הפוסקים, לי ידוע ש"ך פר"ח וצל"ח, ומסתמא כולם עסקו בזה.
[בעוה"ר איני בקי כלל בעניינים אלו, רק שאת הנ"ל פגשתי בסדר לימודי]
אני כמעט לא רואה אפשרות לחלוק ע"ז כי בגמ' ביצה ג' ע"ב מבואר שספק דרבנן שהתערב היינו ביצה שנתערבה בעינן רוב להתירה, ובלא רוב אסורה לולי זה שאיכא דשיל"מ, וא"כ היה היתר אף בחד על חד שהוא ספק דרבנן. וזה כנגד דעת הרש"ש. ואם אני זוכר יש בשו"ע כמדומה סי' נד' או נט' יו"ד שחתיכה שנאסרה מבליעת דם שנתבשל שזה אסור מדרבנן, מותר רק כשאיכא רוב כנגד אותה חתיכה.
א. מרפרוף מהיר בסי' קי עולה שנחלקו בזה הש"ך והחוו"ד כנגד הפר"ח והכו"פ. ועוד איירי בזה הצל"ח בברכות בסוגי' דספק קרא ק"ש ודבריו צ"ב.

ב. איני מונח כעת בסוגיא בביצה, וכמובן הפוסקים איירו בה, ובכל אופן ארשה לעצמי לדון לפניך היכן מוכח שם שלספד"ר בעינן רוב, קושיית הגמ' היתה למה ספיקה אסורה הא ספד"ר לקולא, ומסקינן דל"א ספד"ר לקולא בדשיל"מ.

היכן מצאנו כאן ראי' לדין תערובת חד בחד בדבר שאין לו מתירין?
 


ישראלמאיר
הודעות: 99
הצטרף: 05 יולי 2020, 22:48
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי ישראלמאיר » 06 יולי 2020, 00:11

המקדש אחת משתי אחיות שמקודשת אף שלא נמסרו לביאה נניח שהיה הגיון בטענה שלא נחשב איקבע איסורא ופטור מאשם, אם כן לשיטת הרמב"ם שבמקום שאין אשם הדין אמרינן שמן התורה ספק דאורייתא לקולא, ולפי"ז בנד"ד נמסרו לביאה מן התורה, וא"כ היה ראייה שבאיסור דרבנן ג"כ נחשב שלא נמסרו לביאה.


נבשר
הודעות: 2174
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 579 פעמים
קיבל תודה: 547 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: המקדש אחת משתי אחיות

שליחה על ידי נבשר » 06 יולי 2020, 00:13

אבי חי כתב:
05 יולי 2020, 23:47
ב. איני מונח כעת בסוגיא בביצה, וכמובן הפוסקים איירו בה, ובכל אופן ארשה לעצמי לדון לפניך היכן מוכח שם שלספד"ר בעינן רוב, קושיית הגמ' היתה למה ספיקה אסורה הא ספד"ר לקולא, ומסקינן דל"א ספד"ר לקולא בדשיל"מ.
קושיית הגמ' על ספיקה אמאי אסורה והיינו בלא נתערבה, ולפי"ז נתערבה קשה נמי מה תוספת חידוש איכא בנתערבה הרי אמורה להיות מותרת מצד ספק דרבנן, ובע"כ לכאו' שאיכא עוד דין מלבד ספיקה אלא גם נתערבה שליכא דין היתר משום רוב, והיינו שבמקום תערובת ליכא היתר של סד"ל, ומשמע בקושיית הגמ' על ספיקה קשה בעינן לקולא. אמנם אפשר בדוחק שה"ה הוי קשה על נתערבה שהוא לקולא ובגמ' לא משמע כן.
לפי הרש"ש ושאר אחרונים שאומרים סד"ל במקום איקבע אפי' חד בחד נמי שרי שהוי סד"ל ואמאי בעינן רוב. ולפי דעתם כבר מחד בחד מוכח שלא אומרים סד"ל במקום שיש לו מתירים ואמאי בעינן לזה נתערבה באחרות.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מדוע לא מוזכר בית המקדש בתפילת שמו"ע?
    על ידי במבי » 12 ספטמבר 2019, 22:59 » ב סידור התפילה
    9 תגובות
    168 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי י'שי
    16 ספטמבר 2019, 09:21
  • ירידת השבטים ויעקב אבינו למצרים - ומשכן שילה ובית המקדש
    על ידי יפה מראה » 02 ינואר 2020, 21:08 » ב ויגש
    0 תגובות
    45 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יפה מראה
    02 ינואר 2020, 21:08
  • אם המקדש עומד כולם צריכים לעמוד (ולהפך)?
    על ידי גבריאל פולארד » 09 פברואר 2020, 15:10 » ב הלכה ומנהג
    22 תגובות
    174 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חדא
    10 פברואר 2020, 01:13
  • כיצד ייבנה בית המקדש השלישי
    על ידי גל גל » 24 פברואר 2020, 20:32 » ב הלכה ומנהג
    1 תגובות
    68 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אלי מאירי
    25 פברואר 2020, 20:04
  • תכלת בכלי המקדש
    על ידי יצחק » 02 מרץ 2020, 23:26 » ב תצוה
    1 תגובות
    60 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אב בבינה
    02 מרץ 2020, 23:35

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים