נוצרים וצלב.

HaimL

משתמש ותיק
בכל אופן, בשביל להניח את דעתו של אחד המגיבים פה, הריני להתנצל על המילה "ילדותי" (שכמובן לא אמרתי אותה על חז"ל הקדושים), והרי היא מחוקה בטלה ומבוטלת, לא שרירא ולא קיימא.
הייתי צריך אולי לכתוב "פחד ילדותי". כאשר אני אומר יש"ו אני בעצם אומר שיש בו ממש, עד כדי כך שאני לא מעז לומר את שמו האמיתי (כי השלב הבא זה למצוא את עצמי מוטבל אצל הכומר). אם אני מישיר מבט למפלצת ואומר את שמו האמיתי, אני בעצם אומר שהוא סתם הוזה משיחי שחי לפני 2000 שנה.

כן, אני יודע, זה לא שו"ע וכו', אבל אני שואב השראה מהחברים המשוררים שיש כאן.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
מאחר ובהלכות עבודה זרה עסקינן, הרי צריך מידע ברור על מהות הנידון ולא השערות וספוקלציות על בסיס שמועות כאלו ואחרות.

מדובר בנושא רחב מאד, אך אביא כאן תמצית קצרה של הנוגע לעניננו.
עיקר המחלוקת בין הנצרות הפרוסטנטית לנצרות הקתולית (בכל הנוגע לעניננו) היא על שתי נקודות: 1. סמכות הכנסיה לפרש את כתבי הקודש. 2. הגשמת האלוקות בעולם הזה.
הקתולים מאמינים שהסמכות לפרש את כתבי הקודש ניתנה רק לכנסיה ולראשיה, ואילו הפרוטסנטים טוענים שאין לאנשי הכנסיה סמכות יותר מאנשים אחרים וכל אחד יכול לפרש את הכתוב כהבנתו. במידה מסויימת אפשר לדמות זאת למחלוקת בין הפרושים לבין הצדוקים על סמכות חכמי ישראל לפרש את התורה, אלא שאצלנו סמכות חכמי ישראל נשענת ביסודה על מסורת של תורה שבעל פה, ואילו להבדיל אא"ה אצל הנוצרים יש שמכות לאנשי הכניסה לפרש את הכתובים מתוקף היותם אנשי הכנסיה. כל הנידון אודות ההיתר לכמרים להתחתן ועוד כיוצ"ב הוא השתלשלות של ויכוח זה, משום שלדעת הפרוטסטנטים אין לכמרים שום קדושה יתירה על שאר העם וממילא אין סיבה לאסור להם להתחתן יותר מלאחרים.

כמו כן, הקתולים מאמינים בכל מיני דמויות ומושגים גשמיים בהם נמצאת האלוקות, כמו "קדושים" למיניהם, לחם ה"קודש", יין ה"קודש" וכיוצא באלו. הם גם מתפללים ומבקשים מכל אותם קדושים בקשות שונות, ומתייחסים ללחם ויין ה"קודש" כאל אלוהות ממש. הפרוטסנטים לעומתם טוענים שכל זה הוא בגדר עבודת אלילים שנאסרה בתורה, וגם המושג של "אותו האיש" הוא מושג שכיום הינו רוחני בלבד, וע"כ אין לייחס שום קדושה לחפץ גשמי או לשום דמות אחרת.

לפי זה נמצא, שהחלק היחיד באמונת הפרוטסנטים שיש לו שייכות לע"ז הוא האמונה שהאלוקים הוליד בן, אמונה שמכונה אצלנו "הגשמה". אמנם התפילות והפולחן של הפרוטסטנטים אינם לחפץ או לאדם מסויים, אלא לאלוקים בלבד, ורק שהם מאמינים שלפני אלפיים שנה האלוקות התפשטה כביכול גם לגוף גשמי. מאחר ואין הם מתפללים או מייחסים אלוהות לשום דבר מלבד הקב"ה, וכל טעותם היא שסבורים שהקב"ה יכול להתפשט לגוף גשמי, א"כ מסתבר מאד שאין זה בכלל עבודה זרה לכל הלכות ע"ז, אלא רק בעיה של כפירה באחד מיסודות האמונה שלהקב"ה אין גוף.



נ.ב. רוב הנוצרים היום בארצות המערב הם פרוטסנטים, וכל הזרמים המוכרים כבפטיסטים, אוונגליסטים, לותרנים ועוד הם רק זרמים שונים בתוך התנועה הפרוטסנטית. חוץ מזה ישנם רבים אחרים שבכלל אינם מאמינים בדת, כך שאם כנים הדברים נמצא שרוב הנוצרים בארצות המערב אינם בגדר עובדי ע"ז.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אם כבר הזכרת את המחלוקת הידועה בין הקתולים לאויביהם המודרנים יחסית, הפרוטסטנטים, תוכל לראות שהמחלוקות על השילוש החלו כבר עוד טרם ימי הביניים המוקדמים. זה נכון שהקתוליות ניצחה, אבל היא אותגרה לא מעט ע"י אחרים
 

אין חכמה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אין חכמה אמר:
HaimL אמר:
כי מפשטות לשון חז"ל, אין מצווה בזה
נפסק בשו"ע קמו טו 
"צריך לשרש אחר האלילים ולכנות לה שם גנאי"
ועוד קמז א
"אסור להזכירה בשמה בין לצורך בין שלא לצורך
בימינו, היחידים שמושרשים בעבודת אלילים הם אנחנו, שעד כדי כך פוחדים ממנה, עד שצל הרים נראה כהרים. הייתי אומר שצריך לצאת מזה. רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, הגיע הזמן שגם אנחנו כך. אבל שיהיה.
אתה במהדורה שתוציא תמחוק את דברי השו"ע הללו?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
HaimL אמר:
אין חכמה אמר:
נפסק בשו"ע קמו טו 
"צריך לשרש אחר האלילים ולכנות לה שם גנאי"
ועוד קמז א
"אסור להזכירה בשמה בין לצורך בין שלא לצורך
בימינו, היחידים שמושרשים בעבודת אלילים הם אנחנו, שעד כדי כך פוחדים ממנה, עד שצל הרים נראה כהרים. הייתי אומר שצריך לצאת מזה. רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, הגיע הזמן שגם אנחנו כך. אבל שיהיה.
אתה במהדורה שתוציא תמחוק את דברי השו"ע הללו?
אין בכוונתי להוציא מהדורה של השו"ע. ישנם הראויים לכך, לא אני.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בימינו, היחידים שמושרשים בעבודת אלילים הם אנחנו, שעד כדי כך פוחדים ממנה, עד שצל הרים נראה כהרים. הייתי אומר שצריך לצאת מזה. רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, הגיע הזמן שגם אנחנו כך. אבל שיהיה.
דומני כי הינך מבין שהחומר שהתורה מייחסת לעבודה זרה היא כדי שלא נתפתה אחריה, וממילא בימינו שאין פיתוי אין צורך לעשות מזה ענין בהלכה. אבל אין אנו יודעים טעמי המצוות, וכפי הנראה עצם המציאות של ע"ז היא פגם גדול מאד, ולכן צריך להזהר ממנה מאד. כך נראה בבירור מהעובדה שהגמרא מאריכה בכל פרטי הלכות ע"ז למרות שכבר בטל יצרא דע"ז.
 
 

טוביה פרידמן

משתמש חדש
פותח הנושא
HaimL אמר:
אין חכמה אמר:
HaimL אמר:
כי מפשטות לשון חז"ל, אין מצווה בזה
נפסק בשו"ע קמו טו 
"צריך לשרש אחר האלילים ולכנות לה שם גנאי"
ועוד קמז א
"אסור להזכירה בשמה בין לצורך בין שלא לצורך
בימינו, היחידים שמושרשים בעבודת אלילים הם אנחנו, שעד כדי כך פוחדים ממנה, עד שצל הרים נראה כהרים. הייתי אומר שצריך לצאת מזה. רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, הגיע הזמן שגם אנחנו כך. אבל שיהיה.
 

נראה לי קצת בוטה לומר שבימינו כיוון שאין כ''כ מציאות של עבודה זרה בטלה כל עניין הביטול וכו ' הלכה לא זזה ממקומה.
ואטו אם תראה צלב ביער לא תבערנו בשמחה לשם מצוות ביטול ע''ז.
אתמהה.
 

HaimL

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
HaimL אמר:
בימינו, היחידים שמושרשים בעבודת אלילים הם אנחנו, שעד כדי כך פוחדים ממנה, עד שצל הרים נראה כהרים. הייתי אומר שצריך לצאת מזה. רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, הגיע הזמן שגם אנחנו כך. אבל שיהיה.
דומני כי הינך מבין שהחומר שהתורה מייחסת לעבודה זרה היא כדי שלא נתפתה אחריה, וממילא בימינו שאין פיתוי אין צורך לעשות מזה ענין בהלכה. אבל אין אנו יודעים טעמי המצוות, וכפי הנראה עצם המציאות של ע"ז היא פגם גדול מאד, ולכן צריך להזהר ממנה מאד. כך נראה בבירור מהעובדה שהגמרא מאריכה בכל פרטי הלכות ע"ז למרות שכבר בטל יצרא דע"ז.
לכן אני אומר שדייך במה שאסרה התורה. המציאות של עבודה זרה היא פגם עצום, בגלל שהיא כפירה במלכותו הבלעדית של הקב"ה, אבל, בימינו, אין כמעט מושג כזה, והכפירה שאכן ישנה היא כפירה במצוי עליון באופן כללי

ואין צורך לפרסם דבר המפורסם, אבל בכל זאת, אעתיק כאן את דברי הרמב"ם הידועים

 אף ישוע הנצרי, שדמה שיהיה משיח ונהרג בבית דין, כבר נתנבא בו דניאל, שנאמר: "ובני פריצי עמך ינשאו להעמיד חזון ונכשלו" (דניאל יא יד). וכי יש מכשול גדול מזה? שכל הנביאים דיברו שמשיח גואל ישראל ומושיעם, ומקבץ נדחיהם ומחזק מצוָתן; וזה גרם לאבד ישראל בחרב, ולפזר שאריתם ולהשפילם, ולהחליף התורה, ולהטעות רוב העולם לעבוד אלוה מבלעדי יי.
 אבל מחשבות בורא העולם – אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו, אינן אלא לישר דרך למלך המשיח, ולתקן העולם כולו לעבוד את יי ביחד, שנאמר: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה, לקרוא כולם בשם יי לעבדו שכם אחד" (צפניה ג ט).
 כיצד? כבר נתמלא העולם מדברי המשיח ומדברי התורה ומדברי המצוות, ופשטו דברים אלו באיים רחוקים ובעמים רבים ערלי לב, והם נושאים ונותנים בדברים אלו ובמצוות התורה. אלו אומרים: מצוות אלו אמת היו, וכבר בטלו בזמן הזה ולא היו נוהגות לדורות. ואלו אומרים: דברים נסתרים יש בהן ואינן כפשוטן, וכבר בא משיח וגילה נסתריהם. וכשיעמוד המלך המשיח באמת, ויצליח וירום וינשא, מיד הם כולם חוזרים ויודעים ששקר נחלו אבותיהם, ושנביאיהם ואבותיהם הטעום


 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
HaimL אמר:
הייתי צריך אולי לכתוב "פחד ילדותי". כאשר אני אומר יש"ו אני בעצם אומר שיש בו ממש, עד כדי כך שאני לא מעז לומר את שמו האמיתי (כי השלב הבא זה למצוא את עצמי מוטבל אצל הכומר). אם אני מישיר מבט למפלצת ואומר את שמו האמיתי, אני בעצם אומר שהוא סתם הוזה משיחי שחי לפני 2000 שנה.

וכשאני נוסע להודו ומישהו מציע לי "בשר פרות קדושות" שנשחטו לע"ז, או דברים אחרים שהם תקרובת ע"ז [ללא לגעת בויכוח מה כן נקרא תקרובת ומה לא, בא נדבר על הדברים שהם בודאי תקרובת ע"ז], ואני "מפחד" ב"פחד ילדותי" להכניס אותו לביתי, ואף מסרב לקבל את זה ממנו, ואם זה נמצא אצלי בטעות אני מוציא אותו החוצה ושורף אותו כדין, האם גם זה אומר ש- "אני בעצם אומר שיש בו ממש, עד כדי כך שאני לא מעז לקבל את זה, וליהנות מזה, (כי השלב הבא זה למצוא את עצמי מוטבל אצל הכומר), ואולי הייתי צריך בדוקא לא להתייחס לכל זה, ובודאי לא לשורפו, כי הדין הזה כבר לא שייך היום, ואדרבה "אם אני מישיר מבט למפלצת ואומר קבל כל עם ועדה תראו אותי שאני לא סולד מזה כלל, אז אני בעצם אומר שכל עובדי ע"ז האלה הם סתם טיפשים ופתיים שמאמינים לדבר שאין בזה שום כלום, וכי "רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, והגיע הזמן שגם אנחנו כך". ומי שבדעתו להוציא שו"ע מתבקש למחוק את כל ההלכות האלו מהמהדורא החדשה (למה זה מזכיר לי ריפורמים?)...????
 

HaimL

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
הייתי צריך אולי לכתוב "פחד ילדותי". כאשר אני אומר יש"ו אני בעצם אומר שיש בו ממש, עד כדי כך שאני לא מעז לומר את שמו האמיתי (כי השלב הבא זה למצוא את עצמי מוטבל אצל הכומר). אם אני מישיר מבט למפלצת ואומר את שמו האמיתי, אני בעצם אומר שהוא סתם הוזה משיחי שחי לפני 2000 שנה.

וכשאני נוסע להודו ומישהו מציע לי "בשר פרות קדושות" שנשחטו לע"ז, או דברים אחרים שהם תקרובת ע"ז [ללא לגעת בויכוח מה כן נקרא תקרובת ומה לא, בא נדבר על הדברים שהם בודאי תקרובת ע"ז], ואני "מפחד" ב"פחד ילדותי" להכניס אותו לביתי, ואף מסרב לקבל את זה ממנו, ואם זה נמצא אצלי בטעות אני מוציא אותו החוצה ושורף אותו כדין, האם גם זה אומר ש- "אני בעצם אומר שיש בו ממש, עד כדי כך שאני לא מעז לקבל את זה, וליהנות מזה, (כי השלב הבא זה למצוא את עצמי מוטבל אצל הכומר), ואולי הייתי צריך בדוקא לא להתייחס לכל זה, ובודאי לא לשורפו, כי הדין הזה כבר לא שייך היום, ואדרבה "אם אני מישיר מבט למפלצת ואומר קבל כל עם ועדה תראו אותי שאני לא סולד מזה כלל, אז אני בעצם אומר שכל עובדי ע"ז האלה הם סתם טיפשים ופתיים שמאמינים לדבר שאין בזה שום כלום, וכי "רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, והגיע הזמן שגם אנחנו כך". ומי שבדעתו להוציא שו"ע מתבקש למחוק את כל ההלכות האלו מהמהדורא החדשה (למה זה מזכיר לי ריפורמים?)...????
אז, כפי שכתבתי, מה שאתה עושה על פי דין התורה, שהיא גזירת המלך, שאסור להנות מע"ז וממשמשיה ומתקרובתה, זה כמו שאתה שורף חמץ בפסח. לא מפני שאתה מתיירא ממנו, אלא מפני שאתה מתיירא ממי שאמר והיה העולם, שגזר ב"י וב"י חמץ בפסח, וה"נ גזר על ע"ז מן העולם ועד העולם. 
אבל, כאשר אתה בא לדון על איך צריך להתנהג עם שם של איזה הוזה שחי לפני 2000 שנה, שבאו תלמידי  תלמידיו השוטים ועשו ממנו ע"ז, זה כבר דבר אחר.

וראה ברמב"ם שהעתקתי אלא אם כן הוא זיוף בדפוסים שקרא לילד בשמו.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אין חכמה אמר:
HaimL אמר:
אני יכול למחוק את המילה "ילדותי" מהפרוטוקול. אבל, שמע. אם אתה לא יודע את שמו האמיתי של דמות של אדם שהייתה לו השפעה *כל כך* נרחבת על העם שלך רק בגלל שמכנים אותו בשם של ליצנות וגנאי, זה עצמו קצת תמוה.

אגב, למ"ד שאיסלאם הוא ג"כ ע"ז, מי שרי למימר את שמו של נביאם? מדוע לא מכנים אותו, נגיד, "מוחמר"?
איש לא טען שהם עובדים את נביאם משא"כ באותו האיש
הייתי אומר, כדרכי, שזה חלף במחשבתי, אבל החלטתי שלא לומר את זה יותר. ואת אותו האיש גם אין עובדים, אתפלא אם קיימות כתות נוצריות כאלו, אם אי פעם היו.



בפשטות, לדעתם האלוהות מחוברת משלושה חלקים, הבורא, הצלוב, ורוח הקודש. והיות והם עובדים את האלוהות המשולבת הלזו (תפילה גם היא נקראת עבודה), ואלוהות זו אינו אלוקי ישראל שהוא אחד, אלא אלוה אחר, עבודתם חשובה עבודת אל אחר.
ברור שגם ביהדות היו שקמו עוררין על תורת הסוד שעושה את האלוקות מורכבת מעשרה, אך כבר ביארו חכמי המקובלים את עומק דעתם והם לכל הפחות טוענים שה' אחד, בניגוד לנוצרים.
למעשה, שמו האמתי של אלוהי הנצרים אינו ישו ולא ישוע, אלא יזוס. כי שם לא נקבע לפי האמת אלא לפי כינויו בפי מאמיניו שרובם אינם דוברי עברית. בעניין שמו המקורי אני מסכים לדעת הרב @HaimL שלכאורה שמו ישוע.
 

שמעיה

משתמש ותיק
אין חכמה אמר:
אין ראוי לדון כלל במינות והרחק מעליה דרכך כתיב
חס וחלילה. וודאי שראוי לדון וחייבים לדון בהלכות מינות ככל התורה כולה. ושחורות כעורב כתיב.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
מאחר ובהלכות עבודה זרה עסקינן, הרי צריך מידע ברור על מהות הנידון ולא השערות וספוקלציות על בסיס שמועות כאלו ואחרות.

מדובר בנושא רחב מאד, אך אביא כאן תמצית קצרה של הנוגע לעניננו.
עיקר המחלוקת בין הנצרות הפרוסטנטית לנצרות הקתולית (בכל הנוגע לעניננו) היא על שתי נקודות: 1. סמכות הכנסיה לפרש את כתבי הקודש. 2. הגשמת האלוקות בעולם הזה.
הקתולים מאמינים שהסמכות לפרש את כתבי הקודש ניתנה רק לכנסיה ולראשיה, ואילו הפרוטסנטים טוענים שאין לאנשי הכנסיה סמכות יותר מאנשים אחרים וכל אחד יכול לפרש את הכתוב כהבנתו. במידה מסויימת אפשר לדמות זאת למחלוקת בין הפרושים לבין הצדוקים על סמכות חכמי ישראל לפרש את התורה, אלא שאצלנו סמכות חכמי ישראל נשענת ביסודה על מסורת של תורה שבעל פה, ואילו להבדיל אא"ה אצל הנוצרים יש שמכות לאנשי הכניסה לפרש את הכתובים מתוקף היותם אנשי הכנסיה. כל הנידון אודות ההיתר לכמרים להתחתן ועוד כיוצ"ב הוא השתלשלות של ויכוח זה, משום שלדעת הפרוטסטנטים אין לכמרים שום קדושה יתירה על שאר העם וממילא אין סיבה לאסור להם להתחתן יותר מלאחרים.

כמו כן, הקתולים מאמינים בכל מיני דמויות ומושגים גשמיים בהם נמצאת האלוקות, כמו "קדושים" למיניהם, לחם ה"קודש", יין ה"קודש" וכיוצא באלו. הם גם מתפללים ומבקשים מכל אותם קדושים בקשות שונות, ומתייחסים ללחם ויין ה"קודש" כאל אלוהות ממש. הפרוטסנטים לעומתם טוענים שכל זה הוא בגדר עבודת אלילים שנאסרה בתורה, וגם המושג של "אותו האיש" הוא מושג שכיום הינו רוחני בלבד, וע"כ אין לייחס שום קדושה לחפץ גשמי או לשום דמות אחרת.

לפי זה נמצא, שהחלק היחיד באמונת הפרוטסנטים שיש לו שייכות לע"ז הוא האמונה שהאלוקים הוליד בן, אמונה שמכונה אצלנו "הגשמה". אמנם התפילות והפולחן של הפרוטסטנטים אינם לחפץ או לאדם מסויים, אלא לאלוקים בלבד, ורק שהם מאמינים שלפני אלפיים שנה האלוקות התפשטה כביכול גם לגוף גשמי. מאחר ואין הם מתפללים או מייחסים אלוהות לשום דבר מלבד הקב"ה, וכל טעותם היא שסבורים שהקב"ה יכול להתפשט לגוף גשמי, א"כ מסתבר מאד שאין זה בכלל עבודה זרה לכל הלכות ע"ז, אלא רק בעיה של כפירה באחד מיסודות האמונה שלהקב"ה אין גוף.



נ.ב. רוב הנוצרים היום בארצות המערב הם פרוטסנטים, וכל הזרמים המוכרים כבפטיסטים, אוונגליסטים, לותרנים ועוד הם רק זרמים שונים בתוך התנועה הפרוטסנטית. חוץ מזה ישנם רבים אחרים שבכלל אינם מאמינים בדת, כך שאם כנים הדברים נמצא שרוב הנוצרים בארצות המערב אינם בגדר עובדי ע"ז.
 
לדעת הרמב''ם שלהקב''ה אין גוף, כל העובד לאובייקט שמבחינת העובד הוא בעל גוף, גם אם הוא קורא לו בשם הוי''ה, ומשוכנע שהוא ברא שמים וארץ, והוציא את עם ישראל ממצרים, הוא עובד לאל אחר מאלוקינו ועל כן מוגדר כעובד עבודה זרה.
(אלא שיש מקום ליישב את אמונתם עם אמונת ישראל שאין הקב''ה בעל גוף, בכך שהם סבורים שה' התלבש בגוף, אך אין האלהות תלויה בגוף אלא שהגוף תלוי באלוהות, שלדעתי המאמין כן בבני ישראל, למרות שהוא שוטה, אין כאן כפירה ועבודת אלילים. אך לפי מיטב הידוע לי אין להם כלל בעיה לומר שהאל הוא בעל גוף המקיים יחסים עם נשים (על ידי רוח ה''קודש'') ועל כן הם עובדי אלילים לענ''ד.)
נ.ב. לגבי מה שכתבת אודות הנוצרים החילונים, יש לדון בזה. כי להבדיל יהודי חילוני אשר יכנס לבית המקדש וישתחווה אפיים ארצה, ייחשב כעובד עבודה לכל דבר גם אם אינו מאמין לגמרי בקיום ה'. כי למעשה, עבודתו מופנית לה' ששמו נקרא על בית המקדש. כאשר גוי נוצרי חילוני אשר אינו באמת מאמין בדת, אך תרבותו נוצרית, ואת החגא הוא חוגג, וכשהוא נכנס לעתים לכנסיה הוא פונה בתפילה לאלוהיו, הוא מוגדר כעובד עבודה זרה מאחר ועבודתו מופנית לאלוהי הנוצרים שהוא אינו מאמין בו.
וכבר אמר מי שאמר, שכל כופר צריך להגדיר לעצמו מיהו האל שהוא כופר בו.
 

בן ראם

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בימינו, היחידים שמושרשים בעבודת אלילים הם אנחנו, שעד כדי כך פוחדים ממנה, עד שצל הרים נראה כהרים. הייתי אומר שצריך לצאת מזה. רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, הגיע הזמן שגם אנחנו כך. אבל שיהיה.
הפרזת על מידותיך. חלק עצום מהעולם עובד עבודה זרה כפשוטו- מרבית עמי המזרח בצורה זו או אחרת, ובאפריקה גם לא חסר. הנוצרים והמוסלמים זה פחות מחצי עולם.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
למעשה, שמו האמתי של אלוהי הנצרים אינו ישו ולא ישוע, אלא יזוס. כי שם לא נקבע לפי האמת אלא לפי כינויו בפי מאמיניו שרובם אינם דוברי עברית.
אם כבר באת לדייק ולתקן , אז תדייק נכון, שמו בפי הנוצרים הוא לא 'יזוס' אלא ג'יזוס'
 

HaimL

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
HaimL אמר:
בימינו, היחידים שמושרשים בעבודת אלילים הם אנחנו, שעד כדי כך פוחדים ממנה, עד שצל הרים נראה כהרים. הייתי אומר שצריך לצאת מזה. רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, הגיע הזמן שגם אנחנו כך. אבל שיהיה.
הפרזת על מידותיך. חלק עצום מהעולם עובד עבודה זרה כפשוטו- מרבית עמי המזרח בצורה זו או אחרת, ובאפריקה גם לא חסר. הנוצרים והמוסלמים זה פחות מחצי עולם.
אני באמת מפקפק בכך, כי גם הרבה *מאוד* מאפריקה והמזרח נהפכו לנוצרים, או למוסלמים ובשלבים *מאוד* מוקדמים של ההיסטוריה. 
אבל אין לי ידיעה ברורה בנושא. אדרבה, לכן שאלתי אם אנשים מכירים את הנושא מקרוב, ויכולים לפרט. עכ"פ, העמים האלה כמעט ואינם נוגעים לנו, כמ"ש חז"ל בגמ'

... ומקרטיגני כלפי מזרח אין מכירין את ישראל ולא את אביהן שבשמים וכו'

​​​​​​וראה גם דברי הרמב"ם שהעתקתי
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
שמעיה אמר:
למעשה, שמו האמתי של אלוהי הנצרים אינו ישו ולא ישוע, אלא יזוס. כי שם לא נקבע לפי האמת אלא לפי כינויו בפי מאמיניו שרובם אינם דוברי עברית.
אם כבר באת לדייק ולתקן , אז תדייק נכון, שמו בפי הנוצרים הוא לא 'יזוס' אלא ג'יזוס'
ה J הזאת היא שטות של האנגלים. למשל, John מיוחנן, Joseph מיוסף, Jacob מיעקב Judah מיהודה וכל כיו"ב
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
HaimL אמר:
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
הייתי צריך אולי לכתוב "פחד ילדותי". כאשר אני אומר יש"ו אני בעצם אומר שיש בו ממש, עד כדי כך שאני לא מעז לומר את שמו האמיתי (כי השלב הבא זה למצוא את עצמי מוטבל אצל הכומר). אם אני מישיר מבט למפלצת ואומר את שמו האמיתי, אני בעצם אומר שהוא סתם הוזה משיחי שחי לפני 2000 שנה.

וכשאני נוסע להודו ומישהו מציע לי "בשר פרות קדושות" שנשחטו לע"ז, או דברים אחרים שהם תקרובת ע"ז [ללא לגעת בויכוח מה כן נקרא תקרובת ומה לא, בא נדבר על הדברים שהם בודאי תקרובת ע"ז], ואני "מפחד" ב"פחד ילדותי" להכניס אותו לביתי, ואף מסרב לקבל את זה ממנו, ואם זה נמצא אצלי בטעות אני מוציא אותו החוצה ושורף אותו כדין, האם גם זה אומר ש- "אני בעצם אומר שיש בו ממש, עד כדי כך שאני לא מעז לקבל את זה, וליהנות מזה, (כי השלב הבא זה למצוא את עצמי מוטבל אצל הכומר), ואולי הייתי צריך בדוקא לא להתייחס לכל זה, ובודאי לא לשורפו, כי הדין הזה כבר לא שייך היום, ואדרבה "אם אני מישיר מבט למפלצת ואומר קבל כל עם ועדה תראו אותי שאני לא סולד מזה כלל, אז אני בעצם אומר שכל עובדי ע"ז האלה הם סתם טיפשים ופתיים שמאמינים לדבר שאין בזה שום כלום, וכי "רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, והגיע הזמן שגם אנחנו כך". ומי שבדעתו להוציא שו"ע מתבקש למחוק את כל ההלכות האלו מהמהדורא החדשה (למה זה מזכיר לי ריפורמים?)...????
אז, כפי שכתבתי, מה שאתה עושה על פי דין התורה, שהיא גזירת המלך, שאסור להנות מע"ז וממשמשיה ומתקרובתה, זה כמו שאתה שורף חמץ בפסח. לא מפני שאתה מתיירא ממנו, אלא מפני שאתה מתיירא ממי שאמר והיה העולם, שגזר ב"י וב"י חמץ בפסח, וה"נ גזר על ע"ז מן העולם ועד העולם. 
אבל, כאשר אתה בא לדון על איך צריך להתנהג עם שם של איזה הוזה שחי לפני 2000 שנה, שבאו תלמידי  תלמידיו השוטים ועשו ממנו ע"ז, זה כבר דבר אחר.

וראה ברמב"ם שהעתקתי אלא אם כן הוא זיוף בדפוסים שקרא לילד בשמו.



אז אני מתקן את עצמי, אשאל שוב - שרק מה שכתוב בפירוש בפסוקים בתורה לגבי ע"ז נקיים, וכל השאר שכתוב בשולחן ערוך נבטל, ואדרבה נראה בזה שאנו לא מתייחסים לע"ז, וכמו שכבר אמרנו נדפיס מהדורה 'מתוקנת' לשו"ע, בלי חלק גדול מהל' ע"ז (כל מה שלא מפורש בפסוק.- למה זה מזכיר לי צדוקים?)

אני אגלה חידוש גדול, שכשאני מקיים סעיף בשולחן ערוך שצריך לכנות שם גנאי לע"ז ובגלל זה אני מכנה שם גנאי לאותו האיש אני עושה כן משום שהיא גזירת המלך, שיש לכנות שם לע"ז, ולא מפני שאני מתיירא ממנו, אלא מפני שאני מתיירא ממי שאמר והיה העולם, שגזר ב"י וב"י חמץ בפסח, וה"נ ציווני לשמוע לדברי חכמי תורה שבעל פה בהלכות ע"ז מן העולם ועד העולם. 

אבל דבר אחד אני רואה, שאתה לפחות עיקבי בדיעותיך, כמו שציינת ש"רוב העולם כבר התנערו מע"ז, הגיע זמן שגם אנחנו" אתה ממשיך עם אותה תיאוריה ש- "רוב העולם כבר הבינו שיש לעדכן את חובת קיום התורה והמצוות  לפי מה שמסתדר להם עם "רוח הזמן", ואם זה כבר "לא באופנה" אז כבר אין טעם לעשות את זה, אז הגיע הזמן שגם אנחנו... (ר"ל).
 

בן ראם

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אני באמת מפקפק בכך, כי גם הרבה *מאוד* מאפריקה והמזרח נהפכו לנוצרים, או למוסלמים ובשלבים *מאוד* מוקדמים של ההיסטוריה.
נכון ללפני 3 שנים ההערכה היא שקצת פחות ממחצית העולם הם נוצרים או מוסלמים. דתות המזרח הן מורכבות מאד, ויש מהן, כך אני חושב, כאלה שהן לא ממש עבודה זרה, אבל עדיין יש כמות גדולה של עובדי ע"ז כפשוטו. על כן נקוה להעביר גילולים מן הארץ.
 

HaimL

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
יושב אוהלים אמר:
וכשאני נוסע להודו ומישהו מציע לי "בשר פרות קדושות" שנשחטו לע"ז, או דברים אחרים שהם תקרובת ע"ז [ללא לגעת בויכוח מה כן נקרא תקרובת ומה לא, בא נדבר על הדברים שהם בודאי תקרובת ע"ז], ואני "מפחד" ב"פחד ילדותי" להכניס אותו לביתי, ואף מסרב לקבל את זה ממנו, ואם זה נמצא אצלי בטעות אני מוציא אותו החוצה ושורף אותו כדין, האם גם זה אומר ש- "אני בעצם אומר שיש בו ממש, עד כדי כך שאני לא מעז לקבל את זה, וליהנות מזה, (כי השלב הבא זה למצוא את עצמי מוטבל אצל הכומר), ואולי הייתי צריך בדוקא לא להתייחס לכל זה, ובודאי לא לשורפו, כי הדין הזה כבר לא שייך היום, ואדרבה "אם אני מישיר מבט למפלצת ואומר קבל כל עם ועדה תראו אותי שאני לא סולד מזה כלל, אז אני בעצם אומר שכל עובדי ע"ז האלה הם סתם טיפשים ופתיים שמאמינים לדבר שאין בזה שום כלום, וכי "רוב העולם כבר התנער מעבודת אלילים, והגיע הזמן שגם אנחנו כך". ומי שבדעתו להוציא שו"ע מתבקש למחוק את כל ההלכות האלו מהמהדורא החדשה (למה זה מזכיר לי ריפורמים?)...????
אז, כפי שכתבתי, מה שאתה עושה על פי דין התורה, שהיא גזירת המלך, שאסור להנות מע"ז וממשמשיה ומתקרובתה, זה כמו שאתה שורף חמץ בפסח. לא מפני שאתה מתיירא ממנו, אלא מפני שאתה מתיירא ממי שאמר והיה העולם, שגזר ב"י וב"י חמץ בפסח, וה"נ גזר על ע"ז מן העולם ועד העולם. 
אבל, כאשר אתה בא לדון על איך צריך להתנהג עם שם של איזה הוזה שחי לפני 2000 שנה, שבאו תלמידי  תלמידיו השוטים ועשו ממנו ע"ז, זה כבר דבר אחר.

וראה ברמב"ם שהעתקתי אלא אם כן הוא זיוף בדפוסים שקרא לילד בשמו.



אז אני מתקן את עצמי, אשאל שוב - שרק מה שכתוב בפירוש בפסוקים בתורה לגבי ע"ז נקיים, וכל השאר שכתוב בשולחן ערוך נבטל, ואדרבה נראה בזה שאנו לא מתייחסים לע"ז, וכמו שכבר אמרנו נדפיס מהדורה 'מתוקנת' לשו"ע, בלי חלק גדול מהל' ע"ז (כל מה שלא מפורש בפסוק.- למה זה מזכיר לי צדוקים?)

אני אגלה חידוש גדול, שכשאני מקיים סעיף בשולחן ערוך שצריך לכנות שם גנאי לע"ז ובגלל זה אני מכנה שם גנאי לאותו האיש אני עושה כן משום שהיא גזירת המלך, שיש לכנות שם לע"ז, ולא מפני שאני מתיירא ממנו, אלא מפני שאני מתיירא ממי שאמר והיה העולם, שגזר ב"י וב"י חמץ בפסח, וה"נ ציווני לשמוע לדברי חכמי תורה שבעל פה בהלכות ע"ז מן העולם ועד העולם. 
חס ושלום, כאשר אמרתי שצריך לקיים מה שהמלך ציווה, ברור שהכוונה היא גם לקיים מה שפרשני דת המלך ציוו, כמבואר ופשוט בחז"ל. 

אבל, ישנם לא מעט דינים והלכות, שנראה שהם פחות שייכים בזמננו, וכתובים בפוסקים בגלוי ובמפורש. זאת לא צדוקיות או רפורמיות, זה פשוט הכרה שיכול להיות מצב שמשנה את הדין (מה שלפעמים נכון, ולפעמים לא נכון, כמו בכלל המובא בגמרא ביצה).
אני לא טוען שמה שאני אומר בהכרח נכון, אבל אני טוען שזאת בעיה להניח מראש שישנם דברים שלא דנים בהם, כפי שרצו לומר כאן. חוסר הנכונות לדון, מעיד בעיניי על פחד, ופחד אינו מכתיב הלכה. הלכה מכתיבה הלכה.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
אבל דבר אחד אני רואה, שאתה לפחות עיקבי בדיעותיך, כמו שציינת ש"רוב העולם כבר התנערו מע"ז, הגיע זמן שגם אנחנו" אתה ממשיך עם אותה תיאוריה ש- "רוב העולם כבר הבינו שיש לעדכן את חובת קיום התורה והמצוות  לפי מה שמסתדר להם עם "רוח הזמן", ואם זה כבר "לא באופנה" אז כבר אין טעם לעשות את זה, אז הגיע הזמן שגם אנחנו... (ר"ל).
פה אתה קצת שם מילים בפי, וזה אף פעם לא רעיון טוב

חס ושלום, שצריך "לתקן" את התורה. היא מושלמת כפי שהיא. אבל, כמו שישנם פוסקים שלפעמים נוטים להקל (ואולי גם להחמיר), לפי הנסיבות, ייתכן גם שאפשר לדון גם בזה. אולי המסקנה תהיה שאני טועה, אבל אני נוטה לחשוב שלא. 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
HaimL אמר:
אני באמת מפקפק בכך, כי גם הרבה *מאוד* מאפריקה והמזרח נהפכו לנוצרים, או למוסלמים ובשלבים *מאוד* מוקדמים של ההיסטוריה.
נכון ללפני 3 שנים ההערכה היא שקצת פחות ממחצית העולם הם נוצרים או מוסלמים. דתות המזרח הן מורכבות מאד, ויש מהן, כך אני חושב, כאלה שהן לא ממש עבודה זרה, אבל עדיין יש כמות גדולה של עובדי ע"ז כפשוטו. על כן נקוה להעביר גילולים מן הארץ.
לא ידעתי את ההערכה הזאת, ואם זה כך אז כמובן שאני טועה. אבל, כפי שציינת, דתות המזרח הן מורכבות. לא כל מה שנדמה לעינינו כע"ז הוא באמת כך. לו יצוייר שבזמן הסנהדרין היה מישהו שהיה שייך לבודהיזם. אז היה צורך לדיינים להבין האם, למשל, מדיטציה, היא דרך של ע"ז, או סתם איזו דרך של הרגעת המחשבה וכו'
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
HaimL אמר:
ה J הזאת היא שטות של האנגלים. למשל, John מיוחנן, Joseph מיוסף, Jacob מיעקב Judah מיהודה וכל כיו"ב
שטות או לא שטות אבל כך קוראים לו. על שם של מישהו אי אפשר לומר שזה שטות לקרוא לו כך, אם זה מה שקוראים לו אז מה הקשר אם יש בזה אות שלדעתך אות שטותי או לא.
ועוד אם היה לך איזה הוכחה שבמקור השם היה 'יסוס' עם יו"ד, והם בטעות שינו את זה ל-J ניחא, אבל איפה מצאת שהוא נקרא יסוס?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
HaimL אמר:
פה אתה קצת שם מילים בפי, וזה אף פעם לא רעיון טוב
חס ושלום, שצריך "לתקן" את התורה. היא מושלמת כפי שהיא.
זה אתה ששם מילים בפי (וזה אף פעם לא רעיון טוב).
אני לא כתבתי בשום מקום את המילה "לתקן" אני כתבתי "לעדכן"
"לעדכן" פירושו להתאים אותו לדרישות, לנתונים, לידע, לשיטות או לאופנות של הזמן הנוכחי. וזה בדיוק מה שבאת לעשות.

ואני מקווה שאתה מבין מספיק לראות שיש הבדל גדול מאוד בין פוסקים שלפעמים נוטים להקל (ואולי גם להחמיר), לפי הנסיבות, שזה נקרא להתנהג על פי שיטה מסויימת בזמן או במקרה מסויים, לבין למחוק הלכה או ענין לגמרי בגלל שזה כבר "לא אקטואלי". (וזה נקרא עדכון).

[הייתי אומר (לולא כל המתקפה הצפויה, וגם שאני ממש לא רוצה להיכנס לנושא הזה כעת שכבר דשו בו בפורום הזה) שכל המבט הזה אצל הרבה אנשים במחננו, הוא תוצאה של כל מיני קבוצות וסדנאות למחשבה כדוגמת בית המדרש הגר"א למיניהם שדוגלים ב"לא לקיים את התורה כי ככה נצטוונו בהר סיני" לפני  אלפי שנים אלא תחשוב ותעמיק ותבין וכו' וכו'.]
 

HaimL

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
ה J הזאת היא שטות של האנגלים. למשל, John מיוחנן, Joseph מיוסף, Jacob מיעקב Judah מיהודה וכל כיו"ב
שטות או לא שטות אבל כך קוראים לו. על שם של מישהו אי אפשר לומר שזה שטות לקרוא לו כך, אם זה מה שקוראים לו אז מה הקשר אם יש בזה אות שלדעתך אות שטותי או לא.
ועוד אם היה לך איזה הוכחה שבמקור השם היה 'יסוס' עם יו"ד, והם בטעות שינו את זה ל-J ניחא, אבל איפה מצאת שהוא נקרא יסוס?
את השטות, כמובן, לא ייחסתי אליך, אלא לאנגלים. ואני אסביר. ישנם הרבה שמות שמשנים את הגייתם בעמים שונים.
למשל. ה J בתעתיק הלטיני מבטאת יו"ד שלנו. ולכן, אני כתבתי שמות שונים שמראים זאת.
באו האנגלים, שאצלם ה J מבוטאת כגימ"ל עם אפוסטרוף, והתחילו לקרוא ליושק'ע ג'יזס. באו הספרדים, שאצלם ה J מבוטאת כחי"ת שלנו, וקראו לו חזוס. 
שאלתי היא, מדוע. אם אתם יודעים שמדובר על שם של אדם, או מקום, בשפה קדומה, עליכם לטרוח ולברר איך הוגים את השם באותיותיו, מדוע תדברו בלעגי לשון. וזה אחד מהיתרונות בשפה העברית, לדעתי, אנחנו איננו משנים שמות.
אנחנו לא אומרים pilosof, בגלל שהפ"א בראש מילה צריכה להיות דגושה. וגם לא pigura, במקום figure.

נכון, אנחנו לא נתאמץ לבטא בשפתיים את כל הלעגים הקיימים, אבל, באופן כללי, אנחנו שומרים על המקור.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
HaimL אמר:
וזה אחד מהיתרונות בשפה העברית, לדעתי, אנחנו איננו משנים שמות.
אנחנו לא אומרים pilosof, בגלל שהפ"א בראש מילה צריכה להיות דגושה.
מי בדיוק זה ה"אנחנו" שאתה מדבר עליהם, שלא עושה ההההההמון טעויות במילים שמקורם בלועזית על פי דקדוק שפה העברית??
 

HaimL

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
פה אתה קצת שם מילים בפי, וזה אף פעם לא רעיון טוב
חס ושלום, שצריך "לתקן" את התורה. היא מושלמת כפי שהיא.
זה אתה ששם מילים בפי (וזה אף פעם לא רעיון טוב).
אני לא כתבתי בשום מקום את המילה "לתקן" אני כתבתי "לעדכן"
"לעדכן" פירושו להתאים אותו לדרישות, לנתונים, לידע, לשיטות או לאופנות של הזמן הנוכחי. וזה בדיוק מה שבאת לעשות.

ואני מקווה שאתה מבין מספיק לראות שיש הבדל גדול מאוד בין פוסקים שלפעמים נוטים להקל (ואולי גם להחמיר), לפי הנסיבות, שזה נקרא להתנהג על פי שיטה מסויימת בזמן או במקרה מסויים, לבין למחוק הלכה או ענין לגמרי בגלל שזה כבר "לא אקטואלי". (וזה נקרא עדכון).
נו, טוב, אז אם שנינו מבינים שצריך לשמור בקפדנות על מה שכותב השני, מבלי לגרוע או להוסיף על דבריו, זאת הבהרה מאוד חשובה, עכשיו ולדורות. 

אני לא באתי לעדכן את התורה. אני באתי להציע שאולי הלכה מאוד ספציפית פחות רלוונטית לימינו אנו, ולפיכך מן הראוי לדון בה. אם משהו יוכיח לי שההלכה הזאת היא בכלל אין ב"ד רשאי לבטל דברי ב"ד חברו, או גרוע מכך, שאני מנסה לערער על איסור מפורש בתורה, אזי אצא טועה בדבר משנה (זה קרה בעבר זה יקרה בעתיד) אבל להאשים אותי על זה שאני מציע דיון בנושא, לדעתי גם זה לא רעיון טוב.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
HaimL אמר:
וזה אחד מהיתרונות בשפה העברית, לדעתי, אנחנו איננו משנים שמות.
אנחנו לא אומרים pilosof, בגלל שהפ"א בראש מילה צריכה להיות דגושה.
מי בדיוק זה ה"אנחנו" שאתה מדבר עליהם, שלא עושה ההההההמון טעויות במילים שמקורם בלועזית על פי דקדוק שפה העברית??
אנחנו = המשתדלים ומתאמצים לדבר עברית רהוטה (עד כדי).
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
HaimL אמר:
שאני מנסה לערער על איסור מפורש בתורה, אזי אצא טועה בדבר משנה (זה קרה בעבר זה יקרה בעתיד) אבל להאשים אותי על זה שאני מציע דיון בנושא, לדעתי גם זה לא רעיון טוב.

אני רק רוצה להבין - לדעתך מותר לכל אחד להחליט על כל הלכה שבשו"ע שהלכה (ה"מאוד ספציפית הזאת) הוא "פחות רלוונטית לימינו אנו"?? ורק מה שמפורש בתורה או במשנה אסור??
(נ.ב. למה כתבת "פחות רלוונתית" ולא כתבת "לא רלוונתית" - אולי בגלל שגם לך זה כבר נשמע קצת חסרת טעם?, והאם בהצעתך ש"נקרא למפלצת בשמו" לא היצעת שזה לגמרי לא רלוונתית להיום?).
 
 
חלק עליון תַחתִית