מוקצה משום מחוסר צידה

נושאים שונים

פותח הנושא
הנאהב והנעים
הודעות: 11
הצטרף: 02 יולי 2020, 20:45
נתן תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

מוקצה משום מחוסר צידה

שליחה על ידי הנאהב והנעים » 08 יולי 2020, 21:28

בהלכות יום טוב כתב השו"ע סי' תצ"ז ס"ג:
"אפילו ספק צידה אסור כגון מצודות חיה דגים ועופות שהיו פרושות מערב יום טוב ולמחר מוצא בהם אסורים אלא אם כן ידוע שניצודו מבעוד יום".
היינו שאסורים משום מוקצה - מחוסר צידה אע"פ שזה ספק מוכן.
וכתב המ"ב ס"ק ז': " ואע"ג דלכמה פוסקים עיקר צידה ביו"ט אינה מן התורה וכמו שסתם ג"כ המחבר בסימן תצ"ה ס"ב מ"מ החמירו כאן אפילו בספיקא משום דהוא דבר שיש לו מתירין שהרי אפשר לו לאוכלם אחר יו"ט ובדבר שיש לו מתירין החמירו חכמים אפילו בספק דרבנן".
אני מתקשה בהבנת דברי המ"ב, הרי גם אם איסור צידה ביו"ט הוא מדרבנן אעפ"כ החיות אסורות משום מוקצה בדיוק כמו שהם אסורות אם איסור צידה היה מדאורייתא, וספיקא דרבנן לקולא צריך לשאול בין אם צידה דאורייתא ובין אם היא דרבנן שהרי מוקצה דרבנן ולמה המ"ב שואל  במידה וצידה דרבנן נאמר שספק דרבנן לקולא?

תודה מראש.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1211
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 336 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מוקצה משום מחוסר צידה

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 08 יולי 2020, 21:30

שאלת בור: למה הן מוקצה אם יכול לשוחטן? וכגון שניצודו מעצמן.


פותח הנושא
הנאהב והנעים
הודעות: 11
הצטרף: 02 יולי 2020, 20:45
נתן תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מוקצה משום מחוסר צידה

שליחה על ידי הנאהב והנעים » 08 יולי 2020, 21:34

הן מוקצין כיון שהקצה אותן מדעתו, שהרי ידע שלא יכול לשוחטן שהרי אסור לצודן לכן אע"פ שעכשיו אינו צריך לצודן הן מוקצין.


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מוקצה משום מחוסר צידה

שליחה על ידי HaimL » 08 יולי 2020, 21:34

מפני שאם הייתה הצידה גופא מותרת ביו"ט מן התורה, וחכמים החמירו בה, כדי שלא יבואו לעשות לימים רבים, אז האיסור שאינו מוכן היה כמו גזירה לגזירה


פותח הנושא
הנאהב והנעים
הודעות: 11
הצטרף: 02 יולי 2020, 20:45
נתן תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מוקצה משום מחוסר צידה

שליחה על ידי הנאהב והנעים » 08 יולי 2020, 21:42

HaimL כתב:
08 יולי 2020, 21:34
מפני שאם הייתה הצידה גופא מותרת ביו"ט מן התורה, וחכמים החמירו בה, כדי שלא יבואו לעשות לימים רבים, אז האיסור שאינו מוכן היה כמו גזירה לגזירה
תודה רבה, כוונתך האיסור בספק מוכן היה כמו גזירה לגזירה?


בן עזאי
הודעות: 81
הצטרף: 30 מרץ 2020, 06:48
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מוקצה משום מחוסר צידה

שליחה על ידי בן עזאי » 08 יולי 2020, 23:49

הנאהב והנעים כתב:
08 יולי 2020, 21:28
וספיקא דרבנן לקולא צריך לשאול בין אם צידה דאורייתא ובין אם היא דרבנן שהרי מוקצה דרבנן
בשאלה זו עמדו המפרשים, ויש שכ' [עי' תו"י] דספק מוכן אסור משום דהוי כעין דאו', ודעת רש"י דלרבה מוקצה דאו', ועיי"ש בתו"י להוכיח דספק מוקצה אסור כיון דדומה לדאו' מהמבו' בביצה כ"ד דספק מוכן אסור, והפנ"י ועוד אחרונים דחוהו ופי' דגם ספק מוכן דאסור משום דהוי דשיל"מ, ויתכן דזה כוונת המשנ"ב [ומקור המשנ"ב משאר נו"כ על השו"ע שם, יעו"ש].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליעזר ג, יהודי יהודי, תקפו כהן | 3 אורחים