מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
יהי חסדך עלינו
הודעות: 207
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 18 יולי 2020, 23:31

מה הפשט שהם הסכימו לותר על ארץ ישראל הרי מאברהם אבינו זה כל הדבור ארץ ישראל ופתאום בשביל ענין זוטר שיהיה אוכל לכבשים הם מותרים על ארץ ישראל? ראיתי פעם שמדברים ע"ז אולי כבר בראשונים האם ידוע?


איש ווילנא
הודעות: 2177
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי איש ווילנא » 18 יולי 2020, 23:33

זה לא ממש לא ארץ ישראל
כי הרי נתחייב במצוות מחמת הכיבוש
וראה אור החיים בפרשה שמכניס זאת בדברייהם "אשר הכה ד'" עי' שם


פותח הנושא
יהי חסדך עלינו
הודעות: 207
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 18 יולי 2020, 23:41

עדיין השאלה זועקת


גמח
הודעות: 149
הצטרף: 19 דצמבר 2016, 15:17
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי גמח » 18 יולי 2020, 23:48

עיין בעשרה מאמרות לרמ"ע מפאנו מאמר חקור דין ח"ג פי"ח שמבאר מדוע לא היה חלק לשבט ראובן וגד לקבל
חלק בארץ ישראל.


HaimL
הודעות: 3492
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 504 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי HaimL » 18 יולי 2020, 23:52

הבאתי את זה בדיון אחר, אבל מפורש ברש"י שבני גד רצו את עבר הירדן המזרחי, בגלל ששם חלקת קבורתו של משה רבנו.


בחור צעיר
הודעות: 504
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי בחור צעיר » 19 יולי 2020, 00:39

להבנתי, המקום הזה אינו עיקר א"י, אבל הוא נספח לא"י, וכאשר עדיין אין היא ברשות ישראל, אין עבר הירדן קדוש, אבל כאשר היא נכבשה ונתקדשה להם, כבר כל סביבותיה בכללה. מה גם שהעמים יושבי הארצות הללו הם אמוריים כיושבי ההר בתוך הארץ.
דוגמא לדבר היא קדש ברנע, אשר משם נשתלחו המרגלים, ככתוב בכמה מקומות בתורה, ומאידך בגבולות הארץ הכתובים בפרשת מסעי מבואר כי קדש ברנע בכלל א"י היא וצפונית לגבול, וְנָסַב לָכֶם הַגְּבוּל מִנֶּגֶב לְמַעֲלֵה עַקְרַבִּים וְעָבַר צִנָה (והיה) וְהָיוּ תּוֹצְאֹתָיו מִנֶּגֶב לְקָדֵשׁ בַּרְנֵעַ וְיָצָא חֲצַר אַדָּר וְעָבַר עַצְמֹנָה: א"כ איך יתכן שמרגלים נשתלחו ממקום שהוא כבר בתוך הארץ, ולא שמענו שכבר זכו ליכנס לארץ ויצאו ממנה. אבל הביאור הוא שמקומות שבספר אין הם כארץ מצד עצמם אבל הם גבולותיה של הארץ, וקדש שבספר המדבר הגדול והנורא יושבת, אין היא קדושה מצ"ע רק כנספחת להר הטוב, וכאשר הוא עדיין אינו בידיהם עדיין לא באו אל הארץ.


איש ווילנא
הודעות: 2177
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי איש ווילנא » 19 יולי 2020, 01:10

בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 00:39
להבנתי, המקום הזה אינו עיקר א"י, אבל הוא נספח לא"י, וכאשר עדיין אין היא ברשות ישראל, אין עבר הירדן קדוש, אבל כאשר היא נכבשה ונתקדשה להם, כבר כל סביבותיה בכללה. מה גם שהעמים יושבי הארצות הללו הם אמוריים כיושבי ההר בתוך הארץ.

אמנם אף על פי כן נחשבת כ"ארץ טמאה" כמו שכתוב ביהושע
וראה ברמב"ן פרשת חוקת שאין בה מעלת ארץ ישראל וכן הוא בתשב"ץ באריכות.

יש לציין שמדברי רש"י והרמב"ן שם בפרשת חוקת מבואר שהוא מכלל ארץ שבעה עממין שהובטח לאברהם 
ואף על פי כן חשיב כארץ טמאה ולא באה למעלת א"י וצ"ת. 


בחור צעיר
הודעות: 504
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי בחור צעיר » 19 יולי 2020, 01:14

איש ווילנא כתב:
19 יולי 2020, 01:10
בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 00:39
להבנתי, המקום הזה אינו עיקר א"י, אבל הוא נספח לא"י, וכאשר עדיין אין היא ברשות ישראל, אין עבר הירדן קדוש, אבל כאשר היא נכבשה ונתקדשה להם, כבר כל סביבותיה בכללה. מה גם שהעמים יושבי הארצות הללו הם אמוריים כיושבי ההר בתוך הארץ.

אמנם אף על פי כן נחשבת כ"ארץ טמאה" כמו שכתוב ביהושע
וראה ברמב"ן פרשת חוקת שאין בה מעלת ארץ ישראל וכן הוא בתשב"ץ באריכות.
ארץ טמאה לא נאמר כקביעה, אלא ואם טמאה הארץ בעיניכם אז אנא עברו והאחזו בארץ הקדושה, בנחלת ה', אבל בעיני ב"ג וב"ר בוודאי לא היתה טמאה ארץ אחוזתם.
 


איש ווילנא
הודעות: 2177
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי איש ווילנא » 19 יולי 2020, 01:16

בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 01:14
ארץ טמאה לא נאמר כקביעה, אלא ואם טמאה הארץ בעיניכם אז אנא עברו והאחזו בארץ הקדושה, בנחלת ה', אבל בעיני ב"ג וב"ר בוודאי לא היתה טמאה ארץ אחוזתם.

אכן הדגשה נכונה
אבל הרמב"ן כן מביא פסוק זה כמקור שהיא ארץ טמאה


אברהם העברי
הודעות: 923
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 יולי 2020, 03:15

עי' במהרש"ם ע"ז שכתב דברים חמורים מאוד שהם היו מבני ט' מידות וכו'


בן עזאי
הודעות: 83
הצטרף: 30 מרץ 2020, 06:48
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי בן עזאי » 19 יולי 2020, 06:05

בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 00:39
דוגמא לדבר היא קדש ברנע, אשר משם נשתלחו המרגלים, ככתוב בכמה מקומות בתורה, ומאידך בגבולות הארץ הכתובים בפרשת מסעי מבואר כי קדש ברנע בכלל א"י היא וצפונית לגבול, וְנָסַב לָכֶם הַגְּבוּל מִנֶּגֶב לְמַעֲלֵה עַקְרַבִּים וְעָבַר צִנָה (והיה) וְהָיוּ תּוֹצְאֹתָיו מִנֶּגֶב לְקָדֵשׁ בַּרְנֵעַ וְיָצָא חֲצַר אַדָּר וְעָבַר עַצְמֹנָה: א"כ איך יתכן שמרגלים נשתלחו ממקום שהוא כבר בתוך הארץ, ולא שמענו שכבר זכו ליכנס לארץ ויצאו ממנה.
איני מונח בענין, אבל כמדומה שבתוס' גיטין ב. ובש"ר שם מבו' דיש ב' קדש [אולי אפי' ב' קדש ברנע].


בחור צעיר
הודעות: 504
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי בחור צעיר » 19 יולי 2020, 09:31

בן עזאי כתב:
19 יולי 2020, 06:05
בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 00:39
דוגמא לדבר היא קדש ברנע, אשר משם נשתלחו המרגלים, ככתוב בכמה מקומות בתורה, ומאידך בגבולות הארץ הכתובים בפרשת מסעי מבואר כי קדש ברנע בכלל א"י היא וצפונית לגבול, וְנָסַב לָכֶם הַגְּבוּל מִנֶּגֶב לְמַעֲלֵה עַקְרַבִּים וְעָבַר צִנָה (והיה) וְהָיוּ תּוֹצְאֹתָיו מִנֶּגֶב לְקָדֵשׁ בַּרְנֵעַ וְיָצָא חֲצַר אַדָּר וְעָבַר עַצְמֹנָה: א"כ איך יתכן שמרגלים נשתלחו ממקום שהוא כבר בתוך הארץ, ולא שמענו שכבר זכו ליכנס לארץ ויצאו ממנה.
איני מונח בענין, אבל כמדומה שבתוס' גיטין ב. ובש"ר שם מבו' דיש ב' קדש [אולי אפי' ב' קדש ברנע].
תוס' בריש גיטין הזכירו שני קדש אחרים לגמרי, את קדש נפתלי ואת קדש וברד בארץ פלשתים של אבימלך שדר בה בגרר, יעו"ש, אבל אני שאלתי מקדש ברנע והם לא אמרו תרי קדש ברנע הוו.
אמנם עתה מצאתי בדעת זקנים [במדבר לד' ד'] תימה להרב בכור שור דהכא משמע דקדש ברנע היתה מארץ כנען והלא משה רבינו לא עבר הירדן ומקדש ברנע שלח מרגלים דכתיב בשלוח אותם מקדש ברנע. ונ"ל דתרי קדש ברנע הוו כדאי' בפ' ג' דמכות א"ר יוסי תרתי קדש היו וכן ביהושע מונה אותו בעיירות שמעבר לירדן וכן פרש"י דתרי הר ההר הוו לפי שמצינו בהר ההר מת אהרן שלא עבר את הירדן והכא משמע שהוא מארץ כנען דכתיב תתאו לכם הר ההר:
אבל גם דבריו פלא כי שני הקדש שעליהם אמרו תרי קדש הוו שניהם בצפון בהר נפתלי, קדש עיר המקלט ועיר המבצר קדש יחד עם רקת וכינרת.
אבל לעיקר הדבר אני סבור כי ברור שמדובר על קדש ברנע אחת, וזה פשוטם של דברים בתחילת דברי משה במשנה תורה: אַחַד עָשָׂר יוֹם מֵחֹרֵב דֶּרֶךְ הַר שֵׂעִיר עַד קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ: ואח"כ אמר עוד וַנִּסַּע מֵחֹרֵב וַנֵּלֶךְ אֵת כָּל הַמִּדְבָּר הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא הַהוּא אֲשֶׁר רְאִיתֶם דֶּרֶךְ הַר הָאֱמֹרִי כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ אֹתָנוּ וַנָּבֹא עַד קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ: וָאֹמַר אֲלֵכֶם בָּאתֶם עַד הַר הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ: כלומר, קדש ברנע הוא קצה ארץ האמורי וכאשר באו אליה נחשב שבאתם עד הר האמורי אשר ה' נותן לנו. 
וכאשר אמר ביהושע כי כבש את כל מלכי הארץ אמר [יהושע י' מא'] וַיַּכֵּם יְהוֹשֻׁעַ מִקָדֵשׁ בַּרְנֵעַ וְעַד עַזָּה וְאֵת כָּל אֶרֶץ גֹּשֶׁן וְעַד גִּבְעוֹן: הרי שכבש את קדש ברנע והכה את יושביה.


איש ווילנא
הודעות: 2177
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 487 פעמים
קיבל תודה: 590 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי איש ווילנא » 19 יולי 2020, 10:02

חזון איש שביעית סימן ג סוף ס"ק כז.

תוס' ד"ה ואשקלון. ויש לומר דתרי רקם וחגר הוו וכו'

נראה דחמש הוו אחת במדבר צין במדבר לג לו והוא במקצוע דרומית מזרחית של א"י ואינה מא"י ואפשר שזו הנזכרת בראשית יד
הב' קדש ברנע שם לד ד
הג' בארץ פלשתים במקצוע דרומית מערבית וזו הנזכרת בראשית כ א
הד' דכתיב יהושע יט לז וקדש וארעי וזו עיר מקלט שם כא לב והיא במזרח סמוך לצפון
וזו שבמשנתינו חו"ל בגבול


קדמא ואזלא
הודעות: 331
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 19 יולי 2020, 10:18

בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 01:14
איש ווילנא כתב:
19 יולי 2020, 01:10
בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 00:39
להבנתי, המקום הזה אינו עיקר א"י, אבל הוא נספח לא"י, וכאשר עדיין אין היא ברשות ישראל, אין עבר הירדן קדוש, אבל כאשר היא נכבשה ונתקדשה להם, כבר כל סביבותיה בכללה. מה גם שהעמים יושבי הארצות הללו הם אמוריים כיושבי ההר בתוך הארץ.

אמנם אף על פי כן נחשבת כ"ארץ טמאה" כמו שכתוב ביהושע
וראה ברמב"ן פרשת חוקת שאין בה מעלת ארץ ישראל וכן הוא בתשב"ץ באריכות.
ארץ טמאה לא נאמר כקביעה, אלא ואם טמאה הארץ בעיניכם אז אנא עברו והאחזו בארץ הקדושה, בנחלת ה', אבל בעיני ב"ג וב"ר בוודאי לא היתה טמאה ארץ אחוזתם.
 
ראב"ד - תשובות ופסקים סימן כו
וא"ת תנאי בני ראובן ובני גד ממונא הוא ומיניה גמרינןי התם לאו לאפוקי ממונא הוא דאינהו נמי זכותא הוה להו בגוה וחליפין בעלמא עבדו בהדיהו והחליפו ארץ טמאה בקדושה, אלא שהיו להוטים אחר מקניהם וקניינם, וזכות היתה להם לשאר השבטים בבחירתם בארץ ההיא, שאלמלא כן היו השבטים מחוצים בחלקיהם חלק כאן וחלק כאן, הילכך לאו אפוקי ממונא הוא וכגיטין וקידושין דמיא כנ"ל.


קדמא ואזלא
הודעות: 331
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 19 יולי 2020, 10:57

בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 01:14
איש ווילנא כתב:
19 יולי 2020, 01:10
בחור צעיר כתב:
19 יולי 2020, 00:39
להבנתי, המקום הזה אינו עיקר א"י, אבל הוא נספח לא"י, וכאשר עדיין אין היא ברשות ישראל, אין עבר הירדן קדוש, אבל כאשר היא נכבשה ונתקדשה להם, כבר כל סביבותיה בכללה. מה גם שהעמים יושבי הארצות הללו הם אמוריים כיושבי ההר בתוך הארץ.

אמנם אף על פי כן נחשבת כ"ארץ טמאה" כמו שכתוב ביהושע
וראה ברמב"ן פרשת חוקת שאין בה מעלת ארץ ישראל וכן הוא בתשב"ץ באריכות.
אבל בעיני ב"ג וב"ר בוודאי לא היתה טמאה ארץ אחוזתם.
 

מה דלדידך פשיטא, לבני ישראל מיבעיא, (רד"ק יהושע פרק כב פסוק יט ואך אם טמאה - פירוש אם טמאה בעיניכם).
וצ"ל בכוונתך, דכל הספק הי' על הצד שבנו מזבח לעולות, אבל לאחר שהאמינום שלא בנו אלא לאות, שוב אין סיבה להסתפק אולי בעיני ב"ג וב"ר היא טמאה.


אברהם לוי
הודעות: 119
הצטרף: 08 מרץ 2020, 18:44
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אברהם לוי » 19 יולי 2020, 11:19

אברהם העברי כתב:
19 יולי 2020, 03:15
עי' במהרש"ם ע"ז שכתב דברים חמורים מאוד שהם היו מבני ט' מידות וכו'
מקור ?


תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי תורה לשמה » 19 יולי 2020, 11:50

גם למצדדים לומר שאזור עבר הירדן הוא נספח לארץ ישראל הרי ברור שלא בשביל להיכנס לעבר הירדן סובבו העם במדבר ארבעים שנה עד תום כל הדור ההוא ולכן אכתי קשיא איך גם משה נתן להם להתנחל במקום זה אפי' בתנאי שיעברו להילחם, הרי בסופו של דבר זה בגידה בכל המושג של א''י, אמנם לפי הפסוקים משמע שהיה זה על פי ה' כפי שענו בני גד ובני ראובן '' ויענו בני גד ובני ראובן לאמר את אשר דבר ה' אל עבדיך כן נעשה ולכן אפשר לומר שהיה כאן הסכמה של ה' לתנאי של משה שבני גד ובני ראובן ינחלו בעבר הירדן, אמנם אפשר להבין אולי מה הסיבה שמשה נתן להם להתנחל בעבר הירדן כי לכאו' נראה שבני גד ובני ראובן היו שונים משאר שבטי ישראל שכן לשתיים וחצי שבטים בלבד שבעבר הירדן היו שם ג' ערי מקלט, לעומת עשרה שבטים שבא''י שהיה להם גם רק ג' ערי מקלט משום שהיה בעבר הירדן יותר רציחות בשוגג מאשר בא''י מדין מגלגלין חובה ע''י חייב ולכן יתכן שמשה העדיף אותם שם ושלא יתערבבו עם שאר השבטים ובלבד שיקיימו את תנאם וירתמו את כוחם העז למלחמה


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אבי חי » 19 יולי 2020, 11:52

לענ"ד כדאי להזהר מלהציע ספקולציות ללא מקור
כשמדברים על אבותינו הקדמונים מדור דעה.

ועדיין אנו מצפים לר' @אברהם העברי שיתן מקור.


תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי תורה לשמה » 19 יולי 2020, 12:00

אבי חי כתב:
19 יולי 2020, 11:52
לענ"ד כדאי להזהר מלהציע ספקולציות ללא מקור
כשמדברים על אבותינו הקדמונים מדור דעה.

ועדיין אנו מצפים לר' @אברהם העברי שיתן מקור.
רש''י הוא לא ספיקולציא [פסוק לה' יד'] משום דבגלעד נפישי רוצחים דכתיב גלעד קרית פועלים און עקובה מדם וזה המקור
 


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אבי חי » 19 יולי 2020, 12:03

תורה לשמה כתב:
19 יולי 2020, 12:00
אבי חי כתב:
19 יולי 2020, 11:52
לענ"ד כדאי להזהר מלהציע ספקולציות ללא מקור
כשמדברים על אבותינו הקדמונים מדור דעה.

ועדיין אנו מצפים לר' @אברהם העברי שיתן מקור.
רש''י הוא לא ספיקולציא [פסוק לה' יד'] משום דבגלעד נפישי רוצחים דכתיב גלעד קרית פועלים און עקובה מדם וזה המקור

ייש"כ.
ועדיין לא שמענו עד כדי שמשה העדיף שלא יתערבו עם שאר השבטים.

(מה שכתבתי הוא טעמי האישי, וזכותו של מר לחשוב אחרת, הדברים כשלעצמם אינם מופרכים כלל)


תורה לשמה
הודעות: 57
הצטרף: 05 אוקטובר 2019, 21:41
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי תורה לשמה » 19 יולי 2020, 12:09

אבי חי כתב:
19 יולי 2020, 12:03
תורה לשמה כתב:
19 יולי 2020, 12:00
אבי חי כתב:
19 יולי 2020, 11:52
לענ"ד כדאי להזהר מלהציע ספקולציות ללא מקור
כשמדברים על אבותינו הקדמונים מדור דעה.

ועדיין אנו מצפים לר' @אברהם העברי שיתן מקור.
רש''י הוא לא ספיקולציא [פסוק לה' יד'] משום דבגלעד נפישי רוצחים דכתיב גלעד קרית פועלים און עקובה מדם וזה המקור
ייש"כ.
ועדיין לא שמענו עד כדי שמשה העדיף שלא יתערבו עם שאר השבטים.

(מה שכתבתי הוא טעמי האישי, וזכותו של מר לחשוב אחרת, הדברים כשלעצמם אינם מופרכים כלל)

אכן ולכן כתבתי יתכן, ולא ונראה לי , בכ''א יש''כ גם לך שלפחות הבנת את כוונותי


בחור צעיר
הודעות: 504
הצטרף: 17 אפריל 2020, 01:57
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 197 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי בחור צעיר » 19 יולי 2020, 12:45

איש ווילנא כתב:
19 יולי 2020, 10:02
חזון איש שביעית סימן ג סוף ס"ק כז.

תוס' ד"ה ואשקלון. ויש לומר דתרי רקם וחגר הוו וכו'

נראה דחמש הוו אחת במדבר צין במדבר לג לו והוא במקצוע דרומית מזרחית של א"י ואינה מא"י ואפשר שזו הנזכרת בראשית יד
הב' קדש ברנע שם לד ד
הג' בארץ פלשתים במקצוע דרומית מערבית וזו הנזכרת בראשית כ א
הד' דכתיב יהושע יט לז וקדש וארעי וזו עיר מקלט שם כא לב והיא במזרח סמוך לצפון
וזו שבמשנתינו חו"ל בגבול
כמה הערות על דברי חזו"א.
א. כתב דאפשר דקדש דבראשית יד' היא קדש שבמדבר צין, וד"ז שנוי במחלוקת רש"י ורמב"ן שם שרש"י כתב שהיא קדש ע"ש שנקדש שם באהרן ומשה במעשה דמי מריבה, ורמב"ן העיר עליו שהרי באו ארבעת המלכים עד איל פראן אשר על המדבר ואז שבו והכו את עין משפט היא קדש, וזו קדש ברנע שמשם נשתלחו מרגלים. 
ב. קדש הג' והד' שלו אינם עניין לקדש המדובר כאן, 
ג. זו שבמשנתינו באמת איני יודע מהי שהיא בגבול מזרח שמרקם למזרח כמזרח.
והעולה מדברי מרן שקדש ברנע אחת היא, והיא בא"י, ולא העיר כלום ע"ז שמשם נשתלחו מרגלים, וכדברי לעיל.
 


פותח הנושא
יהי חסדך עלינו
הודעות: 207
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 19 יולי 2020, 21:21

ת"ח אמר לי שרצו ליהות סמוך לקבורתו דמשה וכמש"כ [דברים לג כא] וירא ראשית לו כי שם חלקת מחקק ספון ויתא ראשי עם וכו' ועי"ש רש"י "ראה ליטול לו חלק בארץ סיחון ועוג שהוא ראשית כיבוש הראץ כי שם חלקת מחקק כי ידע, אשר שם בנחלתו חלקת שדה קבורת מחוקק והוא משה" אולם עדיין קשה מאד שזה עדיף מארץ אשר עיני ה' וכו'


פותח הנושא
יהי חסדך עלינו
הודעות: 207
הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי יהי חסדך עלינו » 19 יולי 2020, 21:54

עכשיו אמרו לי שיש ע"ז בפני דוד לחיד"א מטות אות ט' אשמח אם יש להורדה


אברהם העברי
הודעות: 923
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 יולי 2020, 23:32

אברהם לוי כתב:
19 יולי 2020, 11:19
אברהם העברי כתב:
19 יולי 2020, 03:15
עי' במהרש"ם ע"ז שכתב דברים חמורים מאוד שהם היו מבני ט' מידות וכו'
מקור ?
 
אבי חי כתב:
19 יולי 2020, 11:52
לענ"ד כדאי להזהר מלהציע ספקולציות ללא מקור
כשמדברים על אבותינו הקדמונים מדור דעה.

ועדיין אנו מצפים לר' @אברהם העברי שיתן מקור.

לו היה לי את המקור המדויק הייתי כותב אותו מיד
אני זוכר שקראתי זאת בעבר
אנסה למצוא את המקור המדויק - דבריו חריפים מאוד ואכן ראוי להם שיזכו לדיון
(בקצרה דבריו - ראובן היה בן תמורה משום שיעקב דעתו על רחל וכן גד שנולד מהחלפת רחל ולאה בעבור הדודאים ולכן לא זכו להיכנס לא"י)


קדמא ואזלא
הודעות: 331
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 19 יולי 2020, 23:35

אברהם העברי כתב:
19 יולי 2020, 23:32
אברהם לוי כתב:
19 יולי 2020, 11:19
אברהם העברי כתב:
19 יולי 2020, 03:15
עי' במהרש"ם ע"ז שכתב דברים חמורים מאוד שהם היו מבני ט' מידות וכו'
מקור ?
 
אבי חי כתב:
19 יולי 2020, 11:52
לענ"ד כדאי להזהר מלהציע ספקולציות ללא מקור
כשמדברים על אבותינו הקדמונים מדור דעה.

ועדיין אנו מצפים לר' @אברהם העברי שיתן מקור.

לו היה לי את המקור המדויק הייתי כותב אותו מיד
אני זוכר שקראתי זאת בעבר
אנסה למצוא את המקור המדויק - דבריו חריפים מאוד ואכן ראוי להם שיזכו לדיון
(בקצרה דבריו - ראובן היה בן תמורה משום שיעקב דעתו על רחל וכן גד שנולד מהחלפת רחל ולאה בעבור הדודאים ולכן לא זכו להיכנס לא"י)
מגן אברהם סימן רמ ס"ק ט
ט (פמ"ג) תמורה. אפי' שתיהן נשיו, כגון שנתכוין לזו ונזדמנה לו האחרת (טור) וצ"ע דהלא יעקב נתכוין לרחל ובא על לאה, ובסי"מ כ' שמשום זה לא נטלו שבט ראובן חלק בא"י רק בעבר הירדן ומ"מ צ"ע שיהיו ח"ו מן המורדים והפושעים ובפרט שהיא נתעברה מביאה זו כמ"ש התו' ביבמות דף ע"ז וצ"ל דדוקא כשראה רחל שוכבת במטה ונתכוין לגוף זה ואח"כ נזדמנה לו לאה תחתיו אבל יעקב בשעת כניסתו לחופה ראה לאה ונתכוין לגופה רק שסבר ששמה רחל לית לן בה, וכיוצא בזה חילקו בסנהדרין גבי נתכוין להרוג את זה והרג את זה:


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אבי חי » 19 יולי 2020, 23:38

אברהם העברי כתב:
19 יולי 2020, 23:32
וכן גד שנולד מהחלפת רחל ולאה בעבור הדודאים
אפשר הסבר?
(סליחה על הבורות)


אבי חי
הודעות: 785
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 191 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אבי חי » 19 יולי 2020, 23:42

קדמא ואזלא כתב:
19 יולי 2020, 23:35
אברהם העברי כתב:
19 יולי 2020, 23:32
אברהם לוי כתב:
19 יולי 2020, 11:19

מקור ?
 
אבי חי כתב:
19 יולי 2020, 11:52
לענ"ד כדאי להזהר מלהציע ספקולציות ללא מקור
כשמדברים על אבותינו הקדמונים מדור דעה.

ועדיין אנו מצפים לר' @אברהם העברי שיתן מקור.

לו היה לי את המקור המדויק הייתי כותב אותו מיד
אני זוכר שקראתי זאת בעבר
אנסה למצוא את המקור המדויק - דבריו חריפים מאוד ואכן ראוי להם שיזכו לדיון
(בקצרה דבריו - ראובן היה בן תמורה משום שיעקב דעתו על רחל וכן גד שנולד מהחלפת רחל ולאה בעבור הדודאים ולכן לא זכו להיכנס לא"י)
מגן אברהם סימן רמ ס"ק ט
ט (פמ"ג) תמורה. אפי' שתיהן נשיו, כגון שנתכוין לזו ונזדמנה לו האחרת (טור) וצ"ע דהלא יעקב נתכוין לרחל ובא על לאה, ובסי"מ כ' שמשום זה לא נטלו שבט ראובן חלק בא"י רק בעבר הירדן ומ"מ צ"ע שיהיו ח"ו מן המורדים והפושעים ובפרט שהיא נתעברה מביאה זו כמ"ש התו' ביבמות דף ע"ז וצ"ל דדוקא כשראה רחל שוכבת במטה ונתכוין לגוף זה ואח"כ נזדמנה לו לאה תחתיו אבל יעקב בשעת כניסתו לחופה ראה לאה ונתכוין לגופה רק שסבר ששמה רחל לית לן בה, וכיוצא בזה חילקו בסנהדרין גבי נתכוין להרוג את זה והרג את זה:
יש"כ.
ויעו"ע בפרמ"ג שם, בשם הא"ר.

מאי סי"מ שכ' המג"א?
 


אברהם העברי
הודעות: 923
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 יולי 2020, 23:50

קדמא ואזלא כתב:
19 יולי 2020, 23:35
מגן אברהם סימן רמ ס"ק ט
ט (פמ"ג) תמורה. אפי' שתיהן נשיו, כגון שנתכוין לזו ונזדמנה לו האחרת (טור) וצ"ע דהלא יעקב נתכוין לרחל ובא על לאה, ובסי"מ כ' שמשום זה לא נטלו שבט ראובן חלק בא"י רק בעבר הירדן ומ"מ צ"ע שיהיו ח"ו מן המורדים והפושעים ובפרט שהיא נתעברה מביאה זו כמ"ש התו' ביבמות דף ע"ז וצ"ל דדוקא כשראה רחל שוכבת במטה ונתכוין לגוף זה ואח"כ נזדמנה לו לאה תחתיו אבל יעקב בשעת כניסתו לחופה ראה לאה ונתכוין לגופה רק שסבר ששמה רחל לית לן בה, וכיוצא בזה חילקו בסנהדרין גבי נתכוין להרוג את זה והרג את זה:
ייש"כ עצום שמצאת את מקורי (מעניין אך לי זכור כן מהמהרש"ם ואולי שניהם כיוונו לאותו הדבר)
אך הערה קטנה - המג"א לא עונה על השאלה מגד וצ"ע


אברהם העברי
הודעות: 923
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה הפשט שבני ראובן וגד ותרו על ארץ ישראל?

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 יולי 2020, 23:54

אבי חי כתב:
19 יולי 2020, 23:38
אברהם העברי כתב:
19 יולי 2020, 23:32
וכן גד שנולד מהחלפת רחל ולאה בעבור הדודאים
אפשר הסבר?
(סליחה על הבורות)

אכן צודק
יששכר הוא הנולד מההחלפה ולא גד
כנראה כוונתו לומר שיעקב כיון על לאה כשבא על שפחתה אך זהו תימה עצום לומר כן
בעז"ה כשאמצא את המהרש"ם אבדוק זאת
ייש"כ

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: Google [Bot] | 1 אורח