מספרים על הגר"א שכשהיה בבית האסורים בחג הסוכות לא נתן תנומה לעפעפיו


איכא מאן דאמר
הודעות: 487
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 203 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מספרים על הגר"א שכשהיה בבית האסורים בחג הסוכות לא נתן תנומה לעפעפיו

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 01 יולי 2020, 22:26

דרומאי כתב:
01 יולי 2020, 21:44
איכא מאן דאמר כתב:
29 יוני 2020, 15:24
דרומאי כתב:
28 יוני 2020, 23:30
א. מה הפירוש מעשה רב קודם? א"כ תיקשי על בעל המעשה איך לא חשש לדברי הרמ"א ופסק מסברא בעלמא כנגדו!
ב. הם לא כתבו כן להלכה ולמעשה, אלא לתרץ את מה שראו אצל גדולי האדמו"רים, ואין זה משנה את הדין הפסוק ברמ"א.
א. איני מבין את הטענה. וכי אסור לאחרונים לחלוק על הרמ"א מסברא?
ב. מנא ליה?
וגם אם נקבל את ההנחה, הרי שהם מצדיקים את המנהג, ועל כן במקום ששם נוהגים כך אין לשנות
א. ודאי שלא. גדולי האחרונים כהט"ז והש"ך והמג"א חלקו לפעמים על הרמ"א, אבל לא אחרוני זמננו או הדור האחרון.
ב. עיינתי בדבריהם, והם לא מצדיקים את המנהג, אלא מתרצים, ומשנת הרמ"א לא זזה ממקומה.
דבר ראשון הם חלקו זו מציאות, ולא חושב שהם צריכים אישור מאי מי. יחד עם זאת אזכיר שהבעש"ט ותלמידיו חיו באותו דור של הגר"א, והוא חלק על הרמ"א ואף על הראשונים.


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מספרים על הגר"א שכשהיה בבית האסורים בחג הסוכות לא נתן תנומה לעפעפיו

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 00:11

איכא מאן דאמר כתב:
01 יולי 2020, 22:26
דרומאי כתב:
01 יולי 2020, 21:44
איכא מאן דאמר כתב:
29 יוני 2020, 15:24

א. איני מבין את הטענה. וכי אסור לאחרונים לחלוק על הרמ"א מסברא?
ב. מנא ליה?
וגם אם נקבל את ההנחה, הרי שהם מצדיקים את המנהג, ועל כן במקום ששם נוהגים כך אין לשנות
א. ודאי שלא. גדולי האחרונים כהט"ז והש"ך והמג"א חלקו לפעמים על הרמ"א, אבל לא אחרוני זמננו או הדור האחרון.
ב. עיינתי בדבריהם, והם לא מצדיקים את המנהג, אלא מתרצים, ומשנת הרמ"א לא זזה ממקומה.
א. דבר ראשון הם חלקו זו מציאות, ולא חושב שהם צריכים אישור מאי מי.
ב. יחד עם זאת אזכיר שהבעש"ט ותלמידיו חיו באותו דור של הגר"א, והוא חלק על הרמ"א ואף על הראשונים.
א. הוא אשר דברתי, הם לא חלקו רק תירצו את המנהג.
ב. הבעש"ט היה בדור שלפני הגר"א, אך גם הגאון לא נחלק על הרמ"א מסברא בעלמא אפילו פעם אחת, רק בראיות ברורות, וכידוע מה שכתב מפיו ר' חיים וולזינר שבמקום ראיות ברורות מהש"ס לא לישא פנים אפילו לרבותינו בעלי השולחן ערוך, אבל בסברא בעלמא הס מלהזכיר.
ועוד, לא מצינו לתלמידי הבעל שם טוב שחלקו בזה על הרמ"א ח"ו, אלא בעיקר אחרוני הדור שלפנינו שתירצו מנהגם, אבל אין כאן מי שחולק על הרמ"א.
 


איש ווילנא
הודעות: 2164
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 485 פעמים
קיבל תודה: 587 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מספרים על הגר"א שכשהיה בבית האסורים בחג הסוכות לא נתן תנומה לעפעפיו

שליחה על ידי איש ווילנא » 05 יולי 2020, 00:13

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 00:11
אך גם הגאון לא נחלק על הרמ"א מסברא בעלמא אפילו פעם אחת, רק בראיות ברורות, וכידוע מה שכתב מפיו ר' חיים וולזינר שבמקום ראיות ברורות מהש"ס לא לישא פנים אפילו לרבותינו בעלי השולחן ערוך, אבל בסברא בעלמא הס מלהזכיר.

כמדומה שהציטוט בשם הגר"א הוא שעד השולחן ערוך בסברא ועד הרא"ש בראיות. כמדומה אבל אני לא בטוח.
בכל מקרה מסתבר שהגר"א היה חולק על הרמ"א בסברתו ולא רק בראיות ולא רק הגר"א
אבל אני לא נכנס כלל לדיון כאן כי אין אפשרות לדון בזה כפי שיבין המבין.
 


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מספרים על הגר"א שכשהיה בבית האסורים בחג הסוכות לא נתן תנומה לעפעפיו

שליחה על ידי דרומאי » 05 יולי 2020, 00:18

איש ווילנא כתב:
05 יולי 2020, 00:13
דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 00:11
אך גם הגאון לא נחלק על הרמ"א מסברא בעלמא אפילו פעם אחת, רק בראיות ברורות, וכידוע מה שכתב מפיו ר' חיים וולזינר שבמקום ראיות ברורות מהש"ס לא לישא פנים אפילו לרבותינו בעלי השולחן ערוך, אבל בסברא בעלמא הס מלהזכיר.

כמדומה שהציטוט בשם הגר"א הוא שעד השולחן ערוך בסברא ועד הרא"ש בראיות. כמדומה אבל אני לא בטוח.
בכל מקרה מסתבר שהגר"א היה חולק על הרמ"א בסברתו ולא רק בראיות ולא רק הגר"א
אבל אני לא נכנס כלל לדיון כאן כי אין אפשרות לדון בזה כפי שיבין המבין.


בעניותי לא זכור לי אפילו מקום אחד בביאור הגר"א שחולק על השו"ע או על הרמ"א בסברא בלי ראיה.
ובנוגע לציטוט שהבאת צ"ל דלא עד בכלל.


איכא מאן דאמר
הודעות: 487
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 203 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מספרים על הגר"א שכשהיה בבית האסורים בחג הסוכות לא נתן תנומה לעפעפיו

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 05 יולי 2020, 00:47

דרומאי כתב:
05 יולי 2020, 00:11
ועוד, לא מצינו לתלמידי הבעל שם טוב שחלקו בזה על הרמ"א ח"ו, אלא בעיקר אחרוני הדור שלפנינו שתירצו מנהגם, אבל אין כאן מי שחולק על הרמ"א
בלי להכנס לעומק הדיון מי יכול לחלוק על הרמ"א
ומי קובע כלל זה
הרי רבותינו תלמידי הבעש"ט דור אחר דור (כעדותו של המנחת אלעזר) נהגו בזה דלא כהרמ"א
ובדור היותר מאוחר הסבירו את המנהג
וכך המנהג להלכה ולמעשה ברבים ממקהלות החסידים וכן מורי ההוראה מורים

אם לדעתך זה חולק על הרמ"א הרי שהם ראו לנכון לחלוק עליו (לא משנה אם מסברא או מראיה או כל נושא אחר)
אם זה לא חולק אז הם לא חלקו
אך למעשה כך נהגו להורות באותם הקהילות

לדעתך זה לא הלכה למעשה
אין לזה נפק"מ
וכמו שאמרנו שכל אחד מקשיב לדעת רבותיו הוא


חדא
הודעות: 336
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 104 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מספרים על הגר"א שכשהיה בבית האסורים בחג הסוכות לא נתן תנומה לעפעפיו

שליחה על ידי חדא » 10 יולי 2020, 03:30

איכא מאן דאמר כתב:
28 יוני 2020, 13:37
חדא כתב:
26 יוני 2020, 01:41
חבל שגוררים נידון תורני לויכוחים עקרים של חסידים ומתנגדים.
מעניין מדוע כאשר מסבירים את הנהגת גדולי ישראל שהשתייכו למחנה החסידי הרי זה נחשב כויכוח עקר
ואילו כאשר מסבירים את הנהגת גדולי ישראל ממחנות אחרים זה נדון תורני...
לא דברתי על מי מסבירים, אלא שהופכים נידון הלכתי לנידון מפלגתי.
אבל באמת ששאלתך אינה במקומה, כיון שהאדמורים החסידיים לא התיימרו כלל ליישב את הנהגותיהם עם ההלכה, וכמדומני שבספר חסידי אחד, כותב שהחסידים לא ילמדו הלכה מהאדמורים, ורק החסידים היום שהושפעו מהליטאים מנסים ליישב את מנהגיהם ע"פ ההלכה, ולכן הנידון בזה הוא אכן עקר מיסודו.
 


איכא מאן דאמר
הודעות: 487
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 203 פעמים
קיבל תודה: 162 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מספרים על הגר"א שכשהיה בבית האסורים בחג הסוכות לא נתן תנומה לעפעפיו

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 10 יולי 2020, 14:16

חדא כתב:
10 יולי 2020, 03:30
אבל באמת ששאלתך אינה במקומה, כיון שהאדמורים החסידיים לא התיימרו כלל ליישב את הנהגותיהם עם ההלכה
מחילה מכבודו, אך הדברים אינם נכונים, צדיקי החסידות פעלו על פי ההלכה, אלא אם תגדיר את המושג הלכה כמשנ"ב הרי שאתה צודק, ישנה צורת פסיקה חסידית שבהרבה דברים היא שונה מהפסיקות האחרות, גדולי החסידות כתבו ספרים בהלכה והתעסקו בהלכה, גם אם מסקנתם הייתה שונה מאיך שאחרים למדו, לכן מקובל ללמוד להלכה מהנהגותיהם, מלבד הנהגות מסויימות שבהם אין לנו השגה (בעיקר בנושא הזמן).
חדא כתב:
10 יולי 2020, 03:30
וכמדומני שבספר חסידי אחד, כותב שהחסידים לא ילמדו הלכה מהאדמורים
אני ממש לא אוהב ציטוטים בלי מקור ובלי דיוק בתור הוכחות...
לכאורה כוונתך לדגל מחנה אפרים בפרשת במדבר שם הוא מדבר על הנהגת הקטנות אצל הצדיקים שאין ללמוד ממנה
שם הוא מדבר על עבירות בסדר גודל של שתיית קפה עם טו"ת, דבר שע"פ שו"ע מותר לכתחילה...
חדא כתב:
10 יולי 2020, 03:30
ורק החסידים היום שהושפעו מהליטאים מנסים ליישב את מנהגיהם ע"פ ההלכה
כנראה שלא עיינת במראי מקומות שצירפתי
שם תראה איך הם מיישבים את הנהגת רבותיהם על פי הלכה
איני חושב שהמנחת אלעזר והמשמרת שלום הושפעו מהליטאים...

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סוכות, שמחת תורה ושמיני עצרת”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים