איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 241
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי נתן הבבלי » 12 יולי 2020, 22:38

רש"י במדבר פרק כז
(כג) ויסמך את ידיו - בעין יפה יותר ויותר ממה שנצטווה. שהקב"ה אמר לו וסמכת את ידך, והוא עשה בשתי ידיו, ועשאו ככלי מלא וגדוש ומלאו חכמתו בעין יפה: 
צ"ע איך שייך נתינת חכמה בלא עמל. ומה שווה זה בלא עמל כידוע מתינוק במעי אימו שלכך שוכח, ואף אם עמל במקום אחר לא יועיל לו לדבר אחר.
ועוד צ"ע איך עשה יותר ויותר ממה שנצטווה הרי זה בל תוסיף.
ועוד צ"ע מהו יותר ויותר הרי יש לו רק ב' ידיים.


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 241
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי נתן הבבלי » 13 יולי 2020, 22:37

......


אורח
הודעות: 55
הצטרף: 21 פברואר 2020, 11:12
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי אורח » 13 יולי 2020, 22:54

נתן הבבלי כתב:
12 יולי 2020, 22:38
אף אם עמל במקום אחר לא יועיל לו לדבר אחר
למה לא? הרי אמרו סנהדרין צ"ט הוא עמל במקום זה ותורתו עומלת לו במקום אחר


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 241
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי נתן הבבלי » 13 יולי 2020, 23:15

במקום אחר בסנהדרין אין הכוונה בענין אחר שלא למד, אלא במה שלמד יבין בעומק ובטעמים ובסוד עי' רש"י שם ואולי הכוונה במקום אחר זה אצל הקב"ה.


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 241
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי נתן הבבלי » 14 יולי 2020, 22:35

,,,


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי HaimL » 14 יולי 2020, 22:47

הייתי מפרש שאין כאן איזו פעולה ניסיית, אלא דבר של טבע גמור, והפסוקים האלה נאמרו במשל.

כלומר, אני אכתוב את זה בלשון העולם. וסמכת את ידך עליו, משה רבינו נצטווה "להעביר חפיפה" ליהושע בן נון. אבל משה רבינו נצטווה להעביר לו חפיפה כללית, מבלי להעמיק ולהרחיב בה אולי רק ראשי פרקים של ההלכות וכו'. אבל משה רבנו בחר "להשקיע" ביהושע בן נון, וחפף אותו הרבה יותר ממה שנצטווה מפי הגבורה.

ממילא, אם זה נכון מה שאני אומר, היה גם היה פה עמל של שניהם, וממילא, נתקיים בדרך הטבע מה שאמרו ז"ל יגעתי ומצאתי תאמן. 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 241
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי נתן הבבלי » 14 יולי 2020, 23:48

HaimL כתב:
14 יולי 2020, 22:47
הייתי מפרש שאין כאן איזו פעולה ניסיית, אלא דבר של טבע גמור, והפסוקים האלה נאמרו במשל.

כלומר, אני אכתוב את זה בלשון העולם. וסמכת את ידך עליו, משה רבינו נצטווה "להעביר חפיפה" ליהושע בן נון. אבל משה רבינו נצטווה להעביר לו חפיפה כללית, מבלי להעמיק ולהרחיב בה אולי רק ראשי פרקים של ההלכות וכו'. אבל משה רבנו בחר "להשקיע" ביהושע בן נון, וחפף אותו הרבה יותר ממה שנצטווה מפי הגבורה.

ממילא, אם זה נכון מה שאני אומר, היה גם היה פה עמל של שניהם, וממילא, נתקיים בדרך הטבע מה שאמרו ז"ל יגעתי ומצאתי תאמן. 

נראה אמת ונפלא


ASZ
הודעות: 29
הצטרף: 21 אפריל 2020, 18:17
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי ASZ » 15 יולי 2020, 00:28

ידוע הוורט בשם הבית הלוי כמדומני על הפסוק "עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם",
שישנם ג' סוגים: שבי, לקיחה ומתנה, שבי הוא בע"כ לגמרי, מקח הוא אמנם מתרצה לכך, אבל כמאמר הגמ' מוכר עצב ולוקח שמח,
וישנה מתנה שהיא נתינה מוחלטת ששניהם שמחים בכך,
וא"כ י"ל שאצל משה זה היה גדר של מתנה ולכן מהני בלא עמל,
ומלבד זאת ודאי ששם היה ענין אחר שקיבל את כל התורה כולה ב-40 יום שכתוב ע,ז שזה היה נס בפ"ע..


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 241
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 197 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך שייך נתינת חכמה בלא עמל

שליחה על ידי נתן הבבלי » 15 יולי 2020, 22:28

ASZ כתב:
15 יולי 2020, 00:28
ידוע הוורט בשם הבית הלוי כמדומני על הפסוק "עלית למרום שבית שבי לקחת מתנות באדם",
שישנם ג' סוגים: שבי, לקיחה ומתנה, שבי הוא בע"כ לגמרי, מקח הוא אמנם מתרצה לכך, אבל כמאמר הגמ' מוכר עצב ולוקח שמח,
וישנה מתנה שהיא נתינה מוחלטת ששניהם שמחים בכך,
וא"כ י"ל שאצל משה זה היה גדר של מתנה ולכן מהני בלא עמל,
ומלבד זאת ודאי ששם היה ענין אחר שקיבל את כל התורה כולה ב-40 יום שכתוב ע,ז שזה היה נס בפ"ע..

גם מש"כ שלגבי משה היה בלא עמל, נראה לי דלא נכון, ויש לשון במדרש שאמר שנתן חלבו ודמו על ד"ת, אך חוצ"מ כאן משוחחים על יהושוע.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פנחס”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים