סיבת חורבן בית שני - קנאות


פותח הנושא
יכילנא למימר
הודעות: 44
הצטרף: 20 יולי 2020, 20:36
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי יכילנא למימר » 22 יולי 2020, 16:08

בחומש העמק דבר בפתיחה לספר בראשית, וכן על הפסוק הצור תמים פעלו וכו' צדיק וישר הוא (דברים לב ד), ביאר שביאור המושג 'ישר' הוא להתנהג על פי 'שכל הישר' בישרות ולא בעקמומיות, והנה ידוע שחורבן בית ראשון היה על עבירות כמו גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה, אבל חורבן בית שני חרב מפני שנאת חינם שהיו עוסקים בתורה ובעבודת ה' אך היה רוב שפיכות דמים לשם שמים שהיו דנים את העובר על איזה דבר שהוא צדוקי וכדו' ומורידין לבור להמיתו ובזה נעשה הנהגתם מקולקלת מאד, ואע"פ שהכל היה לשם שמים מחמת זה נענשו.
 


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 300
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 22 יולי 2020, 16:29

רק להעמיד דברים על דיוקם לא מדובר פה על קנאות מותרת [בועל ארמית וכדו'] שאז מחויבים {הקנאים} לקנאות לה' אלא על קנאות לא אמתית


מבקש אמת
הודעות: 2879
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 1116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 יולי 2020, 17:00

בר בי רב דחד יומא כתב:
22 יולי 2020, 16:29
רק להעמיד דברים על דיוקם לא מדובר פה על קנאות מותרת [בועל ארמית וכדו'] שאז מחויבים {הקנאים} לקנאות לה' אלא על קנאות לא אמתית

על זה נאמרו דברי השו"ע בסי' רמ: "ומן ההיתר יסיתנו אל האיסור".


אין חכמה
הודעות: 1265
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי אין חכמה » 22 יולי 2020, 17:02

מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:00
בר בי רב דחד יומא כתב:
22 יולי 2020, 16:29
רק להעמיד דברים על דיוקם לא מדובר פה על קנאות מותרת [בועל ארמית וכדו'] שאז מחויבים {הקנאים} לקנאות לה' אלא על קנאות לא אמתית

על זה נאמרו דברי השו"ע בסי' רמ: "ומן ההיתר יסיתנו אל האיסור".
לא 
חלילה
מי שנמצא בדרגת קנאות לש"ש נאמר עליו ונתן לך רחמים ורחמך ואין מכח זה הסתה אל האיסור
כנראה באותו דור הו כאלו שלא הו בהיתר קנאות אמיתית כלל
 


מבקש אמת
הודעות: 2879
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 1116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 יולי 2020, 17:22

אין חכמה כתב:
22 יולי 2020, 17:02
מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:00
בר בי רב דחד יומא כתב:
22 יולי 2020, 16:29
רק להעמיד דברים על דיוקם לא מדובר פה על קנאות מותרת [בועל ארמית וכדו'] שאז מחויבים {הקנאים} לקנאות לה' אלא על קנאות לא אמתית

על זה נאמרו דברי השו"ע בסי' רמ: "ומן ההיתר יסיתנו אל האיסור".
לא 
חלילה
מי שנמצא בדרגת קנאות לש"ש נאמר עליו ונתן לך רחמים ורחמך ואין מכח זה הסתה אל האיסור
כנראה באותו דור הו כאלו שלא הו בהיתר קנאות אמיתית כלל

אפילו על פנחס ואליהו כתב הרמב"ם שלא היה מתאים להיות מנהיג מחמת נטייתו אל מידת הכעס. כך שכנראה עדיין יש בזה משהו שלילי, אלא שהוא ניתב את המידה השלילית לכבוד השי"ת ולהצלת בני ישראל.
 


אין חכמה
הודעות: 1265
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי אין חכמה » 22 יולי 2020, 17:26

מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:22
אין חכמה כתב:
22 יולי 2020, 17:02
מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:00


על זה נאמרו דברי השו"ע בסי' רמ: "ומן ההיתר יסיתנו אל האיסור".
לא 
חלילה
מי שנמצא בדרגת קנאות לש"ש נאמר עליו ונתן לך רחמים ורחמך ואין מכח זה הסתה אל האיסור
כנראה באותו דור הו כאלו שלא הו בהיתר קנאות אמיתית כלל
אפילו על פנחס ואליהו כתב הרמב"ם שלא היה מתאים להיות מנהיג מחמת נטייתו אל מידת הכעס. כך שכנראה עדיין יש בזה משהו שלילי, אלא שהוא ניתב את המידה השלילית לכבוד השי"ת ולהצלת בני ישראל.

אינו דומה כלל
מנהיג צריך תכונות מסויימות 
אבל לומר ששייך בזה קדש עצמך במותר לך הוא דבר שאינו נכון כלל
קנאות היא מצווה ומצווה גוררת מצווה 
ואף שנעשית בצורת אכזריות נאמרה הבטחת ונתן לך רחמים
וחלילה להימנע מקנאות בגלל שיקול זה

 


אברהם לוי
הודעות: 119
הצטרף: 08 מרץ 2020, 18:44
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי אברהם לוי » 22 יולי 2020, 18:26

מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:22
אפילו על פנחס ואליהו כתב הרמב"ם שלא היה מתאים להיות מנהיג מחמת נטייתו אל מידת הכעס. כך שכנראה עדיין יש בזה משהו שלילי, אלא שהוא ניתב את המידה השלילית לכבוד השי"ת ולהצלת בני ישראל.
כבר כתבתי באשכול אחר שציטוט זה בשם הרמב"ם על קנאותו של פינחס היא סילוף חמור, הרמב"ם לא דיבר על קנאות פינחס שהיא רצויה, כי אם על כעסו של אליהו בימי אחאב, עיין בקישור.
viewtopic.php?f=168&t=12119&p=170233&hi ... 92#p168717
אגב שמעתי ווארט על פי מה שאומרים האשכנזים ביו"כ קטן, רחמנא אידכר לן קנאותיה דפינחס קנאה.
גם המתנגדים לקנאות ולקנאים, כשבאים להתפלל הם מזכירים את זכות קנאותו של פינחס.
הגם הלום ראיתי אשכול בענין סיבת חורבן בית שני, עיין בקישור:
viewtopic.php?f=11&t=6528#p84071


מבקש אמת
הודעות: 2879
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 1116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 יולי 2020, 23:14

אברהם לוי כתב:
22 יולי 2020, 18:26
מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:22
אפילו על פנחס ואליהו כתב הרמב"ם שלא היה מתאים להיות מנהיג מחמת נטייתו אל מידת הכעס. כך שכנראה עדיין יש בזה משהו שלילי, אלא שהוא ניתב את המידה השלילית לכבוד השי"ת ולהצלת בני ישראל.
כבר כתבתי באשכול אחר שציטוט זה בשם הרמב"ם על קנאותו של פינחס היא סילוף חמור, הרמב"ם לא דיבר על קנאות פינחס שהיא רצויה, כי אם על כעסו של אליהו בימי אחאב, עיין בקישור.
viewtopic.php?f=168&t=12119&p=170233&hi ... 92#p168717
אגב שמעתי ווארט על פי מה שאומרים האשכנזים ביו"כ קטן, רחמנא אידכר לן קנאותיה דפינחס קנאה.
גם המתנגדים לקנאות ולקנאים, כשבאים להתפלל הם מזכירים את זכות קנאותו של פינחס.
הגם הלום ראיתי אשכול בענין סיבת חורבן בית שני, עיין בקישור:
viewtopic.php?f=11&t=6528#p84071
מה ההבדל מבחינה עקרונית? הרי שניהם כעסו על הרשעים!

אם נאמר שפינחס אינו אליהו יש לחלק שמעשה קנאותו של פנחס נבעה מרצון להגן על כלל ישראל מחרון אף ה', ואילו אצל אליהו היה רוגז בלבד, שהרי לא עשה כלום על זה אלא התלונן לה'. אך למאן דאמר שפינחס זה אליהו ההגיון נותן שיש קשר בין השנים, אם כי לא מוכרח.
 


דרומאי
הודעות: 2304
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 519 פעמים
קיבל תודה: 403 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי דרומאי » 22 יולי 2020, 23:56

שמעתי מאדם גדול,
אלו המזדעזעים כל פעם למראה קנאות, הם גם קנאים. הם 'קנאים נגד קנאות'.
אך אוי למי שהקנאות שלו היא בכיוון הזה...


שלום23
הודעות: 367
הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
נתן תודה: 72 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי שלום23 » 23 יולי 2020, 00:18

דרומאי כתב:
22 יולי 2020, 23:56
שמעתי מאדם גדול,
אלו המזדעזעים כל פעם למראה קנאות, הם גם קנאים. הם 'קנאים נגד קנאות'.
אך אוי למי שהקנאות שלו היא בכיוון הזה...
אני רק מחדד שלא יטעו שח"ו התכוונת לדברי הנצי"ב,
זה רק עם הראשון הוא קנאות אמיתי, אבל אם זה סתם השחתה ושנאת חינם אז הקנאות נגדו הוא קנאות נגד זה וזהוא כוונת הנצי"ב. ודו"ק היטב


מבקש אמת
הודעות: 2879
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 1116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 יולי 2020, 01:19

דרומאי כתב:
22 יולי 2020, 23:56
שמעתי מאדם גדול,
אלו המזדעזעים כל פעם למראה קנאות, הם גם קנאים. הם 'קנאים נגד קנאות'.
אך אוי למי שהקנאות שלו היא בכיוון הזה...
ההבדל הוא, שהמזדעזעים נגד קנאות הדבר נובע מרגש התנגדות לאלימות ולפגיעה בזולת, שהוא רגש חיובי בעיקרו, גם אם לפעמים הקנאי צודק ואין ברירה כי אם להתנהג בצורה זו כנגד הפוקרים. אבל אלו שנהנים מקנאות הדבר נובע מרגש השחתה ואלימות שהוא רגש פסול ביסודו.

כמובן המדובר הוא במי שמזדעזע מהתנהגות קנאית כללית מהטעם הנזכר, ולא מאלו שאינם סובלים צדיקים בגלל שהם "יפי נפש".
 


בר בי רב דחד יומא
הודעות: 300
הצטרף: 19 מאי 2020, 20:01
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי בר בי רב דחד יומא » 23 יולי 2020, 01:25

מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:22
אין חכמה כתב:
22 יולי 2020, 17:02
מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:00


על זה נאמרו דברי השו"ע בסי' רמ: "ומן ההיתר יסיתנו אל האיסור".
לא 
חלילה
מי שנמצא בדרגת קנאות לש"ש נאמר עליו ונתן לך רחמים ורחמך ואין מכח זה הסתה אל האיסור
כנראה באותו דור הו כאלו שלא הו בהיתר קנאות אמיתית כלל
אפילו על פנחס ואליהו כתב הרמב"ם שלא היה מתאים להיות מנהיג מחמת נטייתו אל מידת הכעס. כך שכנראה עדיין יש בזה משהו שלילי, אלא שהוא ניתב את המידה השלילית לכבוד השי"ת ולהצלת בני ישראל.

לא כל אחד שלא ראוי להנהגה זה חסרון כדי להנהיג צריך להלוך נגד רוחו של כל אחד ואחד וזה לא מתאים באופי של קנאי אבל ח"ו מלומר שזה שלילי
 


קדמא ואזלא
הודעות: 331
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 23 יולי 2020, 01:27

אברהם לוי כתב:
22 יולי 2020, 18:26
מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:22
אפילו על פנחס ואליהו כתב הרמב"ם שלא היה מתאים להיות מנהיג מחמת נטייתו אל מידת הכעס. כך שכנראה עדיין יש בזה משהו שלילי, אלא שהוא ניתב את המידה השלילית לכבוד השי"ת ולהצלת בני ישראל.
כבר כתבתי באשכול אחר שציטוט זה בשם הרמב"ם על קנאותו של פינחס היא סילוף חמור, הרמב"ם לא דיבר על קנאות פינחס שהיא רצויה, כי אם על כעסו של אליהו בימי אחאב, עיין בקישור.
viewtopic.php?f=168&t=12119&p=170233&hi ... 92#p168717
אגב שמעתי ווארט על פי מה שאומרים האשכנזים ביו"כ קטן, רחמנא אידכר לן קנאותיה דפינחס קנאה.
גם המתנגדים לקנאות ולקנאים, כשבאים להתפלל הם מזכירים את זכות קנאותו של פינחס.
הגם הלום ראיתי אשכול בענין סיבת חורבן בית שני, עיין בקישור:
viewtopic.php?f=11&t=6528#p84071
viewtopic.php?f=168&t=12119&p=170233&hi ... 92#p168871
 


אסף
הודעות: 357
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 207 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי אסף » 23 יולי 2020, 01:39

מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:22
אין חכמה כתב:
22 יולי 2020, 17:02
מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:00


על זה נאמרו דברי השו"ע בסי' רמ: "ומן ההיתר יסיתנו אל האיסור".
לא 
חלילה
מי שנמצא בדרגת קנאות לש"ש נאמר עליו ונתן לך רחמים ורחמך ואין מכח זה הסתה אל האיסור
כנראה באותו דור הו כאלו שלא הו בהיתר קנאות אמיתית כלל
אפילו על פנחס ואליהו כתב הרמב"ם שלא היה מתאים להיות מנהיג מחמת נטייתו אל מידת הכעס. כך שכנראה עדיין יש בזה משהו שלילי, אלא שהוא ניתב את המידה השלילית לכבוד השי"ת ולהצלת בני ישראל.

מנין לומר שכל מי שאינו ראוי להנהגה יש בו חיסרון מהותי, ומכח זה להסיק שעצם הקנאות היא מידה שלילית. לענ"ד הקנאות היא ככל מידה שכאשר יוצאת לפועל שלא במקומה ולא לפי ה'מידה' והשיעור הנכון, יש בה חיסרון, אבל אינה מידה שלילית בעצם.
וראיה פשוטה לכך מהא דמידת הקנאה הוזכרה כלפי הקב"ה - "קנא שמו, קל קנא הוא" ביחוד כלפי חטא ע"ז.

אמת, שיש נידון במצות "והלכת בדרכיו" שענינה ללכת בדרכי הקב"ה ולנהוג במידותיו - מה הוא רחום אף אתה היה רחום, האם נאמרה גם כלפי מידת "קנא" אם לא, דהרמב"ם הזכירה בהל' דעות ויש שחלקו ויעוי"ש בספר המפתח.
דלכאו' יש לחלק בין מידות שמהותם הטבה שעליהם שייך "מה הוא אף אתה" למידות שמהותם צמצום ההשפעה כמו מידת הקנאה שבהם אין מצוה לנהוג כפי הנראה מתוך דרכיו של הקב"ה אלא לעשות רק כפי הדין הברור והחתוך. ויעוי' בזה בפחד יצחק (אינני זוכר כעת במדויק היכן) שבאר חילוק זה היטב.

 


קדמא ואזלא
הודעות: 331
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 112 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 23 יולי 2020, 01:43

יכילנא למימר כתב:
22 יולי 2020, 16:08
בחומש העמק דבר בפתיחה לספר בראשית, וכן על הפסוק הצור תמים פעלו וכו' צדיק וישר הוא (דברים לב ד), ביאר שביאור המושג 'ישר' הוא להתנהג על פי 'שכל הישר' בישרות ולא בעקמומיות, והנה ידוע שחורבן בית ראשון היה על עבירות כמו גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה, אבל חורבן בית שני חרב מפני שנאת חינם שהיו עוסקים בתורה ובעבודת ה' אך היה רוב שפיכות דמים לשם שמים שהיו דנים את העובר על איזה דבר שהוא צדוקי וכדו' ומורידין לבור להמיתו ובזה נעשה הנהגתם מקולקלת מאד, ואע"פ שהכל היה לשם שמים מחמת זה נענשו.

ציטוט לשונו:

העמק דבר בראשית פתיחה
והענין דנתבאר בשירת האזינו עה"פ הצור תמים פעלו וגו' צדיק וישר הוא. דשבח ישר הוא נאמר להצדיק דין הקדוש ברוך הוא בחרבן בית שני שהיה דור עקש ופתלתל. ופירשנו שהיו צדיקים וחסידים ועמלי תורה. אך לא היו ישרים בהליכות עולמם. ע"כ מפני שנאת חנם שבלבם זה את זה חשדו את מי שראו שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס. ובא עי"ז לידי שפיכות דמים בדרך הפלגה ולכל הרעות שבעולם עד שחרב הבית. וע"ז היה צדוק הדין. שהקב"ה ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאלו אלא באופן שהולכים בדרך הישר גם בהליכות עולם ולא בעקמימות אף על גב שהוא לשם שמים דזה גורם חרבן הבריאה והריסות ישוב הארץ. וזה היה שבח האבות שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשר. עוד היו ישרים. היינו שהתנהגו עם אוה"ע אפי' עובדי אלילים מכוערים. מכל מקום היו עמם באהבה וחשו לטובתם באשר היא קיום הבריאה. כמו שאנו רואים כמה השתטח אברהם אבינו להתפלל על סדום. אף על גב שהיה שנא אותם ואת מלכם תכלית שנאה עבור רשעתם כמבואר במאמרו למלך סדום. מכל מקום חפץ בקיומם. וברבה פ' וירא (פמ"ט) איתא ע"ז שאמר הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו אהבת צדק ותשנא רשע. אהבת להצדיק את בריותי ותשנא להרשיען ע"כ וכו'. והיינו ממש כאב המון גוים שאע"ג שאין הבן הולך במישרים מכל מקום שוחר שלומו וטובו. וכן הוצק חן ודרך ארץ נפלא על דבר אברם את לוט כמו שנתבאר פ' לך. וכן ראינו כמה נח היה יצחק אבינו להתפייס ממשנאיו ובמעט דברי פיוס מאבימלך ומרעיו נתפייס באופן היותר ממה שבקשו ממנו כמבואר במקומו. ויעקב אבינו אחר שהיטב חרה לו על לבן שידע שביקש לעקרו לולי ה'. מ"מ דבר עמו דברים רכים עד שאמרו ע"ז בב"ר (פע"ד) קפדותן של אבות ולא ענותנותן של בנים ע"ש. ונתפייס עמו מהר. 


אסף
הודעות: 357
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 207 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי אסף » 23 יולי 2020, 01:47

אין חכמה כתב:
22 יולי 2020, 17:02
מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:00
בר בי רב דחד יומא כתב:
22 יולי 2020, 16:29
רק להעמיד דברים על דיוקם לא מדובר פה על קנאות מותרת [בועל ארמית וכדו'] שאז מחויבים {הקנאים} לקנאות לה' אלא על קנאות לא אמתית

על זה נאמרו דברי השו"ע בסי' רמ: "ומן ההיתר יסיתנו אל האיסור".
לא 
חלילה
מי שנמצא בדרגת קנאות לש"ש נאמר עליו ונתן לך רחמים ורחמך ואין מכח זה הסתה אל האיסור
כנראה באותו דור הו כאלו שלא הו בהיתר קנאות אמיתית כלל



כפי הידוע לי ההבטחה "ונתן לך רחמים וריחמך" נאמרה גבי עיר הנדחת במיוחד וכמו שמבואר באוה"ח ועוד שבהריגת עיר שלמה יוולד טבע האכזריות באדם המקיימה, ולזה נצרכה ההבטחה, אך בשאר מצוות אין הבטחה זו אלא צריך לעשותם באופן שלא יוליד טבע אכזרי - כגון קנאות לש"ש צריכה להיעשות מתוך סילוק הרע וגילוי הטוב ולא כעס של אכזריות, ואל"ה יש לחוש להינזק בטבע המידה הרעה דאין בזה הבטחת "ונתן לך רחמים וריחמך".


אין חכמה
הודעות: 1265
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי אין חכמה » 23 יולי 2020, 01:50

אסף כתב:
23 יולי 2020, 01:47
אין חכמה כתב:
22 יולי 2020, 17:02
מבקש אמת כתב:
22 יולי 2020, 17:00


על זה נאמרו דברי השו"ע בסי' רמ: "ומן ההיתר יסיתנו אל האיסור".
לא 
חלילה
מי שנמצא בדרגת קנאות לש"ש נאמר עליו ונתן לך רחמים ורחמך ואין מכח זה הסתה אל האיסור
כנראה באותו דור הו כאלו שלא הו בהיתר קנאות אמיתית כלל



כפי הידוע לי ההבטחה "ונתן לך רחמים וריחמך" נאמרה גבי עיר הנדחת במיוחד וכמו שמבואר באוה"ח ועוד שבהריגת עיר שלמה יוולד טבע האכזריות באדם המקיימה, ולזה נצרכה ההבטחה, אך בשאר מצוות אין הבטחה זו אלא צריך לעשותם באופן שלא יוליד טבע אכזרי - כגון קנאות לש"ש צריכה להיעשות מתוך סילוק הרע וגילוי הטוב ולא כעס של אכזריות, ואל"ה יש לחוש להינזק בטבע המידה הרעה דאין בזה הבטחת "ונתן לך רחמים וריחמך".
יצאתי מנקודת המבט של הכותב שיש בזה אכזריות
וא"כ מסתבר שיהיה בזה את העניין הזה
האמור בצורתו הקיצונית בעיר הנידחת
[ואפי' כלפי אלו שאינם מקיימים ש"ש ממש]
נקודת מבטך לא כ"כ מוחלטת אצלי
כיון שסו"ס יש כאן מעשה אכזריות
 


משה אמת
הודעות: 319
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 67 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי משה אמת » 23 יולי 2020, 02:01

קנא קנאתי לה' צבקות
כל השיג ושיח כאן היא חרפה, שאין כמוה, אין בקנאות כשרה מדות רעות, יש כאן הסרת חרון אף.
צא ולמד מהקנאים האמיתיים לש"ש כמה רחמנים הם יותר מכל המקנאים נגד הקנאים.
בושה וחרפה, המשא ומתן כאן סביב פנחס שקינא לה' צבקות, וכבר צווחו קמאי ע"ז, ולא ניתן לשתוק כשרואים הבלים כאלו. עפ"ל.
אלו המקטרגים על קנאים אמיתיים, אלו קנאים להרע כנגד קנאים, וראוי להוקיען.
כמובן שאין בזה הכשר לקנאות מזוייפת, ופשוט.


שאר לעמו
הודעות: 3558
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 549 פעמים
קיבל תודה: 1072 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי שאר לעמו » 23 יולי 2020, 03:20

לכותרת האשכול המוטעית!
בבית שני החורבן היה על קנאה - לא על קנאות..


שיתא אלפי
הודעות: 121
הצטרף: 18 מרץ 2020, 16:39
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי שיתא אלפי » 23 יולי 2020, 08:37

אפשר לראות שרוב מעשי ודיבורי הקנאות כיום, הם מידות רעות ויותר מכך.
ובודדים הקנאים שאכן מעשיהם זכים ופעולתם לברכה.

לעומת זה בשאר המצוות, גם אם אינם לשמה, עדין התורה והחסד והעבודה, הם טובים ומועילים.

ובכל דור ודור אנו סובלים מהפוחזים ועמי הארץ ושאר גאוותנים שממנים את עצמם לקנאים, והורסים גם את הקנאות האמתית וגם את גדירת הפרצות הנכונה, וגם זורעים פירוד בין התלמידי חכמים, וגם מחללים ש''ש לרוב.
וקל לזהות דרך של אני ואפסי עוד.
שהיא דרך הקנאות השכיחה, רק אני מבין ויודע מה הדרך. בדרך כלל לא בזמרי הם פוגעים, אלא בתלמידי חכמים, ובכאלו שהולכים בהוראות רבותיהם. רק שזה לא לפי דעתם שלהם או דעת רבותיהם שלהם.
ולא רק שזה מלא ניפוח בולט שכולו אני ואפסי עוד, אלא בדרך כלל ממילא גם דרכי הפעולה הם פסולים, ובד''כ המטרה מקדשת את האמצעים, לרדת לחיי אנשים כשרים בדרכים לא דרכים, להשליט דעות של מעטים, לעשות מחלוקת, ועוד ועוד.
ומכיוון שרבו הקנאים, כי כל אחד נוטל במה לעצמו, וכל אחד אומר אנכי הרואה ולי נפתחו שערי שמיים, וכל קבוצה בטוחה ומשכנעת את עצמה שהיא ורק היא היודעת והנוכנה והצודקת והמתחסדת יותר, ונעשה כל עם ישראל כיתות כיתות, כל אחת של אלף או עשרת אלפים איש שבטוחים שדווקא מי שבא מהארץ מוצא שלהם או העיר שלהם או הישיבה שקרויה על שם עיר המוצא שלהם הוא הוא המחונך והיר''ש והמבין, וכל השאר טועים -
לכן אני מציע לתקן ברכה מיוחדת בברכות השחר: "ברוך שלא עשני השכן ממול".


גבריאל פולארד
הודעות: 647
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1059 פעמים
קיבל תודה: 331 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 23 יולי 2020, 08:52

שיתא אלפי כתב:
23 יולי 2020, 08:37
אפשר לראות שרוב מעשי ודיבורי הקנאות כיום, הם מידות רעות ויותר מכך.
ובודדים הקנאים שאכן מעשיהם זכים ופעולתם לברכה.

לעומת זה בשאר המצוות, גם אם אינם לשמה, עדין התורה והחסד והעבודה, הם טובים ומועילים.

ובכל דור ודור אנו סובלים מהפוחזים ועמי הארץ ושאר גאוותנים שממנים את עצמם לקנאים, והורסים גם את הקנאות האמתית וגם את גדירת הפרצות הנכונה, וגם זורעים פירוד בין התלמידי חכמים, וגם מחללים ש''ש לרוב.
וקל לזהות דרך של אני ואפסי עוד.
שהיא דרך הקנאות השכיחה, רק אני מבין ויודע מה הדרך. בדרך כלל לא בזמרי הם פוגעים, אלא בתלמידי חכמים, ובכאלו שהולכים בהוראות רבותיהם. רק שזה לא לפי דעתם שלהם או דעת רבותיהם שלהם.
ולא רק שזה מלא ניפוח בולט שכולו אני ואפסי עוד, אלא בדרך כלל ממילא גם דרכי הפעולה הם פסולים, ובד''כ המטרה מקדשת את האמצעים, לרדת לחיי אנשים כשרים בדרכים לא דרכים, להשליט דעות של מעטים, לעשות מחלוקת, ועוד ועוד.
ומכיוון שרבו הקנאים, כי כל אחד נוטל במה לעצמו, וכל אחד אומר אנכי הרואה ולי נפתחו שערי שמיים, וכל קבוצה בטוחה ומשכנעת את עצמה שהיא ורק היא היודעת והנוכנה והצודקת והמתחסדת יותר, ונעשה כל עם ישראל כיתות כיתות, כל אחת של אלף או עשרת אלפים איש שבטוחים שדווקא מי שבא מהארץ מוצא שלהם או העיר שלהם או הישיבה שקרויה על שם עיר המוצא שלהם הוא הוא המחונך והיר''ש והמבין, וכל השאר טועים -
לכן אני מציע לתקן ברכה מיוחדת בברכות השחר: "ברוך שלא עשני השכן ממול".

אני בכלל לא מבין איך הצליחו להרוס את המושג קנאות ולהפוך אותו רק קנאות נגד גופים מסוימים.
קנאי אמיתי זה אחד שבוער לו בלבו כשרואה את חבירו מדבר לשון הרע.
הוא לא מסוגל לראות דיבורים בבית כנסת.
הוא לא יכול לסבול גזל.
הוא סובל ובוער בלבו כשרואה מישהו אוכל מאכלות אסורות. או מלבין פני חבירו, או עושה מלאכה בחולו של מועד. וכן כל מצוה מן התרי"ג וכל סעיף בשו"ע וס'"ק בנו"כ.
וכל כך למה?
כי הוא אוהב את בוראו. וקשה לו לראות מישהו שעובר על רצונו כמבואר במסילת ישרים כשמבאר מהי חסידות.
ומתוך כך פעמים שמוכיח בעדינות, פעמים שזועק מנהמות לבו לשמים, ופעמים שאף צריך לנהוג באלימות מילולית ופיזית כלפי עובר העבירה.

ומשם מגיעה ''שנאת הקנאים''. אם אתה קנאי רק בדבר אחד אינך מהקנאים, כי אם מהצבועים. לא אהבת השם בוערת בך כי אם אהבת ''אקשן''.

ופשוט וברור [כמו כל דבר שהוא ''חסידות'' שעושים אותו בלי ''משקל החסידות''] שכל קנאות פסולה היא היא זו שמרחיקה מעמ''י את הקנאות הרצויה. והיא זו שהפכה את המושג ''קנאי'' לבעל קונוטציה שלילית למרות שביסודה קנאות היא ענף מענפי האהבה ודו"ק.


אמונת אומן
הודעות: 1696
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 646 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי אמונת אומן » 23 יולי 2020, 10:02

גבריאל פולארד כתב:
23 יולי 2020, 08:52
שיתא אלפי כתב:
23 יולי 2020, 08:37
אפשר לראות שרוב מעשי ודיבורי הקנאות כיום, הם מידות רעות ויותר מכך.
ובודדים הקנאים שאכן מעשיהם זכים ופעולתם לברכה.

לעומת זה בשאר המצוות, גם אם אינם לשמה, עדין התורה והחסד והעבודה, הם טובים ומועילים.

ובכל דור ודור אנו סובלים מהפוחזים ועמי הארץ ושאר גאוותנים שממנים את עצמם לקנאים, והורסים גם את הקנאות האמתית וגם את גדירת הפרצות הנכונה, וגם זורעים פירוד בין התלמידי חכמים, וגם מחללים ש''ש לרוב.
וקל לזהות דרך של אני ואפסי עוד.
שהיא דרך הקנאות השכיחה, רק אני מבין ויודע מה הדרך. בדרך כלל לא בזמרי הם פוגעים, אלא בתלמידי חכמים, ובכאלו שהולכים בהוראות רבותיהם. רק שזה לא לפי דעתם שלהם או דעת רבותיהם שלהם.
ולא רק שזה מלא ניפוח בולט שכולו אני ואפסי עוד, אלא בדרך כלל ממילא גם דרכי הפעולה הם פסולים, ובד''כ המטרה מקדשת את האמצעים, לרדת לחיי אנשים כשרים בדרכים לא דרכים, להשליט דעות של מעטים, לעשות מחלוקת, ועוד ועוד.
ומכיוון שרבו הקנאים, כי כל אחד נוטל במה לעצמו, וכל אחד אומר אנכי הרואה ולי נפתחו שערי שמיים, וכל קבוצה בטוחה ומשכנעת את עצמה שהיא ורק היא היודעת והנוכנה והצודקת והמתחסדת יותר, ונעשה כל עם ישראל כיתות כיתות, כל אחת של אלף או עשרת אלפים איש שבטוחים שדווקא מי שבא מהארץ מוצא שלהם או העיר שלהם או הישיבה שקרויה על שם עיר המוצא שלהם הוא הוא המחונך והיר''ש והמבין, וכל השאר טועים -
לכן אני מציע לתקן ברכה מיוחדת בברכות השחר: "ברוך שלא עשני השכן ממול".

אני בכלל לא מבין איך הצליחו להרוס את המושג קנאות ולהפוך אותו רק קנאות נגד גופים מסוימים.
קנאי אמיתי זה אחד שבוער לו בלבו כשרואה את חבירו מדבר לשון הרע.
הוא לא מסוגל לראות דיבורים בבית כנסת.
הוא לא יכול לסבול גזל.
הוא סובל ובוער בלבו כשרואה מישהו אוכל מאכלות אסורות. או מלבין פני חבירו, או עושה מלאכה בחולו של מועד. וכן כל מצוה מן התרי"ג וכל סעיף בשו"ע וס'"ק בנו"כ.
וכל כך למה?
כי הוא אוהב את בוראו. וקשה לו לראות מישהו שעובר על רצונו כמבואר במסילת ישרים כשמבאר מהי חסידות.
ומתוך כך פעמים שמוכיח בעדינות, פעמים שזועק מנהמות לבו לשמים, ופעמים שאף צריך לנהוג באלימות מילולית ופיזית כלפי עובר העבירה.

ומשם מגיעה ''שנאת הקנאים''. אם אתה קנאי רק בדבר אחד אינך מהקנאים, כי אם מהצבועים. לא אהבת השם בוערת בך כי אם אהבת ''אקשן''.

ופשוט וברור [כמו כל דבר שהוא ''חסידות'' שעושים אותו בלי ''משקל החסידות''] שכל קנאות פסולה היא היא זו שמרחיקה מעמ''י את הקנאות הרצויה. והיא זו שהפכה את המושג ''קנאי'' לבעל קונוטציה שלילית למרות שביסודה קנאות היא ענף מענפי האהבה ודו"ק.
שפתיים יישק משיב דברים נכוחים! 
 


שאר לעמו
הודעות: 3558
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 549 פעמים
קיבל תודה: 1072 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי שאר לעמו » 23 יולי 2020, 12:33

אכתוב משפט ששמעתי ממאן דהוא, ועל הרוב הוא נכון, ואולי ראוי שכ"א יתבונן לעצמו טוב מאוד:
"לכ"א יש את היוונים שלו ואת החשמונאים שלו"..
וביתר שאת ניתן לראות זה פה באשכול, כמעט ללא יוצא מהכלל.


שיתא אלפי
הודעות: 121
הצטרף: 18 מרץ 2020, 16:39
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי שיתא אלפי » 23 יולי 2020, 14:34

אוסיף על דברי ה'שאר':
היוונים זה הגויים, והמתיוונים זה העובדי ע''ז שהתבוללו בגויים. והחשמונאים זה הכהנים בבית ה' שנלחמים לקיים את המצוות.
ומי ש'היוונים והמתיונים שלו' הם יהודים מבית הכנסת, צריך לבדוק את עצמו...
משום מה היום מתייוונים זה לא כינוי של רפורמים או עוברי עבירות, אלא של יהודים מבית הכנסת השכן, או מהישיבה/חסידות השכנה, שבמשהו מסוים אחד הם לא חושבים או עושים כמוני.
ולא שהם עמי הארץ או שאין להם רב, אלא גם הרב שלהם הוא בחינת מתיוונים...
בקיצור, כמו שאמר הרב שך בהנחת אבן הפינה של ישיבת חיים עוזר בזאת חנוכה תשנב: "לא כל מי שחושב אחרת מכולם הוא חזון איש''. ואף אנו נאמר: לא כל מי שפוסל תלמידי חכמים אברכים יהודים כשרים, הוא חשמונאי...


גבריאל פולארד
הודעות: 647
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1059 פעמים
קיבל תודה: 331 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 23 יולי 2020, 15:36

שאר לעמו כתב:
23 יולי 2020, 12:33
אכתוב משפט ששמעתי ממאן דהוא, ועל הרוב הוא נכון, ואולי ראוי שכ"א יתבונן לעצמו טוב מאוד:
"לכ"א יש את היוונים שלו ואת החשמונאים שלו"..
וביתר שאת ניתן לראות זה פה באשכול, כמעט ללא יוצא מהכלל.

חשמונאי לדבר אחד לא שמיה חשמונאי


שאר לעמו
הודעות: 3558
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 549 פעמים
קיבל תודה: 1072 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי שאר לעמו » 23 יולי 2020, 18:50

על הרוב.
ולפעמים זה כולל את הדעה הזו גם..
לא אני המטיף בשער, המשפט ההוא נכון מאוד.


מבקש אמת
הודעות: 2879
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 1116 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי מבקש אמת » 23 יולי 2020, 18:52

גבריאל פולארד כתב:
23 יולי 2020, 15:36
שאר לעמו כתב:
23 יולי 2020, 12:33
אכתוב משפט ששמעתי ממאן דהוא, ועל הרוב הוא נכון, ואולי ראוי שכ"א יתבונן לעצמו טוב מאוד:
"לכ"א יש את היוונים שלו ואת החשמונאים שלו"..
וביתר שאת ניתן לראות זה פה באשכול, כמעט ללא יוצא מהכלל.

חשמונאי לדבר אחד לא שמיה חשמונאי

יש להמליץ על זה את מאמר הגמ' בקידושין ע,ב: "כל דאמר מדבית חשמונאי קאתינא עבדא הוא" - עבד לגאוותו המאוסה.


שאר לעמו
הודעות: 3558
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 549 פעמים
קיבל תודה: 1072 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי שאר לעמו » 23 יולי 2020, 18:54

על הרוב שתי התגובות האחרונות צודקות,
ולפעמים אף הם נכללות בתוך המשפט הנכון הזה..
אינני מטיף בשער פה, ואין צורך לדקדק בזה עד כדי כך.
נקודה למחשבה לכל אחד.


שיתא אלפי
הודעות: 121
הצטרף: 18 מרץ 2020, 16:39
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 94 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי שיתא אלפי » 23 יולי 2020, 19:14

ואם כבר הזכירו את החשמונאים
כדאי להזכיר ולדעת
שהחורבן של משפח החשמונאים, הייתה בין השאר על ידי סכסוכים פנימיים.
החרב שהופנתה כנגד היוונים והמתייונים, המשיכה בדור שלאחר מכן להיות מופנית כנגד אחים יהודים,
וגם כנגד תלמידי החכמים, כמבואר בגמ' קידושין וברכות.
אני בטוח, שהם אמרו גם אז שהם הרי החשמונאים, והם ממשיכי מתיתיהו הסבא...
דא עקא, הם מצאו מתיונים בתוך בתי הכנסת...
הנצי''ב לא זקוק לשום הסכמה, הוא ידע מה שהוא אמר.


פותח הנושא
יכילנא למימר
הודעות: 44
הצטרף: 20 יולי 2020, 20:36
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: סיבת חורבן בית שני - קנאות

שליחה על ידי יכילנא למימר » 23 יולי 2020, 22:33

שאר לעמו כתב:
23 יולי 2020, 03:20
לכותרת האשכול המוטעית!
בבית שני החורבן היה על קנאה - לא על קנאות..
תקרא את תוכן דבריו של העמק דבר ותראה שהשורש היה קנאות ולא קנאה של איש ברעהו.
וכמובן שכוונת דברי בעל ה'עמק דבר' הוא, שקנאות אע"פ שהיא לשם שמים, צריכה להיות על פי גדרי ההלכה ועל פי שכל הישר, ולא כל דבר שבן אדם לא חושב כמוך, מיד הופך אותו ל- 'אפיקורס', 'צדוקי', 'מורידין ולא מעלין' וכדו'.
והדברים מפורשים בדבריו. (וכמובן שקנאותיה דפנחס לא שייכת לדבריו, ששם באמת על פי גדרי ההלכה ועל פי הישרות, היה צריך לקנאות קנאת ה' צבקות).

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “נושאים בפיקוח [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור]”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים