הערות במסכת שבת

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 13 יולי 2020, 09:04

קכז:

תנו רבנן פעם אחת הוצרך דבר אחד לתלמידי חכמים אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרו מי ילך אמר להם ר' יהושע אני אלך כו׳ ונכנס ונעל הדלת כו׳

לכאורה יש לעיין מדוע דוקא ר׳ יהושע נחית לילך לאותו מטרוניתא ולא חשש למכשול כו׳ וראיתי לפרש על פי הגמרא בתענית ז: כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער כו׳


N.E
הודעות: 13
הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי N.E » 14 יולי 2020, 00:15

שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכח:

מים מגולין מפני שהן ראויין לחתול רשב״ג אומר ‘כל עצמן’ אסור לשהותם מפני הסכנה.

מה הביאור בתיבות אלו?

בברכות כה ע"א הגמרא דנה בקריאת שמע כנגד עמוד מי רגלים שאסור מהתורה אך מדרבנן גם כשנפול לארעא בודאן יש מחלוקת י"א כל זמן שמטפיחין וי"א כל זמן שרישומן ניכר. 
ואפשר שרשב"ג נקט 'כל עצמן' היינו הכל אבל מעצמן מהמים עצמן, לאפוקי מטפיחין ורישומן ניכר(ולא בא 'כל' לרבות אלא להדגיש). שלא נפרש כאן חמירא סכנתא מאיסורא שהרי לפי הטעם של "סכנה" הרי כתב רש"י שהחשש שישתו מהם מה שלא שייך בזה.


קדמא ואזלא
הודעות: 323
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2020, 00:18

שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכז:

תנו רבנן פעם אחת הוצרך דבר אחד לתלמידי חכמים אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרו מי ילך אמר להם ר' יהושע אני אלך כו׳ ונכנס ונעל הדלת כו׳

לכאורה יש לעיין מדוע דוקא ר׳ יהושע נחית לילך לאותו מטרוניתא ולא חשש למכשול כו׳ וראיתי לפרש על פי הגמרא בתענית ז: כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער כו׳
אפשר מקור בבקשה?
 


N.E
הודעות: 13
הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי N.E » 14 יולי 2020, 00:25

קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2020, 00:18
שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכז:

תנו רבנן פעם אחת הוצרך דבר אחד לתלמידי חכמים אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרו מי ילך אמר להם ר' יהושע אני אלך כו׳ ונכנס ונעל הדלת כו׳

לכאורה יש לעיין מדוע דוקא ר׳ יהושע נחית לילך לאותו מטרוניתא ולא חשש למכשול כו׳ וראיתי לפרש על פי הגמרא בתענית ז: כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער כו׳
אפשר מקור בבקשה?
הוא ציין בהתחלה שזה בדף קכז: (במסכת שבת שהיא נושא האשכול)
 


קדמא ואזלא
הודעות: 323
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2020, 00:30

N.E כתב:
14 יולי 2020, 00:25
קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2020, 00:18
שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכז:

תנו רבנן פעם אחת הוצרך דבר אחד לתלמידי חכמים אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרו מי ילך אמר להם ר' יהושע אני אלך כו׳ ונכנס ונעל הדלת כו׳

לכאורה יש לעיין מדוע דוקא ר׳ יהושע נחית לילך לאותו מטרוניתא ולא חשש למכשול כו׳ וראיתי לפרש על פי הגמרא בתענית ז: כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער כו׳
אפשר מקור בבקשה?
הוא ציין בהתחלה שזה בדף קכז: (במסכת שבת שהיא נושא האשכול)

שאלתי על מקור לפשט שהביא בהמשך.
אגב, לפירוש זה קשה, מאי רבותא א"כ שלא חשדוהו תלמידיו בכך?
 


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 14 יולי 2020, 00:40

N.E כתב:
14 יולי 2020, 00:15
שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכח:

מים מגולין מפני שהן ראויין לחתול רשב״ג אומר ‘כל עצמן’ אסור לשהותם מפני הסכנה.

מה הביאור בתיבות אלו?

בברכות כה ע"א הגמרא דנה בקריאת שמע כנגד עמוד מי רגלים שאסור מהתורה אך מדרבנן גם כשנפול לארעא בודאן יש מחלוקת י"א כל זמן שמטפיחין וי"א כל זמן שרישומן ניכר. 
ואפשר שרשב"ג נקט 'כל עצמן' היינו הכל אבל מעצמן מהמים עצמן, לאפוקי מטפיחין ורישומן ניכר(ולא בא 'כל' לרבות אלא להדגיש). שלא נפרש כאן חמירא סכנתא מאיסורא שהרי לפי הטעם של "סכנה" הרי כתב רש"י שהחשש שישתו מהם מה שלא שייך בזה.
ישר כח!!
 


N.E
הודעות: 13
הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי N.E » 14 יולי 2020, 08:22

קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2020, 00:30
N.E כתב:
14 יולי 2020, 00:25
קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2020, 00:18

אפשר מקור בבקשה?
הוא ציין בהתחלה שזה בדף קכז: (במסכת שבת שהיא נושא האשכול)
שאלתי על מקור לפשט שהביא בהמשך.
אגב, לפירוש זה קשה, מאי רבותא א"כ שלא חשדוהו תלמידיו בכך?

אם כוונתך על הרעיון לקשר בין שבת לתענית ז: ובכך ליישב השאלה לכאורה הוא חידוש שלו.

לפי הפירוש כלי מכוער הכוונה שעדיף שהוא ילך ולא חבריו אבל אין זה אומר שאין חשש עבירה כלל ועדיין שייך חשד.

אגב בתנא דבי אליהו זוטא מובא מעשה זה רק ששם מסופר שהוא הלך אם תלמידיו ברחוב ו"ראה אותה" ולפי גרסה זו אפשר לפרש שהחליט לפנות אליה בדבר המלכות כיוון שנתקל בה אבל לא כמו בשבת שמבואר שהוא התנדב ללכת על פני חבריו וא"כ לגרסא זו אין שאלה.


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 14 יולי 2020, 08:38

קכח:

אין מילדין את הבהמה ביום טוב אבל מסעדין ומילדין את האשה בשבת וקורין לה חכמה ממקום למקום ומחללין עליה את השבת וקושרין את הטיבור רבי יוסי אומר אף חותכין וכל צרכי מילה עושין בשבת

לכאורה הך סיפא לא שייך כאן אלא בפרק ר״א דמילה וצ״ע


N.E
הודעות: 13
הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי N.E » 14 יולי 2020, 08:41

שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 08:38
קכח:

אין מילדין את הבהמה ביום טוב אבל מסעדין ומילדין את האשה בשבת וקורין לה חכמה ממקום למקום ומחללין עליה את השבת וקושרין את הטיבור רבי יוסי אומר אף חותכין וכל צרכי מילה עושין בשבת

לכאורה הך סיפא לא שייך כאן אלא בפרק ר״א דמילה וצ״ע

כיוון שהטבור הוא קשור גם לאשה וגם לולד אע"פ שכאן עוסקין ביולדת, אפשר היה ללמוד בדרך אגב שכל מה שעושים לולד זה רק חיתוך טבור ותו לא, ולכן היה חייב לכתוב בפירוש שעושין כל צורכי מילה.


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 14 יולי 2020, 08:42

קכט.

רש״י ד״ה חיה ג' ימים וז' ימים ול' יום - הוזכרו בה לחילוק הלכות חילול שבת ל' מז' עד השלמת ל' וכן ז' מג' עד השלמת ז'

מה כוונת רש״י לפרש בזה, ומדוע מפרש ל׳ קודם ז׳ וצ״ע.


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 14 יולי 2020, 08:43

N.E כתב:
14 יולי 2020, 08:41
שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 08:38
קכח:

אין מילדין את הבהמה ביום טוב אבל מסעדין ומילדין את האשה בשבת וקורין לה חכמה ממקום למקום ומחללין עליה את השבת וקושרין את הטיבור רבי יוסי אומר אף חותכין וכל צרכי מילה עושין בשבת

לכאורה הך סיפא לא שייך כאן אלא בפרק ר״א דמילה וצ״ע

כיוון שהטבור הוא קשור גם לאשה וגם לולד אע"פ שכאן עוסקין ביולדת, אפשר היה ללמוד בדרך אגב שכל מה שעושים לולד זה רק חיתוך טבור ותו לא, ולכן היה חייב לכתוב בפירוש שעושין כל צורכי מילה.

יפה!


N.E
הודעות: 13
הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי N.E » 14 יולי 2020, 10:30

ייש"כ גדול להאי צורבא מרבנן הרב שמואל דוד שליט"א שמזכה אותנו בשאלותיו וחידושיו החכמים ומכניס לנו חשק ללמוד את הדף היומי שרבים(כגון אנא) מוצאים את עצמם לומדים רק בשביל לעמוד בקצב וכבודו מכניס טעם בלימוד תודה רבה!


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי HaimL » 14 יולי 2020, 10:38

שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 08:42
קכט.

רש״י ד״ה חיה ג' ימים וז' ימים ול' יום - הוזכרו בה לחילוק הלכות חילול שבת ל' מז' עד השלמת ל' וכן ז' מג' עד השלמת ז'

מה כוונת רש״י לפרש בזה, ומדוע מפרש ל׳ קודם ז׳ וצ״ע.
בפשטות, כדי שלא תאמר שהימים ג' ז' ל' הם תחילת הזמן, אלא הם סוף הזמן. ולכן פירש רש"י ל' תחילה, כדי לומר שלאחר ל' אין לה דין חיה כלל ועיקר, לחילול שבת
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי HaimL » 14 יולי 2020, 10:40

HaimL כתב:
14 יולי 2020, 10:38
שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 08:42
קכט.

רש״י ד״ה חיה ג' ימים וז' ימים ול' יום - הוזכרו בה לחילוק הלכות חילול שבת ל' מז' עד השלמת ל' וכן ז' מג' עד השלמת ז'

מה כוונת רש״י לפרש בזה, ומדוע מפרש ל׳ קודם ז׳ וצ״ע.
בפשטות, כדי שלא תאמר שהימים ג' ז' ל' הם תחילת הזמן, אלא הם סוף הזמן. ולכן פירש רש"י ל' תחילה, כדי לומר שלאחר ל' אין לה דין חיה כלל ועיקר, לחילול שבת

וגם שלא יהיה גזל...
 


N.E
הודעות: 13
הצטרף: 29 מאי 2019, 17:56
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי N.E » 14 יולי 2020, 10:41

HaimL כתב:
14 יולי 2020, 10:40
HaimL כתב:
14 יולי 2020, 10:38
שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 08:42
קכט.

רש״י ד״ה חיה ג' ימים וז' ימים ול' יום - הוזכרו בה לחילוק הלכות חילול שבת ל' מז' עד השלמת ל' וכן ז' מג' עד השלמת ז'

מה כוונת רש״י לפרש בזה, ומדוע מפרש ל׳ קודם ז׳ וצ״ע.
בפשטות, כדי שלא תאמר שהימים ג' ז' ל' הם תחילת הזמן, אלא הם סוף הזמן. ולכן פירש רש"י ל' תחילה, כדי לומר שלאחר ל' אין לה דין חיה כלל ועיקר, לחילול שבת
וגם שלא יהיה גזל...

נפלא, תודה.
 


בן ראם
הודעות: 427
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי בן ראם » 14 יולי 2020, 10:43

שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 08:42
מה כוונת רש״י לפרש בזה, ומדוע מפרש ל׳ קודם ז׳ וצ״ע.
לכאורה פשוט- דלא תטעה לומר שהכוונה ל- 30 יום, ול- 7 ימים מלאים, אלא הכוונה עד ל' יום ללידה שזה בעצם 23 ימים כי 7 מתוכם יש דין אחר, וכן ז' אינם 7 ימים אלא 4, מיום הג' ללידה עד יום ה- ז'. ולפ"ז מובן למה הקדים ל' דבו יש יותר ימים שלא כלולים ב- ל'. ודוק.


קדמא ואזלא
הודעות: 323
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2020, 10:58

שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכז:

תנו רבנן פעם אחת הוצרך דבר אחד לתלמידי חכמים אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרו מי ילך אמר להם ר' יהושע אני אלך כו׳ ונכנס ונעל הדלת כו׳

לכאורה יש לעיין מדוע דוקא ר׳ יהושע נחית לילך לאותו מטרוניתא ולא חשש למכשול כו׳ וראיתי לפרש על פי הגמרא בתענית ז: כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער כו׳
ביאור זה ניתן להאמר רק לפי הרא"ש, אבל לפרש"י ותוס' הרי דבר זה נאמר על כל הת"ח.

שפת אמת - תענית דף ז עמוד א
שם בגמ' חכמה מפוארה בכלי מכוער, פשוט משמע שהי' ר"י משונה קצת בתוארו וכ"כ הרא"ש בנדרים (נ' ב) שהי' שחור אבל התוס' נראה שהבינו שכל הת"ח כן שאין רוחצין ומיפין עצמן וכן פירש"י בע"ז (ט"ז ב) ע"ש,


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 14 יולי 2020, 16:05

בן ראם כתב:
14 יולי 2020, 10:43
שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 08:42
מה כוונת רש״י לפרש בזה, ומדוע מפרש ל׳ קודם ז׳ וצ״ע.
לכאורה פשוט- דלא תטעה לומר שהכוונה ל- 30 יום, ול- 7 ימים מלאים, אלא הכוונה עד ל' יום ללידה שזה בעצם 23 ימים כי 7 מתוכם יש דין אחר, וכן ז' אינם 7 ימים אלא 4, מיום הג' ללידה עד יום ה- ז'. ולפ"ז מובן למה הקדים ל' דבו יש יותר ימים שלא כלולים ב- ל'. ודוק.
לא הבנתי מש״כ בסוף
 


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 14 יולי 2020, 16:06

קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2020, 10:58
שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכז:

תנו רבנן פעם אחת הוצרך דבר אחד לתלמידי חכמים אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרו מי ילך אמר להם ר' יהושע אני אלך כו׳ ונכנס ונעל הדלת כו׳

לכאורה יש לעיין מדוע דוקא ר׳ יהושע נחית לילך לאותו מטרוניתא ולא חשש למכשול כו׳ וראיתי לפרש על פי הגמרא בתענית ז: כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער כו׳
ביאור זה ניתן להאמר רק לפי הרא"ש, אבל לפרש"י ותוס' הרי דבר זה נאמר על כל הת"ח.

שפת אמת - תענית דף ז עמוד א
שם בגמ' חכמה מפוארה בכלי מכוער, פשוט משמע שהי' ר"י משונה קצת בתוארו וכ"כ הרא"ש בנדרים (נ' ב) שהי' שחור אבל התוס' נראה שהבינו שכל הת"ח כן שאין רוחצין ומיפין עצמן וכן פירש"י בע"ז (ט"ז ב) ע"ש,
אין משיבין על הדרוש 
 


קדמא ואזלא
הודעות: 323
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 14 יולי 2020, 16:11

שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 16:06
קדמא ואזלא כתב:
14 יולי 2020, 10:58
שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכז:

תנו רבנן פעם אחת הוצרך דבר אחד לתלמידי חכמים אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרו מי ילך אמר להם ר' יהושע אני אלך כו׳ ונכנס ונעל הדלת כו׳

לכאורה יש לעיין מדוע דוקא ר׳ יהושע נחית לילך לאותו מטרוניתא ולא חשש למכשול כו׳ וראיתי לפרש על פי הגמרא בתענית ז: כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער כו׳
ביאור זה ניתן להאמר רק לפי הרא"ש, אבל לפרש"י ותוס' הרי דבר זה נאמר על כל הת"ח.

שפת אמת - תענית דף ז עמוד א
שם בגמ' חכמה מפוארה בכלי מכוער, פשוט משמע שהי' ר"י משונה קצת בתוארו וכ"כ הרא"ש בנדרים (נ' ב) שהי' שחור אבל התוס' נראה שהבינו שכל הת"ח כן שאין רוחצין ומיפין עצמן וכן פירש"י בע"ז (ט"ז ב) ע"ש,
אין משיבין על הדרוש 

אולי מה שכתבתי הוא חלק מהדרוש, ולא תשובה עליו..
 


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 14 יולי 2020, 16:18

יישר כח!


בן ראם
הודעות: 427
הצטרף: 27 יוני 2019, 23:11
נתן תודה: 186 פעמים
קיבל תודה: 147 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי בן ראם » 14 יולי 2020, 16:27

שמואל דוד כתב:
14 יולי 2020, 16:05
לא הבנתי מש״כ בסוף
התכוונתי שיש בו יותר חידוש, ככל שיש פחות ימים כלולים בתוך המספר זה יותר מחודש.


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 14 יולי 2020, 16:59

יש כג ימים בל׳


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 15 יולי 2020, 07:08

קל.

כל מצוה שקיבלו עליהם בשמחה כגון מילה כו׳

לכאורה מבואר מלשון הגמרא דנקט ׳כל׳ מצוה... ׳כגון׳ מילה שמילה לאו דוקא וה״ה שאר מצוות שקבלו בשמחה.

אולם עיין רש״י ד״ה שש - מילה שישראל עושים וששים עליה דכל שאר מצוות אינם מוכיחות כל שעה כו׳ ומשמע מדבריו שדוקא מצות מילה קבלו באהבה, ולפי״ד צ״ע הלשון ׳כל׳ ו׳כגון׳ שכתב הגמרא.


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 15 יולי 2020, 07:56

קכט:

וגזרו רבנן אכולהו מעלי יומא טבא משום יומא טבא דעצרת דנפיק ביה זיקא ושמיה טבוח דאי לא קבלו ישראל תורה הוה טבח להו ״לבשרייהו ולדמייהו״

מה הכוונה בזה? אדם, שהוא בשר ודם?


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי HaimL » 15 יולי 2020, 08:21

שמואל דוד כתב:
15 יולי 2020, 07:56
קכט:

וגזרו רבנן אכולהו מעלי יומא טבא משום יומא טבא דעצרת דנפיק ביה זיקא ושמיה טבוח דאי לא קבלו ישראל תורה הוה טבח להו ״לבשרייהו ולדמייהו״

מה הכוונה בזה? אדם, שהוא בשר ודם?
בפשטות, משום שיום טבוח הוא הקרבת קרבנות ונמשל לכך שאם לא היו ישראל מקבלים את התורה, היה טבוח טובח אותם. ועכשיו שקיבלו, נטבחים הבהמות במקומם
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי HaimL » 15 יולי 2020, 08:27

ואגב, כמדומני שבפוסקים כתוב שטבוח הוא שד. אבל מלשון הגמרא, משמע שהוא רוח (וכמדומני שישנו זיהוי של "רוחות" עם "שדים").
ונראה לי לומר בזה פשט, שהכפיית הר כגיגית הייתה ע"י רוח (וכמו שהנס של קריעת י"ס היה ע"י רוח קדים), באופן כזה שהרוח עקר את ההר וכפה אותו עליהם כגיגית. ואם היה הרוח שומט עליהם את ההר, היו נמעכים בשרם ודמם, וכמו, להבדיל בנס דעשתרות קרניים


פותח הנושא
שמואל דוד
הודעות: 426
הצטרף: 15 אפריל 2016, 15:01
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 40 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי שמואל דוד » 15 יולי 2020, 08:29

יישר כח!


אברהם לוי
הודעות: 116
הצטרף: 08 מרץ 2020, 18:44
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי אברהם לוי » 15 יולי 2020, 11:21

HaimL כתב:
15 יולי 2020, 08:27
וכמו, להבדיל בנס דעשתרות קרניים
??
כוונתך להרי מואב - במדבר כא, טו ברש"י.
עשתרות קרנים הם במקום אחר עיין בראשית יד, ה ומפרשים.


אברהם לוי
הודעות: 116
הצטרף: 08 מרץ 2020, 18:44
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הערות במסכת שבת

שליחה על ידי אברהם לוי » 15 יולי 2020, 11:41

שמואל דוד כתב:
13 יולי 2020, 09:04
קכז:

תנו רבנן פעם אחת הוצרך דבר אחד לתלמידי חכמים אצל מטרוניתא אחת שכל גדולי רומי מצויין אצלה אמרו מי ילך אמר להם ר' יהושע אני אלך כו׳ ונכנס ונעל הדלת כו׳

לכאורה יש לעיין מדוע דוקא ר׳ יהושע נחית לילך לאותו מטרוניתא ולא חשש למכשול כו׳ וראיתי לפרש על פי הגמרא בתענית ז: כדאמרה ליה ברתיה דקיסר לר' יהושע בן חנניה אי חכמה מפוארה בכלי מכוער כו׳
יש ב' צדדים, א' שהוא לא יתאוה לה, ב' שהיא לא תתאוה לו.
זה שהוא מכוער לא מועיל שלא יתאוה לאשה נאה, אלא צריך לכבוש את יצרו.
אמנם יועיל שהיא לא תתאוה אליו, וכמעשה דרב כהנא [קידושין מ.]:
רב כהנא הוה קמזבין דיקולי, תבעתיה ההיא מטרוניתא, אמר לה איזיל איקשיט נפשאי, סליק וקנפיל מאיגרא לארעא, אתא אליהו קבליה, אמר ליה אטרחתן ארבע מאה פרסי, א"ל מי גרם לי לאו עניותא, יהב ליה שיפא דדינרי.
ובמאמר המוסגר ביארתי הטעם שתבעתו, לפי שהיה נאה ביותר כמו שאמרו [ב"מ פד.] שופריה דרב כהנא מעין שופריה דרבי אבהו, שופריה דרבי אבהו מעין שופריה דיעקב אבינו, שופריה דיעקב אבינו מעין שופריה דאדם הראשון.
גם דקדקתי שפה נתן לו אליהו שק דינרים להעשירו, ובב"מ קיד: עייליה לרבה בר אבהו מחמת עניותו לגן עדן וכו' והוציא משם ריח טוב, ומכר אותו ונתעשר. ובמעשה דחסיד בזמירות למוצ"ש [מקורו בחיבור יפה מהישועה לרב נסים גאון] אמר לו למכרו בשוק. מאי טעמא דאליהו שנוהג בכל פעם בענין אחר להעשיר העניים, ולמה לא ינהג מר בענין אחד תמיד.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “שבת”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים