יהי חסדך עלינו
משתמש ותיק
איך יתכן שיש בלקוי ירח סימן קללה אם ידוע שזה הולך להגיע?
אם באמת זה היה מגיע בהפתעה היה מובן
אם באמת זה היה מגיע בהפתעה היה מובן
גם חורבן ביהמ"ק היה צפוי.יהי חסדך עלינו אמר:איך יתכן שיש בלקוי ירח סימן קללה אם ידוע שזה הולך להגיע?
אם באמת זה היה מגיע בהפתעה היה מובן
יהי חסדך עלינו אמר:איך יתכן שיש בלקוי ירח סימן קללה אם ידוע שזה הולך להגיע?
אם באמת זה היה מגיע בהפתעה היה מובן
ספר באר הגולה למהרל - הבאר השישי אמר:בפרק ב' דסוכה (כ"ט, א') על ד' דברים חמה לוקה על אב"ד שמת ולא נספד כהלכה ועל נערה מאורסה שצעקה בעיר ואין מושיע לה ועל משכב זכר ועל שני אחים שנשפך דמם כאחד ובשביל ד' דברים מאורות לוקים על כותבי פלסתר ועל מעידי עדי שקר ועל מגדלי בהמה דקה בא"י ועל קוצצי אילנות טובות. וסבות אלו שנתנו בלקות המאורות לפי דעתם יכחיש החוש הנגלה, כי ידוע שלקות המאורות תלוי במהלך המאורות, בחבורם ובנגודם, בהתרחקם ובהתקרבם, באורך וברוחב, וא"כ איך אפשר לומר שיהי' לקות המאורות תלוי בדברים כאלו, שהאדם יודע זמן הלקות שהם על פי החשבון ואיך יתלו הלקות בחטא המעשים. וגם דבר זה הוא טעות, שאין מדרך חכמים ז"ל להסיר הסבה הקרובה שודאי תלוי לקות המאורות במהלך המאורות, אבל סבת הסבה נתנו הם ז"ל. כי אם לא היה החטא בעולם לא היה דבר זה, כי אין ספק שלקות המאורות הוא פחיתות גדול וחסרון בעולם, ואם לא היה החטא נמצא בעולם לא היה סדר הבריאה נותן שיהי' לקוי המאורות שהוא פחיתות וחסרון כמו שמוסכם מכל אדם. וכמו שתמצא במעשה בראשית שאלמלי לא חטא האדם, היה מקום האדם בג"ע ומזונותיו פירות ג"כ, ובשביל שחטא אז סידר השם יתברך עניין האדם כמו שספרה התורה קוץ ודרדר תצמיח לך, הרי שהש"י סידר הנהגת האדם לפי מדריגתו ומעלתו. ומפני כי העולם שייך בו חטאים אלו, ולפיכך מתחלת בריאת עולם לא נתן השם ית' להם אור שלא יקבל לקוי, ובזולת חטא לא היה סדר זה, סוף סוף בשביל חטאים אלו הוא לקוי המאורות. ואולי תאמר, אם כן מוכרח האדם לחטוא. אין זה קשיא, שאין ספק כי אין כלל העולם כולו צדיקים עד הזמן שיקוים ומל ה"א את לבבך ואת לבב זרעך וגו' (דברים ל') ואז לא יהי' לקות המאורות חסרון כלל, כי אז נאמר (ישעי' כ"ד) וחפרה הלבנה ובושה החמה וגו' והיה ה' לך לאור עולם, אבל בעולם הזה אין העולם נקי מן החטא. כלל הדבר כי השם יתברך סדר העולם במדריגה הראוי לבני אדם, כי כל הנמצאים משמשים האדם כפי מה שהוא אדם, ולפיכך בשביל חטא הנמצא בעולם נתן להם אור כמו שראוי להם. ולכך אמרו שם תנו רבנן בזמן שהחמה לוקה סימן רע לכל העולם משל למה הדבר דומה למלך ב"ו שעשה סעודה לכל עבדיו והניח פנס לפניהם כעס עליהם אמר לעבדו טול הפנס מפניהם והושיבם בחושך ע"כ. וביאור עניין זה, כי המלך מכבד את עבדיו ועושה להם סעודה לכבוד, וכאשר כועס עליהם מפני שמרדו בו נוטל המאור מלפניהם כי המאור הוא כבוד הסעודה. וכן הקדוש ברוך הוא כאשר הוא כועס על העולם בשביל פחיתת חטאם וחסרונם נוטל כבודם, כי המאור הוא כבוד העולם. ודבר זה ברור כי האור הוא כבוד העולם, וכמו שתקנו אל ברוך גדול דעה הכין ופעל זהרי חמה טוב יצר כבוד לשמו, וכן בתחלת הבריאה ברא השם יתברך את המאורות כפי מה שהם ראוים לזה:
בתקווה שלא יעכסו עלי שאני מעורר דיונים מן התהום.... פשוט כעת איקלע לגבאי.ייעוץ תורני אמר:גם חורבן ביהמ"ק היה צפוי.יהי חסדך עלינו אמר:איך יתכן שיש בלקוי ירח סימן קללה אם ידוע שזה הולך להגיע?
אם באמת זה היה מגיע בהפתעה היה מובן
"איך את אשר כבר עשוהו תבע מני לגבות נשייהו" (קינות לת"ב)
זו שאלת מליון הדולר של הידיעה והבחירה, כיצד הכל צפוי והרשות נתונה.
יושב אוהלים אמר:א. לא קשור לידיעת הבורא עולם, פה גם אנשים יודעים שיגיע.
ב. גם אנשים יודעים על כל מיני דברים שיגיעו, אבל זה לא ידיעה ברורה כיון שזה יכול להשתנות.
ג. גם דבר שהוא בנוי בתוך הטבע יכול להשתנות על פי מעשה בני אדם, ואולי אכן אם כולם יחזרו בתשובה לא יהיה ליקוי חמה, שהרי לא יהיה צורך לפורעניות.
וגם אם ירד גשם או לא יורד תלוי במעשה בני אדם, כמו שמפורש בפסוקים, והיה אם שמוע וגו' ונתתי מטר ארצכם וגו', פן יפתה לבבכם וסרתם וגו' ועצא את השמים ולא יהיה מטר וגו', הרי שיש טבעים שתלויים במעשה האדם.
מ.ה. אמר:כבר כתב מאן דהו שגם ימי בין המצרים אינם באים בהפתעה, ובכל אופן הם סימן רע.
וכמדומה שלא הובנו דבריו לעומקם, ולכן אנסה לבארם לפי עניות דעתי.
פותח הנושא הבין כנראה שסימן רע היינו שזה מגלה שהמצב של בני האדם הוא רע, ולכן לוקה השמש או הירח,והמשיב התכוון לומר שסימן רע אין הכוונה בהכרח שזה מגלה על משהו רע, אלא שהמצב הזה יוצר זמן מועד לפורענות לאומה מסויימת, וכמו שהגמרא כריתות אומרת שמכיוון שסימנא מילתא לכן יאכל אדם בראש השנה מאכלים מסוימים, וזה יכול לגרום שתהיה לו שנה טובה יותר, ופשוט.
כרם אמר:בספר חסידים מהדורת אוצר הפוסקים (חדש) סי' ס"ו, בליקוט מספר יעלזו חסידים כתוב בשמו:
אבל אין זה לקות הל בנה מה שקורין העולם, שנודע מקודם ונכתב בלוח שצריך שיבוא כן אפילו בדור שכולו זכאי לפי חשבון המולדות וכדומה, אבל לקות הלבנה הוא דבר מחודש, אשר האלדים עשה שיראו מלפניו ומראה סימן רע, דבר שאינו נודע מקודם, אלא לפי מעשה הדור ההוא נראין כמו כתמים שחורות בלבנה.
ובמקורות והארות שם כתב בשם יערות דבש (ח"ב דרוש י' לכ"ה אלול) וז"ל, ואמרו במדרש (זהר ח"ג ער"ה) כי השטן בקש לקטרג על ישראל אמר הקב"ה הבא עדים בקש להביא הלבנה והלבנה מכסה ואין לו עדים וכו' ויש להבין למה תעיד להבנה ולא שאר כוכבים וגם מה בכך שהיא מכוסה וכו' אבל ידוע מה שאז"ל (סוכה מט.) בשביל הרבה עונות המאורות לוקים ואין הכוונה כמו שחשבו רבים שהוא קדרות השמש והירח, שחושבים אותו הזמן ורגע ומקומו לפי מהלך וטיב סבובם כי זה באמת לפי חשבון, ואינו באמת לקוי המאורות, כי אם יעשה אדם מחיצה בפני נר שלא יבהיק אור, וכי זה לקוי לנר, הלא הנר דולק כדרכו, רק המניעה מהמקבל שמסך מבדיל בינותם, וכן הדבר בלקוי חמה ולבנה כי אין העדר אור במאורות ההמה, רק הירח או צל הארץ מפסיק במאורות ההמה שלא אפשר ליושבי הארץ להנות מאורם, ואין זה לקוי המאורות אבל לקוי אורות האמתי הוא שיש במאורות ההם העדר אור ומעוט כח פעולתם, וכמו שמצינו לפעמים כתמים שחורים וכדומה בשמש ובירח ואותו מקום הוא אור נעדר וזה אינו תלוי בחשבון וסיבה וטעם לדעת איך ואימת יהיה, רק אצבע אלקים הוא לפרקים, וזהו לקוי המאורות שדברו בו חז"ל, וזהו שבא בעון יושבי הארץ כמו שכתבו חז"ל באריכות וכו'.
וראיתי דברים בזה גם בספר נחמד ונעים סי' רצ"ז.