ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1265
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי יצחק » 11 יולי 2020, 21:17

היה לי פשוט מסברא שמי שאמר בקריאת שמע "ואבדתם" (-מהרה מעל הארץ הטובה וכו') וחשב שהוא אוחז ב"ועבדתם" (-אלודים אחרים וכו') לא יצא ידי חובה. 
לא מיבעיא למי שנשארה אצלו ההבחנה בין אל"ף לעי"ן, שאצלו הם שתי מילים שונות, אלא אפילו אשכנזי שאינו מקפיד בזה כלל, מ"מ אם אמר את ההגיה הזו בתורת עי"ן לא יצא יד"ח כיון שצריך לאמרה בתורת אל"ף. 
כך היה לי פשוט. אבל לפי ששמעתי שיש סוברים לא כך אני מציע את הנידון לפני חכמי הפורום דפה.


אבר כיונה
הודעות: 699
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי אבר כיונה » 12 יולי 2020, 01:45

יצחק כתב:
11 יולי 2020, 21:17
אם אמר את ההגיה הזו בתורת עי"ן לא יצא יד"ח כיון שצריך לאמרה בתורת אל"ף.
מכיון שכוונת פירוש המילות לא מעכבת - מה זה משנה אם אמר את זה "בתורת אל"ף" או "בתורת עי"ן"? סו"ס הוא אומר את זה אותו דבר


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1265
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי יצחק » 12 יולי 2020, 08:34

אבר כיונה כתב:
12 יולי 2020, 01:45
יצחק כתב:
11 יולי 2020, 21:17
אם אמר את ההגיה הזו בתורת עי"ן לא יצא יד"ח כיון שצריך לאמרה בתורת אל"ף.
מכיון שכוונת פירוש המילות לא מעכבת - מה זה משנה אם אמר את זה "בתורת אל"ף" או "בתורת עי"ן"? סו"ס הוא אומר את זה אותו דבר
כאן לא מדובר בכוונת פירוש המילות אלא באמירת מילה והכוונה קובעת מהי המילה שאתה אומר. כך נ"ל, ועל הנקודה הזו אני רוצה לשאול מה דעת הציבור שליט"א. 
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי דרומאי » 12 יולי 2020, 10:36

יצחק כתב:
12 יולי 2020, 08:34
אבר כיונה כתב:
12 יולי 2020, 01:45
יצחק כתב:
11 יולי 2020, 21:17
אם אמר את ההגיה הזו בתורת עי"ן לא יצא יד"ח כיון שצריך לאמרה בתורת אל"ף.
מכיון שכוונת פירוש המילות לא מעכבת - מה זה משנה אם אמר את זה "בתורת אל"ף" או "בתורת עי"ן"? סו"ס הוא אומר את זה אותו דבר
כאן לא מדובר בכוונת פירוש המילות אלא באמירת מילה והכוונה קובעת מהי המילה שאתה אומר. כך נ"ל, ועל הנקודה הזו אני רוצה לשאול מה דעת הציבור שליט"א. 

מהיכי תיתי שכוונת הפירוש תגדיר את המילה בעצמה, אם הי' כן בשמות כגון תיבת אל שדעתו הי' לחול במקום לקודש או איפכא- הדין כדבריך, דכמו דבעינן כתיבה לשם קדושת השם ה"נ באמירה בעינן שיהיה דעתו לשם. אבל בשאר תבות מהיכי תיתי, אטו גם בכתיבה דעתך כך, בב' תבות שכתיבתן שוה ומשמעותן שונה שצריך דעתו לתיבה זו דוקא?
 


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1265
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי יצחק » 12 יולי 2020, 14:29

דרומאי כתב:
12 יולי 2020, 10:36
יצחק כתב:
12 יולי 2020, 08:34
אבר כיונה כתב:
12 יולי 2020, 01:45
 
מהיכי תיתי שכוונת הפירוש תגדיר את המילה בעצמה, אם הי' כן בשמות כגון תיבת אל שדעתו הי' לחול במקום לקודש או איפכא- הדין כדבריך, דכמו דבעינן כתיבה לשם קדושת השם ה"נ באמירה בעינן שיהיה דעתו לשם. אבל בשאר תבות מהיכי תיתי, אטו גם בכתיבה דעתך כך, בב' תבות שכתיבתן שוה ומשמעותן שונה שצריך דעתו לתיבה זו דוקא?
בכתיבה לא שייך לדון כך כי הוא עושה להיפך ממה שהוא חושב, הוא חושב עי"ן והוא כותב אל"ף, זה כמו דברים שבלב. 
כאן הנידון מה הוא אמר, האם הוא אמר אל"ף או עי"ן, בזה היה נראה לי פשוט שתלוי בכוונתו. אי אפשר להגדיר שהוא אומר את שניהם.
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי דרומאי » 12 יולי 2020, 14:31

יצחק כתב:
12 יולי 2020, 14:29
דרומאי כתב:
12 יולי 2020, 10:36
יצחק כתב:
12 יולי 2020, 08:34
 
מהיכי תיתי שכוונת הפירוש תגדיר את המילה בעצמה, אם הי' כן בשמות כגון תיבת אל שדעתו הי' לחול במקום לקודש או איפכא- הדין כדבריך, דכמו דבעינן כתיבה לשם קדושת השם ה"נ באמירה בעינן שיהיה דעתו לשם. אבל בשאר תבות מהיכי תיתי, אטו גם בכתיבה דעתך כך, בב' תבות שכתיבתן שוה ומשמעותן שונה שצריך דעתו לתיבה זו דוקא?
בכתיבה לא שייך לדון כך כי הוא עושה להיפך ממה שהוא חושב, הוא חושב עי"ן והוא כותב אל"ף, זה כמו דברים שבלב. 
כאן הנידון מה הוא אמר, האם הוא אמר אל"ף או עי"ן, בזה היה נראה לי פשוט שתלוי בכוונתו. אי אפשר להגדיר שהוא אומר את שניהם.

הנדון שלי לגבי כתיבה מיירי בשתי תיבות שכתיבתן שוה לגמרי, וקריאתן או משמעותן שונה- ואין לי כרגע דוגמה כזאת, האם תשנה הכוונה ותפסול את הכתיבה?!
 


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1265
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי יצחק » 12 יולי 2020, 14:39

דרומאי כתב:
12 יולי 2020, 14:31
הנדון שלי לגבי כתיבה מיירי בשתי תיבות שכתיבתן שוה לגמרי, וקריאתן או משמעותן שונה- ואין לי כרגע דוגמה כזאת, האם תשנה הכוונה ותפסול את הכתיבה?!
הבנתי. שאלה יפה. 
אולי בכתיבת ס"ת אין דין לכתוב את המילה בתורת המילה הזו, העיקר שתהיינה כתובות האותיות המסוימות הללו. כלומר הן בכלל לא נכתבות בתורת מילים שיש להן "קריאה". וזה בעצם הענין של קרי וכתיב, שמצד הכתיב אין כאן שום מילה שנאמרת ונקראת באופן מסוים ודו"ק היטב.
אבל אם אני לא צודק וצריך לכתוב את המילה בתורת מילה מסוימת, אז איה"נ השאלה תהיה גם שם. 
 


דרומאי
הודעות: 2250
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי דרומאי » 12 יולי 2020, 14:58

יצחק כתב:
12 יולי 2020, 14:39
דרומאי כתב:
12 יולי 2020, 14:31
הנדון שלי לגבי כתיבה מיירי בשתי תיבות שכתיבתן שוה לגמרי, וקריאתן או משמעותן שונה- ואין לי כרגע דוגמה כזאת, האם תשנה הכוונה ותפסול את הכתיבה?!
הבנתי. שאלה יפה. 
אולי בכתיבת ס"ת אין דין לכתוב את המילה בתורת המילה הזו, העיקר שתהיינה כתובות האותיות המסוימות הללו. כלומר הן בכלל לא נכתבות בתורת מילים שיש להן "קריאה". וזה בעצם הענין של קרי וכתיב, שמצד הכתיב אין כאן שום מילה שנאמרת ונקראת באופן מסוים ודו"ק היטב.
אבל אם אני לא צודק וצריך לכתוב את המילה בתורת מילה מסוימת, אז איה"נ השאלה תהיה גם שם. 

מי אמר שבקריאה יש דין לקרותה בתורת התיבה הזאת?
אולי זה תלוי אם מצוות צריכות כוונה, אך למ"ד א"צ כוונה פשוט לי שיוצא י"ח.
 


כי הם חיינו
הודעות: 212
הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
נתן תודה: 65 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי כי הם חיינו » 12 יולי 2020, 15:14

יצחק כתב:
12 יולי 2020, 14:39
אולי בכתיבת ס"ת אין דין לכתוב את המילה בתורת המילה הזו, העיקר שתהיינה כתובות האותיות המסוימות הללו. כלומר הן בכלל לא נכתבות בתורת מילים שיש להן "קריאה". וזה בעצם הענין של קרי וכתיב, שמצד הכתיב אין כאן שום מילה שנאמרת ונקראת באופן מסוים ודו"ק היטב.
אבל אם אני לא צודק וצריך לכתוב את המילה בתורת מילה מסוימת, אז איה"נ השאלה תהיה גם שם. 
מהגמ' מוכח שבכתיבה גם אם נתכוון לתוכן אחר אינו פוסל, ורק אם היה צורך לכתוב את השם ונתכוון ליהודה פוסל
גיטין כ
הרי שהיה צריך לכתוב את השם ונתכוין לכתוב יהודה וטעה ולא הטיל בו דלת מעביר עליו קולמוס ומקדשו דברי רבי יהודה וחכמים אומרים אין השם מן המובחר 


אבי חי
הודעות: 672
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי אבי חי » 12 יולי 2020, 15:16

אנסה לבאר את סברת ר' @יצחק .

הרי אדם שברבר הברות סתמיות, ונמצא שאמר מילה, האם אפשר שיצא ידי"ח כיון שהכוונה לא מעכבת? ודאי שלא, והרי הוא מתעסק אצל אותה אמירה.

שלב שני. אדם שדיבר ברוסית [או כל שפה אחרת], ונמצא שבין הברותיו אמר מילה, גם כאן לכאורה פשוט שנחשב מתעסק ולא אמר כלום.

שלב שלישי. אדם שיודע שבפסוק כ' ואבדתם, והוא מסיבותיו שלו רוצה לומר ועבדתם, גם כאן לכאורה כנ"ל הוא מתעסק באמירת ואבדתם, כיון שאמר ועבדתם.

שלב רביעי, שאלת ר' יצחק. שטועה וחושב שצ"ל ועבדתם.

שלב חמישי, אפי' בדברים שאינם תלויים בחילוקי הברות, שהמילים דומות לגמרי בהגייתן, אבל שונות מאד בפירושן, וכגון שאמר בעתו יורה, וכיון לומר יורה מלשון יורה דעה או מלשון ירה בים. עוד דוגמה, אמר לְבֶן אֲמָתֶךָ וכיון לומר מלשון לבן כמו וּלְבֶן שִׁנַּיִם.

האם יוכלו הרבנים שליט"א להודיענו איזה מהשלבים פשוט, ולאיזה צד?


הדימוי לקורא בלא כוונה אינו נכון לענ"ד, דפשוט דכוונה הפכית שאני. ועכ"פ ודאי שאינו ענין למצוות צריכות כוונה.

גם הדימוי שלי למתעסק אינו מדוייק. אלא הנקודה היא שאמירה אינה נמדדת באלו צלילים יצאו מהפה, והיא חייבת להתבסס על אמירה מודעת של מילים. (אלא שבלא כוונה יל"ד דנעשה כאומר אני אומר מ"ש בסידור, ודוק).

ובכתיבה אין ענין לכתוב מילים אלא אותיות (ושמות הקדושים שאני, כפי שכבר כתבו), ולכן אינה שייכת לנדו"ד. [אמנם גם בכתיבה יש מקום להסתפק ככל הנ"ל, שהרי אם קשקש ויצאה צורת אות ודאי אי"ז כתיבה לשום ענין, ומה הדין ברצה לכתוב אות ברוסית/לכתוב אות אחרת וכו'].


י.ק
הודעות: 64
הצטרף: 23 יוני 2019, 20:55
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי י.ק » 13 יולי 2020, 21:04

בש"ע ס' סא נפסק שיש להקפיד לומר נשבע בע' ולא בה' שלא ישמע נשבה. וכן יש להתיז את הז' של תזכרו וזכרתם. וכן להדגיש הי' של ישראל שלא ישמע אשראל. ואע"פ שאם לא דקדק יצא יד"ח מ"מ חייב לכתחילה להקפיד בזה. אף כאן נאמר דמה נפק"מ אם יאמר נשבה הרי התכוין לנשבע? אלא שלא הולכים אחרי הכוונה אלא יש להוציא בפה את המילה כתקנה


אבי חי
הודעות: 672
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי אבי חי » 13 יולי 2020, 21:06

י.ק כתב:
13 יולי 2020, 21:04
בש"ע ס' סא נפסק שיש להקפיד לומר נשבע בע' ולא בה' שלא ישמע נשבה. וכן יש להתיז את הז' של תזכרו וזכרתם. וכן להדגיש הי' של ישראל שלא ישמע אשראל. ואע"פ שאם לא דקדק יצא יד"ח מ"מ חייב לכתחילה להקפיד בזה. אף כאן נאמר דמה נפק"מ אם יאמר נשבה הרי התכוין לנשבע? אלא שלא הולכים אחרי הכוונה אלא יש להוציא בפה את המילה כתקנה

משם ראיה, הרי אינו מעכב, וכי היה כאן נידון על דקדוק לכתחילה?


י.ק
הודעות: 64
הצטרף: 23 יוני 2019, 20:55
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי י.ק » 14 יולי 2020, 09:57

נו אז הבנת נכון, גם כאן לכתחילה יש להקפיד בדיעבד יצא יד"ח, כי מה שונה נשבע לנשבה שיש בזה שינוי משמעות ובכל זאת יד"ח


אבי חי
הודעות: 672
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי אבי חי » 14 יולי 2020, 14:52

י.ק כתב:
14 יולי 2020, 09:57
נו אז הבנת נכון, גם כאן לכתחילה יש להקפיד בדיעבד יצא יד"ח, כי מה שונה נשבע לנשבה שיש בזה שינוי משמעות ובכל זאת יד"ח

הנידון כאן כשכיון לומר ועבדתם כשצריך לומר ואבדתם.
האם מצאת באיזה מקום ראיה שהמכוון לומר נשבה ח"ו יצא ידי"ח?


פותח הנושא
יצחק
הודעות: 1265
הצטרף: 07 דצמבר 2017, 23:49
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 390 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי יצחק » 14 יולי 2020, 15:50

בברכי יוסף תרס"ח סק"ב כתב דהאומר "חג הסוכות" בשמיני עצרת לא יצא ידי חובה, הגם ששמיני עצרת נקרא חג הסוכות מ"מ האומר חג הסוכות כוונתו אשיגרא דלישנא שאמר עד עכשיו, ועד עכשיו היתה דעתו לעיקר חג הסוכות לכן לא יצא ידי חובה, הגם שאם יחשוב בהדיא שאין דעתו לעיקר חג הסוכות יצא ידי חובה כי גם שמ"ע נכלל בזה.
הרי לנו ראיה ברורה שהכוונה מגדירה את המילה.
כעי"ז יש לה"ר משיטת הבית יוסף בהלכות שבת שמי שהתחיל לומר אתה חונן בשבת צריך לגמור את הברכה, וסובר הב"י שאפילו אם רק אמר "אתה" ולא אמר מילת "חונן" אפ"ה צריך לגמור ברכת אתה חונן כי זה נחשב שאמר מילת "אתה" בתורת אתה חונן ואינו יכול עכשיו לתקן ולומר "אתה קדשת" (בליל שבת) או "אתה אחד" (במנחה).
וגם מכאן מוכח כנ"ל שהכוונה מגדירה את המילה.


י.ק
הודעות: 64
הצטרף: 23 יוני 2019, 20:55
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי י.ק » 15 יולי 2020, 11:18

אבי חי כתב:
14 יולי 2020, 14:52
האם מצאת באיזה מקום ראיה שהמכוון לומר נשבה ח"ו יצא ידי"ח
שלחן ערוך ס' סב שאם לא דקדק יצא ידי חובה. כתבו האחרונים בשם ספר החינוך, דהני מילי שלא הפריד בין הדבקים ולא התיז את הז' של תזכרו וכד' כנ"ל בס' סא (משנ"ב). וגם בתזכרו יש הבדל בינו לבין תשכרו. וכל מה שבאו לאפוקי שאם לא הזכיר תיבות ואותיות לא יצא ידי חובה (כמו ששומעים לפעמים ובשריך בלי ע').


אבי חי
הודעות: 672
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי אבי חי » 15 יולי 2020, 12:47

י.ק כתב:
15 יולי 2020, 11:18
אבי חי כתב:
14 יולי 2020, 14:52
האם מצאת באיזה מקום ראיה שהמכוון לומר נשבה ח"ו יצא ידי"ח
שלחן ערוך ס' סב שאם לא דקדק יצא ידי חובה. כתבו האחרונים בשם ספר החינוך, דהני מילי שלא הפריד בין הדבקים ולא התיז את הז' של תזכרו וכד' כנ"ל בס' סא (משנ"ב). וגם בתזכרו יש הבדל בינו לבין תשכרו. וכל מה שבאו לאפוקי שאם לא הזכיר תיבות ואותיות לא יצא ידי חובה (כמו ששומעים לפעמים ובשריך בלי ע').
ייש"כ על המ"מ.

אסביר שוב, הנידון כאן אינו במי שלא מדקדק, [אצל האשכנזים לא אמור להיות שום הבדל בהגייה בין ואבדתם לועבדתם], אלא במי שכיון לומר מילה אחרת. הנידון הוא האם לפעמים כוונת הלב יכולה לגרום שלא יצא ידי"ח אע"פ שבקריאה בפה קרא כרגיל.

 


י.ק
הודעות: 64
הצטרף: 23 יוני 2019, 20:55
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי י.ק » 17 יולי 2020, 12:43

כלומר הוא אמר ועבדתם בע' והוא חשב על ואבדתם?


אבי חי
הודעות: 672
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי אבי חי » 17 יולי 2020, 12:45

י.ק כתב:
17 יולי 2020, 12:43
כלומר הוא אמר ועבדתם בע' והוא חשב על ואבדתם?

מקרה השאלה היה הפוך, אבל זה באמת לא משנה.
מדובר באדם שלא מבדיל בהגייה בין א' לע', כגון אם הוא מבני אשכנז, ואמר על דעת ועבדתם כשצריך לומר ואבדתם.


מה אדבר
הודעות: 99
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
קיבל תודה: 13 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי מה אדבר » 17 יולי 2020, 12:50

בעיקר השאלה נר' דהנה אדם שאינו יודע היכן הוא אוחז מדוע אינו מתעסק שלא יצא, וע"כ כי אם ישאלו אותו ידע היכן הוא אוחז, ועי"ז נחשב כיודע מה הוא עושה. וא"כ שפיר צדקו דברי השואל שלא יצא יד"ח, ופשוט.


י.ק
הודעות: 64
הצטרף: 23 יוני 2019, 20:55
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי י.ק » 19 יולי 2020, 12:16

הרי כוונה מעכבת רק בפסוק ראשון ובברכה ראשונה של י"ח. וכיון שאמר כדין יצא יד"ח. הוא יכול לחשוב גם על מקרר זה לא משנה, העיקר הוא האמירה. ראה מש"כ הגר"ח וואלז'ין בהקדמה לביאור הגר"א שהעיקר במצוות הוא המעשה או הדיבור בתפילה, והכוונה וטהרת המחשבה זו תוספת אך לא מעכב


אבי חי
הודעות: 672
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי אבי חי » 19 יולי 2020, 12:19

י.ק כתב:
19 יולי 2020, 12:16
הרי כוונה מעכבת רק בפסוק ראשון ובברכה ראשונה של י"ח. וכיון שאמר כדין יצא יד"ח. הוא יכול לחשוב גם על מקרר זה לא משנה, העיקר הוא האמירה. ראה מש"כ הגר"ח וואלז'ין בהקדמה לביאור הגר"א שהעיקר במצוות הוא המעשה או הדיבור בתפילה, והכוונה וטהרת המחשבה זו תוספת אך לא מעכב

רבינו,
מה אתה עונה לזה?
או לזה?


איש ווילנא
הודעות: 2157
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 484 פעמים
קיבל תודה: 584 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי איש ווילנא » 19 יולי 2020, 12:40

פלא שלא הזכירו עד עתה את דברי השו"ע או"ח סימן רסח סעיף ג
ועי' שם בביאור הלכה ד"ה ושלא בכוונה


אבי חי
הודעות: 672
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 163 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ואבדתם במחשבת ועבדתם (בקריאת שמע)

שליחה על ידי אבי חי » 19 יולי 2020, 12:43

איש ווילנא כתב:
19 יולי 2020, 12:40
פלא שלא הזכירו עד עתה את דברי השו"ע או"ח סימן רסח סעיף ג
ועי' שם בביאור הלכה ד"ה ושלא בכוונה

הזכירו כאן.

ובאמת הנידון כאן יותר פשוט לחומרא, וכמ"ש לעיל.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • כוונה בקריאת שמע
    על ידי תיובתא » 04 אוקטובר 2019, 09:59 » ב סידור התפילה
    6 תגובות
    129 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אבי חי
    15 יולי 2020, 13:00
  • הכוונה בקריאת שמע
    על ידי הדרך סלולה » 17 יוני 2020, 14:25 » ב הלכה ומנהג
    0 תגובות
    61 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי הדרך סלולה
    17 יוני 2020, 14:25
  • מה שמועה שמע ובא - מה הכריח לרש"י שיתרו שמע דבר מסוים??
    על ידי מבין ענין » 11 פברואר 2020, 20:39 » ב יתרו
    7 תגובות
    76 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    11 פברואר 2020, 21:34
  • מה עושים היום הח"וצניקים בקריאת התורה
    על ידי יצחק » 22 אוקטובר 2019, 21:13 » ב ענינו של יום
    3 תגובות
    144 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי סופר המלך
    23 אוקטובר 2019, 14:56
  • תשלומין בקריאת מגילה
    על ידי נבשר » 10 מרץ 2020, 02:05 » ב הלכה ומנהג
    1 תגובות
    55 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נבשר
    10 מרץ 2020, 02:28

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: huo yuc יום טוב, ברזלים, יראתי בפצותי | 1 אורח