רחיצת ר' יהודה בר אלעאי ערב שבת

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
במבי
הודעות: 2037
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 568 פעמים
קיבל תודה: 600 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

רחיצת ר' יהודה בר אלעאי ערב שבת

שליחה על ידי במבי » 08 יולי 2020, 18:34

מובא בשבת כה: רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית רשות ואני אומר מצוה וכותב שם רש"י רחיצת ידים ורגלים - ערבית ליל שבת.

והאם הכוונה להתרחץ בליל שבת בלילה ?

ואולי עפ"ז יתורץ מה שהקשתי פעם:

במבי כתב:
29 מרץ 2019, 11:39
בשבת כה: מובא שר"י ב"א רוחץ פניו ידיו ורגליו לכבוד שבת, ורש"י לא מבאר.
ובדף קמז. לענין ניגוב פניו ידיו ורגליו, כותב רש"י אורחא דמלתא נקט, והוא הדין לכל גופם.
וא"כ האם אפשר לדייק שבדף כה: לא בעי כל גופו?

 ובתפארת שמואל שם (בדפי הרא"ש) מביא אודות חפיפת הראש שמוזכר על כמה מהאמוראים שהיו חופפים ראשם ע"ש וכן על אבישי, ואולי לא מוזכר שרב יהודה בר אלעאי חפף ראשו כי הוא נהג בשבת עצמה שאז אין לחפוף את הראש וצ"ב


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצת ר' יהודה בר אלעאי ערב שבת

שליחה על ידי HaimL » 08 יולי 2020, 18:59

מתני' הנזיר חופף ומפספס אבל לא סורק:
 גמ' חופף ומפספס מני ר"ש היא דאמר ודבר שאין מתכוין מותר אבל לא סורק אתאן לרבנן רישא ר"ש וסיפא רבנן אמר רבה כולה ר"ש היא כל הסורק להסיר נימין מדולדלות מתכוין:


משה נפתלי
הודעות: 777
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 240 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: רחיצת ר' יהודה בר אלעאי ערב שבת

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 יולי 2020, 20:59

במבי כתב:
08 יולי 2020, 18:34
האם הכוונה להתרחץ בליל שבת בלילה ?
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... 9F#p154600

 


יהודי רציני
הודעות: 370
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 130 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצת ר' יהודה בר אלעאי ערב שבת

שליחה על ידי יהודי רציני » 08 יולי 2020, 21:25

א. ז"ל הגמרא- דאמר רב יהודה אמר רב כך היה מנהגו של ר' יהודה בר אלעאי ע''ש מביאים לו עריבה מלאה חמין ורוחץ פניו ידיו ורגליו.
ב.  אם נדייק לשון רש"י כדבריך אולי גם שורה לפני כן בגמרא נדייק כך אמר רב נחמן בר רבא אמר רב הדלקת נר בשבת חובה רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית רשות.
ונתיר להדליק נר בשבת גופא???
ג. דין רחיצה בער"ש המבו' בשו"ע סי' ר"ס נלמד מר"י בר אילעי כמבו' לכל המעיין בסי' זה,
ד. לא כתוב בשום מקום שר"י בר אילעי חפף את ראשו ועי' ביה"ל סי' ר"ס שכתב לדייק שאצל ר"י בר אילעי לא כתוב לרחוץ כל הגוף רק פניו ידיו ורגליו.

וקל להבין.


י'שי
הודעות: 254
הצטרף: 05 נובמבר 2018, 08:25
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 52 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצת ר' יהודה בר אלעאי ערב שבת

שליחה על ידי י'שי » 08 יולי 2020, 22:40

\אגב, אולי כדאי לציין כאן הגמ' בברכות כז:

'פעם אחת התפלל רבי של שבת בערב שבת ונכנס למרחץ ויצא ושנה לן פרקין ועדיין לא חשכה'


בן ראם
הודעות: 427
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצת ר' יהודה בר אלעאי ערב שבת

שליחה על ידי בן ראם » 08 יולי 2020, 23:35

במבי כתב:
08 יולי 2020, 18:34
והאם הכוונה להתרחץ בליל שבת בלילה ?
ערבית הכוונה מכי ינטו צללי ערב, היינו שהחמה נוטה למערב, וכדאיתא בפרק תמיד נשחט אם אינני טועה. והיינו קצת אחרי חצות היום.
רש"י ברכות ט.- "שם תזבח את הפסח בערב כבא השמש מועד צאתך ממצרים - הרי לך שלשה זמנים שאינם שוים, בערב כי ינטו צללי ערב, היינו לאחר חצות, שנסתלקה חמה מראש כל אדם ונטתה למערב..."
ירושלמי פסחים לא.- "כי ינטו צללי ערב. מה ערב שנאמר להלן משש שעות ולמעלן אף ערב שנאמר כאן משש שעות".
רש"י שמות יב ו' - "..ולשון בין הערבים נראה בעיני אותן שעות שבין עריבת היום לעריבת הלילה עריבת היום בתחלת שבע שעות מכי ינטו צללי ערב ועריבת הלילה בתחילת הלילה. ערב לשון נשף וחשך כמו (ישעי' כד) ערבה כל שמחה:".
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: רחיצת ר' יהודה בר אלעאי ערב שבת

שליחה על ידי HaimL » 08 יולי 2020, 23:45

בן ראם כתב:
08 יולי 2020, 23:35
במבי כתב:
08 יולי 2020, 18:34
והאם הכוונה להתרחץ בליל שבת בלילה ?
ערבית הכוונה מכי ינטו צללי ערב, היינו שהחמה נוטה למערב, וכדאיתא בפרק תמיד נשחט אם אינני טועה. והיינו קצת אחרי חצות היום.
רש"י ברכות ט.- "שם תזבח את הפסח בערב כבא השמש מועד צאתך ממצרים - הרי לך שלשה זמנים שאינם שוים, בערב כי ינטו צללי ערב, היינו לאחר חצות, שנסתלקה חמה מראש כל אדם ונטתה למערב..."
ירושלמי פסחים לא.- "כי ינטו צללי ערב. מה ערב שנאמר להלן משש שעות ולמעלן אף ערב שנאמר כאן משש שעות".
רש"י שמות יב ו' - "..ולשון בין הערבים נראה בעיני אותן שעות שבין עריבת היום לעריבת הלילה עריבת היום בתחלת שבע שעות מכי ינטו צללי ערב ועריבת הלילה בתחילת הלילה. ערב לשון נשף וחשך כמו (ישעי' כד) ערבה כל שמחה:".

נכון, אבל ערבית בלשון חכמים הוא ערב ממש (וכגרסת חלק מהספרים, מאימתי קורין את שמע בערבית וכו'). 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים