השכמה עם שירים


פותח הנושא
שלומי טויסיג
הודעות: 555
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

השכמה עם שירים

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 21 פברואר 2020, 14:07

האם מותר להתעורר ע"י מוסיקה משעון רדיו


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי HaimL » 21 פברואר 2020, 14:07

שלומי טויסיג כתב:
21 פברואר 2020, 14:07
האם מותר להתעורר ע"י מוסיקה משעון רדיו
כן, אבל לא בשבת
 


פותח הנושא
שלומי טויסיג
הודעות: 555
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 79 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 21 פברואר 2020, 14:49

HaimL כתב:
21 פברואר 2020, 14:07
שלומי טויסיג כתב:
21 פברואר 2020, 14:07
האם מותר להתעורר ע"י מוסיקה משעון רדיו
כן, אבל לא בשבת
 

מנין?


יעקב שלם
הודעות: 1679
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 612 פעמים
קיבל תודה: 531 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי יעקב שלם » 21 פברואר 2020, 14:54

מעי"ז זכור לי ששאלתי לגבי ספירת העומר

וכך גם צופר השבת בספירת העומר

אם זה רק להתעורר ואז מכבים מותר

אך איני זוכר ממי שמעתי הוראה זו


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי HaimL » 21 פברואר 2020, 15:00

שלומי טויסיג כתב:
21 פברואר 2020, 14:49
HaimL כתב:
21 פברואר 2020, 14:07
שלומי טויסיג כתב:
21 פברואר 2020, 14:07
האם מותר להתעורר ע"י מוסיקה משעון רדיו
כן, אבל לא בשבת


מנין?
מניין שמותר, או מניין שאסור בשבת (אני מקווה שאתה לא מקפיד על ההומור הירוד שלי).
אבל מאיזה צד איסור אתה שואל? 
 


חזק וברוך
הודעות: 498
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 527 פעמים
קיבל תודה: 209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי חזק וברוך » 22 פברואר 2020, 20:14

מצד זכר לחורבן, עי' שו"ע ורמ"א או"ח סי' תקס ס"ג:

סעיף ג
וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן;


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 289
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 15 יולי 2020, 01:11

מי שקם אם מנגינה לרוב הוא לא נהנה ממנה וכל היום לא רוצה לשמוע את וא"כ אין פה שום הנאה


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי HaimL » 15 יולי 2020, 01:50

חזק וברוך כתב:
22 פברואר 2020, 20:14
מצד זכר לחורבן, עי' שו"ע ורמ"א או"ח סי' תקס ס"ג:

סעיף ג
וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן;
ומאי שנא מוזיקה של רדיו בבוקר, ממוזיקה של רדיו בכל היום, האידנא, דהכי נהוג עלמא. 
 

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 679
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 471 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 15 יולי 2020, 11:15

חזק וברוך כתב:
22 פברואר 2020, 20:14
מצד זכר לחורבן, עי' שו"ע ורמ"א או"ח סי' תקס ס"ג:

סעיף ג
וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן;
אני חושש מלומר סברות בסוג' הלכתית שלא עסקתי
האיסור הוא על מוזיקה מעין זו שמלכים ישנים או קמים איתה
לכאו' יהיה הבדל בין נגינה קלאסית נעימה בביצוע עדין שמרגיעה את הנפש 
לבין לקום עם שיר חסידי שרק פוצע את הראש והופך אנשים לעצבנים
נראה לי שאצל המלכים היה נבל וחליל וכדו' ולא תופים אורגן חצוצרות ובסים
וא''כ אפשר לקום עם שירים מהרדיו
 


אברהם לוי
הודעות: 116
הצטרף: 08 מרץ 2020, 18:44
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי אברהם לוי » 15 יולי 2020, 11:24

חזק וברוך כתב:
22 פברואר 2020, 20:14
מצד זכר לחורבן, עי' שו"ע ורמ"א או"ח סי' תקס ס"ג:

סעיף ג
וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן;
תמיד היה זכור לי שאסור לישן מתוך שיר, מפני הירושלמי הזה שפסקו הרמ"א.
עד שמישהו האיר עיני שלא זה מה שכתוב בירושלמי, אלא אסור להרגיל עצמו תדיר בכלי זמר.
ואם אני שומע רק 5 דקות ביום [לאו דוקא], אין זה משנה אם זה נעשה בטיהרא, או על משכבו בלילות, ונראים הדברים.
וכמובן שרמ"א פסק כתוס' בגיטין ז. שדוקא להרגיל אסור, אבל שיטת השו"ע כרמב"ם שאסור כלל.
 


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דרומאי » 15 יולי 2020, 11:43

אברהם לוי כתב:
15 יולי 2020, 11:24
חזק וברוך כתב:
22 פברואר 2020, 20:14
מצד זכר לחורבן, עי' שו"ע ורמ"א או"ח סי' תקס ס"ג:

סעיף ג
וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן;
תמיד היה זכור לי שאסור לישן מתוך שיר, מפני הירושלמי הזה שפסקו הרמ"א.
עד שמישהו האיר עיני שלא זה מה שכתוב בירושלמי, אלא אסור להרגיל עצמו תדיר בכלי זמר.
ואם אני שומע רק 5 דקות ביום [לאו דוקא], אין זה משנה אם זה נעשה בטיהרא, או על משכבו בלילות, ונראים הדברים.
וכמובן שרמ"א פסק כתוס' בגיטין ז. שדוקא להרגיל אסור, אבל שיטת השו"ע כרמב"ם שאסור כלל.


יש לדון שמוזיקה באזניות לא חשיב כלי זמר.

סמל אישי של משתמש

אברך
הודעות: 747
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 778 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי אברך » 15 יולי 2020, 14:12

דרומאי כתב:
15 יולי 2020, 11:43
אברהם לוי כתב:
15 יולי 2020, 11:24
חזק וברוך כתב:
22 פברואר 2020, 20:14
מצד זכר לחורבן, עי' שו"ע ורמ"א או"ח סי' תקס ס"ג:

סעיף ג
וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן;
תמיד היה זכור לי שאסור לישן מתוך שיר, מפני הירושלמי הזה שפסקו הרמ"א.
עד שמישהו האיר עיני שלא זה מה שכתוב בירושלמי, אלא אסור להרגיל עצמו תדיר בכלי זמר.
ואם אני שומע רק 5 דקות ביום [לאו דוקא], אין זה משנה אם זה נעשה בטיהרא, או על משכבו בלילות, ונראים הדברים.
וכמובן שרמ"א פסק כתוס' בגיטין ז. שדוקא להרגיל אסור, אבל שיטת השו"ע כרמב"ם שאסור כלל.

יש לדון שמוזיקה באזניות לא חשיב כלי זמר.
אין לדון, וכך פשוט בפי כל פוסקי זמנינו לגבי ספיה"ע וביהמ"צ.
 


דרומאי
הודעות: 2270
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 396 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דרומאי » 15 יולי 2020, 17:47

אברך כתב:
15 יולי 2020, 14:12
דרומאי כתב:
15 יולי 2020, 11:43
אברהם לוי כתב:
15 יולי 2020, 11:24

תמיד היה זכור לי שאסור לישן מתוך שיר, מפני הירושלמי הזה שפסקו הרמ"א.
עד שמישהו האיר עיני שלא זה מה שכתוב בירושלמי, אלא אסור להרגיל עצמו תדיר בכלי זמר.
ואם אני שומע רק 5 דקות ביום [לאו דוקא], אין זה משנה אם זה נעשה בטיהרא, או על משכבו בלילות, ונראים הדברים.
וכמובן שרמ"א פסק כתוס' בגיטין ז. שדוקא להרגיל אסור, אבל שיטת השו"ע כרמב"ם שאסור כלל.

יש לדון שמוזיקה באזניות לא חשיב כלי זמר.
אין לדון, וכך פשוט בפי כל פוסקי זמנינו לגבי ספיה"ע וביהמ"צ.

אכן, אך לענין להשכים ולהעריב בכלי זמר לא כל כך פשוט להם.
כלי זמר הוא לא רק הצליל, אלא גם האוירה.
 


העמל
הודעות: 21
הצטרף: 15 יולי 2020, 00:00
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי העמל » 15 יולי 2020, 17:53

יעקב שלם כתב:
21 פברואר 2020, 14:54
וכך גם צופר השבת בספירת העומר


הוראת הגרנ"ק זצ"ל להתיר לכבוד שב"ק אף בבין המצרים. 
ואאל"ט גם לאחר ר"ח אב.
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי HaimL » 15 יולי 2020, 19:00

העמל כתב:
15 יולי 2020, 17:53
יעקב שלם כתב:
21 פברואר 2020, 14:54
וכך גם צופר השבת בספירת העומר

הוראת הגרנ"ק זצ"ל להתיר לכבוד שב"ק אף בבין המצרים. 
ואאל"ט גם לאחר ר"ח אב.

שאלת תם. ממתי צופר הוא כלי זמר, שצריך להתיר את הצפירה בו לצורך? 
 


העמל
הודעות: 21
הצטרף: 15 יולי 2020, 00:00
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי העמל » 15 יולי 2020, 19:05

HaimL כתב:
15 יולי 2020, 19:00
העמל כתב:
15 יולי 2020, 17:53
יעקב שלם כתב:
21 פברואר 2020, 14:54
וכך גם צופר השבת בספירת העומר
הוראת הגרנ"ק זצ"ל להתיר לכבוד שב"ק אף בבין המצרים. 
ואאל"ט גם לאחר ר"ח אב.
שאלת תם. ממתי צופר הוא כלי זמר, שצריך להתיר את הצפירה בו לצורך? 

??
אצלנו נהוג שקודם הצפירה נשמעים שירי שבת במשך 20 דק'... אצלכם לא???
 

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 1211
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 336 פעמים
קיבל תודה: 373 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 15 יולי 2020, 19:51

העמל כתב:
15 יולי 2020, 19:05

אצלנו נהוג שקודם הצפירה נשמעים שירי שבת במשך 20 דק'... אצלכם לא???

צ''ל עשרים דק' קודם הצפירה. אם לא טעית ואכן המוזיקה נשמעת במשך 20 דקות, אני משתתף בצערך. האנפופים האיומים מהרמקולים שלא נותנים לשמוע את קול בני הבית לפני שבת.

נראה לי שרק השטן מרקד לצלילי אותה מוזיקה.
יש להתירה בתשעה באב כדי להרבות אבל. (להלכה ולא למעשה).
 


HaimL
הודעות: 3453
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 492 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי HaimL » 15 יולי 2020, 19:52

העמל כתב:
15 יולי 2020, 19:05
HaimL כתב:
15 יולי 2020, 19:00
העמל כתב:
15 יולי 2020, 17:53

הוראת הגרנ"ק זצ"ל להתיר לכבוד שב"ק אף בבין המצרים. 
ואאל"ט גם לאחר ר"ח אב.
שאלת תם. ממתי צופר הוא כלי זמר, שצריך להתיר את הצפירה בו לצורך? 
??
אצלנו נהוג שקודם הצפירה נשמעים שירי שבת במשך 20 דק'... אצלכם לא???

מה שנקרא, צופר הנעמתי 
 


דחד יומא
הודעות: 132
הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דחד יומא » 15 יולי 2020, 21:52

אברהם לוי כתב:
15 יולי 2020, 11:24
חזק וברוך כתב:
22 פברואר 2020, 20:14
מצד זכר לחורבן, עי' שו"ע ורמ"א או"ח סי' תקס ס"ג:

סעיף ג
וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן;
תמיד היה זכור לי שאסור לישן מתוך שיר, מפני הירושלמי הזה שפסקו הרמ"א.
עד שמישהו האיר עיני שלא זה מה שכתוב בירושלמי, אלא אסור להרגיל עצמו תדיר בכלי זמר.
ואם אני שומע רק 5 דקות ביום [לאו דוקא], אין זה משנה אם זה נעשה בטיהרא, או על משכבו בלילות, ונראים הדברים.
וכמובן שרמ"א פסק כתוס' בגיטין ז. שדוקא להרגיל אסור, אבל שיטת השו"ע כרמב"ם שאסור כלל.

זה לשון התוס' בגיטין הנ"ל "וראוי להחמיר בכיוצא דההוא בירושלמי דהוה קאים ודמיך בזמרא שמתענג ביותר" ולא כתוב כלל דווקא רגיל.
אבל יש לומר דהכוונה בזה היא באופן שאין השיר רק לעוררו ואח"כ מכבה אותו כפי שמצוי בשעונים מעוררים שבפלאפונים למיניהם,
אלא הכוונה היא באדם שהולך לישון מתוך שמיעת שירים, או שכל תהליך ההתעוררות שלו מלווה בשירים.
 


לא פסקה ישיבה
הודעות: 279
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 55 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 15 יולי 2020, 22:13

דחד יומא כתב:
15 יולי 2020, 21:52
אברהם לוי כתב:
15 יולי 2020, 11:24
חזק וברוך כתב:
22 פברואר 2020, 20:14
מצד זכר לחורבן, עי' שו"ע ורמ"א או"ח סי' תקס ס"ג:

סעיף ג
וכן גזרו שלא לנגן בכלי שיר וכל מיני זמר וכל משמיעי קול של שיר לשמח בהם; הגה: ויש אומרים דוקא מי שרגיל בהם, כגון המלכים שעומדים ושוכבים בכלי שיר או בבית המשתה (טור), ואסור לשומעם מפני החורבן;
תמיד היה זכור לי שאסור לישן מתוך שיר, מפני הירושלמי הזה שפסקו הרמ"א.
עד שמישהו האיר עיני שלא זה מה שכתוב בירושלמי, אלא אסור להרגיל עצמו תדיר בכלי זמר.
ואם אני שומע רק 5 דקות ביום [לאו דוקא], אין זה משנה אם זה נעשה בטיהרא, או על משכבו בלילות, ונראים הדברים.
וכמובן שרמ"א פסק כתוס' בגיטין ז. שדוקא להרגיל אסור, אבל שיטת השו"ע כרמב"ם שאסור כלל.
זה לשון התוס' בגיטין הנ"ל "וראוי להחמיר בכיוצא דההוא בירושלמי דהוה קאים ודמיך בזמרא שמתענג ביותר" ולא כתוב כלל דווקא רגיל.
אבל יש לומר דהכוונה בזה היא באופן שאין השיר רק לעוררו ואח"כ מכבה אותו כפי שמצוי בשעונים מעוררים שבפלאפונים למיניהם,
אלא הכוונה היא באדם שהולך לישון מתוך שמיעת שירים, או שכל תהליך ההתעוררות שלו מלווה בשירים.

אכן החילוק כדבריך, שתלוי אם השיר הוא אמצעי טכני, או הנאה. אבל מסתבר, שכך היא המציאות, שאדם נהנה לקום עם שירים.
 


דחד יומא
הודעות: 132
הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דחד יומא » 15 יולי 2020, 22:16

לא פסקה ישיבה כתב:
15 יולי 2020, 22:13
דחד יומא כתב:
15 יולי 2020, 21:52
אברהם לוי כתב:
15 יולי 2020, 11:24

תמיד היה זכור לי שאסור לישן מתוך שיר, מפני הירושלמי הזה שפסקו הרמ"א.
עד שמישהו האיר עיני שלא זה מה שכתוב בירושלמי, אלא אסור להרגיל עצמו תדיר בכלי זמר.
ואם אני שומע רק 5 דקות ביום [לאו דוקא], אין זה משנה אם זה נעשה בטיהרא, או על משכבו בלילות, ונראים הדברים.
וכמובן שרמ"א פסק כתוס' בגיטין ז. שדוקא להרגיל אסור, אבל שיטת השו"ע כרמב"ם שאסור כלל.
זה לשון התוס' בגיטין הנ"ל "וראוי להחמיר בכיוצא דההוא בירושלמי דהוה קאים ודמיך בזמרא שמתענג ביותר" ולא כתוב כלל דווקא רגיל.
אבל יש לומר דהכוונה בזה היא באופן שאין השיר רק לעוררו ואח"כ מכבה אותו כפי שמצוי בשעונים מעוררים שבפלאפונים למיניהם,
אלא הכוונה היא באדם שהולך לישון מתוך שמיעת שירים, או שכל תהליך ההתעוררות שלו מלווה בשירים.
אכן החילוק כדבריך, שתלוי אם השיר הוא אמצעי טכני, או הנאה. אבל מסתבר, שכך היא המציאות, שאדם נהנה לקום עם שירים.

באמת מסתבר שאדם נהנה לקום עם שירים,
אך עדיין יש לדון בזה שכל מה שאסרו הוא שמיעת שירים תוך כדי קימה, משום שבזה יש עונג מיוחד,
אבל האיסור הוא שמיעת שירים,
ואילו אדם שהשעון מעורר מצלצל בניגון כל שהוא, ומיד הוא מכבה אותו כדי לא להעיר את כל בני הבית,
בזה אינו נחשב שמיעת שירים כלל.
ואפי' אם מניח לו לצלצל מספר רגעים עדיין יש לומר דאינו נחשב לשמיעת שירים אלא קימה והתעוררות בעלמא.
ואילו האיסור הוא כשיש עסק של שמיעת שירים.
 


דחד יומא
הודעות: 132
הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דחד יומא » 15 יולי 2020, 22:17

אגב בישיבת אור ישראל צורת ההתעוררות היא על ידי רמקולים שמשמיעים מוזיקה ברחבי הישיבה,
ובעבר שמעתי מבוגרי הישיבה ששאלו על זה לר' יגאל והייתה לו תשובה הלכתית לנידון, אם כי אינני זוכר תוכנה.


משיב כהלכה
הודעות: 1118
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 332 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי משיב כהלכה » 15 יולי 2020, 22:29

אברך כתב:
15 יולי 2020, 14:12
יש לדון שמוזיקה באזניות לא חשיב כלי זמר.
אין לדון, וכך פשוט בפי כל פוסקי זמנינו לגבי ספיה"ע וביהמ"צ.

איך אברך יכול לכתוב כאלה דברים מופרכים?

למעשה האיסור על שמיעת כלי שיר הוא כל השנה, אלא שנוהגים כיום להקל בזה מטעמים שונים, ובימי הספירה ובימי בין המיצרים להחמיר.

ומקור המנהג הוא במגן אברהם, באו"ח סי' תצ"ג, שכתב "לעשות ריקודין ומחולות של רשות נהגו לאסור".

אחריו בא ערוך השולחן שם, וכתב "כל שכן שאסור לזמר בכלי זמר". הסיבה - כלי זמר מביאים לידי ריקודים ומחולות.

אחריו באו פוסקי זמננו, ואסרו גם מוזיקה מוקלטת מרדיו או דיסק, ואחריהם באו עוד ואסרו גם שמיעת שירים באוזניות. כל זה השתלשל מ"ריקודים ומחולות".

דעת לנבון נקל שיש לחלק בין הופעה חיה של נגנים וכלי שיר המביאה לידי שמחה עצומה, לבין שמיעת שירים מרדיו או דיסק, שהפכה אצלנו לשגרה שאף אחד אינו מתייחס אליה במיוחד. וכדלהלן.

הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו חזון עובדיה יו"ט, כתב: "נכון להחמיר שלא לשמוע מוזיקה בימי ספירת העומר". וידוע שלשון זה הוא "מותר מעיקר הדין" ורק נכון להחמיר. וכן בשו"ת יחווה דעת (חלק ו סימן לד) כתב לחלק בין כלי שיר ממש לבין מנגינות מרדיו או טייפ במשך ימות השנה, כיון שכלים אלה לא היו בזמן חז"ל ולא גזרו עליהם. וכן כתב בשו"ת חלקת יעקב (סב, ב).

והגאון הרב אליהו שלזינגר, רבה של גילה, כתב בספרו "אלה הם מועדי" (ספירת העומר עמ' תד) שכל החומרא של השו"ע לא לשמוע כלי זמר הוא בתזמורת ממש, ולא מה ששומעים מתוך קלטות. והוסיף לחלק שם בין שירים שקטים לבין שירים רועשים שמביאים לידי מחולות וריקודים, שזהו עיקר המנהג לאסור. וכך כתב בספרו שו"ת שואלין ודורשין (חלק ד' סימן ל"ז):

"כל אדם יש לו בביתו מכשירי הקלטה וקלטות לרוב, ואין הדברים משמחים כל כך כמו בשנים שעברו, שלא היו רגילים בכל אלו. וגם לרבים זה נחשב להם כרפואת הנפש לשמוע זמירות ופסוקים עם כלי זמר, והדבר מציל אותם מדיכאון מחשבות רעות וזרות. ומקיימים מאמר קדושים "מצוה גדולה להיות בשמחה" גם בימי הספירה, שעכ"פ איננו מראים את השמחה בחוץ, אבל בפנימיות יש להיות שמח כי העצבות מביאה את האדם לידי חטאים ומרעין בישין". ומתוך כך קבע: "על כן הדבר פשוט דיש להתיר לשמוע נגינה שקטה גם עם ליווי של כלי זמר בימי הספירה. וכן שמעתי בשם רבנים גדולים וחשובים שליט"א".

וכתב שם שכן דעת הגאון רבי ישראל פסח פיינהנדלר (הביא שם מכתב ממנו), וכן דעת הגרח"פ שיינברג והגר"א נבצאל.

וכן דעת הגרש"ז אויערבאך בספר "הליכות שלמה" (ספירת העומר עמ' שס"ה), לחלק בין שירים רועשים שמביאים לידי ריקודים שזה המנהג לאסור, לבין שירים שקטים שזה מותר.

והגאון רבי שלמה דיכובסקי, חבר בית הדין הרבני העליון, הביא מהגר"מ פיינשטיין (מפי נכדו הרב שבתי רפפורט ששמע ממנו) שמותר לשמוע מוזיקת רקע בימי בין המיצרים, כמו מוזיקה שאדם שומע תוך כדי שעוסק במלאכתו, לומד או נוהג. והסביר הגר"ש דיכובסקי הטעם, כיון שאין מוזיקה זו מביאה לידי ריקודים ומחולות (מעין הטעם של הגרש"ז אויערבאך) וכדלהלן.

ולהלן תמצית דבריו:

א. בשו"ע אין רמז לאסור מוזיקה דוקא בימים אלה, אלא אסר כל השנה ובימינו התירו זאת.

ב. המג"א אסר ריקודין ומחולות (מי"ז בתמוז ואילך) ולא דיבר על מוזיקה כלל.

ג. הראיה לאסור שהביא במנחת יצחק (א, קיא) היא מהפמ"ג שכתב שמותר לישראל להתפרנס מכלי זמר, ומהר"ם שיק (יו"ד שס"ח) שדן באבל האם מותר לשמוע מוזיקה. וע"ז כתב הגר"ש דיכובסקי שאין ראיה מהפמ"ג לאסור, כי לא ציין שיש כאן דין מחודש, וכל כוונתו שאמנם המנהג לאסור ריקודים ומחולות, אבל המנגן לצורך ריקודים ומחולות לפרנסתו, מותר. ומנין לאסור מוזיקה שלא נועדה לריקודים, כמו אחד הנכנס לרכבו ומדליק מוזיקה כדי להנעים את זמנו? גם תשובת מהר"ם שיק מדברת על אבילות יחיד שהיא יותר חמורה מאבילות של רבים.

לכן הסיק הגר"ש דיכובסקי שאדם שעבורו מוזיקה היא צורך חיוני למנוחת הנפש (הרמב"ם בשמונה פרקים: "מי שהתעורר במרה שחורה, יסירנה בשמיעת הניגונים") אין לזה שום קשר לריקודים ומחולות שנאסרו בימי בין המיצרים לפי המג"א, והיא מותרת.

גם הגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א, חבר בית הדין הרבני העליון, בשו"ת "בנין אריאל" חלק אורח חיים, התיר שמיעת מוזיקה מרדיו או דיסק וכיו"ב:

"לצורך מנוחת הנפש מותר תמיד לשמוע מוזיקה. יש אנשים ששמיעת מוזיקה עבורם היא דבר חיוני לצורך מנוחת הנפש, כדברי הרמב"ם בשמונה פרקים (פרק חמישי) כו' מוזיקה זו שהיא חיונית לנפש אין לה כל קשר לריקודים ומחולות שנאסרו בימי בין המצרים, לפי המגן אברהם, והיא אינה אסורה בימים אלו".

וכן הרב דב אהרון בריזמן בשו"ת שלמי חובה, חלק אורח חיים סימן עח, התיר שמיעת מוזיקה מרדיו או דיסק וכיו"ב:

"נראה לעניות דעתי, כשם שידוע שלקשיים כלכליים יש השלכות על שלום בית ושלום החברה, כך ידוע כיום בעוסקים בתורת הנפש כי לשמיעת מוזיקה יש השלכה חיובית על מידת הרוגע של האדם ונוחיותו לבריות באופן תת-מודע, כך שדווקא בימים אלו של ספירת העומר וימי בין המצרים שיש להרבות אהבה ואחווה וריעות, איסור שמיעת מוזיקה אפילו מ'כלי שני' כדיסק או רדיו וכדומה עלול להביא באופן תת-מודע לתוצאה ההפוכה, ברמות מסוימות... המוזיקה, שנפוצה וזמינה כל כך בימינו לכל דורש ומבקש, שלא כמו בזמנים עברו, כבר לא מרגשת את האדם ומשמחת אותו כפעם, והחוש יעיד על כך.

ואחר כך מצאתי שכן כתב הרב אליעזר מלמד (מאמר על מנהגי שלושת השבועות): "ואמנם, כשהחלו לייצר את מכשירי הרדיו והטייפ הראשונים, הייתה שמחה בשמיעת הניגונים דרכם, אולם כיום שהכול רגילים לשומעם, אין בזה כל שמחה, וממילא אין איסור לשומעם בשלושת השבועות".

וכן הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל, חבר בית הדין הרבני העליון, בשו"ת שהוציא לאור הרב משה צוריאל, התיר שמיעת מוזיקה מרדיו או דיסק וכיו"ב:

שאלה - "האם מותר לשמוע מוזיקה ובפרט בספירת העומר?" תשובה - "מותר לשמוע מוזיקה מקלטת או מרדיו. דאינו כלי הניגון ממש. וכן מותר לשמוע שירי קודש. ובספירת העומר אין לחשוש כלל לשום דבר".

וכן הגאון רבי יהושע אהרנברג זצ"ל, בשו"ת דבר יהושע חלק ג' סימן ס"ג, כתב להתיר שמיעת מוזיקה להנאה:

"אומרים שגם בימי הספירה אין לשמוע כלי זמר, אבל יתכן שנשתררב מה שאסור לעמוד במקום מזמוטי חתן וכלה וכמ"ש לעיל דגם כלי זמר שמעודדין שמחה בכלל, אבל זמירות שאינם לשמחה אלא להנאה או לכבוד כנ"ל לא ידענא שום מקור לאיסור, ועיין במגן אברהם סימן תצג שנהגו לאסור לעשות ריקודין ומחולות של רשות בימי ספירת העומר, ואילו משמיעת כלי זמר לא הזכיר כלום".

(בדברים הנ"ל מעורב ספירת העומר עם ימי בין המיצרים שהם יותר חמורים, אבל המנהג להחמיר בשמיעת שירים שווה בשניהם כאמור לעיל).


דחד יומא
הודעות: 132
הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דחד יומא » 16 יולי 2020, 00:50

כתב @משיב כהלכה
"כל אדם יש לו בביתו מכשירי הקלטה וקלטות לרוב, ואין הדברים משמחים כל כך כמו בשנים שעברו, שלא היו רגילים בכל אלו"
אם נבא לדון בכגון דא הרי שנתיר רחיצה בתשעת הימים, שהרי בזמנם היו רוחצים אחת בחודש או אחת בשבוע,
וכן כיבוס בגדים ולבישת מכובסים וכן על זו הדרך.


משיב כהלכה
הודעות: 1118
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 332 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי משיב כהלכה » 16 יולי 2020, 01:07

דחד יומא כתב:
16 יולי 2020, 00:50
כתב @משיב כהלכה
"כל אדם יש לו בביתו מכשירי הקלטה וקלטות לרוב, ואין הדברים משמחים כל כך כמו בשנים שעברו, שלא היו רגילים בכל אלו"
אם נבא לדון בכגון דא הרי שנתיר רחיצה בתשעת הימים, שהרי בזמנם היו רוחצים אחת בחודש או אחת בשבוע,
וכן כיבוס בגדים ולבישת מכובסים וכן על זו הדרך.

רחיצה כבר התירו. ידועים דברי הרב עובדיה שהיה צועק על המסריחים, שיתקלחו במים קרים. וראה במשנה ברכות, "רחץ לילה הראשון שמתה אשתו. אמרו לו תלמידיו: לא לימדתנו, רבינו, שאבל אסור לרחוץ? אמר להם: איני כשאר כל אדם, אסטניס אני". וכיום אנחנו כולנו פי כמה ממנו...

גם בבגדים מכובסים הקילו, קודם כל בבגדי זיעה שמותר ללבוש כי מתלכלכים תמיד, ובבגדים רגילים ע"י הכנה של חצי שעה, או שמניחים על הרצפה ומלכלכים טיפה.

כתבתי הנ"ל בדרך הלצה אבל למעשה קושייתך אינה קושיה כלל, כי כל המנהג הוא בכלי זמר שמביא לידי ריקודים ומחולות ציבוריים, וזה אינו כלי זמר, וגם אינו מביא לידי ריקודים. והדוגמאות שהבאת אינן דומות כלל.

וגם סגנון דיבורך אינו מתאים כלפי הגדולים שציטטתי.


דחד יומא
הודעות: 132
הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דחד יומא » 16 יולי 2020, 13:36

משיב כהלכה כתב:
16 יולי 2020, 01:07
דחד יומא כתב:
16 יולי 2020, 00:50
כתב @משיב כהלכה
"כל אדם יש לו בביתו מכשירי הקלטה וקלטות לרוב, ואין הדברים משמחים כל כך כמו בשנים שעברו, שלא היו רגילים בכל אלו"
אם נבא לדון בכגון דא הרי שנתיר רחיצה בתשעת הימים, שהרי בזמנם היו רוחצים אחת בחודש או אחת בשבוע,
וכן כיבוס בגדים ולבישת מכובסים וכן על זו הדרך.

רחיצה כבר התירו. ידועים דברי הרב עובדיה שהיה צועק על המסריחים, שיתקלחו במים קרים. וראה במשנה ברכות, "רחץ לילה הראשון שמתה אשתו. אמרו לו תלמידיו: לא לימדתנו, רבינו, שאבל אסור לרחוץ? אמר להם: איני כשאר כל אדם, אסטניס אני". וכיום אנחנו כולנו פי כמה ממנו...

גם בבגדים מכובסים הקילו, קודם כל בבגדי זיעה שמותר ללבוש כי מתלכלכים תמיד, ובבגדים רגילים ע"י הכנה של חצי שעה, או שמניחים על הרצפה ומלכלכים טיפה.

כתבתי הנ"ל בדרך הלצה אבל למעשה קושייתך אינה קושיה כלל, כי כל המנהג הוא בכלי זמר שמביא לידי ריקודים ומחולות ציבוריים, וזה אינו כלי זמר, וגם אינו מביא לידי ריקודים. והדוגמאות שהבאת אינן דומות כלל.

וגם סגנון דיבורך אינו מתאים כלפי הגדולים שציטטתי.
הטענה שאין שירים אלו מביאים לריקודים היא אכן נכונה, ולא עליה טענתי,
מיקדתי הערתי כלפי טענה מסוימת שהמציאות השתנתה והיום אין בכך שמחה מיוחדת,
וע"ז אני טוען שלפ"ז אפשר להתיר עוד הרבה דברים [לאו דווקא בתשעת הימים].
ואם אכן התירו הרי שכך הם סבורים,
אני בכל אופן סבור [מבלי לגרוע בכבוד הרבנים הנ"ל בהודעתך ח"ו] שמה שנאסר משום שמחה,
הרי הוא שיש בזה שמחה בעצם ולא רק משום שזה דבר חריג לימות השמחה,
אמנם כלפי מוזיקה בנגן הטענה הקודמת שזה לא היה בכלל האיסור מעיקרא שפיר כדקיימא קיימא.
 


משיב כהלכה
הודעות: 1118
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 332 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי משיב כהלכה » 16 יולי 2020, 13:50

דחד יומא כתב:
16 יולי 2020, 13:36
אני בכל אופן סבור [מבלי לגרוע בכבוד הרבנים הנ"ל בהודעתך ח"ו] שמה שנאסר משום שמחה,
הרי הוא שיש בזה שמחה בעצם ולא רק משום שזה דבר חריג לימות השמחה

איני בטוח שהבנתי כראוי את דבריך,

עכ"פ אני חושב שפשוט הוא שהמג"א דיבר על ריקודים ומחולות המוניים, והבאים אחריו דיברו על כלי זמר כמו בהופעות חיות שההמון מתקבץ ושומע כלי זמר, וזה מביא לידי ריקודים כמו שמצוי. ולא מתאים הדבר לאווירת האבלות של הימים הללו.

אבל איסור זה נהפך כביכול ל"מיעוט תענוג" ואם אדם שומע באוזניות שלו, רוצים לאסור לו משום שנהנה מהשיר... ואין זו הכוונה כלל.


דחד יומא
הודעות: 132
הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דחד יומא » 17 יולי 2020, 13:01

משיב כהלכה כתב:
16 יולי 2020, 13:50
דחד יומא כתב:
16 יולי 2020, 13:36
אני בכל אופן סבור [מבלי לגרוע בכבוד הרבנים הנ"ל בהודעתך ח"ו] שמה שנאסר משום שמחה,
הרי הוא שיש בזה שמחה בעצם ולא רק משום שזה דבר חריג לימות השמחה

איני בטוח שהבנתי כראוי את דבריך,

עכ"פ אני חושב שפשוט הוא שהמג"א דיבר על ריקודים ומחולות המוניים, והבאים אחריו דיברו על כלי זמר כמו בהופעות חיות שההמון מתקבץ ושומע כלי זמר, וזה מביא לידי ריקודים כמו שמצוי. ולא מתאים הדבר לאווירת האבלות של הימים הללו.

אבל איסור זה נהפך כביכול ל"מיעוט תענוג" ואם אדם שומע באוזניות שלו, רוצים לאסור לו משום שנהנה מהשיר... ואין זו הכוונה כלל.
אפרש שיחתי,
יש כאן שתי טענות, א' הטענה שהמג"א דיבר על ריקודים וממילא אסרו באופן שמביא לידי ריקודים.
ב' מה שהבאת למעלה שהיום מצוי לכל אחד בביתו מוזיקה וכו' ואין זה שמחה מיוחדת.
בנוגע לטענה א' שפיר קאמרת ואכן כך מסתבר.
אבל אם לא נקבל את טענה א' ונסבור שאכן אסרו בעצם כל שמיעת כלי שיר,
א"כ לא מהני לן כלל טענה ב' לדעתי,
כי מה שיש לכל אחד בביתו אפשרות לשמיעת מוזיקה איננה מורידה ממשמעות השמחה שיש בכך,
שהרי אם נקבל שאכן אסרו על כל שמיעת כלי שיר, הרי שחז"ל הגדירו את השמיעה הזו כשמחה שסותרת לימי האבלות,
וממילא אסור לשמוע אע"פ שבזמננו הדבר מצוי ורגיל.
ועל זה הבאתי דוגמא שאם נדון להתיר מוזיקה משום שהיא מצויה,
א"כ נתיר גם רחיצה משום שהיום הרחיצה היא עניין רגיל וקבוע.
 


דחד יומא
הודעות: 132
הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי דחד יומא » 17 יולי 2020, 13:05

דרך אגב לגבי רחיצה יש מקום לדון להתירה מהסברא הנ"ל,
דהיינו מה שהיום הרגילות להתרחץ כל יום,
על פי דעת החת"ס בתשובה [יו"ד שמ"ח] וכמדומה שכן דעת הנוב"י,
דכל דבר שהרגילות לעשותו כל יום [או עכ"פ יותר מפעם בשבוע] לא אסרוהו בתשעת הימים,
ויסוד הדברים שם הוא לגבי גילוח הזקן, שכתב החת"ס שהוא ניוול כל כך שבוודאי לא אסרוהו,
שהרי יום אחד שלא יתגלח כבר ניכר עליו, [מיירי במי שרגיל להתגלח כל יום].
ואם אינני טועה מבואר שם שההסבר בזה הוא דכל מה שאסרו הוא בדבר שהרגילות היא אחת לשבוע, אם כן אמרו חז"ל אל תעשה עכשיו אלא תדחה לשבוע הבא,
אבל דבר שהרגילות היא כל יום לא אסרו כלל.
[שם עיקר הנידון לגבי ימי אבלות על אביו אבל דומני שמדובר גם לעניין תשעת הימים].


משיב כהלכה
הודעות: 1118
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 332 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: השכמה עם שירים

שליחה על ידי משיב כהלכה » 17 יולי 2020, 18:20

דחד יומא כתב:
17 יולי 2020, 13:01

אבל אם לא נקבל את טענה א' ונסבור שאכן אסרו בעצם כל שמיעת כלי שיר,
א"כ לא מהני לן כלל טענה ב' לדעתי,
כי מה שיש לכל אחד בביתו אפשרות לשמיעת מוזיקה איננה מורידה ממשמעות השמחה שיש בכך,
שהרי אם נקבל שאכן אסרו על כל שמיעת כלי שיר, הרי שחז"ל הגדירו את השמיעה הזו כשמחה שסותרת לימי האבלות,
וממילא אסור לשמוע אע"פ שבזמננו הדבר מצוי ורגיל.
ועל זה הבאתי דוגמא שאם נדון להתיר מוזיקה משום שהיא מצויה,
א"כ נתיר גם רחיצה משום שהיום הרחיצה היא עניין רגיל וקבוע.
 

צריך לעשות סדר בדברים:

א. גזירת חז"ל לא לשמוע כלי שיר אחר החורבן, הוא משום שכלי שיר מביאים לשמחה מיוחדת, ובזה הקילו כיום, אם מדובר בשירות ותשבחות, או בסעודת מצווה. וראה איך התחבט בזה הגר"ע יוסף בשו"ת יחוה דעת חלק א' סי' מ"ו, ולבסוף עשה ספק ספיקא להתיר, למרות שיש רמב"ם ושו"ע האוסרים.

ובפרט התיר שמיעה מרדיו או מדיסק, שזה לא היה בכלל הגזירה, ופנים חדשות באו לכאן (ויתבאר יותר ע"פ הנ"ל).

ב. מאחר ואין שום איסור מיוחד בחז"ל על שמיעת כלי שיר בימים אלה (כי אסרו כל השנה), התפתח מנהג לאסור כלי שיר המביאים לידי ריקודים ומחולות, לאחר שהמג"א הזכיר שהמנהג לאסור ריקודים ומחולות.

בזה פשוט שהשמחה שיש בלב הרואה תזמורת עם כלי שיר ונגנים, היא אחרת לגמרי מהשמחה שיש כאשר שומעים שירים מתוך נגן MP3.

ובאירועים, גם כאשר אין נגנים ומביאים תקליטן כדי לחסוך בכסף, עדיין לא מדובר באיזה נגן קטן ורמקול, אלא במערכת שלמה שהיא כמו כלי שיר, ורמקולים ענקיים מיוחדים, כי בנגן קטן אין הרגשה של שמחה כלל (ועדיין, השמחה שיש בתזמורת עם כלי שיר היא גדולה בהרבה).

ג. מה שהבאת דוגמא מרחיצה, אין לזה שום קשר, בכלי שיר הנדון הוא לא לשמוח שמחה מרובה, וברחיצה הנדון הוא מיעוט תענוג וזה לא קשור לרגילות. ובאמת רחיצה לשם הסרת לכלוך, התירו. ורחיצה במים קרים שאין בה תענוג, התירו. ובקצרה מתוך האשכול הסמוך:

בשו"ת מהר"י מברונא (ס' יב) הביא פי' הרמב"ן לאיסטניס "שאם לא ירחץ יבוא לידי צער הרבה" וגם אנחנו מצטערים,

הגרי"ח זוננפלד בשו"ת שלמת חיים (או"ח ס' שיג) "משום נקיות ולא משום תענוג"

הערוך השלחן (ס' תקנא סעיף לז) "הואיל וצורך מצוה היא ואינה עושה זאת לתענוג"

הגר"מ פיינשטיין באגרות משה (אה"ע ח"ד ס' פד אות ד) "שמכוונים להסיר הזיעה, ולא מחמת תענוג"

שו"ת שבט הקהתי (ח"ה ס' ק) "כיון שאינו מכוין לתענוג אלא להעביר הזוהמא"

הגר"י קמינצקי (אמת ליעקב ס"ס תקנ"א הערה 514) "שאיסור רחיצה בתשעת הימים הוא רק באופן של תענוג, אבל אם הוא מלוכלך או מזיע או שנודף ממנו ריח רע מותר"

וכן על זה הדרך, לאפוקי ממה שרצית לומר שזה ענין של רגילות.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הלכה ומנהג”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים