זה ספר על ענין זה או שהכניס זאת בדרך אגב וא"כ מה שמו של הספרמתאהב על ידך אמר:יש ספר מכובד שכתב שזה יתאפשר.
כי לטענתו "הכל בכתב וכו' " זה רק על עצם הבנין ולא על מה שנלווה כמו פלורוסנטים וכדו'.
הגר"ש ואיערבך נתן הסכמה על הספר, ואח"כ הראו לו התיאור על החשמל והאינסטלציה וכו' - זה לא נעם לאזניו וביקש מהמחבר להשמיט ההסכמה.
(מצד ההרגש, ולא בגלל ויכוח הלכתי בגדרי הכל בכתב... )
מה שייך הרגש לכאן?מתאהב על ידך אמר:יש ספר מכובד שכתב שזה יתאפשר.
כי לטענתו "הכל בכתב וכו' " זה רק על עצם הבנין ולא על מה שנלווה כמו פלורוסנטים וכדו'.
הגר"ש ואיערבך נתן הסכמה על הספר, ואח"כ הראו לו התיאור על החשמל והאינסטלציה וכו' - זה לא נעם לאזניו וביקש מהמחבר להשמיט ההסכמה.
(מצד ההרגש, ולא בגלל ויכוח הלכתי בגדרי הכל בכתב... )
פראנק אמר:מה שייך הרגש לכאן?HaimL אמר:
כשהחום מפריע יש מזגן אז כשהדם יפריע יש כפפות .....
קצת קשה להסביר הדגש למישהו שחושב שאין לו מקום ביהדות .....
מתבונן לעומק אמר:מה שייך לדון על דברים שלמעלה למעלה מהשגתינו ??
בשלמא ענייני הלכה של ביהמ"ק, לומדים את זה בגדרי מצוות תלמוד תורה , ופשוט שלולי המצווה לא היינו יכולים להתחיל לעסוק במושגים כאלו
כנראה כוונת @פראנק לגמ' בשלהי כריתות ובשלהי מקום שנהגו:אמת ויציב, זאת באמת הנקודה. בדיוק זהו מה ששאלתי
ת"ר ד' צווחות צווחה עזרה ---- צווחה רביעית פתחו שערים והוציאו יששכר איש כפר ברקאי שמכבד עצמו ומבזה קדשי שמים מאי הוי עביד הוה כריך שיראי על ידיה והוה עביד עבודה מאי סליקא ליה ינאי מלכא ומלכתא הוו יתבין מלכא אמר גדיא יאי ומלכתא אמרה אימרא יאי אמרו נשייליה ליששכר איש כפר ברקאי דכהן גדול הוא וקים ליה קדירה שיילוהו א"ל אי גדיא יאי ייסק לתמידא בהדי דאמר אחוי בידיה אמר להון מלכא הואיל ואחוי בידיה קוצו לידיה דימינא יהיב שוחדא קציוה לידיה שמאלא שמע מלכא אמר ליקצו נמי לידיה דימינא אמר רב יוסף בריך רחמנא דשקליה ליששכר איש כפר ברקאי למטרפסיה אמר רב אשי ולא הוה תני ליה דתנן כבשים קודמין לעזים בכל מקום יכול מפני שמובחרין ת"ל (ויקרא ד, לב) ואם כבש מלמד ששניהן שקולין כאחת רבינא אמר אפילו מקרא נמי לא קרא דכתיב {ויקרא ג } אם כבש אם עז:
נכנסת למחלוקת גדולה, שיש ראשונים מפורשים לא כדבריך.פרלמן משה אמר:ואין מציאות שיבנה קודם ביאת המשיח, כלשון הגמרא "הלכתא למשיחא"
כן, הרמז עם הכפפות היה ברור למדי (למרות שלא ברור לי איך זה קשור להרגש השלילי).אבי חי אמר:ר' @HaimL כתב: (הציטוטים פה השתגעו..)
כנראה כוונת @פראנק לגמ' בשלהי כריתות ובשלהי מקום שנהגו:אמת ויציב, זאת באמת הנקודה. בדיוק זהו מה ששאלתי
ת"ר ד' צווחות צווחה עזרה ---- צווחה רביעית פתחו שערים והוציאו יששכר איש כפר ברקאי שמכבד עצמו ומבזה קדשי שמים מאי הוי עביד הוה כריך שיראי על ידיה והוה עביד עבודה מאי סליקא ליה ינאי מלכא ומלכתא הוו יתבין מלכא אמר גדיא יאי ומלכתא אמרה אימרא יאי אמרו נשייליה ליששכר איש כפר ברקאי דכהן גדול הוא וקים ליה קדירה שיילוהו א"ל אי גדיא יאי ייסק לתמידא בהדי דאמר אחוי בידיה אמר להון מלכא הואיל ואחוי בידיה קוצו לידיה דימינא יהיב שוחדא קציוה לידיה שמאלא שמע מלכא אמר ליקצו נמי לידיה דימינא אמר רב יוסף בריך רחמנא דשקליה ליששכר איש כפר ברקאי למטרפסיה אמר רב אשי ולא הוה תני ליה דתנן כבשים קודמין לעזים בכל מקום יכול מפני שמובחרין ת"ל (ויקרא ד, לב) ואם כבש מלמד ששניהן שקולין כאחת רבינא אמר אפילו מקרא נמי לא קרא דכתיב {ויקרא ג } אם כבש אם עז:
ויעוי"ש במפרשים.
לשון רש"י בכריתותHaimL אמר:כן, הרמז עם הכפפות היה ברור למדי (למרות שלא ברור לי איך זה קשור להרגש השלילי).אבי חי אמר:ר' @HaimL כתב: (הציטוטים פה השתגעו..)
כנראה כוונת @פראנק לגמ' בשלהי כריתות ובשלהי מקום שנהגו:אמת ויציב, זאת באמת הנקודה. בדיוק זהו מה ששאלתי
ת"ר ד' צווחות צווחה עזרה ---- צווחה רביעית פתחו שערים והוציאו יששכר איש כפר ברקאי שמכבד עצמו ומבזה קדשי שמים מאי הוי עביד הוה כריך שיראי על ידיה והוה עביד עבודה מאי סליקא ליה ינאי מלכא ומלכתא הוו יתבין מלכא אמר גדיא יאי ומלכתא אמרה אימרא יאי אמרו נשייליה ליששכר איש כפר ברקאי דכהן גדול הוא וקים ליה קדירה שיילוהו א"ל אי גדיא יאי ייסק לתמידא בהדי דאמר אחוי בידיה אמר להון מלכא הואיל ואחוי בידיה קוצו לידיה דימינא יהיב שוחדא קציוה לידיה שמאלא שמע מלכא אמר ליקצו נמי לידיה דימינא אמר רב יוסף בריך רחמנא דשקליה ליששכר איש כפר ברקאי למטרפסיה אמר רב אשי ולא הוה תני ליה דתנן כבשים קודמין לעזים בכל מקום יכול מפני שמובחרין ת"ל (ויקרא ד, לב) ואם כבש מלמד ששניהן שקולין כאחת רבינא אמר אפילו מקרא נמי לא קרא דכתיב {ויקרא ג } אם כבש אם עז:
ויעוי"ש במפרשים.
אבל, היו בינינו חילופי דברים צורמים במקצת בנוגע לזה שיש או אין דבר כזה שנקרא "רגש" בתורה ובמצוות, ועל כן המשכם גם כאן.
כתוספת לדברי הרב "גאולה"גאולה אמר:זה נשמע כאן כאילו הטכנולוגיה היא מציאות בפני עצמה שהשאלה היא אם ה' יגייס אותה לשירותיו, הרי ה' מהוה ומקיים בכל רגע כל דבר,
והרי כתוב כל פעל ה' למענהו עשה אז ברור שגם הטכנולוגיה כאן רק בשביל שיתמלא ע''י רצון ה' , כל הבעיה היא רק שמצד הבחירה שה' נתן לנו אנו עלולים חלילה לקחת את הטכנולוגיה שלא למטרה שלו,
אבל כשמשיח יבוא ויהיה מלאה הארץ דעה את ה' ויתגלה לעינינו מה שכותב הרמב''ם ''שמאמיתית המצאו נמצאו כל הנמצאים'' , אז ברור שהטכנולוגיה תשמשאך ורק את צד הקדושה ולכאו' גם בביהמ''ק הרי לכך הוא נועד .
אבל אף בר דעת לא יודע בשביל מה נועדה החומה הגדולה של סין.גדולה שימושה יותר אמר:כתוספת לדברי הרב "גאולה"גאולה אמר:זה נשמע כאן כאילו הטכנולוגיה היא מציאות בפני עצמה שהשאלה היא אם ה' יגייס אותה לשירותיו, הרי ה' מהוה ומקיים בכל רגע כל דבר,
והרי כתוב כל פעל ה' למענהו עשה אז ברור שגם הטכנולוגיה כאן רק בשביל שיתמלא ע''י רצון ה' , כל הבעיה היא רק שמצד הבחירה שה' נתן לנו אנו עלולים חלילה לקחת את הטכנולוגיה שלא למטרה שלו,
אבל כשמשיח יבוא ויהיה מלאה הארץ דעה את ה' ויתגלה לעינינו מה שכותב הרמב''ם ''שמאמיתית המצאו נמצאו כל הנמצאים'' , אז ברור שהטכנולוגיה תשמשאך ורק את צד הקדושה ולכאו' גם בביהמ''ק הרי לכך הוא נועד .
כל בר דעת יודע לומר שמסילת הרכבת ההזויה שחוצה את כל רוסיה נעשתה בשביל להציל את תלמידי ישיבת מיר בתקופת השואה
וכל בר דעת מבין שהרכבת לירושלים [שמתוכנן המשך עד לשער האשפות] נועדה עבור עולי הרגל במהרה בימינו אמן
וא"כ למה לא דבר ברור הוא שכל התקדמות הטכנולוגיה נעשית עבור עמ"י - לא יודע למה בדיוק אך יתכן מאוד שזה בשביל בית המקדש
אתה מדבר על אבני חומת הר הבית, אותן של הורדוס?למה זה תשאל לשמי אמר:אולי אשכול זה יגרום להתאבל על חורבן ביהמ''ק, שאנו כל כך רחוקים עד שחושבים שהיה צורך במזגן או בשידורים חיים. ובר מן דין, במקום שסחבו אבנים במשקל שלאף אחד אין מושג כלל איך הרימו אותם, לא יזדקקו לפתרונות אפסיים של 'מזגן'.
HaimL אמר:אתה מדבר על אבני חומת הר הבית, אותן של הורדוס?למה זה תשאל לשמי אמר:אולי אשכול זה יגרום להתאבל על חורבן ביהמ''ק, שאנו כל כך רחוקים עד שחושבים שהיה צורך במזגן או בשידורים חיים. ובר מן דין, במקום שסחבו אבנים במשקל שלאף אחד אין מושג כלל איך הרימו אותם, לא יזדקקו לפתרונות אפסיים של 'מזגן'.
אני מקוה שכבודו מבין ששאלה זו אינה נכנסת לדיון דנן, שכן היא משנה פרט מהותי בצורת הבית וכליו.גדולה שימושה יותר אמר:כמו"כ שמעתי פעם שאלה האם במזבח אפשר לשים מעלית במקום כבש
בתורה כתוב "לא תעלה במעלות על מזבחי וגו'"אבי חי אמר:אני מקוה שכבודו מבין ששאלה זו אינה נכנסת לדיון דנן, שכן היא משנה פרט מהותי בצורת הבית וכליו.גדולה שימושה יותר אמר:כמו"כ שמעתי פעם שאלה האם במזבח אפשר לשים מעלית במקום כבש
לא מאימת ג'ינג'יס חאן וצבאו?HaimL אמר:אבל אף בר דעת לא יודע בשביל מה נועדה החומה הגדולה של סין.
כמובן. אני התכוונתי רק לומר שלא כל דבר שעושים בני אדם בעולם יש לו תכלית וייעוד לשמש את עם ישראל ואת לומדי התורה. זה נכון שהגויים מתברכים בשבילנו וע' פרי החג קרבים בשביל להגן עליהם, אבל אם הקימו קו רכבת חוצה רוסיה עד לסין, והקב"ה מסובב הסיבות עשה שיינצלו בו תלמידי חכמים, אין זה מלמד על הכלללמה זה תשאל לשמי אמר:לא מאימת ג'ינג'יס חאן וצבאו?HaimL אמר:אבל אף בר דעת לא יודע בשביל מה נועדה החומה הגדולה של סין.
לא התכוונתי להגיד שכל מוצר טכנולוגי מוכרח שישמש בבית המקדש וגם לא מוכרח שאכן יהיה שימוש טכנולוגי בפועל, התכוונתי לשלול את ההרגש השלילי כלפי הטכנולוגיה כאילו איך מתאים שזה יהיה במקום של קדושה , אז צריך לדעת שבאמת הכל אבל הכל ממש ''למענהו עשה'' , והבעיה היא לא בעצם הדבר אלא בדרך איך אנחנו משתמשים עם זה , חוץ מדברים אסורים שזה ה' בורא נטו בשביל שנדחה אותם.HaimL אמר:כמובן. אני התכוונתי רק לומר שלא כל דבר שעושים בני אדם בעולם יש לו תכלית וייעוד לשמש את עם ישראל ואת לומדי התורה. זה נכון שהגויים מתברכים בשבילנו וע' פרי החג קרבים בשביל להגן עליהם, אבל אם הקימו קו רכבת חוצה רוסיה עד לסין, והקב"ה מסובב הסיבות עשה שיינצלו בו תלמידי חכמים, אין זה מלמד על הכלללמה זה תשאל לשמי אמר:לא מאימת ג'ינג'יס חאן וצבאו?HaimL אמר:אבל אף בר דעת לא יודע בשביל מה נועדה החומה הגדולה של סין.
שים לב שמבחינתך הנס שהיה בהרמת האבנים אז, הוא מה', והמזגן הוא נוצר ע''י האדם לכן אתה בא ומגן על המערכת של ה', אז לידיעתך אותו ה' שעשה את הנס אז, הוא זה גם שעושה את הנס של המזגן ואי''ז בכוח אנוש , ורק כשהגיע הזמן שה' רצה שנגלה את החלקים האלו בבריאה אז זה התגלה , והראיה שבמשך אלפי שנים היו לא פחות אנשים חכמים ולא הגיעו לגילוי הטכנולוגיה.למה זה תשאל לשמי אמר:אולי אשכול זה יגרום להתאבל על חורבן ביהמ''ק, שאנו כל כך רחוקים עד שחושבים שהיה צורך במזגן או בשידורים חיים. ובר מן דין, במקום שסחבו אבנים במשקל שלאף אחד אין מושג כלל איך הרימו אותם, לא יזדקקו לפתרונות אפסיים של 'מזגן'.