מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

בן ראם
הודעות: 426
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 183 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי בן ראם » 13 יולי 2020, 18:23

יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2020, 18:03
אבל אין קשר בין מה שזה היה שבועות למה שלמד כל הלילה, אלא זה היה קשור לשבת.
אכן, וברור שהעיקר הוא מה שהוא מת"ת.
יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2020, 18:03
אמרו חז"ל אמרו: "אמר דוד לפני הקב"ה (תהילים יט,טו): 'יהיו לרצון אמרי פי' – יהיו קוראים בהם והוגים בהם, ונוטלים עליהם שכר כנגעים ואהלות"
אם אינני טועה כתוב שלא קיבלו בקשתו בעניין, וגם אם אני טועה יש הבדל בין שכר ובין השמירה שזה פועל.


שניאור
הודעות: 919
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 614 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי שניאור » 13 יולי 2020, 18:32

בן ראם כתב:
13 יולי 2020, 18:23
אם אינני טועה כתוב שלא קיבלו בקשתו בעניין, וגם אם אני טועה יש הבדל בין שכר ובין השמירה שזה פועל.
כמדומה שהמקום הראשון שכתוב שלא קיבלו תפילתו בזה הוא נפש החיים, והרבה [בעיקר מצדיקי החסידות אבל לא רק] חלקו עליו, וגם הוא כתב כן רק בדרך אפשר, כלשונו (שער ד' פ"ב) "וגם מי יודע אם הסכים הקב"ה ע"י בזה"


אבי חי
הודעות: 685
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי אבי חי » 13 יולי 2020, 18:37

בן ראם כתב:
13 יולי 2020, 18:23
יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2020, 18:03
אמרו חז"ל אמרו: "אמר דוד לפני הקב"ה (תהילים יט,טו): 'יהיו לרצון אמרי פי' – יהיו קוראים בהם והוגים בהם, ונוטלים עליהם שכר כנגעים ואהלות"
אם אינני טועה כתוב שלא קיבלו בקשתו בעניין, וגם אם אני טועה יש הבדל בין שכר ובין השמירה שזה פועל.

בצוואת רבינו החוו"ד (נדפסה בסו"ס דה"ח) משמע שנתקבלה תפלתו. וז"ל
תלמדו כמה פעמים תהלים עם פירוש המילות ושיהיה שגור בפיכם עם פירש"י בכדי שתבינו היטב בשעה שתאמרו לבקשה ותזהרו לומר חמשה קפיטל בכל יום לא פחות כי בזה מלהיב הלב לעבודתו ית"ש וכבר ביקש דוד המלך ע"ה שיהיה נחשב כעוסק בנגעים ואהלות, ובזה אין חשש שלא לשמה.

 


בן ראם
הודעות: 426
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 183 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי בן ראם » 13 יולי 2020, 18:57

שניאור כתב:
13 יולי 2020, 18:32
כמדומה שהמקום הראשון שכתוב שלא קיבלו תפילתו בזה הוא נפש החיים, והרבה [בעיקר מצדיקי החסידות אבל לא רק] חלקו עליו, וגם הוא כתב כן רק בדרך אפשר, כלשונו (שער ד' פ"ב) "וגם מי יודע אם הסכים הקב"ה ע"י בזה"
עכשיו מצאתי ברוח חיים ששם הוא לשון ודאי:

אבל אם יחשוב אדם כי לשמה הכוונה לדביקות ואם כן לדעתו ודמיונו יחשוב שיעסוק בשירות ותושבחות ובפרט בספר תהלים מנעים זמירות ישראל המעוררים אהבת ה' וקרבתו וזה די לו ובזה יחיה חיים ערבים. אבל לא כן הוא כי הלא מצינו במדרש (ילקוט שמעוני תהלים א) שדוד בקש שהעוסק בשיריו ובזמריו יחשב לו כעוסק בנגעים ואהלות. הרי שנגעים ואהלות יקרים יותר ולא מצינו שהסכים הקב"ה לו בזה. לפי שעיקר הלימוד לא לעסוק רק בדביקות כי אם להשיג על ידי התורה המצות והדינים ולידע כל דבר על בוריה כלליה ופרטיה. ולהשיג גם כן סתרי פלאי מעשיו וחקר כבודו. ולזה צריך ללמוד ביגיעה עצומה להשיג אמיתת כוונות התורה לפי השגתו. וכל אשר יוסיף ללמוד כן יוסיף לחפוץ ללמוד עוד. ובאהבת התורה ישגה ויחשוב והלואי שיוכל לא לישן ולא לאכול רק כל הימים וכל הלילות לייגע ולעיין ולשתות בצמא את דבריה. וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה (ברכות מ.) אם שמוע בישן תשמע בחדש. כלי מלא מחזיק וכו':
ומאידך בס' אגרא דכלה:

 והבטיח הש"י לדוד שיהיה ספרו תהלים "חשוב כעוסקים בנגעים ואהלות (שוח"ט מזמור א').
ועיין ביסוד העבודה ח"ב פ"ו בארוכה.


שניאור
הודעות: 919
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 614 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי שניאור » 13 יולי 2020, 19:02

בן ראם כתב:
13 יולי 2020, 18:57
שניאור כתב:
13 יולי 2020, 18:32
כמדומה שהמקום הראשון שכתוב שלא קיבלו תפילתו בזה הוא נפש החיים, והרבה [בעיקר מצדיקי החסידות אבל לא רק] חלקו עליו, וגם הוא כתב כן רק בדרך אפשר, כלשונו (שער ד' פ"ב) "וגם מי יודע אם הסכים הקב"ה ע"י בזה"
עכשיו מצאתי ברוח חיים ששם הוא לשון ודאי:

אבל אם יחשוב אדם כי לשמה הכוונה לדביקות ואם כן לדעתו ודמיונו יחשוב שיעסוק בשירות ותושבחות ובפרט בספר תהלים מנעים זמירות ישראל המעוררים אהבת ה' וקרבתו וזה די לו ובזה יחיה חיים ערבים. אבל לא כן הוא כי הלא מצינו במדרש (ילקוט שמעוני תהלים א) שדוד בקש שהעוסק בשיריו ובזמריו יחשב לו כעוסק בנגעים ואהלות. הרי שנגעים ואהלות יקרים יותר ולא מצינו שהסכים הקב"ה לו בזה. לפי שעיקר הלימוד לא לעסוק רק בדביקות כי אם להשיג על ידי התורה המצות והדינים ולידע כל דבר על בוריה כלליה ופרטיה. ולהשיג גם כן סתרי פלאי מעשיו וחקר כבודו. ולזה צריך ללמוד ביגיעה עצומה להשיג אמיתת כוונות התורה לפי השגתו. וכל אשר יוסיף ללמוד כן יוסיף לחפוץ ללמוד עוד. ובאהבת התורה ישגה ויחשוב והלואי שיוכל לא לישן ולא לאכול רק כל הימים וכל הלילות לייגע ולעיין ולשתות בצמא את דבריה. וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה (ברכות מ.) אם שמוע בישן תשמע בחדש. כלי מלא מחזיק וכו':
ומאידך בס' אגרא דכלה:

 והבטיח הש"י לדוד שיהיה ספרו תהלים "חשוב כעוסקים בנגעים ואהלות (שוח"ט מזמור א').
ועיין ביסוד העבודה ח"ב פ"ו בארוכה.
לא יודע אם "לא מצינו" הוא לשון ודאי, כמדומה שעל כדומה לזה אמרו חז"ל לא ראינו אינה ראיה [אף ששם הנידון הוא כמובן אחר].
בכל מקרה הרבה חלקו על הנפה"ח בזה, וכפי שציינת את היסוד העבודה.
אגב היסוד העבודה כידוע נכתב נגד הנפה"ח, ובחלק מחצרות החסידים אחזו דוקא שהנפה"ח צודק בהבנה מהו תורה לשמה.
 


יושב אוהלים
הודעות: 1897
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 יולי 2020, 19:09

אבי חי כתב:
13 יולי 2020, 18:37
בן ראם כתב:
13 יולי 2020, 18:23
יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2020, 18:03
אמרו חז"ל אמרו: "אמר דוד לפני הקב"ה (תהילים יט,טו): 'יהיו לרצון אמרי פי' – יהיו קוראים בהם והוגים בהם, ונוטלים עליהם שכר כנגעים ואהלות"
אם אינני טועה כתוב שלא קיבלו בקשתו בעניין, וגם אם אני טועה יש הבדל בין שכר ובין השמירה שזה פועל.

בצוואת רבינו החוו"ד (נדפסה בסו"ס דה"ח) משמע שנתקבלה תפלתו. וז"ל
תלמדו כמה פעמים תהלים עם פירוש המילות ושיהיה שגור בפיכם עם פירש"י בכדי שתבינו היטב בשעה שתאמרו לבקשה ותזהרו לומר חמשה קפיטל בכל יום לא פחות כי בזה מלהיב הלב לעבודתו ית"ש וכבר ביקש דוד המלך ע"ה שיהיה נחשב כעוסק בנגעים ואהלות, ובזה אין חשש שלא לשמה.


לכאורה אין הכרח לפרש בדברי החוו"ד שאכן כן הוא שנתקבל תפילת דהמע"ה שאמירת תהלים היהא כלימוד התורה, אלא שמתפילתו רואין גודל המעלה של אמירת תהלים.

ואגב, כבר שאלתי לת"ח אחד על מש"כ שם החוו"ד בסוף דבריו "ובזה אין חשש שלא לשמה", הרי כמו שבלימוד תורה ממש יש שלומדין מכל מיני סיבות אחרות ולאו דוקא לומדים לשמה, ה"נ אפשר ג"כ שיאמר תהלים מסיבות אחרות, כגון לקבל ישועה ורפואה וכו', ולא רק כמו שאמרו דהמע"ה שלא היה לו שום כונה אחרת רק להודות להשי"ת, ללא שום כונה לצורך עצמו.
והשיב לי הת"ח שזה קאי על מה שכ' לפני כן, "כי בזה מלהיב הלב לעבודתו ית"ש" - היינו שאם יקרא תהלים ויכוין בזה להלהיב את לבו לעבודתו ית"ש, לא יהיה בזה חשש שלא לשמה, וצע"ע.

 


יושב אוהלים
הודעות: 1897
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 יולי 2020, 19:13

שניאור כתב:
13 יולי 2020, 19:02
לא יודע אם "לא מצינו" הוא לשון ודאי, כמדומה שעל כדומה לזה אמרו חז"ל לא ראינו אינה ראיה [אף ששם הנידון הוא כמובן אחר].
ממה שמאריך אח"כ וכותב "לפי שעיקר הלימוד לא לעסוק רק בדביקות כי אם להשיג על ידי התורה המצות והדינים ולידע כל דבר על בוריה כלליה ופרטיה. ולהשיג גם כן סתרי פלאי מעשיו וחקר כבודו. ולזה צריך ללמוד ביגיעה עצומה להשיג אמיתת כוונות התורה לפי השגתו. וכל אשר יוסיף ללמוד כן יוסיף לחפוץ ללמוד עוד. ובאהבת התורה ישגה ויחשוב והלואי שיוכל לא לישן ולא לאכול רק כל הימים וכל הלילות לייגע ולעיין ולשתות בצמא את דבריה. וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה (ברכות מ.) אם שמוע בישן תשמע בחדש. כלי מלא מחזיק וכו':" משמע שדעתו נוטה לומר שאכן לא נתקבלה תפילתו.


שניאור
הודעות: 919
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 614 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי שניאור » 13 יולי 2020, 19:19

יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2020, 19:13
שניאור כתב:
13 יולי 2020, 19:02
לא יודע אם "לא מצינו" הוא לשון ודאי, כמדומה שעל כדומה לזה אמרו חז"ל לא ראינו אינה ראיה [אף ששם הנידון הוא כמובן אחר].
ממה שמאריך אח"כ וכותב "לפי שעיקר הלימוד לא לעסוק רק בדביקות כי אם להשיג על ידי התורה המצות והדינים ולידע כל דבר על בוריה כלליה ופרטיה. ולהשיג גם כן סתרי פלאי מעשיו וחקר כבודו. ולזה צריך ללמוד ביגיעה עצומה להשיג אמיתת כוונות התורה לפי השגתו. וכל אשר יוסיף ללמוד כן יוסיף לחפוץ ללמוד עוד. ובאהבת התורה ישגה ויחשוב והלואי שיוכל לא לישן ולא לאכול רק כל הימים וכל הלילות לייגע ולעיין ולשתות בצמא את דבריה. וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה (ברכות מ.) אם שמוע בישן תשמע בחדש. כלי מלא מחזיק וכו':" משמע שדעתו נוטה לומר שאכן לא נתקבלה תפילתו.
ודאי שדעתו נוטה לומר כן, הוא ז"ל הרי למד שתורה לשמה הכוונה לשם התורה כמו שהוא מאריך בספריו הק', ובקשתו של דוד המלך ע"ה לא נתנה לו מנוח, לכן הוא נוטה לומר כן, אבל הוא לא אומר את זה בוודאות, וזה אומר שלא היה לו מקור ע"ז.
 


אבי חי
הודעות: 685
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 169 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי אבי חי » 13 יולי 2020, 19:26

יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2020, 19:09
אבי חי כתב:
13 יולי 2020, 18:37
בן ראם כתב:
13 יולי 2020, 18:23
 
לכאורה אין הכרח לפרש בדברי החוו"ד שאכן כן הוא שנתקבל תפילת דהמע"ה שאמירת תהלים היהא כלימוד התורה, אלא שמתפילתו רואין גודל המעלה של אמירת תהלים.
לכן כתבתי רק משמע. בהחלט יתכן לפרש כמ"ש מר.
ובאמת אם יש למישהו עוד מקורות מרבותינו על דבר זה, יעלם נא כאן ולא ימנע טוב מבעליו.
 
יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2020, 19:09
ואגב, כבר שאלתי לת"ח אחד על מש"כ שם החוו"ד בסוף דבריו "ובזה אין חשש שלא לשמה", הרי כמו שבלימוד תורה ממש יש שלומדין מכל מיני סיבות אחרות ולאו דוקא לומדים לשמה, ה"נ אפשר ג"כ שיאמר תהלים מסיבות אחרות, כגון לקבל ישועה ורפואה וכו', ולא רק כמו שאמרו דהמע"ה שלא היה לו שום כונה אחרת רק להודות להשי"ת, ללא שום כונה לצורך עצמו.
והשיב לי הת"ח שזה קאי על מה שכ' לפני כן, "כי בזה מלהיב הלב לעבודתו ית"ש" - היינו שאם יקרא תהלים ויכוין בזה להלהיב את לבו לעבודתו ית"ש, לא יהיה בזה חשש שלא לשמה, וצע"ע.

הנני להביא כאן עוד מהצוואה
‏‏מתוך הצוואה.PNG

משמע שבעיקר בא לאפוקי מתופעה שהיתה מצויה בזמנו (ואולי לא רק..) שלומדים בעיקר דברים שיש עמם כבוד (לומדע'ס בלע"ז?).
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יושב אוהלים
הודעות: 1897
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 יולי 2020, 19:29

שניאור כתב:
13 יולי 2020, 19:19
יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2020, 19:13
שניאור כתב:
13 יולי 2020, 19:02
לא יודע אם "לא מצינו" הוא לשון ודאי, כמדומה שעל כדומה לזה אמרו חז"ל לא ראינו אינה ראיה [אף ששם הנידון הוא כמובן אחר].
ממה שמאריך אח"כ וכותב "לפי שעיקר הלימוד לא לעסוק רק בדביקות כי אם להשיג על ידי התורה המצות והדינים ולידע כל דבר על בוריה כלליה ופרטיה. ולהשיג גם כן סתרי פלאי מעשיו וחקר כבודו. ולזה צריך ללמוד ביגיעה עצומה להשיג אמיתת כוונות התורה לפי השגתו. וכל אשר יוסיף ללמוד כן יוסיף לחפוץ ללמוד עוד. ובאהבת התורה ישגה ויחשוב והלואי שיוכל לא לישן ולא לאכול רק כל הימים וכל הלילות לייגע ולעיין ולשתות בצמא את דבריה. וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה (ברכות מ.) אם שמוע בישן תשמע בחדש. כלי מלא מחזיק וכו':" משמע שדעתו נוטה לומר שאכן לא נתקבלה תפילתו.
ודאי שדעתו נוטה לומר כן, הוא ז"ל הרי למד שתורה לשמה הכוונה לשם התורה כמו שהוא מאריך בספריו הק', ובקשתו של דוד המלך ע"ה לא נתנה לו מנוח, לכן הוא נוטה לומר כן, אבל הוא לא אומר את זה בוודאות, וזה אומר שלא היה לו מקור ע"ז.
מה שכתב "שעיקר הלימוד לא לעסוק רק בדביקות כי אם להשיג על ידי התורה המצות והדינים ולידע כל דבר על בוריה כלליה ופרטיה. ולהשיג גם כן סתרי פלאי מעשיו וחקר כבודו. ולזה צריך ללמוד ביגיעה עצומה להשיג אמיתת כוונות התורה לפי השגתו. וכל אשר יוסיף ללמוד כן יוסיף לחפוץ ללמוד עוד. ובאהבת התורה ישגה ויחשוב והלואי שיוכל לא לישן ולא לאכול רק כל הימים וכל הלילות לייגע ולעיין ולשתות בצמא את דבריה. וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה (ברכות מ.) אם שמוע בישן תשמע בחדש. כלי מלא מחזיק וכו'" - לא כתב בלשון 'אפשר' אלא בלשון ודאי וברור לא שום ספק כלל וכלל.
 


כלומר
הודעות: 41
הצטרף: 09 יולי 2020, 09:46
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי כלומר » 13 יולי 2020, 21:23

דרומאי כתב:
13 יולי 2020, 13:44
במבי כתב:
13 יולי 2020, 13:41
דרומאי כתב:
13 יולי 2020, 13:33

מראה גדול היינו מראה נבואה ולא מראה מסקרן בעלמא.
בפירוש המהרז"ו משמע שלא ידע עד שהתקרב:

מדוע לא יבער הסנה. ובעבור תומו שלא ידע מה שרואה בעיניו הלך להתקרב אל השכינה ונתמם עמו במה שהודיעו שהמקום שעומד שם אדמת קודש הוא מפני גילוי כבוד שכינתו ית"ש. ועי' פר"א פרק א' ומש"ש:

גם הוא כתב שהלך 'להתקרב אל השכינה'. ודאי מרע"ה לא עשה דבר מסקרנות בעלמא.

כהמשך לדיון, אני רוצה להפנות את תשומת לבכם להמשך הפסוק: 

"וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת, וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה"

משמע שהיה משמעות מיוחדת למה שסר משה לראות,
ה' המתין לראות האם יסור לראות? וכשראה שאכן סר, אז "ויקרא אליו אלוקים"...

האם יתכן שהמתין הקב"ה לראות אם יש למשה את "מידת הסקרנות"???


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 241
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי נתן הבבלי » 13 יולי 2020, 22:16

בר בי רב דחד יומא כתב:
13 יולי 2020, 01:54
ראיתי ששאלו זאת את מרן שר התורה וענה כדי למחות בו

באיזה ספר הביאו זאת


מה אדבר
הודעות: 99
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
קיבל תודה: 14 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי מה אדבר » 14 יולי 2020, 21:40

איש עברי כתב:
13 יולי 2020, 10:14
מה אדבר כתב:
12 יולי 2020, 21:24

ויתכן אפי' שידע שנועד בכדי לנסותו, וחשב שיעמוד בניסיון

מאי האי?
לדוד היה בחירה ובעי' לידע מה היה שיקול דעתו!

שיקול דעתו היה שיקדש ש"ש בכך שיצליח נגד האי שטן


דרבמדיקר
הודעות: 2
הצטרף: 14 יולי 2020, 22:13
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי דרבמדיקר » 14 יולי 2020, 22:38

אשמח להציע רעיון קטן וחוו"ד מובא בהמשך אותו מדרש שדוד המלך סליק בדרגא ואיפחית דרגא מתותיה, אולי אפשר לומר שהמדרש הוא רמז לחטא דוד ובת שבע (במדרגה של דוד המלך כמובן, כל האומר וכו') העצים הגבוהים לא מעניינים את דוד אבל הרוח (שמסמלת את החיות שנאמר וייפח באפיו וכו') שנמצאת בעצים זו כבר דרגה גבוהה שההתבננות מפתת לכן גם סליק בדרגא רצה לעלות ממדרגתו אך עצת החכמים היא נחית דרגא ונסיב איתתה ולכן אי היישום של דין זה גרם ליה אפחית דרגא מתותיה ומית


בלדד השוחי
הודעות: 377
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 104 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי בלדד השוחי » 14 יולי 2020, 23:18

כלומר כתב:
13 יולי 2020, 21:23
דרומאי כתב:
13 יולי 2020, 13:44
במבי כתב:
13 יולי 2020, 13:41

בפירוש המהרז"ו משמע שלא ידע עד שהתקרב:

מדוע לא יבער הסנה. ובעבור תומו שלא ידע מה שרואה בעיניו הלך להתקרב אל השכינה ונתמם עמו במה שהודיעו שהמקום שעומד שם אדמת קודש הוא מפני גילוי כבוד שכינתו ית"ש. ועי' פר"א פרק א' ומש"ש:

גם הוא כתב שהלך 'להתקרב אל השכינה'. ודאי מרע"ה לא עשה דבר מסקרנות בעלמא.

כהמשך לדיון, אני רוצה להפנות את תשומת לבכם להמשך הפסוק: 

"וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת, וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה"

משמע שהיה משמעות מיוחדת למה שסר משה לראות,
ה' המתין לראות האם יסור לראות? וכשראה שאכן סר, אז "ויקרא אליו אלוקים"...

האם יתכן שהמתין הקב"ה לראות אם יש למשה את "מידת הסקרנות"???
יש גם מקום לבאר, שמשום שראה שסר לראות הוצרך להזהירו 'אל תקרב הלום', וכן נראה בכלי יקר.


איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי איש עברי » 15 יולי 2020, 06:05

מה אדבר כתב:
14 יולי 2020, 21:40
איש עברי כתב:
13 יולי 2020, 10:14
מה אדבר כתב:
12 יולי 2020, 21:24

ויתכן אפי' שידע שנועד בכדי לנסותו, וחשב שיעמוד בניסיון

מאי האי?
לדוד היה בחירה ובעי' לידע מה היה שיקול דעתו!

שיקול דעתו היה שיקדש ש"ש בכך שיצליח נגד האי שטן
חשבתי שמובן מאליו שדברתי על שני שורותיך הראשונות, שמשום מה לא נכנסו בציטוט כאן.
 


מה אדבר
הודעות: 99
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
קיבל תודה: 14 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי מה אדבר » 15 יולי 2020, 21:32

איש עברי כתב:
15 יולי 2020, 06:05
מה אדבר כתב:
14 יולי 2020, 21:40
איש עברי כתב:
13 יולי 2020, 10:14


מאי האי?
לדוד היה בחירה ובעי' לידע מה היה שיקול דעתו!

שיקול דעתו היה שיקדש ש"ש בכך שיצליח נגד האי שטן
חשבתי שמובן מאליו שדברתי על שני שורותיך הראשונות, שמשום מה לא נכנסו בציטוט כאן.


מה לא מובן?
כתבתי שלכל אירוע הכי קטן יש משמעות גדולה ומכוון מלמעלה.
ועוד כתבתי שדוד רצה להתגבר על היצה"ר.


איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי איש עברי » 16 יולי 2020, 11:27

מה אדבר כתב:
15 יולי 2020, 21:32
איש עברי כתב:
15 יולי 2020, 06:05
מה אדבר כתב:
14 יולי 2020, 21:40


שיקול דעתו היה שיקדש ש"ש בכך שיצליח נגד האי שטן
חשבתי שמובן מאליו שדברתי על שני שורותיך הראשונות, שמשום מה לא נכנסו בציטוט כאן.

מה לא מובן?
כתבתי שלכל אירוע הכי קטן יש משמעות גדולה ומכוון מלמעלה.
ועוד כתבתי שדוד רצה להתגבר על היצה"ר.
לא מובן כי סיפור התולעת לא קשור לכאן, הוא אל כוון מלמעלה אלא היה נטו בחירה של דהמע"ה.
הלהתגבר  - אכן אולי יהיה תירוץ.
 


מה אדבר
הודעות: 99
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
קיבל תודה: 14 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי מה אדבר » 16 יולי 2020, 22:18

איש עברי כתב:
16 יולי 2020, 11:27
מה אדבר כתב:
15 יולי 2020, 21:32
איש עברי כתב:
15 יולי 2020, 06:05

חשבתי שמובן מאליו שדברתי על שני שורותיך הראשונות, שמשום מה לא נכנסו בציטוט כאן.

מה לא מובן?
כתבתי שלכל אירוע הכי קטן יש משמעות גדולה ומכוון מלמעלה.
ועוד כתבתי שדוד רצה להתגבר על היצה"ר.
לא מובן כי סיפור התולעת לא קשור לכאן, הוא אל כוון מלמעלה אלא היה נטו בחירה של דהמע"ה.
הלהתגבר  - אכן אולי יהיה תירוץ.

הוא ידע שכיון שהקב"ה עשה כן ע"כ רצה ללמדו משהו, ויצא כדי ללמוד. הדא הוא דכתיב "צא ולמד".
 


מצולות ים
הודעות: 106
הצטרף: 01 אפריל 2020, 06:14
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 26 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי מצולות ים » 17 יולי 2020, 00:04

באחד השבועות האחרונים הודפס בעלון שיוצא ממשנתו של בעל דרך אמונה (איני זוכר שמו), שנשאל בשאלה בזו והשיב שיצא להוכיחו על שעושה כן בשבת.


איש עברי
הודעות: 91
הצטרף: 23 אפריל 2020, 23:36
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי איש עברי » 17 יולי 2020, 01:18

מה אדבר כתב:
16 יולי 2020, 22:18
איש עברי כתב:
16 יולי 2020, 11:27
מה אדבר כתב:
15 יולי 2020, 21:32


מה לא מובן?
כתבתי שלכל אירוע הכי קטן יש משמעות גדולה ומכוון מלמעלה.
ועוד כתבתי שדוד רצה להתגבר על היצה"ר.
לא מובן כי סיפור התולעת לא קשור לכאן, הוא אל כוון מלמעלה אלא היה נטו בחירה של דהמע"ה.
הלהתגבר  - אכן אולי יהיה תירוץ.
הוא ידע שכיון שהקב"ה עשה כן ע"כ רצה ללמדו משהו, ויצא כדי ללמוד. הדא הוא דכתיב "צא ולמד".


זה שכל דבר הוא מכוון, אינו מורה שכל דבר הוא ללמד, וביותר - ללמד את פלוני.
האם כל תופעה שהייתה סביבות דהמע"ה הלך ליסתכל בה כי בוודאי ללמדו באתה?


מה אדבר
הודעות: 99
הצטרף: 09 יולי 2020, 14:59
קיבל תודה: 14 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי מה אדבר » 17 יולי 2020, 12:07

איש עברי כתב:
17 יולי 2020, 01:18
מה אדבר כתב:
16 יולי 2020, 22:18
איש עברי כתב:
16 יולי 2020, 11:27

לא מובן כי סיפור התולעת לא קשור לכאן, הוא אל כוון מלמעלה אלא היה נטו בחירה של דהמע"ה.
הלהתגבר  - אכן אולי יהיה תירוץ.
הוא ידע שכיון שהקב"ה עשה כן ע"כ רצה ללמדו משהו, ויצא כדי ללמוד. הדא הוא דכתיב "צא ולמד".

זה שכל דבר הוא מכוון, אינו מורה שכל דבר הוא ללמד, וביותר - ללמד את פלוני.
האם כל תופעה שהייתה סביבות דהמע"ה הלך ליסתכל בה כי בוודאי ללמדו באתה?
זו היתה תופעה מוזרה, אילןן שענפיו זזים באמצע הקיץ?...

לתועלת הכלל(...)

עומד לו עץ בצידי דרכים מושיט לצד ענפים רכים ולפתע עלה קטן נתלש על הארץ הוא גלש 
צדיק עובר שם ומתפלא ושואל הוא את העלה אמור נא מדוע ועל מה הושלכת לאדמה 
והעלה לצדיק עונה לא אני כאן הממונה הענף לפתע פתאום נרעד ואותי השליך   להר
ענף הממונה אולי תתן לי מענה מדוע לפתע אתה נרעד ומשליך העלה להר
והענף לצדיק עונה לא אני כאן הממונה הרוח לפתע פתאום נשבה והעלה היא סחבה
רוח הממונה אולי מענה תתני לי נא מדוע לפתע פתאום נשבת ואת העלה סחבת 

והרוח לצדיק עונה לא אני כאן הממונה המלאך שלי עלי ציווה ופתחתי בנשיבה
מלאך הממונה אולי תתן לי מענה על הרוח מדוע תצווה לנשוב על העלה
והמלאך לצדיק עונה לא אני כאן הממונה בורא עולם הגדול והנורא לעשות זאת לי הורה
בורא העולם שליט עליון אולי תסביר לי בהגיון עלה קטן זה מפני מה הושלך לאדמה
 הבורא הוא בכבודו מסביר לצדיק ברוב חסדו הרם משם את העלה ומה שתחתיו גלה תולעת שוכבת שם קטנטנה בודדה היא ומסכנה על העץ ישבה לה במקומה ובקושי רב נשמה להירדם לא עלה בידה כי השמש בעוז יקדה וקראה אלי בורא הצל תן לי נא תצל מיד הוראתי למלאך ואת הרוח הוא שלח והיא על הענף נשבה ואת העלה היא סחבה עם התולעת לאדמה והוא הסתיר לה את החמה והתולעת הקטנה שקעה לה בשינה
 


ישראל הכהן
הודעות: 308
הצטרף: 03 יוני 2020, 08:19
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע יצא דוד המלך ע"ה לראות מי הוא המתעסק באילנות, סקרנות?

שליחה על ידי ישראל הכהן » 27 יולי 2020, 23:09

שניאור כתב:
13 יולי 2020, 19:02
בן ראם כתב:
13 יולי 2020, 18:57
שניאור כתב:
13 יולי 2020, 18:32
כמדומה שהמקום הראשון שכתוב שלא קיבלו תפילתו בזה הוא נפש החיים, והרבה [בעיקר מצדיקי החסידות אבל לא רק] חלקו עליו, וגם הוא כתב כן רק בדרך אפשר, כלשונו (שער ד' פ"ב) "וגם מי יודע אם הסכים הקב"ה ע"י בזה"
עכשיו מצאתי ברוח חיים ששם הוא לשון ודאי:

אבל אם יחשוב אדם כי לשמה הכוונה לדביקות ואם כן לדעתו ודמיונו יחשוב שיעסוק בשירות ותושבחות ובפרט בספר תהלים מנעים זמירות ישראל המעוררים אהבת ה' וקרבתו וזה די לו ובזה יחיה חיים ערבים. אבל לא כן הוא כי הלא מצינו במדרש (ילקוט שמעוני תהלים א) שדוד בקש שהעוסק בשיריו ובזמריו יחשב לו כעוסק בנגעים ואהלות. הרי שנגעים ואהלות יקרים יותר ולא מצינו שהסכים הקב"ה לו בזה. לפי שעיקר הלימוד לא לעסוק רק בדביקות כי אם להשיג על ידי התורה המצות והדינים ולידע כל דבר על בוריה כלליה ופרטיה. ולהשיג גם כן סתרי פלאי מעשיו וחקר כבודו. ולזה צריך ללמוד ביגיעה עצומה להשיג אמיתת כוונות התורה לפי השגתו. וכל אשר יוסיף ללמוד כן יוסיף לחפוץ ללמוד עוד. ובאהבת התורה ישגה ויחשוב והלואי שיוכל לא לישן ולא לאכול רק כל הימים וכל הלילות לייגע ולעיין ולשתות בצמא את דבריה. וכמאמר רבותינו זכרונם לברכה (ברכות מ.) אם שמוע בישן תשמע בחדש. כלי מלא מחזיק וכו':
ומאידך בס' אגרא דכלה:

 והבטיח הש"י לדוד שיהיה ספרו תהלים "חשוב כעוסקים בנגעים ואהלות (שוח"ט מזמור א').
ועיין ביסוד העבודה ח"ב פ"ו בארוכה.
לא יודע אם "לא מצינו" הוא לשון ודאי, כמדומה שעל כדומה לזה אמרו חז"ל לא ראינו אינה ראיה [אף ששם הנידון הוא כמובן אחר].
בכל מקרה הרבה חלקו על הנפה"ח בזה, וכפי שציינת את היסוד העבודה.
אגב היסוד העבודה כידוע נכתב נגד הנפה"ח, ובחלק מחצרות החסידים אחזו דוקא שהנפה"ח צודק בהבנה מהו תורה לשמה.


הנתיבות המשפט בצוואתו כתב לבניו שיאמרו תהילים ואל תחושו לביטול תורה כי כבר התפלל דוד שיהיה כנגעים, הרי שהיה לו ברור שתפילתו התקבלה!
ורשום אצלי שכך כתב השלה הקדוש.
הרי לנו ספק הנפש החיים מול דעת השלה והנתיבות דודאי שתפילתו התקבלה.
אבל הפני מנחם אמר שאף שזה חשוב כמו נגעים, עדיין זה רק כמו! ומי נתלה במי קטן נתלה בגדול.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • מתי הוא יום פטירת דוד המלך ע"ה
    על ידי שלומי טויסיג » 07 יוני 2020, 18:32 » ב דעת דורות
    7 תגובות
    164 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אבי חי
    10 יוני 2020, 08:34
  • משמעות שמו של דוד המלך
    על ידי שלומי טויסיג » 08 יוני 2020, 14:00 » ב דעת דורות
    11 תגובות
    208 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מה אדבר
    12 יולי 2020, 21:25
  • האם דוד המלך היה נביא
    על ידי ריש תורא » 10 יולי 2020, 15:25 » ב בית המדרש
    15 תגובות
    184 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי ריש תורא
    12 יולי 2020, 12:11
  • "סקרנות ופיזור הדעת", חוברת להורדה.
    על ידי אח שלך » 20 נובמבר 2019, 00:47 » ב בית המדרש
    4 תגובות
    251 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי פרלמן משה
    20 נובמבר 2019, 23:56
  • כיצד יתכן לדייק מהשו"ע בלי לראות את מה שכתב בבית יוסף?
    על ידי מכון קול יוסף » 04 ספטמבר 2019, 21:10 » ב הלכה ומנהג
    26 תגובות
    376 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מכון קול יוסף
    08 ספטמבר 2019, 22:14

חזור אל “שבת”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים